• No results found

internetgerelateerde kinderporno

3.9 Stap 6 Staff recruitment

3.14.3 Create: Games

“De download van steganografie software wijst niet eenduidig op betrokkenheid bij  kinderporno,  maar  levert  wel  een  red  flag  op.  Het  vermoeden  van  betrokkenheid  neemt toe als het gaat om leden van een aan kinderporno of pedofilie gerelateerde  populatie.” 

 

3.14.2 Hide: Encryption

In tegenstelling tot steganografie, is bij encryptie duidelijk dat er sprake is van een  aanwezig  bestand  alleen  is  dat  als  gevolg  van  versleuteling  met  een  bepaald  algoritme niet zonder meer leesbaar. Encryptie verhult de content van een bestand  of boodschap, terwijl steganografie het bestaan van het bestand of een boodschap  verbergt.  Een  encrypted  bestand  ziet  er  in  versleutelde  vorm  uit  als  abracadabra.  Ontcijfering  (decryptie)  vindt  plaats  met  behulp  van  hetzelfde  algoritme  als  waarmee versleuteling heeft plaatsgevonden, nadat een wachtwoord is ingevoerd.  Encryptie wordt vrij algemeen geadviseerd ter bescherming van gegevens die via e‐ mail worden verzonden, en is op zichzelf steeds minder opmerkelijk.    “Het downloaden van encryptie‐software of het gebruik van encryptie levert een red  flag op, als de gebruiker deel uitmaakt van een startpopulatie waarvan een relatie  met kinderporno wordt vermoed.”    

Bestanden,  communicatie  of  delen  van  harde  schijven  worden  als  onderdeel  van  het kinderpornoproces encrypted. In die zin is het niet een eenmalige processtap,  maar  een  steeds  terugkerend  parallel  proces  aan  het  hoofdproces  om  halffabricaten of aan kinderporno gerelateerde communicatie, te verbergen.   

3.14.3 Create: Games

Computergames  zijn  bij  uitstek  een  mogelijkheid  om  ten  opzichte  van  statische  afbeeldingen  of  reguliere  films,  interactie  toe  te  voegen.  Geïnspireerd  door  de 

mogelijkheden  in  reguliere  spellen  (online  of  offline  te  spelen  via  computer  of  Playstation/Xbox)  en  simulaties,  heeft  de  adult‐industrie  daarop  fors  ingespeeld  met  ‘spellen’  als  3D  Sexvilla  2,  Bonetown,  Virtual  Hottie  2,  3D  Plaything,  Cherry  Dolls etc. Deze spellen bevatten steeds meer interactiemogelijkheden zoals het uit  basiselementen  samenstellen  van  het  ‘ideale  meisje’  inclusief  jeugdige  uitstraling  en make‐up voorkeur, het vrij ontwerpen van verschillende poses, het kiezen van  locaties, het zelf met een eigen avatar deelnemen in de scènes, of het vastleggen  van  de  virtuele  seksuele  handelingen  op  ‘video’.  De  eigen  ontwerpen  en  ‘video’s’  kunnen  vervolgens  weer  worden  uitgewisseld  met  andere  spelers.  Gamerotica  claimde  eind  2009  dat  er  dagelijks  1.000  nieuwe  zelfontworpen  poses  door  gebruikers worden toegevoegd (thriXXX, www.3dsexgames.com). 

 

“Zonder  dat  spelontwikkelaars  het  entameren,  worden  in  interactieve  adultgames  kinder‐figuren  gemodelleerd  waarmee  men  virtueel  seksuele  handelingen  verricht  wat  vervolgens  leidt  tot  onderlinge  uitwisseling  tussen  gelijkgezinden  van  zowel  modellen als vastgelegde seksuele handelingen.” 

 

Er  is  weinig  reden  om  te  veronderstellen  dat  game‐ontwikkeling  zich  (heeft)  beperkt  tot  de  wereld  van  de  volwassenen  porno.  Spaarzaam  komen  we  op  het  internet daarvoor aanwijzingen tegen zoals in advertenties als deze34:    childporn sex game.full.rar [HIGHSPEED DOWNLOAD];   childporn sex game [HIGHSPEED];   lolita child porn sex [TRUSTED DOWNLOAD], en   [DIRECT DOWNLOAD] childporn sex game    Dit type links speelt in op sentimenten van liefhebbers en zijn soms lokkertjes die  uitkomen op sites en niet bij spellen zoals wordt gesuggereerd. Uit oogpunt van de  aanbieders  van  dit  soort  games  is  het  ook  niet  de  meest  handige  wijze  van  affichering  en  de  spaarzaamheid  waarmee  ze  in  deze  vorm  wordt  aangetroffen  is  waarschijnlijk eerder een indicatie voor het verborgene waarin kennis van dit soort  games onder liefhebbers voorkomt, dan dat dit soort games niet zou bestaan.    

“Child porngames evolueren met enige vertraging parallel aan de ontwikkeling van  adult  porngames,  die  zich  parallel  ontwikkelen  aan  de  evolutie  in  de  legale  vermaakindustrie.”    “Spellen bevatten nu vooral nog stripachtige figuren. Met het voortschrijden van de          34  Bron: www.filestube.com/search.html?q=game+child+porn&select=All 

technologische  ontwikkelingen  zal  feitelijke  videoregistratie  van  kindermisbruik  in  de  spelomgeving  worden  geïntegreerd.  De  vorm  van  het  misbruik  zal  steeds  meer  worden  afgestemd  op  het  gewenste  eindproduct.  Oude  opnames  lenen  zich  daar  niet voor, waardoor de behoefte aan nieuw opnamemateriaal sterk zal toenemen.”    

Het  ontwerpen  van  games  is  niet  voor  iedereen  weggelegd.  Het  vraagt  om  technologische  kennis  die  niet  in  één  persoon  aanwezig  is,  en  in  het  geval  van  online games vraagt het o.a. om betrouwbare verbindingen (uptime‐garantie), met  veel  bandbreedte,  oplossen  van  bugs,  versie‐ontwikkeling,  een  geavanceerde  registratie van de spelers en spelersspecifieke gegevens (persoonlijke vormgeving,  scores, video’s etc.). 

 

“Gezien het specialistische karakter van game‐development, nemen we aan dat een  aantal  ontwikkelaars  van  adult  porngames  ook  (bewust  of  onbewust  via  malafide  werknemers)  deelneemt  in  de  ontwikkeling  van  games  waarin  het  draait  om  kinderporno.”  

 

Een  populatie  van  ontslagen  game‐developers  of  van  afgestudeerden  aan  gamingopleidingen,  zou  als  start  kunnen  dienen  voor  het  signaleren  van  typisch  ‘developers‐gedrag’. Komt men met dit specialisme voor op een bekende lijst van  liefhebbers van het kinderpornogenre dan levert dat een red flag op. 

 

Detectie van deelnemers aan dit soort spellen is moeilijk omdat de datastream van  een childporngame moeilijk is te onderscheiden van een regulier spel. Deductie op  basis  van  een  startpopulatie  vereenvoudigt  het  ontdekken,  evenals  het  downloaden  van  specifieke plug‐ins35  die  nodig  zijn  om  een  spel  te  spelen,  of het  bezoeken  van  bepaalde  verdachte  sites.  Zolang  nog  voor  deelname  aan  spellen  moet  worden  betaald,  kan  het  participeren  in  games  mogelijk  indirect  worden  gedetecteerd  via  bijvoorbeeld  billing  companies.  Maar  de  trend  is  dat  door  de  toenemende  concurrentie  op  de  spellenmarkt  steeds  meer  spellen  gratis  beschikbaar  worden  gesteld.  In  dat  geval  wordt  de  opbrengst  gehaald  uit  advertenties in plaats van entreegelden.  

 

        35

  Sommige  spellen  vragen  om  een  speciaal  hulpprogrammaatje  (plug‐in)  dat  in  de  browser  moet  worden geladen om het spel te kunnen spelen.