• No results found

H Een blik in een andere wereld

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "H Een blik in een andere wereld"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

11

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 22 | nr 96

Een blik in een andere wereld

Een uitnodiging om opnieuw en oordeelloos te zien

H

oe gaan we om met het leven, als we te maken hebben met de grenzen daarvan, met lijden en sterven? Fotograaf en uitgever Hapé Smeele (1962) begon in 1994 met een project over kwaliteit van leven. Dit project resulteerde in drie indrukwekkende boeken die uitnodigen om bekende waarden en normen opzij te zetten en opnieuw naar anderen en de wereld te kijken. Waardevolle perspectiefwisselingen.

‘Kijken doe je van een afstand, zien is intiem,’ schrijft Hans Korteweg in het voorwoord van Smeeles eerste boek, Een andere werkelijkheid (zie pag. 12-13). Smeele fotografeerde een jaar lang een groep ernstig ver- standelijk gehandicapten. De bewoners leven in een andere wereld. Het zien van de foto’s voelt als contact met een andere cultuur. We zien de bewoners vanuit hun eigen perspectief. Het zijn foto’s van oprecht con- tact, nabijheid, vreugde en ontreddering. Het boek is ook een weerslag van de verandering die paviljoens- hoofd Jolanda Poppen in gang zette, door bewoners minutieus te volgen. Ze legde vast wat ze fijn vonden en welke behoefte onder bepaald gedrag schuilging. De woongroep werd hierdoor tot een heel plezierige verblijfplaats voor bewoners en een plek waar medewerkers graag wilden werken.

Met de moed van een ontdekkingsreiziger (zie pag. 40-41) gaat over dementie en sterven. Smeele volgde vijf jaar lang het leven en sterven van acht demente ouderen in Nederland en in het boeddhistische Ladakh (Noord-India). Het is een ontroerend beeld van dementie en sterfelijkheid. Verschillende levensthema’s komen aan bod: liefde en verdriet, tederheid en pijn. In het verdriet en afscheid zijn er momenten zichtbaar dat mensen elkaar opnieuw vinden.

Wat is eigenlijk ‘kwaliteit van leven’? Smeele schrijft: ‘[G]ezond en succesvol zijn, heet in onze cultuur ook wel “vol in het leven staan”. En dat is eigenlijk vreemd. Want dat is slechts de helft. Bij de dag hoort de nacht. […] Het contrast tussen die twee geeft ook de diepte aan je leven.’

Maar welk perspectief is er nog, als het leed of het verlies zo groot is dat de bodem onder je wordt weg- geslagen? Onstuimige leegte (zie pag. 30-31) gaat over deze vraag. Het overlijden van Smeeles oudste zoon en het ziekzijn van zijn vrouw, waarvan zij na tien jaar herstelt, zijn zo ingrijpend, dat alle houvast uit zijn leven wegvalt. Smeele: ‘En nu was ik zelf degene die anders door het leven bewoog. Zoals olie en water niet mengen, zo kon ik nu zelf niet meegaan in de stroom om mij heen.’

In de stilte van de natuur hervindt Smeele langzamerhand zijn grond. Opnieuw gaat het om oordeelloos kijken. ‘Als we vanuit stilte de wereld beschouwen, realiseren we dat de wereld zoveel groter, onbeheers- baarder en mysterieuzer is. Dit besef geeft ons het vermogen om het verlangen naar perfectie los te laten, en het soms onstuimige onbekende te omarmen.’ Deze openheid – die vaak ook angst inboezemt – maakt een echte ontmoeting mogelijk.

Hapé Smeele geeft lezingen, waarbij hij je meeneemt in een reeks van perspectiefwisselingen om vanuit ‘de kunst van het kijken’ tot een rijkere benadering van levensvragen te komen. Zijn werk is te vinden op zijn website voor fotografie: www.hapesmeele.nl en zijn website als uitgever: www.nachtwind.nl, waar ook de drie boeken te bestellen zijn.

Netty van Haarlem; net@netaanzet.net BEELDTENTOONSTELLING

(2)
(3)

13

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 22 | nr 96

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Al voor Lucia in beeld kwam, zijn daar achteraf medische dossiers veranderd om ouders minder kans op succes te geven bij klachten over de be- handeling of zelfs de dood van

Henriette Roland Holst-van der Schalk, Tolstoi, zijn wezen en zijn werk.. vergeleken bij de trouwe, toegewijde liefde, de roerende aanhankelijkheid, de teedere zorg, die ons uit

Eigenlijk wist hij natuurlijk niet anders, of de moeder van de kinderen was ook de zijne, maar een enkelen keer wilde hij zich graag vreemd voelen aan haar, zooals gisteravond,

De bundel herdersdichten, Eclogae, van Vergilius leverde Poot het model voor zijn herdersklacht ‘Dafnis’, een gedicht op een jonggestorven vriend uit 1711, dat hij overigens geen

For Europe & South Africa: Small Stone Music Publishing,

145 Johannes moet hebben ingezien dat het onmogelijk was om ver- goed te worden voor de fouten die door zijn vader waren gemaakt, maar de rentes en tegoeden over het jaar

De vorige uitzending lazen we als laatste vers uit de eerste brief van Johan- nes, 1Joh.5:12 waar de apostel aan zijn lezers schreef: Wie dus de Zoon van God heeft, heeft het

(Psalm 88 : 16). Menigmaal drukte de donkere wolk van Zijns Vaders gramschap zwaar op Hem, totdat Hij eindelijk op Golgótha de laatste adem uitblies. Niets was er in de