• No results found

A (On)bescheiden?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "A (On)bescheiden?"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

56

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 16 | nr 69

A

lle groten der aarde krijgen vroeg of laat hun biografie. Nelson Man- dela, Winston Churchill, Franklin D. Roosevelt – hun leven is tot in detail beschreven. ook van grote theologen verschijnen biografieën. Barth, Bonhoeffer, Schillebeeckx – ze staan uitgebreid in de boeken. Wie iets minder groot is, zal het zelf moeten doen. En zo verschijnen er steeds vaker autobiogra- fieën van theologen die met pensioen zijn gegaan. Vaak zijn dat collega’s met enige bekendheid, vaak hebben ze veel te vertellen. Maar hebben hun verhalen ook betekenis voor een ander? Zijn ze wijs en van waarde, of vormen ze vooral een vertoon van ijdelheid? Kunnen ze bescheiden zijn, of is een autobiograaf per definitie onbescheiden?

Niek Schuman (bekend van zijn mooie, bruikbare boeken over bijvoorbeeld de Psalmen, en van zijn liturgische teksten) schreef Mijn jaren van geloven, een lijvig boek over zijn leven en theologie. Het voert je mee langs een heel stuk geschiedenis van de protestantse kerk en theologie. opvallend is Schumans be- vlogenheid om te zoeken naar woorden van bevrijding en om nieuwe wegen te zoeken voor kerk en gelovige, los van autoritaire leer of school. Zijn royale inzet voor basisgemeenten in Nederland en zijn onvermoeibare wereldwijde zoeken naar verbinding met de strijd voor bevrijding in vooral Latijns-Amerika worden uitgebreid beschreven. Het is een verhaal over het zoeken naar nieuwe taal en het herformuleren van oude Bijbeltaal, die meer bevrijding in zich droeg dan gedacht. Theologie is per definitie bevrijdingstheologie, waar en wanneer dan ook. Dan kan het visioen oplichten.

Een biografie wordt geschreven door een ander, een autobiografie schrijf je zelf.

Dat lijkt het grootste verschil te zijn. Maar het verschil is groter dan de naam van de auteur op de omslag van het boek. Bij het lezen van deze autobiografie drong weer tot me door wat een biograaf doet. Een biograaf kan door zijn of haar bui- tenpositie scherpe vragen stellen. Een biograaf kan onthullen wat verhuld bleef.

Dat is ook het aardige van het beroep van geestelijk verzorger: dat de biografie van de gespreksgenoot van kleur kan verschieten in de ontmoeting.

Die kritische positie mis je in een autobiografie. Waar een biograaf scherpe vragen kan stellen, geeft een autobiograaf beschrijvingen. Zo ook Schuman. Hij schrijft anno 2012 zo enthousiast over alle connecties die de Vrije Universiteit in de jaren zeventig met de veldwerkers in Latijns-Amerika had, dat je de bevrij-

(On)bescheiden?

Dineke Havinga

(2)

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 16 | nr 69

57

ding als het ware per alinea ziet geschieden. Maar ik mis de reflectie. Hoe kijkt hij terug op die tijd, waarin een hele generatie theologen het heil van Gutiérrez verwachtte? opvallend vind ik ook de ‘oogst’ van de laatste hoofdstukken, als Schuman de balans opmaakt. Wat van het geloof is voor hem definitief tot het verleden gaan behoren, en blijft er dan iets van het visioen over? Schuman komt tenslotte bij Miskotte uit: ‘Wij hebben kennis aan God, aan die nabije macht van geweten en genade, recht en gerechtigheid, hoop en heilsverwachting. Zicht op die “heile Welt” als de ene werkelijkheid anders. Het visioen is geen luchtspiege- ling, we zijn de eersten niet…’

opvallend, vind ik, dat iemand die zijn sporen heeft verdiend in de Bijbel- en liturgiewetenschap, uiteindelijk terugvalt op Miskotte, hoe groots die ook was.

Uitgerekend Schuman zou iets kunnen vertellen over hoe mensen in de tweede taal van het verhaal, het bidden en het zingen, de eerste taal en de eendimen- sionaliteit van de werkelijkheid te lijf gaan en herscheppen. Daar zou ik hem graag over uithoren, want daar was hij volgens mij baanbrekend in.

onbescheiden, een autobiografie? Dat kan, waar het voor een onbekend publiek opsomt wat de schrijver allemaal deed en wie hij kende: een monumentje tegen de vergankelijkheid? Terwijl het volgens mij valse bescheidenheid is om aan het eind van je loopbaan niet iets van je eigen theologische vondsten over te laten.

Want juist met dat verhaal had hij de lezer ook een dienst kunnen bewijzen.

Maar misschien was er een biograaf voor nodig geweest om dat verhaal te ver- tellen. Zoals er een geestelijk verzorger nodig kan zijn om een levensverhaal nog eens met andere oren te horen. om te onthullen wat verhuld is, zodat iemand het eigen leven met nieuwe ogen kan zien.

Dineke Havinga is als supervisor verbonden aan KPV-centrum Zon & Schild, Amersfoort.

Niek Schuman, Mijn jaren van geloven. Voorgoed verleden, blijvend visioen. Uitgeverij Mei- nema 2012, ISBN 9789021143095, 300 pag., €25,-

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De bundel herdersdichten, Eclogae, van Vergilius leverde Poot het model voor zijn herdersklacht ‘Dafnis’, een gedicht op een jonggestorven vriend uit 1711, dat hij overigens geen

Jan Rinke, Hier heb je 't leven en bedrijf, van Jan de Wasscher en zijn wijf... [Hier heb je 't leven en bedrijf, van Jan de Wasscher en

Niet gecorrigeerd maar exact overgenomen uit het origineel zijn: psalm 51 begint met vers 2 (zowel in berijmde als onberijmde tekst); psalm 73 bevat tweemaal voor twee onder

Gerrit Krol, De schrijver, zijn schaamte en zijn spiegels.. Een goede roman is autobiografisch. Niet door de gebeurtenissen die erin beschreven worden, maar als verslag van de

doet de wind uitgaan uit Zijn schatkamers.. :11 De positie is chiastisch: koninkrijken tegenover koningen, Sichon en Og tegenover Kanaan. Seybold 153 veronderstelt

De verzoening van Jezus aan het kruis is het fundament van een nieuw leven in Hem, waarin wij door de Heilige Geest geleid worden en ook de vaste richtlijnen in Zijn Woord

Maar mijn grote vreugde beleefde ik pas toen ik met mijn vrien- dinnetje over de dansvloer hopste en terzijde van algemeen secreta- ris Hans Dubbeldam, toen al een jaar of dertig,

Ik beschouw het vriend-vijandonderscheid echter niet als de kern van het politieke, want het gaat er in mijn opvatting juist om polarisatie in de samenleving zoveel mogelijk tegen