• No results found

Beeld – visuele linking

6 . Common ground in documentaire-interviews

8. Analyse en resultaten

8.1 Analyse van gesproken tekst en beeld

8.1.2 Beeld – visuele linking

Net als bij de analyse van verbale linking zijn er ook categorieën in de analyse van visuele linking die er uitspringen. Vooral de categorieën ‘contrast’ uit de connectie ‘logische volgorde’ en ‘volgende gebeurtenis’ uit de connectie ‘tijd’ kwamen veelvoudig voor in het materiaal.

In het onderstaande fragment is te zien dat de beelden vaak met elkaar contrasteren. De reden hiervan is dat de beelden waarin de geïnterviewde persoon te zien is en de beelden die betrekking hebben op het onderwerp elkaar veel afwisselen. Door deze snelle afwisseling gaat bijvoorbeeld de tekst te snel voor de beelden of vice versa.

Voorbeeld. Fragment 6 uit: Het korte leven van soldaat Gutierrez. Tekst coherentie Tekst Tekst/Beeld Relatie Beeld Beeld coherentie 40.24 When he came to our family…

Beeld heden – huis met tuin van laatste pleeggezin.

Aanvullend

Setting creëren van plaats

40.26 …physically he

looked very very young, as a teenager, he definitely looked like a sixteen seventeen year old, when he came to us. Concretiseren Geïnterviewde vrouw –Nora Mosquera (voice of authority) Contrast 40.34 Tegenstelling

But uhm he was very mature. Geïnterviewde vrouw –Nora Mosquera (voice of authority) Gelijkenis 40.37 Aanvulling

And one thing led to another and he found out that by…

Contrast → Beelden heden – huiskamer met sokken aan de openhaard en een versierde kerstboom. Setting creëren van plaats

Contrast - Co-presentie

40.42 …saying that he

was minor they would not gonna return him to Guatemala or to Mexico. Geïnterviewde vrouw –Nora Mosquera (voice of authority) Contrast 40.50 Aanvulling And because he was a minor the government here in the United States was gonna protect him and give him the opportunity to be placed in a foster home and go to school and be able to accomplish and reach all the goals that he had. Geïnterviewde vrouw –Nora Mosquera (voice of authority) Gelijkenis

De filmmaker toont in dit fragment beelden die te maken hebben met het onderwerp waarover gesproken wordt en beelden van de persoon die aan het woord is. Op deze manier wil de filmmaker de informatie in beeld zo divers mogelijk aanbieden. Echter omdat deze beelden elkaar steeds afwisselen zit er geen duidelijke verhaallijn in het beeld. Wanneer de beelden los bekeken zouden worden, dus zonder de gesproken tekst, zou de kijker niet snappen waar het verhaal over gaat.

Echter in sommige fragmenten van het geanalyseerde materiaal volgen de beelden elkaar wel op een logische manier op, zodat de kijker het verhaal in de beelden makkelijk kan begrijpen en interpreteren. In het volgende fragment, uit de documentaire ‘De laatste dans in Shakopee’, is hiervan een voorbeeld te zien:

Voorbeeld. Fragment 3 uit: De laatste dans in Shakopee Tekst coherentie Tekst Tekst/Beeld Relatie Beeld Beeld coherentie

09.21 The casino had

brought wealth to people that had never seen probably a hundred dollar bill in their time of life.

Geïnterviewde man – Amos Crooks (voice of authority) Vrouw, Rose Crooks zit naast hem.

09.36 Aanvulling

And it pulled us out of poverty.

Geïnterviewde man – Amos Crooks (voice of authority) Vrouw, Rose Crooks zit naast hem.

Gelijkenis

09.42 Nabijheid

And if you can see around, the grass…

Geïnterviewde man – Amos Crooks (voice of authority) Vrouw, Rose Crooks zit naast hem.

Gelijkenis

09.44 …is cut.

Gelijkenis

Beelden heden – huizen met gemaaide gazonnen.

Parallellie

Contrast

09.46 Nabijheid

You see no, no trash laying around.

Gelijkenis →

Beelden heden – huizen met gemaaide gazonnen.

Volgende gebeurtenis 09.52

Gevolg

And it helped the people to take pride in their house and their surroundings, their land. Specificatie verankering Beelden heden – huizen met gemaaide gazonnen.

Setting creëren van plaats

Volgende gebeurtenis

10.02

Vorige gebeurtenis

And before the casino, when we live here, we lived

in a tarpaper shed. Contrast →

Beelden heden – huizen met gemaaide gazonnen.

Volgende gebeurtenis

10.09 Aanvulling

And that held nine people.

Contrast →

Beelden heden – huizen met gemaaide gazonnen. Volgende gebeurtenis 10.12 Verklaring So we had nothing here, we had, we

didn’t do anything. Contrast →

Beelden heden – huizen met gemaaide gazonnen.

Volgende gebeurtenis 10.18

Aanvulling

And winter times when we can’t get work, we had to go

on welfare. Contrast →

Beelden heden – huizen met gemaaide gazonnen.

Volgende gebeurtenis

10.25 Reden

Because they always said that the government takes care of their

Indians... Contrast →

Beelden heden – huizen met gemaaide gazonnen. Volgende gebeurtenis 10.26 …which they didn’t do… Contrast →

Beelden heden – groot huis met gemaaid gazon.

Volgende gebeurtenis

10.27 …the government

takes care of their Indians, which they didn’t do.

Samenhangrelatie Contrast →

Beelden heden – jongen op quat rijdt door buurt.

Setting creëren van plaats Gelijktijdige gebeurtenis 10.33 Aanvulling So try to raise a family without a job. Contrast →

Beelden heden – groot huis met een boot en aan auto ervoor. Setting creëren van plaats

Volgende gebeurtenis

In het begin van het fragment is weer een contrast te zien tussen de verschillende soorten beelden. Eerst is de geïnterviewde in beeld te zien voor de kijker en vervolgens schakelt de filmmaker over op beelden uit het heden die de omgeving van een Indianen reservaat laten zien. De beelden die hierna volgen sluiten allemaal wel op elkaar aan. De kijker kan door het zien van de beelden het verhaal in beeld begrijpen.

Ook uit deze analyse is gebleken dat er veel afwisseling zit in de verschillende categorieën van visuele linking. De documentairemaker probeert wel een verhaal te vertellen door middel van de beelden maar dit komt niet altijd goed naar voren. Ten eerste zijn er niet altijd geschikte beelden die aansluiten op het onderwerp. Daarom worden vaak losse beelden met elkaar verbonden en ontbreekt er een verhaallijn. Ten tweede wil de filmmaker ook graag de spreker tonen aan de kijker, waardoor deze te pas en te onpas in beeld gebracht wordt waardoor de beelden niet juist op elkaar aansluiten. Ten slotte nog het volgende. In het materiaal lijkt het alsof veel beelden gelijkenissen met elkaar vertonen, dit komt omdat in dit onderzoek de categorie gelijkenis is gebruikt wanneer de beelden die getoond worden steeds hetzelfde zijn (eigenlijk dus herhaling). Wanneer bijvoorbeeld de geïnterviewde steeds in beeld te zien is en de tekst gewoon verder gaat, wordt dit ‘gelijkenis’ genoemd in het geanalyseerde materiaal.