• No results found

Alexander Ogorodnikov

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Alexander Ogorodnikov"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

17 maart 2010

klapstoel 9

– Wat sprak u zo aan in het evangelie, dat u al uw zekerheden liet varen en christen werd?

Als tiener was ik overtuigd van de supe- rioriteit van het communisme, maar als student begon ik te twijfelen aan de mar- xistische ideologie. Daarin was religie niet meer dan een wetenschap. Ik begon te ver- langen naar iets wat zin zou geven aan het leven. In die tijd was het strikt verboden een Bijbel ter hand te nemen. Toen ik er de eerste keer in las, leek het evangelie me niet meer dan een legende, een mooi verhaal.

Het leek niet echt, al hoopte ik op meer.

Toen ik als student aan de filmacade- mie Pasolini’s Het evangelie volgens Matteüs te zien kreeg (als studieobject in een afge- sloten ruimte), herkende ik voor het eerst de christen in mezelf. Voor mij zag ik een weegschaal, met aan de ene kant een mens en aan de andere kant de materie. De ba- lans sloeg door in het voordeel van de mens. De idee dat voor God de mens on- eindig veel belangrijker is dan de materie, overweldigde me.

– Is de aandacht voor de medemens voor u dan ook het wezenlijke van het christen-zijn?

Die menslievendheid van Christus trof me diep, maar het gevoel dat overheerste was meer het verlangen om Christus te volgen.

Dat hield een keuze in die totaal indruiste tegen de ideeën van de samenleving. Ik wist dat ik me hierdoor buiten de samen- leving plaatste, maar de drang om iets te doen met het verworven inzicht was te groot. Hier moest ik mee verder.

– Wat betekende de orthodoxe Kerk op dat mo- ment voor u?

De Kerk was aan handen en voeten gebon- den door de staatscontrole. Het religieuze leven werd eruit weggezogen. Wat over- bleef, was een bureaucratisch apparaat waarin ik me niet kon vinden. In de onder- grondse Kerk vond ik wel geestesgenoten.

In 1974 begonnen we met onze wekelijkse geloofsbijeenkomsten, het Christelijk Se- minarie. We discussieerden er over de gro- te vragen van het leven en het geloof. Onze bijeenkomsten bleven echter niet onopge- merkt. In 1976 werden tientallen leden ge- intimideerd door de staatsveiligheid.

– Intussen was u ook actief in de ondergrondse pers. Toen u in 1978 weigerde het land te verla- ten, werd u opgesloten in de goelag. U ging er in hongerstaking om een Bijbel te verkrijgen...

Daar ontdekte ik dat God je helpt om on- gewone dingen te doen. Bepaalde psalmen werden voor mij van grote betekenis. De mystieke ervaring van Gods aanwezigheid hielp me om alle folteringen, de uitzicht- loosheid en de eenzaamheid te doorstaan.

– In 1987 kwam u vrij onder druk van onder meer toenmalig vs-president Ronald Reagan en de Britse premier Margaret Thatcher. Maar volgens u waren Rusland en de Kerk niet klaar voor de perestrojka. Hoezo?

Weer op vrije voeten hernam ik de activi- teiten van het Christelijk Seminarie. We openden onze eerste gaarkeuken voor dak- lozen. Zowel de overheid als de Kerk waren

ertegen gekant. Armen moesten zich niet verzetten tegen hun lotsbestemming. De Kerk was vooral gericht op liturgie, niet op sociale actie. Het ontbrak ons aan een middenveld dat van onderuit verandering bewerkte. Na het communisme werden we overrompeld door een wild kapitalisme.

Oude elites grepen opnieuw de macht en stapelden snel grote rijkdom op. Onder- tussen heerste politieke anarchie.

– U richtte een christendemocratische par- tij op, maar slaagde er niet in door te breken.

Waaraan wijt u de mislukking?

Ten eerste was de samenleving er niet klaar voor. Ten tweede kregen we duidelijke signalen vanuit het Kremlin dat onze in- menging niet op prijs werd gesteld. Na de moord op een wetenschapper die met be-

wijzen van verkiezingsfraude naar de rech- ter wilde stappen, trok ik me terug. Het voelde alsof ik zijn dood op mijn geweten had. We vochten tegen een overmacht.

– Uw gaarkeuken en opvangtehuis bleven een aanklacht tegen het regime, dat tot op van- daag stokken in de wielen steekt. Ziet u ergens een lichtpunt in de Russische samenleving?

Onze gaarkeuken werd in 1997 op last van de overheid gesloten. Sindsdien delen we voedsel uit in de stations. Ons opvangte- huis voor wezen en tienermoeders, even buiten Moskou, krijgt al acht jaar geen stroom. Tweemaal werd er brand gesticht.

De Sovjetregering trok andere kleren aan, maar is nog dezelfde. Religieuze vrijheid en mensenrechten bestaan niet in Rusland.

Een lichtpunt? De orthodoxe Kerk leeft op en ontdekt het sociale engagement. On- langs werd in de schoot van de Kerk een mensenrechtencommissie opgericht.

Koenraad De Wolf, Dissident voor het leven.

Aleksandr Ogorodnikov en de strijd voor re- ligieuze vrijheid in Rusland, Lannoo, Tielt, 2010, 319 blz., 19,95 euro, ISBN 978 90 209 8820 8.

Alexander

OgOrOdnikOv

Goelagoverlevende

Van 1978 tot 1987 doorstond Alexander Ogorodnikov in de goelags zware folteringen en ontberingen voor zijn geloof. De val van het communisme betekende echter niet het einde van zijn strijd voor religieuze vrijheid en men- senrechten in Rusland. Nog steeds houdt het regime hem streng in de gaten. Zijn gaarkeuken en weeshuis vormen een permanente aanklacht tegen het onrecht in zijn land.

‘God kan je helpen om ongewone dingen te doen’

Lieve Wouters

Zijn leven is een verhaal dat aan alle generaties moet worden verteld, vond Koenraad De Wolf, Tertio-redacteur. Twee jaar lang haalde hij het onderste uit de kan voor de realisatie van een docu- mentaire en een boek over Alexan- der Ogorodnikov, de ‘eeuwige dissident’. Opgegroeid in de com- munistische, van elke religieuze diepgang gezuiverde Sovjet-Unie, kwam Ogorodnikov toch op het spoor van Christus en „het groot- ste christelijke gevoel, medeleven”.

Ogorodnikov: „De idee dat voor God de mens oneindig veel belangrijker is dan de materie, overweldigde me.” © Frank Bahnmuller

„de Sovjetregering trok

andere kleren aan, maar is

nog altijd dezelfde”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

[r]

De weg gaan betekent voor de Bijbelse mens op de eerste plaats Gods wegen gaan, zijn geboden en voorschriften houden, zich laten leiden en begeleiden door JHWH.. Maar dit is ook

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Hoewel er met het overgangsrecht van artikel 22.32 voor is gezorgd dat bestaande wijzigingsbevoegdheden en uitwerkingsplichten geen dode letter worden in het

In general, this study aimed at investigating the mainstream HIV/AIDS intervention strategies if they indeed minimise high risky sexual behaviour of the blind people in

werkgever moet zijn belang bij ontslag afwegen tegen het belang van de werknemer bij baanbehoud, bijvoorbeeld door de werknemer compensatie aan te bieden voor de nadelige gevolgen

Een van de grote gevolgen van de invloed van het humanisme is geweest dat men nu ook aandacht kreeg voor Jezus als leraar, voor zijn prediking, voor het feit dat Hij toch in de

schuldeisers, die een deel van de kortlopende overheidsleningen in bezit hebben, vewachten dat de Russische overheid niet meer in staat is de rente en aflossingen op deze schuld