• No results found

Was Jezus Christus half God, half mens?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Was Jezus Christus half God, half mens?"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Was Jezus Christus half God, half mens?

Uittreksel uit In Defense of the Faith van Dave Hunt, http://www.thebereancall.org/, augustus 2013

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling door M.V.

Vraag:

Onze bijbelcursusleraar zegt dat Jezus half-God en half-mens was. Hij beweert ook dat God enkel kan handelen in antwoord op onze gebeden, zodat wanneer de persoon waarvoor gebeden werd niet genezen wordt, dit te wijten is aan onvoldoende bidden en vasten. Zijn deze ideeën bijbels?

Antwoord:

Nee. Ja, God is Jezus’ Vader en Maria is Zijn moeder, maar dat maakt Hem niet half-God en half- mens. Deze dwaling is gelijk aan de rooms-katholieke leer dat Maria “de moeder van God” is. Jezus bestond als God van in alle eeuwigheid en dus een eeuwigheid vóór Maria werd geboren. Zij is dus duidelijk niet de moeder van Jezus als God maar enkel de moeder van het menselijke lichaam waar- mee Hij geboren werd in deze wereld.

________________

Maria was een maagd toen Jezus geboren werd. Consequent hiermee, zoals de Bijbel ons vertelt, werd de baby waaraan zij geboorte gaf niet door een man verwekt maar door de Heilige Geest. Het is onmogelijk voor ons om volledig te begrijpen wat dat betekent, maar we weten wat het niet bete- kent. De maagdelijke geboorte is niet zoiets als het hebben van een Ierse vader en een Franse moe- der waardoor het kind half-Iers en half-Frans is.

Jezus was tenvolle God en tenvolle mens: “God is geopenbaard in het vlees” (1 Timotheüs 3:16), niet half-God geopenbaard in het vlees. Dit zelfde vers noemt dit een “groot … geheimenis”. Jesaja noemde het maagd-geboren kind “Emmanuël”, wat “God [niet half-God] met ons” betekent (Jesaja 7:14; vgl. Mattheüs 1:23) en “Sterke God [niet half-God], Eeuwige Vader” (Jesaja 9:5). Ware dat niet het geval dan kon Jezus niet onze Redder zijn.

Doorheen het Oude Testament zegt God dat Hij de enige Redder is (Jesaja 43:11; 45:15, 21; Hosea 13:4). Dit moet duidelijk waar zijn omdat redding een oneindig werk is, met inbegrip de volle beta- ling van de oneindige straf op zonde, vereist wegens Gods oneindige gerechtigheid - iets dat enkel God kon verwezenlijken. Consequent hiermee, opdat Jezus onze Redder zou kunnen zijn, moest Hij God zijn. Paulus noemde Hem “God, onze Zaligmaker” (Titus 1:3–4; 13; 3:4), zoals ook Petrus deed (2 Peter 1:1).

Maar de Redder moest ook een mens zijn, omdat de mens de zondaar is, niet God. De straf op zonde wordt uitgesproken tegen de mens, niet tegen God; daarom moet ze betaald worden door een mens.

Maar geen eindig mens zou die straf kunnen dragen. Daarom werd God, in Zijn oneindige liefde en genade, een mens, via de maagdelijke geboorte opdat Hij, als een mens, de straf kon dragen die wij verdienden en het mogelijk kon maken dat ons vergeving zou geschonken worden.

Om onze Redder te zijn moest Jezus tenvolle God (Jesaja 43:11) en tenvolle mens (Romeinen 5:12- 21) zijn, niet een ‘kruising’ samengesteld uit de helft van elk. Vraag uw leraar of het dat is wat hij bedoelt.

Dat God onze gebeden niet nodig heeft om te handelen is vanzelfsprekend. Hij creëerde het univer- sum, de engelen en de mensheid zonder onze gebeden. Zeker, het waren niet onze gebeden die er- voor zorgden dat Christus geboren werd in de wereld, en dat Hij stierf voor onze zonden. Evenmin

(2)

2

zijn het onze gebeden die een nieuw universum zullen oprichten, alhoewel God ons het voorrecht gaf te bidden: “Uw koninkrijk kome”.

Als God enkel kon handelen als antwoord op onze gebeden, dan zou Hij afhankelijk zijn van onze willekeur, Zijn handen meestal gebonden, niet in staat te doen wat Hij in Zijn oneindige wijsheid en kennis weet dat gedaan moet worden, dingen die wij met ons beperkt begrip niet weten of waarover wij niet nagedacht hebben. Bovendien, Hij zou niet tegemoet kunnen komen aan de dringende za- ken waarvan wij niet weten dat ze kunnen optreden en waar we dus niet voor gebeden hebben. Het idee dat God “enkel kan handelen in antwoord van onze gebeden” is onbijbels en onlogisch.

Te zeggen dat het falen om genezen te worden het gevolg is van te weinig bidden en vasten is even- zo vals. Die leer impliceert dat wij God alles kunnen laten doen waar wij maar lang genoeg voor bidden en vasten - met andere woorden, dat wij onze wil aan Hem kunnen opleggen. Wat dan met Gods wil? Dit suggereert ook dat het Gods wil is iedereen en altijd te genezen. In tegendeel (zie in verband hiermee: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/genezing-verzoening.pdf).

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

En om het allemaal wat dichter bij onszelf te brengen, zeggen ze dan dat niet wij de eigenaars van de aarde zijn, maar dat we de aarde geleend hebben van onze kleinkinderen?.

Want zoals het voor bloemen onmogelijk is om zichzelf te bekleden, En het voor vogels onmogelijk is om zelf hun voedsel te verbouwen Zo is het voor de mens onmogelijk om zijn leven

Synaxarion: heden vieren wij de grote en Heilige Sabbat, waarop Gods Lichaam rust in het Graf; en ook de Nederdaling in de Hades van onze Heer en God en Verlosser Jezus Christus,

Het spreekt vanzelf geliefden, zal een zondaar tot God zijn Schepper kunnen terugkeren, dat er dan voor die zondaar noodzakelijk een gepaste weg of middel moet zijn, door hetwelk

Er is ook niets moeilijks aan, want dat staat op talloze andere plaatsen waarin de Here Jezus niet alleen in Zijn omwandeling op aarde als mens wordt aangeduid, maar waar Hij zelfs

Wel uitgeleid maar nog niet gered, nog niet losgemaakt, nog niet tot andere mensen geworden onder Gods nieuwe vrijheidsregime Die eerste stap, die de stem bij mensen teweeg-

Vanuit die kérn, de liefde voor elkaar, komen ook de andere vier dingen: met elkaar meeleven, barmhartig zijn, eensgezind en de minste.. Zo werken we als het ware van binnen

- van onze Here Jezus Christus - Petrus benoemt de Zoon van God dan vervolgens met zijn drie titels, die staan voor wie Hij is, en dan barst het besef van het kostbare eruit: die