• No results found

Cursus O Digitale Media en Leren

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Cursus O Digitale Media en Leren"

Copied!
14
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Digitale Media en Leren pagina 1

Cursus O.28.4.3.1.

Digitale Media en Leren

Rob Nadolski

30 Oktober - 2012

(2)

Digitale Media en Leren pagina 2

Digitale Media en Leren – Aanleiding en kenmerken

1 module (4.3 ECTS)

Vervangt ‘e-learning: wat, waarom, en hoe?’

Ontwerpcompetentie blijft centraal staan

Maar……. nieuwe cursus in specialisatie-deel van de master

Betere afstemming met R&D TEL CELSTEC (ontwerpopdracht – docent)

Inperking aangereikte e-gereedschappen (thema-gebonden)

4 thema’s (non-formeel leren, formeel leren, mobiel leren, serious gaming)

Actualisering tav formeel leren

Verwacht aantal studenten per jaar: 25

Geschatte begeleidingslast: 6 uur/student

Ontwikkeltraject: 1 april 2012-1 september 2012 (ontwerp februari 2012)

Aantal inschrijvingen: 13 studenten (inschrijving geopend: 1-09-2012)

(3)

Digitale Media en Leren pagina 3

Digitale Media en Leren – Waarover? (catalogus)

Digitale media omvatten gedigitaliseerde inhoud (tekst, beeld, geluid, video) die via het Internet en computernetwerken verspreid en

uitgeleverd kan worden (o.a. computers, smartphones, tablets). Bij het interactieve gebruik van digitale media door personen staat de

onderlinge samenhang van inhoud, netwerken, en afspeelapparatuur centraal.

In deze cursus beziet u de mogelijkheden van digitale media voor leren.

Het gaat hierbij om leren waarbij digitale media een wezenlijk aandeel hebben in de vormgeving en ondersteuning van het leren. U kunt

bijvoorbeeld denken aan toepassingen binnen vier samenhangende thema's: (1) non-formele leeromgevingen,(2) formele leeromgevingen, (3) mobiel leren, en (4) serious gaming.

(4)

Digitale Media en Leren pagina 4

Digitale Media en Leren – Leerdoelen (cursustekst)

“In deze cursus kijkt u door een onderwijskundige bril naar de mogelijkheden van digitale media voor leren.

U krijgt daarbij handvaten om toepassingen van digitale media voor leren kritisch te analyseren en zelf een

toepassing te ontwikkelen.”

Meer specifiek (zie OpenU – introductie – leerdoelen)

(5)

Digitale Media en Leren pagina 5

Digitale Media en Leren – Tentamen

1. Ontwerpvoorstel en zelfreflectie

2. Ontwerp en realisatie (= product) met aangereikte e-tool

3. Presentatie van ontwerp en product in de virtuele klas

4. Vier Blogposts

5. Deelname aan de presentatie van minimaal 1 medestudent van diens ontwerp en product in de virtuele klas

Meer specifiek (zie OpenU – introductie – tentamen)

(6)

Digitale Media en Leren pagina 6

Digitale Media en Leren – Opbouw

(7)

Digitale Media en Leren pagina 7

Digitale Media en Leren – Opbouw

(8)

Digitale Media en Leren pagina 8

Digitale media en leren – Opbouw

(9)

Digitale Media en Leren pagina 9

Digitale Media en Leren – opdracht – raamwerken games

[[deze nog uitwerken, met screendumps, bv ‘analyse SG-voorbeeld’]]

(10)

Digitale Media en Leren pagina 10

Digitale Media en Leren – opdracht – analyse game

[[deze nog uitwerken, met screendumps, bv ‘analyse SG-voorbeeld’]]

(11)

Digitale Media en Leren pagina 11

Digitale Media en Leren – opdracht – ontwerp game

[[deze nog uitwerken, met screendumps, bv ‘analyse SG-voorbeeld’]]

(12)

Digitale Media en Leren pagina 12

Digitale Media en Leren – een cursus is nooit af!?

• Updaten bronnen/literatuur

• Links met topics en R&D waar mogelijk versterken/uitbreiden

• Verbeterslag audiovisueel-grafisch (nu te sober)

• Begeleiding extensiveren op basis van exploitatie-ervaringen

• Variant voor commerciële markt?

Et cetera

- houdbaarheidsduur van de vier huidige thema’s, - houdbaarheidsduur van de e-gereedschappen (Moodle, Blackboard, WikiSpaces, GoogleGroups, App Inventor, EMERGO, ARLearn)

- beleid tav OpenU-Opleiding

(13)

Digitale Media en Leren pagina 13

Discussie & Vragen

(14)

Digitale Media en Leren pagina 14

Bedankt voor jullie aandacht…

rob.nadolski@ou.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

- Anders kan reinigen zonder ondersteuning brand, elektrische schokken, storingen, vervorming of schade aan het product veroorzaken.. • Haal voor het reinigen van het product

Je bent op zoek naar je eerste baan of je wilt van baan veranderen en misschien moet je wel van baan veranderen, omdat je door Covid niet langer meer kunt worden ingezet.. Om een

is de hoeveelheid informatie beperkt tot het leersysteem zelf, de taken kunnen volbracht worden met de daar aanwezige kennis en hoeft niet op internet gezocht te worden. Op

De toepassingsopgaven in de twee experimentele onderzoeksgroepen zijn voorzien van metacognitieve hulpaanwijzin- gen en deze hulpaanwijzingen zijn bedoeld voor leerlingen die

y Als zich op het USB-apparaat een map AutoPlay (Automatisch afspelen) bevindt en de bestanden in een ondersteunde indeling zijn opgeslagen, kunnen deze automatisch worden

Aandacht voor de so- ciale en culturele functie van sociale media beschouwen zij als een tweede onderzoeks- dimensie die gehanteerd moet worden om de mogelijke gevolgen voor

podcasts luisteren TV programma's kijken online TV-gids bekijken films en series kijken radio luisteren als bediening voor andere apparaten in als mobiele toegangskaart/betaling

Je kan daar geen vrienden worden, maar anderen kunnen jouw pagina een like geven en gaan volgen.. Voor het mogen maken van een bedrijfspagina heb je eerst een persoonlijk profiel