• No results found

Herman van Veen, zanger-kunstenaar

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Herman van Veen, zanger-kunstenaar"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

22 juni 2016 2016

klapstoel 9

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be – „Waarom niet?”, antwoordde u op de vraag 

of  u  wilde  exposeren  in  de  Sint-Anna-ten- Drieënkerk. Waarom wel?

In kerken stap je als bezoeker in een ener- gie die ongelooflijk veel vertelt over de mens als soort, over onze hoop en onze angst, onze zekerheden en onzekerhe- den. Je voelt er wat we met elkaar waren of zijn.

Een kerkgebouw is in mijn ogen even onontbeerlijk als een theater, omdat het een verbeeldingsplek is. In een theater toont de mens zijn verbeelding in vorm, in een kerk in hoop, of in een troost. Ker- ken zijn wezenlijke plekken in een hecti- sche tijd. Toen ik er aan het werk was, liep een Servische vrouw in nood binnen. Een van de aanwezigen ving haar op. Die ene persoon is voldoende om die ruimte on- misbaar te maken.

– Heeft geloof een plaats in uw leven?

Ik ben geen gelovig man, maar met mijn hele wezen begrijp ik dat het bestaan niets anders is dan het stellen van vragen.

Slechts op het moment dat jouw ene vraag beantwoord wordt, ben je klaar voor een volgende. En die reis is oneindig. Daarin is de godsvraag hoogst interessant. Nie- mand kan anders dan hypothetisch het godsgevoel bevestigen. Als ik schilder, weet ik niet meer wie wat schildert en daar voel ik me best ongemakkelijk bij.

Vaak denk ik: „Het schildert.”

Ik wil vooral duidelijk maken dat het leven een wonder is. Je gaat er best zorg- zaam mee om. Daarbij doet alles ertoe, ook de godsgedachte en de afwezigheid ervan. Als iemand troost vindt in de dood

omdat hij denkt dat er hem achter die dood een reis wacht naar een koestering, is dat prachtig. Wat een soenniet en een sjiiet, die in eenzelfde God geloven, el- kaar aandoen vanuit dat geloof, is min- der fraai. Ik heb een dochter die gehuwd is met een katholieke vrouw, die graag in de kerk had willen trouwen. Dat kan dus niet. Dan wil ik graag het adres van die God, want dan wil ik eens met Hem pra- ten.

– „Alles wat ik heb, heb ik gekregen van een  ander.  Alles  wat  ik  heb,  geef  ik  aan  een  an- der”, zingt u. Is dat de drijfveer van uw enga- gement voor de rechten van het kind?

Als oorlogsbaby zou ik er niet zijn ge- weest zonder hulp van de geallieerden.

Van kinds af legden mijn ouders ons uit er voor elkaar te zijn. Zo engageerde ik me op mijn zeventiende bij Unicef. Door de jaren raakte ik ervan overtuigd dat het antwoord eenvoudig is als je deze wereld op orde wil krijgen: respecteer de kinde- ren. Als je de rechten van het kind wereld- wijd consistent beschermt en uitvoert, heeft geen enkele dictator nog een kans.

– Vaak  klinkt  een  maatschappijkritische  noot in uw liedteksten. Betekent creatief zijn  voor u meer dan mensen entertainen?

Mijn uitgangspunt is esthetiek. Schoon- heid is de moeder van de ethiek. Wie het schone ziet, krijgt zin om het goede te doen. Meteen blijven schilderen en mu- siceren ook iets ontzettend persoonlijks.

Je uit een combinatie van onzekerheid, angst, fascinatie en geluk terzelfder tijd.

Het is een spel van contrasten. In Sint- Anna-ten-Drieën wilde ik een balans cre- eren tussen wat er is en voegde ik er op mijn manier iets aan toe dat, zelfs als je het straks wegneemt, er nog zal zijn. Dan heb je het over geest. Of over sfeer, om in muziektermen te spreken.

– Heeft u een vast omlijnd plan voor ogen als  u scheppend bezig bent? Waaruit put u inspi- ratie?

Ik ontdek al doende. Net daarom was het avontuur in de kerk zo spannend. Ik schilderde drie dagen en lag drie nachten wakker. Als ik een probleem heb, artis- tiek of privé, krijg ik dat op orde tussen het ontwaken en het opstaan. In dat uur- tje heb ik een helder inzicht. Dan krijg ik antwoorden door mijn ogen te openen terwijl ik nog slaap, vragen te stellen en goed te luisteren. Er is altijd een ant- woord: „Vraag het aan de wind.”

Dat kostbare moment benut ik ook om – op mijn manier – te bidden voor vrien- den die ernstig ziek zijn. Het mooiste mo- ment van de dag besteed ik aan hen om hen de kracht te sturen om door dat dal heen te komen.

Het heeft te maken met een manier van ontvankelijk zijn en de beelden die op je afkomen niet weg te zetten, maar erover na te denken. Zo beïnvloedde het beeld van Maria in Sint-Anna-ten-Drieën mijn

schilderen, omdat zij me zo vertrouwd is.

Ze herinnert me aan een lieve oude vrouw die me ooit een eenvoudig Mariabeeldje gaf als aandenken, dat sindsdien een vaste stek heeft in mijn vioolkist. Nooit ga ik het toneel op zonder het een zoen te geven. Dus richtte ik me, schilderend, af en toe tot haar: „Hoe zou u dit nu aanpak- ken?” Ik geneer me daar niet voor. En dan laat ik me leiden.

De gratis tentoonstelling Pourquoi pas/

Waarom niet in de Sint-Anna-ten-Drieënkerk in Antwerpen-Linkeroever (Hanegraefstraat 1) loopt van 25 juni tot en met 25 september.

Info: www.sint-anna-te-drieen.be • Nog tot en met 3 juli is het Herman van Veen-maand in Knokke. In 2017 toert Van Veen weer door Vlaanderen. Info: www.hermanvanveen.com.

Herman van veen

Zanger-kunstenaar

Hij speelt viool, zingt, schrijft, componeert, schildert. Artistieke duizendpoot Herman van Veen wil vooral duidelijk maken dat het leven een wonder is. „Laten we elkaar de hand reiken en die wandeling met elkaar maken”, nodigt onze charmante noorderbuur uit met zijn warme stem.

‘Schoonheid is de moeder van alle ethiek’

Ilse Van Halst

Hij ziet er moe uit, maar is zichtbaar tevreden en trots op zijn werk.

Drie dagen lang schilderde hij monumentale drieluiken in de Sint-An- na-ten-Drieënkerk in Antwerpen. Vrijwilligers zijn nog druk doende de verf te drogen. Wat verderop ligt een verloren haardroger op de grond. Van Veen raapt hem op en gekscheert: „Hoe doet James Bond dat nu ook weer?” Om dan als een volleerde 007 in de camera te kijken.

Herman van Veen: „Heb jij het adres van die God? Soms wil ik graag eens met Hem van gedachten wisselen.” © Frank Bahnmüller

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be

„Schilderend keek ik af en toe naar het Mariabeeld.

‘Hoe zou u dit nu aanpak-

ken?’, vroeg ik haar”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Een voorwaarde voor de toepassing van deze formule is dat de stationaire toestand niet bereikt is. De berekening is uitgevoerd voor alle waarne- mingen en het resultaat is verzameld

‘twadde taal’, dy’t yn it ûnderwiis net werklik de muoite wurdich is. Yn in taal dy’t net heechachte wurdt troch wa’t him prate, dy’t amper lêzen wurdt yn de stêden

Yn alinea 10 makket de skriuwer in fergeliking tusken it boadskip fan Herman van Veen en wat de minsken mei krysttyd te hearren krije.. 2p 10 Wat is de oerienkomst dêr’t

Twee van deze soorten, de driedoornige stekelbaars en de Europese paling, zijn potentiele trekvissen die een groot voordeel kunnen ondervinden van een goede verbinding

7(a) indicates absorption capacities based on samples of the Potchefstroom tap water which contained a sulphate content bellow the South African standards

Gebleken is dat bij de verdeling van het deelbudget voor ‘Te goeder trouw’ (in de definitieve vaststel- ling 2017) de Aanwijzingen besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2017 van

Betrouwbare gegevens over de zorgconsumptie van DME patiënten in de Nederlandse praktijk, de kosten van blindheid, het werkverzuim en het aantal injecties met ranibizumab

After the Shah was granted access to the US, Iran’s new foreign minister Ibrahim Yazdi warned American policy makers about the move: “You’re opening Pandora’s Box