• No results found

Broeder Alois

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Broeder Alois"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K L A P S T O E L

7

K E R K + L E V E N - 2 4 S E P T E M B E R 2 0 0 8

BROEDER ALOIS

K

Sinds het overlijden van Roger Schutz, stichter van Taizé, in augustus 2005 leidt broeder Alois Löser de oecumenische gemeenschap van Taizé. Was de stichter protestant en Zwitser, zijn opvolger is Duitser en katholiek. Met de Europese ontmoeting eind dit jaar in Brussel in het vooruitzicht, onderhield

Kerk+Leven zich met hem over een van de grondkenmerken van Taizé, de verzoening.

E r i k D e S m e t

‘Enkele mensen kunnen het verschil maken’

INDS het ont- staan van Taizé is verzoening een wezenlijk ele- ment in de ge- meenschap al- daar. De broe- dergemeenschap overschrijdt al- le grenzen. Ze leeft en denkt inter- nationaal én oecumenisch. In het Bourgondische dorp hoor je niet enkel alle talen, je ontmoet er mensen van alle gezindten.

Alois Löser: „Broeder Roger koesterde al heel vroeg het enga- gement tot verzoening. Het was zijn overtuiging en intuïtie dat de wil tot verzoening slechts geloof- waardig kan zijn, indien ze ook daadwerkelijk in een kleine groep wordt waargemaakt. Waar mensen samenleven, dreigt steeds verdeeldheid. Je moet im- mers tegelijk de andere als ander aanvaarden, en toch gemeen- schap blijven vormen.”

– Dat ideaal van verzoening werd in de loop der jaren door de broeders van Taizé breder geïnter- preteerd. Waarom?

Omdat vanaf zowat 1960 jonge- ren in groten getale kwamen op- dagen in Taizé. De broeders gin- gen zich dan ook toeleggen op het onthaal van deze jonge mensen, die naar de Bourgogne kwamen afgezakt vanuit verschillende lan- den, culturen, achtergronden. De- ze ontmoetingen waren en zijn trouwens nooit gericht op ‘Taizé’.

Wij willen met de jongeren een

‘pelgrimage van vertrouwen op aarde’ beleven. Voor ons ging het begrip ‘vertrouwen’ intussen zo- wat het begrip ‘verzoening’ ver- vangen.

Hoe dat komt? Het is volgens mij een natuurlijk gevolg van onze ontmoetingen met jonge mensen, eerst hier in Taizé zelf, later ook – overigens telkens rond oudejaar – in een of andere Europese stad. In- tussen vinden er soortgelijke ont- moetingen plaats in andere conti- nenten. Zo staat voor november een ontmoeting in Kenia op het programma. En vanzelfsprekend is dat daar niet! Taizé wil doen wat het kan om de christenen te on- dersteunen die verzoening na- streven: moed geven om verschil- len te overstijgen – tussen bevol- kingsgroepen, maar ook tussen rijk en arm.

– U leeft als Duitser in Frankrijk.

Beide staten hebben een lange ge- schiedenis van spanningen en oor- logen achter de rug. Hoe ervaart u dat?

Tussen Frankrijk en Duitsland voltrok zich ook een buitengewo- ne geschiedenis van verzoening.

Na de Tweede Wereldoorlog be- gon een handvol mensen, christe- nen nota bene, beide volkeren na- der tot elkaar te brengen. Het wa- ren de politici die deze verzoening uiteindelijk vorm gaven, maar ik durf te zeggen dat ze door christe- nen grondig was voorbereid. Ik bestempel die verzoening graag als één van de mirakels van de ge- schiedenis. Of hoe enkele mensen wel degelijk het verschil kunnen maken.

Wij vergeten vaak hoe uitzon- derlijk moedig deze stappen toen waren, zo pas na de wereldbrand.

Zelf groeide ik op in dat klimaat van verzoening tussen beide na- ties. Ik ben diep erkentelijk aan hen die de Frans-Duitse relaties in zo’n korte tijd in positieve zin heb- ben omgebogen. Zij brachten hoop voor Europa. Ook vandaag hebben wij in Europa nood aan dergelijke hoop. Wij mogen er best aan herinnerd worden dat

zo’n onverwachte ver- zoening echt wel moge- lijk is. Frans-Duitse vriendschap? Dat was eertijds inderdaad on- denkbaar!

– Van meet af sloot de broedergemeenschap van Taizé zich ook aan bij het streven naar een- heid onder de christenen.

Waarom?

Broeder Roger ont- dekte het dorp Taizé uit- gerekend in het oorlogs- jaar 1940, toen christe- nen uit alle landen van Europa de wapens tegen elkaar opnamen. Broe- der Roger vestigde zich hier toen met in zijn hart de overtuiging en het voorbeeld van zijn groot-

moeder. Zij koesterde al tijdens de Eerste Wereldoorlog de droom van de verzoening onder christe- nen. Het was haar overtuiging dat dit streven de gist van de wereld- vrede kon zijn.

Na de wapenstilstand probeer- de broeder Roger te helpen de diepe wonden van de geschiede- nis te helen. Vandaar de opvang in

Taizé destijds van we- zen en verlaten kinde- ren. Ik meen dat het ook vandaag nog onze op- dracht als christenen is dergelijke wonden te helpen helen.

– Hoe gaat u in Taizé als katholiek om met die wonden?

Alvast ik leerde hier in Taizé – en dat is een heel persoonlijke erva- ring – veel sterker de ka- tholiciteit van de Kerk kennen. De Kerk is niet beperkt tot één confes- sie die zich wil recht- vaardigen tegenover al- le anderen. Ik leerde hier dan ook de univer- saliteit van de Kerk smaken. De eenheid van de Kerk is van meet af aan aanwezig onder christenen.

Christus schenkt ons tenslotte die eenheid. In Taizé mocht ik de rijk- dom van de andere Kerken ont- dekken. De gehechtheid van de protestanten aan het Woord Gods bijvoorbeeld. Of de liefde van de orthodoxen voor de liturgie en de kerkvaders.

Net daarom lanceerden we vo- rig jaar in Genève een oproep tot verzoening onder de Kerken. We spraken toen over de verschillen- de gaven van de Kerken. En el- kaars gaven delen is mogelijk!

– Tussen de Kerken bestaan ech- ter nog steeds ernstige misverstan- den, zijn de breuken nog lang niet geheeld. Hoe die verdeeldheid overstijgen?

Allereerst moeten we die breu- ken erkennen. Door die lange ge- schiedenis van de verdeeldheid werden wij allen gekwetst, heb- ben we allen elkaar gekwetst.

Vanwege de verschillende Ker- ken is er bekering nodig om te ko- men tot zichtbare eenheid. Samen met broeder Roger was ik erbij in de Sint-Pieters in Rome toen Jo- annes-Paulus II vergiffenis vroeg voor de fouten die de katholieke Kerk beging tegenover mede- christenen. Een groots moment!

Ook vandaag wordt baanbrekend theologisch werk geleverd, waar- door de toenadering tastbaar wordt.

– Hier in Taizé leven mensen van verschillende christelijke confes- sies samen. Soms weet je niet van welke gezindte je buur of gespreks- partner wel is.

Eigenlijk is dat onbelangrijk. Tij- dens het gebed hier staan we sa- men voor God. Door het doopsel zijn wij reeds één. Ik meen dat wij ons gezamenlijke doopsel nog te weinig ernstig nemen. Het is im- mers een door alle Kerken erken- de werkelijkheid. Laten we dus gezamenlijk voor het aanschijn van Christus gaan staan.

– De Europese Taizéontmoeting heeft dit jaar plaats in België. Een land met twee talen, meerdere cul- turen en heel wat tegenstellingen.

Is dat voor Taizé van betekenis?

Belgen beleven op kleine schaal wat het grote vraagstuk is voor Eu- ropa en de wereld: hoe gaan wij om met verscheidenheid? Tiental- len jaren deden jullie, Belgen, dat op een uitstekende wijze, want ge- weldloos en steevast in overleg.

Jullie hebben een voorbeeld te ge- ven. Ontmoetingen zijn nodig, al was het maar om te luisteren naar wat de andere heeft gekwetst. En Brussel is de plaats bij uitstek om dat te doen.

Belgen beleven op kleine schaal wat het grote vraagstuk voor de wereld is:

hoe omgaan met

verscheiden- heid?

S

Broeder Alois tijdens een typische Taizégebedsbijeenkomst. © Communauté de Taizé

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dat is de reden waarom wij vanuit Vakblad Vroeg & IMH-Nederland het van belang vinden om professionals die werken met zwangeren en jonge kinderen helpen te verbinden.. Een

22 In zijn commentaar keert het CRPH zich tegen het substituted decision-making regime op grond waarvan vertegenwoordigers van personen met een handicap de beslissingen nemen

7 Ondanks dat de migranten die illegaal de grens oversteken geen asiel mogen aanvragen in de VS, kiezen veel mensen er toch voor om de grens illegaal over te steken.. Bedenk

• ENERZIJDS … doorheen heel de werking (vrouwengroepen, basiswerking, individuele ondersteuningen) aan de hand van delen van ervaringen;.. • ANDERZIJDS … binnen drie projecten

Voor elke ontvankelijke bieding wordt bepaald welk budget nodig zou zijn, mocht de eenheidsprijs van de volgende bieding de eerste verworpen prijs zijn (zie Tabel 2).. Dit gebeurt

• Wat zijn de wensen van de Nederlandse bevolking als het gaat om (door)behandelen rond

Ook mensen de betrokkenen dat naar de contacten tussen de mensen in de straat onderling en de organisatie van het geheel nog goed gekeken kan worden. Tot slot moet de

U ziet dat veel mensen om u heen hun tijd besteden om hun huis en tuin op te ruimen en dat leidt volgens u tot een toename van (groen) afval en dus meer behoefte aan een bezoek aan