• No results found

LESSEN VOOR ZUSTERS. Les 4 Het vrouwelijke leven, een leven bruikbaar tot God in Zijn economie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "LESSEN VOOR ZUSTERS. Les 4 Het vrouwelijke leven, een leven bruikbaar tot God in Zijn economie"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

LESSEN VOOR ZUSTERS Les 4

Het vrouwelijke leven, een leven bruikbaar tot God in Zijn economie Schriftlezing: Exodus1-2

I. Het boek Exodus openbaart het soort mensen dat door God gebruikt kan worden in Zijn economie voor het vervullen van Zijn doel:

A. In dit boek zien we Gods voornemen om een volk te hebben om een woonplaats voor Hem op aarde te bouwen; aan het einde van Exodus zien we dus dat de tabernakel opgericht werd om Gods woonplaats te zijn – Ex. 40:17, 33 - 34.

B. Voor het vervullen van Gods doel is er ook de behoefte aan een leger om voor Gods belang op aarde te vechten; als de kinderen van Israël wilden genieten van het goede land en Gods doel wilden vervullen in het bouwen van de tempel als Gods getuigenis op aarde, moesten ze vechten om het land van de onrechtmatige hand van de vijand te bevrijden – Nu. 1:1-4; 33:52 - 54.

C. Bruikbaar zijn voor God is gerelateerd aan het opbouwen van Zijn woonplaats en het vechten voor Zijn belang op aarde – verw. Ef. 4:11 - 16; 6:10 - 18.

D. Het leven dat bruikbaar is voor God in deze is het vrouwelijke leven:

1. Het onderliggende onderwerp van Exodus 1-2 is dat God een zeker leven nodig heeft om zowel Zijn volk te bewaren als een verlosser voor te bereiden om hen uit slavernij te bevrijden.

2. Het bewaren van zijn volk en de voorbereiding van de verlosser werden slechts door het vrouwelijke leven bewerkt – Ex. 1:15 - 21; 2:1-10.

II. God is het hoofd van Christus; Christus onder het hoofdschap van God is het hoofd van elke man; en de man onder het hoofdschap van Christus is het hoofd van de vrouw – 1 Kor. 11:3.

III. De man, een beeld van Christus, staat voor het onafhankelijke leven – Rom.

5:14; Joh. 5:26; 8:58.

IV. De vrouw, een beeld van de man, staat voor het afhankelijke leven – 1 Kor. 11:7- 8; Gn. 2:7-9; Mt. 4:4; Joh. 5:53 - 54, 57; 14:19b; 15:4-5; 20:22; 1 Joh. 5:12.

V. De man moet een echte “vrouw” zijn om een afhankelijk leven tot God te leiden – Fil. 1:21a; Gal. 2:20; 1 Kor. 15:10; 2 Kor. 1:8-10; 3:5, 4:7; 12:9-10.

VI. De onafhankelijkheid van de mens is rebellie tegen God – Gn. 2:16 - 17, 3:1-6;

Rom. 5:19a:

A. Het ogenblik dat we onafhankelijk worden, zijn we in rebellie tegen God – 1 Joh. 3:4, 6; Kol. 2:19.

B. Omdat het mannelijke leven onafhankelijk en in rebellie is kan God het niet gebruiken voor het vervullen van Zijn doel.

VII. Als een vrouw een onafhankelijk leven leidt wordt ze een ware “man”.

A. Vandaag zijn veel vrouwen “man” geworden.

B. Dit is de reden voor veel verwijdering en echtscheidingen.

VIII. Alleen het echte “vrouwelijke” leven is bruikbaar voor God – Ex. 1:15 - 21; 2:1- 10:

A. In de Bijbel wordt Gods volk met een vrouw vergeleken:

1. God behandelde Israël als Zijn echtgenote – Js. 54:5; Jr. 2:2; Hos. 2:19.

2. In het Nieuwe Testament worden de gelovigen in Christus als maagden gezien – Mt. 25:1; 2 Kor. 11:2.

(2)

3. In Efeziers 5:25 zien we dat Christus de Gemeente liefheeft als Zijn wederhelft, Zijn vrouw.

4. Christus zal in het huwelijk treden met het Nieuwe Jeruzalem als Zijn bruid in het millennium – Op. 19:7.

5. Voor de eeuwigheid zal het Nieuwe Jeruzalem de vrouw van God zijn – Op. 21:2- 3, 9.

B. Of we nu zusters of broeders zijn, we zijn allen “vrouwelijk” en leven door het enige leven dat bruikbaar is tot God:

1. Om “vrouwelijk” te zijn moeten we afhankelijk zijn van de Heer – verw. Hl. 6:13b;

8:5b:

a. De boom des levens in Genesis 2 staat voor afhankelijkheid en de boom van kennis staat voor onafhankelijkheid; leven maakt ons altijd afhankelijk terwijl kennis ons altijd onafhankelijk maakt – Gn. 2:9.

b. God verlangt ernaar dat we leven kiezen in plaats van kennis, dit betekent dat Hij wil dat we voor afhankelijkheid en niet voor onafhankelijkheid kiezen – Gn. 2:16 - 17; verw. Dt. 30:19.

c. Het maakt niet uit hoe lang je al met de Heer bent, we moeten vandaag nog steeds afhankelijk zijn van Hem voor leven; we kunnen niet afstuderen van het eten, drinken en het ademen; als het gaat om leven is er geen afstuderen – Joh. 6:57; 7:37; 20:22; Op. 22:1-2.

d. Gods strategie is om ons in een positie te plaatsen waarin we op Hem moeten vertrouwen; dit is het soort leven dat door God gebruikt kan worden voor het vervullen van Zijn doel – 2 Kor. 1:8-10; 12:9-10; Gn. 32:1-31; verw. 2 Kr. 20:12 - 27; Hl. 6:13b; 8:5a.

2. Als we allen een gezonde vrees voor onafhankelijkheid hebben zullen er geen problemen in het gemeenteleven zijn:

a. Alle problemen in het gemeenteleven, in het huwelijksleven en onder de heiligen komen voort uit één bron – de bron van onafhankelijkheid – verw.

Op. 2:4.

b. De reden dat de Gemeente door de jaren heen afgebroken is in plaats van opgebouwd, is door de zogenaamde bouwers die te onafhankelijk waren; zij waren man in plaats van vrouw – Gal. 4:29; Fil. 3:2-3; Kol. 2:18 - 19; Jud. 8, 19; 2 Pe. 2:10; 2 Tim. 4:14 - 15; Tit. 1:10 - 14; 3 Joh. 9-10; Op. 2:20.

c. Het cruciale punt is niet hoeveel we kunnen doen maar in welke mate we afhankelijk zijn van de Heer – 1 Joh. 15:5; Fil.4:13.

C. Het is van cruciaal belang dat we van de Heer leren dat slechts het “vrouwelijke”

leven bruikbaar is voor Hem:

1. Niet alleen leiden de wereldse mensen een onafhankelijk leven maar vele christenen leven ook een leven onafhankelijk van God; dit is de reden dat de overgrote meerderheid van christenen onbruikbaar voor God geworden is.

2. Mozes werd getraind om een vrouwelijk leven te leiden – Ex. 2:11 - 22; 3:1-6, 10 - 12; 4:10 - 12:

a. Mozes eerde God als de unieke initiatiefnemer, hij werd door God geroepen de berg op te gaan waar God aan hem openbaarde wat in Zijn hart was en droeg hem op om de tabernakel te bouwen volgens het voorbeeld dat hem op de berg was getoond – Ex. 25:40.

b. Als we anderen op een juiste manier willen vervolmaken en de Gemeente willen opbouwen, hebben we zo’n “vrouwelijk” leven nodig – 1 Kor. 2:1-5;

15:10; 2 Kor. 2:10, 12 - 14; 4:7; Fil. 3:3; Kol. 1:29.

3. Al de strijders leidden een vrouwelijk leven van afhankelijkheid tot God – Joz. 6, 10:7-14; 11:1-9; verw. Ps. 18:1-3, 28 - 50.

(3)

a. Als je niet hebt geleerd om vrouwelijk te zijn zal je niet in staat zijn te vechten voor het Koninkrijk van God – Ef. 6:10 - 18; Op. 19.7-8, 11, 14; hymn 887 vers 1.

b. God gebruikt alleen vrouwelijke strijders; dit betekent dat als je een onafhankelijk mannelijk leven leidt, je onbruikbaar bent als het gaat om geestelijke oorlogsvoering – Hl. 6:10, 13.

D. Mogen we allen zien dat God alleen degenen kan gebruiken die “vrouwelijk” en altijd en in alle dingen afhankelijk zijn van Hem.

Uittreksels uit de bediening:

Het leven bruikbaar voor God

Het boek Exodus openbaart het soort mensen dat God in Zijn economie kan gebruiken voor de vervulling van Zijn doel. Gods voornemen zoals gezien in dit boek is om een volk te hebben dat voor Hem een woonplaats kan bouwen op aarde. Aan het einde van Exodus wordt de tabernakel opgericht als Gods woonplaats. Bovendien is er voor de vervulling van Gods doel ook de noodzaak voor een leger om voor Gods belangen op aarde te vechten. De kinderen van Israël kwamen uit Egypte als een collectief volk en werden onmiddellijk tot een leger gevormd. Vanaf het moment van hun verlossing tot de verovering van het goede land, moesten ze de vijanden onderwerpen, vooral de vijanden die het beloofde land in beslag en bezit genomen hadden. Als de kinderen van Israël wilden genieten van het goede land en Gods doel, het bouwen van een tempel als Gods getuigenis op aarde, wilden vervullen, moesten ze vechten om het land te verlossen van de onrechtmatige hand van de vijand. Daarom is bruikbaar zijn voor God gerelateerd aan het bouwen van Zijn woonplaats en aan het vechten voor Zijn belangen op aarde.

Het leven dat bruikbaar is voor God in deze is het vrouwelijke leven. Volgens de natuurlijke opvatting zou het echter het mannelijke leven moeten zijn dat bruikbaar is voor God.

Dit komt omdat mannen goede vechters zijn, terwijl de vrouwen als zwakkere worden beschouwd.

Niet veel lezers van Exodus 1 en 2 hebben het onderliggende onderwerp gezien dat deze hoofdstukken met elkaar verbindt. Hoofdstuk één laat zien dat het volk van God onder slavernij stond en hoofdstuk twee openbaart hoe God iemand voorbereidde om zijn volk te redden uit de slavernij. Het onderliggende onderwerp is dat God een bepaald soort leven nodig heeft om Zijn volk te bewaren en om een redder voor te bereiden om hen van slavernij te bevrijden. Zowel het bewaren van het volk als de voorbereiding van de redder werden alleen door het vrouwelijke leven bewerkt.

In de Bijbel is de opvatting van een “man” rijk aan betekenis. Het verwijst natuurlijk naar een man, maar het duidt ook op een onafhankelijk leven. Bovendien verwijst het naar Christus als de unieke man in het universum. Alle getrouwde broeders moeten zich realiseren dat zij slechts echtgenoten in schaduwbeeld zijn en dat Christus de ware echtgenoot is. Omdat God de unieke echtgenoot is, zegt Jesaja 54:5, “Want u man is uw Maker.” In het Oude Testament beschouwde God Zijn volk als zijn echtgenote (Hosea 2:19). Het maakte niet uit of een Israëliet een man of een vrouw was, hij of zij was deel van Gods collectieve vrouw.

In de Bijbel duidt het woord “echtgenoot” op het hoofdschap, ook duidt het op een onafhankelijk leven. Wanneer we in positieve zin over een man spreken, denken we aan een echtgenoot die het hoofd is en een onafhankelijk leven leidt. Omdat God de unieke echtgenoot in het universum is, is Hij alleen het hoofd en leidt alleen Hij een onafhankelijk leven. Het is godslasterlijk om te zeggen dat God op iets of iemand moet vertrouwen. Het is ook godslasterlijk om te beweren dat we onafhankelijk van Hem kunnen zijn.

Als vrouwen moeten de getrouwde zusters zich het hoofdschap niet toe-eigenen, ook moeten ze niet op een onafhankelijke manier leven. In plaats daarvan moeten ze een leven leiden dat afhankelijk is van hun echtgenoten, die schaduwen zijn dan de Heer als de ware echtgenoot.

Hoewel de getrouwde broeders echtgenoten in schaduwbeeld zijn ten opzichte van hun vrouw, zijn zij in werkelijkheid vrouwen met betrekking tot de Heer. Daarom moeten ze zich niet het

(4)

hoofdschap van de Heer toe-eigenen en ook geen onafhankelijk leven leiden. Zij moeten ook onderworpen zijn en een leven leiden van afhankelijkheid.

Alleen het ware “vrouwelijke” leven is bruikbaar voor God

Of we nu zusters of broeders zijn, we moeten allemaal “vrouwen” zijn en leven volgens het enige leven dat bruikbaar is voor God. Om “vrouwen” te zijn moeten we afhankelijk zijn van de Heer. De boom van het leven in Genesis 2 duidt op afhankelijkheid en de book van kennis duidt op onafhankelijkheid. Leven maakt ons altijd afhankelijk terwijl kennis ons altijd onafhankelijk maakt. Bijvoorbeeld voordat je een kind iets leert is hij in die zaak afhankelijk van jou. Maar zodra hij dat specifieke ding leert wordt hij trots en onafhankelijk. Leven daarentegen maakt ons afhankelijk van God. God verlangt dat we leven kiezen in plaats van kennis. Dit betekent dat Hij wil dat we afhankelijkheid kiezen in plaats van onafhankelijkheid.

Een onafhankelijk leven leiden betekent leven door de boom van kennis, maar een afhankelijk leven leiden betekent leven door de boom van het leven. Leven door de boom van het leven is eigenlijk leven door de Heer zelf. De wijnstok in Johannes 15 is een uitstekende illustratie van het afhankelijke leven. Johannes 15:5 zegt, “Ik ben de wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u helemaal niets doen.” Alle ranken van de wijnstok zijn afhankelijk van de wijnstok. In de wijnstok verblijven is afhankelijk zijn van de wijnstok. Wat betreft het verblijven kan er geen onafhankelijkheid zijn.

Niet alleen leven de wereldse mensen een onafhankelijk leven, veel christenen leven ook een leven dat onafhankelijk is van God. Om deze reden is de overgrote meerderheid van de christenen onbruikbaar voor God geworden. Daarom moeten we leren dat, of we nu mannen of vrouwen zijn, we een leven moeten leiden dat voortdurende afhankelijk is van God. Ongeacht hoelang we met de Heer zijn, we moeten vandaag nog steeds afhankelijk zijn van Hem voor leven.

We kunnen bijvoorbeeld niet afstuderen van het eten, drinken en het ademen. Hoe dwaas voor een persoon om te zeggen dat hij niet meer hoeft te ademen omdat hij al zeventig jaar heeft geademd!

Als het gaat om leven is er geen afstuderen. Gods strategie is om ons in een positie te plaatsen waarin we op Hem moeten vertrouwen. We moeten bidden, “Heer, zonder U kan ik niets doen. Ik moet in U verblijven en U nemen als mijn leven. Dagelijks moet ik eten van de boom van het leven. Heer ik wil een “vrouwelijk” leven leiden, een leven dat altijd afhankelijk is van U. ”Dit is het soort leven dat door God gebruikt kan worden voor het vervullen van Zijn doel.

Toen Mozes veertig jaar was leefde hij een onafhankelijk “mannelijk” leven. Hij handelde onafhankelijk van God, oefende zijn natuurlijke kracht uit om een Egyptenaar te slaan. Mozes was werkelijk een onafhankelijke “man”. Maar gedurende de veertig jaar dat Mozes aan de kant werd gezet, leerde God hem zijn natuurlijke mannelijke leven niet te gebruiken. Het is niet eenvoudig om een man te trainen een vrouwelijk leven te leiden. Desondanks leerde Mozes, in de tweede veertig jaar van zijn leven, om een vrouw te zijn. Gedurende zijn derde veertig jaar, van de leeftijd van tachtig tot honderdtwintig, leefde Mozes het leven van een vrouw. Slechts in één geval, toen hij de rots voor de tweede keer sloeg, was hij onafhankelijk van God (Nu. 20:7-13). Omdat Mozes bij die gelegenheid als een man handelde, beledigde hij de Heer en werd zo het voorrecht ontnomen om het goede land binnen te gaan.

Lezers van de Bijbel beschouwen Mozes over het algemeen als de leider van de kinderen van Israël. Mozes had deze opvatting echter niet van zichzelf; hij heeft nooit een positie als leider aangenomen. Toen de kinderen van Israël tegen hem in opstand kwamen, beschouwde hij dit als een opstand tegen God, niet tegen zichzelf. Mozes ging eenvoudig naar de Heer en legde de problemen aan Hem voor. Daarbij eerde Mozes de Heer als het hoofd, als de unieke man. Dit geeft aan dat Mozes een vrouwelijk leven leidde, een leven in afhankelijkheid van God.

Het vrouwelijke leven wordt niet alleen in de hoofdstukken één en twee van Exodus gezien, maar ook in de volgende hoofdstukken. We hebben erop gewezen dat Mozes was getraind om een vrouwelijk leven te leiden. Bovendien leefden alle strijders een vrouwelijk leven in afhankelijkheid van God. Als je niet geleerd hebt om een vrouw te zijn dan zal je niet in staat zijn te vechten voor het Koninkrijk van God. God gebruikt alleen vrouwelijke strijders. Dit betekent

(5)

dat als je een onafhankelijk mannelijk leven leidt, je onbruikbaar bent als het gaat om geestelijke oorlogsvoering.

Ik wil benadrukken dat het zijn van een man onafhankelijk van God zijn is. Een man kan bijvoorbeeld zijn vrouw behandelen die onafhankelijk is van God en een vrouw kan haar man op dezelfde manier behandelen. Dit betekent dat, in negatieve zin, zowel de man als de vrouw

“mannen” kunnen zijn. Maar we zouden niet zulke “mannen” moeten zijn, degenen die onafhankelijk zijn van God. We moeten “vrouwen” zijn, degenen die afhankelijk zijn van God en die niets doen zonder Hem. In alles dat we zeggen of doen moeten we afhankelijk zijn van Hem.

Dit is onze situatie, dan zijn we ware “vrouwen” die een afhankelijk leven leiden.

De geschiedenis van de Gemeente openbaart dat wanneer er zo’n “vrouwelijk” leven is, God in staat is om iets te doen voor Zijn doel. Neem Maarten Luther als voorbeeld. Hij was een man die leerde afhankelijk te zijn van God. Ongetwijfeld werd Luther geboren met een sterke wil.

Niettemin leerde hij afhankelijk te zijn van de Heer. Hij leefde en handelde zich niet als een sterke

“man” maar als een afhankelijke “vrouw”.

De apostel Paulus was ook zo’n “vrouw”. Zijn Brieven getuigen van dit feit. Als een

“vrouw” deed Paulus niets op een manier die afhankelijk was van de Heer. Zijn werk, zijn gedrag en zijn handelswijze kwamen voort uit een leven van afhankelijkheid van God.

We moeten vandaag allemaal zo’n afhankelijk leven leiden in de plaatselijke gemeenten.

Niemand van ons moet zich gedragen als “mannen”. De problemen tussen christenen en in de gemeentes zijn te wijten aan broeders of zusters die een onafhankelijk “mannen” leven leiden.

Wanneer er broeders of zusters zijn in een plaatselijke gemeente die als “mannen” leven, zullen er problemen zijn. We moeten leren niet onafhankelijk van God te leven! Als we deze les leren zullen we beseffen dat we bepaalde dingen niet moeten doen. Dit is niet omdat deze dingen onjuist zijn maar omdat we daarmee onafhankelijk van God zouden zijn. Als we allen een gezonde vrees voor onafhankelijkheid hebben, zullen er geen problemen zijn in het gemeenteleven. Bovendien zullen er geen problemen zijn onder getrouwde echtparen. Alle problemen in het gemeenteleven, in het huwelijksleven en onder de heiligen komen voort uit één bron en die bron is onafhankelijkheid.

Wij moeten zijn zoals de vroedvrouwen in Exodus; we moeten bidden, “Heer, ik wil geen sterke

“man” zijn, vol meningen en altijd aandringen op mijn manier. Heer, ik wil net als de vroedvrouwen zijn in Exodus 1 en net als de vrouwen in Exodus 2.”

We zullen zien dat toen Mozes met farao geconfronteerd werd, Mozes geen “man” was. In zijn omgang met farao was hij een “vrouw”, afhankelijk van God. Mozes nam geen beslissingen en deed geen voorstellen. Alles wat hij deed was begonnen door God. Mozes eerde God als de unieke initiatiefnemer.

Gods beginnende werk wordt heel duidelijk gezien in de bouw van de tabernakel. Mozes werd niet op een ochtend wakker met het idee de tabernakel voor God te bouwen. Integendeel, hij werd door God geroepen de berg op te gaan waar God aan hem openbaarde wat in Zijn hart was en droeg hem op om de tabernakel te bouwen volgens het voorbeeld dat hem op de berg was getoond (25:40). God gaf Mozes geen ruimte om onafhankelijk beslissingen te nemen. Mozes moest voor elk detail op God vertrouwen. Dit is het leven dat God voor Zijn doel kan gebruiken.

In deze dagen hebben we veel gesproken over de vervolmaking van de heiligen voor de opbouw van het Lichaam van Christus. Als we gebruikt willen worden om anderen te vervolmaken moeten wij zelf een afhankelijk leven leiden. Het enige leven dat de Heer verlangt te vervolmaken is het afhankelijke leven. Als wij onafhankelijk van God leven en werken, zal het resultaat van ons werk zijn dat andere levens vervolmaakt worden om onafhankelijk te zijn. Alleen een afhankelijk leven kan een afhankelijk leven voortbrengen. Alleen een leven dat voor alles afhankelijk is van God kan anderen vervolmaken tot “vrouwen”. Stel dat een bepaald persoon erg sterk is in zichzelf, overtuigd van zijn capaciteiten, voorstellen en beslissingen. Zo iemand kan alleen onafhankelijke levens voortbrengen, bekwame personen die onafhankelijk zijn van God. Het resultaat van zo’n

(6)

werk is niet het Nieuwe Jeruzalem – het zal Het grote Babylon zijn, een stad onafhankelijk van God en opstandig tegen Hem. De Gemeente is echter een vrouw. Als een vrouw heeft ze niet het hoofdschap, noch heeft ze een onafhankelijk leven. Haar hoofd is Christus en haar leven is een afhankelijk leven. Dit zou vandaag de situatie in de Gemeente moeten zijn. Als we anderen op een juiste manier willen vervolmaken en de Gemeente willen opbouwen hebben we zo’n “vrouwelijk”

leven nodig.

De reden dat de Gemeente door de jaren heen afgebroken is in plaats van opgebouwd, is door de zogenaamde bouwers die te onafhankelijk waren. Zij waren mannen in plaats van vrouwen. Niettemin danken we de Heer dat er een klein aantal was dat bereid was een

“vrouwelijk” leven te leiden in afhankelijkheid van de Heer.

Het cruciale punt is niet hoeveel we kunnen doen maar in welke mate we afhankelijk zijn van de Heer. We hebben erop gewezen dat in Johannes 15:5 de Heer Jezus zegt dat we zonder Hem niets kunnen doen. Hoewel we bekend zijn met dit woord, vergeten we het vaak in ons dagelijks leven of zetten het opzij. De apostel Paulus was echter iemand die het beoefende. In 1 Korintiërs 2:3 zei hij: “En ik was bij u in zwakheid, in vrees en in veel beven.” Paulus was bang dat hij iets in zichzelf zou doen, onafhankelijk van de Heer. We hebben vandaag zo’n vrees nodig!

Mag de Heer ons barmhartig zijn en ons deze juiste soort vrees geven. Als we dit hebben zullen we bang zijn om iets in onszelf te zeggen of te doen, iets dat onafhankelijk is van God.

Alles wat we onafhankelijk van de Heer doen is rebellie. Zelfs onze verkondigen van het evangelie of onze hulp aan de heiligen kan een vorm van rebellie zijn. We kunnen veel dingen doen om de gemeentes te helpen; toch kan alles wat we doen rebellie zijn omdat het onafhankelijk van de Heer wordt gedaan.

Ik ben dankbaar voor het licht dat de Heer ons heeft laten zien over het vrouwelijke leven in het boek Exodus. Het enige bruikbare leven voor Hem is het vrouwelijke leven. We moeten allen leren dat God nooit het mannelijke leven gebruikt. De vrouwen in hoofdstuk één werden gebruikt om de kinderen van Israël te bewaren en de vrouwen in hoofdstuk twee werden gebruikt om het vat voor te bereiden dat God had opgewekt. Uiteindelijk werd zelfs Mozes zelf getraind om een “vrouw” te zijn; hij werd net zoals de vroedvrouwen in hoofdstuk één en net zoals de verschillende vrouwen in hoofdstuk twee. Omdat hij een “vrouw” was voor de vervulling van Gods doel, kon hij door God worden gebruikt. Maar zelfs Mozes, toen hij werd uitgedaagd door de kinderen van Israël in de woestijn, handelde eens als een man en verloor daarmee Gods zegen. In de economie van de Heer en in zijn beweging vandaag in Zijn wederopbouwwerk, moeten we allen waakzaam zijn met vrees en beven om niet onafhankelijk van God te handelen. Mogen we allen zien dat God alleen degenen kan gebruiken die “vrouwelijk” en altijd en in alle dingen afhankelijk zijn van Hem. Het is van cruciaal belang dat we leren van de Heer dat alleen het “vrouwelijke”

leven bruikbaar is voor Hem. (Life-study of Exodus, msg. 4, pp. 37-38, 41-44, 45-48)

Studievragen:

1. Wat betekent het om bruikbaar te zijn voor God voor Zijn doel volgens het boek Exodus?

2. Wat betekent het om geestelijk een “vrouw” te zijn?

3. Wat is de enige bron van alle problemen in het huwelijksleven, het gemeenteleven en onder de heiligen, en wat is de oplossing voor dit probleem?

Referenties en verder lezen:

1. Life-study of Exodus, message 4.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Bij ons vreest de ALS Liga dat de deelnemers aan de Ice Bucket Challenge vergeten waarvoor ze het doen. Daarom verspreidde ze deze week een filmpje met de provocerende titel ‘Hoera,

De juiste vraag is hoeveel kanker we kunnen voorkomen met bekende maatregelen, zonder te

Omdat levensverwachtingen wiskundig rare dingen zijn, zijn de kansen om een

Iedereen strijdt tegen het virus maar vergeet niet dat dit virus van alle mensen om je heen potentiële vijanden maakt.. Het zijn medemensen die jouw

De vorige uitzending lazen we als laatste vers uit de eerste brief van Johan- nes, 1Joh.5:12 waar de apostel aan zijn lezers schreef: Wie dus de Zoon van God heeft, heeft het

720 God maakt vrij In de naam van de Vader, In de naam van de Zoon, In de naam van de Geest Voor uw troon,.. Zijn wij hier gekomen En verhogen

Immanuel

Zijn leven lang heeft de heilige Trudo in gebed en in dienstbaarheid aan mensen in nood uw nabijheid gezocht.. Wij bidden U op zijn voorspraak : zegen onze stad en