• No results found

Simon Kimbangu, van heelmeester tot onheilsprofeet

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Simon Kimbangu, van heelmeester tot onheilsprofeet"

Copied!
18
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Simon Kimbangu, van

heel-meester tot heilsprofeet

I N L E I D I N G

Aanvankelijk lag het in de bedoeling het Kimbanguïsme, de beweging die in de jaren '20 in de Kongo rond Simon Kimbangu ontstond, te be-beschrijven als een m i l l e n a r i s t i s c h e beweging. M i l l e n a r i s t i s c h wor-den die bewegingen genoemd waarin het einde der t i j d e n , de "Umwer-tung a l l e r Werten", het komende h e i l s r i j k , centraal staat. Al snel bleek echter dat millenarisme een te eng kader was om het Kimbanguïs-me in te passen. Ook andere terKimbanguïs-men, c h i l i a s t i s c h , eschatologisch, messianistisch, charismatisch, om er een paar te noemen, gaven me het gevoel een te nauwsluitend j a s j e te w i l l e n aantrekken. U i t e i n d e l i j k besloot ik te kiezen voor de term "profetische beweging", simpelweg door de omstandigheid dat bovengenoemde bewegingen zich kenmerken door de aanwezigheid van een profeet, die de boodschap - wat die ook moge z i j n overbrengt. De benaming profetisch is ruim genoeg om a l -l e r -l e i Verschi-l-lende bewegingen te kunnen omvatten.

(2)

den dat de beweging niet een volstrekt nieuw fenomeen was in die c u l -turele c o n s t e l l a t i e . Dit zouden we de a c c u l t u r a t i e - z i j d e van het ver-haal kunnen noemen. Het a r t i k e l eindigt met een korte beschouwing over de aard en de betekenis van r e l i g i e .

MBANGU, DE VERLOSSER

Tijdens de naweeën van de eerste wereldoorlog, toen de Europese groot-machten hun wonden nog l i k t e n , werd de wereld geconfronteerd met een betrekkelijk nieuw fenomeen. De oorlog had b i j de inheemse bevolking van Afrika en andere gekoloniseerde delen van de wereld w e l l i c h t het besef doen groeien dat de westerse mogendheden niet zo oppermachtig waren als tot dan toe werd aangenomen en een daardoor ontwakend z e l f -bewustzijn u i t t e zich aanvankelijk vooral i n nieuwe religieuze bewe-gingen. Zo raakte in 1921 een deel van de Belgische Kongo in rep en roer door een weging die i n het leven was geroepen door de profeet Kimbangu.

Simon Kimbangu werd geboren in 1889, i n het dorpje Nkamba, d i c h t b i j het toenmalige T h y s v i l l e . Z i j n f a m i l i e zou reeds diverse

"medicijn-i

mannen" hebben voortgebracht. Zoals zovelen in z i j n omgeving kreeg Kimbangu een protestantse opvoeding, want Nkamba was een protestants bolwerk i n die t i j d .

In 1918 teisterde een griepepidemie de Kongo. Terwijl de bevolking nog maar net bekomen was van de gevolgen van een epidemie van

slaap-2

ziekte, vielen er opnieuw vele doden. In datzelfde jaar ontving Kim-bangu z i j n eerste visioenen. H i j weigerde gehoor te geven aan de op-roep tot het verkondigen van de b i j b e l s e boodschap en vluchtte naar Leopoldville, waar h i j werk trachtte te vinden. Het lukte hem echter niet aan de visioenen te ontsnappen. Daar h i j in Leopoldville niet kon aarden keerde h i j terug naar Nkamba. Op 6 a p r i l 1921 verrichtte Kimbangu z i j n eerste wonderbaarlijke genezing. Z i j n succes als gebeds-genezer was enorm. Dit i s w a a r s c h i j n l i j k te verklaren u i t de omstan-digheid dat ziekte in de missie- en zendingsposten op een te k l i n i s c h e wijze werden behandeld. Ziekte werd door de westerlingen beschouwd als een puur lichamelijke kwestie. De werkwijze van Kimbangu kwam meer t e -gemoet aan zowel de s p i r i t u e l e als de materiële behoeften van de be-volking. Hierop zal l a t e r uitgebreider worden teruggekomen.

(3)

het hele gebied van de Beneden-Kongo in beroering. Hoewel de latere profeet keer op keer verklaarde slechts een instrument te z i j n i n de handen van God, waren Kimbangu's volgelingen eerder geneigd hem te zien als de zwarte verlosser, de teruggekeerde messias. De reactie van de machthebbers l i e t n i e t lang op zich wachten.

Om een aantal redenen werd de KimbanguTstische beweging beschouwd als een bedreiging voor de s t a b i l i t e i t van het land. In de eerste plaats verlieten honderden arbeiders het verplichte werk op de plan-tages en aan de spoorlijnen. Ze trokken naar Nkamba, omgedoopt tot Nieuw-Jeruzalem, i n de hoop daar een beter leven te vinden.Bovendien, wat voor nut had het nog te werken als het einde van de wereld nabij

3

was ? Vervolgens was de beweging alleen al door haar omvang een be-dreiging. Naast Kimbangu waren a l l e r l e i andere profeten opgestaan, waarvan sommigen zich i n veel radicalere termen uitten. Voorts was de beweging een bedreiging voor de missie- en zendingsposten, die te kam-pen kregen met een leegloop. Tenslotte bestond er de dreiging van een epidemie. Op hun tocht naar Nieuw-Jeruzalem namen de pelgrims zieken mee en soms z e l f s doden, i n de hoop dat de profeet hen zou kunnen ge-nezen of opwekken.

De hetze die tegen de beweging op gang kwam werd voor een belang-r i j k deel gevoed doobelang-r de katholieke pebelang-rs. A l l e belang-r l e i uitingen van belang- rebel-l i e werden i n de schoenen van Kimbangu geschoven. De protestanten, in wier schoot het Kimbanguisme tenslotte was ontstaan, deden niet mee aan de hetze. Wellicht bespeurden z i j een vonk van authentiek c h r i s -tendom.Men kan zich afvragen of de profeet beticht kon worden van antiblanke sentimenten. H i j benadrukte slechts de gelijkheid van a l -le mensen en betrok de blanken voortdurend i n z i j n beden. Een verkla-ring evenwel dat blank en zwart g e l i j k z i j n kon in die dagen l i c h t opgevat worden als een u i t i n g van protest en r e b e l l i e . Een zekere apo-calyptische tendens in z i j n preken kon deze opvatting nog versterken: "S.K. zo hoorden we, ging naar Kimpete en preekte over het einde van

4 de wereld en de regen van vuur".

(4)

De profeet werd op discutabele wijze berecht. Het doodvonnis werd, na een aantal p e t i t i e s , omgezet in levenslange gevangenisstraf. Simon Kimbangu s t i e r f dertig jaar later in de gevangenis van E l i s a b e t h v i l l e ver van z i j n volk.

Het beeld dat we krijgen van Kimbangu laat ons een vreedzaam man zien die een Afrikaans christendom predikte dat nauw aansloot b i j de be-hoeften van de bevolking. De gebeurtenissen ontsnapten aan z i j n con-trole toen er in z i j n kielzog andere, radicalere profeten optraden en namen een eigen verloop. Na z i j n berechting werden duizenden

Kimban-5

guisten gearresteerd en gedeporteerd. De deportaties hadden t o t ge-volg dat het KimbanguTsme over het hele land verspreid werd, een ef-fect dat n i e t beoogd was door de machthebbers. De houding van de ach-tergebleven gelovigen verkeerde tussen hoop en v e r t w i j f e l i n g . De hoop op de terugkeer van de profeet, of van Jezus z e l f , sloeg u i t e i n d e l i j k om in berusting. Pas aan de vooravond van de onafhankelijkheid werd het KimbanguTsme o f f i c i e e l erkend. De KimbanguTstische kerk i s nu één der grootste kerken i n Z a ï r e .6

DE K O L O N I A L E ACHTERGROND

Waarom manifesteert zich b i j een bevolkingsgroep op een bepaald mo-ment de behoefte aan een l e i d e r , die z i j n volgelingen zal leiden naar een andere samenleving ? Het ontstaan van die behoefte wordt wel ver-klaard u i t de botsing der culturen die zich voordoet i n de koloniale

7

samenleving. Een profetische beweging kan in deze v i s i e worden be-schouwd als een vorm van protest tegen overheersing. Hieronder wordt deze verklaringswijze nader b e l i c h t . Het KimbanguTsme wordt geplaatst tegen de achtergrond van het gekoloniseerde gebied.

DE PORTUGESE P E R I O D E

In 1482 ontdekte Diogo Cao, l e i d e r van een Portugese expeditie, het mondingsgebied' van de r i v i e r de Kongo. Hiermee begon voor Europa de blootlegging van één van de grootste koninkrijken die A f r i k a gekend heeft. Het was het r i j k van de Bakongo, een Bantoevolk, dat onder l e i ding stond van een koning, de Manikongo.

(5)

Portu-gezen konden zich bovendien verheugen in een grote belangstelling voor hun r e l i g i e , het christendom. In 1491 kwamen de eerste missiona-rissen in d i t deel van A f r i k a aan. Nadat er van een terugvallende be-langstelling sprake was, nam het katholicisme onder Affonso, de nieuwe Manikongo, een grote vlucht. Hetzelfde gold overigens voor de slaven-handel. Affonso bleef voorlopig de enige c h r i s t e l i j k e Afrikaanse koning. Tijdens de laatste jaren van z i j n bewind namen de m i s s i e a c t i v i -t e i -t e n en bekeringsresul-ta-ten s-teeds meer a f , -t e r w i j l de slavenhandel hand over hand toenam. In de zeventiende eeuw volgden missionarissen van diverse pluimage elkaar op, maar het mocht n i e t baten.

Men kan z i c h afvragen, zonder hier een waardeoordeel aan vast te knopen, of de pogingen van Affonso om z i j n r i j k te kerstenen niet voor een deel waren toe te schrijven aan z i j n drang om i e t s van de v i t a l i -t e i -t en mach-t -te verkrijgen die de Por-tugezen i n overvloed leken -te

Q

bezitten. Het christendom leek de ingang voor een dergelijke levens-s t i j l . De idee dat aanvaarding van een nieuwe r e l i g i e kan worden op-gevat als een poging t o t betere beheersing van diverse aspecten van het leven, i s een centrale gedachte in d i t a r t i k e l .

Het tijdvak van 1707 tot 1866 kan worden gekenmerkt als de complete g

teloorgang van de katholieke missie in de Kongo. Er bleef een ont-wrichte samenleving achter. Honderdduizenden mensen waren in slaver-n i j afgevoerd slaver-naar gebiedeslaver-n islaver-n Latijslaver-ns Amerika. De achtergebleveslaver-n Ba-kongo hadden te kampen met conflicterende waardensystemen: de oude t r a d i t i e s en de nieuwe, door de missionarissen ingebrachte ideeën.*" B E L G I S C H E P E R I O D E

(6)

-t i e f k l e i n deel ervan was verkend, me-t name de kus-tgebieden.

In 1879 nam Leopold II van België de journalist/ontdekkinnsreiziger H.M.Stanley in dienst, die twee jaar daarvoor de binnenlanden van de Kongo had verkend. Hij kreeg opdracht een uitgebreid wegen- en water-net tot ontwikkeling te brengen. Via een handig p o l i t i e k spel wist de ambitieuze Leopold, op de conferentie van B e r l i j n in 1884-1885, het beheer over de Kongo te verkrijgen. Daarmee werd de basis gelegd voor één van de wreedste e x p l o i t a t i e s u i t de geschiedenis van het kolonia-lisme. Rubber werd belangrijker geacht dan mensenlevens waardoor vele

12

mensen stierven. Toen de gruwelen die zich afspeelden in het privédomein van de koning doordrongen tot de westerse pers, zag de B e l g i -sche overheid, die zich tot dan toe a f z i j d i g had gehouden, zich in

13 1908 gedwongen het bewind over de kolonie over te nemen. HET B E L G I S C H E P A T E R N A L I S M E

Nu de Kongo o f f i c i e e l een kolonie was geworden,werden er maatregelen genomen om het gebied als zodanig te ontwikkelen. Het land werd i n zes provincies verdeeld, elk onder l e i d i n g van een gouverneur. Op lokaal niveau was er sprake van enige mate van zelfbestuur. Het onderwijs kwam grotendeels in handen van de katholieke missie, die nieuwe po-gingen i n het werk stelde om voet aan de grond te krijgen. Er werd

14 geen voortgezet onderwijs gegeven, behalve op de seminaries. In de praktijk betekende d i t dat een zwarte Kongolees nooit verder kwam dan v i e r jaar basisonderwijs en dus nooit een verantwoordelijke post zou kunnen bekleden. Er ontstond een scheiding tussen blank en zwart. De autochtone bevolking kreeg een aantal burgerlijke vrijheden, maar deze werden vrijwel teniet gedaan door maatregelen als perscensuur en een verbod op de v r i j h e i d van vergaderen. Zo kon ze geen bedreiging vormen voor het koloniale bewind. Zelfbeschikking kwam nog niet in het voca-bulaire voor. Het paternalistische België was de vader die wist wat goed was voor z i j n zwarte kinderen.

Na de eerste wereldoorlog werd het onderwijs uitgebreid. Een scho-l i n g van acht jaar was echter wescho-l het maximum. Een koscho-loniascho-le ambtenaar schetste de s i t u a t i e aldus: "Ze moeten slim genoeg z i j n om het werk te

15

(7)

ge-neratie ambtenaren namen vrouw en kinderen mee. Deze nieuwe l i c h t i n g verenigde zich i n a l l e r l e i sociëteiten.De maatschappelijke scheiding tussen de zwarte massa en de blanke e l i t e werd hiermee bezegeld. De zwarte Kongolees mocht kijken naar het r i j k e blanke leven; meedoen was uitgesloten.

NIEUWE E V A N G E L I S A T I E G O L F

Zoals eerder al werd opgemerkt,werden er i n de nieuwe kolonie poging-en ondernompoging-en om het i n het slop geraakte Afrikaanse christpoging-endom nieuw leven in te blazen. Ditmaal begon de evangelisatie vanuit protestant-se kringen. De protestantprotestant-se zending was een u i t v l o e i s e l van de georga-niseerde s l a v e r n i j b e s t r i j d i n g die i n de vorige eeuw op gang was geko-men. Met name B r i t s e , Zweedse en Amerikaanse genootschappen steunden de zendingsarbeid. Opnieuw werd de b i j b e l s e boodschap naar de Kongo gebracht, nu vergezeld van de superieur geachte westerse kennis. In het spoor van de protestanten trachtten ook de katholieken de oude missie in ere te herstellen. Missie en zending bestreden elkaar meer dan ze elkaar steunden. De missie had een bevoorrechte p o s i t i e in de kolonie, die immers door een gelijkgezind land werd bestuurd.

Wat was nu de invloed van zending en missie ? In veler ogen was het christendom onlosmakelijk verbonden met een bepaalde levenswijze. Pre-diking, westerse geneeskunde en onderwijs gingen hand i n hand. Eigen-l i j k was een zwarte pas echt christen aEigen-ls h i j z i j n oude waarden had afgezworen en l e t t e r l i j k dan wel f i g u u r l i j k een westers j a s j e had aan-getrokken. B e g r i j p e l i j k i s dan ook dat aanvaarding van het christendom niet zonder problemen v e r l i e p . Zo werd polygamie verboden, t e r w i j l de-ze vorm van samenleven nauw verbonden was met de t r a d i t i o n e l e arbeids-verdeling. Ook de westerse manier van gezondheidszorg, waarbij men uitgaat van een scheiding van lichaam en geest, sloot niet aan b i j de ziektebeleving van de Bakongo. Vaak werd dan ook, naast het hospitaal, nog een bezoek gebracht aan de "nganga", de "heidense" medieijnman. Traditoneel werd ziekte behandeld als een zaak van zowel lichaam als geest en werd de klacht van de patiënt beschouwd in z i j n r e l a t i e tot de samenleving. Bovendien was, afgezien van deze zaken, de overgang naar het christendom bijvoorbeeld wat betreft de bijbelse opvattingen over goed en kwaad, al problematisch genoeg.

(8)

Ie-venswijze speelde ook het probleem dat de zwarte Kongolees als mens-soort van een lagere orde beschouwd en behandeld werd. In de Portugese periode was er nog nauwelijks sprake van een gevoel van blanke superi-o r i t e i t . Osuperi-ok Eursuperi-opa.was immers niét v r i j van een welig tierend ge-loof in heksen en andere bovennatuurlijke verschijnselen, waardoor het verschil tussen de Europese en Afrikaanse cultuur minder groot was. In de latere koloniale t i j d echter voelde de van het rationalisme door-drongen Europeaan zich ver verheven boven de in z i j n ogen p r i m i t i e v e , i n duistere krachten gelovende Afrikaan. Hij had het gevoel de c h r i s -t e l i j k e p l i c h -t -te hebben de zwar-te z i e l -te verheffen en -te verlossen u i t z i j n duistere wereld.

Protestanten en katholieken verschilden van mening over het tempo waarin dat gebeuren moest. De missie was te beschouwen als een voor-post van de koloniale overheid en was dan ook van mening dat het proces van zelfstandig worden zeer omzichtig en langzaam moest plaatsvinden. De zwarte geloofsgemeenschap zou in ieder geval onder de voogdij van de blanke moederkerk moeten b l i j v e n staan. De protestanten waren de overtuiging toegedaan dat de Afrikaanse kerk op den duur zelfstandig diende te worden.In het algemeen kan men s t e l l e n dat de katholieke kerk, getrouw aan de p o l i t i e k van de koloniale overheid, een paterna-l i s t i s c h e koers voer. De zending was in handen van buitenpaterna-landers, die in f e i t e buitenstaanders waren, zowel wat betreft n a t i o n a l i t e i t als r e l i g i e . Hierdoor werd ze, misschien niet u i t eigen keuze, naar de zijde der onderdrukten gedrongen. Het v a l t nu w e l l i c h t beter te be-grijpen waarom de Kimbanguïstische beweging ontstond in de schoot van de protestantse k e r k . ^

AANTREKKINGSKRACHT VAN HET CHRISTENDOM

(9)

von-den vele wezen, ernstig zieken en gehandicapten een toevluchtsoord in de hospitaaltjes.

Het meest ingrijpend was misschien wel dat het christendom, de ex-ponent van de westerse cultuur waarmee de bevolking het meest i n aan-raking kwam, de sleutel leek tot succes in het leven. De blanken be-schikten immers over een oneindige hoeveelheid macht en rijkdom ? Om de bronnen hiervan te leren kennen werden kinderen i n grote getale naar de schooltjes gestuurd en werden kerkdiensten veelvuldig bezocht.

We kunnen voorlopig vaststellen dat de Bakongo tot het christendom werden aangetrokken enerzijds door de verzorgende taak die uitging van missie en zending, anderzijds door de wens ingewijd te worden in het geheim van de macht van de blanken. Tegen het einde van de negen-tiende eeuw was er een overweldigende belangstelling ontstaan voor het christendom. In die t i j d werd Simon Kimbangu geboren.

P R O F E T I S M E I N A F R I K A : EEN T E R U G B L I K

De Kimbanguïstische beweging was niet enig in haar soort. Reeds eerder waren elders in A f r i k a , onder vergelijkbare omstandigheden, profetische bewegingen ontstaan. Volgens Bal andier i s de opkomst van messianisti-sche bewegingen, zoals, h i j ze noemt, z e l f s één der meest

karakteris-18

tieke fenomenen van de koloniale periode. Zo was er i n Ivoorkust de profeet William Wade Harris, een Liberiaan, die i n 1913 en 1914

19 predikte tegen afgoderij en voor aanbidding van het k r u i s . Ook i n de Kongo z e l f was er al vroeg sprake van een profetische beweging.

Na de hoogtijdagen van het christendom onder Affonso zette een proces van verval i n . Aan het begin van de achttiende eeuw riep de

profetes Fumaria de mensen op, zich te bekeren. Bekender i s de ge-schiedenis van het meisje Kimpa Vita of Donna Béatrice zoals ze genoemd werd, dat bezeten was van de h e i l i g e Antonius. Ook z i j riep op tot een

(10)

evangeli-satie een profetische beweging tot gevolg hadden.

Naar aanleiding van de eerste twee delen van d i t a r t i k e l kunnen een aantal concluderende opmerkingen worden gemaakt. We hebben gezien wat de invloeden van de kolonisatie waren op de samenleving van de Bakongo. Voorts i s getoond dat een profetische beweging kan worden beschouwd als een vorm van protest tegen de koloniale overheersing of tenminste als een reactie daarop. Het protest was gericht tegen de waarden die door de c h r i s t e l i j k e kolonisten werden ingebracht en die de oude waarden ontkrachtten,tegen de verplichte arbeid en tegen de desintegratie van de t r a d i t i o n e l e sociale en economische systemen. In de figuur van Kimbangu vond men de man die de vinger op de zere plek-ken van het christendom legde. H i j schiep een vorm van christendom die ook voor de zwarte mensen aantrekkelijk was en waarvoor ze niet afstand hoefden te doen van hun i d e n t i t e i t als Bakongo. Een andere manier om uitdrukking te geven aan het protest tegen de onderdrukking was er voorlopig n i e t .

R E L I G I E U Z E CULTUUR VAN DE BAKONGO

Veranderde sociale en economische omstandigheden kunnen worden be-schouwd als bepalend voor het welslagen van nieuwe religieuze

ople-20

(11)

A S P E C T E N VAN DE BAKONGO R E L I G I E

Evenals vele andere Afrikaanse Bantoe-volken erkennen de Bakongo het bestaan van een hoogste god, de scheppergod. Z i j noemden hem Nzambi. Nadat h i j de wereld heeft geschapen, bemoeit h i j zich verder weinig meer met de mensen. Nzambi is van nature goed, er wordt niet aan hem

21

geofferd en h i j wordt niet in rituelen vereerd. Anderen zeggen dat Nzambi gezondheid en kracht, maar ook ziekte en behoefte aan de men-sen heeft geschonken. Hoewel de scheppergod een marginale rol l i j k t te spelen in de Bakongo cultuur, mogen we aannemen dat z i j n rol belan r i j k e r i s geworden naarmate h i j door de c h r i s t e l i j k e invloeden meer en meer werd vereenzelvigd met de c h r i s t e l i j k e god. Nzambi fungeerde als raakvlak tussen de oude en de nieuwe r e l i g i e .

Een ander belangrijk aspect van de Bakongo r e l i g i e is de voorouder-verering. Voorspoed en tegenspoed worden niet ervaren als toevallige gebeurtenissen. Het z i j n de voorouders die hierover in hoge mate be-s l i be-s be-s e n . Het i be-s dan ook van belang om deze voorouderbe-s door offerbe-s en het onderhouden van hun graven tevreden te stemmen. De voorouderver-ering kan tevens worden opgevat als een belangrijk verenigingselement binnen de verwantengroep. De groep voelt zich verbonden door een ge-meenschappelijk verleden dat doorwerkt in het heden.

Onder invloed van de c h r i s t e l i j k e cultuur i s er een devaluatie op-getreden van traditioneel machtigen. Lineage-oudsten en voorouders worden niet langer beschouwd als de enige bronnen van a u t o r i t e i t . Er z i j n nieuwe bindingsmechanismen ontstaan, nieuwe gezagsdragende i n s t i t u t i e s , zoals de school en de kerk. De veranderde sociale structuren hebben de oude zingevingssystemen aan het wankelen gebracht.

(12)

een griepepidemie heerste. Ook toen was de preoccupatie met ziekte de aanzet voor de beweging.

H E K S E R I J

Wanneer wij r e l i g i e opvatten als vormgeving van de r e l a t i e tussen de mensen en de door hen veronderstelde machten van de bovennatuur, dan i s er één belangrijk fenomeen in de religieuze c o n s t e l l a t i e van de

23 Bakongo dat nog niet i s behandeld. Dat i s het geloof in de hekserij . Terwijl van de voorgaande aspecten het sociale karakter opvalt, i s hekserij d u i d e l i j k een anti-sociaal fenomeen, bedoeld om andere men-sen te schaden. Zoals al eerder werd gezegd speelt het toeval geen r o l . A l l e gebeurtenissen hebben een oorzaak. Zo kan ziekte het gevolg z i j n van het ongenoegen der voorouders of bijvoorbeeld te wijten z i j n aan hekserij. Hekserij kan worden beschouwd als een spanningsmeter van de samenleving. Hoe meer onderlinge spanningen er z i j n , des te

ho-24

ger zal het aantal hekserijbeschuldigingen z i j n . Hekserij í s tevens een middel tot sociale controle; niemand zal zich in negatieve z i n wensen te onderscheiden van anderen, u i t angst van hekserij beschul-digd te worden. Een belangrijke r o l in de magische wereld i s wegge-legd voor de medicijnmannen, de 'banganga'. Z i j kunnen, bijvoorbeeld i n geval van d i e f s t a l , een vloek uitspreken over de d i e f . Deze kan op z i j n beurt andere 'nganga' consulteren die de vloek weer ongedaan maakt. Weeks beweert z e l f s dat i n soortgelijke gevallen één en

dezelf-25 de 'nganga' zowel de dief als de bestolene van dienst kan z i j n .

Hoewel hekserij de functie van sociale controle kan vervullen, was, door een aantal omstandigheden, de s i t u a t i e b i j de Bakongo dusdanig dat z i j een verstikkende invloed had op elke nieuwe ontwikkeling. Er heerste een permanente spanning; hekserijbeschuldigingen namen dan ook een prominente plaats binnen de sociale r e l a t i e s i n .

DE 'BANGANGA'

(13)

Op de eerste plaats z i j n er de herbalisten, de medicijnmannen/vrou-wen in de eigenlijke z i n des woords. Deze kruidenkenners en verzame-laars z i j n vaak vrouwen. Zo was de moeder van Kimbangu een h e r b a l i s t e , een 'nganga buka'. Vervolgens onderscheidt men de 'nganga ngombo', een sjamaanachtige ziener d i e , met behulp van dans en muziek,zich in trance brengt en in deze toestand in staat i s heksen te ontmaskeren. Voorts i s er de 'nganga a moko', de handoplegger, die eveneens heksen kan ontmaskeren. Ook Kimbangu maakte gebruik van de trancetoestand en kon door middel van handoplegging genezen dan wel vaststellen of i e -mand van een kwade of van een h e i l i g e geest bezeten was. Tenslotte is er de categorie van de 'bangunza'. De 'ngunza' i s verwant aan de s j a -maanachtige ziener, doch h i j i s meer dan dat. Hij i s de boodschapper van een hogere macht, een spreekbuis van een goddelijke meester. Hij is een profeet die onthult wat verborgen i s , h i j brengt l i c h t i n de duistere wereld.

EEN S A M E N L E V I N G I N PERMANENTE C R I S I S ?

B i j de Bakongo is de afstamming en vererving m a t r i l i n e a i r georgani-seerd. De bezittingen van de man gaan, na z i j n dood, naar de zonen van z i j n zusters, die elders wonen. Kinderen behoren aan de moeder, erven van moeders broer, maar wonen in vaders dorp. Deze tegenstelling tussen de s o c i a a l - p o l i t i e k e eenheid, het dorp en de verwantschapsbe-trekkingen vormt de voedingsbodem voor een permanente spanning binnen de sociale r e l a t i e s . De polygamie werkt als een katalysator van de spanningen. De vrouwen van één man hebben namelijk hun diverse belan-gen buiten het dorp ligbelan-gen. Er z i j n weinig gemeenschappelijke zaken die hen verbinden binnen het dorp. Tussen mede-echtgenotes en tussen de man en z i j n echtgenotes vinden dan ook vele beschuldigingen van

27 hekserij plaats.

(14)

naar voren als een s t r i j d tegen de hekserij, als een integratiemecha-nistne dat in tijden van nood van stal gehaald wordt. Profetische bewegingen zouden niets met kolonialisme te maken hebben, maar een t r a -ditioneel gegeven z i j n . Desintegratie zou a l t i j d aan hekserij worden geweten, een profetische beweging zou slechts de zoveelste

anti-hekse-28 r i j beweging z i j n .

Doutreloux doet een aantal interessante bewerinoen, maar s t e l t de 29

zaken te simpel voor. H i j geeft een statisch beeld van de cultuur, die zich steeds zou herstellen als een zelfdichtende binnenband. H i j veronachtzaamt de confrontatie tussen de kolonist en de gekoloniseer-de en gekoloniseer-de h i e r u i t volgengekoloniseer-de gekoloniseer-desintegratie van het zingevingssysteem. Profetisme is meer dan een poging de structuur te h e r s t e l l e n , het is groeien naar een nieuw niveau in een veranderende wereld.

We kunnen stellen dat hekserij een in de structuur verankerde d r e i -ging was, die elke po-ging tot verandering belemmerde. Voegen we daar-b i j de i n s t a daar-b i l i t e i t die ontstond door de koloniale s i t u a t i e , dan kunnen we het Kimbanguïsme beschouwen als een poging om de vicieuze c i r -kel van hekserij/anti-hekserij te doorbreken, een poging om boven de oude begrippenkaders u i t te s t i j g e n , in plaats van simpele c r i s i s b e -zwering. Simon Kimbangu is nu niet langer een door s o c i a a l - p o l i t i e k e omstandigheden gedreven godsdienstfanaticus. Hij was een produkt van de koloniale samenleving en deed, gebruik makend van traditionele e l e -menten als 'ngunza' boodschapper en spreekbuis van god, een poging z i j n volk naar een nieuwe samenleving te leiden.

(15)

s t o f f i g en oud te worden.

Profetische bewegingen z i j n meer dan stuiptrekkingen van een s t e r -vende cultuur, ze z i j n een poging tot aanpassing, tot het vinden van een geschikte middenweg tussen t r i b a l e en boventribale sentimenten. De wisselwerking tussen t r a d i t i o n e l e elementen en die u i t de nieuwe cultuur, zoals die onder andere door missie en zending naar de Kongo kwamen, gaf de samenleving een nieuwe wending, veranderde bestaande opvattingen en sociale r e l a t i e s . Om terug te komen op de beeldspraak van de paddestoel en deze een stapje verder te voeren: de KimbanguTs-tische beweging kan beter worden begrepen wanneer we niet alleen de paddestoel z i e n , maar ook de grond waarin deze z i j n wortels heeft en de invloeden van de weersomstandigheden op die grond.

De instabiele Bakongo-samenleving kreeg een nieuwe bedreiging te verwerken in de vorm van de verdere i n f i l t r a t i e van de blanke cultuur Zoals hierboven werd beschreven was de Kongo in het becin van de 20e eeuw een Belgische kolonie geworden. De vestiging van het koloniale gezag ging gepaard met een toevloed van bestuursambtenaren, zendelin-gen en missionarissen. Meer nog dan onder Leopold II drukte de blanke cultuur een stempel op het leven in de kolonie. Het werd nu duidelijk dat de blanken waren gekomen om te b l i j v e n en te heersen.

(16)

waarin een god werd aanbeden die iedereen kende: Nzambi. De Kimban-guistische beweging wees de c h r i s t e l i j k e waarden niet af, maar paste deze aan aan de eigen behoeften en waarborgde daarmee haar eigen iden-t i iden-t e i iden-t , die verloren dreigde iden-te gaan.

SLOTBESCHOUWING

In de koloniale samenleving waren waarden en nomen aan sterke erosie onderhevig. P o l i t i e k e actie zou de desintegratie van het zingevings-systeem waarschijnlijk niet hebben opgeheven. Mensen hebben een complex van richtinggevende ideeën nodig. Het is een te zware l a s t om e l -ke dag weer principiële, existentiële beslissingen te nemen. Achter het dagelijks handelen moet een zeker automatisme schuilen. De één vindt d i t automatisme in het christendom, de ander i n een p o l i t i e k e overtuiging. Wat is er echter bevredigender dan j e met huid en haar over te leveren aan een Bhagwan, een Kimbangu, die j e onder z i j n vleu-gels neemt, die j e hele leven beheerst en de beslissingen al voor j e genomen heeft? In de religieuze beweging word j e van a l l e kanten om-geven door gelijkgezindheid en met l i e f d e en die ervaring werkt vaak uitermate bevrijdend, verlossend.

(17)

gerede mogelijkheid dat er weer een nieuwe religieuze beweging op-b l o e i t , of op z i j n minst een m i l i t a n t e op-beweging met religieuze conno-t a conno-t i e s . Diconno-t geldconno-t ook voor de wesconno-terse samenleving. De angsconno-t voor een nucleaire catastrofe l i j k t g e l i j k e tred te houden met het opbloeien van nieuwe religieuze bewegingen. R e l i g i e i s misschien wel de meest emotionele uitdrukking van de ultiemste waarden.

P. VAN DER VEEN

NOTEN:

1. E. Andersson, Messianistic Popular Hovements in the Lower Congo, Upp-sala 1958, 5-7":

2. W. MacGaffey, Modern Kongo Profets, Religion in a plural society, Bloomington 1983, 35.

3. C. Irvine, The b i r t h of the Kimbanguist movement i n the Bas-Zaire.In: The Journal of r e l i g i o n in A f r i c a , v o l . VI, 37.

4. Het verschijnsel dat mensen a l l e s opgeven om te wachten op het begin van een nieuw t i j d p e r k , waarin a l l e s anders zal z i j n , t r e f t men sterk aan b i j de Melanesische 'cargo c u l t s " , waarover bijvoorbeeld Peter Worsley zeer boeiend geschreven heeft. P. Worsley, The trumpet shall sound. A study of 'Cargo' Cults in Melanesia,Londen 1957.

5. M.L. Martin, Kimbangu, an African prophet a"nd his church, Oxford 1975, 68-69.

6. Een veel uitgebreider verslag over de opkomst van de KimbanguTstische beweging en het leven van de profeet kan de lezer vinden in mijn s c r i p t i e en in bijvoorbeeld de werken van Andersson, Martin en MacGaf-fey.

7. Wat betreft de botsing der culturen: MacGaffey geeft i n z i j n boek een zeer boeiende analyse van wat h i j noemt de plurale samenleving, waar-in mensen leven waar-in twee volstrekt verschillende werelden, bwaar-innen één samenleving. Het z i j hier overigens ook opgemerkt dat ik na het s c h r i j -ven van de s c r i p t i e op nieuwe relevante l i t e r a t u u r attent ben gemaakt, zoals de a r t i k e l e n van Horton, van de Craemer, Vansina en Fox, van Janzen en anderen. Dit i s echter niet de plaats om daar op in te gaan. W. de Craemer, J . Vansina, R.C. Fox, Religious movements in Central A f r i c a : a theoretical study, In: Comparative studies i n society and h i s t o r y , Cambridge 1976, v o l . 18.

J.M. Janzen, The t r a d i t i o n of renewal in Kongo r e l i g i o n , In: African r e l i g i o n s : a symposium, (N.S. Booth ed.), New York 1977.

8. Martin, Kimbangu

9. Andersson, Messianistic Popular Movements, 37.

10. Er was misschien êén lichtpuntje: vanuit de nieuwe gebieden in Latijns Amerika waren nieuwe voedselgewassen ingevoerd. De ontvolking als ge-volg van de slavenhandel werd hierdoor in enige mate gecompenseerd, aldus 01iver en Fage.

R. Oliver en J.D. Fage, Geschiedenis van A f r i k a , Meppel 1966, 131-132. 11. Martin, Kimbangu, 20.

(18)

13. Leopold II heeft meer dan enig ander staatsman het geestelijk klimaat voorbereid waarin een 'scramble for A f r i c a ' mogelijk was. Zie ook O l i -ver en Fage, Geschiedenis van A f r i k a , 185.

14. Jules Chomê maakt melding van een gesprek tussen Kasavubu en enkele vrienden, waarin z i j op cynische wijze grapjes maakten over die enige ingang tot hoger onderwijs. In: J . Chomë, Mobutu, Antwerpen 1978, 10. 15. Archer, Congo, 43.

16. Overigens moet wel worden opgemerkt dat profetische bewegingen over het algemeen eerder i n protestantse dan in katholieke kringen worden geboren.

17. Andersson, Messianistic Popular Movements, 41.

18. G. Balandier, Sociologie actuêTle de 1'Afrique noire, Parijs 1971, 417-427.

19. B. Wilson, Charismatisch leiderschap, Utrecht 1978, 62-72.

20. B. Wilson, Millenniarism i n comparative perspective, In: Comparative studies in society and history, 1963-64, v o l . VI, 95.

21. J.H. Weeks, Among the primitive Bakongo, New York 1969, 276. 22. Andersson, Messianistic Popular Movements, 13.

23. Ik ben geneigd in d i t geval geen onderscheid te maken tussen magie en r e l i g i e . De overgang tussen beide concepten is onscherp en het i s bo-vendien t w i j f e l a c h t i g of het betreffende volk een dergelijk onderscheid z e l f zou maken. Zie ook M. Fortes en G. Dieterlem (eds.), A f r i -can systems of thought, Londen 1966, 24-25.

Ook op het door Evans-Pritchard geïntroduceerde onderscheid tussen 'witchcraft' en 'sorcery' zal ik niet ingaan.

24. M.G. Marwick, Witchcraft and sorcery, Hammondsworth 1975, 280-296. 25. Weeks, Primitive Bakongo, 218 evi

26. Andersson, Messianistic Popular Movements, 2. (Bentley.) 27. I.M. Lewis,"Religieuze extase, Utrecht, Antwerpen 1972, 122.

28. M.A. Doutreloux, Prophétisme et culture. In: Fortes en Dieterlen, A f r i -can systems of thought, 224-240.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Werknemers met een volledig dienstverband, zoals genoemd in lid î van dit artikel, kunnen niet worden verplicht op zaterdag werkzaam te zijn indien reeds volgens roosters

We zijn zeer trots op ons pleintje nu met een leuke schommel erbij en we willen nog zeker meer speeltoestellen voor ons plein zodat we straks een leuk speeltuintje

De wijnen van Carminucci worden gemaakt van de typische druivensoorten van het zuiden van de regio: Sangiovese en Montepulciano voor de rode wijnen en Trebbiano, Passerina en

De meeste wijnen worden gemaakt van de lokale druivenrassen, Vernaccia en Sangiovese, maar er zijn ook andere variëteiten aangeplant.. De kers op de taart is de Antajr, die

Vrijwilligerswerk binnen de gemeente en het OCMW omvat elke activiteit die onbezoldigd en onverplicht wordt verricht, ten behoeve van de besturen, een gemeentelijke VZW of

Tebu rakjat bebas ialah tebu rakjat Jang -pemililoija tidak terikat oleh sesuatu perdjandjian dengan pabrik gula alcan tetapi dapat dlhaï-rsükan bahwa mereka akan , menjerahkan

Mochten de sombere vooruitzichten tot werkelijkheid worden dan zou de productie snel af gaan nemen en in den loop der tijden zou dan het mindere aanbod tot betere prijzen

De komende jaren zijn cruciaal voor de positie van het CDJA binnen het CDA.. Het afgelopen jaar hebben we geïnvesteerd in