• No results found

Schepper van je eigen geluk Christina Moormann

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Schepper van je eigen geluk Christina Moormann"

Copied!
7
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Schepper van je eigen geluk

Christina Moormann

We willen zo graag gelukkig zijn en wensen elkaar maar al te vaak veel geluk toe. En wanneer we het zo populaire boekje: ‘The Secret’ van Rhonda Byrne letterlijk nemen dan krijg je de indruk dat elk mens de schepper van zijn eigen geluk is en dat rijkdom en succes verzekerd zijn. Hoe aantrekkelijk en in veel opzichten wààr de theorie ook is toch kom ik ergens in de knel, want hoe zit het met mijn tegenslag? Heb ik dat aan mezelf te danken? En hoe zit het met hele volkeren die honger hebben en onderdrukt worden? Passen zij ‘The Secret’ soms niet goed toe? Daarom ben ik op zoek gegaan naar andere wijsheden die voor mij meer licht op de zaak werpen en me toch laten geloven dat ik de schepper van mijn eigen geluk kan zijn. Wel is het van belang hoe ik tegen de dingen en de gelukszaken aankijk.

Is geluk voor iedereen haalbaar?

Er zijn filosofen die menen dat het leven een en al ellende is. Arthur Schopenhauer bijvoorbeeld stelde dat het leven niets anders is dan ‘zes dagen zwoegen en één dag

verveling’. Wiliam James zag dat anders en zei: ‘De mens kan zijn leven veranderen door de houding van de geest te veranderen.’

In onze westerse landen zullen heel wat mensen zijn die redelijk gelukkig zijn met hun leven.

Toch zijn er ook veel mensen die ogenschijnlijk alle reden hebben om gelukkig te zijn maar zich ongelukkig en depressief voelen. En hoe is het met de landen die gekenmerkt worden door armoede, weinig persoonlijke vrijheid en geweld? Door ellendige leefomstandigheden zal de gelukkigheidsfactor vast en zeker minder zijn. Toch heeft gelukkig zijn veel te maken met de manier waarop iemand in het leven staat.

Ik denk dat de mate waarin je je gelukkig kunt voelen veel te maken heeft met de intrinsieke waarde die je dingen toekent. Je kunt je door externe factoren en omstandigheden gelukkig voelen bijvoorbeeld wanneer je iets koopt of wanneer je geprezen en gewaardeerd wordt.

Maar ook kun je je gelukkig voelen door een ervaring van binnenuit bijvoorbeeld het genieten van de natuur, je gelukkig voelen met het contact en de band die je hebt met dierbaren en je gelukkig voelen met het besef van vrijheid.

Heel lang geleden hoorde ik een wijze vrouw op TV zeggen dat ze ondanks haar jarenlange gevangenschap en ondanks de martelingen die ze ondergaan had toch tijdens die

gevangenschap nog een zekere keuzemogelijkheid ervaren had en zich daardoor toch nog gelukkig kon voelen. Ze zei dat ze in haar kleine cel de vrijheid voelde om te denken wat ze denken wilde, ze had de keuze om aan mooie dingen te denken of om haar gedachten te focussen op de beroerde situatie waarin ze zich bevond. Ook had ze de mogelijkheid om van de zonnestralen die vijf minuten per dag haar cel binnenschenen volop te genieten en daarbij geluk te ervaren.

Zo heb ik in een periode waarin ik aids patiënten begeleid heb met ontzag gezien, hoe

sommigen ondanks de uitzichtloze omstandigheden waarin ze verkeerden, de gave hadden om van kleine dingen te genieten en geluk te ervaren.

Waarom konden deze mensen wel gelukkig zijn terwijl ze in de beleving van menig

weldenkend mens geen enkele reden meer hadden òm het te zijn? Onze gedachten blijken dus van grote invloed te zijn op ons geluksgevoel. Hoe kunnen we anders verklaren dat de ene persoon tegenslag gemakkelijk verwerkt en momenten van geluk ervaart, terwijl een andere persoon diep wegzakt in de put. Zo blijken het vaak de gevoelens van dankbaarheid te zijn die iemand in benarde omstandigheden gelukkig maken. Alsof die omstandigheden de mens wakker schudden om hem te laten ervaren wat hij nog wèl heeft en kan. Het uiten van

dankbaarheid is een belangrijk hoofdstuk in het boek ‘The Secret’ en ik denk dat het in wezen

(2)

de basis van alles is. Wanneer we voldoende dankbaar zijn zullen veel overbodige verlangens vanzelf vervagen totdat hopelijk alleen het wezenlijke overblijft. En juist hierin gaat naar mijn smaak ‘The Secret’ te ver. Dat alles binnen ons bereik ligt en we het kunnen bestellen in de catalogus van het universum alsof we een verlanglijstje opmaken voor Sinterklaas. Doe mij maar een auto van een respectabele klasse, dat zomerhuis in Spanje lijkt me ook wel wat en als het effe kan wil ik die superbaan ook wel hebben. Misschien is het wel zo dat wanneer je je dankbaar voelt met datgeen wat er is, je niet meer naar dat soort dingen verlangt. Dan hoef je die dure auto niet te rijden omdat dat kleine ding, of het openbaar vervoer je ook van A naar B brengt, dan hoef je dat huis in Spanje niet te hebben omdat je gelukkig bent wanneer je elke keer met je tent op een andere plek kunt staan. En dan hoef je ook die superbaan niet omdat je dan veel te weinig tijd voor het genieten in de natuur overhoudt. Alom, waar hèbben we het over en waar gààt het nu ècht om?

Wat is geluk?

Gelukkig zijn speelt zich vaak in het kleine moment af. De intensiteit waarmee je iets doet kan een positieve ervaring zijn en je een gelukkig gevoel geven. Maar gelukkig zijn geeft tevens een langdurige tevredenheid met het leven als geheel weer. Dit is uiteindelijk waar we naar op zoek zijn: levensvoldoening. We willen ons niet sòms gelukkig voelen, we willen ons het liefst zoveel mogelijk gelukkig voelen. En dat als het even kan per direct.

Het boeddhisme en veel spirituele tradities leren ons dat de mens een gevangene is van zijn lichaam en zijn begeerte. En juist die begeerten veroorzaken het menselijk lijden op aarde.

Omdat we dingen verlangen worden we teleurgesteld. Ook worden wij er door spirituele tradities herhaaldelijk op gewezen dat ons denken een grote stoorzender vormt en dat we ons bevinden achter de tralies van vaak verkeerde ideeën. Het is dus lastig om temidden van alle welvaart gelukkig te worden en ons denken maakt het ons niet makkelijker tenzij we ons denken in gaan zetten om gelukkig te worden. En dat verlangen hoeven we ook niet overboord te zetten mits het maar om ons zielsverlangen gaat en met onze authenticiteit in overeenstemming is. Daar kom ik nog op terug.

De psychologie was tot voor kort voornamelijk gericht op psychische stoornissen en het disfunctioneren van mensen. De taak van de hulpverlener was om de patiënt te verlossen uit zijn of haar psychische lijden waardoor er weer meer ruimte voor het geluk zou kunnen

ontstaan. Tegenwoordig is er in de psychologie veel aan het veranderen. Zo is het thema geluk niet alleen meer het onderwerp van zelfhulpboeken en de New Age maar ook van

wetenschappers. Deze onderzoekers proberen in kaart te brengen wat mensen gelukkig maakt en in hoeverre deze factoren te beïnvloeden zijn. Soja Lyubomirsky schreef: ‘De

maakbaarheid van het geluk. Een wetenschappelijke benadering voor een gelukkig leven.’

Zo heeft Ruut Veenhoven, hoogleraar sociale condities voor menselijk geluk aan de Erasmus universiteit te Rotterdam, gegevens over wat mensen gelukkig maakt vanuit de hele wereld bijeengebracht.Veenhoven maakt onderscheid in extern geluk en intern geluk. Dan zijn er nog gelukservaringen van voorbijgaande aard, terwijl andere ervaringen een structurele plaats in ons leven hebben. Als voorbijgaand ziet hij genietingen en piekervaringen. Tot duurzaam behoren de kanten van geluk die betrekking hebben op een deel van ons leven zoals relaties, familie, werk, etc. en levensvoldoening. De gelukspsycholoog Martin Seligman ( bekend geworden met zijn kerncompetenties ) stelt in zijn boek: ‘Gelukkig zijn kun je leren’ dat persoonlijke ontwikkeling een veel steviger fundament legt voor een gelukkig leven dan het najagen van externe bevrediging en behoeften. Verder adviseert hij mensen om genoegens te doseren en verschillende genietingen na te streven. Dus niet de hele dag dezelfde CD te draaien en niet elke dag kreeft of kaviaar te eten.

(3)

Pluk het geluk

‘Pluk het geluk’ is de titel van het boek dat door de econometrist en psycholoog Maarten C.Berg is geschreven. Hij is onderzoeker aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam waar hij deel uitmaakt van een researchgroep die onderzoek doet naar geluk en geluksgevoel. Het boek is helder geschreven en goed onderbouwd en een deel van de kennis van Ruut Veenhoven is hierin opgenomen. Berg stelt dat geluk in grote mate bepaald wordt door de manier waarop we tegen het leven aankijken. We hebben zelf in de hand hoe we over de dingen denken en we kunnen leren om een meer optimistische, uitgebalanceerde kijk op onszelf, op de mensen om ons heen en op het leven te hebben.

Ook meent Berg dat een van de belangrijkste doelstellingen die iedereen zou moeten hebben is plezier in de dagelijkse dingen van het leven te hebben.Hier kom je op hetzelfde punt als wat boeddhisten, mystici en spirituele meesters bedoelen. Daarnaast stelt Berg dat een slechte stemming of je ongelukkig voelen ook een signaal afgeeft. De stemming of depressie is als een graadmeter en je zou je kunnen afvragen waar je niet tevreden mee bent of wat je zo tegenstaat en of je in dit opzicht niet van koers moet veranderen. In zo’n situatie is het juist belangrijk om in contact te komen met je verlangen want verlangen is de motor van elke positieve verandering. Je kunt je afvragen waarom niet iedereen heel simpel doet wat hij leuk vindt? Sommige mensen slagen daar heel goed in en hebben bijvoorbeeld nooit een vaste baan maar werken als freelancer en doen alleen dat waar ze een uitdaging in zien en waar ze blij van worden. Maar de grote meerderheid blijft klagen en dit wordt veroorzaakt door gewoontevorming, men maakt geen bewuste keuzes meer, leeft zijn leven als een sleur en heeft niet het besef dat men zijn eigen geluk in de weg staat.

‘Een droom niet uit laten komen heeft óók een prijs’ Paulo Coelho

Omdat we niet weten waarom we doorgaan met een bepaalde manier van leven is het van groot belang dat we voldoende zelfkennis opdoen. Door de zelfkennis zullen we inzicht krijgen in de gewenning en zullen we al gemakkelijker van richting durven veranderen.

Hoeveel mensen kregen van huis uit niet ingeprent dat je een vaste baan moet hebben en vooral moet werken aan een goede pensioenvoorziening. Ook het hebben van allerlei

verzekeringen wordt veel nagestreefd alsof we ons daarmee houvast kopen. Maar het houvast zou niet buiten ons moeten liggen, het zou meer van binnenuit ervaren mogen worden en dan blijken die uiterlijke zekerheden minder belangrijk te worden. Dan komt het zwaartepunt te liggen bij kwaliteit van leven en gelukkig kunnen zijn.

Het hebben van verlangens geeft ons ook een gevoel van zingeving en mobiliseert daardoor onze energie. Het geeft ons de zin, de daadkracht en het positieve gevoel om aan de dag te beginnen in plaats van depressief in bed te blijven liggen. Dit zou dus in tegenspraak met het boeddhisme zijn wanneer we het ‘loslaten van verlangen’ te letterlijk nemen.

Wanneer ik in de therapiekamer merk dat iemand niet in contact staat met zijn verlangen, of niet meer durft te verlangen dan vraag ik hem/haar wel eens de ogen te sluiten en zich het volgende voor de geest te halen:

Stel je voor dat je op een ochtend wakker wordt en dat aan het voeteneinde van je bed een wonderschone fee staat. Ze straalt een en al liefde uit, kijkt je aan en zegt:

'Je mag een wens doen. Spreek uit wat je diepste verlangen is, ook al denk je dat het niet te verwezenlijken valt....

Zeg het me en ik zal je helpen om je dromen tot vervulling te laten komen.

Ga je mee? Ik help je op weg'.

Ze buigt zich voorover en reikt je haar hand. Je voelt je onzeker. Dit is onmogelijk en kan niet anders dan een speelse droom zijn.

'Kom, wees niet bang. Houd mijn hand vast en ik zal je leiden. We zullen samen op zoek gaan en weten te vinden waar jij naar verlangt. Ik zal altijd bij je blijven'.

(4)

Je kijkt haar aan vol ongeloof. Wat is ze lief. En wat een kracht. Ze is zo puur, zo zichzelf. En die wijsheid die ze uitstraalt? Je moet haar wel vertrouwen. Je strekt je hand uit, pakt de hare en zegt: 'Ja, kom laten we gaan'.

‘Goed, dat je mee gaat, ik ben blij met je en verheug me op onze tocht maar eerst nog moet je me een naam geven. Een naam waarmee je je verbonden en vertrouwd voelt, die je aanspreekt en ook lekker in het gehoor ligt. Neem er gerust even de tijd voor…

Oke, je hebt me een naam gegeven. Spreek hem dan nu hardop uit terwijl je me aankijkt’.

Je schrikt wakker van je eigen stem, bent onder de indruk. Die ogen en die uitdrukking van haar gezicht?

Je bent verward want ....

je kijkt in jezelf.

Het zal duidelijk zijn dat de fee symbool staat voor ons Zelf en wanneer we meer durven vertrouwen en ons aan de stroom van het leven durven overgeven zullen we hulp ervaren bij het realiseren van onze verlangens.

Het boek van Maarten C.Berg heeft veel overeenkomsten met ‘The Secret’ maar door de onderbouwing en de stapsgewijze uitleg is het naar mijn idee meer praktisch en bruikbaar. En wat mij betreft had dit boek wereldwijd mogen gaan.

Een wet van Maarten C.Berg is: ‘De meest succesvolle mensen ‘falen’het vaakst omdat ze de meeste actie ondernemen.’

De zeven spirituele wetten van succes

Om nog maar even door te gaan op het geheim van geluk haal ik nog een ander boek uit de kast. ‘De zeven spirituele wetten van succes’ van Deepak Chopra is in 1994 al uitgegeven. Op de achterflap staat: ‘Dit is een boek dat u uw hele leven zult koesteren, want in deze

praktische gids liggen de geheimen besloten die uw dromen in vervulling kunnen doen gaan.

Chopra put uit zijn rijke kennisbron en formuleert zeven krachtige principes die door iedereen eenvoudig toegepast kunnen worden om in alle gebieden van het leven succes te boeken.’

Toch gaat het hier niet zomaar over succes, hij opent ons namelijk de ogen voor een andere, meer spirituele manier om succes te boeken. Als we eenmaal onze ware aard doorgronden en in harmonie leren leven met de natuur, dan wordt ons leven vanzelf in veel opzichten

gelukkiger.

Ik zal de zeven stappen kort samenvatten. Als uitgangspunt stelt Chopra dat de bron van de schepping goddelijk is wat voor hem hetzelfde is als puur bewustzijn oftewel pure

potentialiteit die ernaar streeft zich te uiten.

1. De wet van pure potentialiteit.

Wij mensen zijn puur bewustzijn. Puur bewustzijn is onze spirituele essentie en is oneindig, onbegrensd en is ook pure vreugde. Dat is onze ware aard en dat is hetzelfde als pure potentialiteit. Je zou ook kunnen zeggen dat de mens één is met het scheppingsveld van energie. Er is in wezen geen scheiding tussen ons en dit veld van energie. Chopra maakt wel duidelijk dat er een verschil is tussen ons ego en Zelf. Het ego is je zelfbeeld, je

maatschappelijke masker, de rol die je speelt en het Zelf is dus puur bewustzijn. Dit is een verschil met het boek: ‘The Secret’ waarbij je de neiging krijgt om vanuit je ego de dingen af te dwingen en daar heb ik dus mijn twijfels over. Ik voel me beter met de filosofie dat iets realiseerbaar is mits het maar bij je zielsproces en bij je ware aard of je Zelf aansluit. Om dit verschil te kennen is weer zelfkennis nodig waar Maarten C.Berg het over heeft en waar in

‘The Secret’ amper over gesproken wordt.

(5)

Hoe kunnen we nu de wet van pure potentialiteit, het energie veld van alle mogelijkheden, in ons leven toepassen? Je moet je op dat veld afstemmen, dus in contact komen met je Zelf. Dat kan door het beoefenen van meditatie, je terugtrekken in stilte, niet oordelen, je te verbinden met de natuur en op zoveel mogelijk momenten alleen maar Zijn. Chopra stelt: ‘Als u echt uw eigen aard begrijpt, zult u zich nooit schuldig, angstig of onzeker voelen over geld, overvloed of het vervullen van uw wensen, want dan zult u beseffen dat de kern van alle materiële rijkdom levensenergie is, pure potentialiteit. En pure potentialiteit ligt besloten in uw aard.’

Hier kom je dus op het boeddhistische punt uit dat we zelfs ons verlangen mogen loslaten, oftewel als we in dit stadium zijn dan is er vrede en tevredenheid en stromen we mee met onze levensstroom zonder grote verlangens te hebben. Hoe meer je in verbinding bent mèt, des te meer ben je ook in verbinding met de oneindige onbegrensde creativiteit. En dan word je de schepper van je eigen geluk.

2. De wet van het geven.

Wanneer we bereid zijn datgene te geven wat we zelf willen hebben, zorgen we ervoor dat de overdaad van het universum door ons leven blijft circuleren. Chopra stelt dat we moeten geven en ontvangen om de energiestroom gaande te houden en vergelijkt het wel met het stoppen van de bloedstroom. Hij ziet geld als een symbool voor levensenergie. Wanneer we de geldcirculatie stopzetten, ons geld dus alleen maar oppotten dan zal de levensenergie niet voldoende naar ons terugstromen. Geld moet blijven stromen net als een rivier. Dit is tevens het principe van een goede economie. Zelf zou ik daar aan toe willen voegen dat geld

uitgeven vanuit een natuurlijke behoefte moet gaan en niet ter compensatie van een innerlijke leegte of vanuit een neurotische drang. Terwijl ook sparen en geen geld durven uitgeven vanuit angst en onzekerheid kunnen bestaan.

Het belangrijkste is de intentie achter het geven en ontvangen. De intentie moet altijd zijn dat het de gever en ontvanger gelukkig maakt. Het is heel simpel: wil je liefde, geef liefde. Als je aandacht en waardering wilt, leer dan om aandacht en waardering te geven. Ook in gedachten kunnen we geven want gedachten hebben het vermogen om veranderingen te bewerkstelligen.

Dat is ook de kracht van bidden.

3. De wet van het ‘karma’ofwel oorzaak en gevolg.

Elke actie is een kracht, en de reactie keert met dezelfde kracht naar ons terug. Wat we zaaien zullen we oogsten.

Met ‘karma inlossen’ bedoelt Chopra dat we onszelf de vraag mogen stellen:’Wat kan ik van deze ervaring leren? Waarom gebeurt dit en wat is de boodschap die het universum voor me heeft en hoe kan deze ervaring van nut zijn voor mijn medemens?’ Je kunt je dus afvragen waarom dat ontslag, die ziekte of die scheiding je overkomt. Welke leermogelijkheid ontdek je. De tegenslag kan je helpen om dichter bij je ware aard uit te komen. Hierbij denk ik aan het bijbelverhaal Job. Job was een uiterst vroom man die alles verloren heeft en God vraagt waaraan hij dat te danken heeft. De rabbijn Harold Kuschner heeft daar een prachtig boek over geschreven: ‘Als het kwaad goede mensen treft’. Hierin geeft hij aan dat pijn en

tegenslag je ook gewoon zonder reden kan overkomen omdat het bij de ups en downs van het leven hoort en dat je niet altijd naar een antwoord of oorzaak moet zoeken. Waarom sterft een jong kind na een heftig ziekbed? Waarom is iemand totaal verlamd? Er zijn gewoon situaties waarin je niet kunt stellen: ‘wat je zaait zul je oogsten.’ Naar mijn idee kun je alleen

onderzoeken wat het je mògelijk te zeggen heeft. En wanneer je daar geen antwoord op vindt, mag je het los laten en aanvaarden als een gegeven van het leven.

Chopra bedoelt met ‘van nut zijn voor de medemens’ dat wanneer je iets overkomen is en je hebt van iets geleerd dat je dan op de een of andere manier hetgeen je geleerd hebt doorgeeft.

Zo worden er heel wat boeken geschreven over dingen die mensen meemaken of zelf ervaren waar anderen veel troost en steun uit kunnen halen. Maar ook in het klein wordt er veel aan

(6)

liefde, wijsheid en ervaring doorgegeven. Wanneer we iets geleerd hebben hoeven we dus ook niet te bescheiden blijven.

4. De wet van de minste weerstand

‘Een integraal wezen weet zonder te gaan, ziet zonder te kijken, en brengt dingen tot stand zonder te doen.’ Lao-tse

Als we naar de natuur kijken dan zien we dat de dingen gewoon gebeuren. Een boom groeit omdat hij niet anders kan. Het is zijn aard om te groeien. In de herfst verliest hij zijn blad omdat dat bij zijn natuur hoort. Een rivier probeert niet te stromen maar hij stroomt gewoon.

Zo is het de natuur van de zon om te schijnen. En het is de menselijke natuur om vanuit een natuurlijke drang en stroom zijn dromen te verwezenlijken. Chopra stelt dat wanneer je acties gemotiveerd worden door liefde je bezigheden bijna vanzelf zonder al te veel moeite gaan.

Ook legt hij voortdurend de nadruk op aanwezig zijn in het NU. Dan kun je je verlangens weer loslaten en wachten op het juiste moment waarin ze werkelijkheid worden. Door meer met aandacht in het moment te leven ervaar je meer verbondenheid en een gevoel van geluk.

Daardoor zul je minder krampachtig je geluk en verlangen hoeven na te streven. Meestromen en niet verzetten is dus het motto en de dingen accepteren zoals ze zijn.

5. De wet van intentie en wens

‘In het begin was er het verlangen, het eerste zaadje van de geest; wijzen die hebben

gemediteerd in hun hart, hebben door hun wijsheid het verband tussen het bestaande en het niet-bestaande ontdekt.’ Rig Veda

Verandering wordt veroorzaakt door aandacht en intentie. Datgene waar je je aandacht op richt in je leven zal sterker worden. Volgens ‘The Secret’ kunnen we al onze wensen met voldoende aandacht in vervulling laten komen. Er wordt niets vermeld over intentie. Intentie is de werkelijke kracht achter de wens of het verlangen. De enige waarschuwing volgens Chopra is dat de intentie ten gunste van de mensheid ingezet moet worden. Dit gebeurt vanzelf wanneer je op één lijn zit met de zeven spirituele wetten. Hij stelt dat de wens alleen zwak is, omdat het bij de meeste mensen teveel gaat om de gehechtheid aan het resultaat. En daar mogen we weer afstand van nemen. De intentie is voor de toekomst en aandacht voor het heden. In het heden ligt het veld van mogelijkheden en we mogen ons bewustzijn op het heden richten en ons bevrijden van de last van het verleden. Dan zullen de denkbeeldige obstakels uiteenvallen en verdwijnen waardoor je meer in staat bent om met passie je voor je doel in te zetten. Ik vind dit zelf een lastig hoofdstuk. Je mag dus een lijst met verlangens maken en ze daarna weer loslaten en je overgeven aan de stroom van het universum. En wanneer iets niet lukt dan is daar een reden voor waarvan ik mogelijk de reikwijdte niet overzie. Belangrijk is om het heden te accepteren zoals het is en dat de intentie of de achtergrond waarmee je iets doet zuiver is en bij je ware aard past.

6. De wet van het afstand nemen

We mogen ons veel meer in het onbekende begeven oftewel afstand nemen van het bekende, vertrouwde, van de gevangenis van de conditionering. Ook mogen we afstand nemen van de gehechtheid aan het resultaat. Gehechtheid is gebaseerd op angst en onzekerheid en de behoefte aan zekerheid is weer een gemis van het besef van je ware aard. De bron van rijkdom en overvloed is bewustzijn. Chopra ziet auto’s, huizen, geld, juwelen en kleren slechts als symbolen en stelt dat het najagen van symbolen hetzelfde is als genoegen nemen met de plattegrond in plaats van het gebied zelf. Afstand nemen van symbolen is dus

synoniem met een besef van rijkdom en vrijheid van doen en laten. Er is geen afhankelijkheid meer. Ook in dit aspect zie ik een verschil met ‘The Secret’, waarin ik deze achtergrond en logica mis die toch van essentieel belang zijn. Is dat niet juist wat mensen die niets hebben toch kunnen uitstralen? Ze ervaren contact met het geheel, hebben vertrouwen en innerlijk houvast en zijn gelukkig. Onzekerheid en elk moment van richting durven veranderen is in

(7)

wezen de weg naar vrijheid en geluk. Dan zijn er talloze mogelijkheden en ervaar je plezier in je leven.

7. De wet van ‘dharma’, ofwel doel in het leven.

‘Als je werkt, ben je een fluit door wiens hart het fluisteren van de uren in muziek verandert…

En wat is werken met liefde? Dat is de stof weven met draden die uit je eigen hart zijn getrokken, alsof je liefste die stof zal dragen…’ Kahlil Gibran

Iedereen heeft een doel in zijn leven… een unieke gave of een bijzonder talent dat hij aan anderen kan geven. ‘Dharma’is een Sanskritwoord en betekent ‘doel in het leven’.

De wet van dharma bestaat uit drie componenten. De eerste is dat we er achter moeten komen dat onze ware aard spiritueel is. De tweede component is dat elk mens een uniek talent heeft.

De derde is het dienen van de mensheid, je medemens ten dienste zijn en jezelf regelmatig de vraag stellen: ‘hoe kan ik helpen?’ De vraag ‘wat word ik er beter van’is de innerlijke dialoog van het ego. De vraag ‘hoe kan ik helpen?’is de innerlijke dialoog van de ziel.

Kort samengevat stelt Chopra: ‘Ontdek uw goddelijkheid, vind uw unieke talent, gebruik dat ten dienste van de mensheid, en u kunt alle rijkdom krijgen die u wenst.’

Je zou jezelf eens kunnen afvragen: als geld geen rol speelt en je alle tijd en geld van de wereld hebt wat zou je dan doen? Er zijn helaas maar weinig mensen die hetzelfde zouden blijven doen als wat ze doen. Soms vraag ik een cliënt wel eens: ‘wat zou je doen wanneer je wist dat je nog maar een jaar te leven zou hebben maar je toch gezond en vitaal voelde?’

Helaas komt het teveel voor dat mensen hun bezigheden niet met passie doen. Ze vervlakken, missen uitstraling en enthousiasme. Dat is doodzonde. Maar iedereen kent wel mensen die de dingen met zoveel vreugde doen dat hun enthousiasme bijna aanstekelijk werkt.

Schepper van je relatie geluk

Voor stellen of paren geldt hetzelfde: ‘je bent schepper van je eigen relatie geluk’. De

Amerikaan John Gottman schreef het boek: ‘De zeven pijlers van een goede relatie’. Wanneer je gelukkig wilt worden in je relatie of wilt gaan samenwonen lees dan dit boek. Je krijgt dan vertrouwen in de veerkracht en maakbaarheid van je relatie en je kunt je relatie uit laten groeien tot iets moois. Gottman heeft veel onderzoek gedaan naar de vraag waarom sommige stellen scheiden en anderen bij elkaar blijven. Het onderzoek heeft uitgewezen dat het uit elkaar gaan niet zozeer aan de problemen en ruzies ligt maar meer aan andere factoren oftewel relationele eigenschappen die deze mensen zouden missen. Andersom stelt hij dat het

bewezen is dat mensen die bepaalde goede eigenschappen bezitten oftewel een zekere

‘relationele intelligentie’ hebben gelukkiger zijn en hun problemen als minder ernstig zien.

Op deze uitkomst heeft hij zijn onderzoek gebaseerd met de vraag: ‘wat hebben deze mensen wat anderen niet hebben?’ De zeven pijlers zijn daar de uitkomst van. Ik zou daar nog de wijsheden van Chopra aan toe willen voegen en ben zelfs van mening dat wanneer partners voldoende aan hun eigen verlangens en geluk toekomen ze meer kans hebben op een gelukkige relatie. Dan is het wel raadzaam de zeven pijlers van Gottman in acht te nemen maar ik denk dat dat redelijk vanzelf gaat omdat die stellen meer innerlijke waarden hebben en daarom meer tijd voor elkaar zullen vrij maken. Daarnaast zullen ze zich niet gauw identificeren met hun problemen en ze meer van een afstand kunnen bezien omdat ze voldoende innerlijk houvast hebben.

Alom, genoeg redenen om te werken aan ons geluk maar laten we vooral beginnen dankbaar te zijn voor al dat wat er wèl is.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The most common reason for the implementation of girls’ work in Slovenia, that was also mentioned in Austria and in The Netherlands, is the observation of youth workers, that

Daarom zou voor de wijkteams en organisaties die met vrijwilligers werken standaard de regel moeten gelden dat alle regelingen die op voorschot worden aangevraagd, via de

[r]

Negentig jaar na da- tum boeit de Eerste Wereldoorlog nog steeds het grote publiek.. Het lijkt wel of het verdwijnen van de laatste ooggetuigen de overtui- ging opzweept dat

Het debat waar cameron het over had, wordt in de Britse pers als 'passioneel' omschreven. Zo reageerde onder

individuele prestaties vaak een mening. Wanneer die mening minder gunstig is, verheft een klant soms zijn stem. Dat kan door een klacht in te dienen. Van klach- ten wordt wel

(In dit verband moet worden gezien het voorstel om een vierde dimensie - herkomstwaarde - aan ruimtelijke kwaliteit toe te voegen.) Maar ook hier geldt de waarschu- wing: als

Eén van de grootste uitdagingen van het onderzoek is om de drie in hoofd- stuk 1 genoemde, onderling verschillende interventies zo te beschrijven, dat het niet alleen mogelijk is