• No results found

Lies Daenen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Lies Daenen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

klapstoel

8

20 november 2013

– Wat  kan  een  volwassene  nog  hebben  aan  het geloof uit zijn kindertijd? Wordt dat niet  doorgeprikt als zeemzoet of al te eenvoudig?

We woonden in Tongeren, vlak bij de ba- siliek, die zeker in die tijd voor veel men- sen nog echt een ankerpunt was. Als kleu- ter liep ik er ’s ochtends vaak met enkele vriendinnetjes binnen. Als de deken niet zelf de mis deed, kwam hij naast ons zit- ten en een woordje uitleg geven. Ook de zevenjaarlijkse Kroningsfeesten gingen nooit voorbij zonder dat ik meezong in een of ander koor in de processie. Het ge- voel van geborgenheid en verbondenheid dat ik aldus meekreeg, is altijd vanzelf- sprekend gebleven.

Ik merk dat veel mensen goede herinne- ringen bewaren aan dat geloof uit hun kindertijd. Vaak hebben ze echter de nei- ging dat te onderdrukken omdat het niet meer van betekenis zou zijn. In plaats daarvan dolen ze op spiritueel vlak rond.

Met de tentoonstelling Looking for the Soul wil ik mensen aansporen om die kinder- lijke herinnering toe te laten.

– Niettemin bent u dat kinderlijke geloof ont- groeid. Hoe ging dat?

Al heel vroeg begon ik toch vragen te stel- len bij het opeisen van de waarheid door de godsdienst, bij de nadruk op gehoor- zaamheid en allerlei regels. Die twijfel was voor mij de aanleiding om filosofie te gaan studeren. Ook omdat ik van mijn vader niet voor een kunstrichting mocht kiezen. Zelf had hij aan Sint-Lucas in Luik leren schilderen, maar hij was fotograaf geworden. Hij wist hoe moeilijk het was

om als kunstenaar aan de bak te komen.

Het geloof had mijn wereldbeeld be- paald. Ik had er behoefte aan om dat in een breder kader te plaatsen en wilde be- grijpen hoe het kon dat anderen niet in God geloofden. Ik meende dat de filosofie me dichter bij de wijsheid zou brengen, maar hoewel ze me veel leerde, had ik me daarin vergist. De studie was me te theore- tisch, niet iets voor het hart en de buik. Le- venswijsheid heeft in mijn ogen te maken met relaties, met een manier van leven.

Daar kon geen filosofisch systeem me veel over vertellen.

– Wat blijft van het geloof voor u overeind?

Een van de grote waarden van ons chris- telijke geloof blijft voor mij dat Jezus ons een weg heeft getoond om die relatie met God aan te gaan, hoewel Hij tegelijk on- persoonlijk, onvatbaar, louter mysterie is. En dat die weg niet voert langs uiter- lijk vertoon, maar langs de of het meest kwetsbare. Pas als we alles durven losla- ten wat belangrijk lijkt en ons laten raken door het kleine, ook in onszelf, komen we in contact met het meest wezenlijke. Het allerkleinste, het ‘bijna niets’ kan soms al- les zijn.

Als ik schilder, ben ik op zoek naar het kwetsbare en de schoonheid daarvan. Dat was ook wat me dreef toen ik voor Cera werkte. Mijn taak was om projecten te se- lecteren die we dan ondersteunden en be- geleidden bij de lancering. Ik begeleidde er onder meer projecten over armoede.

Wat me bij mensen in armoede het meest trof, was hun menselijkheid, die net door hun kwetsbaarheid veel sneller aan de op- pervlakte kwam. Ligt die anders niet vaak bedolven onder ego en bezit? Tegelijk maakte het me boos dat uitgerekend die mensen niet gezien worden.

– Een van die projecten die u mee begeleidde,  was het SPES-forum.

Dat project sprak me persoonlijk sterk aan. SPES is ontstaan als een netwerk van voornamelijk academici die spiritualiteit

meer aan bod wilden laten komen in de economie en in het dagelijkse leven. Intus- sen is het uitgegroeid tot een organisatie die activiteiten lanceert zoals de Maand van de Spiritualiteit. Die vond in okto- ber voor de derde maal plaats en bereikt mensen van allerlei gezindten. Thema dit jaar was Durf kiezen, een maatschappelijke uitdaging waar alle levensbeschouwingen zinvolle dingen over kunnen zeggen. Ik werd directeur van de organisatie in april en werk er anderhalve dag per week free- lance voor. Voor de rest wijd ik me aan de kunst.

– Ziet u een evolutie in de manier waarop de  samenleving omgaat met spiritualiteit?

De neiging bestaat om spiritualiteit als iets puur persoonlijks te zien. De nadruk ligt dan op persoonlijke groei, op positief denken. Initiatieven voor dergelijke ‘gees- telijke wellness’ schieten als paddenstoe-

len uit de grond en er is ook veel nood aan.

Voor mij heeft spiritualiteit echter altijd te maken met verbondenheid en verant- woordelijkheid. Met SPES willen we in- spiratie bieden om anders in het leven te staan, geëngageerd in de samenleving.

Onze visie sluit aan bij het personalisme.

Zoals religies voorheen de waarheid opeisten, zo zouden ze vandaag inspira- tie moeten bieden. Nogal wat mensen die zich voorheen bestempelden als christen vinden tegenwoordig antwoorden in het boeddhisme. Wie zich daar diep genoeg in waagt, komt vaak ook terug bij zijn eigen christelijke wortels. De dialoog brengt ons dichter bij de waarheid.

In ’t Rood Huys in Leuven (Parijsstraat 62) kunt u nog tot 11 januari de tentoonstelling Looking for the Soul bezoeken. Meer info op www.liesdaenen.be. Meer info over SPES vindt u op www.spesforum.be.

Lies Daenen

Kunstenares en

directeur SPES-forum

Een lam in een verlaten hal maakt deel uit van een reeks schilderijen met als titel Lost. Niet moeilijk, mooi en toch dieper gelaagd. Kunstenares Lies Daenen (47) ziet er zichzelf in en de nostalgie naar een kinderlijk geloof, dat ze wil koesteren tegen beter weten in. Voor de directeur van SPES, organisator van de Maand van de Spiritualiteit, gaat spiritualiteit over verantwoordelijkheid.

‘Allerkleinste

bijna niets kan soms alles zijn’

Lieve Wouters

Tussen een lezing over kunst en bezieling tijdens de Inspiratiedagen La Verna en een lezing over de soefimysticus en dichter Rumi door, opent Lies Daenen haar jongste tentoonstelling in Leuven. Ze was al veertig toen ze eindelijk toegaf aan de innerlijke drang om te schilderen. Sindsdien gaat de filosofe ook als kunstenares door het leven. Kunst en geloof lopen als een rode draad door haar bestaan.

Pas op haar veertigste begon Lies Daenen te schilderen. © Mine Dalemans

„Zoals religies voorheen

de waarheid opeisten,

zo zouden ze vandaag

inspiratie moeten bieden”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Na het succesvol afronden van het basistraject maak je een keuze tussen ofwel mensgerichte (portret & sociale reportages) ofwel productgerichte topics

"Maar hoe kwam u in deze ongelegenheid?" vroeg CHRISTEN verder en de man gaf ten antwoord: "Ik liet na te waken en nuchter te zijn; ik legde de teugels op de nek van mijn

Jezus Christus; er zijn eenige hoed.anigheden, tlie er tusschen- beid.e komen; nu, ware overtuigtngen zijn d.e rechte hoe- danigheden om d.en zondaar Christus te

En inderdaad, hoewel er van de zijde der menschen slechts enkel schande is geweest, zoolang Jezus Christus daar hing aan het kruis, toch heeft God reeds gewild, dat

Bij die keuze willen ze niet enkel hun talenten en voorkeuren een rol laten spelen, maar maken ze plaats voor wat God van hen verlangt.. Acht maanden lang, van okto- ber tot mei,

daar in de nacht vol duister, knielend op een steen, was Hij aan het bidden met zijn gevecht alleen.. Vredig groeien rozen, bloesem wonderschoon, maar bij de stenen trappen

Hij droeg mijn straf aan het ruw houten kruis, maar Hij had daar ook weg kunnen gaan.. Hij bleef daar voor mij, verdroeg

 Uitzondering bij subsidies met totaal >=25.000 EUR : Indien de uitvoerder in jaar x-2 een negatief overgedragen resultaat heeft, wordt dit voorschot in 2