• No results found

Een glas bubbels tegen vooroordelen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Een glas bubbels tegen vooroordelen"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Reportage - Wijnbar Marokkaanse zakenvrouw beroert gemoederen bij noorderburen

Een glas bubbels tegen vooroordelen

Een nieuwe wijnbar in Rotterdam, weinig aan toch? Niet als het initiatief van een Nederlands- Marokkaanse zakenvrouw komt. Ze werd zelfs op doodsbedreigingen getrakteerd. Maar er komt ook steun. 'Hoog tijd dat de gemiddelde Marokkaan een tegengeluid laat horen.'

"Ze denken dat we niet bestaan, liberale Marokkaanse

Nederlanders. Wel hier zijn we!"

Uitdagend heffen Rajae El Mouhandiz (34) en Soufia Zahri (26) zondagavond het glas in de Rotterdamse wijnbar Uva Dolce van de met de dood bedreigde Elou Akhiat.

El Mouhandiz en Zahri zijn de initiatiefneemsters van 'De Protestborrel'. Die organiseerden ze vooral als steun in de rug voor Akhiat, "die gewoon haar ding moet

kunnen doen". Maar ook om te laten zien: "Die rotte appel ben ik niet", zegt Zahri, terwijl ze een slok neemt van haar rode wijn. Zahri volgde zangeres El Mouhandiz al langer op Twitter en zag dat ook zij zich kwaad maakte over "de bedreiging uit extremistische hoek, de media die dat onmiddellijk opkloppen en politici in

verkiezingstijd die daar bovenop springen".

Stinkwijf

"Hoog tijd dat de gemiddelde Marokkaan een tegengeluid laat horen", zegt Zahri. "Straks denkt heel Nederland dat alle

Marokkanen fundamentalistisch zijn."

"Stinkwijf, ik hoop dat je tent afbrandt met jou erin", luidde een van de honderden bedreigingen die Akhiat (40) kreeg, na haar

feestelijke opening op 8 februari.

Internet is laagdrempelig,

bedreigingen aan de orde van de dag. Akhiat is niet de enige die wordt bestookt door 'reaguurders'.

Hoe is het plotselinge massale protest uit de moslimgemeenschap te verklaren?

Want het blijft niet bij de borrel van El Mouhandiz en Zahri, die al snel de steun kreeg van de

Marokkaanse Vrouwen Vereniging Nederland (MVVN). Zondag kwamen zo'n vijftig borrelaars bij elkaar. Vanavond gaan opnieuw Marokkaanse Nederlanders Uva Dolce steunen.

"Bij Akhiat komt van alles samen", verklaart de schilder en cartoonist M'hammed Abttoy het succes van de acties: de onvrede over de rol van de media en de politiek, over de hypocrisie bij fundamentalisten die wel een Marokkaanse vrouw en niet de mannen in de horeca bedreigen en over de verstikkende deken die de politieke islam over

de gemeenschap legt.

Abttoy: "De gemiddelde Marokkaan is dat gedoe van haram (slecht) en halal (goed volgens de regels van de islam, red) meer dan zat.

Midden jaren negentig, voor de opkomst van de politieke islam in Europa, had een Marokkaanse met een bar nooit zo veel aandacht gekregen."

Hypocriet

Hij kende een vrouw uit

Casablanca, die in die tijd een bar had in Rotterdam-West. Niemand maakte zich daar druk over. "Het is ook de normaalste zaak van de wereld", valt de Rotterdamse onderwijzer Elhadi Morchid hem bij.

Hij drinkt al voor de tweede keer deze week een glas bij Akhiat.

"Marokko is een wijnland, ook daar zitten vrouwen in de horeca. Elou moet normaal kunnen functioneren, daarom ben ik hier."

Volgens Abttoy is het verzet tegen radicale moslims nu makkelijker te organiseren, omdat ze zichzelf ontmaskerd hebben. Dat gezwaai met citaten uit de koran was intimiderend, maar "de islamisten hebben hun wrede gezicht"

getoond in het Midden-Oosten, vooral in Syrië, Egypte, Libië. "In die korte tijd dat de

Moslimbroederschap in Egypte aan de macht was, voelden christenen en vrouwen zich niet meer veilig op straat."

Nora Azarkan, PvdA-Statenlid in Flevoland, wijst op een recente fatwa van een hoge Egyptische geleerde. "Die heeft gezegd dat de islam een hoofddoek niet verplicht.

Ik denk dat steeds meer vrouwen de hoofddoek gaan afleggen, omdat ze beseffen dat je een goede moslima kan zijn zonder. En omdat ze genoeg krijgen van die hypocriete fundamentalisten."

© De Morgen dinsdag 18 februari 2014 Pagina 14 (1)

(2)

Gniffelend slaat ze haar laptop open. Ze toont een foto op de website van PowNed. Daarop staat de Leidse radicale moslim Shabir Burhani, alias Maiwand al-Afghani, met een glas rode wijn in de hand.

Maiwand verkondigt dat Akhiat, volgens de sharia, bestraft moet worden met vijftig zweepslagen.

Collectief verkneukelen de gasten in Uva Dolce zich over het effect dat hun verzet zal hebben op PVV'ers. Abttoy: "Geert Wilders gaat hier niet blij mee zijn. Hij kan niet blijven roepen dat de

gematigde islam niet bestaat."

Mede-organisatrice El Mouhandiz krijgt ook veel algemene steun uit niet-moslimhoek. "Het regent reacties op internet als verfrissend, een verademing, dit is het geluid waarop we zitten te wachten", zegt ze. "Ik hoop dat als de media en politici zijn vertrokken, gasten van allerlei pluimage blijven komen en dat Akhiat stinkend rijk wordt."

© De Morgen dinsdag 18 februari 2014 Pagina 14 (2)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Die daad noem ik nu een wet.” 8 Voor Rousseau was de wet het “premier principe du droit public” 9 omdat die per definitie op het algemeen belang, de volonté générale,

Voor de gemeente Utrecht is het een bijzonder ingewikkeld dossier geworden, aangezien de discussie uiteindelijk niet alleen meer gaat over de vraag of de gemeente

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Deze ambitieniveaus bieden een terugvaloptie Het verdient aanbeveling om het ambitieniveau naar beneden bij te stellen als onvoldoende voldaan kan worden aan de voorwaarden voor

Deze middelen worden ingezet voor het integreren van de sociale pijler (onder andere wonen – welzijn – zorg) in het beleid voor stedelijke vernieuwing en voor

• Het aantal wetten neemt sinds 1980 stelselmatig toe, en dat geldt ook voor ministeriële regelingen sinds 2005, het aantal AMvB’s neemt enigszins af sinds 2002. • In de jaren

Vooral vaders tot 45 jaar zijn van mening dat ze meer tijd aan hun kind(eren) zouden moeten besteden (47% van hen is deze mening toegedaan, tegenover 35% bij de oudere