• No results found

Granaten naar Jezus' gezicht

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Granaten naar Jezus' gezicht"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

1 februari 2012

kerk 11

Granaten naar Jezus’ gezicht

Ook in Antwerpen zullen katholieken protesteren tegen theaterstuk

X

X

Wekte grote ergernis bij Franse katholieken

X

X

Theaterstuk gaat over dementerende man

X

X

Juist antwoord is cultureel van aard

Erik DE SmEt

De Internationale Kunstcampus deSingel in Antwerpen presen- teert deze week de theaterpro- ductie On the Concept of the Face.

Regarding the Son of God, Volume 2 van de Italiaanse regisseur Ro- meo Castellucci. Het stuk wek- te in Frankrijk grote beroering omdat bepaalde katholieken er een godslasterlijke boodschap in meenden te moeten lezen. Aan de theaters waar het werk werd op- gevoerd, werd avond na avond be- toogd, vooral uit charismatische en traditionalistische hoek. Ook voor Antwerpen zijn manifesta- ties aangekondigd.

Net als de regisseur menen meerdere Franse katholieke in- tellectuelen en ook bepaalde bis- schoppen dat de voorstelling hoe- genaamd niet godslasterlijk is of het geloof belachelijk maakt. Ze beschouwen Castellucci zelfs als een van de hedendaagse gods- zoekers over wie paus Benedictus het vaak heeft in zijn toespraken.

Castellucci’s stuk is een spirituele zoektocht, al is het geen mystiek of catechese. Ook bevat het wel degelijk onprettige beelden.

Wat is er te zien? We bekeken het grootste deel van het stuk op de website YouTube. Centraal op de scène prijkt het aangezicht van Christus zoals de Italiaanse

schilder Antonello da Messina het zich verbeeldde in 1465. We horen vaag geluiden waarin de naam Jezus als een mantra wordt her- haald. Een zoon verzorgt zijn de- menterende vader. De oude man takelt af en zakt weg in verdriet.

Hij is incontinent en strompelt in een luier over het toneel. „Kunt

Gij nog mijn herder zijn?”, wordt er geschreeuwd. Plotseling komt er een kind op dat uit een rugzak speelgoedgranaten haalt en die naar Jezus werpt. Andere kinde- ren volgen. In een recentere versie druipt op het einde van het stuk een bruine smurrie over Christus’

aangezicht.

De voorbije decennia raakten we het haast gewend dat er in thea- ter en op televisie wordt gelachen met christelijke symbolen, met de persoon van Jezus of met de eu- charistie. De Franse dominicaan François Boespflug meent echter dat het dom is om het werk van Romeo Castellucci te bestempelen als godslasterlijk. Avant-garde- kunstenaars zoals hij, zegt Boes- pflug, zijn nog steeds geboeid door de christelijke beeldenwe- reld en dat moet mogelijk blijven.

Moeten we dan niet meer reage- ren op laster en belediging? De Franse katholieke schrijver Fa- brice Hadjadj ziet in overtrokken acties zoals in Frankrijk veeleer gelijkenissen met het islamitisch extremisme dan oprechte veront- waardiging geworteld in het ge- loof. „Een juist antwoord moet cultureel van aard zijn”, meent hij. „In de wereld van de cultuur moeten we zelf Christus aange- zicht durven tonen.”

Voor wie nog wilde gaan kijken:

de voorstellingen in deSingel zijn al wekenlang uitverkocht.

Centraal op de scène prijkt Jezus’ gezicht, rechts zit de dementerende man op bed.  © Imageglobe

‘Kerkelijk initiatief opnieuw ondergraven’

Gerecht speurt in alle bisschopshuizen naar dossiers van geestelijken om schuldig verzuim te bewijzen

Amper vier dagen na de pers- conferentie van de Belgische bis- schoppen over hun plannen tot opvolging van gevallen van seksu- eel misbruik van minderjarigen door geestelijken vielen gerechts- dienaars een na een de bisschops- huizen van alle Belgische bisdom- men binnen. Ook bij meerdere religieuze orden en congregaties kwam het tot een huiszoeking.

Alweer werden daarbij de grote middelen ingezet.

Onderzoeksrechter Wim De Troy is in de persoonlijke dos- siers van betichte priesters, van wie sommigen al overleden zijn, op zoek naar sporen van schuldig

verzuim door de kerkelijke over- heden. Anders dan bij de inmid- dels ongeldig verklaarde Opera- tie Kelk, waarbij in juni 2010 bij het aartsbisdom 140 lopende me- ter archiefdozen in beslag werd genomen, zocht het gerecht dit- maal gericht naar gegevens om klachten van slachtoffers te kun- nen onderzoeken. Ook werd de bisdommen toegestaan dat ze ko- pieën van het materiaal behou- den om te kunnen werken aan verzoening en erkenning.

Jan Hertogen, die een klacht in- diende bij de commissie-Adri- aenssens bij dewelke het gerecht ook al dossiers in beslag nam,

heeft ernstige bedenkingen bij de huidige demarche van de on- derzoeksrechter. „Ik heb lang ge- wacht op een antwoord van de Kerk. Het beleidsplan van de bis- schoppen, Verborgen verdriet, heeft wel degelijk zin, maar we moeten beseffen dat slachtoffers die zich nu voor bemiddeling of arbitra- ge melden het risico onder ogen moeten zien van een gerechtelij- ke beslagname. Een tweede maal wordt een kerkelijk initiatief van contact, daderopvolging en hulp blijkbaar ondergraven. Alweer wordt het vertrouwen van de slachtoffers geschonden.” Herto- gen vreest dat de slachtoffers de- finitief de mond wordt gesnoerd en dat ook de „kaduke werking van het gerecht” in de zaak niet meer ter sprake zal komen.

„Wanneer zullen de slachtoffers eindelijk komaf maken met de betutteling door advocatuur en gerecht?”, vraagt Hertogen zich af. Hij ziet meer heil in een initia- tief zoals De Jongens van Don Rua in Nederland, een vereniging van slachtoffers in een internaat van de salesianen in ’s-Herenveen, die tot een vergelijk kwamen met de kerkelijke overheden. Die zaak werd uit de doeken gedaan in het vorige maand verschenen rap- port-Deetman.

Het spreekt vanzelf dat het ge- recht schuldig verzuim door de Kerk mag en moet onderzoeken.

De bisschoppen geven in hun

brochure Verborgen verdriet overi- gens zelf toe dat er in het verleden ernstige fouten zijn gemaakt en dat er sprake is van nalatigheid.

De vraag is waarom het opvra- gen van documenten met zoveel machtsvertoon moest gebeuren.

Jan Hertogen heeft zijn ant- woord klaar: „De ware aard van deze operatie is het schuldig ver- zuim van de Kerk in het vizier ne- men om het verzuim van ouders, opvoeders, media én gerecht af te dekken.” (eds)

Mijn Stannah Starla, de stijl die me bevalt, de teruggevonden vrijheid ...

Documentatie en gratis prijsofferte op

0800 95 950 info@stannah.be

Naam + Voornaam ...

Adres ...

Postcode ... Stad ...

Tel: ... E-mail ...

Stannah bvba, Poverstraat 94, 1731 Relegem

www.stannah.be

advert stannah_NL_100x100.indd 1 10/08/11 15:51

Advertentie

De pers was getipt. Speurders vallen met een grote doos het bis- schopshuis van Namen binnen.  © Imageglobe

Misschien is de regisseur

wel een hedendaagse

godszoeker, maar zijn stuk

is geen catechese

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voor de mohammedanen beginnen de kruis- vaarten dus niet met de tocht naar Jeruzalem, maar met de in hun ogen veel afschuwelijker gebeurtenissen in Al-Andalus (het hele Iberi-

Deze hogere gaven kunnen echter niet gebruikt worden door iemand die geen vrijheid meer bezit en die nooit zelf over zijn daden kan beslissen.. De gevangenis van doctoren,

Een doorgaande lijn waarbij zowel kinderen als teamleden in een positieve, inspirerende leeromgeving worden uitgedaagd om kennis op te doen en talenten en vaardigheden optimaal

Zij bewegen alleen door voortgeleide trillingen van voldoende sterkte, en worden daardoor niet in beweging gebracht door de trillingen van laagfrequent geluid (LFG).. De OHC’s

Principieel door te kiezen voor een samenwerkingsmodel met de Gemeente als opdrachtgever van een gedwongen winkelnering bij de NCG, Praktisch door die opdrachtgeversrol niet waar

Rooms-ka- tholieken hebben meer aandacht voor het hiërarchische karakter van de Kerk (de bisschoppen of het centrale bestuur) en minder voor het plaatselijke.. Hoe

Vele vluchtelingen vonden nog geen onderdak, ten- ten blijken niet bestand tegen de stortbuien, kinderen kampen met bronchitis en longontste- king en er dreigt

Volgens haar familie ging het om een amateuristisch uitgevoerde euthanasie en hadden haar artsen de mogelijkheid voor een nieuwe therapie moeten aangrijpen in plaats van haar leven