• No results found

ONDERZOEKSRAPPORT Project De Strategie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "ONDERZOEKSRAPPORT Project De Strategie"

Copied!
42
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

ONDERZOEKSRAPPORT

Project De Strategie

Groep 2

564633 Melani Schagen 522683 Duygu Taskin 567402 Sam ter Veer 571652 Robin Degeling Klas AD2A

Docente Marion Bruls

Datum 2 Februari 2017

(2)

Voorwoord

Dit dossier is opgemaakt door Robin Degeling, Melani Schagen, Duygu Taskin en Sam ter Veer in opdracht van M. Bruls ter afsluiting van het project ‘De Strategie’. Gedurende de zevende periode van leerjaar twee in het kader van de opleiding Crossmediale Communicatie aan Hogeschool Inholland te Diemen is er aan het project gewerkt.

Dit project is in groepsverband gemaakt. Wij willen de coach bedanken voor de bijdrage aan het

ontwikkelingsproces. Tijdens het opstellen van dit dossier is ernaar gestreefd om dit volgens de geldende normen te doen.

(3)

Inhoudsopgave

Voorwoord ... 1

Inleiding ... 3

Hoofdstuk 1: Organisatie, Interne Analyse ... 5

Hoofdstuk 2 Onderzoeksmethodiek ... 13

Hoofdstuk 3: Resultaten ... 14

Hoofdstuk 4 Conclusie ... 20

Hoofdstuk 5 Aanbevelingen ... 21

Communicatiestrategie ... 22

Mediaplan ... 23

Literatuurlijst ... 26

Bijlagen: Interviews ... 28

(4)

Inleiding

Saproco | The saving product company Informatie en Communicatie Technologie

Over het bedrijf

Saproco is opgericht in 2007 in Zoetermeer door Alex Blok en Sennen Leesberg. Het bedrijf is uitgegroeid tot een bedrijf dat als uitgangspunt heeft haar klanten te adviseren en begeleiden. Saproco levert een grote diversiteit aan led-oplossingen en maken tevens nieuwe led-producten indien dit standaard niet voor handen is. Sinds twee jaar heeft Saproco een dochterbedrijf onder de naam Saproco 3D Design. Saproco 3D Design houdt zich voornamelijk bezig met 3D video animatie. Het is een hulpmiddel voor de eindgebruiker om door middel van 3D animatie licht, architectuur en interieur te visualiseren. Saproco 3D Design is een business to business bedrijf. Saproco 3D Design levert producten en diensten aan bedrijven onderling. Dit is uitsluitend en voornamelijk doelgroepen die bestaan uit bedrijven en instellingen (Saproco, 2016).

Organisatieprobleem

Om een duidelijk beeld te geven van het organisatieprobleem van Saproco 3D Design is er gebruik gemaakt van het strategisch doorlichtingsmodel van Frambach en Nijssen. In figuur 1 is het Strategisch doorlichtingsmodel van Frambach en Nijssen weergegeven. In het model wordt er onderscheid gemaakt in verschillende soorten veranderingen. Saproco behoort bij de potentiele misfit met een grote verandering (expansie op basis van ambitie) (Nijssen & Frambach, 2013).

Figuur 1. Strategisch doorlichtingsmodel (Nijssen & Frambach, 2013).

Uit gesprekken met Alex Blok is gebleken dat Saproco 3D Design geen communicatieplan heeft. Saproco 3D Design biedt 3D video animatie aan hun klanten. Alex Blok verteld dat het erg moeilijk is om klanten te werven, deze persoonlijk te bereiken en uiteindelijk een klantrelatie op te bouwen en te onderhouden. Dit komt voornamelijk omdat ze sinds twee jaar 3D video animatie bieden en nog niet weten hoe ze deze op een goede manier door kunnen communiceren naar de doelgroep toe. Ook na de afname van de 3D animatie video door de klanten, speelt Saproco 3D Design niet in op de fase van het post-aankoop evaluatie van de klant. Bij deze fase gaat het erom dat de consument zal evalueren of hij de juiste beslissing heeft genomen (persoonlijke communicatie, 2017).

Voor Saproco 3D Design is gerichte en georganiseerde communicatie nodig. Zowel intern als extern. Er kan geconcludeerd worden dat de volledige strategische marketingplanningsproces zal moeten worden doorlopen en een nieuwe strategische marketingplan moeten worden ontwikkeld en toegespitst op specifieke problemen zoals het werven en bereiken van klanten en het opbouwen en onderhouden van de klantrelatie (Nijssen &

Frambach, 2013, p 31-32,).

(5)

Centrale vraag

‘’Op welke manier kan Saproco 3D Design via marketingcommunicatie bij zakelijke bedrijven zorgen voor aanzet tot afname van hun diensten?’’

Om de centrale vraag te kunnen beantwoorden zijn de volgende deelvragen geformuleerd:

1. ‘Wat is er vanuit de theorie bekend over het onderwerp marketingcommunicatie?’

2. ‘Wat is de positie van Saproco 3D Design op de markt ten opzichte van de concurrenten?’

3. ‘Op welke manier communiceert Saproco 3D Design naar de doelgroep toe?’

4. ‘Hoe wil de doelgroep bereikt worden?’

Marketingdoelstelling: “De omzet vergroten met 10% in het derde kwartaal van 2017”.

Marketingcommunicatiedoelstelling: “Eind 2017 is de organisatiebekendheid van Saproco 3D Design gestegen met 60%, ten opzichte van de concurrentie”.

(6)

Hoofdstuk 1: Organisatie, Interne Analyse

Historie van de organisatie

De oprichters van Saproco zijn Sennen Leesberg en Alex Blok. Saproco heeft een dochterbedrijf Saproco 3D Design als aftakking ‘the saving product company’.

Wat Saproco 3D Design precies doet is het maken van licht visualisaties en 3D animaties ten behoeften van presentaties van een product, ontwerp, ruimte of complexe handeling.

Met 3D animaties word er veel tijd bespaard, moeite en woorden om duidelijk te maken wat een bedrijf kan betekenen voor zijn klanten en stakeholders (persoonlijke communicatie met Alex Blok, 7 februari 2017).

Het is het ultieme communicatiemiddel door:

1. beelden te laten zien op maat

2. beelden te laten zien waar een camera simpel weg niet kan komen

3. te zorgen dat de animatie zo gedesigned wordt dat deze aanspreekt bij klanten of een bepaalde doelgroep

4. zeer realistische beelden te creëren van iemands core- business aan de hand van de klant zijn verhaal.(persoonlijke communicatie, 7 februari 2017).

3D design kan zorgen voor toepasbaarheid van deze 3D animatie op websites, social media en mobiele

telefoons met toegang tot virtual reality. Daarnaast heeft Saproco 3D Design een formule ontwikkeld waarmee alle uitingen van verlichting in een 3D design zijn geïntegreerd. Het eindresultaat is animatie video op maat met een zeer grote zeggingskracht.

Belangrijke mijlpaal

Saproco 3D Design heeft de Dutch Tech Campus (DTC) mogen visualiseren in een animatie om de investeerders digitaal rond te kunnen leiden op de campus. Hiermee konden zij binnen twee minuten zien hoe het terrein eruit zag. De burgemeester van Zoetermeer heeft de animatie video gepresenteerd (persoonlijke

communicatie, 7 februari 2017).

Organisatie oriëntatie

Saproco 3D Design is concept georiënteerd aangezien ze een kleine organisatie zijn. Concept georienteerd wil zeggen dat de organisatie in een proeffase zit, waarin er word gekeken naar de potentie van de organisatie.

Er is een overzichtelijk team dat leeft voor een goed concept. Saproco 3D Design weet wat mensen willen en is erg goed in individueel communiceren. Ze zijn van alle markten thuis en hebben een hoge mate van

ondernemerschap. Saproco 3D Design hanteert een wij-oriëntatie, hierdoor hebben ze binnen Saproco veel motivatie. Doordat ieder zijn eigen specialiteiten heeft is het belangrijk dat ze goed op elkaar zijn ingespeeld.

Saproco 3D Design heeft een sterke visie en een sterke missie en behoort ook bij adhocratie.

Kerncompetenties: productie, klantcontact, motivatie en samenwerken (Riezebos & Van der Grinten, pp 154- 155, 2015).

Definitie visie

Bij visie wordt er omschreven hoe de markt er uit ziet na vijf á tien jaar. De vraag en antwoordontwikkeling in de markt staat hierin centraal voor de organisatie. Het is het toekomstbeeld wat de organisatie heeft op de markt (Riezebos en Van Der Grinten, pp 50, 2015).

Visie

Voor Saproco 3D Design is het van groot belang dat het project in goede samenspraak gaat met beide partijen.

Het doel is om uiteindelijk een 3D animatie als hulpmiddel voor de communicatie te gebruiken.

Definitie missie

De missie omschrijft het doel wat de organisatie voor ogen heeft in de komende vijf a tien jaar. Het is een beschrijving van hoe de organisatie denkt de doelen te gaan realiseren (Riezebos en Van Der Grinten, 2015, pp.

(7)

Missie

Wij zijn een saving product company gevestigd in Zoetermeer. Wij geloven in visuele storytelling en bieden diensten aan om als uiteindelijke doel de beleving van de omgeving in kaart te brengen door middel van animaties.

Organisatiecultuur

Saproco 3D Design behoort bij een organisatie met adhocratie. Het bedrijf is dynamisch, flexibel en is terug te vinden bij een concept georiënteerde organisatie. Bij Saproco 3D Design zijn projecten het belangrijkst. Er worden samen beslissingen genomen zodat het project zo goed mogelijk uitgevoerd kan worden. Bij Saproco 3D Design heerst een echte ondernemingsgeest en het groepsbelang is erg groot. Hierdoor is de motivatie en inzet bij iedere medewerker optimaal aanwezig. Saproco 3D Design hecht veel waarde aan het voorop lopen in de markt en het gebruiken van nieuwe innovaties. Zelfredzaamheid en eigen inzet zijn essentiële

eigenschappen bij de medewerkers van Saproco 3D Design (Riezebos en Van Der Grinten, 2015, pp 54-55).

Communicatie op dit moment

Saproco 3D Design is een business to business organisatie die goederen en diensten levert aan bedrijven.

Saproco 3D Design zit in de opstartfase en is bezig om te kijken op welke manieren de klant bereikt kan worden (formeel en informeel). Via de website kunnen klanten terecht omtrent informatie over het bedrijf. Daarnaast communiceren ze via de telefoon en email. Zo bellen ze naar geïnteresseerde en potentiele klanten en sturen hen daarna een samenvatting van de werkzaamheden per mail.

7s- Model (McKinsey)

Aan de hand van zeven vaste factoren kunnen de prestaties van een onderneming worden geanalyseerd.

Iedere factor moet door elkaar worden ondersteund om zo een succes factor te creëren (7smodel, z.d.).

1. Strategy (hierbij wordt beschreven welke doelen het bedrijf voor ogen heeft en hoe deze bereikt kunnen worden):

2. Systems (hierbij wordt beschreven welke werkwijze en procedures er worden gehanteerd binnen de organisatie): Het bedrijf heeft twee medewerkers. Alex Blok is de Art Director. Hij regelt alle technische aspecten binnen Saproco 3D Design zoals onder andere de animatie video’s en de website. Sennen Leesberg is de accountmanager. Hij zorgt voor het behoud van de klantrelatie en het contact. Daarnaast heeft Alex Blok ook nauw contact met de klant als het gaat om technische werkzaamheden. Alex Blok en Sennen Leesberg hebben samen een gestructureerde samenwerking en zorgen er beide voor dat de communicatie soepel verloopt. Het verantwoordingsniveau ligt in beide handen.

3. Shared Values (er wordt beschreven wat voor bedrijfscultuur er heerst en wat het teamgevoel is. Daarnaast

(8)

wordt er gekeken of iedereen op de hoogte is van de visie en missie van het bedrijf en of ze deze ook naleven):

De shared values staan in het midden. Het gaat om de gezamenlijke bedrijfsopvatting

Er is een heldere cultuur en een sterk teamgevoel binnen Saproco 3D Design. Doordat ze met zijn tweeën de werkzaamheden doen is het goed op elkaar afgespeeld en wordt de visie goed nageleefd.

4. Style (hoe gaat het bedrijf om met haar medewerkers. Kunnen medewerkers ideeën inbrengen of wordt er gestandaardiseerd?):

Het bedrijf heeft twee medewerkers. Hierdoor zijn ze goed op elkaar ingespeeld waardoor inbreng word gewaardeerd.

5. Staff (hierbij wordt er een profiel geschetst van het personeel van de organisatie. Er wordt gekeken naar de vorm van evalueren en functioneren van het personeel):

Alex Blok regelt alle technische aspecten binnen Saproco 3D Design zoals de animatie video’s en de website.

Sennen Leesberg zorgt voor het behoud van de klantrelatie en het contact. Samen werken ze gestructureerd.

Na iedere oplevering wordt er geëvalueerd over het project.

6. Skills (hierbij worden de USP’s van het bedrijf beschreven. Er wordt duidelijk gemaakt wat het onderscheidende vermogen is):

Saproco 3D Design onderscheidt zich van de concurrent doordat zij animatie video’s leveren aan bedrijven waarop ook een lichtplan is te zien. Door middel van de animatie kunnen bedrijven zien hoe het licht valt, waar het licht valt en op welke manieren de lichttechniek worden ingezet. Hierdoor hoeft de klant niet veel te investeren in andere middelen en weten zij direct wat ze krijgen. Het is belangrijk dat de klant tevreden is met het totaalbeeld zodat het als tools ingezet kan worden.

7. Structure (er wordt gekeken naar de wijze waarop een organisatie is ingericht. Hiermee wordt bedoeld de taakverdeling, coördinatie, verantwoordelijkheid en organisatiestructuur).

Twee eigenaren. Geen andere medewerkers.

(7smodel, z.d.)

BCG- Matrix

Om de interne analyse van een organisatie te kunnen analyseren kan de BCG-Matrix gebruikt worden. Met het matrix kan een organisatie inzicht krijgen in de marktkenmerken van haar producten en diensten. Het matrix wordt vaak ingevuld met informatie op productgroepniveau. Horizontaal is het relatief marktaandeel (ten opzichte van de concurrent). Verticaal is de marktgroei (ten opzichte van het product op de markt). Deze waarden kunnen worden ingedeeld per segment in de matrix. Het BCG-matrix ziet er als volgt uit:

(Intermarketing, 2009) Toepassing op de Matrix:

(9)

aandacht trekken. Als wij de bevindingen bij elkaar voegen komen we in de matrix op Question Mark. Het bedrijf zou een groeistrategie kunnen hanteren om het marktaandeel te vergroten.

Golden Circle Simon Sinek

Why

Saproco 3D Design wil door middel van 3D animatie zorgen voor een beter communicatiemiddel voor bedrijven en iets wat complex lijkt toch bereikbaar maken voor alle soorten publiek.

How

Saproco 3D Design verwerkt in hun 3D animaties diverse lichtplannen die Saproco 3D Design voorziet om zo het juiste lichtadvies te bieden voor gebouwen en andere scenario’s.

What

Licht visualisaties en 3D animaties ten behoeve van

presentaties van een product, ontwerp, ruimte of complexe handeling door middel van:

 Beelden te laten zien op maat

 Beelden te laten zien waar een camera simpel weg niet kan komen

 Te zorgen dat de animatie zo vormgegeven wordt dat deze aanspreekt bij klanten of een bepaalde doelgroep die de klanten willen bereiken

 Zeer realistische beelden te creëren van iemands corebusiness aan de hand van de klant zijn verhaal

(Strategischmarketingplan, z.d.)

(10)

Externe Analyse

Het Vijfkrachten-model van Porter

Bij het Vijfkrachten-model van Porter wordt er een onderverdeling gemaakt in verschillende bedrijfstakgroepen. Per groep wordt er gekeken in welke mate zij invloed hebben op het bedrijf (5krachtenmodel.nl, z.d.).

(5krachtenmodel.nl, z.d.)

Huidige Concurrenten

Saproco 3D Design heeft 173 concurrenten op het werkgebied van 3D animatie. Sommige van deze bedrijven horen bij freelancers die alleen werken, maar er zitten ook hele grote (internationale) bedrijven bij.

Internationale concurrenten

Xsens

Xsens maakt en levert innovatieve bewegingsmeetsystemen op basis van miniatuursensoren. De producten worden wereldwijd gebruikt voor het maken van 3D animaties in films en games, analyseren van beweging in gezondheidszorg en sportwetenschap, diverse reclames en voor stabilisatie van robots, voertuigen en camerasystemen. Xsens heeft vestigingen in Enschede en Los Angeles (Xsens, z.d.).

Artbox

Artbox is een full service productie bureau waarbij regisseurs, animators en designers de productie

vertegenwoordigen. Artbox is het centrale aanspreekpunt voor klanten en talenten van over de hele wereld. Ze hebben een internationaal animatie, CGI en illustratie portfolio met gevestigde namen en aanstormend talent.

Artbox is in staat om elke animatie stijl op te pakken: fotorealistisch, stijl animaties, infographics en volledige campagnes. Ze hebben animaties en campagnes gemaakt voor o.a. Nike, Samsung, H&M en Pepsi (Artbox, z.d.).

Nationale concurrenten

Bigpixel BV

Bigpixel is een animatiestudio en creëert promo’s en trailers voor tal van internationale TV-producten en distributeurs. De diensten van Bigpixel BV zijn: geanimeerde televisie series, commercials, speelfilms, bedrijfspresentaties, print advertenties, videoclips en interactieve media (Bigpixel, 2016).

Studio05

Studio05 is een High-End CG design en animatiestudio die gespecialiseerd is in realisme. Ze maken al meer dan 10 jaar werk voor internationale organisaties en productiehuizen. Diensten van Studio05 zijn: visuele effecten en boeiende animatie. Ze hebben visuele producten gemaakt voor o.a. Advil, Heineken, Mentos, KLM en Smint (Studio05, z.d.).

Op lichtgebied is Saproco uniek.

(11)

Substituten

Substituten en complementaire goederen hebben een grote invloed op de kracht van het product. Deze substituten kunnen een bedreiging vormen voor andere concurrenten. De branche wordt minder aantrekkelijk als er meer substituten zijn. Bedrijven die vroeger hun presentaties van producten, ontwerpen, ruimtes en complexe handelingen op een klassieke wijze deden, kunnen het nu met 3D design doen. Tegenwoordig uiten bedrijven zich vooral online. Dankzij 3D animatie design kunnen ze hun advertenties, hun website of social media pagina op een hoger niveau brengen. Saproco 3D Design heeft als substituut licht ontwerp. Deze kunnen ze in de 3D video animatie verwerken. Het lichtontwerp is binnen de 3D video animatie een unique selling point (USP).

Nieuwe concurrenten

De nieuwe concurrenten bestaan vooral uit freelancers die zelfstandig werken. Een groot bedrijf opstarten is vaak moeilijk, maar wanneer je voor jezelf werkt is het makkelijker om dit werk te doen. Om 3D video

animaties te kunnen maken heb je visuele kennis nodig. De concurrentie voor Saproco 3D Design is groot, maar Saproco 3D Design is uniek in het gebruik van licht visualisatie. Grote merken en bedrijven willen vaak gebruik maken van 3D animatie technieken, maar vertrouwen vaak alleen op grote en professionelere

animatiebedrijven. De nieuwkomers hebben daarom weinig kans om grote klanten binnen te halen (Emerce, 2013).

Leveranciers

Saproco 3D Design maken zelf hun eigen animatie en licht producten.

Afnemers

In de markt nemen afnemers toe door technologische ontwikkelingen en door toename van online marketing.

Zo willen bedrijven op een originele manier adverteren op social media of hun website visueel veranderen. Bij Saproco 3D Design nemen afnemers niet toe. De afnemers en het bedrijf zijn beiden afhankelijk van elkaar.

Saproco 3D Design is afhankelijk van de afnemers, omdat ze zonder afnemers niet verder kunnen bestaan en geen winst/omzet kunnen maken. Ook kunnen bestaande afnemers zorgen voor nieuwe opdrachtgevers.

Wanneer Saproco 3D Design een opdracht uitvoert voor een afnemer, is die afnemer afhankelijk van Saproco 3D Design. Saproco 3D Design kan namelijk een bedrijf visueel verbeteren en campagnes maken bijvoorbeeld en dit zou positieve gevolgen op de reputatie kunnen hebben.

Ansoff model

Ansoff model is een hulpmiddel voor het bepalen van de groeistrategie van een bedrijf. Er zijn vier soorten groeistrategieën. Aan de hand van de producten en van de markt die benaderd word, wordt er een groeistrategie bepaald (Marketingportaal.nl, z.d.).

(Marketingportaal.nl, z.d.)

Saproco 3D Design is te plaatsen in het vakje van Marktpenetratie. Saproco 3D Design heeft moeite met het verkopen van hun producten en met het binnen halen van klanten. Saproco 3D Design wil meer uit hun bestaande producten halen. Ze willen hun producten verkopen aan zowel huidige klanten als nieuwe klanten.

(12)

Doelgroepanalyse

Nieuwe, zakelijke bedrijven die hun visuele identiteit willen veranderen, (online) advertenties willen in de vorm van 3D animatie, bedrijven die hun presentaties willen verbeteren op visueel niveau en bedrijven die zichzelf willen uiten met beeld, zonder woord.

Doelgroep segmentatie

- Geografische kenmerken: bedrijven in Noord-Holland en omgeving.

- Socio-economische kenmerken: geslacht en leeftijd behoort niet tot een belangrijk punt voor Saproco 3D Design.

(13)

Afnemersanalyse

Door de W’s van Ferrell te gebruiken kunnen de afnemers structureel in kaart worden gebracht. Hierbij wordt er antwoord gegeven op de volgende vragen:

1. Wie zijn de huidige en potentiele afnemers?

Potentiele afnemers zijn bedrijven die een product willen in de vorm van een 3D animatie. Het is een hulpmiddel om een omgeving in beeld te brengen op visueel niveau. Voorbeelden van huidige afnemers zijn:

ABS Autoherstel, ElektroLite, TNO, Saxion Hogescholen, Global Creations, Grease Lighting, Kunsthal Rotterdam, Moet Art, Gemeente Vlaardingen, Het Concert Gebouw, Paleis Het Loo en Dutch Tech Campus (Saproco, 2016b).

2. Wat doen de huidige en potentiele afnemers met het product of dienst?

Het product/dienst kan worden gebruikt bij presentaties, pitches of oplevering van een project. Zo kunnen klanten binnen twee minuten zien hoe een geheel terrein eruitziet.

3. Waar nemen de huidige en potentiele afnemers het product of de dienst af?

Potentiele en huidige afnemers worden benaderd via de telefoon. Bij interesse wordt er een e-mail gestuurd met alle informatie. Vaak wordt er een pitch gehouden met wat Saproco 3D Design in houdt en de diensten die ze leveren. Als een afnemer akkoord gaat dan wordt er een afspraak gemaakt en besproken wat er moet gebeuren. Saproco 3D Design gaat hierna aan de slag met alle technische aspecten en 3D animatie. Het eindproduct wordt persoonlijk geleverd en gepresenteerd.

4. Wanneer nemen de huidige en potentiele afnemers het product of dienst af

Potentiele en huidige afnemers nemen het product/dienst af wanneer zij akkoord gaan met het voorstel.

5. Waarom koopt men bij het eigen bedrijf?

Het is een handig hulpmiddel om omgevingen te laten zien op beeld. Omgevingen die moeilijk te filmen zijn kunnen makkelijk in beeld gebracht worden. Het bespaart veel tijd en kosten voor de afnemer. In de 3D animatie heeft Saproco 3D Design concurrentie. Wat hen onderscheidend maakt is dat Saproco lichtplannen verwerkt in de 3D animatie video. Zo weten afnemers precies hoe het licht in de omgeving valt, wat voor licht er gebruikt kan worden en hoeveel.

6. Waarom koopt men niet bij het eigen bedrijf

Saproco 3D Design zit in de opstartfase. Bedrijven weten Saproco 3D design nog niet te vinden. Daarnaast zijn er meerdere aanbieders op het gebied van 3D animatie video’s (Saproco, 2016b).

SWOT- Analyse

Strengths o Saproco is uniek in

lichtontwerp o Realistische beelden creëren van (nog niet) bestaande situaties o Breed en veelzijdig

inzetbaar o Deadlines zijn korter dan andere organisaties

Weaknesses o Weinig tot geen gebruik van social media, websites en

online-marketing o Geen vaste

klantenkring o Geen gerichte klantenwerving

Opportunities o Saproco biedt visuele

hulpmiddelen die bedrijven kunnen helpen met reputatie en

klanten o Digitalisering is in

opkomst o Virtualiteit steeds belangrijker bedrijven

Threats o Veel (internationale)

concurrenten o Veel online-marketing

door andere bedrijven o Veel concurrenten bieden een zogenaamde

‘full-service’

(14)

Hoofdstuk 2 Onderzoeksmethodiek

De centrale vraag luidt: op welke manier kan Saproco 3D Design via marketingcommunicatie haar naamsbekendheid vergroten onder haar doelgroep?

Om de centrale vraag te beantwoorden moeten er eerst een aantal deelvragen worden beantwoord.

Deelvragen:

1. Wat is er vanuit de theorie bekend over het onderwerp marketingcommunicatie?’

2. ‘Wat is de positie van Saproco 3D Design op de markt ten opzichte van de concurrenten?’

3. ‘Op welke manier communiceert Saproco 3D Design naar de doelgroep toe?’

4. ‘Hoe wil de doelgroep bereikt worden?’

Om antwoord te geven op deze deelvragen is er gebruik gemaakt van een aantal onderzoeksmethoden:

deskresearch, literatuurstudie, inhoudsanalyse en kwalitatieve interviews. Hieronder is er uitgelegd wat er onderzocht is met de onderzoeksmethoden.

Deskresearch – literatuurstudie

Er is gebruik gemaakt van de boeken: Positioneren, Marketingstrategie en van het boek Marketing Kernstof – A. In deze boeken is onderzocht wat naamsbekendheid betekent, wat er nodig is voor naamsbekendheid en wat voor soorten naamsbekendheid er zijn. Hierover wordt meer informatie besproken in het derde hoofdstuk:

Resultaten Naast de geraadpleegde stof. Daarnaast zijn er bronnen op het web onderzocht en meegenomen in het deskresearch.

Om te onderzoeken welke concurrenten Saproco 3D Design heeft op de markt, is er ook gebruik gemaakt van deskresearch. Er is onderzocht welke bedrijven hetzelfde werk verrichten als Saproco 3D Design. Vervolgens zijn deze bedrijven onderzocht op het gebied van communicatie en dienstverlening. Er is gekeken in welk opzicht de concurrenten het anders of beter doen dan Saproco 3D Design.

Inhoudsanalyse

Om te kijken hoe Saproco 3D Design op dit moment communiceert via hun website of social mediapagina, is er een inhoudsanalyse gehouden. Er is gekeken naar afgeronde projecten en communicatiemiddelen van Saproco 3D Design.

Methode kwalitatieve interviews Kwalitatieve interviews

Kwalitatieve interviews zijn om achter de kennis, gedachten en gevoelens van mensen te komen (Baarda et al.,2013, pp. 72).

Gemakssteekproef

Voor het afnemen van de enquetes, is er gebruik gemaakt van een gemakssteekproef. De eerste

onderzoekseenheid die je tegen komt wordt geënquêteerd, geïnterviewd of geobserveerd (Baarda et al.,2012, pp.104). Om te onderzoeken hoe Saproco 3D Design momenteel communiceert naar klanten toe, is er een kwalitatief interview gehouden met een van de eigenaren van Saproco 3D Design.

Om de ervaringen en wensen van de doelgroep te onderzoeken, is zoals het interview met de één van de eigenaren, ook gebruik gemaakt van kwalitatieve interviews. Allereerst zijn er topics vastgesteld. Vanuit de topics zijn er interviewvragen verzonnen. Er zijn in totaal acht interviews gehouden met personen die eigenaar zijn van een eigen bedrijf of personen die een hoge positie hebben binnen een bedrijf en mee zouden kunnen beslissen over nieuwe doorvoeringen. Door middel van de interviews met deze personen wordt het duidelijk wat de wensen en behoeften van de doelgroep zouden kunnen zijn. Als dit duidelijk is, kan Saproco 3D Design hier naartoe werken. Voor de interviews is er gekozen voor een gemak steekproef. De doelgroep van Saproco 3D Design is heel breed: alle bedrijven en organisaties. Daarom hebben wij de eerste onderzoekseenheden die wij zijn tegengekomen, geïnterviewd.

(15)

Hoofdstuk 3: Resultaten

Deelvraag 1: ‘Wat is er vanuit de theorie bekend over het onderwerp marketingcommunicatie?’

Naamsbekendheid

Uit schaarse onderzoeken blijkt dat mensen denken dat producten van bekende merken beter zijn dan die van onbekende merken en dat het simpel verhogen van de naamsbekendheid een sterk positief effect heeft op de kwaliteitsperceptie van een merk. Uit een onderzoek van Miller en Berry in 1998, kwam zelfs naar voren dat 70% van het marktaandeel van het merk wordt bepaald door naamsbekendheid en ‘slechts’ voor 30% door inhoudelijke associaties (Riezebos & van der Grinten, 2015, pp.191).

Soorten naamsbekendheid

Er zijn twee soorten naamsbekendheid: geholpen naamsbekendheid en spontane naamsbekendheid. Geholpen naamsbekendheid is dat de klant door middel van een rij merknamen eraan wordt herinnerd welke merken er zijn. Spontane merknaamsbekendheid is het tegenovergestelde, hier herinnert de consument de namen van merken zonder hulp (Smal & Tak, 2005, p. 107).

Een scherpe positionering is van belang bij naamsbekendheid. Het moet bijdragen aan de zichtbaarheid en opvallendheid van het merk. Toch is het zo dat niet alle merken moeten streven naar een hoge mate van spontane naamsbekendheid. Soms is geholpen naamsbekendheid voldoende. Om dit te begrijpen, moeten we eerst weten wat de vier categorieën van naamsbekendheid zijn.

De 4 categorieën van naamsbekendheid

1. Onbekendheid. In de praktijk komt dit niet zo vaak voor, alleen bij nieuwe merkintroducties is er sprake van totale onbekendheid (Als er niet meer dan 20% van de potentiële ontvangers merk X spontaan noemt, is het in feite een onbekend merk).

2. Passief bekendheid. Hierin bevinden zich de meeste merken. Bij passief bekendheid ontstaat er herkenning (geholpen herinnering). Het gaat hierbij om het herkennen van logo’s/ visuele uitingen, maar de naam van het merk wordt niet herkend (Als meer dan 20%, maar niet meer dan 40% van de potentiële ontvanger merk X spontaan noemt, is het hoogstwaarschijnlijk een passief bekend merk).

3. Actieve bekendheid. Het wordt ook wel spontane naamsbekendheid of merkherinnering genoemd. Deze vorm van naamsbekendheid is belangrijk wanneer consumenten hun aankoopbeslissingen maken. Wanneer er gevraagd wordt om bepaalde merken op te noemen voor een product er bekende merken opgenoemd (Als meer dan 40%, maar niet meer dan 70% van de potentiële ontvangers merk X spontaan noemt, is het hoogstwaarschijnlijk een actief bekend merk).

4. Saillantie, top- of-mind- awareness. Merken die consumenten in een bepaalde branche als eerste opnoemen (Als meer dan 70% van de potentiële ontvangers merk X spontaan noemt, is er sprake van saillant merk) (Riezebos & Van der Grinten, 2015, pp.192).

Saproco 3D Design valt nu onder onbekendheid. Dit komt voornamelijk omdat ze in de opstartfase zitten en nog bekendheid moeten creëren.

Bij dienstverleners en business-to-business-situaties is actieve bekendheid van levensbelang. De bedoeling is dat Saproco 3D Design hier uiteindelijk ook naar toe gaat. Naamsbekendheid is van groot belang voor het financieel en economisch succes van een merk. De gekozen positionering moet zeker bijdragen aan de mate hoe een bedrijf opvalt, en daarmee de naamsbekendheid, van het merk. Actieve naamsbekendheid is onmisbaar voor merken die op de verkoopplek of op het moment van behoefte, niet direct zichtbaar zijn. In sommige gevallen kan er gekozen worden om meer te sturen op passieve naamsbekendheid. Naast

naamsbekendheid is het belangrijk dat door de positioneringskeuze mensen bepaalde associaties aan het merk koppelen (Riezebos & Van der Grinten, 2015, pp.193-194).

(16)

Merkimago

In ervaringen met het product speelt merkimago een grote rol. Een merk heeft betrekking op het netwerk van associatieve gedachten dat een consument heeft bij het product van de aanbieder. Door associaties gaat de beleving van de consument verder dan klantbehoefte. Een merk kan ook de kracht hebben om relaties met de afnemers te beïnvloeden. Zo kunnen er communities ontstaan waarbij elke afnemer/klant zijn ervaringen met het merk deelt met anderen. Deze communities kunnen weer verder uitgebreid worden. Bedrijven gebruiken deze communities om hun merk verder vorm te geven, maar ook om nieuwe productideeën op te doen.

Saproco 3D Design zou hier ook belang bij hebben. Zo kunnen ze ervaringen delen met geïnteresseerden en hierdoor kunnen ze steeds blijven inspelen op de markt (Frambach & Nijssen, 2013, pp.164).

(17)

Deelvraag 2: ‘Wat is de positie van Saproco 3D Design op de markt ten opzichte van de concurrenten?’

Concurrentieanalyse

Om inzicht te krijgen in hoe de concurrentie communiceert met de doelgroep is een concurrentieanalyse uitgevoerd. De analyse is uitgevoerd onder de concurrentie van regio Amsterdam. Saproco 3D Design rekent de onderstaande ondernemingen tot haar directe concurrenten:

- I2.nl

- Magiceyestudio.nl - Ciiid.nl

- Bigpixel BV - Studio 05

Er wordt gekeken naar hoe zij communiceren via verschillende mediakanalen en op welke manier zij de doelgroep informeren.

Marktvorm

De marktvorm waarin alle partijen opereren is 3D animatie.

Bestaand

Bedrijf Producten en diensten Richt zich op Bijzonderheden Sterke punten Zwakke punten i2 3D visualisatie,

animatie, configurator, planner, virtual reality, 360 graden tour, commercials,impressies architectuur

Vastgoed sector

Veel mogelijkheden qua producten en diensten.

Doordat ze een

bouwkundigeachtergrond en ervaring hebben kunnen ze makkelijk inspelen op iedere stadium in het bouwproces.

Product en dienstaanbod is op de website onoverzichtelijk aangezien ze heel veel aanbieden.

Magiceye studio

Fotografie, video en 3D animatie

Horeca Doen veel projecten voor hotels en restaurants maar richten zich ook op kleinere bedrijven.

Zijn naast video en 3D animatie ook goed in fotografie. Dit laten ze goed zien op hun website.

Doelgroep bereiken via social media.

Ciiid Animatie, fotografie Architectuur Doen veel op het gebied van visualisatie van architectuur.

Impressies van architectuur.

Er wordt weinig visueel laten zien op de website en contact via social media is er niet.

Bigpixel BV

Animatie, promotievideo`s, videoclips, interactieve media

Promotie Zijn voornamelijk actief met video

Zowel 2D als 3D productie.

De klant kan via de website alleen contact opnemen via email en telefoon.

Studio 05 Visuele effecten en animaties 2D en 3D.

Animatie commercials

Doen vooral veel animatiecommercials voor televisie.

Zijn gespecialiseerd in realisme.

Niet erg actief op social media door het aantal berichten die ze hebben geplaatst via social media.

(18)

I2

De specialiteit van i2 ligt voornamelijk in het vastgoed. Ze leveren 3D visualisaties, 3D animatie en interactieve producten. De architectuur zordt door middel van 3D visualisaties beleefd. Het uitgangspunt van de producten is het maken van een overtuigend en communicatief product (i2, 2017).

Social media

Via social media is te zien dat ze iedere maand een bericht plaatsen op Facebook over de geleverde projecten.

In totaal hebben ze 84 likes. Daarnaast hebben ze een Linkedin pagina. Op Linkedin hebben ze 34 volgers. Via dit platform hebben ze minder bereik en plaatsen ook minder berichten (Linkedin, 2017).

Magiceyestudio

De specialiteit van Magiceyestudio ligt voornamelijk in fotografie van horeca en restaurants. Dit doen ze dan ook het meest. Zo doen ze: horeca, food, hotel en portret fotografie. Daarnaast doen ze Facebook en websitedesign maar ook 3D animatie voor film, tv en promotiefilm (Magiceyestudio, 2017).

Social media

Magiceyestudio communiceert via Facebook, Instagram en Twitter. Op Facebook hebben ze 127 personen die de Facebookpagina leuk vinden. Hun laatste bericht was op 26 november 2016 en haalt vier likes (Facebook, 2017).

Op Instagram doet Magiceyestudio het iets beter. Daar hebben ze 410 volgers. De laatste foto die ze hebben gepubliceerd is van negen weken geleden en heeft 64 likes. Ze krijgen veel complimenten op hun foto`s maar er wordt door Magiceyestudio niet gereageerd (Instagram, 2017).

Ciiid

Ciiid richt zich voornamelijk op artist impressions animatie van interieur en exterieur architectuur. Dit zijn voornamelijk afbeeldingen en geen video`s.

Social media

Ciiid is te benaderen via email en telefoon. Via social media zijn ze niet te vinden.

Bigpixel BV

Richt zich op het creëren van promo video`s en trailers. Hun diensten variëren van televisie series, commercials, speelfilms tot videoclips (Bigpixel BV, 2017).

Social media

Er is weinig te vinden over Bigpixel op social media. Het enige platform wat ze hebben is Linkedin. Hier hebben ze 59 volgers maar zijn verder niet actief (Linkedin, 2017).

Studio05

Studio 05 is een animatiestudio en gespecialiseerd in realisme. Ze leveren diensten zoals: visuele effecten en animaties (Studio05, z.d.).

Social media

Ze zijn niet erg actief via social media. Studio05 heeft 261 personen die de Facebook pagina leuk vinden. Ze plaatsen niet veel berichten en communiceren niet met de klant (Facebook, 2017).

Daarnaast hebben ze een Twitter account met 119 volgers. Ook hier zijn ze niet actief op en wordt er vrijwel niet gereageerd door de doelgroep (Twitter, 2017).

(19)

Deelvraag 3: ‘Op welke manier communiceert Saproco 3D Design naar de doelgroep toe?’

Saproco gebruikt nog geen externe communicatiemiddelen zoals Facebook en Twitter. Wel streeft Saproco naar het opzetten van een eigen Instagram pagina. Voor zakelijk contact via het internet zet Saproco LinkedIn in. Bij de persoonlijke communicatie naar de doelgroep (potentiele klanten), wordt dit gedaan door het gebruik van verbale communicatie. Mond-tot-mondreclame is hierbij het grootste onderdeel. Sennen Leesberg is als Accountmanager verantwoordelijk voor het leggen van contact met potentiele klanten. Dit doet Sennen op beurzen zoals Led Expo. Na een gesprek met de potentiele klant, stuurt Sennen een algemene mail naar de persoon op. Hierin stellen Sennen Leesberg en Alex Blok zich nogmaals voor om vertrouwen bij de potentiele klanten op te bouwen. De algemene mail bevat een korte samenvatting van het gevoerde gesprek,

informatieve tekst over het bedrijf, een visitekaartje en een deel van hun portfolio. Deze bestaat uit

animatievideo’s van afgeronde projecten. Saproco vermeldt wat zij van origine zijn en zij leggen uit waarom zij animatie inzetten. Zo krijgt de klant een duidelijk beeld van de organisatie en haar werkzaamheden. Via deze mail kunnen klanten de Vimeo-pagina van 3D Design bezoeken. Daar worden verschillende projecten weergegeven. In de bijlage wordt de algemene mail weergegeven. De bijlage is te vinden op pagina 42 (Persoonlijke communicatie, 19 februari 2017).

(20)

Deelvraag 4: ‘Hoe wil de doelgroep bereikt worden?’

Externe communicatie – mogelijkheden

In de interviews komt naar voren dat Saproco veel potentie heeft om meer naamsbekendheid te generen.

Daarnaast beschikt Saproco over de middelen om dit te realiseren, bijv. de animatie. Potentiele klanten stellen namelijk voor om gebruik te maken van social media. Ook wordt er gesproken over het starten van een blog, zodat Saproco al haar bevindingen, nieuws en trends op het gebied van animatie kan laten zien aan het publiek. Uit het interview met Sascha Kroon kwam naar voren dat de blog gepaard kan gaan met een online galerie voor het weergeven van de gemaakte animaties, namelijk ‘Misschien zou het leuk zijn om de galerie in 3D animatie design te laten zien’.

In het interview met Cagdas Mutlu, Fysiotherapeut in Osdorp, wordt er gesproken over zijn behandelingen en dat deze in beeld kunnen worden gebracht d.m.v. animatie. Deze visie kan een interessante wending geven aan de strategie. Namelijk, dat animatie ook geschikt is voor het visualiseren van menselijke acties. ‘Op de website hebben wij alle behandelingen uitgebreid verteld en misschien zou daar 3D animaties bij gemaakt kunnen worden. Dus dat we de spieren en zenuwen zien herstellen door behandelingen’. Dit kan Saproco een nieuw perspectief geven.

Het inzetten van social media komt in elk interview terug. Niet alleen het maken van een bedrijfspagina, maar ook adverteren via verschillende media zoals Facebook en Instagram. Roar: ‘Ik zit zelf op community pagina’s op Facebook. Komt soms erg goed uit! Maar als ik Saproco zie en het werk wat zij maken, kan dat behoorlijk bekend worden op social media’.

Visueel aspect

3D animatie is de ideale tool om beelden vast te leggen waar normaal de camera niet bij kan komen. In het interview met Roar Schouten, Grafisch designer en Webdeveloper, komt naar voren dat animatie veel

aandacht zou trekken betreft het bedrijf. Daarnaast spreek Roar over de concentratie van de kijker/publiek ‘Nu is het tegenwoordig zo dat video sneller aandacht trekt en vast houdt dan stilstaande beelden. Op social media zie je steeds vaker video voorbij komen. Ik denk dat de bewegende animaties van Saproco dit kunnen opfrissen’.

De vertoning van een visite kaartje kan ook meer impact hebben op het publiek als het gaat om persoonlijke communicatie. Leander: ‘Ik zie dat Sennen en Alex beide wel LinkedIn hebben, dus dat is goed. Alleen ik denk dat Saproco, zeker met die 3D design animaties, veel meer een visuele identiteit online kan creëren door die animaties. Misschien kunnen ze middelen inzetten zoals Instagram. Denk dat ze daar wel iets vets van kunnen maken’.

Conversatie & contactlegging

Uit het kwalitatief onderzoek is te concluderen dat het sturen van een mail altijd fijn is voor de klant. Daarin is alle nodige informatie (+ kennismaking) duidelijk weergegeven. Saproco 3d Design benaderd momenteel potentiele klanten met aanspraak, zeer persoonlijk. Leander Grasman verteld over zijn persoonlijk contact met Alex Blok, maar ook hoe Saproco Snow Software kan bereiken, het bedrijf waar Leander werkzaam is. ‘Sowieso via de mail, dit komt bij onze administratie binnen en wordt dit doorgestuurd naar onze accountmanager. Op onze website kan je ook in contact komen met een helpdesk maar voor klantencontact hebben wij een aparte pagina waarin de contactzoekende zijn of haar gegevens in vult’.

(21)

Hoofdstuk 4 Conclusie

In dit rapport is ingegaan op de vraag hoe Saproco 3D design de doelgroep beter kan bereiken om zo hun gewenste doelstelling te balen. De onderzoeksvraag luidt als volgt: ‘’Op welke manier kan Saproco 3D Design via marketingcommunicatie bij zakelijke bedrijven zorgen voor aanzet tot afname van hun diensten?’’

Uit de theorie is bekend dat het verhogen van de naamsbekendheid een sterk positief effect heeft op de kwaliteitsperceptie van een merk. Uit een onderzoek van Miller en Berry kwam naar voren dat 70% van het marktaandeel van het merk wordt bepaald door naamsbekendheid en ‘slechts’ voor 30% door inhoudelijke associaties (Riezebos & van der Grinten, 2015, pp.191).

Er dient een duidelijke marketingcommunicatiestrategie te worden gevormd om deze na te leven. Binnen de strategie kan er gebruik worden gemaakt van de sterke punten van Saproco 3D Design. Hierbij kan worden gedacht aan het inzetten van de video’s met lichtontwerpen als communicatietool en daarnaast een goede service. Er zal gebruik worden gemaakt van de kansen in de markt. Digitalisering is niet meer weg te denken in deze tijd. Veel bedrijven maken gebruik van social media om hun doelgroep te bereiken en alle ontwikkelingen in de gaten te houden. Saproco 3D Design communiceert veel met email en telefoon terwijl bedrijven zich tegenwoordig ook veel online oriënteren en steeds meer diensten afnemen via social media.

Naast deze aspecten is uit de concurrentieanalyse opgevallen dat Saproco 3D Design uniek is met lichtontwerp ten opzichte van de concurrent. Voor Saproco 3D Design is het lastig te communiceren met potentiele klanten en deze in de klantenkring te behouden. Uit interviews met potentiele klanten is gebleken dat zij het beste benaderd willen worden via social media, telefoon en email. Daarnaast gaven enkelen van de geïnterviewde aan dat het hebben van een professionele website erg belangrijk is. Zo zou Saproco 3D Design hun ontwerpen op de website kunnen plaatsen en de vormgeving naar een hoger niveau tillen.

Evenmin staat vast dat Saproco 3D Design nog in zijn opstartfase zit. Daarom is het even belangrijk dat Saproco 3D Design een goede strategie heeft om zo een waardevolle en duurzame klantenkring op te bouwen en te behouden.

Het moge duidelijk zijn dat Saproco 3D Design meer afname van hun diensten wil bij zakelijke bedrijven via marketingcommunicatie. Uit het onderzoek is gebleken dat bedrijven benaderd willen worden via social media, telefoon en email. Daarnaast is een professionele website van belang om de diensten van Saproco 3D Design weer te geven en zo hun diensten te laten zien aan nieuwe potentiele klanten.

(22)

Hoofdstuk 5 Aanbevelingen

(23)

Communicatiestrategie

Bij Saproco 3D Design past de positioneringsgrondslag: ‘Naamsbekendheid’. Een positioneringsgrondslag is bedoeld als methode om inzicht te krijgen in hoe concurrenten zich opstellen in de markt. Naamsbekendheid valt onder

marketingvariabele. In onderstaande figuur wordt het communicatie kruispunt van Betteke van Ruler weergegeven. Hieruit wordt de communicatiestrategie afgeleid.

(marketingportaal, z.d.).

Informeren

Uit het communicatiekruispunt is op te maken dat Saproco 3D Design zich onder andere bevindt bij informeren. Bij informeren staat de boodschap overbrengen centraal. Dit komt tot uiting door middel van een orkestratie van verschillende social media platformen. Deze social media platformen representeren de online identiteit van Saproco 3D Design. Op de social media wordt gemaakt materiaal geplaatst om zo de doelgroep interesse te activeren. Details over de ingezette media worden besproken in het mediaplan.

Dialogiseren

Saproco 3D Design kan door middel van dialogiseren zorgen voor interactie met de

doelgroep. Daarnaast kan de organisatie inspelen op verlangen van doelgroep en

gebruiken dit om effectieve media te verzorgen. Op basis van de behoeftes van de

potentiele klant, zorgt Saproco 3D Design ervoor dat de gepaste social media wordt

gepubliceerd. Met deze werkwijze is er meer aanleiding tot interactie met de doelgroep

voor eventueel verder contact. Mocht de communicatie goed in stand gehouden worden,

dan is er de mogelijkheid tot meer afname van de diensten die Saproco 3D Design biedt.

(24)

Mediaplan

Briefing

Communicatiedoelgroep

De doelgroep naar wie Saproco 3D Design wil communiceren bestaat uit alle bedrijven in Nederland in het algemeen. Ieder bedrijf kan gebruik maken van de diensten van Saproco 3D Design. Door digitalisering maken bijna alle bedrijven in Nederland gebruik van onlinemogelijkheden, zoals social media, website of

onlineadvertenties. Bedrijven willen zoveel mogelijk mensen bereiken via internetcampagnes of online reclamefilmpjes. Saproco 3D Design sluit daarom goed aan bij deze doelgroep. Saproco 3D design kan voor bedrijven zorgen voor de visuele identiteit, online advertenties, visuele prestaties en beeldmateriaal.

Mediadoelgroep

Bedrijven die hun visuele identiteit willen veranderen, onlineadvertenties willen in de vorm van 3D animatie, bedrijven die hun prestaties willen verbeteren op visueel niveau en bedrijven die zich willen uiten met beeld zonder woord.

Communicatiedoelstellingen Kennis

- Op 30 juni 2017 is 21% van de Nederlandse bedrijven geïnformeerd over Saproco 3D Design.

- Op 31 juli 2017 weet 19% van de Nederlandse bedrijven wat voor producten en diensten Saproco 3D Design precies verleent en hoe deze diensten kunnen aansluiten bij de bedrijven.

Houding

- Op 1 september 2017 denkt 17% van de Nederlandse bedrijven positief over een samenwerking met Saproco 3D Design.

Gedrag

- Op 3 december 2017 wil 14% van de Nederlandse bedrijven samenwerken met Saproco 3D Design.

- Op 1 februari 2018 heeft 10% van de Nederlandse bedrijven een contract afgesloten met Saproco 3D Design.

Mediadoelstellingen

Bereik: 25% van de Nederlandse bedrijven heeft minimaal een keer de social mediapagina bekeken en 21% van de Nederlandse bedrijven heeft, door middel van de link op social media, de website van Saproco 3D Design bezocht.

Contact en frequentie: een keer in de week op social media-advertenties of sneakpreviews van ‘work in progress’ posten. Twee keer in de week worden er updates van Saprco 3D Design zelf of van de branche gedeeld.

Boodschap

Propositie: complexe omgevingen bereikbaar maken voor alle soorten publiek.

Saproco 3D Design biedt de middelen aan om dit te realiseren.

De marketingcommunicatiestrategie is voor een periode van twee jaar.

Prioriteitsdoelen van de strategie

1. Naamsbekendheid onder de doelgroep genereren.

2. Afname stimuleren en verhogen

3. Het creëren van duurzame klantwaarde van de afnemers

Mediumtypekeuze Social media

(25)

publiceren, dit kunnen links, foto’s, (live) video’s en advertenties zijn. Ook is Facebook een onderdeel van de customer journey van de potentiële klant.

LinkedIn: Saproco 3D Design heeft geen LinkedInpagina. Om klantcontact te behouden, is LinkedIn een handige social media platform. Het biedt een brede mogelijkheid om connecties op te leveren. Ook kunnen huidige klanten updates blijven volgen van Saproco 3D Design via LinkedIn.

Instagram: met Instagram ontstaat er sneller interactie met de volgers. Instagram is gebaseerd op alleen visueel gebruik en wordt daarom ook sneller opgeslagen in ons hoofd. Instagram is ook een onderdeel van Facebook en LinkedIn, want je kunt buttons of links opslaan die leiden naar de Instagrampagina (Engelbertink, 2015).

Website

De website is tegenwoordig het visitekaartje van een bedrijf. Het dient als informatiebron. De website representeert de volledige ontleding van het bedrijf. De potentiele klant heeft een directe weergave van wat het bedrijf levert. Het is de afspiegeling van wat Saproco 3D Design wil uitstralen. Het geeft een eerste indruk.

Omdat Saproco 3D Design eigenlijk alleen via persoonlijk contact potentiele klanten benadert is het voor hen van groot belang om dat visitekaartje digitaal te maken.

Mediumstrategie

Facebook: bij Facebook is het belangrijk om frequent berichten te plaatsen. Zo houd je de doelgroep gemotiveerd om jouw pagina te bezoeken. Spendeer één keer in de week een moment om content voor te bereiden voor het plaatsen op Facebook. Dit zorgt voor overzichtelijkheid en helpt Saproco 3D Design om efficiënt gebruik te maken van Facebook. Saproco 3D Design zal drie keer in de week Facebook content kunnen plaatsen om de doelgroep geïnteresseerd te houden. Het beste is om een combinatie te maken van links naar een portfolio, video’s in de vorm van een sneakpreview of afgeronde projecten, status updates, trends in de omgeving of nieuwsberichten gespecialiseerd op animatievideo’s.

Saproco 3D Design zou kunnen inhaken op berichten binnen Facebook die een bepaald thema bevatten (koningsdag, feestdagen). Hierdoor wordt het bereik groter en wordt er naamsbekendheid gecreëerd. Saproco 3D Design speelt dan in op de actualiteit en op wat er op dat moment gebeurt in de omgeving. Het actief meedoen met discussies, groepen en bepaalde fora’ s maakt het bereik nog groter.

LinkedIn: De inzet van LinkedIn voor het frequent plaatsen van content, kan de naamsbekendheid van Saproco 3D Design verbeteren. De huidige klantbasis van Saproco zal de berichten van het dochterbedrijf ook zien langskomen op LinkedIn via de Sapcroco pagina. Daarom is het van groot belang om elke week minimaal twee keer per week content te creëren en te plaatsen. Deze content zal gericht zijn op de recent afgeronde

projecten. In vergelijking tot Facebook, is LinkedIn een business platform. Dat wil zeggen dat de dagelijkse views niet alleen uit het bekijken van linkedIn worden gehaald. De samenhang tussen Saproco en Saproco 3D Design, zal voor een groter netwerk zorgen en meer variatie in content betreft de werkzaamheden en specialiteiten die de bedrijven bieden.

Instagram: In het plan zal Instagram zich richten op het visuele aspect van de content van het bedrijf. Omdat visualisatie het fundament is van Saproco 3D Design, gaat dit hand in hand met instagram en kan het platform gebruikt worden voor sneak-previews en doorlink pagina vanuit een platform zoals Facebook, LinkedIn en de e-mails die Saproco naar de potentiele klanten stuurt. Het plaatsen van content op Instagram is daarom belangrijk en dat dit frequent gedaan wordt. Instagram zal een thuisbasis worden van snelle, makkelijk te bekijken visuals die Saproco creëert. Via Instagram zal er om de dag content geplaatst moeten worden om steeds de dialoog aan te blijven gaan met de doelgroep. Met een plaatsing van een bericht via een social media platform wordt in februari 2018 7,8% van de doelgroep bereikt wat wil zeggen dat met het frequent plaatsen van berichten het klantaanbod zal stijgen.

Plaatsingsschema

Facebook Instagram Linkedin Website

Doel Het onderhouden

van een relatie en werven van

Het onderhouden van een relatie en de dialoog aangaan.

Het onderhouden van zakelijke klantrelaties.

Informatie verschaffen en identiteit tonen aan

(26)

potentiele nieuwe klanten.

de doelgroep.

Frequentie nieuwe ‘content’

Continu Continu Regelmatig Regelmatig

Intensiteit Hoog Hoog Laag Laag

Mediadruk Hoog Laag Laag Laag

Mediakeuze Onlinekanaal Onlinekanaal, applicatie.

Ondersteund door geschikte

offlinemedia

Onlinekanaal Online

Type ‘content’ Formele en informele nieuws.

Formele en informele nieuws, blik achter de schermen

Formele nieuws. Formele nieuws en informatie.

Per week Listening Energizing Talking Supporting Embracing

Facebook +++ ++ +++ + +++

Instagram +++ + ++ + ++

LinkedIn + +/- +/- + +

Website ++ - -- +/- ++

(27)

Literatuurlijst

5krachtenmodel.nl. (z.d.). Vijfkrachtenmodel van Porter. Geraadpleegd op 8 februari 2017, van http://5krachtenmodel.nl/

7smodel.nl. (z.d.). 7smodel. Geraadpleegd op 8 februari 2017, van http://7smodel.nl

Artbox. (z.d.). About. Geraadpleegd op 8 februari 2017, van http://www.artbox.nl/about

Bigpixel. (2016). Diensten. Geraadpleegd op 8 februari 2017, van http://www.bigpixel.nl/diensten/Frambach, T,

Bigpixel. (2016). Home. Geraadpleegd op 21 februari 2017, van http://www.bigpixel.nl

CBS. (2015). Twee derde van de bedrijven gebruikt nu sociale media. Geraadpleegd op 15 maart 2017, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/44/twee-derde-van-de-bedrijven-gebruikt-nu-sociale-media

Engelbertink, V. (2015). 5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk. Geraadpleegd op 15 maart 2017, van http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/5-redenen-waarom-je-instagram-moet-inzetten-voor-je- merk

Facebook. (2017). MagicEyeStudio. Geraadpleegd op 20 februari 2017, van https://www.facebook.com/MagicEyeStudioAmsterdam/

Facebook. (2017). Studiovijfnul. Geraadpleegd op 21 februari 2017, van https://www.facebook.com/studionulvijf

Frambach, R., Nijssen, E. (2013). Marketing strategie (5e druk). Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers bv.

I2. (2017). Home. Geraadpleegd op 21 februari 2017, van: http://www.i2.nl

Instagram. (2017). MagicEyeStudio. Geraadpleegd op 20 februari 2017, van https://www.instagram.com/explore/locations/585027509/

Intermarketing. (2009). Marketing modellen. Geraadpleegd op 15 februari 2017, van http://www.intemarketing.nl/marketing/modellen/bcg-matrix

Linkedin. (2017). Bigpixel. Geraadpleegd op 21 februari 2017, van https://www.linkedin.com/company/bigpixel

Linkedin. (2017). Studio i2. Geraadpleegd op 21 februari 2017, van https://www.linkedin.com/company/254519?trk=NUS_CO-logo

Magiceyestudio. (2017). Contact. Geraadpleegd op 21 februari 2017, van http://www.magiceyestudio.nl/contact

Managementworkshops. (z.d.). Social media strategie. Geraadpleegd op 16 maart 2017, van

http://www.managementworkshops.nl/media/impressies/Je%20Eigen%20Social%20Media%20Strategie%20in

%207%20Stappen.pdf

Marketingportaal.nl. (z.d.). Ansoff matrix. Geraadpleegd op 8 februari 2017, van https://www.marketingportaal.nl/modellen-strategieen/ansoff-matrix

Marketingportaal. (z.d.). Het communicatiekruispunt. Geraadpleegd op 20 maart 2017, van

https://www.marketingportaal.nl/communicatie/communicatiekruispunt

(28)

Riezebos, R., Van der Grinten, J. (2015). Positioneren (3e druk). Amsterdam: Boom en Lemma.

Saproco.nl. (2016a). Welkom. Geraadpleegd op 8 februari 2017, van http://saproco.nl

Saproco.nl. (2016b). Opdrachtgevers. Geraadpleegd op 8 februari 2017, van http://saproco.nl

Smal, J.C.A., Tak, A.A.M.M. (2005). Marketing Kernstof-A. Groningen/Houten: Wolters- Noordhoff.

Strategischmarketingplan. (z.d.). Marketingmodellen golden circle. Geraadpleegd op 15 februari 2017, van https://www.strategischmarketingplan.com/marketingmodellen/golden-circle-simon-sinek/

Studio05. (z.d.). Work. Geraadpleegd op 8 februari 2017, van http://studio05.nl/work/

Xsens. (z.d.). Company. Geraadpleegd op 8 februari 2017, van https://www.xsens.com/company/

(29)

Bijlagen: Interviews

Deelvraag 4: Hoe wil de doelgroep bereikt worden?

Interview 1:

Om deelvraag 3 te kunnen beantwoorden heb ik een interview gedaan met Jenny Booy. Jenny Booy is werkzaam als visual merchandiser bij Primark Stores Limited in Almere. Door gebruik van 3D video animatie zou vooraf bepaald kunnen worden hoe de winkel er precies uit komt te zien. Dit scheelt veel tijd zodat er meer ruimte is voor andere werkzaamheden.

(Linkedin, 2017).

Interview

Kun je misschien iets over jezelf vertellen en over wat je precies doet voor en met het bedrijf?

Ik ben Jenny Booy. Ik woon in Almere en ben sinds twee jaar werkzaam bij Primark. Ik doe daar de

winkelinrichting en de etalages. Hiervoor hield ik me bezig met de verkoop. Voornamelijk achter de kassa.

Wat maakt voor jou het werk zo bijzonder?

Ik ben altijd opzoek geweest naar een baan waar ik mijn creativiteit in kwijt kan. Ik heb grafisch vormgeven gestudeerd en merkte dat ik die veelzijdigheid wel prettig vind. Het enige is dat ik het nooit zo prettig vond om hele dagen achter de computer te zitten. Het werk wat ik nu doe ben je vooral met je handen bezig. Het steeds weer bedenken hoe je nieuwe kledingcombinaties maakt en hoe je de winkel gaat inrichten volgens de richtlijnen is toch wel bijzonder.

Je hebt kennis gemaakt met Saproco. Wat denk je dat Saproco voor Primark zou kunnen betekenen?

Ik denk dat het toch wel het visuele is.Vaak moet ik via de richtlijnen uit het boek de winkel inrichten. In dit boek staan alleen afbeeldingen. Als ik van te vore een 3D animatie zou hebben dan weet ik wat Primark wil met de inrichting, etalages maar ook met de sfeer. Zo komt het duidelijker naar voren.

Wat denk je dat voor jou de beste manier is om een bedrijf zoals Primark te benaderen voor een dergelijk concept?

Hmm ja.. Primark is best een groot bedrijf met veel filialen. Ik denk dat Saproco het best het hoofdkantoor van Primark kan benaderen via de telefoon. Daarnaast misschien een email met alle informatie over Saproco en hun social media met alles wat Saproco doet.

Zijn er voor jou ook andere manieren om in contact te komen met een bedrijf?

(30)

Ik denk dat het voor zo’n groot bedrijf als Primark het beste is dat ze via de telefoon worden benaderd. Vaak als er een email word gestuurd naar het hoofdkantoor of een manager dan wordt er niet op gereageerd als buitenstaander. Het beste is dan om toch via de telefoon contact op te nemen.

Welke manieren van communicatie denk je dat voor Saproco het beste is?

Ik zei net iets over social media. Eigenlijk ben ik niet op de hoogte of ze dit gebruiken. Maar de website die ze hebben ziet er wel goed uit. Dit is een goede communicatiemiddel. Daarnaast natuurlijk via de telefoon en email. Ook zouden ze kunnen kiezen om een blog te starten met al hun bevindingen, nieuws, trends op het gebied van 3D animatie. Dit zouden ze kunnen gebruiken als visitekaartje voor nieuwe klanten.

(31)

Interview 2

Om deelvraag 3 te kunnen beantwoorden heb ik een interview gedaan met de office manager van het bedrijf

‘Sento Spa and Healthclub’, gevestigd in Amsterdam. Sento Spa and healthclub biedt diverse spa en beauty faciliteiten voor een rustmoment voor lichaam en geest. Saproco kan een bijdrage leveren aan het werven van nieuwe members. Door een 3D video animatie te maken kunnen mensen vanuit huis een rondleiding krijgen binnen het bedrijf.

(Linkedin, 2017).

Interview

Kun je misschien iets over jezelf vertellen en over wat je precies doet voor en met het bedrijf?

Ik ben Wendy en ben 39 jaar oud. Ik werk sinds 2009 voor Sento. Ik ben vooral bezig algemene office

management taken. Ik stuur het team aan en ben de aanspreekpunt binnen de organisatie. Daarnaast beheer ik alle contracten en hou de administratie bij.

Wat maakt voor jou het werk zo bijzonder?

De veelzijdigheid van alle werkzaamheden. Ook de sfeer die binnen Sento hangt vindt ik erg belangrijk. Voor veel mensen voelt het als een ‘tweede thuis’ waardoor het ook echt voelt als thuiskomen als je binnen stapt. Ik ben van mening dat een prettige werkomgeving erg belangrijk is voor de medewerker. Niet alleen voor de medewerker maar voor iedereen die binnen Sento stapt. We doen daarom ook veel moeite om iedereen zich prettig te laten voelen ook bij nieuwe potentiele members.

Inmiddels heb je kennis gemaakt met Saproco. Wat denk jij dat Saproco voor Sento zou kunnen betekenen?

Tegenwoordig zijn we veel digitaal bezig met allerlei ontwikkelingen.. kijk maar naar social media. Voor sommige mensen is het toch een drempel die ze moeten nemen om naar een nieuwe fitnesscentrum te gaan.

Ik denk door een 3D animatie dat ze gelijk al een goed beeld kunnen krijgen wat wij precies bieden. Daarnaast is het een prachtig pand waar we in zitten. We hebben er ook bewust voor gekozen om de belichting zo natuurgetrouw na te bootsen. Dit geeft mensen energie en het voelt prettiger aan. Het is interessant dat Saproco zich hier ook mee bezig houdt. Zo kun je gemakkelijker de sfeer van Sento laten zien. Want licht is zo belangrijk en bepalend voor de sfeer.

Wat denk je dat voor jou de beste manier is om een bedrijf zoals Sento te benaderen voor een dergelijk concept?

Ik vindt het altijd wel fijn als bedrijven ons bellen. Zo krijg je toch een bepaalde indruk en het is altijd anders dan dat ze je mailen. Natuurlijk wil ook graag dat ze me daarna even mailen met alle informatie maar als je eerst een stem hoort voelt het altijd wel vertrouwder. Zo heb ik een keer gehad bij een leverancier dat ik een super professionele mail kreeg, maar aan de telefoon begreep ik er niets van. Uiteindelijk ben ik toen ook niet in zee gegaan.

(32)

Zijn er voor jou ook andere manieren om in contact te komen met een bedrijf?

Natuurlijk! Wat ik al zei over social media. Veel bedrijven maken hier nu ook gebruik van. Vaak laten ze zien wat ze aanbieden zodat je ook een beeld krijgt van het bedrijf. Ik denk dat het voor Saproco juist belangrijk is om ook bezig te zijn met social media vooral omdat ze veel visuele dingen hebben. Die kunnen ze mooi promoten op social media toch?

Dat zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn. Wat denk je dat Saproco verder nog zou kunnen doen aan hun communicatie?

Tsjaa.. Wij hebben bij Sento een Instagram en de website. Misschien is Instagram dan niet zo heel handig omdat ze animatie video’s hebben. Maar bijvoorbeeld LinkedIn is een stuk professionelere en ik denk dat ze via LinkedIn wel veel bedrijven kunnen benaderen en klantencontacten kunnen onderhouden. Ik denk daarnaast dat een goede website ook van belang is. Klanten willen toch vaak meer weten dan wat op social media staat.

Bedankt voor het gesprek!

(33)

Interview 3

Zou je iets over jezelf kunnen vertellen?

Ja, ik ben Sascha Kroon en ik woon in Zaandam. Ik heb een galerie in Amsterdam.Ik heb na mijn opleiding Kunstgeschiedenis aan de UvA heb ik samen met een vriendin deze galerie geopend. We maken beiden ook kunstwerken en we verkopen ook kunst van nieuwe kunstenaars en straatkunst.

Hoe is de huidige positie van de galerie?

In het begin was het niet makkelijk om ons zelf te promoten. We hebben heel veel moeite moeten

doen hiervoor. Er zijn heel veel galerieën in Amsterdam en je moet ervoor zorgen dat kopers juist naar jouw galerie komen. We hebben veel op beurzen gestaan in het begin en ook op evenementen. Op dit moment gaat het goed met de galerie. Kunstenaars kunnen elke maand hun werk opsturen via de mail. Vervolgens kiezen wij een paar goede kunstenaars uit waarvan we het werk gaan verkopen.

Dit doen we elke maand, zodat het assortimentnieuw blijft. Plus we bieden iedereen de mogelijkheid om hun werk te verkopen. En dat voelt goed.

Ik heb je verteld over Saproco 3D Design. Zou je overwegen om samen met Saproco ergens aan te werken?

Uhm, ja dat is een goede vraag. Ik vind het sowieso heel cool wat ze doen,vooral met lichtvisualisaties.

Misschien zou het leuk zijn om de galerie in 3D animatie design te laten zien. Dat we op onze website eigenlijk een soort van 3D plattegrond hebben van de galerie en dat de kunstwerken ook te zien zijn. Wij hebben in de galerie ook kunstwerken verdeeld per stroming. Als we dat dan kunnen laten zien met 3D animatie is dat heel leuk natuurlijk.

Hoe zou je benaderd willen worden door Saproco 3D Design

Ik zou sowieso iets willen zien op de website van Saproco. En misschien nog wat recensies via social media. En ik zou ook wel voorbeelden willen zien van hun eerdere opdrachten. Dan kan ik een beeld krijgen wat ze voor mij kunnen doen. Als ik dan overtuigd ben, dan zou ik een gesprek willen hebben om het plan te bespreken. Zoiets.

(34)

Interview 4

Kun je misschien iets over jezelf vertellen en wat voor werk je doet?

Ja hoor, ik ben Cagdas Mutlu. Ik heb een fysiotherapiepraktijk in Amsterdam Osdorp. Ik heb mijn praktijk sinds 2014. We hebben niet alleen fysio-diensten, maar ook oefentherapie en ergotherapie.

Wat vind je leuk aan je werk?

Ik kan mensen helpen. Dat vind ik erg belangrijk. Ik heb veel allochtone patiënten die het fijn vinden om bij mijn praktijk te komen. Ze beheersen vaak de Nederlandse taal niet zo goed, waardoor ze bij andere praktijken zichzelf niet kunnen uiten. Hierdoor krijgen ze ook niet de gewenste behandeling. Bij mijn praktijk hebben we therapeuten die verschillende talen spreken en hierdoor verloopt het herstelproces beter. En wanneer je patiënten tevreden over je zijn en je bedanken voor de zorg, voel ik mij echt nuttig voor mensen. Dat maakt mijn werk zo leuk.

Je hebt kennis gemaakt met Saproco 3D Design. Wat zou Saproco voor jouw praktijk kunnen betekenen?

Ja, uhm, ik denk dat Saproco iets voor mijn website zou kunnen maken. Op de website hebben wij alle

behandelingen uitgebreid verteld en misschien zou daar 3D animaties bij gemaakt kunnen worden. Dus dat we de spieren en zenuwen zien herstellen door behandelingen. En ja voor de rest weet ik het niet, misschien een corporate filmpje.

Wat denk je dat voor jou de beste manier is voor Saproco om je bedrijf te benaderen voor een dergelijk concept?

Uhm, ja ik zou allereerst op hun eigen website wel willen zien wat voor soort werk ze doen. Misschien voorbeelden van eerdere werk. Dan kan ik beter inschatten wat ze voor mij precies kunnen betekenen.

Daarnaast zou ik wel via de telefoon of via de e-mail contact willen hebben.

Welke manier van communicatie denk je dat voor Saproco het beste is?

Ja ze maken veel 3D animaties en dat is wel een voordeel voor hunzelf. Ze kunnen eigenlijk hele coole website voor zichzelf maken. ik heb de website net gezien, maar ik vond dat wel tegenvallen als ik kijk naar wat voor werk ze doen. En ja misschien kunnen ze zich ook promoten op social media. Leuke filmpjes over Saproco maken en posten op Facebook bijvoorbeeld.

(35)

Interview 5

Om antwoord te geven op deelvraag 3, heb ik een interview afgenomen met Roar Schouten. Grafisch vormgever woonachtig in Monnickendam. Het bedrijf Freshional biedt grafische vormgeving en web- development. De werkzaamheden van Freshional zijn ontstaan uit liefde voor krachtige designs en gebruiksvriendelijke producten. Saproco kan een grote bijdrage leveren in het visualiseren van

toekomstbeelden voor de mediauitingen van Freshional. Met de service die Saproco biedt, kan Freshional ruimtes/plekken digitaal weergeven waarin het grafisch werk van Freshional wordt gevisualiseerd. Daarnaast is het mogelijk om het kantoor van Freshional digitaal te laten zien.

(LinkedIn, 2017)

INTERVIEW | Roar Schouten

Kun je misschien iets over jezelf vertellen en wat je precies doet voor en met je bedrijf?

Ik ben Roar Schouten, ben 21 jaar en komt uit Monnickendam. Ik ben afgestudeerd van de Creatieve industriële School in Amsterdam in 2014. Daarna ben ik gestart met Freshional, mijn eigen bedrijf. Ik werk alleen maar geeft andere de mogelijkheid om stage bij mij te kunnen lopen.

Wat maakt voor jou het werk zo bijzonder?

Mijn liefde voor het vak! Sinds ik Grafische vormgeving ging studeren, merkte ik al snel dat ik het talent en de passie voor het vak heb. De creativiteit en diversiteit, daar ben ik altijd mee bezig en het kan ook uitdagend zijn. Wanneer ik een design maakte dat echt ‘werkte’, dan kon ik daar erg trots op zijn en motiveerde mij dat om nog betere designs vorm te geven. Het werken met externe opdrachtgevers vind ik een fijne manier van doen en wordt ik serieus genomen als vormgever. Tenslotte bied ik hen de mogelijkheid om samen een stukje geschiedenis te maken.

Inmiddels heb je kennis gemaakt met Saproco. Wat denk jij dat Saproco voor Freshional kan betekenen?

Voor het visualiseren van designs en de omgevingen, gebruik ik mockups. Dat zijn pre-made beelden waarin ik mijn design kan verwerken. Dat geeft uiteindelijk het beeld hoe het design erbij gaat hangen op bijv. stations, bushokjes, abri’s, noem maar op. Nu is het tegenwoordig zo dat video sneller aandacht trekt en vast houdt dan stilstaande beelden. Op social media zie je steeds vaker video voorbij komen. Ik denk dat de bewegende animaties van Saproco dit kunnen opfrissen, zodat mijn beelden creatiever en ruimtelijker weergegeven

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dat succes willen we dit jaar herhalen met het boek Canon Zorg voor de Jeugd – een gedrukte versie van de digitale canon, waarin aan de hand van 25 vensters de moderne geschiedenis

- Stel hem/haar de vragen die je hebt opgeschreven zodat je aannames feiten worden.. - Je hebt hiervoor

Toen Marco 17 of 18 was ging hij met zijn oom Maffeo en zijn vader Niccolo op reis, naar China.. Het zou heel lang duren voordat hij weer

Als gerechtsdeurwaarders leggen wij jaarlijks door heel Nederland bijna 2 miljoen bezoeken af aan gezinnen en bedrijven die in (problematische) schulden zitten - of op de

Dan is duidelijk of er voldoende argumenten bestaan vanuit de ambities voor werken, wonen en regionale bereikbaarheid in de gebiedsagenda Achterhoek 2020 om een verdere

De trajecten voor persoonlijke ontwikke- ling zijn niet ontworpen omdat de be- denkers wisten dat ze werkelijk van waarde waren voor de persoonlijke ontwikkeling van

Op een dag vraagt Jezus aan zijn leerlingen: „Wie zeggen de mensen dat Ik ben?” Ze antwoorden: „Sommigen zeggen dat U Johannes de Doper bent, anderen Elia en weer anderen Jer-

‘Tegenspartelende baby’s of peu- ters moeten soms vastgehouden wor- den zodat we ze een spuit kunnen geven, maar jongeren boven de twaalf jaar gaan we echt niet manu militari