HOOFSTUK 7
"Man's creeds may pi ss, yet long as days endure Earth changes, but the soul and God stay sure."
<geskryf op
d
~e
grafsteen van RobertBro~ingl
I SLOTSOX7.1 Algemene oorsig
I
Die gedigte wat in hierdie studie bespreek is, het <ten spyte van die verskille l tussen hulle) een basiese tema
I
gemeen: elke gedig is gevorm random die Christusfiguur. In die lig van die groat
~antal
Christusgedigte wat in diepo~sieskat
van elkeWeste
~
se
taal- en kultuurgroep voorkom, en die besondere eise wJt hierdie gedigte aan die digter :stel, kan Christusvergestl lting amper as 'n literere genre van sy eie beskou word 'n genre wat tot dusver nog geensins genoegsaam verken of gewaardeer is nie.I
Dit is duidelik dat diel Christusbeeld in die Afrikaanse
po~sie
veelvuldig benuti
~
:
sedert die ontstaan van 'n eie taal as medium vir die + esie, het bykans elke belangrike Afrikaanse digter die estetiese ui tdaging aanvaar om dieI
waarskynlik mees bekend, figuur in die Westerse beskawing uit te beeld. Selfs die uitgesproke nie-Christelike of bewus
anti-Christelike digters soos Breytenbach, het in een of ander gedig die Christusfiguur as leitmotiv of hoofsimbool gebruik. Al die digt ers wie se gedigte in hierdie studie bespreek is, is op een of ander wyse geraak deur 1 n bewussyn van die Christusfiguur, sy di t nou 1 n bewussyn van sy teenwoordigheid of van sy afwesigheid, en elkeen het op sy eie kenmerkende manier hierop gereageer.
Christusvergestalti ng is 1n baie persoonlike saak: dit word bepaal deur die kunstenaar se persoonlike wereld- en lewensbeskou i ng; deur sy persoonl ike verhoudi ng tot God en tot die Seun van God. In sy bespreking van die verhouding tussen kuns en religie, wys Steenberg <1972:288) daarop dat die kunstenaar as hele mens betrokke is by sy kunsvoortbrenging: sy reaksie op die werklikheidsituasie wat in sy kunswerk uiting vind, hang af van die gerigtheid van sy hart (die rel igieuse sent rum van die mens val gens die Wetsidee van Dooyeweerd) op God of op 1 n afgod. Di t maak gewis 1n verskil aan 1n kunswerk as 'n kunstenaar 'n gelowige is want die gerigtheid van die kunstenaar is
'
bepalend, nie alleen vir die tema van sy kunswerk nie, maar oak vir die uiteindel ike visie daarvan. Soos Steenberg
(a.w. ) s e:
Indien die maker <kunstenaar> verkneg i s aan •n bepaalde ideologie of dogma, i s dit waarskynlik dat ook die
-gestruktureerde <in die kunswerk) daardie verknegtheid verraai.
Die oopmaakproses, die estetiese betekenis en die positiyeringsproses in die Christusgedig, soos trouens in elke woordkunswerk, word 1roet ander woorde, bepaal deur die religieuse keuse in
~
i
e
hart van die kunstenaar CRookmaaker, 1946: 159) .Di
~
lewens- en wereldbeskouing van die kunstenaar is dus nl e bloat agtergrond of dekor ten opsigte van 'n l i terere Jerk nie: di t is so gei ntegreer in die werk dat dit in 'n seJere sin, die werk self word.Ten opsigte van die invloed van die tyd en orostandighede I
waarin 'n woordkunstenaar I sy skeppingswerk tot stand bring, beweer Kuschke C1985:326 >:
!
An artist is inextricar ly part of the .world and the time in which he lives. He [is formed and infuenced by it. He is sensitively receJtive to his closest and most
I
personal sphere of influence and can therefore not
I
create in complete iso~ation.
I
Met verwysing na die invlbed van die huislike orostandighede,
. I .
opvoeding, politieke woelinge, ens. op die wyse van I
poetiese vergestalting, kmro sy voorts tot di e gevolgtrekking dat:
Artistic work cannot be surveyed and judged outside the context of these spirals of influence.
Tog is di t ook waar dat 1 n woordkunswerk, soos bladmusi ek, slegs 1 n teks aanbied wat, streng gesproke, net 1
l l resep is. Die kok wat die
Gedig is bloot
resep volg, speel 1
n moontlikheid In
wat
belangrike rol. ' n deur die leser verwesenlik moet word (Snyman, 1983: 39), terwyl die leser meer is as bl00t In leser: hy lewer In besliste bydrae, selfs 1n kreatiewe bydrae, tot die woordkunswerk waarin dit per slot van sake gaan om die dinami ek van 1
n ontmoeting tussen skrywer en leser. Die lewens- en wereldbeskouing van die leser, asook sy kennis van die Bybel en die Christelike dogma as onderdele van sy verwysingsveld, is gevolglik medebepalend vir die uiteindelike beeld van Christus wat in die Christusgedig gerealiseer word. Aangesien 1
n verwysing na die Christusfiguur daarop dui dat die skrywer sy "boodskap" bi nne 1
n Bybelse konteks plaas, moet die leser hi erdie verwysings in hul Bybelse konteks kan nagaan om binne die skrywer se verstaanshorison te kan land. Die teks bestaan dus nie as 1 n selfstandige entiteit, ge1soleer van "tekseksterne" faktore soos die reele skrywer en leser en die empirie nie en die leser kom gewis nie "tabula rasa" daarmee in aanraki ng nie.
Talle aspekte van die Christusbeeld is in die gedigte wat bespreek is, gesamentl ik of afsonderlik gehanteer: sy
lyding, sy wederkoms, sy sagmoedigheid, sy eensaam...'J.eid, sy verlosser-wees, sy medemensllikheid (sosiale bewoendheid), sy wonderwerke, sy heiligheid len sy bruidegom-wees. Die houding van individuele skrywers teenoor die Christusfiguur het egter gevarieer: Hy is ~anbid,
verwerp en geblyk dat Chri::;telike
ontken. Uit
~
ierdie
die gebruik van dies imbole, verl l in
vereer, bemin, gevrees, studie het dit duidelik Christusfiguur, of van die moderne Afrikaanse digkuns, nie noodwendig op 'n diep persoonlike geloof in die Chri::;tus van die Bybel · dui nie: hoewel die Christusverse van De
1
il~i~rs
en Cussons byvoorbeeld, spreek van 'n diep persoon11Ke geloof in Hom, is dieI digters soos E~pies,
Christusfiguur, of gebeure random die Christusfiguur, in etlike gevalle in navolgiJg van die hedendaagse oproep om geengageerde poesie, met
b
~
motiewe
betrek. In die poesie vanI
Small, byvoorbeeld, het on5 gesien dat die Christusfiguur en die Christelike godsdiens
1
p
satiriese wyse en met duidelike pol i tieke motiewe betrek I is om die gemiddelde blanke Afrikaner se gewete aan jte spreek ten opsigte van dieI poli tieke bestel in die R.~. A.
I
Di t is wel so dat in veraelyking met die sentraI . le posisie van die Christusfiguur inj die vroee Afrikaanse poesie, die voorkoms van die Christ sfiguur in die moderne poesie afgeneem het, waarskynl ikl as gevolg van die toenemende sekularisasie van die AfriJaanse maatskappy- 'n tendens wat
I
die fei t dat die Christel ike gel oaf deur sommige moderne woordkunstenaars verwerp word of beskou word as
anachronisties, bly Christus egter, in die woorde van Van
der Elst <1979: 15)' oak vir die moderne Afrikaanse
kunstenaar duidelik "die fassinerendste figuur van alle tye, 'n magneet waarvan die kragveld onverwoesbaar is."
7.2. 1 Christusvergestalting v66r Sestig
Glidksberg (1975: 144> s~ tereg:
The decline o:f religion in our age has (. . . ) wrought a profound change in the creative vision of the writer.
'n Vergelyking tussen die Christusgedigte van die vroee Afrikaanse digters en die Christusgedigte van die moderne
digters toon dat daar 'n duidelike ontwikkeling plaasgevind het. In Hoofstuk 5 Cp. 364-366) is reeds daarop gewys dat hierdie ontwikkeling uit die standpunt van die gelowige leser/kritikus sowel positief as negatief was. Soos die
sekul~re gedig, het oak die Christusgedig van die j are na
Sestig, in die woorde van Vander WaltC1970:32), met geweld kom ruk aan die poorte van gevestigde tradisies en opvattings.
Daar is in die Christusgedigte van -hierdie twee tydperke eerstens verskillende fokuspunte: waar die ouer digter
-465-<byvoorbeeld, Tot ius, Malherbe en W. E.G.Louw) I
se gedig
meestal 1 n verslag was van sy reaksie op die konkrete
werkl ikheid van die soos vervat in die
Chrisl usgebeure en die gevolge daarvan
Skrif, bied die moderne digter Csoos
Spies, Cussons en De Vil:lliers) oor die algemeen eerder 'n
ontleding van sy eie · gemoedstoestand na aanleiding van
I
geestelike ervarings of versugtinge en sy persoonlike
verhouding of wanverhouding met Christus. Daarom dat 'n mens I
die indruk kry dat hierdie poesie oper en eerliker is. Die
ouer digters se werk was ct!ie produk van 1
n j ong beskawing en I
• n mi nder gekompl iseerde denke: di t verklaar in 1 n sekere
I
sin die eenvoud en direktheid van die digterl ike reaksies soos weerspieel in die eenvoudige sintaksis van die gedigte.
I
Hierdie digters het ook meer tradisievas oor Christus
gedink. Daar moet in gedagte gehou word dat die geslag van
die jare Dertig/Veertig oor die algemeen in streng
godsdienstige, dikwels baie eng godsdienstige huise opgevoed
is en dat hulle ervaringsw 1
ereld as gevolg van die ekonomiese
en politieke omstandighede dikwels baie beperk was. Hierdie
vroee transfigurasies was gevolglik meestal 'n projeksie van
sekere eietydse, goed-gedefinieerde houdings teenoor
I
Christus. Du Plessis (1980: 15) het gelyk as hy se dat daar
in die poesie van die vrjoee Protestantse
karig meetbare numineuse ervaring te vinde
digters maar 'n is.
Ouer Chr istusgedigte is soms slegs 1
U keurige verheerliking
behulp van voor-die- hand-liggende c l iches. Dit was
merendeels stigtelike poesie wat in plaas daarvan om die
gegewens om te s i t in beelde, rym gestelde
metamorfose,
navertelling
het die leser
slegs gestreef het na 1
n op daarvan. In plaas van 1 n hier te make met kopi erende herhaling. Die Christus.figuur is sodoende ontdoen van alle
teenstrydighede, teenst ellings en gebrokenheid: Hy word voorgestel as 'n engelagtige gees en dit terwyl die enigma
en die sin van sy leer en lewe juis in die paradoksale aard daarvan opgesluit is.
Uit hierdi e studi e het- dit, onder andere, geblyk dat die
tradisies van tema en die konvensies van vorm dikwels op radikale wyse::; aangepas is om die nuwighede Cmodegiere en
grille?) van die woordkunstenaars van opvolgende generasies, met nuwe belange en ander prioriteite,
Schweitzer (1956:4) het tereg gese:
te akkommodeer.
Each successive epoch <has) found i t s own thoughts in Jesus, which was, indeed the only way in which i t could make him live, for one created him in accordance with one's own character . . .
Nuwe omstandighede eis telkens 'n nuwe stilering in sowel
-denke en lewenspatroon as in die kuns. Dus, hoewel die
beginsels van die Christel ike geloof en belydenis
onveranderlik is, omdat die Bybel onveranderli k is en God
467-ewig dieselfde bly, sal
I
die praktiese belewing van die geloof en die aanwending ran Bybelse boustof en waarhede in die woordkuns noodwendigI
wis::;el. Christel ike Middeleeuse kuns lyk anders as byvoCDrbeeld die pastorale Christelike kuns van Totius. In Hoofstuk 4 het ons gesien dat die Middeleeuse kersliedjie grootliks verskil van byvoorbeeld D. J . Opperman se "Kerl l iedj ie". Opperman het sekere tradisionele kenmerke vanl die Middeleeuse genre, soos dieeenvoud, die kinderlike gelowigheid en die ongekunstelde
aanpassing van die heilsfeite, wat 'n innige humor tot gevolg het, behou. By
ged
~
g
openbaar egter 'n oorwoBnheid en vindingrykheid, veral deur die lokalisering van die Bethlehemse toneel en dil konsekwente verwoording uit die oogpunt van die kleurlilg, dat die Bybelverhaal en dieChristusbeeld daardeur 'n nuwe frisheid en dramatiese appel
kry.
Die verskil tussen
v
r
e
Christusgedigte en moderneChristu::;verse l~ dikwels ~ie soseer in 'd.Q._t__ in die gedigte
word nie, dit gese · word. Daar is ten gese maar in Ll..Cle...
opsigte van poetiese styl 'n duidelike ontwikkeling vanaf 'n
ongekompl iseerde tot 'n gekompliseerde stelwyse: die vroee digters het oar algemeen meestal 'n formele gedigstruktuur gehandhaaf wat bet ref strofebou, reel mat ige
versreels, rym, ens. Oak: ten opsigte
hierdie gedigte meestal hbel .eenvoudig.
van beeldspraak is
Hierdie tendens kan
instelling: hy het met diepe eerbied en ontsag oor
God/Christ us gepraat; gevolgl ik was dit vir hom byna
ondenkbaar om in sy religieuse verse gebruik te maak van
ironie of satire aangesien di t as oneerbiedig beskou sou word deur di e meeste van sy lesers. Vir die moderne digter
is ironie en satire na aanleiding van die moderne mens se lewenshouding, byna 'n onontbeerlike element van sy woordkuns. In 'n paging om meer mense te bereik en nuwe "lewe" in die poesie te blaas, eksperimenteer die moderne digter graag met nuwe vorme, ook in verse waarin God/Christus uitgebeeld word. CVgl. Breytenbach se benutting van die assosiasi ekuns en die semantiese ortografie in
Visser se gedig "Christus" op p. 336.) Soos die geval met alle mod erne gedigte het daar ten opsigte van Christusvergestalti ng ook 'n ontwikkeling gekom tot meer intellektuele
betref.
poesie, wat inhoud sowel as verstegniek
Waar "kunsaanpassi ngs" ten opsigte van gewoon aardse temas bloat as tekens van vernuwing, of selfs groei beskou· en aanvaar word, is vernuwing ten opsigte van Christusvergestal t i ng vanwee die diep religieuse aard van die tema egter dikwels problematies: Christus en sy
evangelie is ewig onveranderlik. Die gelowige digter wat daarop uit is om Chr istusvergestalting drasties t e vernuwe,
waag hom op gl i bberige terrei n: hy moet gedurig daarteen
waak om nie 'n "nuwe" Christus aan die Christenleser voor te
469-hou nie, terwyl hy tog om esc:et1.ese re::;.es · aarna meet strewe
I
.
.
.
dom Christus "nuut" aan lesers aan te bied. ( 1 n Digter
soos Breytenbach wat Christusfiguur nie vanui t 1 n
Christelik-~eligieuse standpunt
I
benader nie, het natuurlik
nie dieselfde probleem nie.)
wat opval as 1 n mens kyk na die vergestal ting van die
Christusfiguur deur die . eeLe he en is die kaleidoskopiese
verskeidenheid van Christusgestaltes.
verske ie gedigte ooreensteb is di t
Hoewel die titels van
geen waarborg vir 1 n
eenvormige siening van die !gestalte nie. Hoe die digter die
fundamentele Bybelse gegewens in verband met Christ us
i
herskep meet vanui t die teks afgelei word. Som.'Ilige digters
gestimuleer I
word oenskynlik deur die uitdaging oro
oorspronklik te wees binne die raarowerk van die roees bekende
verhaal in die Westerse beskawing, die verhaal van Christus.
I
'7.2.2 ChristusvergestaltinJ
na
Sestig'
Di t is opvallend dat die sterk ChristusgerI igtheid van die
Afrikaanse woordkuns van
I
die vroee veertiger- envyftigerjare plek gemaa.k het vir 1 n sterk roensgerigtheid.
I
Die geopenbaarde God, die Skepper van wie die mens vir sy
I .
hele bestaan afhanklik is, is duidelik nie meer die eerste
nie; die eerste is die mens I wat as' t ware oar homse 1 f
heendring. (1964: 121)
I
hierdie
mensgerigtheid wat in die moderne woordkuns bespeur word
soos volg:
Having to create from the materials of his environment and somehow to come to terms with them, <the modern writer) finds in Christ a fascination as the focal point of past belief, the disillusioned present, and the
shadow of future hope. Translating that threefold vision into his fiction, the writer has depicted Christ in the image of man, whereby he finds him ideal for the portrayal of the modern human dilemma but inadequate for
the expression of a universally valid redemptive vision,
for conveying a formula of salvation.
Christusfiguur word dikwels van sy goddelikheid ontneem
deur ontnugterde, ontwrigte, en daarom dikwels
ongelowige kunstenaar van die twintigste eeu. Soos ook in
die moder ne Amerikaanse en Europese Christuspoesie, is daar
in die Afrikaanse Christuspoesie 'n duidelike verandering in
perspektief te bespeur: grater waarde word geheg aan die
sekul~re lewe van die mens as aan die geestelike. Du
Plessis kom in hierdie verband tot die volgende
gevolgtrekking:
Dit is duidelik dat die Calvinisme nou in Afrikaans weinig poesie met numineuse eienskappe voortbring of besiel. Daar bet desakralisering en demitologisering van
471-•
I
die daaglikse bestaan
~
laasgeving
tot die punt waar dieI
mens nie :meer, vqlgens Eliade se beskrywing, • n •homo
religiosus" kan wees nie. Die Christelike simbole en
mites word nie meer deur die hele mens geleef nie. Hulle
is gereduseer lee woorde, gefossiliseer,
geeksternaliseer .en het geen betekenis vir die dieper
sielelewe meer nie.
Chr i st us word met naiewe selfsug aan hierdie sekul~re lewe
verbind: slegs sy mensheid, sy lyding en sterwe as mens vir
die mens word deur s dmmige kunstenaars as singewend
beskou. <Kyk die
besprekin
~
van Belcher se bundel HALLELUJAPATERHOSTER op p. 340 en
d
~
e
opmerkings ten opsigte van Vanwyk Louw op p. 199. ) Hierteenoor is Christus se Goddelikheid
I
en sy Messiaskap in Spies, De Villiers en Cussons se
Christusverse sentraal.
<K
~
yk
pp. 270, 355 en 403 e. v .. )Verder wil dit voorkom aat baie moderne digters wat in
ooreenstemming met die sekulere tydsgees geen sterk
godsdienstige bande het nie, die Christusfiguur met
estetiese afsydigheid bejeen wat gebonde is aan
vooropgestelde vooroordel e ten opsigte van gevestigde
dogmatiese leerstellinge , n kerkverbande. In sommige gevalle
is daar 'n duidelike skeptiese houding, selfs vyandigheid
I
<Vgl . die
t eenoor die konvensionelr beeld van Christus.
bespreki ng van Wal ters se poesie op p. 378. ) In su lke
en gebruik/misbruik hy die Christusfiguur/-beelde bloot vir die emotiewe reikwydte/waarde wat dit aan sy kunsskepping verleen. CVgl. die "roofbou" wat Breytenbach, byvoorbeeld, in sy po~sie op die Christusfiguur pleeg. ) Dit i s duidelik
dat die meeste Afrikaanse digters die Evangelieverhaal
inhoudelik goed ken, maar dit is oak duidelik dat sommige
van hierdie digters hierdie kennis bloat as 1
n kul turele
besit beskou en dit nie as 1
n geloofswaarheid beleef nie. Vir hulle geld die belydenis van di e Nederlandse digter,
Heyermans, sao::; uitgespreek in sy gedig "Droomkoninkje":
Godsdiens
Ik ken Uw stem, ik ken Uw naam,
maar niet Uw werkelijkheid.
Ik schrijf van U, ik roep U aan,
1 t Geloof b_lijft mij ontzeid.
Al noem ik U, al roep ik U, Ik vind geen zekerheid.
Daarom oak ziet, hoe arm mijn lied,
Hiets is dan ijdelheid.
is 1n eryaring wat betekenis gee aan die
Christelike geloof en aan die lewe, nie bloot 1
n abstrakte konsep nie. Dit i s dan oak hierdie ervaring, of die gebrek
daaraan, wat onder andere duidel ik weerspie~l word in die
Christu::;gedig. Een van die grootste probleme van di e
gelowige digter wat 1 n ontmoeting met Christus in sy posie
wi l uitbeeld is natuurlik hoe hy hierdie ervaring wat
473-i
i
I !
sowel natuurlik as boJatuurlik is verstaanbaar en
geloofwaardig aan sy le::;e!r kan oordra. Hierdie probleem is
vandag grater as ieroand is wie se
ooi t, aJ ngesien die moderne leser dikwels rel igieJse gevoel vervlak het, indien di t
nie volkome verdwyn het nie.
Die Engelse digter W.H. Auden het, verwysend na die
gebrekkige Christusbegrip en die misbruik van die
Christusfiguur deur die moderne kunstenaar, bely:
we have time
To misrepresent, excuse, deny,
Xythify, use this event I
While, under a hotel bed, in prison, Down wrong t i rnings, i t s meaning
I
Waits £or our lives.
Dit is 'n begrip en 1
n belydenis van hierdie "meaning" wat
in baie Christusgedigte jontbreek. Vir die digter wat die
betekenis van die Christusfiguur, soos dit in die Bybel
ui tgespel word, nie in d+ . gel oaf aanvaar en .beleef nie, is
d.ie Evangelie bloat 'n ryk en gerieflike verwysingswereld in
1 n roaatskappy waar daar relatief min mense is wat totaal
is ten opsigte ran die Bybel verhale oar Christ us.
Die lewe van Jesus bied vanwee die paradoksale aard
I
aan moderne digters soos Breytenbach en Walters
onkundig
dikwels bloat 'n ideale model vir 1
n gedig omdat di t van wee
die soteriologiese en universeel kosmiese betekenis wat Hy
vir die Christengelowige het, oor 1
n dramatiese geladenheid
beskik en 'n wyer betekenismoontlikheid aan 'n woordkunswerk
verleen.
Vir baie moderne kunstenaars is daar nie plek vir die
Chri::;tus van die Bybel in hul lewe, of in hul kuns nie, want
om aan Hom die erkenning te gee wat die Bybel eis, beteken
om j ou persoonl ike vryheid prys te gee en j ou te bind aan
sekere waardes en norme, ook wat jou kunsskepping en
kunswaarderi ng bet ref. 'n Digter van wie se lewe di t waar
is, sal
sowel as
moeilik 'n Christusgedig
eties geslaagd is. Miller
kan skryf <1982: 43)
wat esteties
oordeel tereg dat:
Religious themes in literature are without religious
significance unless they spring
relationship between the poet and God,
may take the form dictated by the age.
from a direct
however much they
Wat die ontwikkeling i n Christusbeelding betref, moet daar
deur die gelowige leser/kri tikus erkenning gegee word aan
kunstenaars soos, onder andere, Spies, De Villiers en
Cussons in wi e se Christusgesdigte die Christus van die
Skrif opnuut aktueel en lewend verbeeld word. Alhoewel di e
gedigte van hierdie kunstenaars ni ks nuuts in verband met
-475-die Christusfiguur gedigte Skrifgetrou)
verkondig nie Cinhoudelik is hierdie slaal hulle daari n om deur middel van die kunstige aanwending Ivan
"nuut" aan die leser voor te
die woord, die Woord opnuut stel . Die rede hiervoor is voor-die-hand-liggend: diJ godsdiens van hierdie digters is
1 n beleefde en deurleefde gevolglik 1 n belydenis val
ervaring, en hul Christuspoesie 1 n persoonlike verhouding: hulle "weet" nie net van Christus nie, hulle ken Hom. 1
n Digter
I
wat die Christusfiguur in sy valle waarheid wil vergestalt, moet kennis dra van sy pe1soon; van sy menslike natuur sowel as van sy goddelike natuur. Volgens die Skrif kan daar nooit
I
k I I . i i f h' t i
spra e wees van n su~wer emp r ese o ~s or ese uitbeelding van Christus , ie; daar is altyd twee aspekte aan die Christusfiguur verbonde, te wete die historiese feite en die kerugmatiese (evangeliese)
I
impl ikasies. Alleen die geloofsoog kan die Seun van God in sy volheid ontdek. 1
n Christologie wat Christ us lsuiwer as 1
n historiese figuur wi l benader, sal moeilik, indilen ooit,
ui tbeeld - en geloofwaardilgheid is 1 n geslaagde
woordkunr werk. Christusfiguur is alleen moontlik
vir Hom geloofwaardig kan een van die vereistes van "Ontdekki ng" van die
in 1
n geloofsontmoeting. Die woordkunstenaar wat ahn die Christustema ten valle reg wil laat geskied, moet derhal we nie slegs "van bu i te
I
af" na Christus kyk nie, maar ooki, en veral "van binne uit" .
I
Di t is in besonder die Christusverse van Cussons wat 1 n I
die Afrikaanse poesie toon. Nienaber-Luitingh C1984: 33)
se
in hierdie verband:
<Haar) vertroulike o:mgang met die Heilige en die visie van God <Christus), enersyds as 'n "verblindende U" • • • t
andersyds as • n Wese met menslike voorkeure en sintuie :maak Sheila Cussons se religieuse poesie tot iets unieks in die Afrikaanse letterkunde.
Die vergestalting van Christus vanuit die Rooms-Katolieke
beskouing, haar "vroul ike aanslag" en die eerlike wyse
waarop sy haar i ntieme verhoudi ng met Christus verbeeld, is
ongetwyfeld uniek in die Afrikaanse poesie. Cussons se
mistieke instelling en die invloed van haar skilderkuns op
haar poesie, naaamlik dat dit as gevolg daarvan sterk
visueel (aards) ingestel is, dra daartoe by dat haar
Christusverse baie eiesoortig is. Haar Christusgedigte kan
in die woorde van Happold (1964:233> gese word:
A <rare) combination of high poetic genius with the most profound kind of mystical experience.
Ten spyte van sy reformatoriese uitgangspunt, is daar oak in
sommige verse van I. L. de Villiers iets van ' n mistieke
belewing wat maak dat sommige van sy Christusgedigte
duidelike raakpunte met die van Cussons toon. Alhoewel hy in
sy gedig "Leitourgos (1)" (1972: 71> se :
477-l
Leerstellig hoort ongetwyfeld by Calvyn,
bely hy in die slotversreel
I
van dieselfde gedig dat hy 'n behoefte het om God '"soms anders'" aan te roep. Die primitiewe, mistieke godsdlienste met hulle rites hou vir hom
'n onverklaarbare bekoring in:
I
lets trek my snags na hierdie groep
I .
wat sander lig die Lig wil roep. <1972:72.)
1~et SODS in Cussons se poesie, is daar in De Villiers se gedigte ook 'n "gedurige I bewussyn van die teenwoordigheid van Christus" . <Kyk p. 367. ) In haas elke gedig in sy bundel
LEVIET EN VREEXDELING byv1orbeeld, word Christus, die Groot
Vreemde ling, die "Man vanl Smarte" direk of indirek betrek. Die mens se vreemdelingskap op aarde en sy pyn en lyding word deurgaans. gemeet adn die van Christus. ·In hierdie gedigte poog
kmnpleksi tei te
die digter die 1Jwe
van in
om die bykans onrymbare Christ us tot versoeni ng te bring omdat hy van
Soos vir Cussons,
mening lis dat dit slegs sodoende sin het. is Christus vir De Villiers 'n lewende Persoon en die verhoudink met Hom wat hy in sy gedigte uitbeeld, intens persoonlik.
Spies se Christusverse bogenoemde twee digters.
telkens as die Christ us I
r luit ook nou aan by die van In al haar Christusverse word Jesus
i
heilsgedagte duidel ik: Hy word onomwonde uitgebeeld as die
:Brood van die Lewe en die Lig van die wereld.
7.3 Christusgestaltes
Ten opsigte van die Christusfiguur in die poesie kan daar,
net soos in die geval van ander Bybelfigure, onderskei word
tussen Bybelgefundeerde Christusgedigte waarin die
Christelike norme en die Christelike leer gestalte kry
cbyvoorbeeld in die poesie van De Villiers en Cussons>;
Bybels-historiese gedigte soos die "Passiesonnette" van
W.E.G. Louw; en Bybelse paradigmas waarin die Bybelse
heilsfeite ten opsigte van Christus slegs komponente van die
gediggeheel vorm. Die Christusfiguur word oak soms benut as
'n argetipe of 'n mit e soos enige ander.
7. 3. 1 Christ us as sosiale hervormer
Dit l.
·=
·~ veral in die poesie van die Afrikaansekleurlingdigters (kyk p.295 en 392> dat ons te make kry met
'n sosiale Christusbeeld, 'n beeld wat oak deur die
sogenaamde "social" of "prosperity gospel" van etlike
moderne charismatiese kerke voorgehou word. Dit is geen nuwe
verskynsel in die woordkuns nie: volgens Ziolkowski
Cl972:58> het Christus reeds vroeg en die negentiende eeu in
die Amerikaanse en Europese letterkunde dikwels as sosiale
hervormer gefigureer. In die lig hiervan het Felix
479-I ! Hom die Hollaender (Ziolkowski,1972:58). ej rste I Fryje
Sosiale Demokraat genoem
(1982: 133) wys egter op die
volgende waarheid:
Jesus wasn't simply
rhe
compassionate Jesus Hiswork, though i t inclu ·es the teaching o:f enlightenment,
does not stgp there bj t goes through a martyrdom and a
descent into death.
Wanneer Hy in 'n gedig as • n sosiale hervormer ui tgebeeld
word, word daar egter
hee
~
temal
verby Christus as die draervan die geestelike verlossingsboodskap gekyk, en dit terwyl
Christ us se primere taak,l val gens die Skrif, tog duidel ik
I
die openbaring van die
g
~
estelike
wanverhouding tussen diemen:::> en sy Skepper is, en nie sosiale revolusie nie. As die Christusbeeld aangewend word as 'n strydmiddel vir politieke
of maatskaplike veranderil ge, word dit misbruik. Dit is nie
d a t Ch . . r1.s us en t d. 1.e l. -.h r s i t.l •e.Ll. e ge oo " k l f n1.e ernge 1.mp 1. as1.es . . . l . k .
het i:en opsigte van die :::sosio-maatskapl ike
verantwoordelikheid van d, e. gelowige nie; Christus is immers
die Here van die mens se totale werkl ikheid, met ander
wciorde, van sy publ ieke (sosiale) en van sy persoonl ike
7.3.2 Christus as Godverheerliking
In die mees fundamentele betekenis van di e woord "beeld" was
Christus as die Seun van God op 'n unieke wyse die Beeld van
God CKol. 1: 15). Vol gens die drie-eenheidsleer i s Christ us
oak God: waar Chri stus dus in die poesie verheerlik word;
word God verheerlik.
In etlike Christusgedigte Cbyvoorbeeld "Ontmaeting" van Lina Spies en "Middelaar" van M:ocke) is die onderl iggende motief
dat die onomvatbare, onsigbare God in die geboorte, lyding,
sterwe en opstanding van Chri stus sigbaar gemaak word. Dat
God in Christ us mens geword het, word immers direk vanui t
die Skrif verklaar CJh. 10:33). In Macke se poesie word
Christus dan oak duidelik uitgebeeld as die God-met-ons van
die EvangE;l ie. Die konkrete Christ us van die geskiedenis
neem die plek in van die abstrakte God: die vraag na God
verander gevolglik in die vraag na Christus. Hierdie vraag
word, danksy sy menswording, via Christus deurgetrek na die
mens: Christus se identiteit, sy eienskappe, sy bestaan rig
die leser se aandag op sy eie identiteit, sy eienskappe en
sy bestaan en gee daaraan sin. Die poesie van die
Nederlandse digter Huub Oosterhuis, byvoorbeeld, stel di t
pertinent dat God in Christus sigbaar is en dat die mens in Chr istus sien wat sy (di e mens se) lewensopdrag i s.
481-7.3.3 Christus as projekslI e
Soms is die Christusfiguu1 in die poesie bloat 'n projeksie: iemand/iets wat veronderstel word om te bestaan, wat die mens self skep. Hierdie figuur word dan benut om die persoonlike problematiek langs, lyding, eensaamheid, twyfel) te objektiveer. Christus word veral as die Groot Eensame uitgebeeld deur digters at in Hom die beeld van hul eie eensaamheid vind. Digters soos Opperman en Van Wyk Louw het Christus in etlike gedigt e uitgebeeld as 'n projeksie van die syn. <Kyk pp. 167 en + 9. ) Die drama van Christus word hierdeur die drama van di, mens as sodanig. Be·lcher s_ien Hom byvoorbeeld in sy gedig "Messias" as 'n ontgoelde proj eksie
v~n
die moderne maatskappJ .7.3.4 Christus as die Logps
In die Johannes-evangelie Cl Jh. 1: 1) gebruik die skrywer, in aansluiting by Gen. l, dre Logos-begri p van die Griekse filosowe om die allesomvattende Skeppingskrag van Christus tuis t e bring. Vir JohannJs was Christus as Seun van God wat
I
·op aarde mens geword het, dieselfde wese as wat eeue vantevore deur die Griel se denkers as die bo- natuurlike
in die
na
~
uur
erken die "RJde".Skeppingsmag is: die Logos, die
goddelike Woord, Cussons praat in SO:MERJOOD (p. 1) van:
/
0 Onveranderliket Oneindigende, Onbeginnende Woord . . .
terwyl VanWyk Louw in TRISTIA <p.60) verwys na:
. . . , . . . . . . . die aktiewe Woord
wat alles geskape het, wat oar die hele aardryk heers en die son opgerig hou tot afbeeldsel van die Lig vir alles wat ligbehoewend i s
-Die begrip van die Logos of skeppende woord soos dit
voortleef in die 20ste-eeuse Westerse beskawing, stam
volgens De Villiers (1982:76) wesenlik uit die
Efese-misterie en die sfeer van die lewegewende moeder.
Die Nederlandse digter Gerri t Achterberg benut dikwels die
Logos-begrip in sy gedigte: Christus en die kreatiewe
po.etiese woord word aan mekaar gelykgestel. CKyk p. 137.) Oak
in Belcher se gedig "Die Here was 'n brood", wat op p. 316
bespreek is, figureer hierdie begrip sterk.
Van al die titels van majesteit wat aan Christus gegee word,
is die titel Logos die een wat die meeste ten opsigte van sy
~g en maj estei t suggereer: di t vat die metaf isiese en die
teo~ogiese betekenis van die Christusgestal te in een woord
saam. Omdat die woord van God die wereld tot stand gebring
-het, is dit oak van God wat die wereld verstaanbaar maak:
die woord
as di el Logos was Christus die Woord van
God wat die openbaar het.
weg en die 1
wil van God aan die wereld kom
As die medium vir goddelike openbaring, was Hy
ook die agent daarvan, verI al ten opsigte van die openbaring
van die onstaan van die heelal. In hierdie benami ng kom Hy
as kosmiese Christus of the burnt men") na vore.
Die Seun is as Woord wat
weef dbur
van die Vader uitgaan, die
Skeppende mag wat ruimte en tyd, en wat in die
mens werk vir die herstel [van die aarde tot valle .gemeenskap
met die hemele <Jh. 1:3; Kol. 1: 16).
? . 3. 5 Christus as mite
Van Rooyen Cl985: 47) wys
I
daarop datvan die mens se bestaan bevat. Dit
die mite die essensie
gaan dikwels om 'n
eenvoudige verhaal wat 'n jaltyd geldende universele waarheid
I uitdruk in
wereld, die
verband met die men::;
medemens en Jomself,
en maar
die bo-werklike, die
veral in verband met
sy verhouding tot God en die ewige. Die kunstenaar se
I
behoefte aan 1 n mite is gevolglik 1 n behoefte aan 1 n wyse
waarop hy or de sleutel waarmee 1982:xviii) . en same1ang insigte
I
aan sy insigte kan gee, 'n
ontsluit kan word (Frye,
In die moderne mens se strewe en soektog
I
na die Absolute,meer van belang simbool. of die woordkunstenaars
nie, maar wel die religieuse mite,
argetipe. Die hedendaagse voorliefde
om mites te gebruik as onderbou
die van van literere werke, om daaraan 'n sekere tydloosheid of algemene
geldigheid te verleen, dui wel op 'n religieuse
ingesteldheid, maar die aard van die mites wat gebruik word
is ' n demonstrasie van hoe die Afrikaanse letterkunde van
die Bybel en die Christelike visie vervreem geraak het. Die
kunstenaar poog om die moderne mens se stryd tussen geloof
en ongeloof, nugtere rede en metafisiese verlange ui t te
beeld: gevolglik moet hy praat oar die enigma waaroor daar
juis nie met die moderne mens gepraat kan word nie, t e wet e,
die God, die Gans Andere wat wel mag bestaan, maar wat vir die moderne mens oenskynlik onbereikbaar en onverklaarbaar
is. Al mite wat vir hom aanvaarbaar is, is die mite van die
niks, met die gevolg dat die mens vervul bly met 'n
nostalgiese verlange na die ewige. In die bespreking van.
Breytenbach se poe!:sie Cp. 247) is onder andere daarop gewys
dat hy die Christe like godsdiens as 'n mi te soos enige ander
beskou, vandaar d.ie ligt elike omgang met die Christusbeeld.
Die kunstenaar wat die mite as raamwerk benut, gebruik die
kul turele waarde van die· Christusfiguur sander om betrokke
te raak in godsdienstige sake of biografiese rekonstruksie.
Christus neem as mite bloat sy plek in tussen ander helde as
arget ipiese f iguur wat lewenshandeling voorstel . een Die -485 -of ander wederkerige
sodoende die vryheid om[ deur middel van sy besondere bantering van die Christusfiguur uiteindelik enige betekenis
of waarheid daaraan te hegl
I I
A.-·::0 mit iese arget i pe kan Qhristus enige
I Hy
funksie vervul: kan die beliggaming wees van die goeie sedelike mens wat as
gevolg van sy goedheid lyj of die misleide idealis wat nie
in die materialistiese wereld kan oorleef nie; Hy kan die
verlosser wees op die bon1tuurlike vlak wat as tussenganger
tussen die
. I
mens en God optree, of die kultuur-bringer op die
natuurlike vl.ak wat sy mense aan In beter lewe voorstel
CKoki'?>; Hy kan oak die
d
~
enskneg
van die mensdom wees watI
ly sodat ander daardeur beter kan lewe.
7.3.6 Objektivering
I
I
Obj ekt i veri ng is 1 n
probl
~
em
waarmee alle digters worstel:dit is veral in godsdienstige
I
poesie vir baie digters
problema t ie::s. Volgens Nijhoff ( 1961 : 1 063) vind die
objektiveringsproses plaasldeur middel
die self - die losmaking van die "ek"
van objektivering van
- en die vervreemding
van die subj ek. Obj ekti ve[ring moet dus gesien word as 1 n
proses van gestaltevorming: die biografiese auteur moet hom
I
bewustelik van die self Giistansieer en 1 n geobjektiveerde
gestalte skep waarby hy tog implisiet betrokke is. I
In Christusvergestal t i ng is daar 1
n voortdurende spanning
tussen afrekening, afswering en objektivering aan die een
kant, en af- en aanhanklikheid aan die ander kant. In
Hoofstuk 1 het ons gesien dat dit vanuit 'n teologiese
standpunt wel moontlik is om Christus in sy menswording te
obj ekti veer, met dien verstande dat Hy al tyd die draer van
'n transendentale idee bly. Objektivering kan in die
woordkunswerk slegs plaasvi nd i ndien die impl isiete auteur die Christusfiguur in sy volheid beleef en daarin kan slaag
om hier die "belewenis" op 1 n konkrete wyse te verwoord. Di t
vind plaa:3 deurdat die skrywer
die bewussynservaring herhaal en veruiterlik,
konkretiseer en arden in plasties-beeldende taal.
<Strydom, 1976:56.)
dit
Van der Colf (1980> se studie oor die verhouding tussen die
poesie en godsdiens het aangetoon dat die mens in sy
vertikale verhouding tot God, sy verheerl iking van God, in
1 n mindere of meerdere mate in die verskillende fasette van
sy kreatiewe arbeid Cdie kuns) manifesteer. Wanneer die
Goddelike by· wyse van objektivering deur die biografiese
auteur betrek word, word 1 n eiesoortige rel igieuse inhoud
aan s o 1 n
taalkunswerk gegee.
Christusvergestalting is egter altyd In subjektiewe handel i ng waari n di e alomteenwoordigheid van Christ us nie
487-omvat kan word nie; dit is onmoontlik om Christus in sy valle heerlikheid objektief te vergestalt. In die gedig
van "Drieluik" <1984:51) l tel Cus:::oons hierdie probleem volg:
Daar is geen ding in dingigheid waarmee ek U
ka
j
vergelyk nie.II I I II
SODS
Daar kan slegs van objektivering (ofte wel "objektiewe
beskrywing" van God/ChrisJus> gepraat word insoverre dit die
verhouding God-mens aangal n. Di t behels, onder andere, die
erkenning van sy bestaan, volkome oorgawe in die geloof, en
oorvloedige dankbaarheid wat by wyse van lofprysing en
aanbidding ui tdrukking vind. Di t kan oak geskied deur die
I
verwoording van 'n opr egte hulpgeroep. Alhoewel die
I
biografiese auteur sodal ige uitinge as ' n paging tot
objektiwiteit :mag beskou, is dit in der waarheid :maar altyd
sterk gesubj ektveerd met diie gevolg dat die leser agter die
"geobjektiveerde"
God-
~
Christusgestalte
die skepper(subj ektief be-crokke biografiese auteur) raaksien. Sodanige
I
poesie is met ander woorde geobj ekti veerde belydenisl i riek
gebroke mJnsheid in die
waarin die'
I
geobjektiveerde mensgeworde liggaam van Cpristus geproj ekt eer word. <Vgl die
bespreking van die poesie van I .L.de Villiers op p.318. >
Daar word doel bewus
"ek"Cspreker) en die gepoog om 'n .. Jy"CChristus) afstand tussen te skep sodat die die
afstand as middel tot objektivering kan dien. Omdat die "jy" tot objek van die gedig gemaak word en vanuit hierdie objektiewe hoedanigheid deur die "ek" beskryf word, ontstaan daar 'n i dentifikasie van die "ek" met die "Jy" <Christus).
Objektivering word in die poesie van Cussons geoptimaliseer; .
by Spies en De Vi ll iers kom di t in enkele gedigte tot sy reg;, maar dit vind in die Christusgedigte van die mee::ste
ander Afrikaanse digters hoegenaamd nie plaas nie. By
Cussons is die digterlike daad op sigself 'n werking en 'n ervaring van God, sodat die belewenis van eenheid met
Christus haar poesie oorh.eers: sy ken Christus op 'n int ie m-persoonlike vlak.
7.4 Samevattende beskouing
Die konstruksiemodel wat by hierdie studie ge1mplementeer
is, het duidelik daarin geslaag om optimale inligting ten
opsigte van die Christusfiguur soos wat Hy in die betrokke
gedigte vergestalt is, te ontgin. Deurdat die beeld van
Christus wat in die gedigte na vore gekom het telkens met die Christenl.eser se tradisionele verwagtingshorison
vergelyk is, kon daar oak vasgestel word of di~ beeld
Skrifgefundeerd was, al dan nie. Dit moet egter duidelik
gestel word dat hierdie model slegs ~en van talle moont li ke maniere van lees is . Die gevolgtrekkings waartoe geraak is, is relat ief: die Bybel en die daarop gebaseerde
489-belydenisskrifte is as toetstene vir die Christenleser/kritikus se estetiek gebruik, dus sal die nie-Christelike leser/kritikus wat nie deur die Bybelse norme en waardes gebind is nie, lhom waarskynlik nie met al die uitspake kan vereenselwig
r
ie
.
die Navorsing wat tydens hie, die studie gedoen is, toon
daar in die diachronie van Christusbeelding in
dat
I
Afrikaanse po~sie, net soos in die Nederlandse po~sie, verskillende aksente op d!ie verskynsel geplaas is. Hierdie aksente het gevarieer na Janleiding van die bepaalde konteks en l i terere tsoitst 3 eteamnd w 8 al,aerbrb 1
inngne
hedt~
.
·
e woordkunstenaar sy,3kepping!:=.werk Waar Christusbeelding
v66r Sestig, met die uiltsondering van Van Wyk Louw en Opperman, oorwegend in lyn was met die Reformatoriese lewensbeskouing se eis van eerbied en onts'ag vir die Goddelike, het die moderne leser in die Afrikaanse poesie :=:.edert Sestig oak te makl met Christusbeelding vanuit die
·c
jRooms-Katol i::::.isme
c
_,uJsons) , die Zen-Boeddhisme <Breytenbach), die sekul~re denke <gekenmerk deur satirisering en mitologisj ring> en die Sosio-politieke denke Daar 'is gevolgll ik in die moderne Christusverse <Small) .verskillende kodes van Christusbeelding, soos hierbo uiteengesit.
I
Di t het oak duidelik geblyk dat standpunt van die J elowige
die Chr istusbeeld, vanuit
enkele Afrikaanse digters misbruik is deurdat di t bloot as
• n gerieflike verwysing of middel tot parodiering aangewend
is, sonder inagneming van die Christelike verlossingsgedagte
wat vir die Christen onlosmaaklik daaraan gekoppel is. Die
aanwending van die goddelike ter wille van die profane kom neer op Godslastering en is vir die Christenleser/kri tikus
onaanvaarbaar.
Hierdie studie onderstreep die woorde van Pelikan <1985: 1>:
Regardless of what anyone may personally think or
believe about him, Jesus of Nazareth has been the
dominant figure in the history of western culture for
almost twenty centuries... It is from his birth that
most of the human race dates its calenders, i t is by his name that millions curse and in his name that millions pray.
Sarina Di::>nges CENSOVOORT
belydenis van die Christen so:
daar is net een rots
een prins van vrede
een brood te eet
vir nuwe lewe.
5 ( 1) ' 1985: 2 0)
-
I
Daarom is dit vir die Chr stenleser/kritikus van belang dat
die uiteindelike Christu >1:!e ld wat in 'n literere artefak
gestal te vind, reg moet
die Bybel, met ander
Saligmaker, Seun van God.
aat geskied aan die Christus van
SYNOPSIS
In recent years, primarily as a result of the development of
the reception theory, there has been a renewed academic
i nterest in the relationship between rel igion and·
literature, especially with regard to the influence of the
Bible on 1 i terary artefacts. As Christ is considered to be
the centre or "::;;copus" of the Bible, all Biblical images,.
references or paradigms are in some way or other related to
Him. Any study on the influence of the Bible on literature
would therefore necessit ate a study of the Christ figure.
The aim of this the::;;is was to establish how Afrikaans poets
in particular have depicted Christ in their poetry: the
primary question was whether the image of Chri s t portrayed
in a poem corresponded with the image of Christ which is
given in the Bible, and whether there has been any
signi f icant change or development in the poetic
transfiguration of the Christ figure since Afrikaans poetry
f i rst came into i t s own in 1880.
The biggest problem in an investigation into the image of
Christ in literature is the question of the picture of
reality with which the reader is confronted. Because of His nature, the transfi guration of the Chris~ figur~ in a
l i terary text differs from the transfiguration of everyday
493-reality. Whereas i t is possible for a poet to depict the
human nature of Christ, ]any attempt to depict His godly
nature must of necessity fall short because of the
l imitations, not
I
-only of ,the human vocabulary, but also of
human knowledge of and inkight into the godly. In addition,
I
i t must be borne in mind that every image of Christ in
literature or art is basid on the New Testament, I which in
i t s e l f is but an image
I
formulated in human language.
Furthermore, every a r t i s t lis inclined to convey his personal
interpretation of the <1hrist
I
story, according to his
per:::>onal world view, with the result that the reader is
confronted with a image which emphasises only
certain aspect:::; of the
in His fulness.
Christ figure
I In view of
and does not portray
this, the Christian
I
reader/critic might questiion the ethical implications of any
attempt to portray Christ in literary forms i f the writer
cannot do justice to Him Js Lord and Savour.
I
For the Christian
read
~
r/critic,
the appreciation andI
evaluation of a· literary work in which the depicted image of I
Christ is unacceptable, poses a problem. Because the story
of Christ is one of thJ most well-known stories of all
I
times, some poets arrogantly
e~ents
surrounding thisf
~
gure,
use the Christ figure, or
as an easy reference without recognising their transcendental
Christian creed and worJd view,
meaning. In view
the apropriation
of the
of the
godly images may not be used for the profane as the Bible makes an absolute demand with regard to God as the only God
who is to be revered and honoured. If the Christ figure
depicted in a l i terary work is so warped that i t does not
honour the Son of man as He is depicted in the Bible, the
Christ figure is being misused, and in vi ew of hi s creed,
the Christian reader/critic must speak out about the
malapropriation of the Name which is above a l l other names,
even though the poem may be artistically perfect. As T. S.
Eliot <1962:90) puts it:
Christians should <maintain) certain standards and
criteria . . . aver and above those applied by the rest of
the world.
In. order to determine and assess the image of Christ in a
randomly selected number of poems <by Christian as well as
outspoken non-Christian poets> ranging from the earliest
poems of Marai s and Toti us to poems written after the s o
-called literary revolution of the Sixties, a literary model
which would comply with the demands of a scientific literary
approach had to be designed. The model decided upon is based
on a combi nation of several literary theories and model s : i t
entails a primarily syntactical approach, but also has a
strong semiot i c el ement. Syntactical construct ions
pertaining to the Christ figure were carefully considered
and compared to the Biblical account. In t his manner the
-495-reader/critic could det~rmine, not only what actions (physical and spiritual) were attributed to Christ in the
poem, but also
Christ. Finally,
the a r t i st ic "picture" the poem painted of
the persJective/view expressed in the poem
was discussed in order to determine whether the poet used,
or misused, the Christ figure and/or whether the poem as a
w~ole
acknowledged the Chrl s t of the Bible.Research has shown that, as in the case of Dutch poetry, the
Christ f i gure and events related to his bi rth, teaching,
crucifixion and ascension have been used as a theme, motive
or symbol by almost evEry major Afrikaans poet in the
history of Afrikaans
1
~
terature. This study, however,cl early ::;hawed that not o1ly did each individual poet depict
Christ in hi::; own idiosyn~ratic manner, but also that there
was a marked difference in the general manner in which the
Christ theme was implemenj ed by poets before and after 1960.
Whereas the Christ figure depicted by the early poets <with the exception of Opperman and Van Wyk Louw) was clearly the
Christ of the New Testament and therefore treated with
reverence and awe, modern Afrikaans poets seem to treat the
Chr i s t figure far more fri=ely to suit their poetic purpose.
Glicksberg (1975: 144) righ~ly says:
The decline of religion in our age has
< ••• )
wrought aA literary a r t i s t always writes within a specific context
which may be either sociologically, religiously, politically
or economically determined. The poetry of a certain period
is generally characterised by a dominant style which often
differs from the style of the previous period, and yet s t i l l
has i t s root::; in the earlier period<s>. New c ircumstances,
however, consistently demand stylisation, not only as far as
thought patterns and lifestyle are concerned, but also in
art forms. So, although the principles of the Christian
faith are unchangeable, because the Bible is unchangeable
and God is the same for ever, the practical experience of
this faith and the transfiguration of Biblical truths i n the
various art forms will neces:::;arily differ from one literary
period to the next.
A comparison between the poetic transfigurations of Christ
by early Afrikaans poets and those by modern poets clearly
shows that there has been a definite change and development
in poetic approach. From the point of view of the Christi an
reader/critic this development was both positive and
negative. Firstly, there is obviously a different focal
point in the poetry of each period: whereas the poetry of,
for example Totius and W. E. G. Louw, was mainly a report at'
the poet's reaction to the concrete ieality of the life and
work of Christ and the consequences thereof as related in
the Bible, the modern poet, l i ke Spies, Cussons or De
Villiers, is more inclined to portray his own spiritual
497-state of mind in the lack thereof.
consequence of religious
I
'T':t . I • ,_ t.
J. 1is · lSf pernaps WHY ne
experiences, or
reader gets the
impression that modern transfigurations of the Christ figure
are more "open" and hone::;tl.
It must be
product of
borne in
a young
mind that Early Afrikaans poetry was the
cu l
t
~
re
and therefore of a far lessI
complicated ratiocination:! in a certain sense
the simplicity and direct ness of the. poetic
this explains reactions as
reflected in the syntax of the poems. These poets, who
mostly raised in . s t r i c t
I
Calvinistic homes, held awere very
traditional view of Chris, . Older poems pertaining to Christ
were consequently often simply poetic attempts to glorify I
Christ or reverent descpiptions using worn out clicb~s
instead of transfiguratiors in the true sense of the word.
The result .is that the Christ figure was often stripped of
all contradictions and brDkenness:
I
He is seen as an angelic
being while the enigma and essence of His life and teaching
lies in i t s paradoxical nature. I
I I
The main difference betweJ n early transfigurations of Christ
and modern poems about Christ lies not so much in ~ is
I
said, but in :b.Qli i t is said. With regard to poetic style
I
there has been a definitej development from an uncomplicated
to a more complicated poetic language. Early poets preferred
formal verse patterns . . Thle
iroa~ery
in their poems was alsocontrast, modern poets enjoy experimenting with new forms.
(Compare, for example, Breytenbach's assosiative art [p.273]
and Visser's use of semantic orthography [p.37:3J. The result
is a far more intellectual kind of poetry, with regard to
content as well as poetic technique.
According to Heb. 13:8 Jesus is the same yesterday and today
and for ever, yet i t is not the "sameness" which strikes one
in the poetic transfigurations of Christ in the poems that
were studied, but rather the caleidoscopic variety of Christ
figures. However, renewal with regard to the poetic
tran::>figuration of Christ presents certain problems: while
the Christian poet must try to portray Christ in a dynamic
new way for aesthetic reasons , he must always guard against
the danger of portraying a new Christ who is not the Christ
of the Bible.
As is the case in transfigurations of Christ in modern
European and American poetry, there is also clearly a change
in the perspective of the modern Afrikaans poet with regard
to this theme. The secular life of man is deemed more
important than his religious life, with the result that
Christ is linked to this life with na·ive selfishness: ::;orne
poets consider only His human nature, His suffering and
death as man for mankind as relevant. Further, i t would seem
that poets who have no religious ties regard the Christ
figure with aesthetic indifference or even prejudice. In
499-some cases one discerns a sceptical attitude, or even hostility towards the trad tional image of Christ. In these instances the poet uses/ml su:::;es the Christ figure in his poem simply for i t s emotivl value. (Compare the comments on Breytenbach • s poem "I koon") .
On the other hand, modern poets like Spies, De Villiers and Cussons depict the Christ j f the Bible in a such a way that He come::; alive anew. Theke poets say nothing new about Christ (as far as content
l
s
concerned their poems are veryI
true to Scripture) yet, by means of their poetic ability they succeed in depicting Him in an entirely new way. The reason for this is obvious t the faith of these poets i s an
I
experience of Christ, not merely a knowledge of Him; their transfigurations of Christ are a profession of a personal relation:::.hip. Religion is, after all, an experience which gives meaning to the Christian faith and to life, not merely an abstract concept. This "experience", or the lack thereof, is clearly reflected in poetic transfigurations of Christ. In the Christ poems of the above-mentioned poets in particular, Jesus i s . al wajy:::. revealed as the Christ; the Messianic doctrine is the focal point. He is unequivocally depicted as the Bread of l i f e and the Light of the world. It is .therefore very clear that in poetic transfigurations of Christ i t makes a profound
~
difference
to the ultimate visionBecause of her mythical approach Cussons' transfigurations
of Christ have brought a new dimension to this theme in
Af rikaans poetry: she is the f i r s t Afrikaans poet to
approach t his theme from a Roman Catholic point of view. Her
feminist ic approach and t he honest, open manner i n which she
relat es her i ntimate rel a t ionship wi th Chri s t <it almost
seems to be an er oti c relationship) makes her poetry unique
in t he history ·of Afrikaans poetry. Her poetry is also
clearl y infl uenced by her art: i t is very earthy.
In spite of his reformatory premiss, several of De Villi ers•
poems on Christ also have a s t rong mystical element. What
makes · hi:3 poetry unu:3ual is the f act t hat i t is evangelical
wi thout being didacti c . The speaker in many of his poems is
the priest of God Clei tourgos) , De Villiers himself. These
poems are naturally biographical, yet De Villiers succeeds
in being so objective that his readers ar e fully able to
ident i fy with t he speaker in the poem.
Ther e are various transfi gurat ions of Chri s t in t he history
of Afrikaans poet ry:
Him as a social
some poets (for example Small) depict
ref ormer ; others see in Chris t the
revelation of God. In some poems <for exampl e those of Van
Wyk Louw discussed on p. ) the Chri st f igur e i s clearly a
pr oj ect i on ei ther of pers onal l oneliness, pai n or sufferi ng
or of t he modern soc iet y <as in Belcher ' s "Messias" p. ) .
Christ is also t rans figured as t he Logos <the Word in and
-through whom the creative/ poetic word becomes possible> or
merely a myth like any otrl r (compare Breytenbach).
I
It is clear that transfigurations of Christ are always
subjective. There can be Ia sense of objectivity only with
I
regard to the relationship God-man and this entails a
His existehce,
I
recognition of total surrender in faith and
boundless thankfulness whilch is expressed by means of praise
and worship. Objectivity can also be attained in a genuine
plea for help. The poet whlo strives towards objectivity must
I
make a conscious effort to create a certain di stance between
the speaker
i
("I") and Chr~st
I
("You") so that this distance
may act as an instrument, towards objectification. Because
I
the "You" is made the objlect of the poem and described by
the II T II
.L ' i s
the "You" <Chri::;t).
Objectification as poetry of Cussons; a certaiin I I described i t occbrs I
identification of the "I" with
above is optimalised in the
in several poems by Spies and
De Villiers, but rarely in the poetry of the other
Afrikaans poets.
This study emphasises the word::; of Pel ikan 0985: 1> :
Regardless o£ what anyone may personally think or
) esus
believe about him, o£ Nazareth has been the
dominant £igure in th~ history o£ western culture £or
almost twenty centuries It i s :from his birth that most o:f the human race dates i t s calender, i t i s by his
name that mill ions curse and in his name that millions
pray.