• No results found

Bijlage 1 Filmcorpus 1997 Mad City

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Bijlage 1 Filmcorpus 1997 Mad City"

Copied!
51
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Bijlage 1 Filmcorpus

1997 Mad City

(Metro)*

My Best Friend's Wedding Scream II

Shadow Conspiracy 1998 (Deep Impact)

Godzilla

(Return to Paradise) Six Days, Seven Nights 1999 Message in a Bottle

Never Been Kissed Three Kings 2000 (Hanging Up)

2001 Bridget Jones’s Diary Zoolander

2002 Brown Sugar

Life Or Something Like It Mr. Deeds

Repli-Kate Ring, The (Van Wilder) Veronica Guerin 2003 Life of David Gale, The 2004 13 Going on 30

Hitch

Life Aquatic with Steve Zissou, The Mr. 3000

Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed Sky Captain and the World of Tomorrow 2005 Anchorman: The Legend of Ron Burgundy 2006 Blood Diamond

Superman Returns 2007 Bordertown

Perfect Stranger Ghost Rider Lions for lambs

(2)
(3)

Bijlage 2 Dataverzameling Filmcorpus

Filmtitel Genre Medium Onderwerp Functie Rol Privéleven begin Privéleven eind

13 Going on 30 Rom. Komedie Tijdschrift Vrouwenzaken Redacteur Hoofdrol Relatie Relatie

Anchorman Komedie TV Nieuws Binnenl. Presentatrice Love-interest Single Relatie

Blood Diamond Drama Tijdschrift Nieuws Buitenl. Schrijvende verslaggeefster + foto Love-interest Single Single

Bordertown Drama Krant Nieuws Binnenl. Schrijvende verslaggeefster Hoofdrol Single Single

Bridget Jones’s Diary Rom. Komedie TV Nieuws Binnenl. Verslaggeefster in beeld Hoofdrol Single Relatie

Brown Sugar Rom. Komedie Tijdschrift Muziek Hoofdredacteur Hoofdrol Single Relatie

Ghost Rider Actie TV Nieuws Binnenl. Verslaggeefster in beeld Love-interest Single Relatie

Godzilla Actie TV Nieuws Binnenl. Verslaggeefster in beeld Love-interest Single Relatie

Hitch Rom. Komedie Krant Roddel Schrijvende verslaggeefster Love-interest Single Relatie

Life Aquatic with Steve Zissou, The Komedie Tijdschrift Wetenschap Schrijvende verslaggeefster Love-interest Relatie en zwanger Single met kind

Life of David Gale, The Drama Tijdschrift Nieuws Binnenl. Schrijvende verslaggeefster Pion Onbekend Onbekend

Life Or Something Like It Rom. Komedie TV Nieuws Binnenl. Verslaggeefster in beeld Hoofdrol Relatie Relatie

Lions for lambs Drama TV Politiek Verslaggeefster buiten beeld De pers Onbekend Onbekend

Mad City Drama TV Nieuws Binnenl. Verslaggeefster in beeld De pers Onbekend Onbekend

Message in a Bottle Drama Krant Column Researcher Hoofdrol Single met kind Single met kind

Mr. 3000 Komedie TV Sport Verslaggeefster in beeld Love-interest Single Relatie

Mr. Deeds Rom. Komedie TV Roddel Verslaggeefster buiten beeld Love-interest Single Relatie

My Best Friend's Wedding Rom. Komedie ? Eten Schrijvende verslaggeefster Hoofdrol Single Single

Never Been Kissed Rom. Komedie Krant Nieuws Binnenl. Schrijvende verslaggeefster Hoofdrol Single Relatie

Perfect Stranger Thriller Tijdschrift Nieuws Binnenl. Schrijvende verslaggeefster Hoofdrol Single Single

Repli-Kate Rom. Komedie Tijdschrift Wetenschap Schrijvende verslaggeefster Love-interest Relatie Relatie

(4)

Scooby-Doo 2: Monsters Unleashed Komedie TV Nieuws Binnenl. Verslaggeefster in beeld Moordenaar Onbekend Onbekend

Scream II Thriller TV Nieuws Binnenl. Verslaggeefster in beeld Een v. d. personages Single Relatie

Shadow Conspiracy Actie Krant Politiek Schrijvende verslaggeefster + foto Love-interest Relatie Relatie

Six Days, Seven Nights Rom. Komedie Tijdschrift Vrouwenzaken Redacteur Hoofdrol Relatie Relatie

Sky Captain and the World of Tomorrow Actie Krant Nieuws Binnenl. Schrijvende verslaggeefster + foto Love-interest Single Relatie

Superman Returns Actie Krant Nieuws Binnenl. Schrijvende verslaggeefster Love-interest Relatie met kind Relatie met kind

Three Kings Komedie TV Nieuws Buitenl. Verslaggeefster in beeld De pers Onbekend Onbekend

Veronica Guerin Drama Krant Nieuws Binnenl. Schrijvende verslaggeefster Hoofdrol Relatie met kind Relatie met kind

(5)

Bijlage 3 Anchorman: the Legend of Ron Burgundy

1.

Protocol

Eerste fase

Introductie hoofdpersonen (12 minuten)

Ron Burgundy is in de jaren ’70 een beroemde nieuwslezer van het Channel 4 news team. Samen met Champ, Brick en Brian haalt hij al jaren de hoogste kijkcijfers. Tijdens een feestje om de wederom de hoogste kijkcijfers te vieren valt zijn oog op Veronica Corningstone, maar zijn versierpogingen hebben geen effect.

Tweede fase

Ontstaan liefdeskoppel (25 minuten)

Veronica blijkt de nieuwe verslaggeefster omdat de baas van de zender meer diversiteit wil en dus een vrouw toevoegt aan het nieuwsteam. Het nieuwsteam is niet blij met de

vrouwelijke journaliste. Los daarvan vinden ze haar wel aantrekkelijk en ze doen omstebeurt mislukte versierpogingen. Als laatste weet Ron wel het hart van Veronica te veroveren met zijn Jazzfluit. Veronica wil hogerop komen binnen de zender en denkt niet dat een relatie met een collega daarbij helpt en laat Ron daarom beloven het stil te houden

Derde fase

Problemen (15 minuten)

Terwijl Veronica tegen haar zin verslag moet doen van kattenshow, vertelt Ron live op televisie over zijn relatie met Veronica. Zij is boos, maar Ron weet het weer goed te maken. Maar als Veronica het presenteren van het journaal van hem overneemt, omdat Ron te laat komt, kan hij dat niet waarderen en ze maken het uit.

Vierde fase

Strijd (14 minuten)

Veronica wordt door de kijkers gewaardeerd en ze mag het nieuws nu samen met Ron presenteren. Het nieuwsteam is het niet eens met de gang van zaken en probeert Veronica te saboteren, fysieke gevechten volgen. Dan krijgt Veronica de tip dat Ron alles leest van teleprompter. Als hij die avond afsluit met ‘Go fuck yourself, San Diego!’ wordt Ron ontslagen.

Vijfde fase Slot (20 minuten)

Veronica is nu de hoofdpresentator en Ron slijt zijn dagen met alcohol in de kroeg. Als

Veronica verslag moet doen van de bevalling van een panda wordt ze door een concurrent in de berenkuil geduwd. Nu Veronica nergens te vinden is, is de chef gedwongen een beroep te doen op Ron. In de dierentuin aangekomen kiest hij ervoor Veronica te redden in plaats van verslag te doen en met behulp van zijn hond lukt dat. Ron en Veronica maken het weer goed en presenteren samen de bevalling.

(6)

Sequentie 1 (14.56 - 15.45 min.)

Het news-team heeft net gehoord dat Veronica deel gaat uitmaken van hun team. Ze doen hun beklag bij Ed, de chef.

Brian: I mean, come on, Ed! It’s bull crap! Don’t get me wrong I love the ladies. They rev my engine, but they don’t belong in the newsroom!

Champ: It is anchorman, not anchorlady! And that is a scientific fact! Brick: I don’t know what we’re yelling about!

Brian: Ron, what do you think?

Ron: Shit! Sh.. It’s terrible! She has beautiful eyes, and her hair smells like cinnamon!

Brian: Mm-hmm.

Brick: Loud noises!

Ed: All right. Everyone relax! She’s not gonna take anyone’s airtime. Brick: I read somewhere that their periods attract bears. Bears can smell the

menstruation.

Brian: Well, that’s just great. You hear that, Ed? Bears, now you’re putting the whole station in jeopardy.

Champ: I will say one thing for her, Ed, she does have a nice, big old behind. I’d like to put some barbecue sauce on that butt and just bite, bite, bite, bite, munch, munch, munch!

(Iedereen lacht erom)

3.

Foto’s

Screenshot 1 Outfit 1 (14:20) Screenshot 2 Outfit 2 (19:58)

(7)

Screenshot 5 Ron ziet Veronica in verte lopen (8:15) Screenshot 6 Introductie Veronica (8:19)

(8)

Bijlage 4 Blood Diamond

1.

Protocol

Eerste fase

Kennismaking met de hoofdrolspelers (30 min)

In Siera Leone wordt visser Solomon Vandy gevangen genomen door RUF, de rebellen, en gedwongen te zoeken naar diamanten, waarmee de RUF zijn wapens kan financieren. Solomon vindt een hele grote roze diamant, hij probeert hem te verstoppen, maar een van de leiders merkt hem op. Op dat moment wordt het kamp aangevallen door de regering en zowel Solomon als de man die hem doorhad worden in de gevangenis gezet. De visser heeft nog wel kans gezien de diamant te verstoppen. In de gevangenis in Freetown roept de rebellenleider naar Solomon dat hij de diamant gezien heeft. Dit komt ten oren bij Archer, een blanke diamantsmokkelaar uit Zimbabwe, die ook in de gevangenis zit nadat hij betrapt is op het smokkelen van diamanten over de grens. Hij besluit Solomon uit de gevangenis te halen. Archer heeft dan al kennis gemaakt met Maddy Bowen, een Amerikaanse journaliste van het tijdschrift Vital Affairs, die een verhaal wil schrijven over diamantsmokkelaars. Maar Archer is niet bereid over zijn handel te vertellen.

Tweede fase

Verbinding hoofdrolspelers (30 min)

Bij een tweede ontmoeting bij dezelfde bar probeert Maddy nog een keer informatie te krijgen uit Archer, maar deze weigert. Archer zoekt Solomon op en weet een deal te sluiten. Hij zal helpen de familie van Solomon terug te vinden in ruil voor de steen. Op datzelfde moment bereiken de rebellen van RUF Freetown en de hele stad komt in brand te staan. Archer en Solomon weten te ontkomen. Archer heeft de hulp van Maddy nodig om

Solomions familie te vinden. Ze komen tot de deal dat Maddy zal helpen Solomons familie te vinden, dan zal Archer in ruil daarvoor feiten leveren voor haar verhaal over bloeddiamanten Derde fase

Zoektocht familie Solomon (25 min)

Ze vinden de familie in een groot vluchtelingenkamp, maar Dia, de zoon van Solomon, ontbreekt. Hij is meegenomen door de rebellen en getraind tot een kindsoldaat. Via een perskonvooi dat onder vuur komt te liggen en een opvang voor jonge oorlogsslachtoffers weten de drie het kamp van Colonel Coetzee te bereiken. Archer heeft vroeger voor hem gewerkt en is nog geld schuldig aan hem, na zijn mislukte smokkel. Archer steelt met behulp van Maddy wapens om alleen met Solomon achter de diamant en Dia te gaan. Bij het afscheid geeft hij Maddy zijn boekje met alle bewijzen, dat de westerse diamanthandelaar Van Der Kaap weet dat de diamanten uit deze regio komen en dat er wapens van worden gekocht.

Vierde fase

Voettocht Solomon en Archer (35 min)

(9)

Coetzee. Maar Archer is wel geraakt en besluit de diamant en zijn vluchtvliegtuig aan Solomon te geven. Hij belt nog een keer met Maddy, om te zeggen dat ze haar verhaal kan schrijven en afscheid te nemen.

Vijfde fase Slot (10 min)

In Londen verkoopt Solomon de diamant onder het oog van de camera van Maddy. Zo is haar verhaal rond en komt het verhaal van de bloeddiamanten naar buiten. Solomon weet te bedingen dat zijn familie naar Londen wordt gehaald en eindigt met het toespreken van een congres in Zuid-Afrika over bloeddiamanten in het bijzijn van Maddy, wiens artikel over bloeddiamanten voor veel onrust heeft gezorgd.

2.

Sequenties

Sequentie 1 (24:23)

Maddy kijkt bij de bar op het strand naar Clinton op televisie bij bar. Als Archer op haar afstapt begint ze tegen hem te praten.

Maddy: The world is falling apart and all we here about is Blowjobgate. Sequentie 2 (36:54 – 38:23)

Maddy (M) en Archer (A) komen elkaar voor tweede keer tegen bij de bar op het strand, nu ’s avonds. Setting: Donker, alleen mensen belicht, veel mensen luchtig gekleed,

uitgaanspubliek. (LS: Long Shot, MS: Middle Shot, CU: Close UP, VP: Vogel Perspectief)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

36.54 - MS M M lacht en staart naar A Dansmuziek bar

36.58 - MS A A loopt naar M Dansmuziek bar

36.59 M: Hi, I’m Maddy Bowen MS M Grote glimlach M naar A, staan nu meter van elkaar

Lachje M

37.02 A: How about you dance with me?

M: No, I don’t dance.

MS M,A 20 cm van elkaar, hoofden naar elkaar toe 37.04 A: Neither do I. MS M,A A loopt richting

dansvloer, trekt M mee

37.05 A: Come on. LS Hoofden van

danspubliek, op verhoging trekt A M mee. M laat zich met glimlach meevoeren

Muziek weer wat harder

37.08 - LS Danspubliek vanuit DJ

(10)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid bewegen op muziek,

draaien om elkaar heen.

37.14 - CU Iets verder ingezoomd

37.16 M: When did you first start moving stones? Was it Angola?

M: Then you did the whole mercenary thing. Was that fun?

M: So, what are you? Nihilist? Opportunist?

CU M en A draaien en

dansen om elkaar heen

Woorden zijn seksueel uitgesproken.

37.30 A: Maybe I wasn’t breast-fed as a child, huh?

CU A 37.34 M: You think I haven’t met

people like you before?

CU M M danst even sensueel iets verder van A af. 37.39 A: I think you get off on

people like me. M: You think?

MS M,A M draait zich om en danst nu met haar achterste tegen hem aan te dansen.

37.42 M: When did you first start working for Van De Kaap?

Inzoomen op M

Idem 37.44 A: Christ, you never stop

do you?

CU A A zoekt iets meer afstand

Iets geërgerd uitgesproken 37.49 M: No, I never stop

M: Do you want me to stop?

CU M M draait zich weer om, legt handen om nek A, lacht

M met glimlach om mond en staart A aan 37.54 A: Why don’t we go back

to your place, see what’s inside the minibar, huh?

CU M,A Hoofden 10 cm van elkaar

38.00 M: I’m a print journalist. I drank it.

CU M Idem

38.02 M: Is it possible that you don’t care how many people die because of the deals you do?

CU M,A A kijkt M niet meer aan, lacht niet meer

38.06 A: People here kill each other as a way of life. Always been like that.

CU A

38.11 M: So you can just watch it and go about your day?

CU M,A Felle blik M, zijn gestopt met dansen

Fel uitgesproken 38.14 A: Maybe we should all

just write about it, then.

CU A A draait zich af van M Cynisch 38.18 A: Look thanks for the

dance, huh?

(11)

Sequentie 3 (51:14)

Archer vraagt Maddy om Solomon te helpen

Maddy: This whole country is at war. Why should I help just one person? I cannot believe I just said that.

Sequentie 4 (52:12 – 52:40)

Maddy, Archer en Solomon (S) komen aan bij een vluchtelingenkamp waar de familieleden van Solomon volgens de VN zou moeten zijn.

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

52.12 - LS M,A,S M,A,S komen heuvel op

lopen, naast elkaar.

stil 52.15 M: This is what a million

people looks like.

MS M,A,S M,A,S van achteren, staan stil, met op de

achtergrond een heel groot vluchtelingenkamp

idem

52.28 M: At the moment, the second largest refugee camp in Africa.

LS M,A,S M,A,S van voren, lopen verder

idem

52.35 M: Might catch a minute of this on CNN

somewhere between Sports and Weather

LS M,A,S steeds meer vogel-perspectief

M,A,S van achter lopen richting de ingang.

idem

Sequentie 5 (58:04 – 58:52)

Maddy zit in verlaten klaslokaal te schrijven, Archer komt binnen en leest een stuk van haar artikel over Solomon voor.

Maddy: Do you think I’m exploiting his grief? You’re right. It’s shit. It’s like one of those infomercials. You know, the little black babies with swollen bellies and flies in their eyes. So here I’ve got dead mothers, I’ve got severed limbs, but it’s nothing new. It might be enough to make some people cry if they read it, maybe even write a check, but it’s gonna be enough to make it stop. I’m sick of writing about victims, but it’s all I can fucking do. Because I need facts. I need names. I need dates. I need pictures. I need bank accounts. People back home wouldn’t buy a ring if they knew it cost someone else their hand. But I can’t write that story until I got facts that can be verified which is to say, until I find someone who will go on record. So if that’s not you and you’re not really gonna help me, and we’re not really gonna screw then why don’t you get the fuck out of my face and let me do my work.

Sequentie 6 (1.03:39 – 1.03:55)

(12)

Collega: She’s like a full-on heat seeking missile, bru. I mean, I saw her go into

Afghanistan like about 200 clicks into Taliban land. When the military said no, she just took a bus, bru. Came back with 3000 words and she still looked so good. Like hot, you know.

Sequentie 7 (1.08:25 – 1.09:37)

Maddy, Archer en Solomon lopen door de jungle. Opeens zijn ze omringd door lokale milities (ML).

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

1.08.25 - VP LS

M,A,S, Langzaam naar beneden

M,A,S lopen over pad door jungle. Hangen

opgeknoopte mannen aan boom

Jungle geluiden

1.08.31 - MS M,A,S A kijkt behoedzaam om zich

heen

Idem

1.08.33 - LS Gewapende man tussen de

bomen

Idem

1.08.35 - MS M,A,S M,A,S kijken waakzaam om

hun heen

Idem

1.08.36 - MS Gewapende man tussen de

bomen

Idem 1.08.38 A: Kamajors. Local

militia protecting their homes, huh?

S: Do not look them in the eye.

A: No

MS M,A,S M,A,S lopen met hoofd naar beneden.

Idem A fluistert

1.08.43 ML: Who are you? MS militie-leider

ML springt tevoorschijn Op luide toon gesproken

1.08.44 - MS M M schrikt achteruit

1.08.45 S: We are friends. (in plaatselijke taal) S: We are friends. (in plaatselijke taal)

MS wisselend tussen S & M en ML

S loopt met handen omhoog en hoofd naar beneden richting ML, ML trekt pistool

1.08.50 S: We are not R.U.F! We are not

governement! ML: We will kill all of you! (in plaatselijke taal) MS wisselend tussen S & M en ML ML richt pistool op S, M en S kijken bang op naar ML

(13)

1.08.57 M: Excuse me. Excuse me ?

MS S & M en ML

Iedereen kijkt verbaasd naar M

M vriendelijk 1.09.00 M : Hi, I’m Maddy

Bowen with Vital Affairs magazine.

MS S en M M doet een stapje naar voren

idem

1.09.02 - MS A A doet hoofd weer een

beetje omhoog 1.09.03 M: Wonder if I could

take your picture. I’m just gonna get my camera. MS van achteren M,S op voorgrond ML daar achter

Vij pistolen gericht op M,S. M pakt camera uit tas.

1.09.04 M: I’ve heard about your struggle. I’d love to know more about it

CU M M kijkt ML recht aan

1.09.06 - CU ML ML kijkt verbaasd naar M

1.09.07 M: Would you mind if I took your picture? Everyone together?

CU M M gebaart met handen de militia naar elkaar te komen 1.09.11 M: Everyone could all

come together ML: Who is this woman? (in plaatselijke taal)

CU ML ML kijkt verbaasd naar M

1.09.13 S: We are friends. (in plaatselijke taal)

CU S Ogen S naar beneden gericht

ML lichtelijk vijandelijk 1.09.15 M: Is that okay? If

everyone could come closer.

CU

wisselend M en ML

ML knikt naar anderen om bij elkaar te gaan staan, M houdt fototoestel voor oog. 1.09.21 M: If you come over

here and come in nice and close. That’s good

CU

wisselend M en ML

M neemt foto’s, ML en co nemen stoere poses in

M enthousiast

1.09.24 - CU S en A S en A kijken onbegrijpelijk

naar elkaar 1.09.27 M: There you go.

That’s perfect.

CU M Grote glimlach M

1.09.28 ML: Reminds me of my wife (in plaatselijke taal)

CU ML ML buigt naar medestrijder, die knikt.

1.09.30 M: How about one together. Us together, what do you think? M: I’ll come in like this,

(14)

yeah?

1.09.36 - Zogenaamde foto van M en

ML

Sequentie 8 (1.11:34 – 1.11: 57)

Maddy en Archer lopen rond opvangtehuis in het midden van de jungle. Maddy: Imagine doing all this, huh?

Archer: What’s your excuse?

Maddy: Well, it’s gotten hard to go back to sipping latté’s and talking interest rates. Archer: So you’re an action junkie, huh?

Maddy: Three out of five ex-boyfriends recently polled say that I prefer to be in a constant state of crises. Maybe I just give a shit.

3. Foto’s

Screenshot 1 Onder schot van milities (1.08:51) Screenshot 2 Foto met plaatselijke militie (1.09:35)

(15)

Screenshot 5 Aankomst bij vluchtelingenkamp (52:18) Screenshot 6 Maddy is slachtofferverhalen zat (57:55)

Screenshot 7 Archer geeft boekje met feiten (1.22:31) Screenshot 8 Maddy zet deal op foto (2.04:14)

(16)

Bijlage 5 Hitch

1.

Protocol

Eerste fase

Introductie (14 minuten)

Hitch is een datedokter. Hij helpt mannen om indruk te maken bij hun droomvrouwen. Zelf heeft hij geen problemen om dates met vrouwen te regelen. Sara, roddeljournaliste, is eerder teruggekomen van vakantie, omdat ze op het strand foto’s heeft kunnen maken van de vreemdgaande vriend van ster Allegra Cole.

Tweede fase

Kennismaking (28 minuten)

Hitch krijgt Albert Brenneman, een financieel adviseur als klant. Hij is niet zo succesvol bij de vrouwen en heeft zijn oog laten vallen op diezelfde Allegra, die een klant is bij zijn kantoor. Hitch weet een eerste contact te regelen tussen de twee over financien. Zelf komt hij in een bar Sara tegen en weet haar nieuwsgierigheid te wekken.Om haar een dag later via een koerier uit te nodigen voor een date. Hitch weigert Vince te helpen, die alleen seks wil hebben met een vrouw, toevallig de beste vriendin van Sara. De date zondagochtend tussen Sara en Hitch verloopt door toedoen van Hitch verre van vlekkeloos.

Derde fase

Liefde (28 minuten)

Albert en Allegra ontmoeten elkaar op een modeshow. Albert probeert zich zo veel mogelijk aan de tips van Hitch te houden en de avond is redelijk geslaagd. De volgende ochtend staan de twee in de krant en Sara baalt dat zij de primeur niet had. Ze komt erachter dat Hitch de kaartjes voor Brenneman heeft geregeld en nodigt hem uit voor een tweede date. Samen met haar baas en zijn vrouw gaan ze zelf koken en Hitch krijgt een allergische reactie op iets dat hij eet. Hij raakt lichtelijk dronken door het medicijn en blijft bij Sara op de bank slapen. ’s Ochtends zoenen ze voor het eerst.

Vierde fase Ruzie (26 minuten)

Vince heeft de vriendin van Sara vreselijk behandelt en heeft daarbij de naam “datedokter” laten vallen. Sara weet een afspraak te regelen met deze datedokter en komt er achter dat het Hitch is. Na Albert’s echte date met Allegra zoenen de twee. Sara scheldt Hitch de huid vol op een tentje bij hem thuis omdat ze denkt dat hij Vince heeft geholpen haar vriendin pijn te doen. Ze zet in de krant dat Hitch Albert in bed heeft weten te krijgen bij Allegra. Hitch probeert Sara uit te leggen dat hij niets te maken had met Vince, maar het eindigt in ruzie. Maar Sara ontdekt dat hij de waarheid sprak en biedt haar verontschuldigen aan, maar Hitch is er klaar mee.

Vijfde fase Slot ( 13 minuten)

(17)

leuk aan Albert vond, zijn eigen inbreng was en Albert en Allegra maken het goed. Hij gaat ook naar Sara om te verklaren dat hij haar nog steeds leuk vindt, na enige overredingskracht moet zij erkennen dat het wederzijds is. Het sluit af met het huwelijk van Albert en Allegra.

2.

Sequenties

Sequentie 1 (7:45 – 8:50)

Sara komt na haar vakantie terug op de redactie.

Sara: Good morning, how are you? Geoff: Bitter, party of one.

Sara: He, you should try it some time.

Geoff: Barbados by myself? I wouldn’t last five minutes.

Sara: It was just what the doctor ordered. I slept in, I did my yoga, I read a couple of books, I flirted with my scuba instructor.

Geoff: And apparently never left the office. Sara: I know, isn’t that great?

Geoff: You should’ve taken someone with you. Sara: Who am I gonna take with me?

Geoff: This is where a boyfriend comes in handy. Sara: I don’t have time for a boyfriend.

Geoff: You said that two years ago.

Sara: Yes, and its true today as it was then. Fotoguy: I thought you were on vacation.

Sara: See if these are in focus and have them in my desk in an hour. (gooit een fotorolletje naar hem toe)

Sara: Besides, relationships are for people waiting for something better to come along.

Geoff: Spoken like a true cynic. Sara: I’m not a cynic. I’m a realist.

Max: You are a realist masquerading as a cynic who is secretly an optimist. What are you doing here? What is she doing here?

Sara: She works here, remember?

Max: No, she doesn’t. Not for another four days. Sara: This couldn’t wait.

Max: It could. What are you doing? Go back to the beach. I don’t want you here. Sara: No, really, you do.

Max: You are becoming a sick, workaholic lunatic and this is exactly the kind of nervous, overwrought behaviour that leads to …

Sara: Pictures of Sebby with a busty brunette. Max: A very big raise.

Max: Jesus, you could find dirt in a snowstorm. Sara: It comes with the job.

(18)

Max: I think it’s great that you’re so good at your job. I’m just a little worried as to why.

Sara: Let me worry about that.

Max: Okay. I want that column on my desk by lunch. Sara: Does that mean you’ll pay for my hotel?

Max: For you to sip mai tais? I don’t think so. Get out. Sequentie 2 (55.16 – 56.27)

Sara heeft ontdekt dat Hitch meer weet van Abert en Allegra en belt hem voor een nieuwe date, haar chef Max luistert mee.

Sara: Machine

Sara: Hi, it’s Sara. I just wanted to say thank you for an unforgettable experience the other day. And if you ever want to see your shirt again you can come by the Fulton Fish Market tonight, around eight o’clock. Okay, bye.

Max: Do you think he’ll show?

Sara: Yeah. He’s too much of a player to have a bad date on his record. Max: Is this a source or a date?

Sara: A source.

Max: Well it sounded like a date. Sara: Well, it was supposed to.

Max: So it looks like a date and it sounds like a date, but’s not a date. Sara: Yeah, right.

Max: Just checking

3.

Foto’s

Screenshot 1 Max, Sara en Geoff op de redactie (7:54) Screenshot 2 Max en Sara op zijn kamer (8:44)

(19)
(20)

Bijlage 6 The Life of David Gale

1.

Protocol

Eerste fase

Kennismaking Bitsey Bloom (20 min)

Bitsey Bloom, journaliste bij Time, is gevraagd drie dagen David Gale, die aan het eind van de week in de gevangenis ter dood zal worden gebracht wegens de moord op Constance. Haar baas geeft alleen toestemming als er ook een stagiair meegaat, Zack, tot ongenoegen van Bitsey. De twee rijden naar Texas waar ze in een motel verblijven. De volgende dag in de gevangenis mag Zack niet bij het interview aanwezig zijn. Gale gaat over zijn leven vertellen. Tweede fase

Levensverhaal David Gale deel 1 (18 min)

Gale is een professor op de universiteit en voert daarnaast samen met collega Constance actie tegen de doodstraf. Op een universiteitsfeestje heeft hij seks met een studente, Berlin. De volgende ochtend heeft hij een debat met de pro-doodstraf gouverneur, die hij laat ontsnappen. Bij het verlaten van het gebouw wordt hij gearresteerd op beschuldiging van verkrachting van Berlin, ze heeft aangifte gedaan.

Derde fase

Eerste onderzoek (18 min)

Bitsey is er nog steeds van overtuigd dat Gale schuldig is, Zack heeft zijn twijfels. Op dag twee gaan ze naar het huis waar de moord gepleegd zou zijn. Constance is naakt gevonden met een plastic zak over haar hoofd en de sleutels van haar handboeien in haar maag. Als Bitsey en Zack weer naar het motel rijden zien, hebben ze het idee dat ze achtervolgd worden door een man die ze al eerder gezien hebben.

Vierde fase

Levensverhaal David Gale deel 2 (18 min)

De rechtzaak gaat niet door, omdat Berlin vertrokken is. Maar Gale wordt wel verlaten door zijn vrouw en zoontje en verliest zijn baan en zijn huis. Het gaat steeds meer bergafwaarts, Gale raakt aan de drank en kan geen baan vinden. Hij heeft wel nog steun aan Constance, maar die blijkt leukemie te hebben.

Vijfde fase

Tweede onderzoek (14 min)

Zack heeft ondertussen uitgevonden dat de advocaat van Gale, Belyeu, slecht was. Aangekomen bij motel vinden ze een videoband in de kamer van Bitsey. Daar is een

stervende Constance te zien. Bitsey stort in maar ze besluiten de politie er buiten te houden. Bitsey en Zack hebben wederom het idee dat ze gevolgd worden en als Bitsey na een

gesprek met Belyeu nog even terug zijn kantoor in loopt ziet ze daar diezelfde man. Gale vertelt in gevangenis dat die man Dusty is, een agressieve medestrijder tegen de doodstraf. Zesde fase

(21)

De protesten tegen de doodstraf hebben niet veel effect. Constance heeft moeite te

aanvaarde dat ze dood gaat. Als ze samen met Gale haar leven beschouwt, had ze wel meer seks willen hebben, waarna Gale haar dat aanbiedt. Constance accepteert het aanbod. De volgende dag wordt Gale in zijn auto gearresteerd voor de moord op Constance.

Zevende fase

Onschuld Gale bewijzen (30 min)

Na het verhaal van Gale is Bitsey ervan overtuigd dat Dusty Gale er inluist. Bitsey probeert de hele nacht te bedenken wat zich er precies heeft afgespeeld. De volgende ochtend krijgt ze een ingeving en ze gaan opnieuw naar het huis waar de moord gepleegd is. Bitsey zet de moord in scène, met haar zelf in de rol van Constance. Ze komt erachter dat Constance het zelf heeft gedaan en daarmee samen met Dusty heeft willen bewijzen dat er onschuldige mensen ter dood worden veroordeeld. Ze vindt in het huis van Dusty de rest van de

videobeelden, waar het bewijs op staat. Maar ze komt te laat bij de gevangenis, Gale is al ter dood veroordeeld.

Achtste fase Slot (5 min)

Bitsey ontvangt een videoband van Gale waardoor duidelijk wordt, dat hij vanaf het begin in het complot zat. Ondertussen brengt Dusty het geld dat Gale heeft gekregen voor het interview naar het zoontje van Gale.

2.

Sequenties

Sequentie 1 (3:34 – 5:43)

De hoofdredacteur uit zijn twijfels over het sturen van Bitsey naar David Gale aan Barbara, die gaat met Bitsey verhaal halen op zijn kamer.

Barbara: So, what’s your problem?

Joe: Hi, Barbara. Morning Bitsey. Okay, here’s my concern. Setting aside the cost issue, although 500.000 dollar in cash for three days of interviews is not only illegal, it’s obscene.

Barbara: That’s market value. The guy has never talked.

Joe: Aside from that, I, we are still uncomfortable with the arrangement.

Bitsey: Why?

Joe: Bitsey, you spent a very public seven days in jail for a very public contempt of court citation.

Bitsey: For protecting sources. If you were so goddamn uncomfortable with the story, why did you slap it on the domestic and international covers?

Joe: Look what makes us, me, uncomfortable is that a rapist slash murderer has asked to spend the last three days of his life giving an interview, his very first, to a reporter who is now famous for protecting sexual deviants. A reporter who is also a very attractive woman.

Barbara: Oh, come on. This is disparate treatment.

Joe: Oh, boy.

Bitsey: I could go if I where an ugly guy?

(22)

Barbara: I hear lawyers gleefully saying “Bloom versus News Magazine Incorporate” Bitsey: “Well, your Honour, I started to no notice my assignments were being

determined on the basis of my sex.” Barbara: You gotta let her go now.

Joe: That’s not quit what I meant. Barbara: He’s got to let you go.

Joe: All right, all right. Enough. But the intern will be with you at all times. Barbera: Oke.

Bitsey: What? Intern. No, you’ve got to be kidding. Barebera: That’s what he said.

Bitsey: He’s a jerk. Barbara: He’s your boss.

Bitsey: Not an intern. I always work alone. Barbara: Not this time.

Bitsey: I’m not baby-sitting Sequentie 2 (9:25 – 11.07)

Bitsey (B) en Zack (Z) zitten de eerste dag in restaurant tegenover het motel (W: waitress).

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

9.25 - MS B komt door beeld naar

restaurant lopen

Autogeluiden

9.29 - MS Z rookt sigaret en leest

boek aan tafeltje in restaurant, B. komt op achtergrond binnen 9.34 W: Morning

B. Hi

LS B loopt naar tafeltje Z 9.38 B: A little early for that,

isn’t it?

MS B frontaal

B kijkt naar boek Z. en gaat tegenover hem zitten.

9.40 Z: The non-smoking section is over there.

MS Z Z kijkt lichtelijk geïrriteerd 9.43 B: I meant the book. MS B B legt tas naast haar neer 9.45 Z: Dialogical Exhaustion

bij David Gale

MS Z Z kijkt enthousiast en houdt boek op 9.49 Z: The guy is a genius

B: What time is it?

MS B en Z, vanuit achter Z

B pakt menukaart

9.53 Z: 9.15 am

Z: There are ten prisons around here.

CU Z Z kijkt op horloge en buigt daarna voorover naar B. 9.57 Z: Death row is in the Ellis

(23)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid the Terrell unit at the end

of the year.

serveerster 10.01 Z: The waitress’s

boyfriend works there. Her last boyfriend worked in the Huntsville unit.

CU B B luistert en kijkt Z aan en even naar de serveerster

10.05 Z: The two before that in Walker. The Estelle unit has the cutest guys. And I’m quoting, “My butt’s too big to get an Estelle guy.”

CU Z Z trekt ironisch gezicht.

10.13 - MS B en Z,

vanuit achter Z

B lacht en kijkt weer naar menukaart

Klein lachje B

10.14 Z: Ellis is 15 minutes out of town.

CU Z 10.17 Z: We’ve got five and a

half ours.

B: Never eat in a place where the menus have pictures of the food.

MS B en Z, vanuit achter Z

B kijkt geïrriteerd naar menukaart

10.21 Z: We should drive into Austin. Check out the crime scene. That could be some great stuff for our story.

CU Z Z. roert in koffie.

10.25 B: This isn’t our story. It’s not even a story. It’s an interview.

MS B en Z, vanuit achter Z

Kijkt naar Z en naar papieren in dossier. 10.30 B: Most importantly for

you to remember,

CU Z Z kijkt verbaasd op 10.33 B: it’s my interview. CU B B kijkt Z indringend aan 10.34 Z: Oke, what do I do for

the next five hours?

CU Z Z leunt iets achterover 10.37 B: Drive around. Look for

a decent restaurant.

CU B B kijkt nonchalant 10.40 Z: You know, Bitsey, your

reputation…

MS B en Z, vanuit achter B

Z leunt voorover

10.42 Z: ...as Mike Wallace with PMS… MS B B maakt wegwerpgebaar 10.44 Z: …doesn’t do you justice. MS B en Z, vanuit achter B

(24)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid 10.47 B: My reputation got us

invited here. I play by the rules, even if my

colleagues don’t like it. It’s called…

MS B en Z, vanuit achter B

B praat met grote nadruk

10.53 Z: Ambition? CU Z Z leunt achterover

10.54 B: Objectivity. CU B

10.55 W: What can I get you ma’am?

B: Just coffee.

MS B, Z en W vanuit achter Z

B geeft klein glimlachje aan serveerster.

10.59 - CU Z Z kijkt serveerster na,

zucht en kijkt dan naar B. 11.02 B: Don’t push me, smart

ass.

CU B B kijkt naar Z

11.04 - MS B en Z,

vanuit achter B

Z steekt beide handen op en grinnikt een beetje, neemt trekje van sigaret.

Sequentie 3 (38:38 – 39:44)

Bitsey en Zack halen eten af bij Barbecue café.

Zack: Can you imagine his wife letting him stew in jail for two weeks? Bitsey: Who can blame her?

Bitsey: Get an address for the Berlin girl from the university. Zack: Still don’t think he’s telling the truth?

Bitsey: On the Berlin rap? Zack: On the whole rap.

Bitsey: Who knows? Anyway there’s no truth, only perspectives.

Zack: If you say there’s no truth, you’re claiming it’s true there’s no truth. It’s a logical contradiction.

Bitsey: Working on our philosophy merit badge?

Zack: When it comes to rape, an accusation is as good as a conviction. It sticks like shit.

Bitsey: That’s an appetising metaphor.

Zack: Technically a simile. I think he’s telling the truth. Bitsey: This you know from sitting in the prison lobby? Zack: It’s just my perspective.

Bitsey: Three different courts found him guilty, Zack. That’s enough perspective for me.

Sequentie 4 (1.25:30 – 1.27:49)

(25)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid 1.25.30 B: It was Dusty

B: He had a motive. He knew you both. He visited that morning.

CU B B praat tegen G B praat

opgewonden

1.25.38 G: If I could answer that for sure …

CU G G praat achter glas tegen B

G praat gelaten 1.25.41 G: …we wouldn’t be having

this conversation.

CU B B kijkt bezorgd en verdrietig

1.25.43 G: It’s what I need you for. It’s why I chose you.

CU G G kijkt berustend 1.25.46 G: Now I’ve told you

everything.

B: But I still don’t know.

CU B B kijkt bezorgd en verdrietig

1.25.50 B: I need more time. CU G 1.25.53 B: You should have done

this earlier.

CU B B schudt met hoofd 1.25.55 G: You’re not here to save

me. You’re here to save my son’s memory of his father.

CU G

1.26.01 - CU B Komen tranen in ogen

B 1.26.03 G: That’s all I want CU G

1.26.06 B: You’re gonna let them kill you?

CU B B knikt zachtjes 1.26.09 G: Bitsey, we spend our

whole lives trying to stop death.

G: Eating, inventing, loving, praying fighting, killing

CU G

1.26.21 G: But what do we really know about death? Just that nobody comes back.

CU B Mondhoeken B gaan

langzaam naar beneden. 1.26.27 G: But there comes a point

in life… a moment…when your mind outlives its desires… its obsessions. When your habbits… survive your dreams.

CU G

1.26.48 - CU B

1.26.50 G: And when your losses …. Maybe death is a gift.

CU G

1.26.58 - CU B

1.27.01 G: You wonder.

Gu: That’s it. Let’s go Gale.

CU G

(26)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid achteren voor handen G

1.27.10 G: All I can tell you is that by this time tomorrow, I’ll be dead.

MS G frontal

1.27.13 - CU handen

G

Gu klikt handboeien bij G om

1.27.16 G: I know when.. I just can say why.

MS G G staat

1.27.21 - CU B

1.27.24 G: You have 24 hours to find out.

CU G

1.27.26 - MS B B staat op

1.27.27 G: Goodbye Bitsey. CU G G geeft knikje.

1.27.31 - CU B B staart G aan en dan

na

1.27.39 - LS G G wordt weggevoerd

1.27.43 - MS B B loopt van stoel naar

het raam achter haar. Buigt voorover naar raam en steunt met beide handen op raam.

Trieste muziek en het snikken van B.

Sequentie 5 (1.28:03 – 1.28:58)

Bitsey en Zack komen net aan bij hun motel. De advocaat van Gale, Belyeu, wacht hen op. Belyeu: Miss Bloom?

Bitsey: Yeah.

Belyeu: Thought I return your coat. It’s getting kind of chilly. Any news from our video intruder friend?

Bitsey: Any word on the appeal?

Belyeu: Denied. Tape went to a federal judge two hours ago. Now what you got was definitely a snippet. Could be your video supplier friend has more nasty previews scheduled. Best you not get into too much sightseeing right now. Just stick close to your motel room.

Bitsey: How’s David?

Belyeu: He’s holding up. Gonna be a hard night. Bitsey: Will you tell him I take care of it? Bitsey: About his son I mean.

Belyeu: I’ll do that. You staying for the execution? Belyeu: Then I’ll see you tomorrow. Watch yourselves. Sequentie 6 (1.53:00 – 1.53:22)

(27)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid 1.53.00

– 1.53.22

Grover: Death was

pronounced at 6.12 p.m., at the Walls Prison. There was no final statement. Since none of the victim’s

relatives was in attendance there will be no statement from the victim’s family.

MS B zit op haar knieën

en schreeuwt het uit :‘no!’, huilt en buigt hoofd voorover, weer omhoog, hand voor de mond, schreeuwt nog een keer.

B hoor je niet, Droevige muziek

3.

Foto’s

Screenshot 1 Bitsey is te laat bij gevangenis (1.53.17) Screenshot 2 Bitsey na laatste gesprek Gale (1.27:51)

Screenshot 3 Bezoek 1 David Gale voor gesprek (18:16) Screenshot 4 Bezoek 1 David Gale na gesprek (37:51)

(28)

Screenshot 7 Bezoek 3 David Gale voor gesprek (1.16:04) Screenshot 8 Bezoek 3 David Gale na gesprek (1.26:01)

Screenshot 9 Bitsey doet dood Constance na (1.37:21) Screenshot 10 Bitsey doet dood Constance na 2 (1.37:46)

Screenshot 11 Bitsey na video Constance (1.10:06) Screenshot 12 Bitsey ontdekt complot Gale (1.59:10)

(29)

Bijlage 7 Life or Something Like It

1.

Protocol

Eerste fase

Inleiding (11 minuten)

Het eerste beeld is Lanie op de operatietafel. Dan gaat de film terug in de tijd en zien we herinneringen uit haar jeugd. Dan de Lanie van nu, een verslaggeefster voor een regionale zender in Seattle met een bekende honkballer als vriend. Om kans te maken op een baan bij een landelijke zender, moet ze gaan samenwerken met Pete, een cameraman.

Tweede fase

Ontwikkeling (21 minuten)

Propet Jack voorspelt, samen met andere dingen, dat Lanie over een week zal sterven. De andere dingen komen uit en Lanie begint zich zorgen te maken. Als ook nog een speciaal voor haar gedane voorspelling over een aardbeving uitkomt, is Lanie ervan overtuigd dat ze doodgaat. Ze realiseert zich dat de oppervlakkige dingen waar ze aan hecht haar niet gelukkig maken.

Derde fase

Crisis (19 minuten)

Door gesprekken met Pete en haar zus gaat Lanie nadenken over haar leven. Ze maakt het uit met Cal als ze zich realiseert dat ze helemaal niet bij elkaar passen. Lanie verschijnt de volgende ochtend nog dronken bij een reportage, zonder make-up en in haar pyjama. Haar filmpje gaat het hele land over als samen met demonstranten ‘Satisfaction’ gaat zingen. Vierde fase

Ommekeer (14 minuten)

Lanie wordt wakker in het huis van Pete. Ze vraagt of ze een dagje bij hem mag blijven. Ze doen spelletjes, boodschappen en halen de zoon van Pete op. Ze doen leuke dingen met zijn drieën. Lanie geeft toe dat het leuk is om een dagje ‘niets’ te doen. Lanie en Pete gaan met elkaar naar bed.

Vijfde fase

Verwijdering (22 minuten)

Als Lanie en Pete de volgende dag samen op het werk verschijnen, blijkt dat Lanie de baan op de landelijke zender gekregen heeft. Ze besluit hem aan te nemen en Pete is niet blij, hij gaat niet mee, familie gaat voor ambitie. Lanie is er nu ook van overtuigd dat ze niet

doodgaat, omdat jack ook voorspelde dat ze de baan niet zou krijgen. In New York moet Lanie een beroemde vrouwelijke journalist, Deborah Conners, interviewen. Pete realiseert zich dat hij Lanie niet kwijt wil en gaat haar achterna. Door haar interview met Deborah beseft Lanie dat ze liever een leuk privéleven heeft dan de baan in New York. Op straat wordt ze geraakt door een verdwaalde kogel, onder de ogen van Pete.

(30)

Lanie is terug op de operatietafel. Ze redt het en vindt Pete zittend aan haar bed. Ze verklaren elkaar de liefde. In voice-over zegt dat een deel van haar wel is doodgegaan, dat deel dat niet wist hoe ze moest leven. Lanie is nu gelukkig met Pete en zijn zoontje en weer terug bij de plaatselijke zender.

2.

Sequenties

Sequentie 1 (1:15 – 2:28)

Verschillende beelden van de jeugd van Lanie komen voorbij. • Baby in mandje

• Vier-jarige die kaarsjes op een taart uitblaast. • Dansend als een balerina in eigen kamer • Met een borstel popster na doen (met bril)

• Huiswerk makend aan tafel, zus in cheerleaderpakje noemt haar dik, moeder zet popcorn neer, kijkt naar Monroe in Gentlemen Prefer Blondes (1953).

• Voor de spiegel, moeder doet haar make-up op.

• Verlangend kijken naar een jongen, maar die zoent haar zus. Sequentie 2 (2:35 – 4.59)

Verschillende beelden van het huidige leven van Lanie komen voorbij. • Joggend buiten, in modieus pakje, niet bezweet.

• In sportschool met Andrea op een skippybal in strakke pakjes, sensuele rondjes draaiend, kijkt naar haar nagels, lacht.

• Verslaggevend vanuit een dierentuin, buiten de camera’s geïrriteerd over de aap die aan haar haar zit.

• Thuis met vriend Cal, in groot modern appartement met veel licht. Kijkt naar haarzelf in spiegel, Cal ook, haalt beugel uit zijn mond.

• Met grote hoed en zonnebril bij wedstrijd Cal, die een homerun slaat.

• Op de loopband met Andrea, geheel in het wit met haarband in het haar. Andrea is bezweet, was eerder. “I ate cheese”. Kijken bewonderend naar Deborah Conners op de televisie.

• Met Cal op de rode loper poserend, in glimmend roze pakje. Sequentie 3 (9:20 – 9:38)

Lanie en Pete zitten bij hoofdredacteur Dennis, nadat ze ruzie hebben gekregen op reportage.

Pete: Do you have another cameraman who can make her look like a natural blond? Lanie: Do you see what I put up with?

(31)

Sequentie 4 (40:59 – 44:42)

Cal (C) komt op zondag thuis na een reclamefilmpje te hebben opgenomen, Lanie (L) ligt in haar pyjama en met bril op de bank.

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

40.59 - MS C Cal komt huis binnen, kijkt

vervreemd om zich heen

Harde rock muziek

41.11 - LS Huis, rommeltje met

fast-food

Idem

41.15 - MS C C kijkt nog steeds

vervreemd om zich heen.

Idem

41.16 - LS Woonkamer, waar L op

bank zit in pyjama en met bril

Idem

41.19 L: Hey! MS L L kijkt op van jaarboek Idem

41.21 - LS C laat tassen uit handen

vallen, kijkt L vragend aan

Idem 41.24 C: What are you doing?

L: What?

LS L en C, vanuit C gezien

L beweegt mee op muziek Idem

41.26 C: Did we get a cat? CU C C ruikt iets Idem

41.30 L: What? MS L L kijkt C vragend aan Idem

41.32 - CU C C kijkt moeilijk Idem

41.34 - LS C C doet muziek uit Idem

41.36 L : Ohoh. MS L L kijkt spijtig Stilte

41.39 - LS C C kijkt op naar L

41.41 L: I haven’t listened to that for years.

MS L L kijkt weer in jaarboek

41.43 - LS C C grinnikt beetje

41.45 C: What are you doing here? Are you just taking a trip down Memory Lanie? C: Is this yours? Where you at?

L: Right there.

MS L en C, vanuit C gezien

L gooit boek weg en rekt zich uit.

C pakt jaarboek en kijkt naar foto’s.

41.59 - CU Jaarboek met Lanie als

tiener, met bril en vettig haar.

42.01 C: That’s not you. MS L en C, vanuit

C grinnikt.

(32)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid L gezien goed

42.08 - CU L kijkt zoals op de foto

42.11 - CU C C kijkt moeilijk

42.17 L: Is something wrong? CU L L kijkt vragend 42.20 C: Well, yeah, Lanie,

something’s wrong. You know, I’ve been gone for a week and I come home and you’re all filmy.

CU C C kijkt beetje om zich heen

42.32 L: Filmy?

C: You didn’t take a shower today?

L: No! I didn’t. I woke up and I thought, “Heck with it, it’s Sunday.” C: And you’re smoking now?

L: Yeah, I’m smoking. Oreo?

MS L en C, vanuit C gezien

L doet een beetje lacherig L raakt geïrriteerd

42.43 C: No, thank you. And why do you have the glasses on?

L: Because I wear glasses, and I didn’t put my contacts in. Surprise. C: They have laser surgery. You can get the whole thing done. L: Mm. Yeah.

MS L en C

C lacht er een beetje om. L is het niet eens met wat C zegt.

L gaat dichter naast C zitten 43.05 L: Are we in love? CU L en

C, vanuit C gezien

L buigt voorover naar C

43.09 - CU L en

C, vanuit L gezien

C zucht en kijkt moeilijk

43.13 L: I mean… What is it? CU L en C, vanuit C gezien

L kijkt C indringend aan

43.16 C: What, Lanie? What is what? CU L en C, vanuit L gezien C kijkt vragend 43.21 L: What is it that connects us?

L: Humor me, okay? It’s

CU L en C, vanuit C gezien

(33)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid been a bad few days.

43.28 C: Yeah, obviously. CU L en C, vanuit L gezien

C knikt

43.30 L: I mean, what is it that’s gonna keep us together for 10 or 20 or 30 years? CU L en C, vanuit C gezien 43.35

C: Well, you got a great ass.

CU L en C, vanuit L gezien

C lacht, trekt wenkbrauw omhoog

43.44 C: And you’re pretty funny.

C: You know, and there’s…

L: No, that’s enough. I’m gonna pretend you didn’t say that. C: Well, …

L: What is it about our beliefs? Our dreams? Our values? Our..? C: I don’t..

CU L en C, vanuit C gezien

C lacht, L kijkt verbaasd

C lacht

44.07 C: This is not a good idea, okay?

L: What is not a good idea?

C: Having the “us” conversation. L: Why?

C: Because it’s giving me headache, okay. And, you know, this is the thing I loved about us, we don’t have to talk like this.

CU L en C, vanuit L gezien

C kijkt beetje geirriteerd

44.21 - CU L en

C, vanuit C gezien

L kijkt C een tijdje aan en zucht dan en kijkt weg. 44.26

C: I got it.

CU L en C, vanuit L gezien

C kijkt tijdje naar L, lacht dan.

44.34 – 44.42

C: I got it. I want you to go somewhere with me. Stay there. I’ll be right

MS L en C

(34)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid back.

Sequentie 5 (1.22:02 – 1.26:40)

Lanie is naar New York gehaald om Deborah Conners (D) live te interviewen over het winnen van een belangrijke award. Deborah komt de set op lopen. (P: Pete, Pr: Presentator, A: Assistent, G: Zus Lanie)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

1.22.02 D: Good morning, everyone. Oh, god, what’s this? They call this a set?

D: Albert, I’m glad to see you haven’t lost your sense of humour, but please.

L: Hello.

D: Hello, aren’t you pretty. Listen and learn. D: Albert! Fix it. Now!

LS L en D D loopt set op, waar L op de bank zit.

D roept zaal in. D gaat naast L staan

D loopt de zaal in L loopt achter D aan

Muziek op achtergrond

1.22.22 L: Ms. Connors? I’m Lanie Kerrigan. You have been inspiration to me.

D: Wish I could be inspiration to myself. L: Congratulations on our award.

D: Thank you very much. Do you have the questions?

L: Yes

D: Good. This’ll be a breeze

D: That’s much better.

MS L en D L en D staan tegenover elkaar voor de set

D kijkt naar (de

(35)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

D: Herbie, how do I look? I need your help today.

haren en gezicht.

1.22.43 - CU Cameralichten

1.22.45 - MS Metro rijdt voorbij Metrogeluiden

1.22.50 Pr: Coming up, we’ll see home video footage of skydivers

CU Draagbaar zaktelevisie in hand man met beelden 1.22.53 P: He, pal. I was

watching that.

MS P Man met tvtje loopt metro uit, P blijft zitten

1.22.57 G: You sit by grandpa. MS K K kijkt naar tv Geluiden van de tv-zender 1.22.59 G: You sit by me. MS Hele gezin zit voor tv. Geluiden van de

tv-zender

1.23.03 - MS Redactieruimte Seattle Geluiden van de

tv-zender 1.23.05 A: Okay. Clear, please MS A staat naast camera Geluiden van de

tv-zender

1.23.09 - MS D en L D en L schrapen keel,

doen haar goed

Geluiden van de tv-zender 1.23.12 A: Coming up on

camera three.

MS A staat naast camera Geluiden van de

tv-zender 1.23.13 A: In five, four… MS D en L D en L kijken elkaar aan

1.23.15 Pr: Lanie. MS Pr als beeld

1.23.18 L : Thank you, Carrie. I’m here with a legend and one of my own personal idols Deborah Connors. CU L frontaal L kijkt camera in 1.23.25 D: Thank you L: It’s an honor, Ms. Connors. MS D en L

1.23.30 D: Thank you. Call me Deborah.

MS D en L, van uit L 1.23.33 L: Deborah.

L: When you stand before the journalistic community tomorrow…

MS D en L, van uit D

1.23.39 L: … to receive your award for 25 years of fame and excellence…

MS D en L, van uit L

D glimlacht

(36)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid would like to know one

thing:

van uit D woorden

1.23.43 L: Did you… MS D en L,

van uit L

D kijkt haar vragend aan

1.23.51 L: Did… MS D en L,

van uit D

L kijkt wat onzeker

1.23.54 - MS Mensen in redactie

Seattle kijken bezorgd 1.23.56 K: Mom, is Aunt Lanie

okay? G: sh!

MS Familie kijkt bezorgd

1.23.59 A: Oh, my MS A loopt op loopband en

kijkt naar tv

1.24.00 - CU L L kijkt naar autocue

1.24.05 - CU Auto-cue “Did you think

you would ever win an award like this ?” 1.24.08 L: Did you..

L: Did you think it was worth it?

CU L L kijkt van auto-cue naar D

1.24.17 A2: What is she doing? MS Medewerkers aan de kant kijken verbaasd 1.24.20 D: Worth what exactly? MS D en L,

van uit L

D kijkt niet begrijpend. 1.24.23 L: Was it worth

everything you gave up?

MS D en L, van uit D

L kijkt vragend 1.24.25 D: For instance? MS D en L,

van uit L

D kijkt nog steeds vragend

1.24.27 L: For instance, you were never married.

MS D en L, van uit D 1.24.30 D: Are you trying to pull

a Deborah on me?

MS D en L, van uit L

D kijkt voorzichting glimlachend en onzeker 1.24.34 L: If to cut trough the

camouflage to ask important questions is pulling.. CU L L kijkt serieus 1.24.39 L: … a Deborah then yes, I am. D: There is no

camouflage. With me, what you see is what you get. No regrets. L: No? What about Harry Llewellyn? D: Harry?

MS D en L, van uit L

D kijkt een beetje onzeker.

(37)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid 1.24.55 L: When you were an

NPR- correspondent stationed in London wasn’t Harry your fiancé?

MS D en L, van uit D

L kijkt medelevend

1.25.01 D: Yes.

D: Harry Llewellyn was … It was…

One of the happiest times in my life. D: I was 25… And I walked away.

MS D en L, van uit L

D antwoord na enige aarzeling

D kijkt vertederd

D krijgt tranen in ogen, is even stil.

1.25.41 Bez1: What’s happening?

Bez2: Deborah Connors is having an on-camera breakdown.

LS Meelevende blikken van

mensen in café voor tv.

1.25.48 - MS L en D L zucht.

1.25.52 L: I walked out on someone too, to be here on national TV so people would think I’m special

CU L L heeft tranen in ogen

1.25.59 D: Sweetie. The only person who has to think you’re special is

yourself.

CU D D kijkt vertederd

1.26.05 - CU L kijkt naar beneden

1.26.07 D: If I’ve learned one thing, it’s that in your career and in your life, you just gotta be yourself

CU G van hoofd naar handen

G heeft tranen in ogen. Legt haar hand op die van man.

1.26.17 - LS Familie

1.26.18 L : So no regrets ? CU L L lacht voorzichtig 1.26.25 D: I think I’m gonna

regret giving this interview.

MS Redactieruimte Seatle,

mensen lachen

1.26.29 - CU A A heeft tranen in ogen

1.26.31 MS L en D D veegt tranen weg, L

lacht en kijkt naar haar handen.

1.26.33 – 1.26.40

L: Well, I certainly won’t. Thank you so much, Deborah.

(38)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid L: Back to you, Mark

(39)

3.

Foto’s

Screenshot 1 Lanie in haar jeugd (1:59) Screenshot 2 Lanie en Andrea bij de fitness (2:49)

Screenshot 3 Lanie en Andrea bij de fitness 2 (4:04) Screenshot 4 Outfit 3 (13:24)

Screenshot 5 Lanie op reportage (49:29) Screenshot 6 Lanie met Cal op de rode loper (4:48)

(40)

Screenshot 9 Lanie bij een wedstrijd van Cal (3:46) Screenshot 10 Lanie tijdens wedstrijd van Cal (1.33:30)

Screenshot 11 Deborah tijdens het interview (1.25:35) Screenshot 12 Outfit 1 (5:25)

(41)

Bijlage 8 Three kings

1.

Protocol

Eerste Fase

Introductie hoofdpersonen (16 minuten)

Maart 1991, de eerste golfoorlog is afgelopen. De soldaten van het Amerikaanse leger vieren hun feestjes, maar moeten nog wel Irakezen gevangen nemen. Tijdens zo’n operatie vinden Troy en Conrad een kaart, waar opstaat waar de Irakezen het goud uit Koeweit hebben verborgen. Archie en Chief worden ook bij het verhaal betrokken en ze besluiten het goud te gaan stelen. Daarvoor moet journaliste Adriana wel afgeleid worden, zij heeft Archie als begeleider en heeft ook verhalen gehoord over het goud

Tweede Fase

Zoektocht (22 minuten)

Troy, Archie, Chief en Conrad rijden in een Humvee ongemerkt weg uit het kamp. Adriana is door Walter meegenomen een totaal andere richting op. De groep vindt het goud in een bunker en met hen veel gevangen. Het Irakese leger arriveert ook en ligt hen aanvankelijk geen strobreed in de weg. Maar de mannen besluiten toch de gevangen te helpen als een van hen voor hun ogen vermoord wordt. Dan worden ze even buiten het dorpje bestookt met zenuwgas en in de chaos wordt Troy gevangen genomen, terwijl de andere een grot in vluchten. Adriana is er via dwang achter gekomen waar Archie zich op dat moment bevindt. Derde Fase

Onderhandeling (24 minuten)

Terwijl Troy in een andere bunker gemarteld wordt, ontdekken de anderen dat ze in een grot terecht zijn gekomen met nog veel meer vluchtelingen. Ze maken een deal: de

vluchtelingen helpen Troy terug te vinden en het goud te verplaatsen als de Amerikanen hen helpen de Iranese grens over te vluchten. Ze regelen auto’s bij opstandelingen in de buurt. Vierde Fase

Bevrijding (17 minuten)

Door net te doen alsof Saddam aankomt om wraak te nemen, laten ze het grootste gedeelte van de Republikeinse Garde vluchten. Ze vinden Troy binnen, maar buiten blijken er nog enkele sluipschutters rond te lopen, die Troy en Conrad neerschieten. Conrad overleeft het niet. Om de vluchtelingen de grens te laten oversteken, laat Archie Walter wat vrachtwagens regelen en hij moet Adriana meenemen.

Vijfde Fase Slot (13 minuten)

(42)

2.

Sequenties

Sequentie 1 (4:02 – 4:48)

Introductie Adriana en Cathy, concurrerende journalistes. Colonel Horn en Adriana vinden Archie en Cathy, terwijl deze net seks hebben gehad.

Archie: What’s going on?

Col. Horn: I was about to ask you the same, major.

Adriana: You said he was former Delta, he’d take great care of me. What a bunch of bull-shit!

Col. Horn: Please let me handle this!

Adriana: Doesn’t she have her own goddamn escort? Col. Horn: Off course she does. She’s right here.

Adriana: Why don’t we find her someone she can fuck so she’ll leave my escort alone. Cathy: That is really unnecessary.

Adriana: I don’t want him walking away from me, going to other reporters and giving away my stories.

Archie: What stories? You don’t have any stories. Adriana: You don’t fucking tell people that!

Cathy: Look at you Adriana. Look at what’s become of you. Adriana: Yes, look at me. I’ve got my clothes on! I’m dressed! Cathy: I’ll say your old Adriana!

Sequentie 2 (1.12:17 – 1.13:06)

Adriana en Walter zitten naast voertuig.

Adriana: I try to be substance-based, not style-based. Walter: I think you got a lot of style.

Adriana: That little Cathy bitch says I’m old.

Walter: That’s because she’s jealous. First of all, you’re smarter than her, and that is a threat. And second of all you are beautiful. You’re the most prettiest woman down there at the network. You got great skin. Beautiful hair.

Adriana: That’s very sweet of you, but there’s sexual politics in this business. It’s about looks. It’s about sex. It’s about style. Many anchormen came on to me. I didn’t go for it. I never played that game or dropped to my knees for an assignment. Christ, I came out to the desert because nobody else had the fucking balls to do it.

(43)

3.

Foto’s

Screenshot 1 Outfit 1 (10:22) Screenshot 2 Outfit 2 (27:30)

Screenshot 3 Introductie Adriana Cruz (2:43) Screenshot 4 Adriana heeft ruzie met Cathy (5:08)

(44)

Bijlage 9 Veronica Guerin

1.

Protocol

Eerste Fase

Moord op Veronica Guerin (4 min)

Veronica Guerin krijgt bij rechtbank te horen dat ze haar rijbewijs, ondanks vele overtredingen mag houden. Als ze naar huis rijdt belt ze allerlei mensen op om het te melden, waaronder haar moeder, haar man en zoontje. Bij een stoplicht wordt ze doodgeschoten door twee mannen op een motor.

Tweede fase

Kennismaking met de hoofdrolspelers en het drugsprobleem (30 min)

Journaliste Veronica doet onderzoek naar het drugsprobleem in Dublin, om er iets aan te doen. Veronica heeft connecties binnen de onderwereld, John ‘The Coach’ en de politie. Veronica heeft het idee dat Cahill de grote man in de drugs is. Deze wordt echter vermoord door John Gilligan, de man waar The Coach voor werkt. The Coach maakt Veronica wijs dat Hutch, een andere crimineel, achter de aanslag op Cahill zit. Veronica schrijft dat ook in een artikel. Er komt veel commentaar op en Veronica gaat zich afvragen of The Coach wel de waarheid spreekt.

Derde Fase

Bedreigingen (20 min)

Hutch bedreigt Veronica. Later schiet iemand een kogel door haar raam als ze er niet is. Zelf is Veronica er niet zo van onder de indruk, maar familieleden maken zich zorgen en vinden dat ze te hard werkt. Politieman brengt Veronica op het spoor van Gilligan, van wie ze nog nooit gehoord had. Ze vraagt The Coach naar Gilligan

Vierde fase

Op de huid van Gilligan (15 min)

Gilligan is niet blij met Veronica en maakt dat The Coach duidelijk. Die huurt een man in om haar thuis te vermoorden, maar dat mislukt en Veronica raakt gewond aan haar been. Veronica weigert te stoppen en probeert op krukken te achterhalen wie achter de aanslag zit. Door de aanslag is Veronica nu een beroemdheid geworden en krijgt heel veel

publiciteit.Veronica weet een lid van het parlement achter haar te krijgen en met zijn steun komt ze steeds meer te weten over Gilligan.

Vijfde fase

Werkelijke aard van criminelen (10 min)

Veronica heeft het idee dat ze Gilligan bijna te pakken heeft en besluit hem thuis te

bezoeken. Maar daar wordt ze door hem in elkaar geslagen. Als Gilligan haar ook nog opbelt en dreigt haar zoontje te verkrachten, doet ze aangifte tegen hem, wat betekent dat

Veronica niet meer over hem mag schrijven. Ze komt erachter dat The Coach de opdracht tot de aanslag op haar heeft gegeven. Veronica besluit hem in een artikel met naam en toenaam te noemen. The Coach verteld aan Gilligan, waar Veronica de volgende dag zal zijn.

(45)

Moord op Veronica Guerin, deel 2 (13 min)

Dezelfde scene als aan het begin, alleen wordt nu duidelijk hoe en door wie hij is voorbereid en uitgevoerd. Beelden van de begrafenis en de zaken die plaatsvonden na de dood van Veronica Guerin. Er verandert wat in belastingwetgeving, waardoor alle drugscriminelen kunnen worden opgepakt.

2.

Sequenties

Sequentie 1 (12:28 – 13:18)

Veronica en haar man doen de afwas. Graham: What’s up?

Veronica: Nothing.

Graham: Nothing or something? Veronica: It’s bollocks, what I’m writing.

Graham: Give yourself a bit of credit for a change.

Veronica: Whatever, so it’s half-decent bollocks. It’s light. It’s human-interest. It’s bollocks.

Veronica: What a state, on the street. There were needles everywhere. Right where the kids were playing.

Graham: Jesus.

Veronica: You should have seen these wankers. Standing there with their new

Mercedes. How many five pound hits of dope do you need to shift in order to buy a new Mercedes. Do the math. How many kids is that? Nobody is writing about it. Nobody cares. Somebody should write about these bastards. They’re making mega bucks. That’s what I should be writing about. That wouldn’t be bollocks.

Sequentie 2 (15:33 – 16:39)

Veronica (V) brengt een bezoekje aan John Traynor (JT), haar informant binnen het criminelencircuit. (M1 en M2: vrienden van John Traynor)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

15.33 - LS V stapt uit auto,

steekt straat over, kijkt naar papieren die ze in haar handen heeft Hakken van V 15.40 - MS Garagebedrijf, twee mannen roken buiten 15.41 - LS, naar VP Garagebedrijf, V

loopt naar deur 15.45 M1: Look who’s got hisself a

new girlfriend

MS Mannen staren haar

aan als V voorbij loopt

(46)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

John draait zich om naar

JT 15.53 JT: Yeah, go on ahead.

JT: What the hell do you want? V: Is that any way to talk to a lady?

JT: Ladies don’t go calling on gentleman unannounced. V: So we’re a gentleman now, are we.

MS JT en V JT sluit deur achter hem, kijken beide naar het groepje mannen dat

wegloopt, laatste zin kijkt V wel naar JT

V: speels JT: lichtjes geïrriteerd

16.05 V: Where’s your manners? You didn’t introduce me to your friends.

JT: If that’s where you after. V: You closing up early?

CU V Lopen langzaam van

terrein af

16.12 JT: One of the benefits of being self-employed.

CU V en JT Lopen langzaam van terrein af

16.14 V: You’re amazing, John. No, really, you’re a model of …. Profitability. How to succeed in business without any

customers.

JT: I do well enough.

V: Yeah, well…There must be a few bob in those brothels there on Rathgar Road.

MS V en JT, van opzij

Ven JT lopen nu op straat, naast elkaar. JT kijkt lachend naar V bij haar tekst

Harde lach na ‘customers’

16.30 V: What they worth now, John? JT: You’re a dangerous little bitch.

V: Ah, well. Do my best. Buy us a drink?

CU V en JT, van voren

Lopen vlak naast elkaar

16.37 V: It’s the benefit of being self-employed, John. You are your own boss, aren’t you?

(47)

Sequentie 3 (18:22 – 19.17)

Veronica gaat naar het huis van Cahill, niemand doet open en Veronica loopt via zijpad naar de achtertuin. (VC: Vrouw Cahill)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

18.22 - MS VC Vrouw haalt was

van waslijn 18.24 V: Are you Frances Cahill? LS V V komt tuin

binnenlopen 18.27 VC: I am.

V: Hi. I’m Veronica.

MS VC VC kijkt chagrijnig naar V

18.29 V: I’m a friend of John Traynor’s.

VC: I know who you are. V: Is your husband home? I just want to ask him a favour. VC: Martin Cahill doesn’t do favours for journalists. VC: So piss off! MS, volgt V tot VC ook in beeld is. V dan van achter.

V loopt naar VC toe. VC lacht na ‘favour’

18.44 V: There’s a rumour going about he’s putting drugs on the street. You got any comment?

V: I know he nailed a tout to the floor of a flat the other day. Was it drug-related?

CU V en VC, begin frontaal dan van achter. Beeld is schokkerig. VC loopt langs V richting het huis, als ze binnen is doet ze glazen deur dicht

18.51 V: Look, I just want a brief comment. Off the record.

CU V V staat vlak voor

glazen deur en praat nog tegen VC 18.53 V: I’ll be out of your… MS VC VC loopt verder het

huis in, waar C zelf blijkt te staan 18.58 V: Mister Cahill. You couldn’t

do me a favor, could you? I need those names of those kids who are selling drugs for you. And I’ll do you a favor. I won’t write about what people are saying about you. You know you are having kids with your wife’s sisters. V: There’s my number, give me a call. Cheers. CU V van opzij, afgewisseld met MS C V praat C drinkt koffie en kijkt naar V

V stopt haar kaartje tussen de schuifpui.

(48)

Sequentie 4 (38:14 – 38:24)

Veronica praat in de keuken met haar broer over het kogelgat in haar raam. Buiten is haar zoontje (C) cadeautjes aan het uitpakken.

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

38.14 C: Ma, look! MS C C houdt een

skateboard omhoog. 38.15 V: Cathal, that’s great! Who

gave you that?

MS V V kijkt overdreven verbaasd

38.18 C: You and dad. MS C C lacht

38.20 – 38.24 V: Yeah MS V V is even sprakeloos, dan lacht ze Sequentie 5 (39:12 – 40:30)

’s Avonds laat bij Veronica thuis. (G: Graham, haar man)

Tijd Tekst Beeld Actie Geluid

39.12 - CU van vingers naar hoofd Vingers G toetsen alarm aan Piepjes van toetsen 39.18 - MS V V typt met koptelefoon op Geluid van toetsenbord 39.21 - CU G G kijkt hoofdschuddend naar V

39.23 G: Are you coming to bed? MS V G loopt naar bureau en buigt voorover naar V

Geluid uit koptelefoon 39.30 V: What?

G: I know you can hear me. Are you coming to bed?

V: I’ll be along in a minute.

MS G en V, G frontaal

V kijkt op naar G, en knikt, kijkt weer naar scherm. G kijkt naar scherm V

G praat geirriteerd

39.34 - CU com Eerste regels van

artikel V staan op comp. Scherm Geluid uit koptelefoon, Geluid van toetsenbord 39.36 G: Fine. Suit yourself.

G: Turn it down.

MS G en V, beide frontaal

G loopt weg bij bureau. V kijkt hem verschrikt aan, leunt naar achter en trekt koptelefoon uit

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In de jurisprudentie van de afgelopen jaren kunnen ten aanzien van de oneerlijk- heidstoetsing drie gevalstypen worden onderscheiden: (1) gevallen waarin sprake is van een

Als woordvoerder van Afrika is Zuid-Afrika’s positie allerminst vanzelfsprekend, maar als bruggenhoofd voor het Afrikaanse continent heeft het land onmis- kenbaar

Het is waar, geen van deze tegenpartijders zijn in de striktste zin van het Woord vernietigd, maar hun vernielende kracht is voor de uitverkorenen ten onder gebracht, en

[r]

Er zijn ongetwijfeld mensen die soberder kunnen eten, er zou ook veel gewonnen worden als geen voedsel meer bederft (nu circa 1 0-30%) of niet meer gedumpt

In het verkiezingsprogramma van de Partij van de Arbeid wordt gesteld: 'De banden met de Antillen en Aruba worden voortgezet, maar in overleg met hen op een

De Vaste Kamercommissie heeft haar wens voor handhaving van het eerder genomen besluit neergelegd in een zogenoemde „Commissie-motie", die uiteraard met algemene stemmen

70 Zo lwidt de uit de argumenten van beide partijen in het conflict getrokken conclusie van Robert F. Lamberg, 'Redaktionelle Notizen', Ostprobleme, 15 nov. In het