• No results found

Wim Verbaal

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Wim Verbaal"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K L A P S T O E L 7

K E R K + L E V E N - 1 1 J A N U A R I 2 0 0 6

Een kluizenaar in de tijd, noem ik hem, maar die omschrijving vindt Wim Verbaal wat overdreven. Toch.

De latinist leeft op het ritme van antieke teksten, windt zich op over vluchtig dagjesnieuws en modetrends.

Een duik in het verleden is voor hem als een mooie reis. De studie van het Latijn prijst Verbaal aan als een medicijn tegen onverschilligheid van de moderne cultuur.

L i e v e Wo u t e r s

‘Latijn is medicijn

tegen onverschilligheid’

LS een heuse kluizenaar oe- fent hij nog een zekere aantrek- kingskracht uit op jonge mensen ook: de richtin- gen met Latijn zitten weer in de lift. Maar dat ligt misschien niet zozeer aan onze gesprekspartner.

Latijn doet het immers niet alleen goed in Gent, waar Verbaal on- langs professor werd, maar ook bijvoorbeeld in Leuven. Aan beide universiteiten schreef een veer- tigtal studenten zich dit acade- miejaar in voor het eerste jaar.

– Waarom kiest een student van- daag voor Latijn?

Het onderwijs aan de humanio- ra wordt steeds functioneler met het oog op de arbeidsmarkt. De nadruk ligt op de exacte weten- schappen. Op de drempel van het hoger onderwijs voelen vele jonge mensen blijkbaar behoefte aan een bredere vorming, gericht op de humane wetenschappen.

Zelf begon ik mijn studenten- loopbaan in de biologie. Mijn ver- wondering over de geheimen van de natuur en het leven dreef me in die richting. Maar de vragen en antwoorden die vanuit de exacte wetenschappen werden aangereikt, voldeden me niet. Hoe sluitend ze soms ook klonken, ik ontkwam niet aan de indruk dat er een dimensie ontbrak. Zij gaven mij geen diepte- zicht.

Voor de studenten van vandaag zullen nog wel andere motieven mee- spelen. Ze kunnen tegen- woordig interessante combinaties maken, zoals Latijn en Nederlands. Zo koppelen ze een vak dat ze graag doen aan een richting die meer be- roepsgericht is. De be- langstelling voor het ver- leden speelt echter zeker een grote rol. Geschiede- nis is niet voor niets de op één na grootste richting in de faculteit Letteren.

– Hoe kunnen oude teksten diep- tezicht bieden in het leven?

Latijnse teksten lezen blijft een uitdaging en is vaak een ware

worsteling. Je kunt niet alles met- een begrijpen, zodat je anders leert denken. Om de tekst te kun- nen vertalen, moet je in de ge- dachtegang van de auteur probe- ren te treden en de dialoog aan- gaan met stemmen uit het verle- den. Die ontmoeting met mensen uit andere tijden geeft je een die- pere kijk op je eigen wereld. Het maakt je weerbaar tegen mode- trends, slogans, tegen alles wat van voorbijgaande aard is. Wie zich hierdoor te veel laat meesleu- ren, loopt het gevaar onverschillig te worden. Er komt toch altijd weer een nieuwe trend.

Je mag hier niet in meegaan. In het nieuws hoor je zo vaak berich- ten die tegenspreken wat een paar uitzendingen eerder werd beweerd. Dan is het belangrijk dat je een breder zicht hebt om niet telkens weer meegesleurd te wor- den, al kan ik me er wel over op- winden. Alsof de mensen zo kort van geheugen zijn! De studie van het Latijn en andere historische vakken kan je hiertegen wape- nen. Het oefent je geheugen en geeft je een breder zicht op de ac- tualiteit.

– De studie van Latijnse teksten bracht u bij de heilige Bernardus van Clairvaux, een van de grondleggers van de strenge cisterciënzeror- de, de trappisten. Zijn aanvaring met Abae- lardus wordt uitgelegd als een conflict tussen het geloof en de rede.

Allereerst moet ge- zegd dat die zwart-wit voorstelling van een behoudsgezinde Ber- nardus tegenover Aba- elardus als voorstan- der van het vrije den- ken, onjuist is. Ze wa- ren allebei christenen die hun geloof ratio- neel onderbouwden, maar vanuit een ver- schillende basis. Abae- lardus had een wel- haast naïef geloof in het menselij- ke kunnen. Zijn stelling luidde: ik wil begrijpen om te geloven. Hij komt de moderne mens zonder meer sympathiek over, ook al van- wege de romantische en tragische liefdesverhouding met zijn stu- dente Heloïse. Voor Bernardus

gold veeleer: ik geloof om te be- grijpen.

Beiden waren leraar in een tijd waarin de scholen een nieuwe bloei kenden, die een eeuw later tot de universiteiten zou leiden.

Het conflict ging dan ook meer over opvoeding en vorming. Ber- nardus vond dat je jonge mensen niet alleen kennis moet aanbie- den (de weg wijzen), maar ook be- geleiden (de weg mee bewande- len).

Abaelardus heeft dit ook gepro- beerd. Hij vormde een studenten- gemeenschap om zich heen, maar dit experiment mislukte. Uitein- delijk zouden Abaelardus’ leer- stellingen tijdens de synode in Sens in 1141 veroordeeld worden, maar daarin speelden vooral poli- tieke motieven.

– Hoe maakt u het opvoedings- project van Bernardus zelf con- creet?

Je moet bewust bezig zijn met de vorming van je studenten. Het komt erop aan dat je ze meer aan- biedt dan het puur functionele.

Zelf probeer ik ze vooral gevoelig te maken voor de schoonheid van Latijnse teksten. Het gaat om een klassieke, evenwichtige, beeldrij- ke schoonheid. Ze moeten het on-

derscheid leren kennen tussen wat mooi en wat lelijk is. Zo kun- nen ze een kritische houding krij- gen die weerstand biedt tegen on- verschilligheid. Ook schoonheid heeft een vormende kracht.

– Schoonheid leidt tot God?

Die uitspraak komt van Plato en ze is waar, maar niet rechtstreeks.

Gevoel voor schoonheid leidt tot bewondering en verwondering.

Het zet op weg naar iets wat je niet zomaar kunt benoemen. Dat opent dan weer de ogen voor de waarde van symbolen, zoals ze binnen de Kerk leven, bijvoor- beeld. Dat leert je ook de waarde te respecteren van symbolen in andere tradities. Zo wordt gevoel voor schoonheid de eerste stap om door te dringen tot de diepere betekenis. Om hier een actuele vorm aan te geven, hebben we met enkele vrienden een kunste- naars-collectief gevormd onder de naam Hortulus.

Elk jaar geven we een boek uit met eigen werk of vertalingen. Al- les wordt met de hand gedaan, van het zetten tot het inbinden. We streven naar een mooi resultaat, want een sterke inhoud vraagt een sterke vorm en een mooie vorm maakt je meer open voor de

inhoud. Dat is niet anders voor La- tijn.

Het is zoals investeren in kathe- dralen. Het lijkt weggegooid geld, want je kunt ook bidden in een kleine ruimte. Maar het bouw- werk zelf, vrucht van de inzet van talrijke mensen, doet bewonde- ring ontstaan en inspireert de ge- lovige wanneer die er binnen- treedt.

– Degelijk onderwijs als sleutel voor een betere samenleving dus?

Natuurlijk. Onderwijs moet mensen de kans geven om zich te vormen en zich niet alleen voor te bereiden op een beroep.

– Wie is God voor u?

Wie of wat ik me daarbij voor- stel, is niet zomaar te zeggen. Het gaat misschien ook meer om een beleving of om wat ik zie. Bijvoor- beeld in de houding die mensen – nu en vroeger – in het leven in- nemen en die ze op een bepaalde manier juist laat handelen en de juiste keuzes doet maken, ook in heel moeilijke omstandigheden zoals oorlog. Ik denk aan bepaal- de mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog joden hebben hel- pen onderduiken. Zij geven mij de norm voor wat juist is om te doen.

© Kristof Ghyselinck

Gevoel voor schoonheid is de eerste stap om door te dringen tot de diepere betekenis van het bestaan

K

WIM VERBAAL

A

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Rondom ons, dichtbij of veraf, ervaren we onrecht en kwaad dat kleine of grote afmetingen aanneemt: een misverstand of onenigheid, geweld in relaties,

Na een jaar te hebben gewerkt met Rufix, ver- telt Ivo de Groot, directeur van Wolterinck, over zijn bevindingen: hoe je ermee werkt en waar het middel het beste kan

In special cases (e.g. transportation hiring services, supply of real estate related services, supply of wire/wireless services and electronically supplied services, supply

Analist: Jasper VEKEMAN | hoofdredacteur Gids voor de Beste Belegger 09.50 – 10.20. XIOR

Er wordt een lid toegevoegd, luidende: de gemeenteraad kan gevallen van activiteiten aanwijzen waarin participatie van en overleg met derden verplicht is voordat een aanvraag om

Wettelijk verandert er niet heel veel, maar er komt meer ruimte voor initiatieven en lokale afwegingen. Om lokale afwegingen te kunnen maken, moet je de lokale belangen

• Voorbeelden van in gesprek met initiatiefnemers om van hen te horen wat zij nodig hebben om goede participatie te

Uitkomst: omwonenden vrezen voor parkeeroverlast door bewoners en.