• No results found

'Pa, de man van de Kerk is daar'

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "'Pa, de man van de Kerk is daar'"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Lieve Wouters

Onlangs kondigde paus Benedic- tus XVI een apostolische consti- tutie af die het anglicaanse ge- meenschappen mogelijk maakt over te stappen naar de katholie- ke Kerk met behoud van hun ge- trouwde priesters en bepaalde li- turgische eigenheden. Sommige kranten in Engeland noemden het een regelrechte aanval op de anglicaanse Kerk, een bom on- der de oecumenische dialoog.

Maar het Vaticaanse initiatief komt niet uit de lucht gevallen.

Het is een antwoord op de vraag van bepaalde groepen in de an- glicaanse gemeenschap zelf, on- der meer de Traditional Angli- can Communion, die al vele jaren geleden brak met de anglicaan- se Kerk vanwege de priesterwij- ding van vrouwen en die zowat 400.000 leden telt.

Ook de bisschopswijding van de homoseksuele Gene Robinson, die openlijk met zijn partner sa- menleeft, en de inzegening van homohuwelijken stuit vele con- servatieve anglicanen tegen de borst. De progressieve koers die de anglicaanse Kerk vaart, is dui- delijk niet bevorderlijk voor de

eenheid in de geloofsgemeen- schap. Aartsbisschop Rowan Wil- liams liet weten de beslissing van het Vaticaan niet te beschouwen als een daad van vijandigheid. Op

een gezamenlijke persconferen- tie verklaarde hij, zij aan zij met de katholieke aartsbisschop van Westminster, dat de oecumeni- sche dialoog gewoon doorgaat.

Gert Poelman, voorzitter van de Katholieke Nationale Commissie voor Oecumene, maakt zich toch enkele bedenkingen. „De consti- tutie komt van de Congregatie voor de Geloofsleer, die Walter Kasper, voorzitter van de Pause- lijke Raad voor de Eenheid van de Christenen, niet raadpleegde. Ro- wan Williams wist weliswaar van de plannen af, maar leek in snel- heid gepakt. Die twee zaken lij- ken me toch problematisch. Maar Rome kan moeilijk weigeren, als mensen zelf komen aankloppen.”

Intussen werd de apostolische constitutie Anglicanorum coetibus gepubliceerd. Daarin worden de details van de overstap van angli- aanse gelovigen en voorgangers vastgelegd. Er worden ordinari- aten opgericht, die de juridische waarde hebben van een bisdom en die vertegenwoordigd zijn in de plaatselijke bisschoppenconferen- tie. Het celibaat geldt ook voor hun priesters, al kan een uitzondering worden toegestaan. Daarover be- slist een nog aan te stellen ordina- rius, bijgestaan door zes priesters.

Gehuwde bisschoppen zijn in prin- cipe niet mogelijk, al laat het docu- ment ruimte voor interpretatie.

10 kerk

18 november 2009

kerk & leven

‘Pa, de man van de Kerk is daar’

Deken Lambert van herk getuigt over rouwpastoraal en uitvaartliturgie

X

Liturgisch congres be- handelde met uitvaart- liturgie actueel thema

X

Velen wensen maat- werk, laten we daarom de uitvaartliturgie los?

Jozefien Van HuffeL

„Ik vind de uitvaartpastoraal heel belangrijk. Ik zou het niet wil- len missen als weg van verkondi- ging”, vertelt Lambert Van Herk.

Als één van de sprekers tijdens het Liturgisch Congres in okto- ber laatst vertelde de deken van Hasselt over zijn ervaring met de dood en de Kerk in de eenen- twintigste eeuw. „De naasten van een overledene komen bij ons vijf keer in contact met de Kerk. Vóór de viering ga ik op bezoek, nadien nodig ik uit om in de zondags- mis het kruisje eigenhandig op te hangen en brengt de rouwbege- leiding een bezoek. Ten slotte is er de allerzielenviering.”

Van Herk stelt twee contrasten vast in de cultuur van de dood.

„Enerzijds wordt hij opgevoerd als een theaterritueel, zoals bij Michael Jackson en Frank Van- denbroucke, anderzijds moeten uitvaartrituelen strikt persoon- lijk en intiem zijn”, vertelt hij.

„Ten tweede stappen veel mensen rechtstreeks naar de crematoria, maar verwachten andere mensen een begrafenis op maat.”

Een groot deel van de uitvaar- ten in zijn parochies betreft men-

sen die de deken nooit ontmoette.

„Altijd boeiend waar je terecht- komt. Dan hoor ik een stem door de parlofoon: ‘Pa, de man van de Kerk is daar.’ Zoals de man van het gas, of van de elektriciteit.”

Eenmaal binnen, is rouwpasto- raal bovenal luisteren. „Je moet als vreemde de vriend worden tegen wie ze hun verhaal kun- nen vertellen. Dan probeer ik op het minimum van tijd, het moei- lijkste punt van het christendom aan te brengen: het verrijzenis- geloof”, vertelt Van Herk. „Soms

komt mijn boodschap niet aan, is de eenvoudige volkstaal, waarin ik zeg dat vader met hen verbon- den verder leeft, Grieks en Latijn.

Soms zijn mensen verrast en blij, soms maken we samen biddend een indringend moment mee.”

Voor begrafenissen is er van- daag geen standaarmodel meer.

„Wat veel mensen vragen is een heel laagdrempelige, soms bij- na profane viering. Ze hebben de teksten klaarliggen, gevonden op het internet, en de favoriete cd’s”, legt de deken uit. „De inbreng

van de naasten vind ik heel be- langrijk, maar ik vind ook dat we onze liturgie niet mogen profa- niseren. De liturgie is heilig, dus sluiten we een compromis tussen hun aanbod en mijn aanbod.”

Deken Van Herk houdt vast aan de officiële liturgische teksten,

„maar wel aangepast aan het ni- veau van de mensen. De teksten van naasten laat ik tot hun recht komen naar het einde van de vie- ring, waar ze niet botsen met de liturgie”. Hij stelt de familie ook telkens de vraag welk evangelie

ze zullen nemen, en vertelt ver- volgens zelf een verhaal. „Iemand die altijd bezig was met zijn tuin, doet me bijvoorbeeld denken aan Jezus die zijn leerlingen vertelde zich geen zorgen te maken. ‘Kijk naar de kraaien, kijk naar de bloe- men.’ Dan beseft de familie dat ze ook zo iets over hun dierba- re kunnen zeggen. Ik breng het

evangelie dichter door het te ge- bruiken om het leven van de over- ledenen te duiden. Zo klikt het en kom ik tot een compromis.”

Ook de homilie is heel belang- rijk in de uitvaartliturgie. „Wat moet ik zeggen”, vraagt de deken steevast aan de familie. „Ik pro- beer het goede in een mensenle- ven naar boven te brengen, maar het belangrijkste is om een chris- telijke boodschap mee te geven.

Je mag echter niet over de hoof- den van de mensen heen verkon- digen, want dan haken ze af bij de overgang tussen persoonbeschrij- ving en evangelische duiding.”

In Hasselt reiken die woorden ook verder dan het eerste mo- ment van rouw, waar ze mis- schien aan de mensen voorbij- gaan. „Als de familie dat wil, zetten we de dienst op cd of dvd.

Levensmomenten kunnen evan- gelische momenten zijn, maar je moet ze duiden.”

Dood en uitvaart in de eenentwintigste eeuw: een snuifje theater, en toch ook strikt persoonlijk.

Hier de uitvaart van wielrenner Frank Vandenbroucke. © Belga

Anglicanen naar Romeinse stal

Conservatieve anglicanen stappen over naar katholieke Kerk, nu Vaticaan hen welkom heet met hun getrouwde priesters en liturgische eigenheden

Kardinaal

schenkt Hawaï reliek Damiaan

Na de heiligverklaring van pater Damiaan op 11 oktober bracht kar- dinaal Danneels begin november een bezoek bracht aan Kalawao en Kalaupapa, waar Damiaan vroe- ger werkte en leefde te midden de melaatsen. Tijdens een plechtige viering in de kathedraal van Ho- nolulu overhandigde hij de reliek van Sint-Damiaan aan de plaatse- lijke geloofsgemeenschap. De re- liek, een voetwortelbeentje, werd door jongeren rondgedragen in een kleurrijke processie van het bisdom en kreeg een vaste stek in de Onze-Lieve-Vrouw-van-Vrede- kathedraal. (ivh)

Belgische protes- tanten hebben nieuwe basis

Eind oktober werd in Brussel het Huis van het Protestantisme ge- opend. Het moet het kloppende hart worden van alles wat te ma- ken heeft met het protestantisme.

Het gebouw huisvest het hoofd- bureau van de Verenigde Protes- tantse Kerk in België, het kantoor van het protestantse gespreksor- gaan met de Belgische overheid en bureau’s van tal van protes-

tantse organisaties. (ivh) De priesterwijding van vrouwen leidde tot tweespalt in de angli-

caanse Kerk. De kans dat Rome dit ooit nadoet, is klein. © Belga

„Ik breng het evangelie

dichter, als duiding

bij het leven van de

overledene”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Juist in deze omstandigheden wil de Katholieke Kerk − nu zij door dit Oecumenisch Concilie de toorts van de religieuze waarheid in de hoogte steekt − zich de

daarvoor was ze te arm van geest en te eenvoudig van hart, maar omdat ze God grote dingen heeft laten doen in haar leven.. Als Maria moeder is van

Is niet een van de oorzaken van seksueel misbruik de hypererotisering van de samenleving, en hebben we daaraan niet allen mee

Als de kardinalen eruit zijn toont de nieuw-verkozen paus zich aan de verzamelde mensenmassa op het Sint Pietersplein: ‘habemus papam’.. Rooms-katholieke folkore

Ik geloof in de Heilige Geest Die Heer is en het leven geeft Die voortkomt uit de Vader en de Zoon; Die met de Vader en de Zoon tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt;

Ook bij de bedienden tellen we relatief veel uittreders tussen 51 en 54 jaar (22,6%), al is het aandeel van de jonge vijftigers kleiner dan bij de arbeiders.. De meeste van

Na het herstel van de staat Israël zijn velen opnieuw over de positie van Israël gaan nadenken en wordt door sommigen een opvatting voorgestaan die in feite het omgekeerde van de

En zo zij iets willen leren, laat ze thuis hun eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de gemeente spreken?. Is het Woord Gods van