• No results found

Oud krijgt toekomst in Drongen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Oud krijgt toekomst in Drongen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K E R K 8

K E R K + L E V E N - 1 7 J A N U A R I 2 0 0 7

L

ETTERLIJK in de schaduw van de bekende Gentse stadsabdijen, Sint-Baafs en Sint-Pieter, ligt aan een bocht in de Leie nog een in- drukwekkende abdij. De Oude Abdij van Drongen is sinds kort na de Belgische onafhankelijkheid in handen van de jezuïeten. Die brachten er hun opleiding onder en organiseerden er ontelbare re- traites voor een zeer verscheiden publiek. Dat was eigenlijk maar de zoveelste episode in een lange geschiedenis die teruggaat tot het begin van de tiende eeuw.

Volgens bepaalde legendes zou Amandus de abdij hebben ge- sticht in de zevende eeuw of zou koning-jager Basinus aan de basis liggen. „Al die stichtingsverhalen kunnen naar de prullenmand”, weet Johan Decavele, oud-archi- varis van Gent en lid van het re- dactiecomité dat het net versche- nen boek over de abdij in goede banen leidde. Een team van 22 specialisten van verschillende we- tenschappelijke disciplines on- derzocht nauwgezet de rijke ge- schiedenis.

In een heldere taal, rijk verlucht met historische documenten en il- lustraties, lezen vele hoofdstuk- ken als een roman. Verhelderen- de zijsprongen laten kennisma- ken met markante figuren of op- vallende fenomenen en verwe- zenlijkingen. Het spirituele en godsdienstige leven, de architec- tuur en het kunstpatrimonium, het intellectuele leven en de finan-

cieel-economische aspecten krij- gen ruime aandacht. Tabellen en grafieken, een inventaris van het kunstpatrimonium en een uitvoe- rige bibliografie maken het geheel daarenboven tot een blijvend na- slagwerk.

Met hink-stap-sprongen overlo- pen we samen met Johan Decave- le die elf eeuwen. „We weten met zekerheid dat omstreeks 915 de Vlaamse graaf Boudewijn II te Drongen een kapittel van seculie- re kanunniken oprichtte. Uit het naburige Merendree werden de stoffelijke resten van een jonge knaap, vermoord door zijn oom, overgebracht. Dat luidde een pe- riode van mirakels in, wat zorgde voor een toeloop van gelovigen om Sint-Gerolf te vereren”, schetst Decavele het ontstaan.

„In 1138 werd door toedoen van een rijke edelman, Iwein van Aalst, het bestaande kapittel om- gevormd tot een gemeenschap van reguliere kanunniken. Zij leefden volgens de regel van Au- gustinus en naar de gebruiken van de norbertijnenabdij van Pré- montré.”

„We mogen dus stellen dat in dat jaar de norbertijnenabdij werd gesticht. Dankzij schenkingen van gronden en de inkomsten van twaalf parochies, die de witheren toevertrouwd kregen, leefde de abdij een vrij rustig bestaan. Er waren vrijwel constant 32 kanun- niken. In vergelijking met twee andere Gentse abdijen of de nor- bertijnengemeenschappen van

Tongerlo, Averbode, Grimbergen en ’t Park bleef de culturele uit- straling bijzonder zwak.”

„Juist toen de abten Gillis en Baers midden zestiende eeuw daarin een kentering probeerden te brengen, sloeg het noodlot toe.

Op 23 augustus 1566 werd de abdij totaal vernield door de beelden- stormers. De rust die Alva met ijzeren hand oplegde was van kor- te duur. Amper was de heropbouw gestart, of de nieuwe calvinisti- sche machthebbers lieten de abdij nagenoeg volledig slopen. Het ein- de van de abdij leek aangebroken.

Want bovenop de materiële pro- blemen kwam de verdeeldheid binnen de gemeenschap over de houding tegenover het revolutio- naire stadbestuur. De herovering van de stad door de hertog van Parma in 1584 luidde dan ook geen heropleving in”, aldus speci- alist Decavele.

Komt de Sociëteit

„Pas in het midden van de ze- ventiende eeuw had de gemeen- schap opnieuw voldoende stabili- teit gevonden om vanuit haar tij- delijke verblijfplaats in Gent de heropbouw van Drongen aan te vatten. In 1698 nam ze haar intrek in een nagelnieuw klooster. Een volle eeuw konden de norbertij- nen tamelijk ongestoord profite- ren van de nazinderende luister van de katholieke Contrarefor- matie. Begin 1797 herhaalde zich

het scenario van 1566. De Franse revolutionairen verdreven de 36 norbertijnen. Meteen het defini- tieve einde van ruim zes en een halve eeuw norbertijns klooster- leven in Drongen.”

„Ondernemer Lieven Bauwens – wiens mule jenny’s we allemaal kennen uit onze geschiedenisles- sen – kocht de abdij van de Franse staat en bracht er een katoenspin- nerij in onder, waar 415 spinners werk vonden. Plannen om van Drongen een industrie- en arbei- dersdorp te maken mislukten. Na de onafhankelijkheid kochten de jezuïeten de gebouwen om er van 1837 tot 1960 hun opleiding in on- der te brengen. Later werden er ook retraites georganiseerd voor een katholieke elite, nadien open- getrokken tot doelgroepen uit alle maatschappelijke geledingen. En na de Tweede Wereldoorlog ook voor vrouwen.”

Voor de recente geschiedenis duiken we in het boek. Blijkt dat de opleiding vanaf de jaren 1960 systematisch werd afgebouwd.

Een vleugel werd ingericht voor oudere en zorgbehoevende pa- ters. Daarnaast bleef het retraite- huis functioneren en kwam er een pluralistisch experiment met Volkshogeschool De Sirkel. Zon- der groot succes, waardoor op ze- ker moment zelfs getwijfeld werd of de Oude Abdij niet beter werd gesloten. Toenmalig provinciaal De la Marche meende echter dat niet alle mogelijkheden waren uitgeput. Hij vertrouwde de lei-

ding van het bezinningscentrum toe aan een leek.

Dirk Boone en zijn medewer- kers gingen de uitdaging aan om de Oude Abdij uit te bouwen tot een eigentijds bezinningscen- trum. Een masterplan voor de res- tauratie en herinrichting van de abdij bracht soelaas voor de mate- riële beslommeringen. De ignati- aanse traditie en spiritualiteit krijgt er ruim aandacht, maar ook andere bezinnings-, vormings- en culturele activiteiten vonden er een plaats.

Het ‘experiment Drongen’ lijkt te zullen slagen. Het heeft zijn tweede adem gekregen, mede doordat er een dragende ge- meenschap is gevormd om de christelijke en ignatiaanse identi- teit te verzekeren. In een vleugel van de abdij leven momenteel drie jonge gezinnen, die samen met lekenmedewerkers het pro- ject dragen. Ze hebben gemeen- schappelijke gebedsmomenten en vieren samen liturgie. Een nieuwe kleine gemeenschap van vier jezuïeten is er onlangs bijge- komen om samen het ‘waagstuk’

aan te gaan om Drongen verder uit te bouwen tot een centrum van ignatiaanse spiritualiteit in dienst van de Vlaamse Kerk.

De Oude Abdij van Drongen. Elf eeuwen geschiedenis, Oude Abdij Drongen/Kadoc, Leuven, 2006, 528 blz., 55 euro (zonder verzendingskosten), ISBN 90 7819 204 6.

Abdij, voormalige abtskwartier en tuin anno 1840. In 2005 zegenden de bisschop van Gent en de provinciaal van de jezuïeten de gerestaureerde abdijvleugel in. © Oude Abdij

Oud krijgt toekomst in Drongen

To o n O s a e r

Symbolisch kun je het noemen. Op het moment dat een nieuwe gemeenschap van

vier jongere jezuïeten haar intrekt neemt in een vleugel van de Oude Abdij, presenteert

het bezinningscentrum een lijvige studie over elf eeuwen geschiedenis. Een bewogen

geschiedenis: nu eens van de kaart geveegd, dan weer bouwplaats voor toekomst.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

œ U moet ervoor zorgen dat uw klanten alle Nederlandse nummers kunnen bellen.. œ Uw klanten moeten ook alle Europese nummers

Wensen van ouderen | “Participatie en eigen kracht beleid”: mensen stimuleren te handelen vanuit hun eigen kracht (empowerment), onder meer door hun sociaal netwerk te benutten

De inwoners in Tynaarlo willen betrokken zijn bij hun omgeving en het verenigingsleven is een flinke basis voor veel activiteiten in de 15 dorpen en 3 grotere kernen..

Mensen weten heel goed hoe ze samen mooie dingen tot stand kunnen brengen, hoe ze voor en met elkaar kunnen zorgen dat iedereen mee mag en kan doen.. En daar gaan we nu nog meer

• Kinderen die veel lezen, zijn beter in begrijpend lezen, spelling, grammatica en schrijven (Mol & Bus, 2011; Krashen, 2004).. • Kinderen die veel lezen, kennen meer

Dat is zorgelijk, want het gaat over veel geld. De collectieve uit gaven bedragen zo’n 300 miljard euro per jaar. Meer dan de helft van de in Den Haag geïnde euro’s wordt

Want in alle sectoren van het verenigingsle- ven staan de inkomsten ernstig onder druk.” Als reden haalt hij de dalende lidgelden bij sommi- ge verenigingen aan,

„Mijn ouders geven me maan- delijks 50 euro voor kledij, dat maakt dat ik toch wel even moet sparen om die nieuwe winterjas te kunnen kopen”, zegt Joke.. Zakgeld