• No results found

Obama en The Secular Outlook

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Obama en The Secular Outlook"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Obama en The Secular Outlook

Cliteur, P.B.

Citation

Cliteur, P. B. (2010). Obama en The Secular Outlook. Tijdschrift Voor De Politie, (7/10), 17. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/16042

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Leiden University Non-exclusive license Downloaded

from: https://hdl.handle.net/1887/16042

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

17

het Tijdschrift voor de Politie – jg.72/nr.7/10

Obama en The Secular Outlook

Column Paul Cliteur

Paul Cliteur

Paul Cliteur, hoogle- raar rechtswetenschap in Leiden, en schrijver van het net versche- nen boek: The Secular Outlook: In Defense of Moral and Political Secularism, Wiley- Blackwell, Boston 2010.

I

n de Verenigde Staten woedt een heftige discussie over het geloof van president Obama. Een poll heeft uitge- wezen dat een aanzienlijke hoeveelheid Amerikanen denkt dat hun president een moslim is. Obama heeft een verklaring doen uitgaan dat zijn vader dan weliswaar een niet-praktiserende moslim was, maar dat hijzelf een christen is.

Secularisme

wil zeggen dat je politiek en moraal niet baseert op religie

Was dat uitgeven van die verklaring verstandig? Doet het er eigenlijk wel toe welke religie de president heeft?

Het vervelende is: in deze tijd steeds meer. Dat heeft te maken met twee zaken. Allereerst met het feit dat voor sommige godsdiensten geldt dat men een sterke band legt tussen religie en politiek. Dat geldt bijvoorbeeld voor de drie monotheïstische godsdiensten jodendom, christendom en islam. Daar zou dus eerst verandering in moeten komen.

Wat Thomas Jefferson noemde ‘the Wall of Separation’ – de muur van de scheiding tussen kerk en staat – zal opnieuw moeten worden opgetrokken. Maar dat zal wel moeilijk zijn, want – en hiermee kom ik op mijn tweede punt – we leven in een tijd van religieuze radicalisering. Door allerlei zaken wordt religie steeds belangrijker. Mensen laten het als het ware toe dat religie zich met steeds meer gaat bemoeien. Dat zal met zich meebrengen dat de samenle- ving ook steeds meer verdeeld zal raken over kwesties die met religie te maken hebben. Althans, wanneer we door- gaan zoals we nu bezig zijn.

Wat kan men daaraan doen?

Ongeloof prediken? Dat lijkt mij niet verstandig, maar wat men misschien wel kan doen is het secularisme versterken.

Secularisme wil zeggen dat je politiek en moraal niet baseert op religie. We moeten dus niet weten wat de religie is van de president. En als we het wel te weten komen, moeten we het niet veel aandacht geven, net als die presi- dent zelf dat niet moet doen door het uitgeven van verkla- ringen waarbij hij een bepaald geloof als het zijne aanwijst of afwijst. We moeten naar een religieus neutrale staat toe.

In een samenleving die religieus steeds meer verdeeld raakt moet de nationale eenheid worden bewaakt door de staat die zelf religieus neutraal moet zijn. Dus geen subsi- dies voor kerken en moskeeën. Burgemeesters moeten niet proberen religie als bron van sociale cohesie te gebruiken.

De politiek en de publieke moraal moeten zich baseren op de wet en op de centrale waarden van democratie en rechtsstaat.

Religie moet ook zijn geprivilegieerde plaats verliezen in het politieke bestel. Zoals je vrij socialisme, liberalisme en communisme kan bekritiseren, zo moet je ook vrij christen- dom en islam kunnen bekritiseren. En dat zonder bevreesd te behoeven zijn voor verstoorde reacties, het Openbaar Ministerie of religieuze fundamentalisten.

Wanneer ik dat zo formuleer, klinkt het bijna utopisch. Zo ver zijn we al afgeweken van het secularisme dat het ons als ‘onhaalbaar’ voorkomt. Maar dat zou slechts cynisme zijn en pessimisme. Wanneer we beginnen met een goede diagnose van de gevaren die ons bedreigen, is de therapie des te meer kansrijk.

Wat Obama had moeten doen, is zeggen: ‘Welke religie ik heb, dat gaat u niet aan. Zo gaat dat in een seculiere staat.’

Maar voordat hij dat kan doen moet misschien eerst het politieke en morele perspectief worden hersteld waarmee de Amerikanen de mensheid hebben verrijkt: The Secular Outlook.

«

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De cirkel is bijna rond en hopelijk is dat voldoende om de samenleving in te laten zien dat het behoud van het religieus erfgoed belangrijk is voor de leefbaarheid en

De voorganger schrijft na afloop van de viering in zijn dagboek: ‘Het heeft mij getroffen, dat de uitvoerders van de rituelen zelf heel persoonlijk van bijzondere

1) Liturgische vieringen met performance-rituelen creëren een unieke onderzoeks- situatie die het godsdienstpsychologische onderzoek naar religieuze ervaringen een nieuwe impuls

Maar wanneer Osama Bin Laden op basis van zijn eigen religieuze overtuiging aanslagen laat plegen, dan heeft dat volgens veel mensen niets met zijn religieuze overtuiging te

Nu kan men het model van de religieus neutrale staat niet bespreken - en ook niet wat daarvoor of daartegen zou zijn - zonder dat het wordt vergeleken met andere modellen

Voor de vierde eeuw is zulk religieus geweld, zoals we gezien hebben, eigenlijk zeldzaam, misschien enigszins in de religieuze politiek van Romeinse keizers en Iraanse koningen op

Voor de vierde eeuw is zulk religieus geweld, zoals we gezien hebben, eigenlijk zeldzaam, misschien enigszins in de religieuze politiek van Romeinse keizers en Iraanse koningen op te

Deze doet niet zo heel veel onder voor de gewraakte stelling dat de islam een achterlijke cultuur is en dat is, zoals bekend, een uitspraak waarvoor Pim Fortuyn en iedereen die