• No results found

GRIE DAN LAIN LAIN SE- SE-BAGEI-NJA

In document 0038 3867 ^^^^^^^-^^^^^^^ (pagina 95-200)

MELAKOEKAN POLICIE APA LAGI DARI HAL KA-ADIELAN PADA PERKARA LAIN DARI HOEKOEM

SJIKSA ISTIMEIWA DAKI KELAKOEAN ME-NOENTOET HOEKOEMAN SJIKSA ATAS

SEGALA ANAK NEGRIE DAN LAIN LAIN SEBAGEI NJA DI DALAM

TANAH DJAWA DAN MADURA.

BAAB JANG PERTAMA.

J A N G MENDJADI ATSAL PADA MELAKOEKAN ATOEKAN POLICIE DAN MENGATAHWIE SEGALA K A D J A H A T A N DAN P K I E

MELANGGAR P B I N T A H .

Perkara 1.

Bermoela jang wadjib melakoekan atoeran policie dan mengatahwie segala ka djahatan dan prie melang-gar prinlah atas anak negrie dan lain lain sebagei-nja di dalam masing masing bilangan sebagei-nja ija-ietoe di bawah ienie ka-njata-an nja ieloepoen dengan menoe-roet beida beinja seperti jang di tentoekan di da-lam soeiat peraloeran ieni.

— 84 —

1. Kapala dessa dan kapala kampong apalagi lain lain panggawa policio keljil keljil barang apa djoega nama-nja dan masoek dalam bilangan ieni djikaloe memegang policie di dalam tanah tanah mardahieka sekaliepocn.

2. Kapala district dan segala panggawa jang djadi taulan menoeloeng pakerdja-an nja.

3. Officier van Justitie dari anak negrie ija-ieloe Djaksa besaar dan Djaksa.

4. Bopalie dan Bopalie keljil atau Rangga dan Pa-pateh.

5. Resident dan Assistent Resident dan lain lain panggawa orang holanda djikaloe ada jang di haroeskan pada hal jang tertentoe mendjabat pakerdja-an seperti jang terseboet di atas ietoe.

6. Segala panggawa dan lain lain orang menang-goeng poela pakerdja-än seperti jang terseboet ietoe di dalam sa barang perkara jang wadjib atas nja meng-oesahakan sebab terseboet di da-lam hoekoem ondang ondang.

Perkara 2.

Dan dimikian poela kapala kapala orang chodja dan arab dan tjiena dan lain lain bangsa sebagei-nja jang assing apalagi lschout besaar dan Ischout dan Icliout kefjil dan kapala kampong orang holanda me-megang atoeran policie di dalam masiug masing bi-langan nja dan hal nja mengatahwie segala ka dja-hatan dan prie melanggar printah handaklah merie-ka-ietoe menoeroet kelakoean seperti jang di tentoe-kan alas kapala dessa dan kapala district terseboet di

dalam soerat peratoeran ieiii mana mana jang boleh berlakoe atas merieka-ietoe istimeiwa tiada dapat tia-da merieka ietoe mendjoendjoeng segala peratoeran maclitsoes dan instructie jang telah di tenfoekan atau jang akan di tentoekan atas panggawa ietoe.

Perkara 3.

Manakala ada punggawa lain dari panggawa jang memegang atoeran policie berkatahoean barang sa-soeatoe kadjahatan pada hal pangatuhoean n ja iefoe terbit dari djabatan panggawa ietoe maka tiada boleh tiada dengan siegra-nja membrie tahoe kapada pang-gawa policie mana mana jang patoet mengatahwie

perkara iefoe.

Perkara 4.

Djikaloe ada orang memboeat ka-djahafan atau me-langgar printah pada hal njata sakoetika perboeatan ietoe maka haroeslah bagei tiap tiap orang menang-kap orang jang terkiera kiera ampoenja perboeatan dan di hanterkan-nja kapada sa-orang panggawa jang memegang atoeran policie.

Adapoen panggawa jang memegang atoeran policie ietoe djikaloe ada orang memboeat ka djahatan atau melanggar printah jang njata perboeatan-nja pada sa koetieka ietoe maka tiada boleh tiada menangkap

ma-n a ma n a orang jang pada sangka-nja ampoenja per-boeatan ietoe dan handaklah dengan siegra-nja me-lakoekan barang oepaija jung boleh menerangkan se-gala priehal perboeatan ietoe.

— 86 —

Perkara 5.

Adapoen roepa-nja perboeatan njata pada sakoelie-ka ietoe ija-ieloe djisakoelie-kaloe sakoelie-ka tahoean perboeatan ietoe sambil di perboeat atau baharoe di pcrboeat apalagi djikaloe di dalam sakoetieka ietoe ada orang oesir meng-oesir dengan menjeboet akan sa-orang ampoe-nja perboeatan ietoe atau djika tatkala ietoe ada orang membawa mata banda atau sendjata atau alat atau barang barang lain jang menjatakan bahoea-sa-nja iija-lah ampoenja perboeatan ietoe atau bersekoetoe dalam-nja.

P er kar a G.

Djikaloe ada orang memboeat barang ka-djahaian dengan maksoed nja meroesak perdamiean dan ka santausa-an negrie atau maksoed mcmboenoeh orang apalagi membinasakan milik maka barang siapa jang djadi sjaksie pada perboeatan ietoe wadji-b-Iah mem-brie tahoe kapada panggawa policie jang dekat.

BAAB JANG KA-DOBA.

I J A IETOE D A R I PADA KAPALA DESSA DAN L A I N L A I N P E N G -GAWA POLICIE K.ETJIL.

Per kar a 7.

Adapoen kapala dessa wadjib jang memlieharakan

daraie santausa serta prinfah jang patoet di dalam masîng masing dessa-nja ietoepoen dengan

mendjoen-djoeng paprintahan kapala district.

Perkara 8.

Dan handaklah kapala dessa ietoe dalam satoe sa-toe doeminggoe sekalie pada harie jang terlensa-toe meng-hadap kapala district serta brie maa-loem kapada-nja atas barang hal ichwal jang perastiewa dalam toedjoeh harie jang telah laloe ietoe meleinkan jang telah de-hoeloe wadjib di chabarkan-nja seperti jang terseboet di dalam baab jang ka-doea ieni adapoen perchabar-an nja ietoe jperchabar-ang seboleh boleh nja dengperchabar-an soerat dperchabar-an djikaloe tiada boleh dengan soerat maka dengan liedah djoea.

Djikaloe ada ta-adidz jang njata tiada boleh mcrie-ka-ietoe menghadap seperti jang terseboet di atas ieni haroeslah mengwakilkan sa-orang panggawa jang ren-dah dari pada-nja dan djika ketieda-an jang dimi-kian ietoe di wakilkan kapada orang lain jang patoet.

Djikaloe pada sesoeatoe tampat terlaloe soesah meng-hadap di dalam tiap tiap doeminggoe sekalie ietoe maka Resident berkoeasa mcmbrie idzin kapada kapa-la district menjoeroeh kapakapa-la dessa ietoe menghadap ha-nja sekalie di dalam doea doeminggoe atau sekalie di dalam sa-boelan djoea.

Perkara 9.

Kapala dessa ietoe tiada boleh tiada menoeroet den-gan saksama-nja segala printah jang terbit dari peng-wasa-àn besaar.

— 83 — Perkara 10.

Dan handaklah merieka-ietoe menahan dengan sa boleh boleh nja djangan ada orang banjak djalan dju-lan koclilieng membawa sendjata terbanjak deri pada j a n g soedah djadi adat atau lain roepa dari pada jang

djadi adat poen lebih lebih poela pada waktoe malam meleinkan jang haroes njata maksoednja dan mana-kala ada kelakoean seperti jang terseboet ietoe tiada boleh tiada kapala dessa membrie maa-loem kapada

kapala district.

Perkara 11.

Islimeiwa poela wadjiblah kapala dessa ietoe soeroeh kawal malam di dalam masing masing dessa-nja den-gan di perden-gantie den-gantie kan nja segala orang dessa jang patoet berkawal ietoe.

J)an tiada haroes sekalie kalie kapala dessa mem-beibaskan sa-saorang poen dari kawal ietoe djikaloe tiada t a a d i d z jang tsahijh.

Perkara 12.

A.dapoen orang berkawal ietoe manakala ada orang membawa atau menghanterkan barang mata banda jang djadi sjak atasnja apalagi mengiring lemboe

kar-bo koeda atau lain lain sebagei-nja binatang pada hal tiada boleh merieka-ietoe menerangkan sebab-nja barang ietoe ada pada-nja islimeiwa poela djika ada hal ichwal lain lain jang mendjadiekan sangka kaloe kaloe merieka-ietoe telah mcmboeat ka-djahatan atau niat akan di boeat nja maka tiada boleh tiada han-duklah di tangkap-nja orang ietoe serta lagi di bawa-nja kapada kapala dessa.

Perkara 18.

Djikaloe ada orang di bawa di hadapan kapala dessa seperti jang terseboet ietoe maka handaklah kapala dessa di dalam ampat liekoer djam lama nja serahkan dia kapada kapala district dengan barang mata banda jang telah di dapat pada nja meleinkan djika njata

sekalie kalie bahoea tiada sasoeatoe poen jung men-djadiekan sangka atas orang jang tertangkap ietoe.

Dan djikaloe kapala dessa melepaskan orang jang dimikian ieloe tiada boleh tiada dengan siegra nja membrie maa-loem kapada kapala district bascrta mem-persembahkan chabar atas barang hal ichwal nja ija-ietoe seboleh boleh nja dengan soerat dan djikaloe tiada boleh dengan liedah.

Adapoen lain dari pada perkara jang terseboet ieni tiada haroes kapala dessa melepaskan sa saorang poen jang tertangkap dengan koeasa-nja sendirie.

Perkara 14.

Kapala dessa ietoe wadjib jang meneriema segala toedoehan dan perchabaran atas kadjaliatan dan alas orang melanggar printah.

Adapoen kapala dessa manakala dapat tahoe sasoe-atoe kadjaliatan atau kelakoean melanggar printah sama ada pengafahoean nja terbit dari pada toedoe-han atau perchabaran seperti jang terseboet ietoe sa-ma ada sebab lain lain nja handaklah ija memriksai dengan seboleh boleh nja sopaija djadi trang siapa jang ampoenja perboealan ietoe dan barang mana hal

ichwal nja dan handaklah segala kapala dessa bertoe-loeng menoebertoe-loeng pada pemriksa jang dimikian ietoe.

Sebageilugi tiada boleh tiada dengan siegra-nja

ka-— 90 ka-—

pala dessa mempersembahkan ehabar kapada kapala-nja district atas segala kadjahatan dan prie melang-gar printah mana mana jang djadi katahoean kapa-da-nja dan atas barang kelakoean-nja jang telah di pcrboeat nja di dalam perkara ietoe.

Perkara IS.

Segala sendjata dan alat alat dan barang lain lain jang telah di pakei orang menboeat kadjahatan

den-gan dia apalagi segala barang jang tertjoerie istimei-Ava apa barang jang di peroleh atau di perboeat den-gan kadjahatan atau jang boleh djadi bijnah kadja-hatan sekalian nja ietoe akan di gantoeng oleh kapa-la dessa di serahkan nja kapada kapakapa-la-nja district.

Perkara 16.

Bahoea tiada haroes kapala dessa mamendjarakan sa-siorang poen dengan koeasa-nja sendirie lain dari pada jang terseboet didalam perkara 12 dan haroes lagi bagei nja mamendjarakan orang pada hal kadja-hatan njata pada sekoetika djoea atau djikaada choeathir kaloe kaloe orang jang djadi sagka atas nja ietoe akan larie lepas dari ka-adielan.

Manakala mamendjarakan orang jang djadi sangka atas nja maka di dalam doea poeloeh ampat djam la-ma-nja handaklah kapala dessa soeroeh mengbanterkan dia kapada kapala district baserta segala sjaksie dan barang mana jang boleh djadi bijnah alas perboeatan ieloe.

Perkara 17.

Apabiela orang mendapat maijit pada hal tiada

ka-tahoean sebab kamatian nja atau djadi sjak atau ki-ra kiki-ra atas nja maka handaklah kapala dessa pa-da tampat ietoe siegrah menpa-dapatkan tampat maijit ietoe di priksai nja barang hal ichwal nja laloe den-gan siegra-nja kirim chabar kapada kapala district atas barang pendapatan-nja adapocn sabelom nja da-tang kapala district ieloe handaklah kapada dessa soe-roeh djaga pada tampat maijit sopaija djangan di obah-kan sasoeatoe poen sebagimana soedah di dapat nja djoega ietoepoen lain dari pada j an g terseboet di da-lam perkara 19 di bawah ieni.

Dan djikaloe ada jang mati ietoe tiada katahoean orang-nja nistjaija handaklah kapala dessa membrie maa-loem kapada kapala kapala dessa jang dekat di sietoe Bahoea telah mendapat maijit ietoe dan barang jang djadi tanda-nja.

P er kar a 18.

Adapoen kapala dessa ietoe samentar belom datang kapala district atau lain lain panggawa jang djadi paganfie-nja handaklah dengan saboleh boleh nja memriksai barang hal ichwal perkara ietoe baik pada tampat maijit baik pada tampat lain djoega mana jang di rasa-nja boleh ija-ietoe dengan menggantoeng

barang mata banda jang boleh menerangkan perkara dan menangkap barang siapa jang djadi sangka alas nja serta soeroeh djaga atas merieka-ietoe hingga da-tang kapala district sopaija djangan boleh bermasja-warat orang ietoe antara dirie-nja atau dengan Iain-nja.

Sebageilagi kapala dessa memriksai orang jang di

92

tangkap nja ietoe serta berta-nja kapada morika ietoe adakah hadlir pada tampat ka djahatan atau tiada apa merieka-ietoe jang ampoenja ka djahatan atau ber-sekoetoe dalam nja apa tiadakah dan djikaloe ada di sietoe orang jang djadi sjaksie atas ka djahatan ietoe datangkanlah merieka ietoe di hadapan sjaksie itoe serta berta-nja kapada sjaksie kenal kah akan merika ietoe atau tiadakah dan djikaloe jang tertangkap meng-akoe ada pada lain tarapat dari pada tampat kadja-hatan ietoe atau barang barang jang di dapat pada-nja di akoepada-nja bahoea beroleh dia dengan sepatoet pada-nja maka priksakan lah kapala dessa dengan seboleh boleh nja pada semeutar ietoe betoel nja dan doestanja per-kata-an ietoe.

Dan orang jang djadi sangka atas nja ietoe djika-loe ada jang belom boleh di tangkap maka handuk-lah dengan siegra-nja kapala dessa membrie maa-loem kapada kapala kapala dessa jang dekat di sietoe ba-rang hal jang kiera kiera boleh beroepaija akan dapat orang jang ampoenja ka-djahatan.

Setelah soedah datang kapala district atau lain lain panggawa jang djadi gantie-nja pada tampat maijit ietoe maka handaklah sekoetieka ietoe kapala de.^sa mendjoendjoeng printah nja.

Perkara 19.

Adapoen orang jang seroepa mati ietoe djikaloe ada bimbang pada-nja kaloe kaloe belom mati handaklah memlieharakan dia dengan barang daija oepaija jang patoet dan seboleh boleh nja handaklah memanggil doctor minta pertoeloengan nja.

Perkara 20.

Dimikian poela manakala mendapat orang terhan-joet atau tenggelam di dalam aijer handaklah dengan siegra-nja mengangkat dia dan djikaloe belom njata mati dengan tanda jang tlahir handaklah memlieha-rakan dia seperti terseboet di atas ietoe.

Dan djikaloe pada tampat ietoe belom ada hadlir kapala dessa atau panggawa policie lain nja sekalie-poen tiada boleh tiada dengan siegra-nja melakoekan pliehara jang dimikian djoega.

Perkara 21.

Adapoen kapala dessa ietoe manakala ada orang di boenoeh atau loeka besaar atau roemah terbakar orang atau merampok atau menfjoerie dengan membongkar atau lain lain ka djahatan jang tinggal kliehatan be-kas nja maka handaklah ija mendapatkan tampat ka djahatan ietoe lagi mempersembahkan maa-loem ka-pada kapala district seperti jang terseboet di atas djoega.

Dan berlakoelah djoega pada hal jang dimikian ietoe barang jang telah terseboet di dalam perkara 18.

Perkara 22.

Dan roemah terbakar ietoe djikaloe liada dengan di sahadja orang akan kadjahatan sekaliepoen han-daklah kapala dessa siegrah membrie maa-loem kapada kapala district.

Dan handaklah poela mengoesahakan dengan segala daija oepaija memadamkan apie ietoe.

— 94 — Perkara 23.

Sebagcilagi kapala dessa menahanlah orang dessa-nja djangan melindoengie orang assing pada malam djikaloe tiada irang idzin dirie-nja.

Dan apabiela ada melaloei larangan jang dimikian ietoe serta katahoean oleh kapala dessa handaklah brie maa-loem kapada kapala district dengan siegra-nja.

Perkara 24.

Sa oepama ada oi-ang berdjalan minta toeloeng mempertarohkan barang barang nja kapada kapala dessa handaklah ija triema serta menanggoeng barang barang ietoe.

Perkara 25.

lstimeiwa wadjiblah kapala dessa meng-oesahakan so-paija damie moeafakhat salàma-nja antara segala orang jang ada bawah-nja serta menghidangkan barang jang boleh djadi sebab tjidra dan perbantahan.

Apabiela selesih jang ketjil ketjil sekedar kaoen-toengan orang dessa djoea maka dengan seboleh boleh nja kapala dessa jang menjelesikan dia dengan ber-moeafakhat orang toewab-loewah didalam dessa ietoe dan tiada dengan membratkan atau meriengankan salah sa-orang poensahingga soeka ka-doea-nja.

Perkara 26.

Adapoen orang berselesih ietoe djikaloe tiada boleh di damiekan antara-nja atau djikaloe besaar selesih nja kaloc kaloe djadi perkara sjiksa atau menggantie

haria ieloelah kapala dessa soeroeh naik merieka-icloc pada bitjara kapala district.

Perkara 27.

Dan lagi kapala dessa handaklah menaroh daftar satoe atau lebih njatakan dalam nja segala orang' isie dessa tiap tiap nama-nja dan pakerdja-än nja dan brapa kira kira oemoer-nja mana jang katahoean dan djikaloe ada berobah ka-ada-an isic dessa ietoe ija-ietoc dengan beranak dan kawien dan mati dan pin-dah dan lain lain nja nistjaija di njatakan-nja di da-lam daftar ietoe djoega.

Maka tiap tiap menghadap kapada kapala district pada harie jang telah tertentoe persembahkanlah ka-pada-nja oleh kapala dessa ichtitsar dari daftar ietoe atas barang jang perastiwa komdian dari pada hari berhadap jang telah laloe.

Perkara 28.

Ada poen kapala dessa djikaloe tiada boleh menoe-lis daftar ietoe haroeslah soeroeh menoemenoe-lis akan Imam atau Djoeroe toelis nja dan pada hal ka tieda-an jang dimikian ietoe maka haroes menjalakan dengan liedah djoea kapada kapala district segala hal ichwal orang dessa ietoe ija-ietoe di sertakan nja sambil menghadap kapada kapala district seperti jang ter-seboet di dalam perkara 8 di atas dan kapala dis-trict jang akan menoelis atau soeroeh menoelis se-gala p e r k a t a a n ietoe.

• R M

_ 96 — Perkara 29.

Tiada haroes bagci kapala dessa membrie orang da-t a n da-t beroemah roeraah di dalam bilangan dessa-nja djikaloe (iada dengan idzin kapala district meleinkan djika ada sjaksie doea orang kaija jang tinggal da-lam dessa ietoe mengakoe kenal orang ietoe Bahoea baik kelakoean nja dan tiada kadjahatan bagei-nja maka dengan dimikian harocslah kapala dessa men-gredlai beroemah roemah di sietoe.

Adapoen tiap tiap sasaorang jang beroleh idzin beroemah dalam dessa ietoe akan di scboetkan di dalam daftar jang telah terseboet di dalam perkara 27 di atas.

Perkara 30.

Dan kapala district ietoe jang akan menegah dja-Dffan ada orang beroemah roemah di loear daerah dessa dessa djikaloe belom dapat idzin dari kapala district ieioe maka tiada haroes kapala district mem-brie idzin atas jang dimikian ietoe djikaloe belom ber-masjawarat dengan kapala dessa ietoe.

Adapoen orang beroemah roemah di loear dessa ietoe djikaloe djadi kampong saliingga kira kira ber-kahandak kapala-nja sendirie atas kampong jang baha-roe ietoe maka kapala distriet bermasjawarat dengan kapala dessa laloe mempersembahkan soerat permin-ta an kapada Bopatie dan Bopatie ietoe jang datangkan soerat-nja kapada Resident nja serta men-jatakan fikieran-nja sendirie.

Perkara 31.

Djikaloe pada sesoeatoc tampat ada ta-adiz tiada

boleh melakoekan seperti jaag terseboet di dalam per-kara 29 dan perper-kara 80 ieloe maka Resident sendirie jang mengoesahakan dengan barang oepaija jang patoet atas orang jang beroemah masing masing ietoe djan-gan djadi membinasakan atoeran policie.

Perkara 'â°2.

Adapoen akan prie liai orang tjina arab dan lain lain jang tiada masoek nama anak negrie betoel ber oleh idzin beroemali roemah pada barang sesoeatoe tampat ietoelah menoeroet segala printah jang telah di lakoekan dan jang akan di lakoekan atas perkara ietoe.

Dan dimikian djoega anak negrie dan lain lain se-bagci nja beroemah di dalam tanah mardahieka ietoe-lah seperti jang teietoe-lah di lentoekan dan jang akan di tentoekan atas perkara ietoe.

Perkara S3.

Djikaloe pada sesoeatoe district, ada panggawa poli-cie berpangkat antara kapala district dan ka pala des-sa ija-ietoe di bawah kapala district dan di atas pala dessa maka ija lab. jang mendjadi perantara ka-pala district berpesan pesan kapada kaka-pala dessa serta perantara kapala dessa mempersembahkan chabar dan lain lain-nja akan di kiriemnja kapada kapala disfrict seperti jang terseboet di dalam baab jang ka-doea inie.

Tetapi dengan jang dimikian ieni tiada boleh tiada kapala dessa sendirie jang menghadap kapada kapala district seperti jang terseboet di dalam perkara 8 dji-kaloe ada panggawa policie antara-nja dan antara ka-pala district sekaliepoen.

— 98 — Perkara 34.

Manakala ada keroegian terbit dari pada barang hal jang wadjib ietoe di larang atau di tahan oleh kapala dessa dari sebab djabatan nja maka ijalah jang ka bratan ietoepoen djikaloe tiada lemah atas-nja.

Perkara 35.

Dan handaklah kapala dessa bermasjawarat dengan orang toeah toeah di dalam dessa ietoe atas barang sesoeatoe perkara jang ber adat bagei anak negrie bermoeafakat dengan dia atas perkara ietoe.

BAAB JANG KA-TIEGA.

I J A IETOE DAKI PADA K A P A L A DISTRICT DAN PAHGGAWA D J A D I T A U L A N N J A .

Perkara 36.

Kapala district jang menanggoeng kelakoean policie jang patoet di dalam bilangan nja masing masing ie-toepoen dengan mendjoendjoeng barang paprintahan

Bopatie.

Handaklah poela, mendjoendjoeng serta menoeroet dengan benar dan siegra-nja sabarang printah jang datang kapada-nja dari pada fiehak Resident atau assistent Resident baik tietah nja sendirie baik dengan antara Bopatie.

Perkara 87.

i d a p o e n akan hal atoeran policie sopaija boleh bcr-lakoe dengan sepatoet-nja handaklah kapala district mcmrintahie segala taulan nja kapala dessa dan lain

i d a p o e n akan hal atoeran policie sopaija boleh bcr-lakoe dengan sepatoet-nja handaklah kapala district mcmrintahie segala taulan nja kapala dessa dan lain

In document 0038 3867 ^^^^^^^-^^^^^^^ (pagina 95-200)