• No results found

Wat buigen van hout inhoudt

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Wat buigen van hout inhoudt"

Copied!
197
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Opleiding  Conservering  en  Restauratie  

Master    

 Specialisatie  Hout  en  Meubelen    

 

 

 

Masterscriptie  

Wat  buigen  van  hout  inhoudt  

Een  bijdrage  tot  het  rechtbuigen  van  gefineerde  rekeinden  van  deuren  van  17e-­‐eeuwse  

kruisvoetkabinetten  

 

 

 

 

 

 

 

Gert  van  Gerven  

Student  nummer  101297782  

Universiteit  van  Amsterdam,  Amsterdam  

 

 

 

 

 

Eerste  lezer:  Mevr.  ir.  S.M.    Nijhuis  

Tweede  lezer:  Dhr  T.P.C.  Beentjes  

03-­‐2014  

(2)

Korte  samenvatting  

Short  summary  

Voorwoord  

1  

 

Inleiding

...  1

 

1.1     Aanleiding  van  het  onderzoek……….  1  

1.2     Probleemstelling……….  2  

1.2.1     Stand  van  de  wetenschap………..……….  2  

1.2.1.1     Niet  vlak  maken……….………..……….  3  

1.2.1.2     Constructieve  ingreep……….………..………  3  

1.2.1.3     Toevoegen  hulpconstructie……….………..………  3  

1.2.1.4     Structurele  ingreep……….………..……….   4  

1.2.1.5     Toepasbaarheid  bestaande  technieken………..……….  4  

1.3     Doelstelling……….  5  

1.4     De  onderzoeksvragen  ………  6  

2  

 

Beschrijving  van  de  onderzoeksobjecten

……….   7  

2.1     Inleiding………  7  

2.2     Kunsthistorische  beschouwing………  7  

2.3     De  onderzoeksobjecten………  10  

2.4     Schadeanalyse  deuren  kruisvoetkabinetten  BK-­‐NM-­‐1960-­‐19….  ………..   11  

2.4.1     Analyse  deuren  oesterkabinet  BK  1960-­‐19………..………..  11  

2.4.1.1     Constructiewijze……….….………..  11   2.4.1.2     Fineertechniek………...………..  12   2.4.1.3     Toegepaste  houtsoorten………..  13   2.4.1.4     Oppervlakteafwerkingen………..………..   14   2.4.1.5     Schade………..   15     2.4.2     Deuren  kunstkabinet  BK-­‐2006-­‐23……….   17   2.4.2.1     Constructiewijze………..  17   2.4.2.2     Fineertechniek………..  17   2.4.2.3     Toegepaste  houtsoorten………..  17   2.4.2.4     Oppervlakteafwerking………..   18   2.4.2.5     Schade……….………..  18     2.4.3     Deuren  ongenummerd  kruisvoetkabinet………..  19  

(3)

2.4.3.2     Fineertechniek………..  19   2.4.3.3     Toegepaste  houtsoorten………..…………..   19   2.4.3.4     Oppervlakteafwerking………..   20   2.4.3.5     Schade………..   20   2.4.4     Deuren  spiegelkabinet  BK-­‐NM-­‐5671……….  21   2.4.4.1     Constructiewijze………..……..  21   2.4.4.2     Fineertechniek……….………..………..  22   2.4.4.3     Toegepaste  houtsoorten………..  22   2.4.4.4     Oppervlakteafwerking………..   22   2.4.4.5     Schade………..   22  

2.4.5     Deuren  poppenhuis  Petronella  Dunois  BK-­‐14656………   23  

2.4.5.1     Constructiewijze………..……….   23  

2.4.5.2     Fineertechniek……….  23  

2.4.5.3     Toegepaste  houtsoorten……….…….  24  

2.4.5.4     Oppervlakteafwerking………..   24  

2.4.5.5     Schade………...  24  

2.5     Oorzaak  vervorming  van  de  onderzochte  deuren………   24  

3  

 

Mechanische  en  fysische  eigenschappen  van  hout

………..   29  

  3.1     Inleiding……….………..  29  

3.2.     De  opbouw  van  hout  in  het  algemeen………..  29  

3.2.1     Groei  van  een  boom………..………..  29  

3.2.2     Kern  en  spint………..  30  

3.2.3     Celopbouw………..  30   3.2.3.1     Cellulose……….………..  31   3.2.3.2     Hemicellulose……….………..  32   3.2.3.3     Lignine……….………..  32   3.2.3.4     Inhoudsstoffen………..………..  32   3.2.4     Loofhout………..………..………..  33   3.2.4.1     Houtvaten………..………..………..  33   3.2.4.2     Stralen……….………..  33  

3.3     Fysische  eigenschappen  van  hout……….………  34  

3.3.1     Volumieke  massa  ………..…………..   34  

3.3.2     Houtvochtgehalte………..………..   34  

3.3.3     Vezelverzadigingspunt………..………..   36  

3.3.4     Hysteresis………..………..  36  

3.3.5     Krimpen  en  zwellen………..  37  

3.3.6     Thermische  uitzetting  en  de  warmte  geleidingscoëfficiënt……….………   40  

3.3.7     Elektrische  geleiding………..……….  41  

(4)

3.4.1     Verband  tussen  spanning  en  vervorming  ……….………..…  42  

3.4.2     Verband  tussen  de  volumieke  massa  en  de  mechanische  eigenschappen……..   43  

3.4.3     Kruip  en  relaxatie……….…..  43  

3.4.4     Invloed  van  vocht  op  mechanische  eigenschappen………..………..   44  

3.4.5     Invloed  van  warmte  op  de  mechanische  eigenschappen………..  44  

3.4.6     Verstoringen………..  44  

3.4.7     Oud  versus  nieuw  hout………..………..   45  

 

4  

 

Hout  en  vochttransport

………   46  

4.1     Inleiding………....………..  46  

4.2     Diffusie  van  vocht  en  warmte  door  hout………..………....  46  

5  

 

Hout  en  warmte

………..  52

 

5.1     Inleiding……….…………..  52  

5.2     Verwarmen  van  hout………..  52  

5.2.1     Degradatie  door  hitte………..  52  

5.2.2     Structurele  veranderingen………..  53  

5.2.2     Chemische  veranderingen………..   53  

5.2.4     Invloed  van  de  temperatuur  op  het  evenwichtsvochtgehalte………..   54  

5.3     Voorwaarden  voor  verwarmen  van  hout  tijdens  het  buigen………  54  

5.3.1     Bepalen  van  de  benodigde  tijdsduur  van  verwarmen………..   55  

5.3.2    Het  berekenen  van  optredende  warmte  in  een  constructie  bij     enkelzijdig  verwarmen………..……….……..   55  

5.4     Enkele  neveneffecten  binnen  de  restauratie……….………….   56  

6    

 

Wijze  van  belasten

………  57

 

6.1     Inleiding……….………  57  

6.2     Berekenen  van  de  maximale  druk  bij  het  buigen  van  hout………  57  

6.3     Wijze  van  klemmen………..…………  59  

 

7  

 

Proefopstellingen

………..  60

 

7.1     Inleiding……….60  

7.2     Elasticiteitsmodulus……….  61  

7.2.1     Doel  van  de  proef………..……….  61  

7.2.2     Proefopzet………..……….  62  

7.2.3     Proefstukken  en  randcondities……….  62  

7.2.4     Resultaten……….………...   64  

(5)

7.3     Maximale  buigspanning………...  70  

7.3.1     Doel  van  de  proef………..……….  70  

7.3.2     Proefopzet………..……….  70  

7.3.3     Proefstukken  en  randcondities……….  70  

7.3.4     Resultaten………...  70  

7.3.5     Discussie  en  conclusie………...   75  

7.4     Verwarmingstijd……….………...  76  

7.4.1     Doel  van  de  proef………..……….  76  

7.4.2     Proefopzet………..……….  76  

7.4.3     Proefstukken  en  randcondities……….  78  

7.4.4     Resultaten………...  78  

7.4.5     Discussie  en  conclusie………...   81  

7.5     Plastische  vervorming………...  82  

7.5.1     Doel  van  de  proef………..……….  82  

7.5.2     Proefopzet………..……….  82  

7.5.3     Proefstukken  en  randcondities……….  83  

7.5.4     Resultaten………...  83  

7.5.5     Discussie  en  conclusie………...   84  

 

8  

 

Simulatie

……….  85

 

8.1     Inleiding……….……….………..   85  

8.2     Doel  van  de  simulatie……….………..   85  

8.3     Proefopzet………….………..………..  85  

8.4     Proefstukken  en  randcondities………..  86  

8.5     Resultaten………...  87  

  8.6     Discussie  en  conclusie………..   89  

 

9    

 

Conclusie  en  discussie

………   90

 

9.1       Conclusie  ………..………..  90   9.2     Discussie………..……….  94   9.3     Aanbevelingen  vervolgonderzoek………..   94   Afbeeldingen  verantwoording……….………   96

 

Geraadpleegde  literatuur……….………  99

 

  Bijlage  1   Objectbestemmingen  

Bijlage  2   Protocol  microscopische  houtdeterminatie   Bijlage  3   Aanvraag  dateringonderzoek  

(6)

Bijlage  4   Protocol  monstername  

Bijlage  5   FTIR  en  GCMS  onderzoek  BK-­‐NM1960-­‐19  

Bijlage  6   Constructietekeningen  onderzochte  deuren  en  kabinet  BK-­‐NM-­‐1960-­‐19   Bijlage  7   Drukproeven  verzamellijst  en  ruwe  data  

    Verwarmingsduur  verzamellijst  en  ruwe  data   Bijlage  8   Berekening  maximale  belasting  ladefront  LK-­‐01  

Bijlage  9   Aantekeningen  meetresultaten  krommingen  proefplank  LK-­‐01  en  LK-­‐02   Bijlage  10   Meetapparatuur    

(7)

Gerven,   Gert   van:   Een   bijdrage   tot   het   rechtbuigen   van   enkelzijdig   gefineerde   rekeinden   van   deuren  van  17e-­‐eeuwse  kruisvoetkabinetten.(A  contribution  to  restrain  of  single  side  veneered  of   17th  century  cabinets)  

Masterscriptie;  08-­‐03-­‐14;  Nederlands;  104  p;  57  ill;  eerste  lezer  mevr.  ir.  S.M.  Nijhuis  en  tweede  lezer   dhr.   T.P.C.   Beentjes.   Begeleiders,   Dr.   Bart   Ankersmit,   Maarten   Broekema,   gediplomeerd   Rest.   Paul   van  Duin  en  Hoofd  docent,  Herman  den  Otter.  

 

Korte  samenvatting  

In   deze   scriptie   staan   kromgetrokken   eikenhouten   rekeinden   van   deuren   van   17e-­‐eeuwse  

kruisvoetkabinetten   centraal.   Er   wordt   gezocht   naar   een   mogelijke   restauratiemethode   voor   het   gecontroleerd  rechtbuigen  van  de  rekeinden,  met  behoud  van  fineer  en  afwerking  aan  de  voorzijde.   Het  schadebeeld  van  een  geselecteerde  groep  objecten  wordt  gegeven  en  oorzaken  van  de  schade   worden   in   beeld   gebracht.   Aan   de   hand   van   de   mechanische   en   fysische   eigenschappen   van   hout   wordt  de  mogelijkheid  tot  het  gecontroleerd  terugvormen  van  dergelijke  krommingen  onderzocht  en   theoretisch   onderbouwd.   De   invloed   van   vocht   en   warmte   op   de   eigenschappen   van   hout   tijdens   buigen   wordt   onderzocht.   Vocht-­‐   en   warmtetransport   in   hout   wordt   nader   bekeken   om   invloedsfactoren   tijdens   het   buigproces   te   kunnen   controleren.   Ontbrekende   materiaaltechnische   eigenschappen,  zoals  de  buigsterkte  en  elasticiteitsmodulus,  zijn  bepaald.  

Aan   de   hand   van   de   bevindingen   is   een   opstelling   ontworpen   waarbij   gecontroleerd   met   vocht,   warmte   en   druk   gebogen   kan   worden.   Resumerend   biedt   de   methode   mogelijkheden   om   gebogen  delen  gecontroleerd  te  vlakken.  Het  te  behalen  resultaat  is  sterk  afhankelijk  van  het  object  .   Zoals   bij   elke   handeling   binnen   de   restauratie   zullen   de   verschillende   mogelijkheden   voor   ieder   object   afzonderlijk   moeten   worden   overwogen.   De   ontworpen   methode   biedt   hierbij   een   extra   keuzemogelijkheid  met  meer  controle  en  minder  risico.    

 

Short  summery  

The  subject  of  this  thesis  is  the  research  and  subsequent  treatment  to  flatten  the  warped  wooden   doors  of  a  17th-­‐century  cabinet.  The  aim  was  to  flatten  the  veneered  panels,  in  very  strict  climatic   conditions  and  without  lifting  veneer  or  damaging  the  surface  finish  of  the  exterior.  From  a  selected   group  of  objects  their  damages  and  cause  of  damages  are  described.  

In   this   research,   the   bending   strength   and   modulus   of   elasticity   of   oak   at   different   temperatures   and   moisture   contents   perpendicular   to   the   grain   was   determined   by   experiments.   Based  on  a  literature  survey,  the  maximum  amount  of  moister  and  heat  which  was  safe  to  apply  was   determined.  This  enabled  us  to  straighten  the  veneered  panels  in  a  very  controlled  manner.    

(8)

Voorwoord  

Als  afsluiting  van  de  Master  conservering  en  restauratie    is  deze  scriptie  herschreven.  De  originele   versie   is   geschreven   als   afsluiting   van   de   opleiding   tot   restaurator   aan   het   Instituut   Collectie   Nederland  in  2009.  De  wijzigingen  zijn  voornamelijk  van  redactionele  aard.  Daarnaast  zijn  hoofdstuk   2   en   8   aangevuld.   In   hoofdstuk   twee   word   de   huidige   stand   van   de   wetenschap   behandeld   en   in   hoofdstuk  8  worden  de  resultaten  van  een  simulatie  beschreven  daar  deze  in  de  originele  versie  nog     ontbraken.   Het   kruisvoetkabinet   wat   de   aanleiding   gaf   voor   dit   onderzoek   is   inmiddels   gerestaureerd.  Een  artikel  over  het  onderzoek  en  de  restauratie  is  ingediend  en  geaccepteerd  voor   publicatie  in  Studies  in  Conservation  wat  zal  verschijnen  medio  2014.    

Voor  deze  scriptie  ben  ik  op  zoek  gegaan  naar  een  geschikt  afstudeeronderwerp.  De  heer  van  Duin   van   het   Rijksmuseum   Amsterdam   bood   mij   hiervoor   een   passende   uitdaging.   Een   bijzonder   kruisvoetkabinet   met   enkele   uitdagende   restauratieproblemen   zou   gerestaureerd   worden   voor   de   heropening   van   het   nieuwe   Rijksmuseum.   Om   een   restauratie   uit   te   kunnen   voeren,   moesten   aanvankelijk  enkele  restauratievraagstukken  nader  onderzocht  worden.  Het  ICN  stelde  hierbij  als  eis   dat  ingezoomd  zou  worden  op  één  specifiek  restauratieprobleem,  met  het  verzoek  dit  probleem  in   een  bredere  context  te  plaatsen.  In  overleg  met  de  heer  van  Duin  is  besloten  de  mogelijkheid  tot  het   rechtbuigen  van  de  vervormde  rekeinden  nader  te  onderzoeken.    

Een   reeds   eerder   verschenen   scriptie   van   Rian   Deurenberg   (2001)   gaf   een   overzicht   van   de   reeds   bestaande   restauratiemethoden   voor   het   buigen   van   hout.   Al   snel   bleken   deze   reeds   bestaande   restauratiemethoden   niet   toepasbaar   voor   het   buigen   van   gefineerd   hout   of   bleken   te   risicovol   binnen  een  museale  benadering,  waarbij  controle  op  het  proces  gewenst  is.  Een  bijkomstig  probleem   binnen  het  betreffende  restauratievraagstuk  is  hierbij  eveneens  dat  de  rekeinden  onderdeel  zijn  van   een  groter  geheel.  De  uitdaging,  om  gefineerde  houten  delen  te  buigen,  was  geboren.  

In  de  beginfase  van  dit  onderzoek  is  enerzijds  gezocht  naar  de  invloedsfactoren  op  het  buigen  van   hout   en   anderzijds   naar   de   mogelijkheid   tot   controleren   van   deze   invloedsfactoren.   Literatuuronderzoek  bleek  niet  toereikend  te  zijn  om  alle  factoren  en  de  controleerbaarheid  hiervan   in   beeld   te   brengen.   Na   een   moeizame   zoektocht   naar   apparatuur   en   kennis   om   de   ontbrekende   gegevens  te  bepalen,  werden  deze  door  de  Technische  Universiteit  van  Eindhoven  geboden.  

Veel   dank   ben   ik   verschuldigd   aan   Paul   van   Duin   voor   de   geboden   mogelijkheid   om   binnen   het   Rijksmuseum  af  te  studeren,  en    zijn  ondersteuning  bij  het  tot  stand  komen  en  tot  uitvoering  brengen   van  het  onderzoek.  Bart  Ankersmit  wil  ik  bedanken  voor  zijn  enthousiasme  en  goede  raad,  ondanks   zijn   overvolle   agenda.   Henk   van   Keulen   en   Suzan   de   Groot   bedank   ik   voor   de   analyse   van   de   verschillende  monsters.  Arie  Wallert  dank  ik  voor  de  hulp  bij  de  röntgen  opnamen.  Daarnaast  ben  ik   dank  verschuldigd  aan  Herman  den  Otter  en  Maarten  Broekema.  

Ik  ben  de  Technische  Universiteit  Eindhoven  zeer  dankbaar  voor  de  geboden  hulp.  De  medewerkers   van   de   capaciteitsgroep   FAGO   van   de   faculteit   Bouwkunde   ben   ik   zeer   dankbaar   voor   de   geboden   hulp  en  middelen.  In  het  bijzonder  wil  ik  prof.  Henk  Schellen  bedanken  voor  de  uitleg  over  fysische   processen,   Wout   van   Bommel   voor   de   hulp   bij   het   bedienen   van   de   klimaatkasten   en   de   verschillende   dataloggers   en   Geertjan   Maas   voor   het   vervaardigen   van   de   benodigde   hulpstukken   voor  de  drukproeven.  

(9)

Daarnaast  ben  ik  prof.  André  Jorissen  van  de  afdeling  Bouwkunde  zeer  dankbaar  voor  de  geboden   hulp   en   interessante   gespreksuitwisseling,   Erik   Weijen   en   Hans   Lamers   voor   de   uitleg   van   de   drukbank  en  het  bijspijkeren  van  mijn  beperkte  kennis  van  mechanica.  

Tenslotte  wil  ik  Maartje  Heesters  en  Andrea  Coerdt  bedanken  voor  de  adviezen  en  tekstuele  redactie   van   de   originele   versie.   René   Peschar   ben   ik     dankbaar   voor   de   tekstuele   redactie   van   de   huidige   versie.    

(10)

!"#$%&%"'( ( ( )( ( !"#$$%&'()* +,-* ./0,12+0,1* 34* 566%* '(* 7$8* 39&$* :';<=>9=$9>**

!

"!

#$%&'('$)!

!

*%""$"( &$( +$,-./+.-%$( 0%1"( 2+34'$-+322$"( 4$/5$#3"&$+&$#$"( $$"( 6$$#( 633+234$"&( 7+35#$$48( 9$( 2$/0$(34(&$+'$#%12$(&$#$"(-$(+$:;-$"(2."(&%6$+,(0%1"8(<+34'$-+322$"(&$#$"(2/""$"(6."/%-($,-;$-%,:;( 33'7/"-(.#,(,-3+$"&(=3+&$"($+6.+$"(3>(&$(>/":-%3".#%-$%-(6."(;$-(351$:-(5$?"6#3$&$"8(@$(&$"2$"(6.#-( .."(&$/+$"(&%$("%$-('$,#3-$"(2/""$"(=3+&$"(3>(.."($$"(6.,-#37$"&(4$:;."%,4$8(

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

!"( &$( :3##$:-%$( 6."( ;$-( A%12,4/,$/4( 5$6%"&-( 0%:;($$"( 0$$+( 5%103"&$+( 2+/%,63$-2.5%"$-E( =..+6."( &$( +$,-./+.-%$6+..',-/22$"( .."#$%&%"'( 63+4$"(

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

(11)

Inleiding  

    2  

zijn  een  aantal  deuren  van  17e-­‐eeuwse  kruisvoetkabinetten  onderzocht.  Hierdoor  kan  het  onderzoek  

in  een  bredere  context  geplaatst  worden.    

1.2   Probleemstelling  

Een  breed  scala  aan  technieken  en  producten  is  in  het  verleden  toegepast  voor  het  terug  vormen  van   kromgetrokken   delen.   Een   bevredigende   methode   voor   het   terugbuigen   van   gefineerde   delen   bestaat  echter  nog  niet.    

De   behandeling   van   dergelijke   krommingen   is   in   het   verleden   zeer   divers   gebleken.   Deurenberg   (2001)   geeft   in   haar   scriptie   een   opsomming   van   de   gebruikte   technieken   en   de   toepasbaarheid  ervan  binnen  de  restauratie.  Een  conclusie  uit  onderzoek  van  Deurenberg  is  dat  de   methoden  moeilijk  te  controleren  zijn.  Binnen  de  restauratie  is  echter  behoefte  aan  het  beheersen   van  processen  en  het  vermijden  van  risico’s.  Om  een  compleet  beeld  te  geven,  van  de  tot  op  heden   toegepaste  technieken,  zal  een  overzicht  gegeven  worden  in  paragraaf  1.2.1.  

De  in  het  verleden  toegepaste  methoden  stuiten  vaak  op  ethische  bezwaren,  aangezien  deze   niet  reversibel  zijn  of  de  integriteit  van  het  object  aantasten.  Een  methode  die  mogelijk  geschikt  zou   zijn,  is  het  buigen  middels  vocht,  warmte  en  druk  mits  dit  gecontroleerd  kan  worden.  Een  specifiek   veelvoorkomend  obstakel  bij  het  buigen  van  meubelonderdelen  door  toepassing  van  deze  techniek  is   de   aanwezigheid   van   fineer.   Door   het   gebruik   van   hitte   en   vocht   tijdens   het   buigproces   kunnen   lijmverbindingen  bezwijken.  Om  deze  reden  worden  fineerlagen  vaak  preventief  afgenomen  waarbij   de  afwerking  meestal  verloren  gaat.  Het  losnemen  van  een  fineerlaag  is  niet  zonder  risico.  Het  fineer   kan   scheuren   of   breken   waardoor   de   integriteit   van   het  kunstobject   wordt   aangetast.   Een   tweede   obstakel   is   de   aanwezigheid   van   een   oppervlakteafwerking.   Veel   oppervlakteafwerkingen   zijn   warmte-­‐  en  vochtgevoelig.  Degradatie  van  deze  afwerklagen  is  vaak  niet  wenselijk  of  acceptabel.   Samenvattend  betreft  de  probleemstelling  het  gegeven  dat  de  huidige  restauratiemethoden,  waarbij   gebruik  gemaakt  wordt  van  toevoeging  van  vocht,  warmte  en  druk,  onvoldoende  controleerbaar  zijn   om  gefineerde  houten  delen  met  een  oppervlakteafwerking  recht  te  buigen.    

 

1.2.1   Stand  van  de  wetenschap  

In  de  loop  van  de  jaren  zijn  een  groot  aantal  technieken  toegepast  voor  het  buigen  of  vlakdrukken   van  vervormd  hout.  Een  overzicht  voor  technieken  binnen  de  meubelrestauratie  wordt  gegeven  door   Deurenberg  (2001)  en  Sandick  (2000).  De    beschreven  technieken  voor  het  buigen  van  hout  hebben   vaak   een   oorsprong   in   andere   vakgebieden   zoals   schilderijenrestauratie   of   meubelmakerij..   Een   overzicht   van   oude   en   nieuwe   technieken   binnen   de   schilderijenrestauratie   word   gegeven   in   de   symposiumbundel  “the  structural  Conservation  of  panel  paintings”  gehouden  in  April  1995  (Brewer,   1995).  Deze  drie  werken  vatten  de  reeds  bestaande  technieken  goed  samen.  

  De   toegepaste   technieken   voor   de   behandeling   van   krom   getrokken   meubelonderdelen   kunnen  volgens  Deurenberg  (2001)  verdeeld  worden  in  4  groepen:  

-­‐niet  vlak  maken  

-­‐vlak  maken  door  een  constructieve  ingreep  

-­‐vlak  maken  door  toevoeging  van  een  hulp  constructieve   -­‐vlak  maken  door  structurele  ingreep    

Veel   van   de   genoemde   technieken   worden   gecombineerd   toegepast.   Hierdoor   ontstaat   een   groot   scala  van  mogelijkheden.  De  mogelijkheden  worden  achtereenvolgens  kort  beschreven.  

(12)

Inleiding  

    3  

1.2.1.1   Niet  vlak  maken  

In   verschillende   situaties   is   het   moeilijk   om   de   omgeving   van   het   object   aan   te   passen   zodat   de   vervormingen   minder   opvallen.   Met   name   in   de   schilderijenrestauratie   wordt   hiervan   veelvuldig   gebruik  gemaakt  door  het  aanbrengen  van  paslatten  in  de  lijsten.  In  de  meubelrestauratie  treft  men   dit   nog   wel   eens   aan   achter   de   sluitnaald.   Hierbij   wordt   deze   aan   de   achterzijde   opgedikt   en   vervolgens  pas  geschaafd  aan  de  naastliggende  deur.  Een  andere  methode  die  gebruikt  wordt  is  het   verplaatsen   van   de   scharnieren   of   speunen   waardoor   de   deuren   beter   sluiten.   Voor   het   kabinet   BK1960-­‐19  is  het  verplaatsen  van  de  speunen  niet  mogelijk  omdat  men  daarbij  origineel  materiaal   zou  moeten  verwijderen.  

 

1.2.1.2  constructieve  ingreep  

Met   het   vlak   maken   door   middel   van   constructieve   ingreep   worden   de   methode   bedoeld   waarbij   aanpassingen  aan  de  constructie  worden  verricht  door  het  toevoegen  of  verwijderen  van  materiaal.   Volgende  technieken  worden  verstaan  onder  constructieve  ingrepen:  

1. dunner  schaven:  Hierbij  wordt  het  paneel  afgedund  tot  het  voldoende  flexibel  is  om  het  vlak  te   kunnen  fixeren  op  een  nieuwe  achter  constructie.    

2. opdelen   of   verzagen   van   de   kromming:   Hierbij   wordt   het   kromme   deel   over   de   lengte   van   de   kromming  doorgezaagd  en  vervolgens  opnieuw  in  één  vlak  gelijmd.  Hierdoor  wordt  de  kromming   verdeeld  in  meerdere  kleine  krommingen.  Het  zaagverlies  moet  gecompenseerd  worden.  

3. groeven   met   spielatten:   Hierbij   worden   aan   de   achterzijde   van   een   paneel   groeven   gezaagd,   gefreesd  of  gesneden  waardoor  het  paneel  flexibeler  wordt.  Het  paneel  wordt  vervolgens  vlak   gedrukt  en  gevuld  met  een  vulpasta  of  hout.  

4. lamineren:   Hierbij   wordt   een   deel   over   de   breedte   één   of   meerdere   malen   ingezaagd.   In   de   zaagsnede   wordt   fineer   gelijmd   onderwijl   wordt   het   deel   vlak   gedrukt.   Deze   techniek   is   voornamelijk  toegepast  voor  dikkere  delen  zoals  deurstijlen.  

5. geheel   of   gedeeltelijk   vervangen   van   het   paneel:   In   extreme   gevallen   zijn   in   het   verleden   paneelschildering   volledig   overgeplaatst   op   een   nieuwe   ondergrond.   Hierbij   wordt   het   paneel   weg  geschaafd  tot  op  de  grondering  van  het  schilderij.  Vervolgens  wordt  de  schildering  op  een   nieuwe  drager  gelijmd.  Een  vergelijkbare  techniek  is  binnen  de  meubelrestauratie  in  het  verleden     toegepast  bij  o.a.  klepsecretaires.  Hierbij  werd  de  kromgetrokken  klep  volledig  uitgefreesd  tot  op   het   fineer.     Vervolgens   werd   in   de   verkregen   uitsparing   een   multiplexplaat   gelijmd.   De   binnenzijde   wordt   vervolgens   weer   gefineerd   en   voorzien   van   een   schrijflaken   waardoor   de   aanpassingen  aan  het  oog  worden  onttrokken.  

6. vernissen  aan  de  concave  zijde:  Hierbij  wordt  de  achterzijde  van  een  paneel  preventief  voorzien   van  een  bufferlaag.1  Hierbij  wordt  de  diffusiesnelheid  van  de  aangebrachte  vernis  aangepast  aan  

de   aanwezige   verflaag   op   de   andere   zijde.   Deze   techniek   is   een   preventieve   behandeling.   Kromme  panelen  kunnen  niet  gevlakt  worden  met  deze  methode.  

 

1.2.1.3   Toevoegen  hulpconstructie  

Een  hulpconstructie  wordt  aangebracht  om  het  krom  getrokken  deel  vlak  te  drukken.  Deze  techniek   kan   op   verschillende   wijze   worden   toegepast.   De   meest   bekende   en   toegepaste   techniek   is   het   aanbrengen  van  een  parketering.  De  volgende  technieken  zijn  in  het  verleden  toegepast:  

                                                                                                                         

(13)

Inleiding  

    4  

1. klampen:  Hierbij  worden  dwars  of  schuin  op  de  nerfrichting  regels  aangebracht.  Veel  constructies   hebben  deze  opbouw  van  origine.  Door  de  beperking  in  uitzetten  en  krimpen  van  het  paneel  zal   dit  bij  hygrische  schommelingen  nagenoeg  altijd  scheuren.  In  het  verleden  zijn  er  ook  klampen  in   gelaten  in  een  groef  of  schuifzwaluwstaart  zoals  aan  de  binnenzijde  van  het  Oesterkabinet  BK-­‐ 1969-­‐19.  

2. hulpdrager   toevoegen:   Hierbij   wordt   over   het   volledige   oppervlak   een   starre   hulpdrager   toegevoegd.  De  hulpdrager  dient  voldoende  star  te  zijn  om  het  geheel  vlak  te  kunnen  fixeren.   Materialen  als  multiplex,  honingraat,  balsa  en  polyesters  zijn  toegepast.  

3. tegen  fineren:  Bij  het  tegen  fineren  wordt  met  gelatinelijm  aan  de  convexe  zijde  een  laag  fineer   aangebracht.  Het  fineer  zet  uit  tijdens  het  lijmen.  Tijdens  het  drogen  van  de  lijm  en  het  fineer   komt   er   spanning   op   het   paneel.   Om   extra   spanning   op   te   bouwen   kan   het   fineer   tijdens   het   plakken   opgerekt   worden.   Het   resultaat   is   moeilijk   voorspelbaar.   Om   meer   controle   uit   te   oefenen  kan  er  met  fineerstrips  gewerkt  worden  die  in  verschillende  stadia  worden  aangebracht.     4. corrigerende  lijst:  Hierbij  verhindert  de  lijst  het  kromtrekken  van  een  paneel  vergelijkbaar  met   een  stijl  en  regelwerk  in  een  meubel.  Het  paneel  wordt  in  een  lijst  met  sponning  geplaatst  waar   het  enkel  in  de  breedte  ruimte  heeft  om  te  werken.  

5. parketten:  Parketten  kunnen  eveneens  beschouwd  worden  als  een  hulpdrager  met  dat  verschil   dat  een  parket  ruimte  geeft  voor  uitzetting  en  krimp  in  de  breedte  richting.  Er  zijn  verschillende   type   parketten   te   onderscheiden.   Een   overzicht   wordt   gegeven   in   de   symposiumbundel   “the   structural   Conservation   of   Panel   Paintings”   en   Taube   (2005).   De   parketteringstechnieken   zijn   zelden  toegepast  in  de  meubelrestauratie.    

6. compensatie  materiaal:  Hierbij  wordt  in  dezelfde  richting  als  het  kromgetrokken  deel  een  regel   met  een  tegenovergestelde  kromming  tegen  het  kromgetrokken  deel  bevestigd.  Dergelijke  regels   en  balken  treft  men  regelmatig  aan  bij  lange  horizontale  regels  die  zijn  doorgezakt.  Onder  één   van  de  legplanken  van  het  oesterkabinet  is  in  het  verleden  een  dergelijk  regel  aangebracht.    

1.2.1.4   Structurele  ingreep  

Met  structurele  ingrepen  worden  de  behandelingen  bedoeld  waarbij  de  structuur  van  het  materiaal   wordt  bewerkt.  De  structurele  ingrepen  zijn  onder  te  verdelen  in  zeven  groepen:  

1. buigen   door   ontvochtigen   convexe   zijde:   Hierbij   wordt   de   convexe   zijde   ontvochtigd   waardoor   deze   krimpt.   De   resultaten   zijn   niet   permanent   waardoor   deze   techniek   vaak   gecombineerd  wordt  met  een  hulpconstructie.  

2. buigen  door  bevochtigen  concave  zijde:  hierbij  wordt  de  concave  zijde  bevochtigd  waardoor   deze   uitzet.   De   resultaten   zijn   eveneens   niet   permanent   waardoor   deze   techniek   vaak   gecombineerd  wordt  met  een  hulpconstructie.  

3. plastisch  vervormen  onder  invloed  van  vocht  en  druk.  

4. plastisch   vervormen   onder   invloed   van   vocht   druk   en   warmte:   Hierbij   wordt   het   te   buigen   object   bevochtigd   en   verwarmd.   Wanneer   het   materiaal   voldoende   flexibel   is   wordt   het   vervolgens   vlak   gedrukt.   Voor   het   verwarmen   is   in   het   verleden   gebruik   gemaakt   van   o.a.   warmte  platen,  magnetrons,  elektrische  dekens,  stoomkisten  en  strijkijzers.  

5. plastisch  vervormen  door  krimpdruk.  

6. plastisch  vervormen  met  ammonia.  Zie  hiervoor  Peterson  (1936).    

7. impregneren  middels  Polyethyleenglycol.  Zie  hiervoor  Howlet  (1995)  en  Boucher  (1998).  

   

(14)

Inleiding  

    5  

 

1.2.1.5  Toepasbaarheid  bestaande  technieken  

De  toepasbaarheid  van  de  hierboven  beschreven    technieken  is  beperkt.  Het  vlak  buigen  middels  een   constructieve  ingreep  is  voor  de  onderzochte  groep  meubelen  niet  acceptabel  omdat  de  integriteit   van  het  object  word  aangetast.  Dit  past  niet  binnen  de  huidige  restauratie  ethiek.  De  toevoeging  van   een   hulpconstructie   is   niet   mogelijk   omdat   er   onvoldoende   ruimte   achter   de   deuren   aanwezig   is.   Daarnaast  zal  de  kast  in  uitzonderlijke  gevallen  open  getoond  worden  waardoor  een  hulpconstructie   aan   de   binnenzijde   niet   wenselijk   is.   Het   vlak   buigen   door   structurele   ingrepen   bied   enkele   mogelijkheden.   Het   vlak   buigen   onder   invloed   van   vocht,   warmte   en   druk   lijkt   hierbij   de   meest   controleerbare  mogelijkheid  met  een  permanent  karakter.    

  De  technieken  om  middels  stoom  (vocht  en  warmte)  en  druk  hout  te  buigen  is  al  eeuwen  oud   en  is  nauwelijks  veranderd.  Indien  een  constructie  volledig  uit  elkaar  genomen  kan  worden  behoord   het  stomen  in  een  stoomkamer  tot  de  mogelijkheden.  In  de  meeste  gevallen  is  dit  niet  mogelijk  door   de  aanwezigheid  van  een  laag  fineer  en  een  afwerklaag.  In  dergelijke  gevallen  werd  in  het  verleden   plaatselijk   gestoomd   vanaf   de   achterzijde   met   een   heet   strijkijzers   en   natte   lappen   of   een   stoomstrijkijzer.   De   hoeveelheid   vocht   die   hierbij   aangebracht   wordt   is   op   deze   wijze   niet   te   controleren.   Een   tweede   nadeel   is   dat   het   materiaal   slechts   kortstondig   en   plaatselijk   verwarmd   wordt.  Bij  het  verplaatsen  van  het  strijkijzer  koelt  het  materiaal  snel  af.  Om    gelijkmatiger  te  kunnen   verwarmen  wordt  soms  gebruik  gemaakt  van  microgolf  ovens.  De  mogelijkheden  worden  beschreven   door   Norimoto   (1989).   Hierbij   word   het   materiaal   van   binnenuit   verwarmd.   Door   de   beperkte   afmeting   van   de   magnetron   kunnen   enkel   kleine   objecten   hiermee   behandeld   worden.   Het   is   daarnaast  lastig  te  monitoren  welke  temperaturen  er  worden  bereikt.  Gezien  deze  beperkingen  van   de  beschreven  technieken  zal  er  gezocht  moeten  worden  naar  een  nieuwe  methode  waarbij  vocht   warmte  en  druk  beter  gecontroleerd  kunnen  worden  aangebracht.  

1.3   Doelstelling    

Het  gecontroleerd  buigen  van  gefineerde  delen  middels  toevoeging  van  vocht,  warmte  en  druk  met   behoud  van  fineer  en  afwerking  zouden  veel  risico’s  en  ethische  bezwaren  kunnen  wegnemen.  

Om   de   risico’s   van   restauratie   van   kromgetrokken   houten   delen   met   fineer   en   een   oppervlakteafwerking  te  verkleinen,  is  het  noodzakelijk  om  meer  inzicht  te  verkrijgen  in  de  processen   die   plaatsvinden   bij   het   buigen,   middels   toevoeging   van   vocht   en   warmte,   van   vervormd   hout.   De   doelstelling  die  in  dit  onderzoek  centraal  staat  is  het  komen  tot  een  techniek  waarbij  dit  proces  zo   optimaal  mogelijk  wordt  beheerst.  In  deze  onderzoeksrapportage  worden  de  invloedsfactoren  op  het   buigproces,  evenals  de  mogelijkheden  tot  het  controleren  van  deze  factoren  benoemd.  Gepoogd  zal   worden  de  benodigde  invloedsfactoren  te  kwantificeren  en  te  kunnen  manipuleren  zodat  de  risico’s   van  een  dergelijke  restauratie  geminimaliseerd  worden.  Er  wordt  gezocht  naar  een  methode  waarbij   zowel  constructie,  fineerlaag  als  afwerking  intact  blijven.  

Naast   het   verkrijgen   van   inzicht   in   de   processen   die   plaatsvinden   tijdens   vervorming   van   houten  delen,  is  het  noodzakelijk  om  de  oorzaak  van  de  vervorming  in  beeld  te  brengen.  Inzicht  in  de   oorzaak   van   de   vervorming   kan   mogelijk   voorkomen   dat   herhaling   optreedt   van   de   schade.   Vervormingen   kunnen   veroorzaakt   worden   door   verschillende   factoren.   Het   oesterkabinet   en   vergelijkingsobjecten   zijn   onderzocht   waarbij   gepoogd   is   de   oorzaak   van   de   vervormingen   te   achterhalen.  De  bevindingen  zijn  opgenomen  in  het  onderzoek.  

Het   onderzoek   moet   resulteren   in   een   opstelling   die   mogelijk   toepasbaar   is   voor   de   restauratie  van  het  oesterkabinet,  hetgeen  de  aanleiding  vormt  voor  deze  onderzoeksrapportage.  

(15)

Inleiding  

    6  

 

1.4   De  onderzoeksvragen    

Aan  de  hand  van  de  probleemstelling  is  de  volgende  onderzoeksvraagstelling  opgesteld:  

Is  het  mogelijk  om  de  vervorming  van  eikenhouten  delen  te  hervormen,  met  behoud  van  aanwezige   fineer  en  oppervlakteafwerking?    

Om   een   antwoord   te   verkrijgen   op   de   onderzoeksvraag,   zijn   een   aantal   deelvragen   opgesteld.  Er  worden  zes  deelvragen  weergegeven,  die  allen  kort  worden  geïntroduceerd.    

In  de  voorgaande  paragraaf  is  het  belang  beschreven  van  het  onderzoeken  van  de  oorzaak  van  de   schade  aan  een  object.  De  oorzaak  van  de  schade  kan  mogelijk  inzicht  geven  in  de  factoren  die  van   invloed  zijn  op  het  herstellen  van  de  schade.  Omdat  de  probleemstelling  herkenbaar  is  bij  een  aantal   soortgelijke  objecten,  namelijk  een  vijftal  kruisvoetkabinetten  uit  het  einde  van  de  17e  eeuw,  wordt  

de  eerste  deelvraag  toegespitst  op  deze  groep  objecten:    

1.   Wat   is   de   oorzaak   van   de   vervormingen   van   deuren   aangetroffen   bij   een   groep   kruisvoetkabinetten  uit  de  periode  aan  het  einde  van  de  17e  eeuw?  

Om  het  buigproces  van  hout  te  kunnen  beïnvloeden,  is  het  noodzakelijk  om  te  weten  welke  factoren   een   rol   spelen   bij   het   buigen   van   hout   en   welke   invloed   deze   factoren   vervolgens   hebben   op   het   materiaal.   Dit   zou   mogelijk   verklaard   kunnen   worden   vanuit   de   fysische   en   mechanische   eigenschappen  van  hout.  Hiervoor  wordt  de  volgende  deelvraag  geformuleerd:  

2.  Welke  mechanische  en  fysische  eigenschappen  van  hout  hebben  invloed  op  het  buigproces?  

Om   het   buigproces   te   beheersen   en   te   kunnen   beïnvloeden   dienen   de   verschillende   factoren   gecontroleerd  te  worden  gedurende  het  buigproces.  Hieruit  volgt  de  derde  deelvraag:  

3.   Hoe   kunnen   de   verschillende   invloedsfactoren   worden   gecontroleerd   en   gemanipuleerd     gedurende  het  buigproces?    

De   aanwezigheid   van   fineer   stelt   enkele   beperkingen   aan   het   toelaatbare   vochtgehalte   en   de   toelaatbare  temperatuur  tijdens  het  buigen.  Hieruit  volgt  de  volgende  deelvraag:  

4.  Wat  zijn  de  randvoorwaarden  die  aan  het  buigproces  gesteld  moeten  worden  vanwege  de     aanwezigheid  van  fineer?  

 

Een   oppervlakteafwerking   van   een   object   dient   met   veel   respect   en   voorzichtigheid   behandeld   te   worden.  Het  systematisch  verwijderen  en  vervangen  van  een  afwerking  zoals  het  jaren  gebruikelijk   was,   wordt   nu   nog   sporadisch   toegepast.   Door   onze   restauratiegeschiedenis   zijn   er   hierdoor   nog   slechts   weinig   objecten,   die   een   originele   afwerking   hebben.   De   later   aangebrachte   afwerkingen   maken  ook  deel  uit  van  de  geschiedenis  van  het  object.  Reden  te  meer  om  met  aanwezige  afwerking,   origineel  of  niet,  zeer  voorzichtig  om  te  gaan.  

5.  Wat  zijn  de  voorwaarden  die  aan  het  buigproces  worden  gesteld,  door  de     aanwezigheid  van  een  oppervlakteafwerking?  

Aan   de   hand   van   de   antwoorden   op   deelvraag   1   t/m   5   kunnen   eisen   gesteld   worden   aan   een   buigopstelling,   die   van   toepassing   is   om   te   komen   tot   een   antwoord   op   de   algemene   onderzoeksvraag.   Gezocht   zal   worden   naar   een   opstelling,   waarbij   alle   eisen   worden   verwerkt.   Dit   leidt  tot  de  laatste  deelvraag:      

6.   Hoe   kunnen   de   bevindingen   vanuit   deelvraag   1   t/m   5   worden   vertaald   naar   een   restauratiemethode?  

(16)

Beschrijving  van  de  onderzoeksobjecten  

    7  

2  

Beschrijving  van  de  onderzoeksobjecten.  

 

2.1   Inleiding  

In   hoofdstuk   twee   wordt   antwoord   verkregen   op   de   eerste   deelvraag   van   de   onderzoeksvraagstelling,  te  weten:  

 

1. Wat   is   de   mogelijke   oorzaak   van   de   vervormingen   van   de   deuren   van   een   groep   kruisvoetkabinetten  uit  de  periode  aan  het  einde  van  de  17e-­‐eeuw?  

 

In   de   eerste   paragraaf   zal   kort   de   ontstaansgeschiedenis   en   ontwikkeling   van   kruisvoetkabinetten   worden  beschreven.  Dit  zal  slechts  kort  beschreven  worden  omdat  een  kunsthistorische  benadering   buiten  de  scope  van  deze  scriptie  valt.  Enige  historische  context  is  echter  onmisbaar.  

In   paragraaf   twee   zullen   de   vijf   onderzoeksobjecten   worden   voorgesteld.   Om   inzicht   te   krijgen   in   de   oorzaak   van   de   vervormingen   wordt   in   paragraaf   twee   een   schadeanalyse   van   de   deuren   gemaakt.   Omdat   het   oesterkabinet   van   het   Rijksmuseum   de   aanleiding   vormt   voor   dit   onderzoek   en   de   resultaten   van   dit   onderzoek   worden   toegepast   op   dit   object   wordt   dit   kabinet   uitvoeriger   besproken.   Bij   het   analyseren   van   de   schades   zal   gekeken   worden   naar   de   toegepaste   houtsoorten,   nerfrichting,   constructiewijze   en   de   oppervlakteafwerking.   De   bevindingen   vanuit   de   analyse  van  de  verschillende  deuren  vormen  later  tezamen  het  eisenpakket  voor  de  proefplanken  en   de  mock-­‐up  die  voor  de  proefopstellingen  worden  gebruikt.  

In   paragraaf   drie   wordt   de   oorzaak   van   de   geconstateerde   constructieve   schades   gegeven.   Voor   de   leesbaarheid   van   de   onderzoeksrapportage   worden   eerst   de   schadeoorzaken   beschreven,   waarna   in   hoofdstuk   drie   de   mechanische   en   fysische   processen   die   hieraan   ten   grondslag   liggen,   worden  behandeld.  

 

2.2   Kunsthistorische  beschouwing  

De  kast  kent  vele  verschijningsvormen  met  een  breed  scala  aan  toepassingen.  De  ontwikkeling  van   de  kast  als  meubeltype  komt  in  de  Nederlandse  huizen  relatief  laat  op  gang.  In  het  begin  van  de  17e  

eeuw  worden  in  navolging  van  onder  andere  Spanje  en  Duitsland  de  eerste  kasten  vervaardigd.  Waar   voorheen   textiel   en   andere   goederen   werd   opgeborgen   in   kisten   ontstaat   nu   een   nieuw   type   bergmeubel,  de  kast.  

Het   Hollandse   kabinet   is   in   het   begin   van   de   17e   eeuw   nog   sterk   geïnspireerd   door   het  

Renaissance   meubel.   Voor   de   vervaardiging   van   deze   vroege   kasten   werd   voornamelijk   eikenhout   toegepast.  De  constructies  bestaan  voornamelijk  uit  stijl  en  regelwerk  met  panelen.  De  kasten  zijn   voorzien   van   betrekkelijk   eenvoudige   versieringen   bestaande   uit   verkropte   lijsten,   cannelures   en   snijwerk.   De   ontwerpen   zijn   veelal   geïnspireerd   door   de   architectuur.   Een   belangrijke   bron   hierbij   waren   de   voorbeeldprenten   van   onder   andere   Hans   Vredeman   de   Vries   (1526-­‐1609).2  In   nieuw  

ingerichte  huizen  kan  men  omstreeks  1625  al  niet  meer  om  de  kast  heen.  In  het  eerste  kwart  van  de   17e  eeuw  vindt  de  Italiaanse  en  Franse  barok  in  de  zuidelijke  Nederlanden  zijn  ingang.    In  steden  als  

Antwerpen  is  in  1620  reeds  spraken  van  een  barokke  vormentaal  waar  dit  in  de  meer  conservatieve   Noordelijke  Nederlanden  op  zich  laat  wachten  tot  1640.    

                                                                                                                         

(17)

Beschrijving  van  de  onderzoeksobjecten  

    8  

Gedurende  de  Renaissance  zijn  steden  als  Leiden,  Haarlem,  Delft  en  Rotterdam  het  centrum  van  de   meubelkunst   voor   de   Noordelijke   Nederlanden.   In   het   begin   van   de   17e-­‐eeuw   verschuift   dit   naar  

Amsterdam  en  Den  Haag.3    

  Waar  voorheen  nog  een  beperkt  aanbod  is  van  meubeltypen  met  een  min  of  meer  hetzelfde   decoratieschema,  wordt  door  de  groeiende  welvaart  de  vraag  naar  luxueuze  meubelen  steeds  groter.   Hierdoor   ontstaat   eveneens   een   groot   aantal   nieuwe   typen   kabinetten   waarbij   de   verschillende   decoratietechnieken   een   hoge   vlucht   nemen.   Met   de   oprichting   van   de   Verenigde   Oost   Indische   Compagnie  in  1602  komt  ook  de  aanvoer  van  exotische  houtsoorten  op  gang.  Nu  deze  materialen   voor   handen   zijn,   worden   van   bijvoorbeeld   ebbenhout   geleidelijk   ook   grotere   objecten   gemaakt.   Door  de  kostbaarheid  van  dergelijke  houtsoorten  wordt  deze  voor  grotere  objecten,  indien  mogelijk,   als   fineer   toegepast.   De   techniek   van   fineren   werd   al   enig   tijd   toegepast   in   de   buitenlandse   meubelcentra  als  Augsburg  en  Keulen  maar  was  voor  de  Nederlanden  een  nieuw  fenomeen.4  Deze  

techniek  ontwikkelt  zich  al  spoedig  tot  een  decoratief  spel  van  verschillende  materialen  en  patronen.   Hierbij  wordt  het  gebruik  van  andere  materialen  zoals  parelmoer  en  ivoor  niet  geschuwd.  Van  een   versobering  van  de  meubelvorm  is  echter  nog  geen  sprake.  De  kabinetten  hebben  nog  steeds  een   door  de  Renaissance  architectuur  geïnspireerde  opbouw.  

Rond  1675  verschuift  de  mode  en  komen  de  meer  rechthoekige  meubelen  in  zwang  met  een   minimum  aan  profilering.  Deze  verschuiving  hangt  nauw  samen  met  die  in  de  architectuur.  Gladde   plafonds,   vloeren   en   wanden   komen   meer   in   de   mode   die   vervolgens   rijkelijk   versierd   worden,   versobering  in  vorm  en  toevoeging  van  decoratie.  De  verschillende  vertrekken  in  huis  krijgen  vaker   een   specifieke   functie   toebedeeld.   De   toenemende   differentiatie   wat   betreft   functies   van   de   verschillende   ruimtes   in   huis   leidt   ook   tot   specifieke   meubels   voor   deze   ruimtes.5  De   kasten   en  

kabinetten  verlenen  hun  betekenis  en  plaats  aan  hun  inhoud.  6    

De   kabinetten   worden   tegen   het   einde   van   de   17e-­‐eeuw   strakker   van   basisvorm.   De   kabinetten  zijn  opgebouwd  uit  een  tweedeurskast  op  een  onderstel,  vaak  voorzien  van  een  lade.  De   rechthoekige  opbouw  vraagt  om  verandering  van  de  tot  dan  toe  gebruikelijke  constructies  van  stijl   en  regelwerk  met  panelen.  Deze  constructiewijze  leent  zich  slecht  voor  het  vervaardigen  van  vlakke   deuren  en  zijden.  Veelvuldig  wordt  gebruik  gemaakt  van  staande  delen  met  rekeinden.  Hierbij  word   een  deur  opgebouwd  uit  planken  in  de  lengterichting.  Om  het  geheel  meer  stijfheid  te  geven  word   aan  de  bovenzijde  en  onderzijde  een  deel  toegevoegd  haaks  op  de  staande  planken.  Deze  planken   worden   de   rekeinden   genoemd.   In   afbeelding   01a   zie   je   een   röntgen   opname   van   het   kabinet   BK1960-­‐19.                                                                                                                               3  Baarsen,  2000:43.   4  Baarsen  2007:  83.   5  Fock  2001:  86-­‐87.   6  Fock  2001:  108.  

(18)

Beschrijving  van  de  onderzoeksobjecten  

    9  

 

Afbeelding  02:  Röntgen  opname  rechter  deur  BK-­‐1960-­‐19  

 

Het  onderstel  is  vaak  uitgevoerd  met  vier  of  zes  meerkantige  of  getorste  poten.  De  poten  zijn   middels  een  Y-­‐vormig  kruis  met  elkaar  verbonden.  Het  geheel  rust  op  bol-­‐  of  peervormige  poten.  De   kabinetten  met  een  vaak  groot  formaat  doen  voornamelijk  dienst  als  linnenkast.  Ze  kenmerken  zich   door  een  eenvoudige  indeling  met  een  hoedenplank,  legplank  met  lade  en  een  aantal  kleine  laden  op   de   bodem.   Het   kleiner   equivalent   wordt   voorzien   van   een   interieur   met   vakjes   en   lades   en   doet   dienst  als  verzamelaarkabinet  waarin  mannen  collecties  van  kleine  kunstwerken  en  naturaliën  bijeen   brengen.7  De   poppenhuizen   nemen   hier   een   belangrijke   positie   in.   Het   betreft   de   vrouwelijke  

tegenhanger  van  de  verzamelaarkabinetten.8    

De   vlakke   zijden   van   deze   kabinetten   lenen   zich   bijzonder   goed   voor   het   beplakken   met   fineer.  Zeer  geliefd  was  het  zogenaamde  blomwerk.9  Deze  bijzondere  groep  kabinetten  zijn  voorzien  

                                                                                                                         

7  Baarsen  2007:  515.   8  Pijzel-­‐Dommisse:  13-­‐25.   9  Baarsen  2007:  185  

(19)

Beschrijving  van  de  onderzoeksobjecten  

    10  

van  stillevens  van  bloemenmarqueterie.  Deze  fineermethode  wordt  tot  grote  volmaaktheid  gebracht   door   onder   andere   Jan   van   Meekeren   (1658-­‐1733)   en   Philippus   van   Santwyk   (1632-­‐1712).   De   oorsprong   van   deze   marqueterie   wordt   veelal   toegeschreven   aan   de   Nederlandse   meubelmakers.   Baarsen   (2007)   heeft   aannemelijk   gemaakt   dat   deze   bloemenmarqueterie   eerder   een   inventie   van   een   Nederlander   in   buitenlandse   dienst   is   geweest.   Pieter   Gole   is   hierbij   een   belangrijk   pionier   geweest  als  favoriete  meubelmaker  van  de  Franse  koning  Lodewijk  XIV.  Hij  maakte  al  in  de  jaren  50   van  de  17e-­‐eeuw  objecten  met  bloemenmarqueterie.    

Tenslotte  bestaat  een  groep  kabinetten  die  voorzien  is  van  fineer  in  geometrische  patronen   zoals   de   sterrenkabinetten.   Voor   deze   geometrische   patronen   wordt   veelal   gebruik   gemaakt   van   onder   een   hoek   gezaagd   hout   met   een   sterke   tekening,   ook   wel   oesters   genaamd.   Er   worden   ook   simpelere  uitvoeringen  gemaakt  van  dergelijke  kabinetten.  Deze  worden  uitgevoerd  in  massief  eiken   of   een   naaldhoutsoort   dat   wordt   beschilderd   in   een   sterrenpatroon.   Het   zachte   naaldhout   wordt   ‘without’   genoemd   en   in   de   grote   steden   kennen   de   gilden   een   aparte   categorie   ‘witwerkers’,   die   hiervan  meubels  mogen  maken.10    

De   onderzoeksobjecten,   beschreven   in   de   volgende   paragraaf,   zijn   alle   gefineerd   met   geometrische  patronen  en  maken  daarmee  deel  uit  van  de  laatst  beschreven  groep  kabinetten.    

2.3   De  onderzoeksobjecten  

Naast  het  oesterkabinet  zijn  vier  objecten  geselecteerd.  Er  is  geselecteerd  op  en  gezocht  naar  deuren   met  verschillende  constructie  wijze.  De  lijst  met  objecten  is  weergegeven  in  tabel  01.  

Tabel  01:  Geselecteerde  objecten  

Van  alle  vijf  de  objecten  zijn  de  objectbestemmingen  opgenomen  in  bijlage  1.    

                                                                                                                         

10  Baarsen  2007:  181  

Geselecteerde  objecten  

Inventarisnummer   Eigenaar   Omschrijving  

BK-­‐1960-­‐19   Rijksmuseum  Amsterdam   Oesterkabinet    

BK-­‐NM-­‐2006-­‐23   Rijksmuseum  Amsterdam   Kunstkabinet  

Ongenummerd   Van  Geenen  Restauratie   Deuren  kruisvoetkabinet  

BK-­‐NM-­‐5671  Spiegelkabinet   Rijksmuseum  Amsterdam   Spiegelkabinet  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De verkoper en diens makelaar zullen aan aspirant-koper al hetgeen meedelen dat ter kennis van koper behoort te worden gebracht, met dien verstande dat inlichtingen over feiten

Voor de overdracht vindt een inspectie van de woning plaats door de verkoper, de koper en een medewerker van Van ’t Hof Makelaardij. Na de inspectie en de ondertekening van

Deze clausule houdt in dat het object niet de bouwkundige eigenschappen bezit die thans aan nieuwe woningen worden toegekend, en verkoper niet in staat voor de bouwkundige kwaliteit

een fraaie, luxe (Eikenkleur) laminaatvloer met V-groef drempelloos door de gehele woning is gelegd, alle wanden zijn gestukt, er is een geheel nieuwe, luxe keuken geplaatst met

Indien ter zake de verkrijging van de tot het Registergoed behorende woning met ondergrond en aanhorigheden Koper zich op het standpunt stelt dat het verlaagde tarief als bedoeld in

(art 1.49 lid 1 en 1.50 lid 1 en 2 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen; art 5 lid 1 en 4 Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen; art 5 lid 1

(art 1.49 lid 2 en 1.56b lid 1 en 2 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen; art 12 lid 2 Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen; art 12 Regeling

Pastasalade met gerookte zalm , verse dille en yoghurt-mayonaise dressing Griekse salade (tomaat, komkommer, ui en feta).. Stokbrood