• No results found

'Is dit boek wat voor mij?' Genreherkenning en voorkeursvorming op basis van het boekomslag

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "'Is dit boek wat voor mij?' Genreherkenning en voorkeursvorming op basis van het boekomslag"

Copied!
163
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tilburg University

'Is dit boek wat voor mij?' Genreherkenning en voorkeursvorming op basis van het

boekomslag

Piters, R.

Publication date:

2000

Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record

Link to publication in Tilburg University Research Portal

Citation for published version (APA):

Piters, R. (2000). 'Is dit boek wat voor mij?' Genreherkenning en voorkeursvorming op basis van het boekomslag. Shaker Publishing.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal Take down policy

(2)

Plilll| r rf tz Z „•t L *' *

(0

flil

-

..

1.

0.

..

; I

(3)

/ // K.U.B. 7 / / Bibllotheek

(4)
(5)

Copyright Shaker 2000

Allerechten voorbehouden. Niets van dezeuitgavemagworden verveelvoudigd,

opgeslagen ineengeautomatiseerd gegevensbestand,ofopenbaar gemaakt,inenige

vorm, zonder schriftelijke toestemming vande uitgever.

ISBN 90-423-0121-X NUGI 656/686

Omslagontwerp:Danialle &Ronald Piters-Dumoulin

(6)

Is dit boek wat voor mij?

Genreherkenning

en

voorkeursvorming

op basis van het

boekomslag

Proefschrift

ter verkrijging vandegraad van

doctor aande Katholieke Universiteit Brabant, opgezag van

derector magnificus, prof. dr. F.A. van derDuynSchouten,

inhetopenbaarteverdedigentenoverstaan van een doorhetcollege voor

promoties aangewezen commissie in de aula vande Universiteit

op vrijdag10november 2000 om 14.15 uur

door

Arnoldus Martinus Petrus Piters

(7)

Promotor: Prof. dr. H.J.A.Verdaasdonk

Co-promotor: Dr.M.J.W. Stokmans

(8)

Voorwoord

Het behalen van mijndoctorandustitel in 1995 deed niet vermoeden dat

ik mijn latente wetenschappelijke interesses spoedig zougaanverdiepen.

Geleidelijkaan, gedurendedevordering van ditonderzoeksproject vond ik

echter bevestiging van het gevoel datonderzoekenme aanspreekt, in het

bijzonderhetnadenken over ideean enzestructureren toteencoherent stuk tekst. Hier is het dan,mijn proefschrift!

Tijdens het schrijven heb ik met enige bewondering ervaren, dat mijn promotorHugoVerdaasdonk, langezinnen opmeerdere manieren mooi en

helder weet in tekorten. Dit heeft zeker bijgedragen totdeleesbaarheid van dit boek. Mijnco-promotorMiaStokmans ben ikdankbaar voor haar stimulerende

en relativerende kracht indevordering vanditproefschrift. Haar helpende hand

in de analyses van de data maakteditconcreet. Beiden betuig ikmijn oprechte dank voor hun bijdrage aandelaatste fase waarin nog wat drempels moesten

worden genomen. Tevens wil ikHein Leemans bedanken voor zijn

opmerkingenen suggesties tijdenshetschrijven.

Ookmijnoverige (oud)collega's vandesectie Marketing&Sociologie van het Boek ben ikeen dankwoord verschuldigd.Zijwisten op hetjuiste moment de koffiepauzes intelassen enwaren ook buiten werktijd aangenaam

gezelschap. Dezenoodzakelijkeen plezierige onderbrekingen zorgden ervoor

dat ik op gezette tijden niet te zeer in mijn werk opging: Bedankt!

De mogelijkheid vanlidmaatschap van de OSL (Onderzoeksschool Literatuurwetenschap) iseveneens hetvermelden waard. Hetwasbinnen de strekking vaneen OSL-cursus datikCharles Forceville ontmoette. Hem wil ik bedankenvoor diens waardevolle suggestiesop enkele papers uit het

beginstadium vandit proefschrift. Hetonderwerp en de empirische aanpak van deze studieis zeker belangwekkend voorde interdisciplinariteit die de OSL

nastreeft.

Wat de praktijk betrefteenwoord van dank aan Joris van de Leur. Hij

(9)

Tot slot maar zeker niet inhetminst, ben ik veel dankverschuldigd aan mijn vrouwen beste vriendin Danialle voor haar pragmatiekennuchterheid. Samen hielpen we elkaar ophetbreedvoerige pad naardezedissertatie.

Ronald Piters, november 2000

(10)

Inhoudsopgave

1 Het uiterlijk van een boek 1

1.1 Het belang vandecoveralsonderzoeksobject 2

1.2 Decommunicatieve waarde van eencover 4

1.3 Genrecommunicatie encategorisatie 6

1.4 Deinitialepreferentie voor een boek 8

1.5 Onderzoeksvragen 8

2 De rol vandecover in deeerste fase vanhetkeuzeproces 11

2.1 Informatieverwerking 11

2.2 De vorming van een initialepreferentie 15

2.2.1 Het belangvancategorisatie 15

2.2.2 Stadiavancategorisatie 18

2.2.3 Categorisatieopgenreniveau 22 2.2.4 Waargenomen typicaliteitencategorisatie 25 2.2.5 Derelatietussentypicaliteiten initialepreferentie 27

2.3 Consumenteneigenschappen 29

2.4. Een gerntegreerd model als basisvoor veronderstellingen 32

3 De methodologie van dit onderzoek 35

3.1 Onderzoeksmateriaalenalgemeneprocedure 35

3.2. Operationalisaties vandeafhankelijke variabelen 40 3.2.1 Genrecategorisatieenwaargenomensoortgelijkheid 41

3.2.2 Operationalisatievantypicaliteiteninitialepreferentie 45

3.3 Inhoud vanderesultatenhoofdstukken 46

4 De typeringvanboekomslagen 49

4.1 Studie1:Soortgelijkheidopbasisvantyperingsdimensies (eenindirecte methode) 49

4.1.1 Proefpersonen 50

4.1.2 Methode 50

4.1.3 Verschillentussenbeoordelingsdimensies 52

4.1.4 Verschillen tussen veel-enweinig-lezersintyperingsdimensies 55

(11)

4.2 Studie2: Soortgelijkheidop basis van decover volgensdedirecte

methode 63

4.2.1 Proefpersonen 64

4.2.2 Methode 64

4.2.3 Fijnmazigheid van degenre-indeling 65

4.3 Conclusie 71

5 Genrecategorisatieen-communicatie volgens NUGI 73

5.1 Studie 1: Genrecommunicatie doordetotalecover 73

5.1.1 Proefpersonen enmethode 74

5.1.2 Het effectvangenrecategorisatie 74

5.1.3 Het eventuele effectvanpersoonsvariabelenop genre-communicatie 75

5.2 Studie2: Genrecommunicatie doordetitel ofdeafbeelding 77

5.2.1 Proefpersonen 78

5.2.2 Methode 78

5.2.3 Procedure 79

5.2.4 Genrecategorisering opbasis van titel enafbeelding

afzonderlijk 80

5.2.5 Heteffectvanpersoonsvariabelenopgenrecommunicatie 82

5.3 Conclusie 85

6 Het effect vandecover opzijn beoordelingalstypisch voor eengenre 87

6.1 Studie 1:Waargenomen typicaliteitopgrond vandetotale cover 88

6.1.1 Proefpersonenenmethode 88

6.1.2 Heteffectvan genreenpersoonsvariabelen op het typicaliteitsoordeel 88

6.2 Studie2:Typicaliteitopgrond vandetitel endeafbeelding 90

6.2.1 Proefpersonenenmethode 91

6.2.2 Heteffect vandegenreperceptieenpersoonsvariabelen op het typicaliteitsoordeel 91

6.3 Studie 3: Het typicaliteitsoordeel bijsystematische variatie van de titel en de afbeelding 95

6.3.1 Proefpersonen enmethode 96

(12)

6.3.3 Hetafzonderlijke effect vandetitel endeafbeelding op het

typicaliteitsoordeel 100

6.4 Conclusie 107

7 Hetverbandtussen het typicaliteitsoordeelen initi6le preferentie 109

7.1 De relatie tussenhettypicaliteitsoordeel endeinitiale preferentie op

grond vandecover 109

7.1.1 Proefpersonen en methode 109

7.1.2 Desamenhangtussentypicaliteiteninitiale preferentie

gegeven genrevoorkeuralspersoonsvariabele 110

7.2 Conclusie 112

8 Genreherkenning envoorkeursvormingopbasis van het

boekomslag.Eenterugblik 115

8.1 Theoretischeimplicaties 116

8.2 Synthese vanderesultaten 118

8.3 Enkele beperkingen 122

8.4 Eenpaar aanbevelingen aan hetboekenvak 123

Summary 125

Literatuur 131

Bijlagen 141

(13)

"The contents ofapaperback bookmeanabsolutely nothing. It is thecoverthatsells the book."

(VictorWeybright, debedenker vanNewAmericanLibrary geciteerd door GoreVidal:Palimpsest A memoir. New York: PenguinBooks 1996, p 249).

1 Het uiterlijk van een boek

Het boekenaanbodl in Nederland - ook dat van fictie - isgroot en aan snelle veranderingenonderhevig.Vrijwelallefictie-boeken vinden zonder marktonderzoek hun weg naarde boekhandelzodat uitgeverenboekverkoper eeneventueel ve,koopsucces van een specifieke titel nogal eensoprekening stellen vanhet intuitieve vertrouwen dat ze indietitelhadden. Binnen het boekenvak bestaan dan ookvelerlei meningen overdefactoren diehetsucces belnvioedenvan boeken. Dezebeperken zich niet alleen tot eigenschappen

van teksten. Ookde kaft2,zo denktmen,draagt bij totde verkoop. Meningen hierover berusten sterkop intuitie.

Wanneer wede marketinginspanningen voor een boekin ogenschouw nemen, valt op dat voornieuwefictie-boeken nauwelijks reclame wordt

gemaakt. En hoewel recensies over boeken dit deels ovememen, blijft het merendeel vanhet boekenaanbod onbesproken. Een boek komtdepotentiale

koper meestal pas onder ogen inde boekhandel, temiddenvanhonderden andere boeken. Ditbetekent dat eenboekomslag-gedurendedekorte tijd dat

hetbekeken wordt-dikwijls het enige instrumentiswaarmee een boek de

Dezestudiericht zich opfictie-boeken: literatuur, spannendeboekenzoals

detectives, thrillersenavonturenromansen romantische boeken waaronder

familie-enstreekromans.Deze boekenbestrijkeneenveelheidaanthema's die

gemeenschappelijk hebben datzepassenbinnenliteratuur, spannend of

romantisch. Integenstellingtotnon-fictie (informatieve boeken) is hetechter

vaakniet meteenduidelijk opwelkthemaof genre eenspecifieketitelduidt.

2 De kaft van een boek is indeze studiehet equivalentvanboekomslagofcover

als aanduiding voordevoorkant van een boek. Inhetvervolgworden determen

(14)

mogelijke koperkanoverhalen het inbeschouwing te nemen. Zonder eerdere kennismaking met een boek isdecoverdeenige informatiebron waarop een potentiale koper zich kanbaseren.Onderzoek naar de rolvan boekomslagen

bij dekeuzesdieconsumenten maken bijhet kopen van boeken isdaardoor

van belang.

1.1 Het

belang van

de

cover als

onderzoeksobject

Zowel uitgeveralsboekhandelaar doen vaak alsofzijweten hoe een

cover eruit moet zien, wildezebijdragen aan deverkoop van een boek. De

meeste meningen uit het boekenvak vertonen echtergeenconsistentie.

Sommigen denken dateencoverer belangrijk toekanbijdragen dat het boek eenbestseller wordt. Daartoe zoueencover'lascinerend","evocatief", "onderscheidend", "volsfeef'en"representatief" voorde inhoud moeten zijn. Anderen veronderstellen dat een conventionele boekcover geen aandacht opwekt. Er bestaatgeen eensgezindheid over hoeeenconventionele cover er uit moet zien. Een thrilleromslag zou er daamaast vooralniet"literaif'moeten uitzien, zo luidt eenmening ineen artikelvan Gerrits (1997). Schreuders (1981) schreef dat een thrilleromslag goed is als heteen"eenheid" vormt die

"pakkend"is,"aansluit bij" het boek en in zijn onderdelen "verzorgd" is.

Hoe eencover er dan uit moetzien,blijft onduidelijk. Hetenige

waarover uitgeversen boekhandelaren heteens lijken te zijn is dat een cover

de aandacht van depotentialeboekenkoper moetwetente vangen (Bruyne en

Filippo 1998). Eencover moet opvallen. Desalniettemin lijkenfelle kleuren

volgens sommige boekverkopers ongeschikt om deklant een boek in beschouwing te laten nemen omdat zulke kleuren mogelijk een negatieve invloed uitoefenen opdeinitiale preferentie voor een boek(Neyssen 1993).

Daamaast moet een cover aangeven waar een boek over gaat. De boek-handelaar zal daneen duidelijkerbeeld krijgenwelke plaats inde boekhandel voor een nieuw boek geschikt is. Nulijkt wat een cover communiceert volgens

(15)

toegekendeNUGI-code3zodatzijboeken vaak naareigen goeddunken een plek in deboekhandel geven (Gerrits 1997). Al met al is er geen deugdelijk onderzoekbeschikbaardatopinies overhet uiterlijk van een boek ondersteunt of weerlegt.

Devraag rijst nu ofdeboekenconsument hetomslag van een boek

gebruikt om uit temaken of het boek van zijn of haargading is. Het is een feit datdecover van een boek eenveelgebruikle bronvaninformatie iswanneer boeken voorhetmaken van een keuzewordenbekeken (Leemans en Van

Oosterhout 1995). Decovermaakt deel uit van de 'in-store' informatie-bronnen

die door consumentenvaker worden geraadpleegd dan de'out-store' bronnen van informatie (Leemans 1994;Leemans enVanOosterhout 1995). Daamaast

wordenveelboeken metde voorkantnaar boven gepresenteerdoptafels met nieuwe en/of actuele uitgaven. Wanneereenconsument langs deze tafels

loopt,wordt, na een blik opdecover, vaak het boek opgepakt, de eventueel

aanwezige tekst op deachterzijde gelezen, het boekopengeslagen, doorgebladerd en soms ook nog even ingelezen. Dit iseen

informatie-verwerkingsprocesdatboekenconsumenten doorlopen alvorens ze uiteindelijk

het meest gewenste boek kiezen (Stokmansen Hendrickx 1993). De wijze waarop consumenten informatie interpreterenenselecterenofintegreren met

andere informatie kande uiteindelijke keuze vaneenproduct beinvloeden. In het lichtvantheoriean overhetinformatieverwerkingsprocesgeldt dat

uiteindelijke keuzesvan boeken indeaankoopsituatie wordenvoorafgegaan

door voorkeursoverwegingen. Hiermee wordt tevens aangegeven dat een willekeurige cover zelden meteende uiteindelijke keuze van een boek zal bepalen. WaI kande aanname worden gemaakt dateencover mogelijk effect

sorteert indeeerste fase van hetconsumentenbeslissingsproces (Leemans en

Stokmans 1992). In deze fase wordtdeaandacht getrokken en eeneerste selectie gemaaktwaarin consumenten voor zichzelf bepalen of een boek naar

hun smaakis.Gedurende die fase van hetkeuzeproces communiceert de

3

NUGIstaatvoor'Nederlandse Uniforme Genre-Indeling'. De NUGI-code is de

code dieiederinNederland uitgegeven boektenbehoeve vandezeindeling

(16)

cover mogelijkeen boodschap diedepotentiele koper ertoe aanzet het desbetreffende boek op te nemen in deselecte verzameling boeken die voor koop inaanmerking worden genomen.

Ditalles maaktdatonderzoek naardeinvloed vande cover in het beginstadium vanhet informatieverwerkingsproces welkomennoodzakelijk is. Deze studie concentreert zich opdeinterpretatiefase inditbeginstadium - de fase waarindeconsument inzijnaandacht voordecovervoor zichzelf uitmaakt

van welksoort boek er sprake is - ofditbijdraagt aan devorming van een initiale voorkeur. Van belangisdaarom wat eencover in deze fase

communiceert en ofdat samengaat meteenin itiialevoorkeur voor een boek. 1.2 De

communicatieve waarde van

een

cover

Het kopen vanboekenwordtervaren alseen risico; boekenkopers nemenveelboekeninbeschouwinggedurende het beslissingsproces (cf. Stokmansen Hendrickx 1993). Deconsument wil methet 'juiste' boek naar

huis zodat hij of zijerlaterna lezingtevreden over is. Het gaat er dus om dat de consument in het eerste contact met het boek niet op het verkeerdebeenwordt gezet. Dat geen kostbare tijdenenergie 'verspild' wordt aanhetbekijken van boeken diebij nadere inspectie toch niet totdejuiste soort blijkentehoren.

Er zijnongetwijfeld meerdere factoren die aan een initialevoorkeur

bijdragen zoals het lezen van recensiesover boeken, hetpraten met anderen over boeken en/ofdekennisen ervaring dieis opgedaan methetlezen van boeken. Kennis raakt echter alsnelverouderd omdathet boekenaanbod snel verandert; daardoor is deze kennis vaak onvoldoende omdebeslissing te nemen een boek te kopen (Verdaasdonk 1989). leder nieuw boekis uniek en in dat opzicht zijn er nauwelijks altematieve kandidaten voor een aankoop

(Verdaasdonk 1994).Ditimpliceert dat consumentenhoofdzakelijk nieuw te vergaren informatiezullengebruiken bij hetafwegen vanhun keuzekandidaten, - dusookinformatie diede cover vaneennieuw boek geeft gedurende het

korte moment dateenconsumenter aandachtaanschenkt.

(17)

een gegeven titel weI of niet past bijhunvoorkeuren en of deze wei of niet verderin beschouwing moet worden genomen (Leemansen Stokmans 1992). Men weet over het algemeen welkesoortboeken menleestenwaaraan die te herkennen zijn. We veronderstellen dat hetomslag van eenfictie-boek aangeeft tot welk benre(literatuur,spannende boeken, romantische boeken),

eentitel behoort. Eenveel-lezer kandeze informatiemisschien beter dan een weinig-lezer achterhalen omdat vaneenveel-lezerverondersteld kanworden dat hij ofzijvakerde boekhandel bezoektendientengevolge beter onderscheid

kan makentussen keuze-altematieven.Ze zullendaarmee vaker

keuzeprocessen doorlopen en daar meer ervaren inzijn. Mogelijkkan iemand

die veelleestsnelier hetgenreafleiden uiteen cover dan iemanddie minder

leest. Door omslagente bekijken,wordt het kaf van het koren gescheiden. Van

belang isdat direct duidelijk wordt omwelksoort boek het gaat opdat de consumentkanbepalen of het om een voor hem of haar aantrekkelijk boek

gaat. Een boek dat hetiniedergevalwaard is erverder aandacht aan te besteden.

We staan dus ophet standpunt datdecover van een boek een instrument is van marketingcommunicatie4. Overhetalgemeen erkennen uitgevershetbelang van marketingcommunicatie. Zewillen dat 'hun' boek in

de boekhandel onderdeaandacht komten sturenonder meer

promotiemateriaal op naar boekhandelsdieslechts eenfractie ervan in hun winkel uitstallen. Bovendien wordt er slechts voor weinig boeken reclame gemaakt en lang niet alle boeken worden gerecenseerd. In veel gevallen is

< hoofdzakelijk

decover van een boek verantwoordelijk voor het totale proces 4

van marketing-communicatie ten behoeve van dat boek.

leder product vormt de kemvan marketingcommunicatie (Kotler 1997).

*

Marketingcommunicatie betreftalle reclameenpromotionele activiteiten die door

eenonderneming worden uitgevoerd met als doeleeneffecttesorteren op de

kennis, deattitude, ofhetgedragvanpersonen diedeel uitmaken van de

doelgroep(Poiesz en Robben 1994) in termen van hetcommuniceren van een

(18)

Ditwordt duidelijk wanneer mendecover van een boek vergelijkt met de

verpakking van een alledaags product indesupermarkt.Bijdergelijke producten wordt veelgeld besteed aan deverpakking omdat deze vaak de meest onderscheidende marketinginspanningis (Dickson 1994). Aan de verpakking wordt dus grote communicatieve waarde toegekend. Hiermee wordt niet gezegd dat een boek hetzelfde is alseenproduct uitde supermarkt, wei dat het metzijn uiterlijke verschijning communiceert tot welke soort het behoort.

Eenverpakking wordt doorgaans ontworpen omdeaandacht van de

consumenttetrekkeneninformatie te verschaffen overhet soort product zodat

de identificatie en hetvindenvanproductenkanworden bespoedigd (Schoormansen Robben 1997). Ookhetboekomslag heeft eenzelfde communicatieve functie en is,welbeschouwd, deverpakking van een boek.

De communicatie-functie van eencoverisbelangrijk, zeker omdat consumenten nietaltijdevenveel motivatie zullen hebbenom ieder product of

boek even grondig te bekijken alvorenseenkeuzete maken (Burke et al. 1992;

Leemans 1994). Alsgedurendehetkortemoment datdeconsumentdecover

opmerkt duidelijk wordt om welk soort boek het gaat, kan datdoorslaggevend zijn voordeneiging meer aandacht aan dat boek te besteden. Zodra aan een

object betekenisistoegekendintermen vanhetvaststellen tot welke categorie dat object behoort is een beterbegrip ervan mogelijk(cf.Claeys 1993; Hoyer en Maclnnis 1997). Ditimpliceert dat we een boek eerst categoriseren naar soort(genre) alvorens we het boek opzijnmeritesgaan beoordelen.

1.3 Genrecommunicatie en

categorisatie

In devoorgaande paragraafisgesteld datde cover het genre van een

boek communiceert. Hetgenre van een boek is eenbelangrijk keuzecriterium in de eerste fase van het consumentenbeslissingsproces waar initi6le voorkeuren voor een boek ontstaan (LeemansenStokmans 1992; Leemans 1997). Het

genre duidt globaal aan wat van een boek verwachtkan worden en elkgenre

(19)

boeken. Inzijnartikel overdeclassificatievan kunst, refereert DiMaggio (1987) aan een gelijke verzameling kunstwerken wanneer hij hetbegrip genre

omschrijft. Bijboeken heeft het begripgenre betrekking opeen

categorisatie-principe dat consumenten instaatstelt fictieincategoriedn onderteverdelen. Boekenconsumenten geven aan hetgenre belangrijk te vinden inde perceptie van boekcovers(Piters 1995/1996).

tleepommuniceerteen boekomslaghetgenre?We weten allemaal datieder boekomslag tenminsteeenauteursnaam, een titel en een afbeelding bevat.

Wanneer het om een zeer bekend auteur gaat zoals Stephen King, Appie Baantjer, Gerard Reveof Harry Mulisch, zaldiens naam vaak geassocieerd worden met een bepaaldgenre. Voor verrewegdemeesteauteursnamen zal dit echter niet gelden; dekoperoflezer dient andere c/ues uit hetomslag te

gebruiken om uittemaken tot welk genre het boek behoort. Is detitel bijvoorbeeld zo'nclue'?Zijn er titels die genres communiceren? Woorden als 'moord' of 'liefde' ineen titelkunnende potentiOlekoper ophet spoor zetten

dat het om een spannendofromantisch boek gaat maar het leeuwendeel van

deze boeken bezit titelswaarindergelijke woorden niet voorkomen. Het is

voortsniet duidelijk welke woorden ineentitelzouden kunnen aangeven dat de consument een literair boekinhanden heeft. Wezullen daarom nagaanoftitels gebruikt worden om vasttestellen of een boek toteen bepaald genre behoort.

Eveneens zullenweonderzoeken of aandeafbeelding informatie wordt

ontleend-eventueelincombinatie metdetitel van een boek - om een boek tot eenspecifiek genrete rekenen. Hetantwoord op deze kwestiesispraktisch van belang aangezien ineenboekhandel titels in een kast met de rug naar de consument toe worden gepresenteerd en - door middel vantekst-alleen informatie geven overde auteur, de boektiteleneventueel de uitgever. Bij

boeken opeen presentatietafel is hetdetotalecover (beeldentekst) die

mogelijk informatie geeft overhet genrewaarmee men temaken heeft.

Misschien is de mate waarin eengenre wordt geldentificeerdopbasis

van eentitel ofde afbeelding ophetomslagafhankelijk van de mate waarin

(20)

ingesteld laatzich misschien meer leiden doorde illustratie - en bij de afwezigheid daarvan, dooreengrafisch omslag. Eenverbaal georianteerd

iemand laatzich misschien meer leiden doordetitel om uit te maken tot welk genre eenboekbehoort.

De categorisatie naar genreop basis van(onderdelen van)decover kan mogelijkeeninitiale preferentie voor dat boekdoenontstaan, zeker wanneermenvindt dat het boek pastbinnen hetgenre ofde genres die men graag leest.

1.4 De

initiale preferentie voor een boek

'InitiOle preferentie' treedt op indeeerste fase van het keuzeproces. Zij

ontstaatnadat decoverdeaandachtheeft weten tetrekken en de kijker heeft

vastgesteld tot welk genre een boek behoort. Dan weet men of het boek binnen het genre valt datdevoorkeurgeniet.Wanneer dit zo isbestaat de kans dat het boek verderinbeschouwing wordt genomen. Daama kan een definitieve voorkeur voor het boek ontstaan. Eensterke initiale preferentie isde basis voor een definitieve voorkeur. Dezezalsterkerzijn naarmatedecover communiceert dat het omeentypisch voorbeeld gaat van het favoriete genre. Genrevoorkeur

is een mogelijk belangrijkeintermediOrendevariabele tussen categorisatie van

boeken naar genre en devorming vaneen initialepreferentie.

1.5 Onderzoeksvragen

Op basis vanhetvoorgaande kan wordengesteld dat we boekomslagen benaderen vanuithetperspectief van de

marketing-communicatie. Decover wordt gezien alseenbelangrijk instrument voor deze communicatie. Decommunicatieve waarde vaneen boekcover voor het onderscheiden van boeken naar soort en voorhetgenereren vaneen initiale

voorkeur voor een specifiekboek, staatcentraal inditonderzoek. Categorisatie van producten is echter nauwelijks onderwerpvanstudie in hedendaags marketing-encommunicatieonderzoek(Claeys 1993). Hoewelde invloed van het productuiterlijkop categorisatieenpreferentie enige aandacht krijgt (Garber

(21)

over het effect vandeuiterlijke verschijning van fictie-boeken op het

categoriseren ervan endetotstandkoming van eeninitiiale preferentie. Ons

probleem is dus: Wat is de rol van een boekomslag in deeerste fase van het consumentenbeslissingsproces waar initiale preferenties voor een boek kunnen ontstaan? Devolgendeonderzoeksvragen zullen worden beantwoord:

1) Communiceerteenboekomslag hetgenre waartoe een boek

behoon?

2)Welke eigenschappen vande consument (ervaring met boeken,

visueleofverbaleoriOntatie, bestaande genrevoorkeuren) zijn van belang omdecommunicatie vanhetgenre succesvol telaten verlopen?

3)Welke onderdelen vanhetomslag (titelen/of afbeelding) dragen

hiertoe bij?

4) In welkematebeinvioedt genrecategorisatiede initialevoorkeur voor een boek?

In het volgende hoofdstuk zalopbasis vaneenaantal theoretische inzichten een conceptueel raamwerk gepresenteerd worden dateenvoorlopig antwoord geeft op deze onderzoeksvragen. Theorieon over de verwerkingvan informatie

uitstimuli zoals advertentiesen productverpakkingen(cf. Bettman 1979; Garber 1995; McQuire 1985; Payne et al. 1993; Van Raaij 1984) vormen het

vertrekpunt. Deze theorieen geveninzicht indestappen diegezet worden om de informatie van eencoverteverwerken.Ons uiteindelijke raamwerk leunt sterk op het informatieverwerkingsparadigma vanVan Raaij (1984). Ditmodel maakt een expliciet onderscheid tussen hetbeginstadium vanhet keuzeproces, waar naar ons idee categorisatie plaatsvindt, en de fasevanverdere

(22)

2 De rol van de

cover in

de

eerste fase van het

keuzeproces

Dit hoofdstuk is eentheoretische verkenning van dewijze waarop consumentenvanfictie-boeken in hunperceptievanboekomslagen het desbetreffende boek naar genre categorisereneninitiale preferentie afleiden.

Beide activiteiten vinden plaats indeeerste fase vanhetkeuzeproces waar een

eerste indruk van een boek wordt gevormd. "Is het boek wat voor mij of niet?" Wanneerhet antwoord opdezevraag bevestigendis,ontstaat een eerste voorkeur voor dat boek waamaheteventueelverderin beschouwing wordt genomen. Om dit procesvanwaameming via hetontstaan vanvoorkeuren tot een uiteindelijke keuze nader te preciseren richten we ons op

informatieverwerkingsmodellen.Deze geven aan hoe nadeeerste fase van

----,-verwerking, waarin eerste associaties worden gelegd meteencover, verdere

b.--verwerkingkan plaatsvinden. HetPAR-model van Van Raaij (1984) in het

bijzonder geeft goed aan hoe een eersteinformatieverwerking plaatsvindt.

2.1 Informatieverwerking

Om inzicht te krijgen in wateencovercommuniceert is hetzinvol na te gaan hoehet proces van communicatie verloopt indeeerste fase van

informatieverwerking inhet keuzeproces. Hetkeuzeproces gaat uit van een keuzeprobleem dat gestructureerd wordt doorhetverzamelen van informatie, de evaluatie van deze informatie endeuiteindelijke keuzewaartoedie leidt

(Bettman 1979; Engel, BlackwellenMiniard 1995; Stokmans 1991).Tijdens het structureren vaneen probleem wordt er naar informatiegezochtenwordt de verzamelde informatie verwerkt. Volgens Leemans(1994)wordt deze fase van

informatieverwerking bij het kiezen enkopenvan boeken meermalen doorlopen

om uittemaken ofhetkeuzeprobleem (hetkiezen van een boek) is op te

lossen. Erwordt vastgesteld welke titels voor verdere verwerking worden uitgeschakeldenwelke hetwaardzijn verderteevalueren.Strikt genomen is er

(23)

Indit onderzoek concentreren we ons opde informatieverwerkingsfase in het

eerste deel van het keuzeproces omdatwe kunnenaannemen dathetbekijken

van boekenopgrond van huncover in deze faseeenbelangrijke rolspeelt. We

leunen daarom sterkopafzonderlijke modellenvan informatieverwerking die onderdeel zijn van theoriean overdewerkingvan commerciale stimulizoals

< advertenties en productverpakkingen (cf. Bettman 1979; McGuire1985; Pieters

en Van Raaij 1992; VanRaaij 1984). Decoverkan immers worden beschouwd

alsde verpakking van een boek of alseen affiche dat voor het boek adverteert. De basisstappen die modellenvan informatieverwerking omvatten zijn:

blootstelling, attentie, begrip,elaboratie, preferentieen keuze (McGuire 1985). Andere onderzoekers zoals Edell en Burke (1987), Loudon enDellaBitta

(1993) ofHoyeren Maclnnis(1997)hebbensterk overeenkomstige opvattingen

naar voren gebracht.Zijveronderstellenallendat informatieverwerking in

opeenvolgende stappenplaatsvindt, waarvan deeerstewordtgeTnitieerd door

blootstelling aan de advertentie, verpakking ofcover. Figuur2.1 presenteert een overzicht van destappen die in driemodellen beslotenliggen.

Blootstelling

I

Attentie - - - Attentie - - - Codering/Attentie Attentie A-0 PAR

Y 11+

Comprehensie

--- V

H 4 Informatieverwerking- - - -Cognltlefeffect

Cognit*

Elaboratie

-m

Affect Preferentie - - - - - Appreciatie-________

1 4

Acceptatie/-- Acceptatie/-- Acceptatie/-- Acceptatie/-- Acceptatie/-- Acceptatie/-- Acceptatie/-- Acceptatie/-- Acceptatie/-- Acceptatie/-- Acceptatie/--Acceptatie/--Acceptatie/--=Acceptatie/-- Acceptatie/--S R

- Koopintentie

4

IV Keuze Keuze Keuze

Conatie

Figuur2.1. Stappen van informatieverwerking metachtereenvolgensvanlinks naar

(24)

De modellen infiguur2.1 geven eenbeeld van hetverloop vandeverwerking

van informatieenvullen elkaar op dat punt goed aan. Ze tellen vier fasen en

hebben gemeenschappelijk datze startenmet-blqotstelling_aan een stimulusen het schenken van aandacht aandiestimulus. Vervolgens treedt een fase van

informatieverwerkingop waardoordestimulus ineenderdefase mogelijk wordt

geprefereerd. Fase vier is dande keuze vanhetobject waaropdestimulus duidt. Voordat een uiteindelijke keuzegemaakt wordt, is er een attentiefase

(attentie), een fasevan informatieverwerking (cognitie) en een fase van acceptatieen appreciatie(affect).

Andere modellenzoals het 'Elaboration Likelihood Model' (ELM) van

Pettyen Cacioppo (1986), het'Motivation, AbilityenOpportunity' model van

Maclnnis enJaworski (1989), ofhetdaarvan afgeleide 'Triademodel' van

Poiesz'(1991) richtenzich vooral op dematewaarin endevoorwaarden

waaronder informatie diepofminderdiepverwerktwordt. Dit is meer van belang in de latere fasen van het informatieverwerkingsproces (fase 11,111 en IV in figuur 2.1) en niet zozeer inde attentiefase als het gaatom categorisatie op basis van een eersteindruk.

Zoalsde titel vandithoofdstuk aangeeft,richtdeze studie zich op die

lattentiefas-2

/Se

eerste fase vanhetkeuzeproces. Onze stelling luidt dat in

1

----dezefase reeds eenglobale vormvan informatieverwerking plaatsvindt.

Informatieverwerking betekent hier datdecover gecategoriseerd wordt naar het

genrewaartoe hetboek behoort. Wanneer het boek op deze basis

geaccepteerd engeapprecieerd wordt ontstaat tevenseen eerste voorkeur op basis vande cover. Ditbrengt ons op hetmodel aan de rechterzijdevan figuur

2.1: hetPARmodel van VanRaaij (1984). Ditmodelgeeft aan dat er tussen

(25)

MetdePrimair Affectieve Reactiealsafzonderlijk onderdeel in hetproces kan duidelijk worden gemaakt dat categorisatie in deattentiefase een specifieke rol speelt. De PAR komt volgensonsvoort uiteen eerste beoordeling vandecover die luidt of er sprake is van eenaantrekkelijk boek. Debeoordeling of iets

aantrekkelijkis,vormt een affectieve reactie. Omlets aantrekkelijk te kunnen vinden dienen we echter vast te stellen wat ietsvoorstelt. Wanneer bekend is tot welke categorie eenproductbehoort, weten wetevens globaal watwe ervan

kunnen verwachten (Claeys 1993). Hetidentificeren van eencategorie is een cognitieve activiteit, bijvoorbeeld uitmaken of een boek tothet literaire of het spannende genre behoort. De PARomvatvolgens onsgrotendeels een cognitief gedeelte waarin een boekop basis van de coveralsonderdeel van

een bepaald genregeTdentificeerd wordt. Gedurende deze fase wordt bepaald

of decover intrigerend genoeg is om het boek verdertebekijkenen eventueel voor koopinaanmerking telaten komen. Deconsument vormt als het ware een initiale preferentie voor het boekopgrond van decover. DePrimair Affectieve Reactie isinfeitedeinitiale preferentie. Dit is een affectief oordeel dat

gebaseerd is op decognitieve activiteit waarmee een boekopgrond van de cover toteengenre wordt gerekend. Ditoordeel kanpositiefofnegdtiefzijn.

--%---j

Een negatieye PARontstaat bijvoorbeeld alsdepotentiele koperhet moeilijk vindt op basis van decover een boekintermenvangenre te duiden. Het boek

wordt dan mogelijk snel terzijde gelegd en er vindt geen verdere informatie-verwerking plaats (zie: hetminteken bij de PARinfiguur 2.1). Een positieve

- PAR leidt echter toteen affectieve transfer waamade coververder wordt

beoordeeld (Fase 11 infiguur 2.1). Deconsument tracht argumententevinden

die totdeconclusie kunnen leiden dat een boek al of niet aanspreektopbasis

waarvan eenSecundair_Affejeve.Reactie(SAR) ontstaat. Deze reactie is te beschouwen als een meer uitgewerkte onderbouwing van de Primair Affectieve Reactie; van de initialevoorkeur die in die faseisgevormd. Gedurende de fase van informatieverwerking, dievoorafgaat aan deSAR, wordt bijvoorbeeld de inhoudsopgave van het boek bekeken en in het boek gebladerd om te zien waar het boek nu echt over gaat. Na deze fase volgendaneventueel de koopintentie endeaankoop van het boek.

(26)

-14-Deze studie concentreert zich opde PrimairAffectieve Reactie binnen de attentiefase. Hier vindteen eersteconfrontatie met het boek plaats.Opbasis

van decover wordteen eerstebandgelegd tussen het boek ende potenti6le koper. Dietracht het boek thuistebrengen door voor zichzelfeencategorisatie te maken naar soort, wat naar ons ideedebasisvormt vooreenPrimair Affectieve Reactie oftewel een initialepreferentie.

2.2 De vorming vaneen inititile preferentie

Hoe ontstaat nueen PrimairAffectieve Reactieof initiale preferentie bij omslagen van fictie-boeken? We hebben gezien dat dePAR plaatsvindt in de

-at-tentiefase,pen vroeg stadiumvan informatieverwerking inhetkeuzeproces,

waardeconsumentnogweinigenergie steekt indeverwerkingvaninformatie (Maclnnis enJaworski 1989;Van Raaij 1984) dieeencover communiceert. Een stimulus moet eerst gecategoriseerd worden omtebepalenofverdere

verwerkingvan informatie nodig is. In dezefase

wordttaieiorisE*rijwel

automati b door

de consumentondernomen om£tfuptuur aan te brengen in de hoeveelheid informatie die op hem of haar afkomt. Categorisatie vereist

nau-w jikiverwerkingscapaciteiten verschaftreedseen globaal affect (MaclnnisenJaworski 1989). Wat is dan hetbelangvan categorisatie in de

initidle preferentievorming?

2.2.1 Het

belang van categorisatie

Categorisatiekan wordengedefinieerd alsde reactiesopdiverse en

vaak nieuwe informatiestimuli uitdeomgeving door deze stimulitevergelijken

met kennis vande speglgeke_categorie (Rosch 1978; Cohen en Basu 1987). Met categorisatie ishet mogelijk groepen oblectenen personen

onderjdn

noemer te vangen (Van Raaij 1992).Categoriean vormen zo een 'venster op de wereld' enzijndaarmeeeenbasis voordeinterpretatievanboekomslagen. Hoyeren Maclnnis(1997)beschouwen categorisatie als een zeer belangrijk

(27)

1) Evaluatie( omdat categorisatie optreedt indewaameming als we

--I

vaststellen tot welke categorie een nieuw productbehoort.Volgens Hoyer en

Maclnnis (1997)zijnconsumenten zelfs geneigd meer informatie tewillen verwerken, wanneermen moeiteheeft metde duiding vanproducten of, wanneer men deze vindt afwijken vandeandere producten in eencategorie.

Hoyeren Maclnnis houden echter geen rekening metbestaande voorkeuren

voor een bepaalde categorie. Wanneer een boekwordt gecategoriseerd als literatuur en dit genre wordt geprefereerd, kan ditaanleiding zijn om het boek

verderin beschouwing tenemen. Wanneer daarentegen een boek moeilijk te duiden isopgrond van de cover,wordt mogelijk sneller overgegaan tot het bekijken van een keuze-altematief. Het isdan immersonduidelijk of dat boek past binnenhet gewenste genreen onderwerp van een eerste voorkeur kan worden.

CategorisatiebeTnvloedtonzegevoelens overeenobject. Zodra we een boekalsliteratuur categoriseren opbasis vandecover endit stemt overeen met onze specifieke voorkeur voorliteratuur,gebruiken weditaffect om het boekverderteevalueren. Wanneerwedaarentegen nietvan literatuur houden en we zien eencover dieop literatuurduidt, makenwegebruik van ons

geheugen om opbasis vandatnegatieve affect vast te stellen dat we dat boek niet willen hebben. De initialevoorkeurisnegatief. Ditprincipe noemen we affect transfer (Maclnnis, MoormanenJaworski 1991).

2)Elaboratie. Categorisatie beinvloedtonze positieve of negatieve initiale preferentie. Wanneer consumenten een boek zien alseenonderdeel van het romantischegenre, zullenzijveronderstellen datdeinhoud van dat

boek attributen bezit die eigen zijn aanditgenre, een vorm van cognitieve

transfer(Maclnnis, MoormanenJaworski 1991) opbasis waarvan een boek

een eerste voorkeurkrijgttoegekend. Consumentenkunnenonderling verschillen wat betreftdeeigenschappen die zij aan eenbepaald genre toekennen;zijkunnenvinden dat een boek bepaalde genre-eigenschappen

(28)

waargemaakt wanneer er gezondigd wordt tegen hetconsistentieprincipe dat verwachte eigenschappen hetgenre van eenboek moeten communiceren. Tenzijmentolerant isten opzichtevanafwijkingen van deverwachte eigenschappen.

3)/Splectiviteit. Op basisvan categorisatie wordt confirmerende informatie gezocht. Wanneereen kopereen nieuw spannend boekopbasis vaneen eersteindruk categoriseert alseen tbd!!gr, wordt mogelijk informatie

ve.GArneld diedeze indruk kan bevestigen. Of een boek bijvoorbeeld "echt" een

thrilleris.Categorisatieheeft hiermeeeenselectief effect opde verdere informatieverzameling.

Hetiswenselijk datdeconsument meteen een ideeheefttot welke categorie

een boek behoort. C/ues op decoverdieduiden opdethriller diedeconsument voor ogenheeft, bevorderen mogelijkde initiale preferentie voor dat boek. Het

iszeer waarschijnlijk dat zulke preferentieisgebaseerd op eensnelle

categorisatie. Mensen blijken een tijd vasttehouden aan huneerste indruk uit behoudzucht ofom uitgebreid zoeken naar altematieventevermijden (Wieringa

enVan Raaij 1987; Van Raaij 1992). Functies vancategorisatie (Van Raaij

1992) vertaald naarfictie zijn dan ook:

1) Het crearen van ordein termen vanhetgeidentificeerdegenre;

2) Het reduceren vandecomplexiteit vandeomgeving, het enorme

boekenaanbod;

3)Boeken globaal opwaarde schatten;

4) Verminderen vandenoodzaak alsmaar nieuwe informatie over boeken te vergaren;

5) Het sturen van informatiezoekgedrag en vande wijze waarop consumenten reagerenop (nieuwe) boeken.

Door categorisatie worden boeken gegroepeerd naarhunwaargenomen

gelijkheid zodat clusters boeken met elkaarkunnenworden vergeleken. Zo

-worden cognitieve structuren gevormd metkenmerkenvan boeken dieworden waargenomen als equivalent voordieclusters(cf. Fiske en Pavelchak 1986).

(29)

1989).Zebevatten informatie over productattributen enhunverbanden,

(proto)typische exemplaren en eenaffectieflabelwaarmee iemand's attitude jegens objecten vaneencategorie wordt aangegeven (Goodstein 1993). Schoormansen Robben(1997) zeggendatcategorisatie de efficiantie van de informatieverwerkingencognitieve stabiliteit vergroot. Categoriekennis stelt ons instaat nieuwe items engebeurtenissente onderscheiden, eroptereageren in

termen van categorielidmaatschap en te beoordelen.Ditgebeurt in

afzonderlijke stadia.

2.2.2 Stadia van

categorisatie

Zodra een cover wordt waargenomen wordt er betekenis aan

toegekend. Een betekenis diezal refereren aandeverwachte leesbeleving van een boek.Een hedonistisch product alseenfictie-boek wordt gelezen om er gevoelensvan genoegen mee teervaren. Hetgenre waadoe een boek behoort verschaftdeconsument mogelijkeen indicatie vandatgenoegen. Boeken uit

verschillende genres verschillen in de matewaarinzegevoelens van genoegen

verschaffen tijdensde lectuur en in de aard vandatgenoegen (Stokmans

1997). Hetvaststellen of een boekop basis van hetomslag een bepaald type leesbeleving biedt - dus eengenre communiceert - is een dynamisch proces waarbij informatie wordt geselecteerd, georganiseerd engeinterpreteerd (Schiffmanen Kanuk 1994).

Selectie

Een consumentis selectief inde categorisatievan stimuli. In een boekhandel wordt slechtseenklein deel vanhet boekenaanbod ter identificatie bekeken. Dit gaat bewustenonbewust. Bewust, alsiemand doelgericht naar (dat deel van) het assortiment loopt waarmenvermoedt het boek van zijn voorkeur te vinden. Onbewust, wanneer ergens indeboekhandeldeaandacht wordt getrokken dooreenintrigerend boek opeen displaytafelen andere boeken (even)buiten hetblikveld vallen. Daamaast ishetonmogelijk om aan

alle boekenaandachtle schenken en uittemaken tot welk genreze horen,

consumenten moeten dus selectief zijn. Ditsuggereertdataandacht op z'n

(30)

-18-minst gedeeltelijk wordt gestuurd door dematewaarin een cover attentie wekt. 1406-een.-. cover aandacht trekt valt buiten ditonderzoek.Onsprobleemis het

communicatieve effect van hetomslagvanfictie-boeken ende invloed die de categorisatievan boeken heeft opde initiolepreferentie.

In boekhandels wordtdeconsumenteengeweldige hoeveelheid

informatie gewaar: boeken in de kast enopdisplaytafelsen in-storeinformatie zoals folders, ansichtkaartenen posters. Deinformatie van deze stimuli kan niet allemaal verwerkt worden, zelfs niet vandiewelke men voor categorisatie

geselecteerd heeft. Fill (1995, p. 97)zegthierover: "Thevast number of messages needs tobefiltered aswecannot process them all". Klatzky (1980) zagselectieve attentie reeds als eencontrolemechanisme om relevante informatie teonderscheiden. We selecteren watwewillencategoriseren.

Organisatie

'Organisatie' heeft betrekking opeenmentale ordening van wat men

van eenboekcover ziet toteencoherentglobaalpatroon of schema. Wanneer

er aandacht aan eencoverisbesteed, wordt zijn informatie meteenverbonden aan wat inhet langetermijn geheugen ligtopgeslagen. Deverschillende boodschappen die een cover uitdraagtworden 'georganiseerd' opdat de

consument er naarzijngevoel eenbepaald soort boek in ziet. Een dergelijke linkbevat vermoedelijk kennisin termenvan informatieoverfictietitels die afhankelijk is van product-gerelateerde ervaringen welke verschillen tussen

fictie-lezers:

Een omslag bevateen samenspelvanverbaleenvisuele

componenten. Wateenomslag communiceertkanworden afgeleid uitde titel,

1

Inhet langetermijn geheugenkunnendrie soorten kennisworden onderscheiden voorderelatietussendebekendheid met een boeken ervaring: episodische,

semantischeenprocedurelekennis. In de context van het lezen vanfictie betreft

episodische kennis deautobiografischeinformatieover specifieke gebeurtenissen,

gedefinieerd naar plaats entijd.Semantischekennisomvatgeorganiseerde kennis

overdewereld ongeacht plaats en tijd enbijprocedurelekennis gaat hetom

(31)

de ondertitel, de afbeelding, deauteursnaam, en soms, een genre-aanduiding

('roman', 'gedichten', 'thriller', enzovoorts). Dezecombinatie van tekst en beeld dient in deanderhalve seconde waarin men haar gewaar wordt te worden

verwerkt (Underhill 1999).Anderzijds worden erveeltitels die op een displaytafel liggenbekeken (Stokmansen Hendrickx 1993;Underhill 1999) maar vaaksnelterzijde gelegd. Dezetweevoorbeelden suggereren dat de cover een belangrijkerolspeeltomduidelijk te maken van welk soort boek er sprake is.

Aangezien weons interesseren voordevraag of en zo jaop welke

wijze, decover van een fictie-boekeen genrecommuniceert, laten we gevallen

waarin deze een e*pliciete_genrevermelding bevat buiten beschouwing. Kan er iets gezegd worden over de mate waarin de overige elementen alscluesvoor het genre fungeren?

De auteursnaam kan, in hetgeval van zeer bekende auteurs, zeker van

grote invloed zijn opde bepaling vanhetgenre: Shakespeare staat voor

'toneel', Dante voor 'poazie', King voor 'spannend' en Cartland voor 'romantiek'.Deze voorbeelden zijnechter uitzonderingen: deovergrote meerderheidvan auteursnamen zalnietgeassocieerd worden met een specifiekgenre,simpelwegomdat dezeauteursbijconsumenten niet of nauwelijks bekend zijn. Inditonderzoek zal deauteursnaam daarom buiten beschouwingblijven.

De titel endeafbeelding zijndealgemene elementen waaruit een

omslag bestaat enop basiswaarvan kanworden uitgemaakt tot welk genre een

boek behoort. Bijboekenvan auteurs waarmeemenonbekend is zal een eerste indruk op decoverdus gebaseerd zijn opdetitel en/ofdeafbeelding.

Binnende literatuurwetenschap (Hoek 1997) isenige aandacht besteed aande informerende werkingvantitelsvanschilderijen. De stelling luidt dat titels aanvankelijk 'conventioneel' waren en de aard van devoorstelling

aanduidden, maar aan het eind van de 19e eeuw,onder invloed van

demografischeen economische ontwikkelingen, 'vrijer' werden enveel ruimte voor interpretatie boden. Toegepast op het aanbod van fictie, datin dezelfde periode door gelijkaardige ontwikkelingen een grote marktvananonieme

(32)

-20-kopers gaat bedienen, kanverondersteld worden dat een 08-Walerellietussen

tit618erl,genres.Weinigwaarschijnlijk is.Devoorlopige conclusie - dieverderop getoetstzalworden-luidt dat hetvermogen van eenfictietitel omeen

genre

aante duiden waarschijnlijk zeer bescheiden is.

Onderzoek naardeverbaleenvisuele werkingvan advertenties - een cover 'adverteert'infeite voor het boek-heeft aangetoond dat afbeeldingen eengratereffecthebben opPreferentjevorming dan woorden (Rossiter en

Percy1978). VolgensMitchell (1986)draagtde aanwezigheidvan illustraties niet alleen bij aandeontwikkelingvan associatiesenproductcategorisatie, maar ook aaneen grotere waardering voordeadvertentie. Afbeeldingenlaten

een directe affectieve indrukbij iemandachter,terwijl bilteksten een transformatie nodig is omeen inteme representatie mogelijk te maken (Van

Raaij 1984). Meer danvoor afbeeldingen is er voor tekst een cognitieve

inspanning nodig voordat interpretatie mogelijk wordt. Krugman (1986, p. 79) verwoordt dit als volgt: "It is the rightbrain's picture taking ability that permits

the rapidscreening of the environmenttoselect what it is theleft brainshould

focus on". Ditbrengt ons opdeinterpretatie van eenstimulus, hetstadium waarin iemand betekenis toekent aan destimulus zodra deze isgeorganiseerd.

Interpretatie

De interpretatie van decover ishetderde stadiumvan categorisatie. Deze heeftde meeste invloed ophetontstaan van een initialevoorkeur. Covers, die eengenre onduidelijk communiceren, zullenditproces

bemoeilijken. Een diffuse voorstelling van twee over elkaar heen

geprojecteerde beelden wordt weliswaar gernterpreteerd volgens iemand's behoeften, wensen eninteresses(cf. Schiffmanen Kanuk 1994), maar zal

minder snel bijdragen aan eeneerstepositievewaardering voor het boek in

kwestie, omdatde genrecommunicatie dan niet goed uit de verf komt. Deze

veronderstellingkangeaxploreerd worden doordezekerheid van de genrecategorisatieterelateren aande initialepreferentie.

Cohen en Basu(1987) merken opdatcategorie6n worden gevormd op

basisvan ervaring - inons geval: ervaring methetlezen van bo»en. Die

(33)

opgeslagen. Ditzorgt ervoordat iemand ziet wathijverwacht te zien. Aan de hand van schemata wordt nieuwe informatie over objectengeTnterpreteerd en

worden verwachtingen gewekt (Beijk enVan Raaij 1989; Van Raaij en Antonides 1994; Olson 1980).Volgens Jones (1994)kanhieraan worden toegevoegd datconsumenten interpreteren intermenvan gelijkheid binnen productcategoriean en dezeoordelen als eenlabel opslaan in hetgeheugen voor die categorie.Zo wordt, wanneereen nieuw boek wordt gezien als literatuur, initieelinformatie over deze categorie verwerkt vanuithetschema over literatuur inhetgeheugen. Daarmee stellenconsumenten vastof boeken op elkaar lijken of tot verschillende categorie6nbehoren. Leemans (1994) oppert dat consumenten verschillende schemata over genres kunnen hanteren vanwegehetuiterst gevarieerde boekenaanbod. We suggereren dat ongeacht het aantal genreschemata dat wordt gebruikt, een boek met aanzienlijke zekerheidalsbehorend toteenspecifiek genrezalmoeten worden geinterpreteerd, wil het kans maken opeeneerste voorkeur.

Selectie, organisatieen interpretatie illustrerendatcategorisatie een proces is waarmee informatie wordt vertaald met behulpvanschemata. Categorisatie

kanworden beschouwd alseen aparte fase inhetinformatieverwerkingsproces

(cf. Evans, Moutinho enVan Raaij 1996) -de PAR-fase. Ergebeurt veeltijdens

hetkorte moment waarin een boekopbasis van decover wordtgeTdentificeerd.

Op eenvoudig niveau categoriserenwebijvoorbeeld een lijnofkleur. Op meer complexe niveaus categoriseren we specifieke boekennaargenre.

2.2.3 Categorisatie op genreniveau

Rosch (1978)bespreekt algemene principesvan categorisatie en

presenteert verschillende niveausvancategorieanvolgens complexiteit: een overkoepelendniveau,een basisniveau eneensubniveau. Deelementen van een complexe (overkoepelende) categorie hebbenweinigspecifieke

eigenschappen gemeen; elementen vaneen weinigcomplexe (basis) categorie delen veelspecifieke eigenschappen.BasiscategorieOn verschaffen volgens

(34)

-22-gemeenschappelijke attributen bezitten. Alsvoorbeeldenvan basiscategorieran noemt Rosch 'stoel' en 'trein'. Dezebehoren respectievelijk tot de

overkoepelendecategoriei#n 'meubelen' en 'voertuigen' waarvandeelementen slechts weinig attributen gemeen hebben. Objecten incategoriean onder het basisniveau,het subniveau, zullenveelattributen delen. Eensubcategorie voor

stoelis bijvoorbeeldeen keukenstoel die veel vanzijnattributen deelt met andere keukenstoelen.

We kunnen geenuitspraak doen over de vraag of genres

'overkoepelende' categoriedn of basiscategoriean zijn.Onbekend isimmers op basis vanwelke eigenschappen consumenten boeken tot bepaalde genres rekenen. Inhetvervolg vandezestudie zullen we nagaan ofhetomslag het

genre communiceert en of er verschilistussen debijdrage diedetitel en de afbeelding hieraanleveren. Specifiekere eigenschappen van hetomslag zullen

niet gepostuleerd worden. WeIkan gezegd worden dat de driegenres

-literatuur, spannende boekenen romantische boeken-categorieanzijnwaarin het grootste deel vanhetfictie-aanbod geclusterd wordt. Onze driegenres omvattende NUGI-categoriean: '300' en '301' voorliteratuur, '331', '332', '335' en '336' voor spannende boeken(thrillers, detectives, SF/fantasy, horror en dergelijke) en '340' , '341' en '342' voor romantische boeken (zoals

streekromans endamesromans).Binnenfictieisliteratuurdegrootste rubriek,

met in 1999een aandeel van 26,3% in detotale algemene boekenomzet.

Spannende boekenhadden in 1999 een aandeel van 16,2% enhetaandeel vande rubriekromantische fictie was 3,6% (SBO 2000/

http://www. speurwerk.nl). Deboekhandel gebruikt deze categorieOn om het

aanbod te ontsluitenten behoevevanconsumenten. Er zijngeenaanwijzingen

dat consumenten doordezeontsluiting de door hen gewenste boeken niet

vinden.

Consumenten metkennis en/of ervaring inzake boeken van een

specifiek genre zullen waarschijnlijkeenfijnmazige categorisatiestructuur hebben. Over het algemeenvariOrenmensen in de mate waarinzetussen productcategoriean differentiarenenproducten aancategoriean toekennen

(35)

er weinig objectenaantoekennen. Bijfictie-boeken, bijvoorbeeld,kan iemand de categorie spannende boeken onderverdelen inde subcategoriei#nthriller, detective, avonturenromanofscience fiction(SF). Vervolgens kanbijthrillers

weer een onderscheid worden gemaakt naarlegal-thriller, psychologische thriller of techno-thriller.

Inonsonderzoek onderscheidenwegenres ophetniveau van de categorieon literatuur, spannende boekenen romantischeboeken. We onderzoeken niet ofhet omslag ook subgenresofsubsubgenres

communiceert. Zulke differentiaties worden naarallewaarschijnlijkheid niet

doorde meeste boekenconsumenten indeeerste fase van hetkeuzeproces

gemaakt.Zijvergen waarschijnlijk gedetailleerdeenuitgebreide informatie. Bovendien zaldevariatie tussen consumenten in hettoedelenvantitels aan subgenresveelgroter zijn dan in hettoedelenvantitels aan een van de drie globalegenres. Hierdoor is hetwaarschijnlijkerdat categorisatiesop subgenre-of subsubgenreniveau plaatsvindenin laterefasenvanverwerking.

Wanneer we het categorisatieprocesvanculturele producten

bestuderen en datvanfictie in hetbijzonder, is hetheelgewoon te spreken van

'genre' bijdeaanduiding van een categorie alsovereenkomstig ofalsgelijk gepercipieerde boeken. Aan de hand van het genre wordenconsumenten in staat gesteld boeken te duiden. Consumenten classificeren fictie-boeken als onderdelen van een bepaald genre naar dematewaarin dezeboeken op basis

van globale indrukken gelijk worden bevonden. Ze zienhetgenrealsindicatie voor deteverwachten leesbeleving waartoede inhoud van het boek mogelijk aanleidingzal geven. Voor sommige soorten productenzijngelijkheidsoordelen gebaseerd opdeaantrekkelijkheidvan producten uiteencategorieintermen vanverwachte voordelen. Daamaastkunnen zulkeoordelen gebaseerd zijn op individuele aspecten vaneen product(Fiske enNeuberg 1990; Lefkoff-Hagius

en Mason 1993; Pavelchak 1989).

Bij hetclassificerenvanfictiezijnbeide zaken: een meer affectieve

(36)

draagtde inhoud van een boek bij aandebepaling van hetgenre, maar dat

gebeurt zeer waarschijnlijk niet inde PAR-fase (ziefiguur 2.1), maar pas nadat

het boek gelezen is.

2.2.4

Waargenomen typicaliteit

en

categorisatie

Boekenvanhetzelfde genre worden waarschijnlijk als meer gelijk

gezien dan boeken die totverschillende categoriean worden gerekend. We veronderstellen dus dat aan elk boek eengenrewordt toegekendopbasis van

gemeenschappelijke attributen. Dezeattributen worden beschouwd als

kenmerkend vooreengenre envormeneen schema dathet prototype van een

genre uitdrukt. Een prototypekan wordenomschreven alsdeschematische representatie vandeconceptuele kem van eencategorie (Taylor 1995, p. 59). Een prototype vaneengenre weerspiegelt dan degemeenschappelijke

attributen van eenverzameling boeken die totdatgenre worden gerekend (cf.

Matlin 1994). Dewaarschijnlijkheid waarmee een boek tot een genre wordt

gecategoriseerd isafhankelijk vandeattributen die het boek metdat genre

gemeen heeft of vande overeenkomst methet prototype vanhetgenre. De

mate waarineen product wordt gezienalsgelijk aan het prototype geldt als de

waargenomen 'typicaliteit' van het product voordiecategorie (Loken en Ward

1990). Ditimpliceert dat hoe meereen productalstypisch voordecategorie

wordt gezien, hoe groterdezekerheidwaarmee het totdiecategorie wordt gerekend. Loken en Ward(1990) noemenvier deterrninanten van

waargenomen typicaliteit: 1) de mate waarineenproduct volgens de

waamemer dezelfde attributen heeftalsandere producten uitdecategorie, 2)

bekendheid met wathetproduct betekentofbedoelt, 3) defrequentie van

blootstelling aan hetproduct en 4) deattitude tegenoverhetproduct.

Gezamenlijke attributen

De meeste boekomslagen bestaan uiteenunieke titel, deauteursnaam

en eenafbeelding. Deze elementen maken een boek verschillendvan andere

boeken. Demeeste uitgevers proberen consumenten te laten denken dat er nauwelijks keuze-altematieven zijn voordeboeken dieze uitgeven

(37)

consumenten dat aannemen.Boekenworden toteenbepaald genre gerekend,

hetgeen volgens ons ook inhoudt datdeaffecten die omslagen ineerstg instantie oproepen sterkermetelkaarzullenovereenkomen, wanneer de desbetreffende titels tot hetzelfdegenreworden gerekend. Stokmans (1997)

vond dat leesbelevingen pergenreverschillen. Dienovereenkomstig zullen de

attributen vaniederecover,waaropwaargenomen typicaliteit gebaseerd wordt, ookverband houden metaffectenofemoties die eengenre wekt. Hoe meer

een omslag zulke gevoelens weet opteroepen, hoe meer het boek wordt

gezien alstypisch vooreen genre. Eencover kan er indatopzicht 'spannend' uitzien (Piters 1996).

Bekendheid met het product en de frequentie van blootstelling

Voor culturele producten zijndebekendheid metde betekenis van een product en de mate waarin men aaneenproduct wordt blootgesteld nauw aan elkaar gerelateerd. Debetekenis wordt gebaseerd opdeemotiesdieontstaan bij productgebruik en dematewaarin men dat product gebruikt of defrequentie waarmeemen eraan bloot staat. Inditonderzoek wordt verondersteld dat er gelijkheid -intermen vaneigenschappen die op eenbepaald genre duiden -bestaat tussen individuele ('unieke') covers.Hetvermogen omdiegelijkheid tussen covers vasttestellen zou kunnen afhangen van debekendheid met het product, hier, deproductsoort. Debekendheid met het dooreencover

gecommuniceerdegenre kanechter worden be'invioed doordefrequentie van de ervaring met dat genre. Frequente lezers van boeken uiteenbepaald genre zullen veelervaring metenkennis van het prototype van dat genre hebben; ze hebbenveelverschillende covers gezien uit dat genre.Dezelezers, die ook een grote voorkeur zullen hebben voor datgenre, zijnmogelijk zeer succesvol in hetvaststellen vande gelijkheid tusseneen cover enhetprototype van het

genreenkunnen zodoende metgrotere zekerheid aangeven of een boek tot een genre behoort.

Attitude

(38)

decover wordt opgeroepen, wordtzo gelijkgesteld aan de initiale preferentie

voor een,boek: "Is het boek wat of niet?" Inonzeopvatting iswaargenomen typicaliteit een determinant vandeattitudeofinitiale preferentie. In het

algemeen wordt attitude immers gedefinieerd als de som van evaluaties van (abstracte) attributen van hetproduct(Fishbein enAjzen 1975; Peteren Olson

1996). Hetresultaat is een overallevaluatie van een keuze-object, vari rend

van positief tot negatief (Engel, Blackwell en Miniard 1995).

Inditonderzoek wordt veronderstelddat boekenineerste instantie worden gewaardeerdop basis van de cover, namelijkuit hoofde vanhetgenre datdezecommuniceert. Eenattitudeten aanzien van een boek is dan

gebaseerd op de matewaarin (attributen van)eencover een genre

communiceert.

2.2.5 De

relatie

tussen typicaliteit

en

initi6le preferentie

Ofeen boekenconsument een boekineerste instantie prefereert achten we dus afhankelijk van de mate waarin dat boek als typisch voor een genre wordt gezien. Onderzoekwijst uitdatexemplaren die als meer typisch

worden gepercipieerd meerlijken te wordengeprefereerd (cf. Barsalou 1985;

Nedungadien Hutchinson 1985). Het is zeer aannemelijk dat dit ook voor

boekengeldt,vooralwanneer ereen positieveattitudebestaat jegens boeken

uiteen bepaaldgenre.Consumenten meteenvoorkeur vooreen bepaald genre zullen mogelijk dat boekhet meest prefereren waarvan decover indiceert dat het om een typisch voorbeeld vandat genre gaat of hetprototype van dat

genre het dichtst benadert(affecttransfer).Ze zullenveronderstellen dat het geprefereerde boek voldoet aan deverwachte leesbeleving diezijassoc*ren

met het favoriete genre. Hetalsprototypisch waargenomen exemplaar voor dat

genre bezit daarmeede grootste hoeveelheid positief geavalueerde attributen,

omdat het boek verondersteld wordtdemeeste attributen tedelen met het prototype van hetfavoriete genre(cognitievetransfer).

Wanneereenconsument boeken vanhetspannende genre prefereert en

attributen opdecover communiceren dat het omeentypisch literair boek gaal,

(39)

spannend envooralsnog concluderen dat hij of zij dat boek nietwil. Figuur 2.2

visualiseert dit.

Attribuut 1

A C

.Mt

Pl=

prototype 'literatuur'

(Spannend P2=prototype 'spannend'

.X X= cover

/ .p,A

(Literatuur

Attribuut 2

Figuur2.2 Verband tussendecategorisatie alseen typischvoorbeeld en initiele preferentie.

In figuur 2.2 ligtcover X dicht bijhetprototypevan literatuur en zal

waarschijnlijk worden gezienals behorend totliteratuur,zelfs als mennietzeker is van dezecategorisatie. CoverXwordtdaarentegenalsa-typischgezien voor spannend, omdat Xinfiguur2.2daarvanverder gesitueerd is. Bij een voorkeur voorhetspannende genrezal cover X indit gevalniet worden geapprecieerd

en niet leiden toteenpositieve initiale voorkeur.

Indit onderzoek wordt initiale preferentie gezien als een functie van de onmiddellijke categorisatie van eengeobserveerd object. In een oogwenk wordt vastgesteld of een boek wei of nietvaniemand's gading is. Zo ja, dan wordt dat boek uitgebreider bekeken door bijvoorbeelddetekst op deachterkantte lezen

of het boek door te bladeren. Zo nee, danwordt er verder geen aandacht aan

besteed. Onze presentatievan Loken en Ward geeft aan dat specifieke

(40)

2.3 Consumenteneigenschappen

Fictie-boeken zijnalgemeen verkrijgbaar. Hetkopen van zo'n boek

vereist geen bijzondere deskundigheidofspecifieke ervaring methetgenre

waartoe een fictie-boek behoort. Het isdaarom onaannemelijk dat een boekenconsument speciale, sterk ontwikkelde eigenschappen moet bezitten om - op basis van hetomslag - uittemaken tot welk genre een boek behoort.

Toch zoudener consumenteneigenschappen kunnen zijn die de identificatie van het genre vergemakkelijkenenbijdragen aan de initiole preferentie voor een boekop basis vandecover. Drieeigenschappen zouden deze rol kunnen spelen.

Leesfrequentie

Mensen dieveel lezenzoudenmeer ervaringendeskundigheid kunnen

hebben in hetlezen en kiezen van boekendan mensendieweinig lezen (cf.

Miesen 1999).Veel-lezers zouden daarom met eengrotere matevanzekerheid dan weinig-lezershetgenre uiteen omslag kunnen afleiden.Bijgevolg zouden

zijhetminder moeilijk kunnenvinden danweinig-lezersomboeken naar genre

tecategoriseren. Daarnaastkomenveel-lezers regelmatig in eenboekhandel waardoorzemogelijk beterdanweinig-lezers onderscheid kunnenaanbrengen

inhetboekenaanbod entussen mogelijke kandidaten voor aankoop.

Tegen deze redeneringkanworden ingebracht dat een omslag ook

potentiale kopers met weinigervaring dientteinformeren tot welk genre dat

boek behoort.

Visuele en verbale oriantatie

Vaak wordt aangenomendatmensen dieveel lezen sterk verbaal zijn

georianteerd (KnulstenKraaykamp 1996; Childers, HoustonenHeckler 1985).

Zoals men weet, heeftde structurele daling vandeverkoopvan boeken de regering in deNotaLetterenbeleid (1988) zorg doen uiten over de mate van

'ontlezing' van de Nederlandse bevolking, in hetbijzonder jongeren. Onderzoek van Knulst, Kalmijn en Van Beek (1988) liet zien dat er sprake was van een

(41)

, « ... . - - .. jr-1 6.«- »- -25# - f

. A

.

- / c-T el. *' z_ -'.C. .3 ..il ..

,-.1- t 6,·1.,.*,6 r --,* .' 4 2:

een van de groteconcurrenten vanhet lezen. De titel van

hun-4Ir»+

-- onderzoeksrapportl 'Van_woord naar beeld?l suggereerteenantagonisme

tussen de wens (en hetvermogen) informatie verbaal of visueel tot zich te nemen. Pessimistische auteursals Postman(1986) hebbenditantagonisme

vrijwel toteenalgemene tegenstelling verklaard, en hetverwerken van informatie via het beeld door televisiekijken alsdebiliserend voorgesteld.

tr U

0 , Zonderdetegenstelling, ofhetantagonisme, vooronzerekening tewillen

f \' A p

1

F

nemen, kan een

boekomslag - doordeverbaleenvisuele informatie die het

E bevat -wellicht appellerenaan verschillende oriantatiesvan beschouwers en

t. ''. Ilt ''C,

het genre voor sommigen vooral metde verbaleinformatie (detitel), voor

J.. €fanderen metde visuele informatie(de afbeelding) communiceren.

'»'/' Vooronsonderzoek zou datkunnen betekenen dateensterk verbale

-< oriantatieertoe leidt dat detitel bij deze mensen eensterkere invloed heeft op

het bepalen vanhetgenre dan bijmensen die vooral visueelzijngeorienteerd.

Voordelaatste groep kandan gelden datdeafbeeldiftlmeerimpact heeft op

het vaststellen van hetgenre dan de titel. Childers, 166ston en Heckler (1985) stellen dat de mate waarin iemandverbaalof visueel georianteerdis, invloed

heeftopaandacht voor verbale of visuele informatie. Daartegen kanworden ingebracht dat-wanneer fictie bestemd is voor een zeerbreedpubliek - een coverhetgenre los vandevisuele of verbale oriantatie van de potentiale koper

moetkunnen communiceren.

Genrevoorkeur

Eenplausibeleveronderstelling is dathoesterkerde(bestaande) voorkeur (voor literatuur, spannend ofromantisch), destegroter de mate van zekerheid zal zijnwaamlee men het genre van een boek uit een omslag zal

opmaken. Doordevoorkeur voor een genre weetmen mogelijk sneller welke boeken weI of niet totdatgenre behoren. Wiebijvoorbeeld graag spannende

boeken leest, zalvermoedelijk minder problemen ervaren om een boek op basis van hetomslagals spannendteduiden dan wie niet van spannende

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wanneer het management zijn huidige keuze om de nadruk in de sturing op ziekenhuiszorg het boekhoudkundig paradigma (zie hoofdstukken 1 en 3) wat los te laten en ook bereid is

Neem niet zomaar aan dat u een boek overal ter wereld op allerlei manieren kunt gebruiken, wanneer het eenmaal in Zoeken naar boeken met Google staat.. De wettelijke

Neem niet zomaar aan dat u een boek overal ter wereld op allerlei manieren kunt gebruiken, wanneer het eenmaal in Zoeken naar boeken met Google staat.. De wettelijke

(a)-Daar hierdie werkwoorde geen hulpw.w.. Die eenvoudige verl. dan verander die verl. maar selde in Afrikaans.. di.~ uitbreiding van die gesegde. Die vol- gende is

beelden hierin zijn niet verkeerd, echter de heilsweg waarin het veelal wordt uitgelegd, dus wel. Ik zal u trachten uit te leggen waarom. Hoevele malen is Gods’ Woord toch niet

Een uitzondering hierop kan echter gelden indien u een bouwwerk gaat bouwen in het achtertuingebied dat niet hoger is dan 5 meter en voldoet aan de planologische regels uit

Voldoet u aan de voorschrif- ten, dan mag u bijvoorbeeld wel uw garage zonder omgevingsver- gunning voor het bouwen ombouwen tot winkelpand, maar heeft u voor dit andere