UITWAAIER
FAMILIESPELLETJES AAN DE KUST
DRAAI
MIDDENKUST
OMAndere zijde - spelletjes bij Beeldenpark Beaufort
MIDDELKERKECaterpillar 5bis p. 6 The Navigator Monument p. 8 I Can Hear It p. 11
Olnetop p. 13
OOSTENDE
Rock Strangers p. 17 Monument for a Wullok p. 22
Sorry p. 25
BREDENE
Albedo p. 27
Draai om voor dubbel spelplezier Deze zijde
Doe-spelletjes p. 5
Spelletjes aan tafel p. 8 Spelletjes bij een monument p. 21 Spelletjes bij kunst p. 24
intr o
Welkom, leuk dat jullie er zijn!
Aan deze zijde van de Uitwaaier vinden jullie spelletjes die je kunt doen:
aan de kust (op het strand of de dijk) tijdens een wandeling
aan tafel (in een café, in je logies, of thuis).
bij elk monument en kunstwerk dat je toevallig onderweg tegenkomt
Als je de Uitwaaier omdraait vind je de spelletjes die horen bij de beelden van Beaufort Beeldenpark.
Tip: Meer info over de Uitwaaier vind je op www.dekust.be/uitwaaier
leef ti jd
Leeftijd
Bijna alle spelletjes zijn geschikt voor kinderen van 4 tot 100 jaar.
De spelletjes met een octopus zijn voor 8+.
Houden jullie van feiten en weetjes?
Zoek dan naar deze professoren.
doen
Beroepstekenaar
Maak sporen in het zand. Beweeg als een:
balletdanser garnalenvisser voetballer
Level 2 - Rara
Verzin zelf een beroep. Maak een spoor.
6
doen
Schatgraven
Teken een vierkant in het zand (ongeveer 1 x 1 meter).
Ga graven. Hoeveel schatten kun je vinden?
Laat het zien aan de rest.
Jullie kunnen ook in teams werken.
doen
Hoe later op de dag, hoe langer je wordt….
Teken op het strand elkaars schaduw.
Verzin er iets bij.
Een raar hoedje bijvoorbeeld. Of een walvis.
Silly walk
Steken jullie over bij een zebrapad?
Doe dan een raar loopje.
Stap alleen op de witte strepen!
8
op p a d
Speurtocht maken
Heb je een mooi beeld gevonden?
Wil je dat meer mensen van dit kunstwerk gaan genieten?
Maak dan een speurtocht voor een onbekende, die leidt naar het kunstwerk.
De onbekenden zullen je dankbaar zijn.
op p a d
Toevalspeurtocht – de kleinste is de baas
Idee met een klein kind: neem de tijd, ga een stukje lopen.
Het kind bepaalt waar jullie heen gaan. Blijft hij/zij staan? Dan jullie ook.
Zeg op alles ja. (Of toch bijna alles).
10
op p a d
Krabbenpas
ZIJN JULLIE MET ZIJN TWEEËN?
Ga met jullie ruggen tegen elkaar aan staan.
Haak jullie armen in elkaar.
Loop zijwaarts als een krab langs de vloedlijn.
BEN JE MET MEER DAN TWEE?
Doe dan de octopusdans.
Verzin zelf hoe die gaat.
op p a d
Beeldslang
Stap 1 Hou je camera in de aanslag.
Stap 2 Kijk rond. Zie je twee dingen met een overeenkomst?
Bijvoorbeeld twee dingen met dezelfde kleur of vorm?
Maak van allebei een foto.
Stap 3 t/m eindeloos Ga door met zoeken naar andere dingen die erop lijken.
12
op p a d
“Bestemming bereikt”
Neem iets lekkers mee (dat is jullie prijs).
Neem je (leeg) flesje en ga op pad.
Bij elke splitsing of kruising draai je de fles op de grond.
Waar wijst de dop (of opening) naartoe?
Die kant gaan jullie op.
Doe dit 9 keer.
Zeg dan met je meest vervormde
op p a d
Nodig
Leeg flesje
14
op p a d
Speur naar natuur op de dijk
Welke natuurlijke dingen zien/voelen/horen/ruiken/proeven jullie onderweg?
a a n t afel
Samen verhalen verzinnen
Zien jullie de kleine tekeningetjes hier in de hoek?
Ze staan op elke bladzijde aan deze zijde van de Uitwaaier.
Gebruik ze om samen verhalen te vertellen.
Bedenk zelf hoe jullie het spel willen spelen!
VERTEL VARIANTEN
Kies een stuk of 8 plaatjes uit. De eerste wijst een plaatje aan en begint met vertellen.
Om beurten verzinnen jullie hoe het verhaal verder gaat.
Verzin eerst samen de hoofdpersoon.
De plaatjes kunnen van alles betekenen.
Bij dit plaatje kun je denken aan zandkasteel, ridders, nieuw huis,
a a n t afel
16
Ontwerp je eigen patroon Nodig
Pen/potlood/stift Papier (servet kan ook) Gebruik wat je op tafel vindt.
Krabbel en schud
Doe je ogen dicht en zet een krabbel op het papier.
Wat ziet de ander erin?
Die maakt de tekening af.
Wat is het geworden?
Schrijf het woord op,
schudt de letters door elkaar… en hopla!
Klaar is je titel.
a a n t afel
Nodig
Pen en Papier (bierviltje mag ook)
Nodig: pen en papier
a a n t afel
18
a a n t afel
Wie heeft het Dingetje?
Jullie hebben vast wel een klein dingetje in je zak, of misschien ligt er iets op tafel.
Kies iets kleins dat ‘onzichtbaar’ in je vuist past.
Eén persoon doet zijn ogen dicht.
De rest legt zijn vuisten op tafel,
één vuist heeft het Dingetje onzichtbaar vast.
Raad je het…
in 1 keer dan krijg je 3 punten
a a n t afel
20
Doe alles zo stil mogelijk.
Elk geluid is verboden: hoor je iemand tikken, hikken of ruisen?
Dan ligt hij eruit!
Kijk en kwebbel:
Wat is een goed monument?
Waarom is dit monument gemaakt?
Wie of wat wordt er herdacht?
Is dit monument gelukt volgens jullie?
Filosofeer
Wanneer is een monument goed gelukt?
j een monu ment
22
bi j een monu ment
Kijk en kwebbel:
Wat is de houdbaarheid van een monument?
1. Van welk materiaal is dit monument gemaakt?
Wat is de grootste vijand, als je kijkt naar het materiaal?
2. Als je kijkt naar hoe het monument gemaakt is, wat is het zwakste punt?
3. Hoe kun je dit monument bewaren voor de eeuwigheid?
j een monu ment
Kijk en kwebbel:
Verdraaid
Stel… jullie komen morgen hier terug, en dit kunstwerk is 180 graden gedraaid.
Wat betekent het kunstwerk als het de andere kant op kijkt?
Is het dan anders dan nu?
bi j k u ns t
24
Hoe groot is dit kunstwerk?
Gebruik jullie lichaam als meetlat.
Met je armen wijd, ben je ongeveer net zo breed als lang.
WAT IS DE OMTREK VAN HET WERK?
Omhels het kunstwerk.
Tel jullie lengtes bij elkaar op.
P.S. Is het werk te groot voor jullie?
Vraag andere mensen om hulp.
bi j k u ns t
Wat voelt dit beeld?
Rolverdeling: één voorlezer, de anderen zijn de beelden.VOORLEZER:
Lieve beelden, ga stevig staan.
Staan jullie lekker?
Kijk even goed naar het beeld.
Goed gekeken?
Doe je ogen dicht.
STAP 1
Wat voel je? Voel je iets op je huid, of langs je
STAP 2
Houd je ogen nog dicht. Draai langzaam een rondje om je as. Langzaam!
Voel je iets veranderen?
[voorlezer, tel voor jezelf tot 30 voor je verder gaat]
STAP 3
bi j k u ns t
26
Meten is weten
Beelden nemen ruimte in.
Maar hoeveel?
Tot waar loopt een beeld? Vanaf welk punt is het werk “afgelopen”?
Kunnen jullie het meten?
Met het aantal stappen bijvoorbeeld?
Kijk en kwebbel:
De beste plek
Kijk eens goed om jullie heen.
Waarom staat het kunstwerk híer? Wat denken jullie?
Stel… je mag het kunstwerk verplaatsen.
Waar wil je het neerzetten?
Bedenk een soort plek:
bi j k u ns t
bi j k u ns t
28
Kijk en kwebbel:
Kun je voor het alarm afgaat…
Een spel verzinnen bij een kunstwerk.
Gebruik de timer van je telefoon.
Concept, tekst, illustratie: Familiemusea Amsterdam Coördinatie: Iris Van der Borght, Mieke Gassesmet, Valérie Van Haute, Liesbet Billiet en Annelies Gobert Vormgeving: Pia Vandepitte
Gedrukt in: Europa
2019 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, elektronische drager of op welke wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. WD/3029/2019/16.
Verantwoordelijke uitgever: Westtoer apb, Stefaan Gheysen – Algemeen directeur Tip: Je Uitwaaier niet meer nodig?
Dan kan je hem steeds terug afgeven bij de dienst van Toerisme!
www.dekust.be/uitwaaier
#dekust
Avec le soutien du Fonds Européen de Développement Régional Met steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling