• No results found

PRINCIPIËLE BESLISSING

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "PRINCIPIËLE BESLISSING"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

PRINCIPIËLE BESLISSING

Datum beslissing 12/05/2017

Beslist bedrag 0.0

Motivering beslissing

De minister maakt zich de overwegingen en adviezen van de afdeling Kunsten en de

beoordelingscommissies eigen. Binnen de beperkte budgettaire context (4.112.200 euro, terwijl er voor deze 2de van 3 rondes een bedrag van 4.266.000 euro gunstig is geadviseerd) ziet de minister zich verplicht om, ondanks gunstig advies, af te zien van een subsidietoekenning aan deze aanvrager, om andere aanvragers die gunstige adviezen en een hogere prioritering verkregen, op een haalbare manier te ondersteunen.

Startdatum subsidieperiode

Einddatum subsidieperiode

ZAKELIJK (VOORLOPIG) ADVIES

Geef een beknopte situering en (subsidie)-historiek van de aanvraag.

Geef een beknopte historiek van de werking, eventuele vroegere subsidieaanvragen en de huidige subsidiëring (Voor werkingssubsidies: met 2015 als referentiejaar: vermeld zeker voormalige provinciesubsidies, DAC en Gesco).

Stichting Logos is een kunstenaarscollectief dat sinds 1968 nieuwe muziek, instrumenten, interfaces, geluidsinstallaties en geluidssculpturen ontwikkelt. De organisatie heeft een lange subsidiehistoriek. De laatste subsidie was een

meerjarige werkingssubsidie in de periode 2013-2016. In 2016 bedroeg de subsidie 130.704,32 euro. De organisatie vroeg een werkingssubsidie voor de periode 2017-2021, maar ontving geen subsidie na een 'nipt onvoldoende' van de beoordelingscommissie en een 'zeer goed' van de administratie. Ook de subsidieaanvraag die Stichting Logos in de vorige projectronde vroeg voor het project 'Vijftig jaar Logos, oude en nieuwe Logos projecten een jaar lang feestelijk in de kijker' werd, na een artistiek 'nipt onvoldoende' en een zakelijk 'goed', niet gehonoreerd. Stichting Logos vraag nu een projectsubsidie van 51.529,26 euro voor de ontwikkeling en ontsluiting van StapStrument, een mobiel

voetpomporgel voor kinderen vanaf 5 jaar. De totale kosten bedragen 73.529,26 euro.

Behoren de activiteiten tot de bevoegdheden van het VFL of het VAF, of betreft de aanvraag het ontwerp en de uitvoering van bouwprojecten?

Enkel bij 'nee' kan de aanvraag gesubsidieerd worden, bij 'ja' valt de aanvraag niet onder het toepassingsgebied van het Kunstendecreet.

Komt de organisatie in aanmerking voor projectsubsidie?

Dat kan enkel als de organisatie nog geen meerjarige werkingssubsidie krijgt die jaarlijks 300.000 euro of meer bedraagt.

Ja

Geef aan in welke mate de artistieke en de zakelijke planning met elkaar sporen.

Zijn de zakelijke plannen een logisch gevolg van het artistiek beleidsplan? Kijk naar het verband tussen de activiteiten, de kosten en de opbrengsten. Omschrijf uit volgende aandachtpunten (kort!) alles wat klopt, en beargumenteer wat niet klopt en waarom.

Aandachtspunten inkomstensamenstelling: andere subsidies, realistische aantallen en hoogte uitkoopsommen / voorstellingen, ticketverkoop, sponsoring, inkomsten uit coproductie- en samenwerking, financiering investeringen. Aandachtspunten kostenstructuur:

(2)

loonlast en personeelsbezetting (ingeschreven medewerkers, andere vergoedingswijzen), investeringen en afschrijvingen, reis-, verblijf- en transportkosten, productiekosten. Vermeld geen individuele lonen en vergoedingen.

Stichting Logos heeft al jarenlang ervaring met de bouw van nieuwe instrumenten, deze aanvraag is voor hen dan ook geen stap in het onbekende. Toch zijn er wat onvolledigheden in het dossier. Zo worden nergens namen van

medewerkers genoemd, enkel dat een kunstenaar en een artistiek medewerker gedurende de eerste 7 maanden respectievelijk voltijds en halftijds worden ingeschreven, en een medewerker communicatie/promotie aan 25% wordt tewerkgesteld gedurende de laatste 7 maanden. In het dossier is er ook nergens informatie over wie de zakelijk aspecten van de aanvraag behandelt; ook in de begroting zijn deze vergoedingen (zoals ook van een boekhouder) niet mee opgenomen. Sommige overheadkosten zoals die voor energie (5000 euro, gebaseerd op het bedrag aan

energiekosten (22.620 euro) van Stichting Logos in 2016) en die voor administratie en communicatie (1500 euro; in 2016 bedroegen deze kosten in totaal 5742 euro) werden dan weer wel a rato in de begroting mee opgenomen. Het had de transparantie ten goede gekomen mocht de aanvrager duidelijk aangeven waarom bepaalde overheadkosten wel en andere niet in de projectaanvraag vervat zijn. Ook mochten sommige kosten zoals 10.000 euro aan hulp- en grondstoffen voor de bouw van het instrument wat gedetailleerder worden toegelicht. In de aanvraag wordt 22.000 euro aan eigen inkomsten uit uitkoopsommen voorzien, men gaat hiervoor uit van 11 presentatiemomenten. Voor de spreiding van de productie wordt samengewerkt met ZONZO Compagnie. De aanvraag lijkt realistisch een haalbaar, maar had hier en daar wat beter mogen worden uitgewerkt.

Motiveer of de begroting haalbaar en realistisch is.

Beoordeel in hoeverre de engagementen en samenwerkingen realiteitsgehalte hebben. Geef die delen van de plannen aan waar zakelijk, de noodzaak, resp. artistiek de opportuniteit niet van aangetoond is. Argumenteer ook waarom je bepaalde elementen van het plan niet realistisch of niet haalbaar vindt. Enkel bij meerjarige aanvragen: duid de plannen tegenover de huidige situatie: benoem beknopt de belangrijkste nieuwe elementen en bijhorende kost, en geef aan waar zakelijk de noodzaak, resp. artistiek de opportuniteit niet van wordt aangetoond. Geef aan of de meerjarenbegroting klopt met de plannen voor de verschillende jaren.

De zakelijke aspecten van de begroting werden besproken in de rubriek ‘het sporen van de artistieke met de zakelijke planning’.

Worden de kunstenaars op een correcte wijze vergoed?

Worden de kunstenaars op een correcte en doelmatige wijze vergoed? Worden de kunstenaars vergoed volgens de geldende cao? Is er sprake van oneigenlijk gebruik van de kvr of vrijwilligersvergoeding? Worden de kunstenaars op een gelijkwaardige manier vergoed als de overige (niet-artistieke) medewerkers?

De verloning gebeurt conform de barema's van PC 304, dus de vergoeding is correct.

Beoordeel de positionering van de aanvrager in het kunstenveld, en de meerwaarde van eventuele samenwerkingsverbanden.

Hoe positioneert de organisatie zich binnen de kunstensector, tegenover zijn concurrenten/gelijkaardige organisaties, tegenover lokale/bovenlokale/landelijke partners? Idem voor de samenwerkingen.

De administratie sluit zich voor dit criterium aan bij het artistieke advies.

(VOORLOPIG) ZAKELIJK ADVIES CONCLUSIE

Motivering zakelijk advies

Vat beknopt samen waarom je tot deze conclusie komt (baseer je op de waardeschaal uit het draaiboek) en welke elementen tot een ander dan het gevraagde subsidiebedrag leiden, als je niet het volledige gevraagde bedrag adviseert.

Stichting Logos heeft reeds jarenlang ervaring zowel in de aanmaak van nieuwe instrumenten als het aanvragen van subsidiedossiers, wat vertrouwen geeft in een goede afloop van het project. De administratie heeft dan ook geen bezwaar tegen subsidiëring, al had het aanvraagdossier vollediger en transparanter mogen zijn.

Conclusie zakelijk advies Voldoende

Zakelijk adviesbedrag 51000.0

(3)

adviesdatum 08/02/2017

ARTISTIEK (VOORLOPIG) ADVIES

Is de aanvrager professioneel actief in de kunstensector?

ja

Indien nee: motiveer waarom niet.

Geef aan in welke mate de artistieke en de zakelijke planning met elkaar sporen.

Zijn de zakelijke plannen een logisch gevolg van het artistiek plan? Beoordeel dit criterium in 3 stappen: 1) Ga je akkoord met de artistieke keuzes. 2) Worden deze keuzes weerspiegeld in het zakelijke plan en vice versa? Werd het plan juist begroot? 3) Zijn de artistieke uitgaven opportuun, in verhouding met de gehele begroting? Bijvoorbeeld: zijn de artistieke uitgaven juist ingeschat, maar werden de opbrengsten te laag begroot om ze te kunnen verantwoorden?

De beoordelingscommissie sluit zich voor dit criterium aan bij het zakelijk advies.

Motiveer of de begroting haalbaar en realistisch is.

Argumenteer waarom bepaalde elementen van het plan niet realistisch of niet haalbaar zijn (vb. werden de eigen inkomsten realistisch ingeschat?). Beoordeel in hoeverre de engagementen en samenwerkingen realiteitsgehalte hebben. Geef die delen van de plannen aan waar artistiek de opportuniteit niet van aangetoond is.

De beoordelingscommissie sluit zich voor dit criterium aan bij het zakelijk advies.

Worden de kunstenaars op een correcte wijze vergoed?

Worden de kunstenaars op een correcte en doelmatige wijze vergoed? Worden de kunstenaars vergoed volgens de geldende cao? Is er sprake van oneigenlijk gebruik van de kvr of vrijwilligersvergoeding? Worden de kunstenaars op een gelijkwaardige manier vergoed als de overige (niet-artistieke) medewerkers?

De beoordelingscommissie sluit zich voor dit criterium aan bij het zakelijk advies.

Beoordeel de positionering van de aanvrager in het kunstenveld, en de meerwaarde van eventuele samenwerkingsverbanden.

Hoe positioneert de aanvrager zich binnen de kunstensector tegenover collega kunstenorganisaties en kunstenaars? Voorbeeld:

stemmen presenterende organisaties af met andere organisaties in de nabije omgeving die ook een presentatiefunctie opnemen?

Werkt de aanvrager samen met artistieke en niet-artistieke actoren binnen en buiten Vlaanderen en Brussel? Wordt de rol en de inbreng van de partners voldoende geduid? Is er meerwaarde voor elk van de samenwerkende partners en waaruit bestaat die meerwaarde dan op artistiek vlak? Opmerking: niet de grootte van het netwerk of het aantal samenwerkingsverbanden zijn van belang, wel de kwaliteit en zinvolheid van de relaties die een aanvrager aangaat.

Stichting Logos heeft een unieke positie binnen het veld van cultuurorganisaties in België omdat ze zowel productie, presentatie als ontwikkeling in eigen handen heeft. Omdat Logos op een lange traditie kan terugblikken beschikt het ook over een heel breed netwerk. De exacte aard van de samenwerkingsverbanden is wel niet helemaal duidelijk op basis van de aanvraag.

Beoordeel de landelijke en/of internationale betekenis van een werking/initiatief op basis van de samenwerkingen die worden aangegaan, de spreiding van producties, het publieksbereik of de referentiewaarde van de werking/het initiatief.

Heeft de werking/het initiatief door de partnerschappen die worden aangegaan een landelijke en/of internationale betekenis? Worden de producties (indien van toepassing) landelijke en/of internationaal gespreid? Wordt (indien van toepassing) een landelijk en/of internationaal publiek bereikt? Heeft de werking/het initiatief een referentiewaarde door het artistieke belang (wat bijvoorbeeld kan aangetoond worden door kritische persartikels, documentaire en ander beschouwend werk) of door de voorbeeldwerking voor andere organisaties/kunstenaars binnen Vlaanderen en Brussel?

(4)

De nieuwe productie wordt zowel in eigen land als in het buitenland getoond en zal dus een internationaal publiek bereiken. De ontwikkeling van de productie wordt ook gedocumenteerd en daarna ter beschikking gesteld aan geïnteresseerden wat de draagwijdte nog groter maakt. Het idee van StapStrument waarbij kinderen zonder muzikale voorkennis en dus experimenterend leren omgaan met het maken en ervaren van de taal van muziek is een waardevol idee, te meer omdat dit in het huidige muziekonderwijs ontbreekt. Het zou zelfs interessant kunnen zijn om het via een zeer breed kanaal te promoten.

ARTISTIEK (VOORLOPIG) ADVIES ONTWIKKELING

Beoordeel de kwaliteit van het artistiek onderzoek en het experiment.

Wat wil de aanvrager ontwikkelen, onderzoeken? Hoe wil de aanvrager dit doen? Wat is de kwaliteit van de beschrijving, bevraging, onderzoek,… van de artistieke praktijk?

Beoordeel de bijdrage aan de ontwikkeling van het traject van de kunstenaar.

Draagt het project bij tot een substantiële ontwikkeling (evolutie, groei, heroriëntering) van het traject van de kunstenaar? Wordt dit voldoende gemotiveerd? Indien een organisatie de aanvraag indient: Creëert de aanvrager een goede context (tijd en ruimte) opdat via onderzoek en (zelf)reflectie de artistieke praktijk kan worden beschreven, bevraagd, onderzocht en/of ontwikkeld? Biedt deze context voldoende ruimte tot experiment en artistieke vernieuwing? Op welke manier wordt de kunstenaar ondersteund en begeleid?

ARTISTIEK (VOORLOPIG) ADVIES PRODUCTIE

Beoordeel de visie op en de kwaliteit van het creatie-en productieproces op basis van de planning, de

eventuele partners (die ook besproken worden onder andere criteria) en de werkcondities die voorzien worden (tijd en ruimte).

Werd een realistische planning opgesteld (zowel qua tijd als qua locaties)? Wordt met artistieke partners samengewerkt die een verantwoorde keuze lijken? Wordt het productieproces voldoende professioneel ondersteund (vb. samenwerkingen

productiemedewerker, managementkantoor, galerij)? Hoe verhoudt de gekozen werkvorm zich tot de artistieke inhoud? Hoe wordt de productionele omkadering ingevuld op inhoudelijk, logistiek, technisch, zakelijk,... vlak?

De planning lijkt realistisch en goed uitgewerkt: inhoud, logistiek, technologie en zaakvoering werden doordacht. Ook de fysieke condities zijn voorhanden.

Beoordeel de kwaliteit van het beoogde artistieke resultaat.

Beoordeel de kwaliteit van het te verwachten artistiek resultaat rekening houdend met o.a. de motivering in het dossier, de procesbeschrijving, de samenwerkingen, de planning, de eventuele partners, de gekozen werkvorm. Voor projectaanvragen: Hoe verhoudt het project zich tot eventuele vroegere projecten? Voor meerjarige werkingssubsidies: past het artistiek resultaat binnen de inhoudelijke lijnen/missie en visie van de organisatie? Is het artistiek resultaat een goede uitwerking van het artistieke profiel?

Stichting Logos heeft niet alleen ervaring met het ontwikkelen van nieuwe instrumenten maar heel specifiek ook met orgelbouw. Het is juist deze complexe expertise die hier benut wordt. De volledige productie is in handen van de organisatie zelf en gezien haar jarenlange ervaring, lijkt de kwaliteit van het artistieke resultaat verzekerd te zijn.

Beoordeel de visie met betrekking tot publieksbereik en distributie.

Visie op distributie: Distributie wordt per discipline anders ingevuld. Het kan enerzijds wijzen op de spreiding van producties (podiumkunsten en muziek), of de distributie van audio opnames en kunstwerken (muziek en beeldende kunst). Is het distributiepotentieel correct ingeschat? Worden de spreiding/distributieplannen voldoende gemotiveerd? Zijn er aan het dossier samenwerkingsovereenkomsten of intentieverklaringen van de samenwerkende partners / programmatoren toegevoegd? Met welke partners wordt samengewerkt? Voor meerjarige werkingssubsidies: wat is de langetermijnvisie op distributie? Visie op publieksbereik:

Afhankelijk van de soort werking kan het concept ‘publiek’ wijzen op bijvoorbeeld toeschouwers, deelnemers (reëel en virtueel), … Heeft de aanvrager aandacht voor communicatie en publiekswerking? Wordt aangegeven hoe of langs welke weg me het publiek wenst te bereiken? Hoe wordt aan zichtbaarheid gewerkt? Bestaat er een communicatieplan? Voor meerjarige werkingssubsidies: wat is de langetermijnvisie op publieksbereik?

De productie is laagdrempelig en wordt op diverse plaatsen gebracht zowel in binnen- als in het buitenland (dit laatste moet nog worden ontwikkeld). De partners zijn gevestigde cultuurhuizen met een eigen opgebouwd publiek. Ook de opgebouwde professionele kennis wordt gedeeld via publicatie.

ARTISTIEK (VOORLOPIG) ADVIES PRESENTATIE

(5)

Beoordeel de kwaliteit van het aangeboden artistieke resultaat/programma, nl. wat wordt gepresenteerd.

Is het artistieke resultaat/programma een goede uitwerking van het artistieke profiel? Is het programma doordacht en realistisch? Is er (indien van toepassing) continuïteit in de programmering? Is er een balans in het programma? Worden de inhoudelijke keuzes voldoende toegelicht en gecontextualiseerd? Wordt de keuze voor de mensen/kunstenaars die worden uitgenodigd/geëngageerd goed gemotiveerd?

Beoordeel de kwaliteit van de beoogde presentatiecontext: hoe wordt gepresenteerd.

Is de presentatiecontext afgestemd op het programma? Werd de keuze voor de presentatiecontext voldoende gemotiveerd (bijvoorbeeld door te verwijzen naar aangepaste presentatieplek, wijze van presenteren, presentatievorm, format, dramaturgie, kader,...)?

Beoordeel de acties omtrent publiekswerking en -werving.

Publiekswerking omvat zowel publiekswerving (doelgroepenbeleid, communicatieplan) als publieksbemiddeling (vb. omkadering programma met flankerend aanbod van lezingen, brochures, enzovoort). Ontwikkelt de organisatie een doeltreffende strategie om het vooropgestelde doelpubliek te bereiken? Is er een kwalitatief communicatieplan? Is het publiekspotentieel correct ingeschat? Worden er initiatieven en activiteiten georganiseerd met een kennismakend, verbredend of een verdiepend karakter? Zijn de plannen m.b.t.

publiekswerving en publieksbemiddeling doelgericht en haalbaar? Is de publieksbemiddeling goed afgestemd op het beoogde publiek en op het aangeboden programma?

ARTISTIEK (VOORLOPIG) ADVIES PARTICIPATIE

Beoordeel de kwaliteit van de participatieve concepten en methodieken.

Heeft het concept of de methode een meerwaarde voor het veld en de doelgroepen? Worden nieuwe/vernieuwende methodes gebruikt? Voor meerjarige werkingssubsidies: Is het concept of de methodiek een goede manier om de vooropgestelde doelstellingen te bereiken?

Beoordeel de kwaliteit van de procesbegeleiding, inclusief de verbinding van het artistieke en participatieve luik en de wijze waarop de (professionele) kunstenaars geselecteerd worden.

Gebeurt de begeleiding door deskundige kunstenaars, educatieve, culturele of sociale werkers? Wat is de deskundigheid van de begeleidende kunstenaars, educatieve, culturele of sociale werkers? Hoe verloopt het selectieproces; op welke basis worden de (professionele) kunstenaars /procesbegeleiders gekozen?

Beoordeel de wijze waarop de deelnemers betrokken worden.

Beoordeel de betrokkenheid van de deelnemers. Heb hierbij aandacht voor sectoroverschrijdend werken of zonevreemde verbindingen.

Participeren de deelnemers actief en zijn ze betrokken bij de uitwerking, realisatie en evaluatie van projecten/activiteiten/tools? Hoe worden ze betrokken, welke middelen worden aangewend om deze betrokkenheid te maximaliseren? Voor meerjarige

werkingssubsidies: Hoe wordt achteraf omgegaan met de deelnemers (nazorg)? Hoe blijven ze al dan niet betrokken bij de werking?

ARTISTIEK (VOORLOPIG) ADVIES REFLECTIE

Beoordeel de kwaliteit van de reflectie over de kunstpraktijk en/of over het kunstenveld.

Heeft de reflectie een artistiek, culturele en/ of kunst kritische inhoud als voorwerp? In welke mate draagt ze bij tot de kennis over kunst of het kunstenveld? In hoeverre voedt ze en versterkt ze de discussie over (de ontwikkelingen van) de kunsten of het kunstenveld?

(6)

Beoordeel de wijze waarop de reflectie toegankelijk wordt gemaakt

Beoordeel de kwaliteit van de wijze waarop de reflectie toegankelijk wordt gemaakt. Dit kan via heel diverse media (website, publicatie, workshop, tentoonstelling, geluidsopname, beeldopname, conferentie, … Hoe wordt de reflectie toegankelijk gemaakt? Is het medium of de combinatie van media dat gekozen wordt het geschikte kanaal? Bereikt de organisatie hiermee het gewenste publiek? Hoe ziet de planning voor het toegankelijk maken eruit? Wordt met relevante partners samengewerkt? Hoe gaat de organisatie om met nazorg (vb.

up to date houden website)?

ARTISTIEK (VOORLOPIG) ADVIES CONCLUSIE

Motivering artistiek advies

Vat beknopt samen waarom je tot deze conclusie komt (baseer je op de waardeschaal uit het draaiboek) en welke elementen tot een ander dan het gevraagde subsidiebedrag leiden, als je niet het volledige gevraagde bedrag adviseert.

Stichting Logos kan voor deze nieuwe productie gebruik maken van haar jarenlang opgebouwde kennis die op een verstandige en tegelijkertijd boeiende manier wordt benut. De commissie wenst deze aanvraag te ondersteunen, temeer omdat het een doelgroep betreft waarvoor het aanbod aan experimentele omgang met de taal van de muziek in het huidige muziekonderwijs beperkt is.

Conclusie artistiek advies Zeer goed

Artistiek adviesbedrag 51000.0

adviesdatum 09/03/2017

(VOOR-)ONTWERP VAN BESLISSING

Motivering ontwerp van beslissing

Vat beknopt samen waarom je tot deze conclusie komt (baseer je op de waardeschaal uit het draaiboek) en welke elementen tot een ander dan het gevraagde subsidiebedrag leiden, als je niet het volledige gevraagde bedrag adviseert.

Conclusie ontwerp van beslissing 03 - zeer goed / voldoende

Adviesbedrag 51000.0

Datum voorstel van beslissing 14/04/2017

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Om niet alleen nu maar ook straks goede zorg tegen een betaalbare prijs te kunnen inkopen voor hun verzekerden of burgers, doen zorginkopers er verstandig aan in hun inkoopbeleid

Op basis van de herkomstberekeningen blijkt dat zowel voor stikstof als voor fosfor de actuele bemesting en inlaatwater (zowel vanuit de boezem als de aanvoer vanuit deelgebied Anna

Gedragseconomie en behavioral finance worden stap voor stap ook binnen de VU opgenomen in de onderwijsprogramma’s, en brengen meer aandacht voor de homo sapiens van onze wereld,

overeenkomsten en verschillen is veel meer te zeggen, bijvoorbeeld omdat er verschillende concepten van autonomie en verantwoordelijkheid zijn, maar voor dit moment stellen we vast

Omdat huur woningen over het algemeen voor een langere periode verhuurd moeten worden, hebben woningcorporaties namelijk veel meer een lange termijn- perspectief dan ontwik ke

Het verschaffen van inzicht aan Vitens welke consequenties de strategische keuzes hebben voor de organisatorische vormgeving en het besturingsmodel van haar

A gender and business training increases women’s empowerment more because female microfinance borrowers develop awareness about gender equality than because they develop new

De matrix zal nu voor zover mogelijk ingevuld worden aan de hand van kenmerken die invloed hebben op de waarde van bedrijventerreinen en centrumgebieden in