• No results found

HET WONDER VAN HET WESTLAND GRATIS

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "HET WONDER VAN HET WESTLAND GRATIS"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

HET WONDER VAN HET WESTLAND GRATIS

Auteur: M. van Kooten Aantal pagina's: 275 pagina's Verschijningsdatum: 2014-11-28

Uitgever: Onbekend EAN: 9789462780965

Taal: nl Link:

Download hier

(2)

Kooten, van M. | Het wonder van het Westland

(3)

Een degelijk, keurig verzorgd en prettig leesbaar boek over een zeer populaire dominee van vroeger tijd: ds. Uitgeverij De Banier uit Apeldoorn heeft er, zoals bij veel andere boeken die ze uitgeven, een fraai boek van gemaakt. De inhoud zelf komt van een andere markante persoonlijkheid binnen de kring van bevindelijk-gelovigen, ds. Het wordt tijd dat die rechtgezet worden. Een bekende persoonlijkheid die meewerkte en meeschreef aan tal van films en hoorspelen. Het bleek en bleef een hardnekkig gerucht. Hij kon goed mensen nadoen, imiteren. In 15 boeiende hoofdstukken geeft Van Kooten helder weer, in chronologische volgorde, Van Dijks jeugd, zijn studiejaren, zijn omkering naar God, de

verschillende gemeentes waarin de dominee heeft gestaan, zoals Monster, Garderen en Nijkerk, zijn politieke visie en zijn staan in die politiek, zijn werk als godsdienstleraar op een christelijke school in Den Haag en tot slot staat Van Kooten stil bij de laatste jaren en het sterven van dominee Jac.

De bekende schrijver Rik Valkenburg vroeg ooit eens aan Van Dijk of het geen verloochening was van het ambt om de overstap te maken naar het onderwijs. Zijn vrouw ving hem geweldig op. Dat was een hoogstaande dame. Heel eenvoudig, al was ze een bekende zangeres geweest.

Verhaaltjes De zwaar beschadigde gemeente van Monster herstelde onder Van Dijk verrassend snel. De meeste mensen die waren weggelopen, keerden terug. Met zijn steun heb ik, samen met een andere jongeman, het jeugdwerk weer opgezet. Door zijn open houding kreeg hij ook goede contacten in de ring en de classis. De gemeente hield hij van alle ontwikkelingen op de hoogte door de kerkbode die hij had opgezet.

Dat was een geweldige luxe, direct na de oorlog. Je kon toen moeilijk aan papier komen. Hoewel de mensen het niet breed hadden, werd er enorm gegeven. We collecteerden in die tijd nog met hengelstokken. Halverwege moest je de zak gaan legen, omdat die te zwaar werd. De kerk barstte bijna uit zijn voegen van het volk. In het land verwierf Jac. Achter de humor ging volgens Van Vliet een diepe ernst schuil. Ik heb zijn humor nooit bezwaarlijk gevonden. Zo was hij, maar je moet dat niet nadoen. En áls hij te ver ging, besefte hij dat zelf ook. Ik herinner me dat een ouderling voor de dienst eens bad: Bewaar hem voor buitenissigheid. Toen ging hij huilend naar de kansel en kwám er toch een fijne preek uit! Hij lag zo teer, ook als je een persoonlijk gesprek met hem had. Die man wist je hart te verklaren. Ook mensen van buiten de kerk kwamen tot bekering. Ik herinner me een metselaar die vreselijk dronk, een ruwe kerel. Onder Van Dijk kwam hij tot verandering. Niet met grote woorden, heel rustig.

Je herkende de man niet terug. Het wonderlijke bij Van Dijk was dat totaal verschillende mensen waardering voor hem hadden. Ook jongens van het gezelschap in Monster zaten met open mond te luisteren. Het bericht dat Van Dijk het beroep naar Putten had aangenomen, nog maar twee jaar na zijn komst naar Monster, sloeg in als een bom.

Misschien ging het wel te mooi. Ruim twintig jaar en vier gemeenten later keerde de kanselredenaar terug, nadat hij een paar jaar op een school in Den Haag had gewerkt. Daar kwam bij dat hij het op die school niet gemakkelijk had. Zijn vrouw huilde bijna van blijdschap toen we op kennismakingsbezoek kwamen, voor het beroep. Ook aan de tweede periode bewaart de voormalige ambtsdrager aangename herinneringen, al halen ze het niet bij die van de eerste jaren. Dat kan ook aan mij gelegen hebben. Je was ouder geworden, de tijd was anders. En Van Dijk had inmiddels het nodige meegemaakt, ook in eigen kring. Depressie In zijn Arnhemse jaren werd Van Dijk, van nature een neerslachtig mens, getroffen door een ernstige depressie.

Zo zwaar, dat hij meer dan eens met de gedachte aan zelfmoord rondliep. Het was in deze periode dat Fien Wevers 82 hem leerde kennen. Die zei op een dag: Gerrit, jij moet eens naar Ko van Dijk, want die is ziek. Het klikte meteen tussen die twee. Mijn man ging elke week een keer naar hem toe, na verloop van tijd kwam Ko ook bij ons op visite. We hebben een heel hechte band met elkaar gekregen.

Ko was als een broer voor me, met Loesje kon ik ook heel goed opschieten. Na het vertrek van ds. Ooms liet Wevers, die de preekbeurten regelde, Van Dijk regelmatig voorgaan in de wijkgemeente. Fien Wevers zag er keer op keer naar uit. Zelf dacht ik ook wel eens: Kom Ko, nou weet ik het wel, dat ze op de Veluwe in de pet bidden. Maar daar stond zo veel tegenover. Je kunt van Ko zeggen wat je wilt, je kwam nooit onbewogen onder zijn preken vandaan. Het was of hij alleen tot jou sprak.

Pas heb ik nog eens naar de preek geluisterd die hij hield op de zondag nadat ds. Ooms onverwachts was overleden. Het raakte me weer net als toen. Klaas Ooms zei eens: Als ik bij Ko in de kerk zit, neem ik er wat van mee. Zijn preken doen je wat. Terwijl dominees toch niet zo snel bewogen zijn door preken van een ander. Begrafenis Zag het brede publiek hem als de gevierde dominee, Fien Wevers kende Jac. Van Dijk als een onzeker mens, die tobbend over de aarde ging. Daar liep hij altijd mee rond. Als het er op aan kwam, was hij een binnenvetter. Op

verjaardagen kwam hij niet graag. Tussen visite voelde hij zich opgelaten. Hij had er ook moeite mee om alle ellende op deze wereld te verwerken.

Een jong gestorven vriendin van me is door hem begraven, dat leek nergens op.

Hij kwam er niet uit dat zon jonge vrouw moest overlijden. Omdat hij niet iets wilde preken dat hij op dat moment niet beleefde, praatte hij maar wat om zijn tekst heen. Met kritiek op zn preken kon hij slecht omgaan, maar van mij kon hij wel wat hebben. Na die dienst heb ik gezegd: Ko, dit had zo niet gemoeten. Waarop hij antwoordde: Ik wist niet wat ik zeggen moest. Ik had geen woorden. Zelf overleed Van Dijk zeer onverwacht.

Toch bestond over de invulling van de begrafenis geen onduidelijkheid. Meer dan eens had de depressieve predikant zijn vrouw laten weten hoe hij die graag zag.

In besloten kring, zonder allerlei toespraken. De rouwdienst werd geleid door dr. Readr: klantenkaart en app. Luisterboeken app. Veel gestelde vragen boeken. Veel gestelde vragen ebooks. Lid worden van Libris Blz. E-mail klantenservice libris. Stel een vraag aan de boekhandel. De Libris- en Blz. Boeken Het wonder van het Westland. Het wonder van het Westland ebook. In winkelmandje. Andere edities. Direct te downloaden. Uw bibliotheek altijd beschikbaar in uw account. Gemakkelijk synchroniseren met geselecteerde apps. Samenvatting Samenvatting Dit boek bevat een schets van de opmerkelijke levensgang van Jacobus van Dijk

Verify your identity

Het wonder van het Westland ebook. In winkelmandje. Andere edities. Direct te downloaden. Uw bibliotheek altijd beschikbaar in uw account.

Gemakkelijk synchroniseren met geselecteerde apps. Samenvatting Samenvatting Dit boek bevat een schets van de opmerkelijke levensgang van

(4)

Jacobus van Dijk Als ultra vrijzinnig hervormd predikant kwam hij in zijn tweede gemeente 's-Gravenzande op 14 maart tot bekering en legde daarop zijn ambt neer.

Reeds een maand later werd hij beroepen in het nabijgelegen rechtzinnige Monster zonder dat men hem had horen preken God had toch zijn ogen geopend Hij werd wel 'het wonder van het Westland' genoemd. In een kerkelijk vakje was hij niet te stoppen. Zijn devies was: 'Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen. Lees meer Lees minder. Recensies 0 Recensies 0. Log in om een recensie te schrijven. Geen recensies beschikbaar. Laatst bekeken artikelen Laatst bekeken artikelen. Het wonder van het Westland. Op werkdagen voor uur besteld, morgen bezorgd. Ruilen of retourneren bij een boekhandel in de buurt. Alles lezen over Bestellen en betalen Levering en verzendkosten Retourneren en herroepingsrecht Bestelling annuleren Readr: klantenkaart en app Luisterboeken app Vragen over uw bezorg- of

downloadbestelling?

Veel gestelde vragen boeken Veel gestelde vragen ebooks Zakendoen met Libris. Klantenservice Libris. Volg ons op. Je kon toen moeilijk aan papier komen. Hoewel de mensen het niet breed hadden, werd er enorm gegeven. We collecteerden in die tijd nog met hengelstokken.

Halverwege moest je de zak gaan legen, omdat die te zwaar werd. De kerk barstte bijna uit zijn voegen van het volk. In het land verwierf Jac.

Achter de humor ging volgens Van Vliet een diepe ernst schuil. Ik heb zijn humor nooit bezwaarlijk gevonden. Zo was hij, maar je moet dat niet nadoen.

En áls hij te ver ging, besefte hij dat zelf ook. Ik herinner me dat een ouderling voor de dienst eens bad: Bewaar hem voor buitenissigheid. Toen ging hij huilend naar de kansel en kwám er toch een fijne preek uit! Hij lag zo teer, ook als je een persoonlijk gesprek met hem had. Die man wist je hart te verklaren. Ook mensen van buiten de kerk kwamen tot bekering. Ik herinner me een metselaar die vreselijk dronk, een ruwe kerel.

Onder Van Dijk kwam hij tot verandering. Niet met grote woorden, heel rustig. Je herkende de man niet terug. Het wonderlijke bij Van Dijk was dat totaal verschillende mensen waardering voor hem hadden. Ook jongens van het gezelschap in Monster zaten met open mond te luisteren. Het bericht dat Van Dijk het beroep naar Putten had aangenomen, nog maar twee jaar na zijn komst naar Monster, sloeg in als een bom. Misschien ging het wel te mooi. Ruim twintig jaar en vier gemeenten later keerde de kanselredenaar terug, nadat hij een paar jaar op een school in Den Haag had gewerkt. Daar kwam bij dat hij het op die school niet gemakkelijk had. Zijn vrouw huilde bijna van blijdschap toen we op

kennismakingsbezoek kwamen, voor het beroep. Ook aan de tweede periode bewaart de voormalige ambtsdrager aangename herinneringen, al halen ze het niet bij die van de eerste jaren. Dat kan ook aan mij gelegen hebben. Je was ouder geworden, de tijd was anders.

En Van Dijk had inmiddels het nodige meegemaakt, ook in eigen kring. Depressie In zijn Arnhemse jaren werd Van Dijk, van nature een neerslachtig mens, getroffen door een ernstige depressie. Zo zwaar, dat hij meer dan eens met de gedachte aan zelfmoord rondliep. Het was in deze periode dat Fien Wevers 82 hem leerde kennen. Die zei op een dag: Gerrit, jij moet eens naar Ko van Dijk, want die is ziek. Het klikte meteen tussen die twee. Mijn man ging elke week een keer naar hem toe, na verloop van tijd kwam Ko ook bij ons op visite. We hebben een heel hechte band met elkaar gekregen. Ko was als een broer voor me, met Loesje kon ik ook heel goed opschieten.

Na het vertrek van ds. Ooms liet Wevers, die de preekbeurten regelde, Van Dijk regelmatig voorgaan in de wijkgemeente. Fien Wevers zag er keer op keer naar uit. Zelf dacht ik ook wel eens: Kom Ko, nou weet ik het wel, dat ze op de Veluwe in de pet bidden. Maar daar stond zo veel tegenover. Je kunt van Ko zeggen wat je wilt, je kwam nooit onbewogen onder zijn preken vandaan. Het was of hij alleen tot jou sprak. Pas heb ik nog eens naar de preek geluisterd die hij hield op de zondag nadat ds. Ooms onverwachts was overleden.

Het raakte me weer net als toen. Klaas Ooms zei eens: Als ik bij Ko in de kerk zit, neem ik er wat van mee. Zijn preken doen je wat. Terwijl dominees toch niet zo snel bewogen zijn door preken van een ander. Begrafenis Zag het brede publiek hem als de gevierde dominee, Fien Wevers kende Jac. Van Dijk als een onzeker mens, die tobbend over de aarde ging. Daar liep hij altijd mee rond. Als het er op aan kwam, was hij een binnenvetter. Op verjaardagen kwam hij niet graag. Tussen visite voelde hij zich opgelaten. Hij had er ook moeite mee om alle ellende op deze wereld te verwerken. Een jong gestorven vriendin van me is door hem begraven, dat leek nergens op. Hij kwam er niet uit dat zon jonge vrouw moest overlijden. Omdat hij niet iets wilde preken dat hij op dat moment niet beleefde, praatte hij maar wat om zijn tekst heen. Met kritiek op zn preken kon hij slecht omgaan, maar van mij kon hij wel wat hebben. Na die dienst heb ik gezegd: Ko, dit had zo niet gemoeten.

Waarop hij antwoordde: Ik wist niet wat ik zeggen moest. Ik had geen woorden. Zelf overleed Van Dijk zeer onverwacht. Toch bestond over de invulling van de begrafenis geen onduidelijkheid. Meer dan eens had de depressieve predikant zijn vrouw laten weten hoe hij die graag zag. In besloten kring, zonder allerlei toespraken. De rouwdienst werd geleid door dr. Tukker, die sprak over een lievelingstekst van de overledene, Psalm 56 vers Want Gij hebt mijn ziel gered van den dood. De tekst op de rouwkaart. Ook daarvoor lag een notitie gereed.

Kritisch Hoewel inmiddels meer dan twintig jaren zijn verstreken, mist Fien Wevers Van Dijk nog altijd. Je hoort soms best aardige preken, maar het blijft zo algemeen. Ko was heel bevindelijk. Hij nam je mee naar God toe, en drong er altijd op aan de bekering niet uit te stellen. In al zijn preken zat wel iets dat je bij bleef. Ook Van Vliet hield grote achting voor de markante predikant. En niet te vergeten voor Poeldijk. Daar ging hij wekelijks bijbellezingen houden. Er kwamen steeds meer mensen luisteren. Op een gegeven moment zijn ze ook op zondag diensten gaan beleggen. Eerst viel die groep onder de kerkenraad van Monster, later is Poeldijk verzelfstandigd. Van 40 tot 66 heb ik als diaken in de

kerkenraad gezeten, aansluitend ben ik een poos notabel geweest, daarna nog twee perioden ouderling, tot Dan mag je toch zeggen dat je wat van de kerkelijke situatie in Monster weet.

Als ik terugkijk, kan ik er geen een noemen die meer voor de gemeente heeft betekend dan Van Dijk. De mensen die nu zo kritisch over hem zijn, moeten daar eens over nadenken. Het heeft mij pijn gedaan dat hij later zo verguisd is. Daar heeft hij echt onder geleden, en dat was hij niet waard. Het eigen spoor van Jac. Van Dijk Jacobus van Dijk groeit op in een gereformeerd gezin, maar kiest als theologisch kandidaat voor de vrijzinnigheid. Hij wordt benoemd tot hulpprediker in Eindhoven en trouwt in met de twaalf jaar oudere operazangeres Louise Francina Victoria Loes Snel.

(5)

Ze is de ex-echtgenote van Eduard Flipse, dirigent van het Rotterdamsch Philharmonisch Orkest, die haar heeft laten zitten voor een harpiste.

Inmiddels heeft Van Dijk een beroep naar Zaltbommel aangenomen. Na een jaar wordt een dochtertje geboren: Louise Francisca, naar haar moeder en Franciscus van Assisi. Van Zaltbommel verhuist het predikantsgezin naar s Gravenzande. Daar wordt Van Dijk opgepakt wegens verzetsactiviteiten, en krijgt hij te horen dat hij naar Dachau zal worden afgevoerd. Boerenjongens uit Monster met hetzelfde vooruitzicht vinden in deze omstandigheden troost in hun Bijbel, de vrijzinnige predikant niet. Na zijn vrijlating, door een vergissing, komt hij krachtdadig tot bekering en breekt hij met de vrijzinnige Evangelische Unie. Niet lang daarna wordt hij beroepen door de hervormde gemeente van Monster.

Hij eindigt zijn loopbaan aan een scholengemeenschap in Zutphen. Staatkundig gereformeerd Een aantal jaren heeft van Dijk zitting in het hoofdbestuur van de SGP, maar door een intern conflict stapt hij op. In wordt hij geroyeerd als lid. Hij verantwoordt zich in de brochure

Staatkundig gereformeerd?. Ook het standpunt van de partij over de positie van de vrouw in de politiek deelt hij niet. Zijn aanvankelijk roze beeld van de gereformeerde gezindte raakt ernstig beschadigd door alle teleurstellende ervaringen.

Meer dan eens neemt Van Dijk, die door zijn humor wel de Wim Kan van de kansel wordt genoemd, de hypocrisie die hij er waarneemt op de korrel. Maar als hij authentieke godsvreze waarneemt, vormen zelfs exclusieve kerkelijke standpunten voor hem geen hinderpaal. Zo houdt hij grote achting voor ds. Ook zijn vriendenkring is breed. Zo zijn de wereldberoemde dirigent Eduard van Beinum en de welbespraakte pater Henri de Greve regelmatig te gast in zijn pastorie.

De laatste jaren van zijn leven lijdt Van Dijk aan zware depressiviteit. In deze periode schrijft hij op aanraden van zijn vrouw Het nooit verloren vergezicht — pastorale herinneringen van een zeventigjarige. In overlijdt hij totaal onverwacht, op jarige leeftijd! Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf.

Het wonder van het Westland

Het bleek en bleef een hardnekkig gerucht. Hij kon goed mensen nadoen, imiteren. In 15 boeiende hoofdstukken geeft Van Kooten helder weer, in chronologische volgorde, Van Dijks jeugd, zijn studiejaren, zijn omkering naar God, de verschillende gemeentes waarin de dominee heeft gestaan, zoals Monster, Garderen en Nijkerk, zijn politieke visie en zijn staan in die politiek, zijn werk als godsdienstleraar op een christelijke school in Den Haag en tot slot staat Van Kooten stil bij de laatste jaren en het sterven van dominee Jac. De bekende schrijver Rik Valkenburg vroeg ooit eens aan Van Dijk of het geen verloochening was van het ambt om de overstap te maken naar het onderwijs.

Hij antwoordde: Dat bracht de bakker en die zei dat het van God was. Vele herinneringen aan Van Dijk en vele bijzondere en soms ook grappige belevenissen worden aan de lezer opgediend. Ook zijn vriendschap met de erudiete, gerenommeerde dichter Gerrit Achterberg komt aan bod. Zo zit het boek vol met prachtige doorkijkjes, mooie vergezichten en lezenswaardige anekdotes. Het wonder van het Westland is uiteindelijk een bewogen levensgeschiedenis geworden. Een boek over een man met grote diepten en duidelijke hoogten. Een boek over een man die aan depressies leed en die met tranen kon zeggen dat hij zijn houvast had in God. Voor de liefhebber van literatuur, tot slot, nog een treffend gegeven.

Van Dijk bepleitte dat dominees meer moderne literatuur tot zich zouden moeten nemen. Zij zouden dan de moderne dichters ook beter verstaan.

Daar ging hij wekelijks bijbellezingen houden. Er kwamen steeds meer mensen luisteren. Op een gegeven moment zijn ze ook op zondag diensten gaan beleggen. Eerst viel die groep onder de kerkenraad van Monster, later is Poeldijk verzelfstandigd. Van 40 tot 66 heb ik als diaken in de kerkenraad gezeten, aansluitend ben ik een poos notabel geweest, daarna nog twee perioden ouderling, tot Dan mag je toch zeggen dat je wat van de kerkelijke situatie in Monster weet. Als ik terugkijk, kan ik er geen een noemen die meer voor de gemeente heeft betekend dan Van Dijk.

De mensen die nu zo kritisch over hem zijn, moeten daar eens over nadenken. Het heeft mij pijn gedaan dat hij later zo verguisd is. Daar heeft hij echt onder geleden, en dat was hij niet waard. Het eigen spoor van Jac. Van Dijk Jacobus van Dijk groeit op in een gereformeerd gezin, maar kiest als theologisch kandidaat voor de vrijzinnigheid. Hij wordt benoemd tot hulpprediker in Eindhoven en trouwt in met de twaalf jaar oudere operazangeres Louise Francina Victoria Loes Snel. Ze is de ex-echtgenote van Eduard Flipse, dirigent van het Rotterdamsch Philharmonisch Orkest, die haar heeft laten zitten voor een harpiste. Inmiddels heeft Van Dijk een beroep naar Zaltbommel aangenomen. Na een jaar wordt een dochtertje geboren: Louise Francisca, naar haar moeder en Franciscus van Assisi. Van Zaltbommel verhuist het predikantsgezin naar s

Gravenzande.

Daar wordt Van Dijk opgepakt wegens verzetsactiviteiten, en krijgt hij te horen dat hij naar Dachau zal worden afgevoerd. Boerenjongens uit Monster met hetzelfde vooruitzicht vinden in deze omstandigheden troost in hun Bijbel, de vrijzinnige predikant niet. Na zijn vrijlating, door een vergissing, komt hij krachtdadig tot bekering en breekt hij met de vrijzinnige Evangelische Unie. Niet lang daarna wordt hij beroepen door de hervormde gemeente van Monster. Hij eindigt zijn loopbaan aan een scholengemeenschap in Zutphen. Staatkundig gereformeerd Een aantal jaren heeft van Dijk zitting in het hoofdbestuur van de SGP, maar door een intern conflict stapt hij op. In wordt hij geroyeerd als lid. Hij verantwoordt zich in de brochure Staatkundig gereformeerd?. Ook het standpunt van de partij over de positie van de vrouw in de politiek deelt hij niet. Zijn aanvankelijk roze beeld van de gereformeerde gezindte raakt ernstig beschadigd door alle teleurstellende ervaringen.

Meer dan eens neemt Van Dijk, die door zijn humor wel de Wim Kan van de kansel wordt genoemd, de hypocrisie die hij er waarneemt op de korrel. Maar als hij authentieke godsvreze waarneemt, vormen zelfs exclusieve kerkelijke standpunten voor hem geen hinderpaal. Zo houdt hij grote achting voor ds. Ook zijn vriendenkring is breed. Zo zijn de wereldberoemde dirigent Eduard van Beinum en de welbespraakte pater Henri de Greve regelmatig te gast in zijn pastorie. De laatste jaren van zijn leven lijdt Van Dijk aan zware depressiviteit.

In deze periode schrijft hij op aanraden van zijn vrouw Het nooit verloren vergezicht — pastorale herinneringen van een zeventigjarige. In overlijdt hij totaal onverwacht, op jarige leeftijd! Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact. Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

(6)

Terdege 92 Pagina's. De naam zal bijna niemand iets zeggen. Toch was ze twee keerde echtgenote van een MastenbroekHet was oorspronkelijk de bedoeling, ook op verzoek van enkele abonnees, om de emerituspredikant drs. Hovius te int Ze heeft voor het gesprek de even lezenswaardige als chaotische biografi e van haar vader weer eens doorgelezen. De herinneringen van Francisca Krijnen- Van Dijk 67 aan de schrijver gaan terug De Veluwse predikant M. Ko van Dijk wordt geboren op 13 januari Hij bediende zich van tijd tot tijd graag Uitgebreid zoeken Terug naar eenvoudig zoeken. Uitgebreid zoeken. Zoekwoorden settings[field]: Bevat de termen Bevat een van de termen Zonder de termen. Datum is voor Datum is na Bronnen Abraham Kuyper Collection. Alle Volken. Ambtelijk Contact. Amsterdamsch Zondagsblad. Bewaar het pand. Brochures SGP. Brochures TUA. Brochures VU. De Banier. De Catechisant. De Heraut. De Klok. De Reformatie. De Reformatorische School. De Saambinder. De Waarheidsvriend.

De Wachter Sions. De Wartburg. De Week. De Wekker. Diaconaal correspondentieblad voor de Gereformeerde Kerken in Nederland. Driestar bundels. Gereformeerd Weekblad. Goudse Kerkbode. Het Diakonaat. Het Stichtsche Wekkertje. Het Wekkertje. Historisch Tijdschrift GKN. In de Rechte Straat. In het spoor. Jaarboeken van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Jaarboeken van de Nederlandse Hervormde Kerk.

Kerkhistorische Kroniek. Koop de waarheid. Maandblad der samenwerkende zendingscorporaties. Maandblad voor de Kerkelijke Armenzorg.

Nederlands Zendingsblad. Oude Paden. Protestants Nederland. RMU Contact. RMU Nota. Reformatorisch Dagblad. Reformatorische stemmen.

The Banner of Truth. Theologia Reformata. Weekblad van de Nederlandse Hervormde Kerk. Zendingsblad der Nederlandse Hervormde Kerk.

Zendingsblad van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Zoekopdracht wissen ×. Ja Nee. Bekijk het origineel. Bekijk het origineel PDF Bekijken. Bron Terdege. Publicatiedatum Auteur s Huib de Vries. Pagina 32, 33, 34, Deel Reguliere Editie. Deel online. Printen Deel online.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 april Terdege 92 Pagina's.

Ook interessant voor u.

A Road Unforeseen : Women Fight the Islamic State pdf

The Age of Beloveds : Love and the Beloved in Early-Modern Ottoman and European Culture and Society download epub Teacher TV : Sixty Years of Teachers on Television free ebook

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

DE THEORIE: HELDER EN TROEBEL WATER ALS ALTERNATIEVE STABIELE TOESTANDEN FU 0#/POEFS[PFL XPSEU JO EJU SBQQPSU HFQMBBUTU JO IFU DPODFQU WBO

Paulus gebruikte gelijkaardige taal om te zeggen dat de Zoon “wat het vlees betreft geboren is uit het geslacht van David” (Romeinen 1:3). Hij die altijd de Zoon van God was, werd

Talking Book werd begin augustus gevolgd door Innervisions , een conceptalbum waarmee Wonder zijn visies op de maatschappij naar buiten bracht.. Innervisions werd daarbij geprezen

Mogelijk zijn er andere manieren om dat (godsdienst)wijsgerig te doen als ik heb gedaan. Ik heb de weg gekozen van herijkingen van de zijnsleer zoals voorgesteld door Tillich en

De bron van die redundantie is duidelijk de aanname van een abstract zms- schema met vaste plaatsen (naast die van de werkwoorden) Het werken met het abstracte zmsschema suggereert

Deze middelen worden ingezet voor het integreren van de sociale pijler (onder andere wonen – welzijn – zorg) in het beleid voor stedelijke vernieuwing en voor

Dergelijke inbedding (a) onderstreept de relevantie van integriteit in het dagelijkse werk, (b) draagt bij aan verdere normalisering van het gesprek over integriteit, (c) kan

een goed signaal betreffende het commitment van de uitvoeringsinstellingen zijn, wanneer het opdrachtgeverschap voor het programma niet automatisch bij BZK wordt neergelegd,