• No results found

Coöperatief leren

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Coöperatief leren"

Copied!
18
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Naam: Klas:

Coöperatief leren

Laurence Deckers

(2)

2

Inhoudstafel

Inhoudstafel ………. 2

1. Een wat!? ………. 3

2. Hoek 1 - Programmeren ……… 4

Niveau kiezen ……… 4

De verschillende categoriën ………. 5

Beginnen maar! ……… 7

3. Hoek 2 – Kleuren lezen ………. 8

Beginnen maar! ……… 10

4. Uitwisselen aan elkaar ……….. 11

5. Grote opdracht ……….. 12

Technisch proces ……… 12

Probleem ……….. 13

Ontwerp ………. 13

Criteria ……….. 13

Ontwerp maken ………. 14

Maken ……….. 15

In gebruik nemen ……… 16

Evalueren ………. 17

6. Moeilijke woorden ……… 18

Met dank aan Nico Goddé

(3)

3

1. Een wat!?

Onze slimme robot is een Ozobot. Maar wat kan deze robot allemaal? Er zijn 2 belangrijke dingen dat hij zeker kan:

1. ………

2. ………

Om de Ozobot te programmeren gebruiken we het programma

………

De Ozobot kan kleuren zien door de

……… aan de onderkant van de robot.

Wat is nu juist een slimme robot?

Bekijk het filmpje en beantwoord de vragen.

(4)

4

2. Hoek 1 – Programmeren

www.ozoblockly.com

Een niveau kiezen

Hoe hoger je niveau hoe moeilijker de blokken die je kan slepen.

Onze Ozobot laten bewegen zonder afhankelijk te zijn van lijnen doen we

door OzoBlockly te gebruiken.

Het is niet erg om bij niveau 1 te beginnen. Zo ben je zeker dat je

alles kan.

(5)

5

De verschillende categoriën

Links op je scherm vind je de verschillende categoriën.

In het midden van je scherm kan je een code schrijven met de blokken

die je links vind.

Om blokken te verwijderen sleep je ze hier naartoe Om een stap terug

te doen klik je hier

Om een stap verder te gaan klik je hier

(6)

6 Om meer te weten te komen over

de verschillende bewegingen, neem je het infofoche over de categoriën.

Met dank aan Lander De Bruyn

(7)

7

Beginnen maar!

Nu kunnen jullie beginnen met programmeren.

(8)

8

3. Hoek 2 - Kleuren lezen

Onze Ozobot kan niet enkel geprogrammeerd worden, hij kan ook lijnen volgen. Dat gaan jullie nu

leren.

Om de snelheid, bewegingen en coole moves te kiezen, werk je met

het infofiche van de kleurencodes.

(9)

9 Met volgende richtlijnen moet je

wel rekening houden.

(10)

10

Beginnen maar!

Nu kunnen jullie beginnen met tekenen.

Bekijk ook onderstaand filmpje eens, daar zie je dat je ook spelltjes kan spelen waarbij je een kleurencode moet tekenen.

(11)

11

4. Uitwisselen aan elkaar

Juliie hebben nu zelf ontdekt hoe je de Ozobot kan besturen, maar jullie hebben

niet hetzelfde gedaan dan de andere groep, het is nu belangrijk om de informatie aan elkaar door te geven.

Vertel aan de andere studenten hoe jullie je Ozobot bestuurd hebben. Vertel alles

dat je te weten gekomen bent.

(12)

12

5. Grote opdracht

Technisch proces

Je mag kiezen uit:

• We maken ons Ozobot spel

• Voldoet ons Ozobot spel aan de vooropgestelde criteria?

• Waarvoor moet onze realisatie dienen?

• Testen van ons Ozobot spel

• Ontwerp het Ozobot spel

We werken steeds volgens het technisch proces, vul het verder aan

met je spel in het achterhoofd.

(13)

13

Probleem

We hebben in de klas verschillende Ozobots staan en iedereen is hier graag mee bezig. Omdat we toch allemaal alleen aan het werk zijn, zou het misschien leuk zijn om eens allemaal samen iets te doen.

Daarom gaan jullie een spel bedenken dat we met enkel leerlingen samen kunnen spelen.

Ontwerpen

Criteria

Het ontwerp

▪ Tekenen met potlood en lat

De realisatie

▪ Minstens 4 mensen en maximum 8 moeten je spel kunnen spelen

▪ De Ozobot moet zowel lijnen volgen als geprogrammeerd worden

▪ De materialen die je gebruikt moeten duurzaam zijn

▪ ………

We hebben een probleem ondervonden in de klas.

Bekijk het probleem en zoek naar een oplossing.

Ons spel moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden

noemen we criteria.

Bedenk zelf nog 1 criterium.

(14)

14 Het ontwerp maken

Alle ideeën zijn welkom. Neem enkele schetspapieren en teken maar. Je

definitieve ontwerp teken je hieronder.

Heb je meer plaats nodig? Gebruik dan een extra blad. Vergeet het niet

bij te voegen op het einde van de bundel.

(15)

15

Maken

Let op de criteria.

In het lokaal vinden jullie infofiches terug bij de materialen

dat jullie willen gebruiken.

Nu kunnen we beginnen aan het zware werk: het spel maken.

(16)

16

In gebruik nemen

Criteria Voldoet of voldoet niet

Tekenen met potlood en lat.

Minstens 4 mensen en maximum 8 moeten je spel kunnen spelen

De Ozobot moet zowel lijnen volgen als geprogrammeerd worden

De materialen die je gebruikt moeten duurzaam zijn

Test je spel en bekijk of het aan alle eisen voldoet.

Duidt in de kader hieronder aan.

(17)

17

Evalueren

-- -

+ ++

Je hebt met potlood

en lat getekend. Ik heb niets met potlood en lat getekend

Ik heb alles met potlood en lat getekend Ik

De leraar

Er kunnen minstens 4 mensen en maximum 8 met je spel spelen.

Er kunnen niet genoeg of teveel mensen spelen

Er kunnen tussen de 4 en 8 mensen spelen Ik

De leraar

De Ozobot moet zowel lijnen volgen als

geprogrammeerd worden

De Ozobot moet geen lijnen volgen en niet geprogrammeerd worden

De Ozobot moet lijnen volgend en geprogrammeerd worden

Ik

De leraar

De materialen die je gebruikt moeten duurzaam zijn

Ik heb geen duurzame materialen gebruikt

Alle materialen zijn duurzaam

Ik

De leraar

Ik heb dit criterium niet behaald

Ik heb dit criterium behaald

Ik

De leraar

Evalueer jezelf.

(18)

18

6. Moeilijke woorden

Moeilijk woord Woordverklaring

Moeilijke woorden die je niet begrijpt, schrijf je in de eerste kolom. Daarna zoek je met de

ganse groep in een woordenboek of op het internet naar een verklaring, je bevindingen

schrijf je in een groene kleur in de verklaringskolom. Woordjes die dan nog niet

gevonden zijn leggen we voor aan de ganse klas en verduidelijken we in een zwarte kleur.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Gelet op de administratieve last die voor de school voortvloeit uit het informeren van beide gezaghebbende ouders, stellen wij het zeer op prijs wanneer we hierover desondanks

• heel veel woorden uit onze taal komen uit het Latijn of Grieks.. • ook het leven en denken van de

De minimum hoogte van de horizontale versie met baseline mag nooit minder zijn dan 25px in digitaal formaat of 9mm in print..

En als dat niet voldoende is, dan wordt duidelijk gemaakt wat de sociale gevolgen voor de pester zelf zullen zijn (cruciaal in het ontstaan en het in stand houden van pesten zijn

Wat is het product of dienst dat we leveren en welke toegevoegde waarde heeft dat voor onze

Vanwege het belang van interacties met klasgenoten heeft het huidige onderzoek zich gefocust op het inzichtelijk maken van patronen in spelgedrag en de invloed van de

Zowel voor de ouderraad als voor de medezeggenschapsraad zijn wij op zoek naar ouders die mee willen denken en helpen.. De ouderraad vergadert vijf keer per jaar en helpt

het lijkt verstandig adolescenten te adviseren tweemaal per week vis te eten, maar niet vaker dan dat. Het kan 0.23 verschil uitmaken op