• No results found

Radicale taal van Franciscus

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Radicale taal van Franciscus"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

8 kerk

26 december 2013

BROEDERLIJK DELEN IN UW TESTAMENT Laat het Zuiden verder leven

Met een gift in uw testament zorgt u ervoor dat we ook morgen de eigen plannen van mensen in het Zuiden kunnen steunen. Uw voordelen :

1. Uw nalatenschap krijgt een bijzondere bestemming.

2. U bent gerust gesteld dat alles goed geregeld is.

3. Uw begunstigden genieten van een fiscaal voordeel.

 JA, ik wens - vrijblijvend en vertrouwelijk - een gratis infomap over de mogelijkheid om via een testament een toekomst te geven aan de eigen plannen van het Zuiden.

Naam ...

Straat en nr. ...

Postcode …………...……… Gemeente ...

Telefoon ... E-mail ...

Stuur deze coupon naar de verantwoordelijke legaten Marc Vertommen, Broederlijk Delen, Huidevettersstraat 165, 1000 Brussel

(mail marc.vertommen@broederlijkdelen.be of bel naar 02 213 04 39).

Advertentie

Radicale taal van Franciscus

Paus herneemt de krachtlijnen van oude kerkelijke documenten voor vandaag

X

X

Nieuwe exhortatie haalt uit naar de afgoderij van het geld

X

X

Koppelt nabijheid met armen aan bevrijding

X

X

Dienstbaarheid hoort in het hart van de Kerk

Erik DE SmEt

Paus Franciscus, volgens het Amerikaanse weekblad Time de man van het jaar 2013, gebruikt in zijn zopas verschenen exhor- tatie Evangelii gaudium straffe taal over de economie. Volgens hem staan we op dit moment op een scharnierpunt in de geschiede- nis. Het failliet van het casino- kapitalisme biedt kansen om het roer radicaal om te gooien.

Viermaal zegt Franciscus ‘neen’.

Hij verzet zich tegen een econo- mische wereldorde die mensen uitsluit, tegen de „afgoderij van het geld” waarin de mens wordt gereduceerd tot zijn consumptie en tegen een financieel systeem dat beheerst in plaats van dient.

Ten slotte zegt hij ook ‘neen’ te- gen wereldwijde ongelijkheid.

Johan Verstraeten, hoogleraar christelijke sociale leer aan de KU Leuven, is diep geraakt door de tekst. „Dit is helemaal de visie van het conciliedocument Gau- dium et Spes”, zegt hij. „Eindelijk ademt de geest van Vaticanum II

weer. Een opluchting vind ik het.

De paus haalt bijvoorbeeld bis- schoppenconferenties uit de hele wereld aan die hem inspireren.”

Verstraeten vindt niet dat Fran- ciscus nieuwe bronnen aanboort, maar wel dat hij een nieuwe stijl hanteert, en die is niet diploma- tiek. „Het is een maatschappij- kritische tekst, maar tegelijker- tijd demonstreert Franciscus het verfijnde onderscheidings-

vermogen dat hij als jezuïet ver- worven heeft. We worden uit- gedaagd om het evangelie te koppelen aan de realiteit van vandaag. En dat doet hij met de economische crisis.”

Is het harde standpunt waartoe hij komt dan socialistisch, zoals conservatieve krachten menen?

Johan Verstraeten meent van niet en wijst naar de grote docu- menten van de Kerk uit de twin-

tigste eeuw: „Gaudium et Spes uit 1965 haalde al uit naar het groot- grondbezit en vroeg om herver- deling. Quadragessimo anno van Pius XI uit 1931 had het ook al over een ‘despotische economi- sche overheersing die zich sa- mentrekt in handen van enkelen’

en noemde een ontmenselijkte geldmarkt evenzeer een ‘dicta- tuur’. Wat Franciscus zegt, is dus niet nieuw, alleen kennen wij als

katholieken onze eigen klassie- kers niet.”

Wat is er dan gebeurd? Volgens Verstraeten was er lang een po- ging om de radicaliteit van de so- ciale leer af te toppen. Franciscus actualiseert deze leer vanuit zijn eigen ervaringen in Latijns-Ame- rika. „Het originele van de hui- dige paus is dat hij de nabijheid bij de armen koppelt aan hun be- vrijding. Ik vergelijk hem graag met de vermoorde aartsbisschop Romero, een conservatief die be- keerd werd door wat hij zag.”

Wat is de betekenis van deze tekst voor ons? „Dat dienstbaar- heid niet iets apart is, maar we- zenlijk verbonden met ons Kerk- zijn”, meent Johan Verstraeten.

„Meer zelfs, de toekomst van de Kerk staat of valt hiermee. In Eu- ropa groeit de kloof tussen arm en rijk en neemt de jeugdwerk- loosheid toe. Niet toevallig ook ging de eerste binnenlandse reis van Franciscus naar het eiland Lampedusa, waar vluchtelingen Europa hopen binnen te komen.

De Kerk mag zich niet terugtrek- ken. Om het met bisschop Gail- lot te zeggen: ‘Als de Kerk niet dient, dient ze tot niets.’ De paus zegt niets anders.”

De paus huldigde de vluchtelingen die omkwamen voor het eiland Lampedusa. © ImageGlobe

SOS Syrië

Kardinaal Robert Sarah, die als voorzitter van de Pauselijke Raad Cor Unum enkele kampen met Syrische vluchtelingen in Liba- non bezocht, vraagt alle strijden- de partijen in Syrië de humani- taire hulpverlening niet langer te belemmeren. Hij hoopt dat de nieuwe vredesonderhande- lingen op 2 januari bekomen dat er in Syrië plaats is voor ieder- een, ook voor minderheden zoals christenen. Ondertussen maken de Verenigde Naties zich ernstig zorgen over het lot van gevluch- te Syriërs die zich in hun tenten amper kunnen opwarmen onder een dik sneeuwtapijt.

Dode Zee gered

Caritas Jeruzalem is blij met het historische akkoord tussen Isra- elische, Palestijnse en Jordaanse verantwoordelijken dat voorziet in de bouw van een pijpleiding.

Die zal water leiden van de Ro- de Zee naar de Dode Zee, die an- ders tegen 2050 zou opdrogen.

Er wordt ook een gemeenschap- pelijke installatie gebouwd die zeewater verwerkt tot drinkwa- ter, dat verdeeld wordt tussen Is- raëli’s, Jordaniërs en Palestijnen.

Raed Abusahliah van Caritas Je- ruzalem wijst erop op dat Israël met dit akkoord de Palestijnse overheid impliciet als volwaardi- ge partner erkent. (ivh)

„Wat Franciscus zegt, is

niet nieuw. Alleen kennen

we onze klassiekers niet”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

 Er worden ideeën gepromoot die leren dat het Christendom heruitgevonden moet worden om van betekenis te zijn voor deze generatie..  De pastor kan een idee implementeren met

Na het herstel van de staat Israël zijn velen opnieuw over de positie van Israël gaan nadenken en wordt door sommigen een opvatting voorgestaan die in feite het omgekeerde van de

o Geen universitair of theologisch vereiste scholing voor kerkelijke ambten.. o Geen daartoe

in de toekomst belangrijker kan worden, terwijl vertegenwoordigers van religieuze organisa- ties de indruk hebben dat relaties met de (lokale) overheid moeilijker tot stand komen en in

hartcn en nicren beproeft. Eenc aan,dachtise ouerwe,gins, en dikwiilige overlggglng. Daarom staat er Ezech. - I)us moesten dezen dan ook, zoo aandachtig, ernstig en

Hij liet hen weten dat Hij eerst door het volk verworpen zou worden:“Maar eerst moet Hij veel lijden en verworpen worden.” Het Koninkrijk zou dus komen met

„Soms lachen mensen dat het toch niet meer veel werk kan zijn, de kerkfabriek van Doel voorzit- ten”, zegt Georges Van De Vyver. „Misschien is onze inzet een vorm van

In Johannes XXIII in Leuven stu- deren elf seminaristen, van wie drie eerstejaars: één voor Gent, één voor Antwerpen en één voor Hasselt.. In het Nederlandse Bo- vendonk