• No results found

Introductie thema Wees niet bang!

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Introductie thema Wees niet bang!"

Copied!
29
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Introductie thema ‘Wees niet bang!’

Wanneer Jezus laat zien dat er een nieuwe wereld mogelijk is, dan spreekt hij vaak woorden uit zoals: ‘Wees niet bang’ of ‘Ik geef je vrede’.

In onze wereld zijn er vaak dingen waar we emotie bij hebben: we zijn bang, we worden boos, we voelen ons vernederd, afgewezen of bedreigd. We schamen ons voor ons falen of onze verkeerde daden.

In de PaasChallenge leer je dat Jezus de problemen niet wegneemt (hij haalt de oorzaak van de angst niet weg) maar hij geeft je een geschenk om er mee om te gaan. Je krijgt in de nieuwe wereld van Jezus: vrede, vergeving, hoop, naastenliefde,

gemeenschap, aanvaarding etc.

Aan het einde van het spel blijkt dat Jezus ons geen volmaakte wereld geeft, maar een werelds vol met zijn ‘manier van leven’. Dus met vrede ondanks haat, met vertrouwen ondanks angst etc.

Het spel

De PaasChallenge 2020 wordt door de crisis met het coronavirus in huis gespeeld met behulp van whatsapp (of eventueel met een eigen live stream). De deelnemers hoeven niet samen te komen.

We spelen een doe, denk, knip, ren, bouw, rol, liefdes- en geluksspel in 8 rondes.

Elke ronde bestaat uit de volgende onderdelen:

● een korte uitleg van het bijbelse thema;

● een korte beschrijving van de emotie die bij dit thema speelt;

● toelichting op wat Jezus je geeft om met deze emotie om te gaan;

● speluitleg;

● spelen van het spel;

● puntentelling en uitbeelding van punten op het scorebord.

(2)

Bemensing

Aantal spelers

Je kunt het spel spelen met minimaal 3 spelers en maximaal 10 spelers. Met 11 of meer spelers moet je de groep splitsen en een nieuwe leider benoemen voor de nieuwe groep. De ideale groepsgrootte is 6-8 deelnemers.

Hulp

Elke deelnemer heeft een ‘hulp’ nodig. Dit kan een ouder/verzorger of een broer/zus zijn.

Zijn er meerdere deelnemers in 1 huishouden dan is het goed dat elke deelnemer een ouder of broer/zus heeft die helpt. Lukt dit niet, speel dan met je gezin als 1 deelnemer.

Voor wie?

Je kunt het spel spelen:

● Als club of groep tot maximaal 10 deelnemers. Boven de 10 deelnemers moet je de groep splitsen. Je hebt dan ook meerdere leiders nodig.

● Als schoolklas, maar let dan wel op het aantal deelnemers (maximaal 10). Boven de 10 deelnemers moet je de groep splitsen. Je hebt dan ook meerdere leiders nodig.

● Als meerdere gezinnen tegen elkaar (minimaal 3 gezinnen) met een neutrale leiding.

Duur

De PaasChallenge duurt ongeveer 90 minuten.

Benodigdheden

Leiding:

LET OP: Er komen twee varianten van dit spel.

Bij de eerste variant wordt het spel via een filmpje op Vimeo geïntroduceerd en worden de 8 losse spellen daarin ingeleid en uitgelegd. In dat geval app je als leiding de Vimeo URL’s die wij aanleveren.

Bij de tweede variant maakt je als leiding een eigen livestream met je deelnemers via Skype, Hangout, Youtube, Vimeo, Discord, Zoom, Houseparty of een andere streaming dienst. In dat geval ben je zelf de presentator en lees je de teksten uit het script zelf voor.

Voor beide varianten geldt: daarnaast begeleid je het spel via whatsapp. Maak dus een groep aan met alle deelnemers en communiceer met je groep via de app. Bijvoorbeeld voor het insturen van de antwoorden, jureringen foto’s van het scorebord.

(3)

● smartphone met whatsapp;

● makkelijk: whatsapp voor laptop/desktop (dit typt sneller) https://www.whatsapp.com/download;

● 2x dobbelsteen;

● instructies, pionnen en scorebord/bordspel (de leiding krijgt dit via de mail; print dit vooraf uit en zet het klaar).

Als de leiding het voor elkaar krijgt om de presentatie en het scorebord te streamen naar de deelnemers bijvoorbeeld via Skype, Hangout, Youtube, Vimeo, Discord, Zoom of

Houseparty* dan voegt dat wel wat toe. Dan is het ook mogelijk de instructies zelf te lezen in plaats van de video te laten zien.

Wij raden aan om voor een stabiele dienst als Google Hangout te kiezen.

*Let op: elke streaming dienst heeft zijn eigen beperkingen, ze hebben allemaal voor- en nadelen. Voor veel diensten moeten de deelnemers een account aanmaken. Houseparty is voor 12+ en maximaal 8 deelnemers. De gratis versie van Zoom heeft een streaming tijd van 40 minuten, daarna moet je opnieuw inloggen.

Kies dus een dienst uit die bij je past en test het van te voren met je groep!

Deelnemers:

● smartphone met whatsapp (speel je als gezin: 1 smartphone per gezin);

● wc-papier;

● paaseieren (ca 100) (je doet ze trouwens cadeau aan de buren!);

● kleedje of laken;

● A4 papier en schaar;

● meetlint/centimeter.

Bij de keuze voor een streaming dienst: test de streaming omgeving ook als deelnemer met je leiding.

Vooraf:

● Laat deelnemers een pion kiezen uit 10 figuren.

● Schrijf op het scorebord de naam achter de pion van de keuze.

● Zet de online omgeving vooraf klaar (whatsapp desktop of een streaming oplossing).

Voor te lezen tekst:

In de blokken hieronder vind je de uitleg van de PaasChallenge. In de grijze blokken staat rechts de tekst die je moet voorlezen of die wordt voorgelezen in de Vimeo video die je deelt via de app.

In de witte blokken staat de uitleg.

(4)

INTRODUCTIE

Script om voor te lezen in stream of te kijken in video.

Link video:

https://vimeo.com/4025942 24/42ba47457a

Welkom bij de PaasChallenge.

We zitten allemaal in een heel andere situatie. Niet gezellig bij elkaar maar achter een beeldscherm of smartphone.

En toch: we gaan er een mooi Paasfeest van maken!

Mijn naam is <je naam> en ik zal je vanavond door de PaasChallenge heen leiden.

We stappen in een tijdmachine, terug naar de tijd van Jezus, rond het jaar 30.

Wanneer Jezus laat zien dat er een nieuwe wereld mogelijk is, dan zegt spreekt hij vaak de volgende woorden uit::

“Wees niet bang” of “Ik geef je vrede”.

In onze wereld zijn er vaak dingen waar we emotie bij hebben: we zijn bang, we worden boos, we voelen ons vernederd, afgewezen of bedreigd. We schamen ons voor ons falen of onze verkeerde daden.

In de PaasChallenge leer je dat Jezus de problemen niet wegneemt (hij haalt de oorzaak van de angst niet weg) maar hij geeft je een geschenk om er mee om te gaan. Je krijgt in de nieuwe wereld van Jezus: vrede, vergeving, hoop, naastenliefde, gemeenschap, aanvaarding etc.

Aan het einde van het spel blijkt dat Jezus ons geen volmaakte wereld geeft, maar een wereld vol met zijn

‘manier van leven’. Dus met vrede ondanks haat, met vertrouwen ondanks angst etc.

Speluitleg We spelen een doe, denk, knip, ren, bouw, rol, liefdes- en geluksspel in 8 rondes.

Elke ronde bestaat uit de volgende onderdelen:

● een korte uitleg van het bijbelse thema;

● een korte beschrijving van de emotie die bij dit thema speelt;

● uitleg over wat Jezus je geeft om met deze emotie om te gaan;

● speluitleg;

● spelen van het spel;

● puntentelling en uitbeelding van punten op het scorebord.

(5)

Kiezen van pion We hebben een bordspel voor jullie klaarstaan bij de leiding.

Daarbij horen pionnen.

Je ziet zo een foto van het speelbord en de pionnen via de app.

Jij krijgt een van de pionnen. Deze pion laat zien hoeveel punten je hebt in het spel en hoe ver je voor of achter loopt op de andere deelnemers.

App foto bordspel en pionnen

Hier komt de app...

Klaar? Zijn jullie er klaar voor? Dan gaan we beginnen met de PaasChallenge 2020!!

SPEL 1 LAZARUS

Script om voor te lezen in stream of te kijken in video.

Link video:

https://vimeo.com/4026103 33/1a07b321f2

Zo, jullie zijn aangekomen bij het eerste onderdeel van deze PaasChallenge. Voordat jullie kunnen beginnen met de opdracht, gaan wij nogmaals terug naar de tijd van Jezus.

Bijbelverhaal Vlak voordat Jezus met zijn leerlingen naar Jeruzalem trok om het paasfeest te gaan vieren, ging Jezus naar zijn goede vrienden Lazarus, Martha en Maria. Hij had namelijk

gehoord dat Lazarus ziek was geworden. Echter, Jezus kwam te laat om Lazarus nog te genezen. Lazarus was een paar dagen geleden al overleden.

Toen Jezus bij het graf van Lazarus kwam en hij Lazarus gewikkeld in doeken zag liggen werd Jezus erg verdrietig.

Iedereen dacht dat het te laat was om Lazarus nog te helpen.

Toch is dit niet het einde van het verhaal, want een groot wonder vond namelijk plaats… Jezus zegt: “Blijf in mij geloven” en daarna wekte hij Lazarus op uit de dood.

- korte stilte -

Uiteindelijk is Lazarus aan het eind van zijn leven alsnog overleden. Je vraagt je misschien af, ‘Waarom deed Jezus dan wonderen die slechts tijdelijk hielpen?’

(6)

En toch juist ook in tijden van lijden en verdriet, wil Jezus ons troost en hoop bieden voor de toekomst. Een nieuwe kans als het ware. Het lijden gaat dus niet weg, maar wij kunnen in ons hart wel liefde, troost en hoop toelaten.

Emotie Zoals jullie waarschijnlijk wel weten liggen verdriet en liefde vaak dicht bij elkaar. Hoe meer je van iemand houdt, hoe groter het verdriet voelt als je deze persoon moet missen.

Dat zagen wij ook bij Jezus, toen zijn goede vriend overleed.

Jezus geeft jou ook de kans om anderen lief te hebben. Ook al weet hij dat het verdriet daardoor soms groter kan

worden. Aan jou dus de vraag: durf jij het risico aan om anderen meer lief te gaan hebben?

Speluitleg Nu is het aan jullie! Wij gaan namelijk een ingewikkeld spel spelen. Oftewel een mummie spel. Lazarus was namelijk helemaal in doeken gewikkeld en zag er waarschijnlijk uit als een soort mummie toen hij uit zijn graf kwam.

Pak daarom allemaal een wc-rol. Zet dan je ouder, broer of zus, vriend of vriendin klaar, want je voelt hem al

aankomen… Jullie gaan van hem/haar een mummie maken.

Je wikkelt zodra wij het startsein geven die persoon zo snel mogelijk in van top tot teen met wc-papier en maakt hiervan een foto.

App jouw foto vervolgens naar je spelleiding.

Je hebt voor deze opdracht 5 minuten. Houd de tijd dus goed in de gaten!

Puntentelling

Startsignaal

Tenslotte... voordat jullie aan de slag gaan de puntentelling.

De eerste goedgekeurde mummie foto krijgt 5 punten De tweede krijgt 3 punten

De derde 2 punten

En de rest 1 punt voor de moeite.

Daarna verzet ik jullie pionnen op een scorebord. Via de app laat ik jullie zien wat de tussenstand is.

Ok, is iedereen er klaar voor. Succes!

(ONDERSTAANDE INFORMATIE IS TOELICHTING VOOR DE LEIDING)

Bijbelverhaal in 1 minuut

● Welk bijbelse verhaal en/of bijbels karakter komen we tegen in dit

spelonderdeel?

In de tijd voor Pasen komt Jezus bij zijn goede vrienden Lazarus, Martha en Maria. Lazarus was ziek geworden en Jezus kwam te laat om nog iets te kunnen genezen.

Lazarus was al overleden.

Jezus zegt: “Blijf in mij geloven” en daarna wekt hij Lazarus op uit de dood. Uiteindelijk is Lazarus aan het eind van zijn leven alsnog overleden. Waarom deed Jezus dan wonderen die slechts tijdelijk hielpen?

(7)

Ook al is er lijden en verdriet, Jezus wil juist dan troost en een nieuwe kans geven. Het lijden gaat niet weg, maar ons hart kan wel liefde en troost toelaten...

Emotie in 1 minuut

● Welke emotie speelt hier een rol?

● Welke geschenk zet Jezus hier

tegenover? (welke emotie/waarde)

Verdriet en liefde liggen vaak dicht bij elkaar. Hoe meer je van iemand houdt, hoe groter het verdriet als je deze persoon moet missen.

Jezus wil jou een kans geven om lief te hebben. Ook al weet hij dat het verdriet ook groter zal worden. Durf jij het risico aan om meer lief te hebben?

Speluitleg in 1 minuut

● wat doen / wanneer is het goed?

● Hoeveel tijd?

● Hoe bewijzen?

We gaan een mummie spel spelen. Lazarus moet er uit hebben gezien als een soort mummie toen hij uit zijn graf kwam.

● pak allemaal een wc-rol;

● zet je ouder of broer/zus klaar;

● pak hem/haar in met wc-papier tot hij/zij op een mummie lijkt;

● maak een foto;

● app deze naar de spelleiding.

Je hebt 5 minuten.

Bewijs: foto Spelen

● Tijd bijhouden

● Ondertussen appen

5 min App je foto!

Punten verdelen:

● Volgorde in deze challenge

● Verzetten pionnen op bord

● Tussenstand (foto delen!)

De eerste foto die binnen is én goedgekeurd als mummie krijgt 5 punten

De tweede 3 punten De derde 2 punten

De rest 1 punt voor de moeite!

Verzet de pionnen. App een foto naar de deelnemers.

Lees de tussenstand voor.

(8)

SPEL 2 JUDAS

Script om voor te lezen in stream of te kijken in video.

https://vimeo.com/403239341/8 21b835b7e

Ha, daar zijn jullie weer. En hebben jullie mooie mummies gemaakt?

We gaan nu verder met het 2e onderdeel van de PaasChallenge. Dit keer gaat het over Judas.

Bijbelverhaal Judas Iskariot is één van de discipelen van Jezus. Hij was verantwoordelijk voor het geld van de discipelen. Er wordt ook verteld dat hij niet helemaal eerlijk was en een deel van het geld voor zichzelf hield. Judas is berucht geworden doordat hij Jezus verraadde aan zijn vijanden. Hij kreeg hier ook nog eens flink wat geld voor.

Maar waarom deed Judas dit? Voor het geld? Of was hij teleurgesteld in Jezus? Misschien was het wel de duivel die hem in zijn macht had? Hoe dan ook, het loopt niet goed af met Judas. Judas heeft zoveel spijt dat hij een onschuldige man heeft verraden dat hij niet meer met zichzelf kan leven. En maakt daarom een eind aan zijn leven. Nogal een heftige afloop dus.

Emotie Emoties als teleurstelling krijg je als je (grote)

verwachtingen hebt. Je wilt iets heel graag, en dan gaat het net even anders. Dat is niet leuk. Je kunt je er behoorlijk rot door voelen. En hetzelfde geldt voor spijt, iets wat je wel of niet had willen doen ging toch anders en daar heb je achteraf spijt van.

Jezus stelt hier tegenover dat het oké is om fouten te maken. Het overkomt iedereen. Daarbij hebben wij wel de mogelijkheid om onze verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. Bijv. door je excuses aan te bieden of het de volgende keer anders te doen.

Speluitleg En net als Judas hebben jullie en ik vast ook wel eens iets gedaan wat echt niet mag. Bijvoorbeeld een keer iets gestolen of iets afgepakt? Of iemand gepest?

Dit spel gaat over opbiechten. Opbiechten is het vertellen van iets wat je gedaan hebt wat niet mag. Misschien vind je het wel spannend om zoiets te vertellen of durf je het helemaal niet. Je mag daarom ook iets verzinnen, dus iets wat niet waar is.

In dit spel ga je in één whats-app-berichtje één van je

‘zonden’ opbiechten. Je kan kiezen of het echt gebeurd is of niet (waar/niet waar zie verder).

Denk even voor jezelf na over wat je wilt delen in jouw groepsapp. Maak het niet te lang, een zin van ongeveer 15 woorden is genoeg.

(9)

App daarna in een aparte app, naar jouw spelleider of jou biecht ‘waar’ of ‘niet waar’ is. De spelleider gebruikt dit bij het bepalen van de punten in het spel. Als alle deelnemers apart naar de spelleider hebben geappt, kan het spel beginnen!

De spelleider zal om de beurt één van de deelnemers uit jullie groep vragen om zijn of haar zonde op te biechten.

Als jij aan de beurt bent app jij jouw ‘zonde’ in de groep.

De andere deelnemers bepalen of het ‘waar’ of niet waar is’. Ze hebben hier 30 seconden de tijd voor. Ze appen dan als reactie: ‘waar’ of ‘niet waar’.

De spelleider appt na 30 seconden: ‘de stemronde is gesloten: deze biecht is: ‘waar’ / ‘niet waar’.

Elke biecht ronde duurt ongeveer één minuut.

Als alle deelnemers hebben gebiecht is de spelfase van deze ronde voorbij en gaan we naar de puntentelling / tussenstand.

Puntentelling

Startsignaal

Als laatste, de puntentelling. Als je goed hebt ingeschat of de biecht van een andere deelnemer ‘waar’ of ‘niet waar’ is, verdien je 1 punt per goed antwoord.

Je kunt ook punten verdienen met jouw eigen ‘biecht’. Je krijgt 1 punt per deelnemer die jouw ‘biecht’ verkeerd beoordeelt.

Volgens mij gaat dit interessant worden, durf jij het aan jouw zonde op te biechten en heb jij door of de ander de waarheid vertelt? Laat de biecht beginnen!

(ONDERSTAANDE INFORMATIE IS TOELICHTING VOOR DE LEIDING)

Bijbelverhaal in 1 minuut

● Welk bijbelse verhaal en/of bijbels karakter komen we tegen in dit spelonderdeel?

Judas Iskariot is één van de discipelen van Jezus. In het evangelie van Johannes wordt verteld dat hij

verantwoordelijk was voor het geld van de discipelen. Er wordt ook verteld dat hij niet helemaal eerlijk was en een deel van het geld voor zichzelf hield. In de andere evangeliën wordt dit niet benoemd. Judas Iskariot is berucht geworden doordat hij Jezus uitleverde aan zijn vijanden. Hij kreeg hier ook nog eens geld voor.

Deed hij het voor het geld? Of was hij teleurgesteld in Jezus? Of was het dat de duivel hem in zijn macht had? In de Bijbel lee je verschillende interpretaties. Ook over hoe het afloopt met Judas zijn verschillende verhalen. In één verhaal krijgt hij zoveel spijt dat hij een onschuldig man heeft verraden dat hij niet meer met zichzelf kan leven.

(10)

Emotie in 1 minuut

● Welke emotie speelt hier een rol?

● Welke geschenk zet Jezus hier

tegenover? (welke emotie/waarde)

Teleurstelling krijg je als je (grote) verwachtingen hebt. Als het dan toch anders loopt, is het echt niet leuk. Je kunt je er rot van voelen.

Jezus stelt hier tegenover dat het oké is om fouten te maken. Hij geeft ons eigen verantwoordelijkheid terwijl hij weet dat het ook fout kan gaan.

Speluitleg 1 minuut

● Wat doen/wanneer is het goed?

● Hoeveel tijd?

● Hoe bewijzen?

Inleiding:

Wie heeft er net als Judas Iskariot wel eens iets gedaan wat echt niet mag?

Dit spel gaat over opbiechten. Opbiechten is het vertellen van iets wat je gedaan hebt wat niet mag. Misschien vind je het wel spannend om zoiets te vertellen of durf je het niet.

Je mag daarom ook iets verzinnen, dus iets wat niet waar is.

In dit spel ga je in één whats-app-berichtje één van je

‘zonden’ opbiechten. Je kan kiezen of het echt gebeurd is:

‘waar’ of dat je het verzint: ‘niet waar’.

Voorbereiding:

● Bepaal wat je gaat delen in de groepsapp. (Een zin van ongeveer 15 woorden).

● App naar de spelleider een berichtje ‘waar’ of ‘niet waar’. De spelleider gebruikt dit berichtje bij het bepalen van de punten in het spel. Als alle

deelnemers naar de spelleider hebben geappt, kan het spel beginnen.

- Spelen

● Tijd bijhouden

● Ondertussen appen

Spelverloop:

● De spelleider nodigt telkens één van de deelnemers uit op zijn of haar zonde op te biechten.

● De gekozen speler appt zijn of haar zin van ongeveer 15 woorden in de groepsapp waarin de

‘zonde’ wordt opgebiecht.

● De andere deelnemers bepalen of het ‘waar’ of niet waar is’. Ze hebben hier 30 seconden voor. Ze appen dan als reactie: ‘waar’ of ‘niet waar’.

● De spelleider appt na 30 seconden: ‘de stemronde is gesloten: deze biecht is: ‘waar’/‘niet waar’.

● Elke biecht ronde duurt ongeveer één minuut.

● Als alle deelnemers hebben gebiecht is de spelfase van deze ronde voorbij en gaan we naar de

puntentelling/tussenstand.

(11)

Punten verdelen

● Volgorde in deze challenge

● Verzetten pionnen op bord

● Tussenstand

Puntentelling:

- Als je goed inschat of de biecht van een andere deelnemer ‘waar’ of ‘niet waar’ is, verdien je 1 punt per goed ingeschatte biecht.

- Je kan ook punten verdienen met je eigen ‘biecht’.

Je krijgt 1 punt per deelnemer die jouw ‘biecht’

verkeerd interpreteert.

Tussenstand:

- Als iedereen is geweest, telt de spelleider de punten en appt in de groepsapp hoeveel punten iedereen heeft verdiend.

- Vervolgens verwerkt de spelleider de punten op het speelbord, maakt een foto van het speelbord en appt dit naar de deelnemers zodat de tussenstand bekend is.

SPEL 3 PETRUS & DE HAAN

Script om voor te lezen in stream of te kijken in video.

https://vimeo.com/40324844 3/172139268d

Lucht op hè, even je hart luchten met een biecht. Nu zijn wij alweer bij onderdeel 3 beland. Dit keer geen paashaas, maar wel een haan. Ja, inderdaad wij gaan het hebben over Petrus en de kraaiende haan.

Bijbelverhaal Wanneer Jezus gearresteerd is en verhoord wordt dan volgt Petrus hem stiekem. Hij wordt zelf natuurlijk ook als een soort crimineel gezien omdat hij bij Jezus hoort, dus hij hoopt niet op te vallen. Helaas voor Petrus, herkennen mensen hem als volgeling van Jezus.

Petrus probeert zichzelf hieronder uit te praten en zegt dat hij Jezus niet kent. Dit doet hij wel tot 3x toe. Zo laat hij zijn beste vriend in de steek.

Achteraf schaamt Petrus zich hierover diep. Er kraait dan drie keer een haan net zoals Jezus eerder al voorspeld had.

Emotie Schaamte is een gevoel dat je kan hebben als je iets doet waarvan je weet dat anderen zwaar teleurgesteld in je zullen zijn. Bijv. als het gaat om het beschadigen van een relatie, zoals tussen de vrienden Petrus en Jezus.

Jezus herstelt de relatie trouwens weer. Hij gaat met Petrus in gesprek over hoe belangrijk ze voor elkaar zijn. Jezus weet dat Petrus hem heeft laten vallen, maar na de confrontatie laat hij duidelijk zien verder te willen in de vriendschap. Ook wij kunnen kiezen weer verder te gaan en ons niet door schaamte te laten tegenhouden.

(12)

Speluitleg Dan het spel. Pak hiervoor een vel papier en een schaar.

Probeer zo snel mogelijk, maar ook zo duidelijk mogelijk een haan te knippen uit het papier. Je mag er niets bij tekenen.

Maak dan een foto van jouw haan en app hem in de groep.

Je hebt hiervoor 1 minuut. Let dus op de tijd!

Puntentelling

Tussenstand

Startsignaal

De eerste foto van een herkenbare haan krijgt 5 punten.

De tweede 3 punten De derde 2 punten

De overige spelers 1 punt voor hun haantjes, of probeersels.

Daarna mogen jullie allemaal in de app stemmen op de mooiste haan (uiteraard niet die van jezelf!)

De winnaar van deze verkiezing ‘mooiste haan’ krijgt nog eens 5 punten.

De spelleiding verzet vervolgens weer jullie pionnen volgens de score en geeft de tussenstand door aan de deelnemers.

Dus doe je best, schaam je niet en knip die haan!

(ONDERSTAANDE INFORMATIE IS TOELICHTING VOOR DE LEIDING)

Bijbelverhaal in 1 minuut

● Wel bijbelse verhaal en/of bijbels karakter komen we tegen in dit spelonderdeel?

Als Jezus gearresteerd en verhoord wordt dan volgt Petrus hem. Hij is natuurlijk zelf ook een soort verdachte crimineel omdat hij bij Jezus hoort.

De mensen herkennen hem als volgeling. Petrus probeert zichzelf te redden en zegt dat hij Jezus niet kent. Zo laat hij zijn beste vriend in de steek.

Achteraf schaamt Petrus zich diep. Er kraait een haan 3x wanneer Petrus Jezus in de steek laat.

Emotie in 1 minuut

● Welke emotie speelt hier een rol?

● Welke geschenk zet Jezus hier

tegenover? (Welke emotie / waarde)

Schaamte kan voorkomen als je iets doet waarvan je weet dat je anderen en jezelf zwaar teleurstelt. Of als je iets doet waardoor er verwijdering ontstaat in een relatie, zoals tussen Petrus en Jezus.

Jezus herstelt de relatie trouwens weer. Hij gaat met Petrus in gesprek over hoe belangrijk ze voor elkaar zijn. Jezus weet dat Petrus hem heeft laten vallen, maar na de confrontatie laat hij duidelijk zien verder te willen in de vriendschap.

Spel uitleg 1 minuut

● Wat doen/wanneer is het goed?

● Hoeveel tijd?

● Hoe bewijzen?

- Pak een papier en een schaar.

- Probeer zo snel mogelijk, maar ook zo goed mogelijk een haan te knippen uit het papier.

- Maak een foto van jouw haan en app hem in de groep.

Je hebt 1 minuut!

(13)

Spelen

● Tijd bijhouden

● Ondertussen appen

1 minuut

Punten verdelen

● Volgorde in deze challenge

● Verzetten pionnen op bord

● Tussenstand

De eerste (herkenbare) haan krijgt 5 punten.

De tweede 3 punten De derde 2 punten

De overige spelers 1 punt voor hun haantjes.

Dan mogen alle deelnemers in de app stemmen op de mooiste haan (uiteraard niet die van zichzelf)].

De winnaar van de verkiezing ‘mooiste haan van de PaasChallenge 2020’ krijgt 5 punten extra (bovenop de andere punten).

Verzet de pionnen. App een foto naar de deelnemers.

Lees de tussenstand voor.

SPEL 4 KAJAFAS & ANNAS

Script om voor te lezen in stream of te kijken in video.

https://vimeo.com/40325045 1

En waren ze mooi, die haantjes? Of leken ze toch meer op paashazen? Misschien had jij wel een heel mooi haantje of werd jou knipsel niet als een haan beoordeeld. In dit 4e onderdeel kan je eindelijk eens lekker over de ander zeggen wat je vindt.

Bijbelverhaal Jezus wordt nadat hij verraden en gearresteerd is uitgeleverd aan de hogepriesters Kajafas en Annas. Die ondervragen Jezus uitvoerig. Zij zoeken namelijk redenen om Jezus aan te klagen en uit de weg te ruimen. Hun jaloersheid op zijn invloed en hun angst dat hij een bedreiging is voor hun eigen positie heeft ze hiertoe gedreven.

De hogepriesters zoeken dus naar bewijs dat ze tegen Jezus kunnen gebruiken. Ze vinden helaas niets. Zo gaan ze uiteindelijk zelfs naar leugens zoeken om hem te veroordelen.

Emotie Als je ziet dat het met een ander beter gaat dan met jezelf, dan kun je daarvan jaloers worden. Vooral als je zelf ook je best doet om iets voor elkaar te krijgen en je dan hoort of ziet dat het de ander zonder enig zichtbare moeite wel lukt.

Jezus zegt in de Bijbel dat je niet jaloers hoeft te zijn op mensen die het (zichtbaar) beter lijken te hebben dan jij.

Immers, je hebt genoeg aan jezelf. Daarnaast kunnen zij natuurlijk best hun eigen zorgen hebben waarvan jij niet af weet. Alles wat jij zelf aan mogelijkheden krijgt, is genoeg voor jou. Richt je dus niet op wat een ander kan, krijgt of heeft, maar wees dankbaar voor wat jij hebt en kan.

(14)

Speluitleg Wie van jullie roddelt er nu niet? Vooral als je eigenlijk jaloers bent. Het voelt best lekker toch, om even je ongezouten mening te geven over een ander. Ook al vinden wij dit niet horen. Als iemand ergens goed in is, kan je dus beter blij voor hem of haar zijn.

In dit spel komen jouw talenten en de talenten van de andere deelnemers naar voren. Jij moet bepalen of je positief reageert op wat een ander kan of juist negatief.

Hoe doe je dat? Door of een ‘praise’ te maken over hoe goed iemand wel niet is met zijn talent, of als je jaloers bent: een ‘dis’ of ‘roast’ te maken over het talent van de ander.

In dit spel deel je ‘jouw grootste talent’. Ook de andere deelnemers delen zo hun talenten. Als alle talenten

langsgekomen zijn, beslis jij welk talent van welke speler je kiest om een ‘praise’ of een ‘roast/dis’ op los te laten. Let op! Je mag er maar eentje kiezen!

Bepaal zo eerst welk talent je gaat delen in de groepsapp.

Dus: Mijn talent is ‘...’ Tip: kies GEEN dingen waar je geen reactie op wilt krijgen. Zoals bijv. je uiterlijk of iets over je persoonlijkheid.

Hoe gaat het in zijn werk. De spelleider nodigt alle deelnemers uit om hun talent te delen in de groepsapp.

Alle deelnemers kiezen zelf één ‘talent van een specifieke deelnemer’ en appen zijn of haar naam naar de spelleider + het woord ‘praise’ of ‘roast/dis’

Als alle spelers hebben gekozen - en de berichten bij de spelleider zijn - start het spel. De spelleider nodigt elke speler één voor één uit om in 30 seconden via een ‘voice- bericht’ de ‘praise’ of ‘roast/dis’ te plaatsen.

Andere spelers kunnen vervolgens hun steun of medeleven uiten onder het bericht.

Wanneer alle deelnemers hun ‘praise’ of ‘roast’ hebben geplaatst is de spelfase voorbij en gaan we naar de puntentelling/tussenstand.

Puntentelling

Tussenstand

Startsignaal

De puntentelling. Kijk, het is natuurlijk leuk om een

‘roast/dis’ te doen. Maar omdat dat eigenlijk verkeerd is, kost je dit één punt. Degene die het mikpunt van je

‘roast/dis’ is verdient daarom 1 punt.

Je kan er ook voor kiezen om een ‘praise’ te doen. Omdat je goed bezig bent, verdien je zelf hiermee 1 punt. Degene die je de hemel in prijst, verdient ook 1 punt.

Er is een bonus te verdienen in dit spel. De zondebok noemen we die. Als jij het mikpunt bent van de meeste

(15)

‘roasts/dissen’, verdien je daarmee 2 bonuspunten! En bij een gelijk aantal spelers met de meeste ‘dissen’ krijgen die allemaal de 2 bonuspunten.

Als iedereen is geweest, telt de spelleider de punten weer op en appt hoeveel punten iedereen heeft verdiend. Er volgt dus weer een foto van het speelbord met de bijgewerkte tussenstand in de app zodat de tussenstand voor iedereen bekend is.

Dan is het nu tijd om jullie oordeel te vellen!

(ONDERSTAANDE INFORMATIE IS TOELICHTING VOOR DE LEIDING)

Bijbelverhaal in 1 minuut

● Welk bijbelse verhaal en/of bijbels karakter komen we tegen in dit spelonderdeel?

Jezus wordt nadat hij verraden is, uitgeleverd aan de hogepriesters Kajafas en Annas. Zij willen Jezus graag uit de weg geruimd hebben. Ze zijn jaloers op zijn invloed en zijn bang dat hij een bedreiging is voor hun eigen positie.

Kajafas zegt zelfs: “het is beter dat één man voor het volk sterft dan dat het hele volk verloren gaat”.

De hogepriesters zoeken naar bewijs dat ze tegen Jezus kunnen gebruiken. Ze vinden helaas niets. Ze gaan uiteindelijk zelfs naar leugens zoeken om hem te veroordelen.

Emotie in 1 minuut

● Welke emotie speelt hier een rol?

● Welke geschenk zet Jezus hier

tegenover? (Welke emotie / waarde)

Als je ziet dat het met een ander beter gaat dan met jezelf, dan kun je jaloers worden. Vooral als je zelf heel erg je best doet om iets voor elkaar te krijgen terwijl de ander dit lukt zonder (zichtbare) moeite.

Jezus zegt in de Bijbel dat je niet jaloers moet zijn op mensen die het (zichtbaar) beter hebben dan jou, omdat zij hun eigen problemen hebben. Alles wat jij zelf aan

mogelijkheden krijgt, is genoeg voor jou. Let niet op wat een ander krijgt.

Spel uitleg 1 minuut

● Wat doen/wanneer is het goed?

● Hoeveel tijd?

● Hoe bewijzen?

Inleiding:

Wie roddelt er nu niet? Vooral als we eigenlijk jaloers zijn.

Het is best lekker om even je ongezouten mening te geven over een ander. Toch weten we dat dit niet hoort. Als iemand ergens goed in is, kan je beter blij voor hem of haar zijn.

Dit spel gaat over jouw talenten en de talenten van de andere deelnemers. Jij moet bepalen of je blij bent met wat een ander kan of juist niet. Hoe doe je dat? Door of een

‘praise’ te maken over hoe goed iemand wel niet is met zijn talent, of als je jaloers bent: een ‘dis’ of ‘roast’ te maken over het talent van de ander.

In dit spel deel je ‘jouw grootste talent’. Ook de andere deelnemers delen hun talenten. Als je alle talenten ziet

(16)

moet je beslissen welk talent of welke speler je kiest om een ‘praise’ of een ‘roast/dis’ over te maken. Je mag er maar eentje kiezen.

Voorbereiding:

● Bepaal welk talent je gaat delen in de groepsapp.

(Mijn talent is ‘...’) Kies er eentje waarvan je het niet erg vind om eventueel flink commentaar op te krijgen. Tip: Kies GEEN dingen die met je uiterlijk of met je persoonlijkheid te maken hebben.

Spelen

● Tijd bijhouden

● Ondertussen appen

Spelverloop:

● De spelleider nodigt alle deelnemers uit op zijn of haar talent te delen in de groepsapp.

● Alle deelnemers kiezen één talent van een andere deelnemer en de naam van deze deelnemer en appen zijn of haar naam naar de de spelleider + het woord ‘praise’ of ‘roast/dis’

● Als alle spelers hebben gekozen - en de berichten bij de spelleider zijn - start het spel.

● De spelleider nodigt elke speler uit (één voor één) om in 30 seconden via een ‘voice-bericht’ de

‘praise’ of ‘roast/dis’ te plaatsen.

● Andere spelers mogen vervolgens hun steun en medeleven uiten onder het berichtje;

● Als alle deelnemers hun ‘praise’ of ‘roast’ hebben geplaatst is de spelfase van deze ronde voorbij en gaan we naar de puntentelling/tussenstand.

Punten verdelen

● Volgorde in deze challenge

● Verzetten pionnen op bord

● Tussenstand

Puntentelling:

● Het is natuurlijk leuk om een ‘roast/dis’ te doen.

Maar omdat het eigenlijk verkeerd is, kost dit één punt. Degene die het mikpunt van de ‘roast/dis’ is verdient 1 punt.

● Men kan er ook voor kiezen om een ‘praise’ te doen. Omdat je dan goed bezig bent, verdien je hier zelf 1 punt mee. Degene die de hemel in wordt geprezen, verdient ook 1 punt.

● Zondebok: er is een bonus te verdienen in dit spel.

Als een talent het mikpunt is van meeste

‘roasts/dissen’, verdient hij/zij 2 bonuspunten! Als er een gelijk aantal spelers is met de meeste ‘roasts’

krijgen die allemaal de twee bonuspunten.

Tussenstand:

● als iedereen is geweest, telt de spelleider de punten en appt in de groepsapp hoeveel punten iedereen heeft verdient.

● vervolgens verwerkt de spelleider de punten op het speelbord, maakt een foto van het speelbord en appt dit naar de deelnemers zodat de tussenstand bekend is.

(17)

SPEL 5 PILATUS

Script om voor te lezen in stream of te kijken in video.

https://vimeo.com/40325938 2

Hé hoe staat het ervoor, aan het winnen, of sta je achter?

Wij zijn nu halverwege deze PaasChallenge dus het kan nog alle kanten op gaan. Laten wij snel gaan kijken wat deze PaasChallenge nu voor jullie in petto heeft.

Bijbelverhaal Nadat Jezus door de hogepriesters is veroordeeld, wordt hij naar het Romeinse gerechtsgebouw gebracht. Daar zit Pilatus de Romeinse bestuurder klaar om Jezus te

veroordelen. Hij laat uit alles blijken dat hij de macht heeft.

Hij zit op de troon, hij vernedert Jezus, laat hem martelen, hij bespot hem zelfs door Jezus een doornenkroon op te zetten.

Jezus vecht of scheld echter niet terug. Hij laat het over zich heen komen. Hij wil geen koning zijn zoals Pilatus dat is. Machtsspelletje zijn alleen voor mensen met hoogmoed.

Emotie Hoogmoed en arrogantie komen vaak voor als mensen zich beter voelen dan anderen, bijv. door een machtspositie te hebben. Daardoor maken ze vaak misbruik van die positie en zullen ze andere mensen als mindere behandelen.

Eigenlijk weten ze niet hoe ze goed moeten omgaan met hun hoge positie.

Jezus geeft ons iets heel anders: Hij zegt blijf nederig en dien de mensen waar je leiding aan geeft. Macht is niet om te misbruiken, maar om andere te helpen en juist hen te dienen die het nodig hebben.

Speluitleg Denk nu even na: waar in jouw huis zijn de meeste boeken te vinden?

Je gaat zo namelijk een troon maken met die boeken.

Stapel de boeken op zo’n manier op elkaar dat je er ook op kunt gaan zitten.

Je hebt 3 minuten voor deze uitdaging. Let weer op je tijd.

Tip: gebruik je ‘assistent’ om je te helpen met de boeken.

Maak een foto van jezelf terwijl je op je troon zit. Zorg dat je een meetlint of iets dergelijks laat zien zodat iedereen ziet hoe hoog jouw troon is geworden. De winnaar is namelijk degene met de hoogste ‘boekentroon’ waar je ook nog op kunt blijven zitten.

Puntentelling

Tussenstand

De puntentelling.

De hoogste ‘boekentroon’ krijgt 5 punten.

De tweede 3 punten

(18)

Startsignaal

De derde 2 punten

De overige spelers 1 punt.

Wederom verzet de spelleiding de pionnen en appt een foto naar de deelnemers. Hij/zij geeft daarna de tussenstand door via de groepsapp.

Nou bouwers, aan de slag, mag de beste koning winnen!

(ONDERSTAANDE INFORMATIE IS TOELICHTING VOOR DE LEIDING)

Bijbelverhaal in 1 minuut

● Welk bijbelse verhaal en/of bijbels karakter komen we tegen in dit

spelonderdeel?

Wanneer Jezus voor Pilatus verschijnt laat Pilatus op allerlei manier blijken dat hij de macht heeft. Hij zit op de troon, hij vernedert Jezus, laat hem martelen, hij bespot hem door Jezus te verkleden.

Jezus gaat echter niet terugvechten, terug schelden. Hij laat het over zich heen komen. Hij wil geen koning zijn zoals Pilatus dat is. Machtsspelletjes zijn alleen voor mensen met hoogmoed.

Emotie in 1 minuut

● Welke emotie speelt hier een rol?

● Welke geschenk zet Jezus hier

tegenover? (Welke emotie/waarde)

Hoogmoed komt voor als mensen op een machtspositie komen. Dan gaan ze vaak misbruik maken van die positie en andere mensen als mindere behandelen. Eigenlijk weten ze niet hoe ze moeten omgaan met hun hoge positie.

Jezus geeft ons iets heel anders: Hij zegt blijf nederig en dien de mensen waar je leiding aan geeft. Macht is niet om te misbruiken, maar om andere te helpen die het nodig hebben.

Spel uitleg 1 minuut

● Wat doen/wanneer is het goed?

● Hoeveel tijd?

● Hoe bewijzen?

Denk even na: waar staan in huis de meeste boeken?

Je gaat een troon maken van boeken. Stapel boeken op zo’n manier op elkaar dat je er ook nog op kunt gaan zitten.

Je hebt 3 minuten.

Maak een foto van jezelf op de troon. De winnaar is de hoogste ‘boekentroon’ waar je ook nog op kunt blijven zitten.

Bewijs: foto op ‘boekentroon’, met centimeter meetlint voor de hoogte.

Spelen

● Tijd bijhouden

● Ondertussen appen

3 minuten

Punten verdelen

● Volgorde in deze challenge

● Verzetten pionnen op bord

● Tussenstand

De hoogste ‘boekentroon’ krijgt 5 punten.

De tweede 3 punten De derde 2 punten

De overige spelers 1 punt.

Verzet de pionnen. App een foto naar de deelnemers.

Lees de tussenstand voor.

(19)

SPEL 6 DOBBELEN

Script om voor te lezen in stream of te kijken in video.

https://vimeo.com/40326121 2/6bb909d2c2

En heb je zojuist een machtige troon gebouwd, of viel je troon telkens om door je hoogmoed omdat je hoger en hoger wilde komen? Wie weet sta je nu nog verder voor op anderen en denk je dat je de winst wel in handen hebt. Nou dan heb ik nieuws voor je, het lot kan zo gaan draaien... en jouw positie in deze PaasChallenge doen keren.

Bijbelverhaal Nadat Jezus veroordeeld is door Pilatus en zijn kruis moest dragen naar de heuvel Golgotha, wordt hij daar aan het kruis genageld. Wat een lot voor iemand die het niet verdiende. Wanneer Jezus aan het kruis hangt, wordt zijn kleding die heel wat waard was ook nog eens verloot door de gokkende Romeinse soldaten in een dobbelspel.

Jezus moet zijn lot aan het kruis dus ondergaan. Hij kan en wil er niets meer aan veranderen.

Emotie Soms treft het lot je, zeggen we wel eens. Dan gebeurt er iets in je leven waar je geen controle over hebt en wat vaak ingrijpend is. Dit kan positief uitpakken, maar vaak ook negatief.

Als iets buiten je controle ligt, dan is je blijven verzetten tegen het onvermijdelijk zinloos. Je kunt het niet

veranderen. Jezus laat ons echter zien, dat je wel vrede kunt hebben met het onvermijdelijke, aanvaarding en acceptatie over wat je overkomt. Jij hebt dus ook de keus om jouw situatie te aanvaarden.

Speluitleg In dit spel overkomt de groep een ‘oncontroleerbare gebeurtenis’: iemand van jullie wordt getroffen door een ramp en in dit spel 5 stappen achteruit gezet… maar wie zal het lot treffen?

Om te bepalen wie deze ramp overkomt, gooi ik zo één keer met 2 dobbelstenen (of met een online dobbelsteen of app) en tel de getallen van deze worp bij elkaar op. Dat getal is het kansgetal. Degene die voorop loopt in het spel heeft de meeste kans om getroffen te worden door de ramp.

Deze koploper krijgt het ‘kansgetal 7’ toegewezen. Is het totaal van de twee dobbelstenen dus 7, dan gaat degene die voorop loopt 5 stappen achteruit. (Staan er meer gelijk op kop dan krijgen ze alle 7 toegewezen.)

De toewijzing van jouw kansgetal is als volgt: op volgorde waarin je op het scorebord staat:

Nr. 1 krijgt kansgetal 7 Nr. 2 krijgt kansgetal 6

(20)

Nr. 3 krijgt kansgetal 8 Nr. 4 krijgt kansgetal 5 Nr. 5 krijgt kansgetal 9 Nr. 6 krijgt kansgetal 4 Nr. 7 krijgt kansgetal 10 Nr. 8 krijgt kansgetal 3

Nr. 9 en 10 krijgen kansgetal 11

Wordt jouw kansgetal gegooid dan ga je vijf stappen achteruit. Gooi ik echter een 2 of 12, dan wisselt de hele groep om. De nummer 1 wordt dan laatste en laatste eerste. Nr. 2 wordt een-na-laatste en een-na-laatste wordt tweede, etc.

(Bij minder dan 10 spelers: dan gooi ik bij een misser net zo lang door totdat er iemand wel getroffen wordt door de ramp.)

Puntentelling

Tussenstand

Startsignaal

De puntentelling is simpel. Verzet alleen de pion (5 stappen naar achter) van degene die wordt getroffen door de ramp.

Jullie krijgen de tussenstand weer in de app van de groepsleiding.

Kan jij omgaan met de speling van het lot? We gaan het zien!

(ONDERSTAANDE INFORMATIE IS TOELICHTING VOOR DE LEIDING)

Bijbelverhaal in 1 minuut

● Welk bijbelse verhaal en/of bijbels karakter komen we tegen in dit spelonderdeel?

Wanneer Jezus aan het kruis hangt, wordt zijn jas die heel wat waard is, verloot door dobbelende soldaten.

Jezus moet zijn lot ondergaan. Hij kan of wil er niets meer aan veranderen.

Emotie in 1 minuut

● Welke emotie speelt hier een rol?

● Welke geschenk zet Jezus hier

tegenover? (Welke emotie/waarde)

Soms treft het lot je. Heel veel gebeurtenissen in je leven heb je niet onder controle.

Als iets buiten je controle ligt, dan is je blijven verzetten tegen het onvermijdelijk zinloos. Jezus laat echter zien, dat je vrede kunt hebben met het onvermijdelijke, aanvaarding en acceptatie hebben bij wat je overkomt. Jij hebt dus ook de keus om de situatie te accepteren.

Spel uitleg 1 minuut

● Wat doen/wanneer is het goed?

● Hoeveel tijd?

● Hoe bewijzen?

Er komt een ‘ramp’: iemand van jullie wordt getroffen door een ramp en in dit spel 5 stappen achteruit gezet… maar wie?

Om te bepalen wie de ramp overkomt gooi je met 2 dobbelstenen. Degene die voorop loopt heeft de meeste kans om getroffen te worden door de ramp. Deze krijgt het

‘kansgetal 7’ toegewezen. Is het totaal van de twee dobbelstenen 7, dan gaat degene die voorop loopt 5

(21)

stappen achteruit. (Staan er 2 vooraan dan krijgen ze beide 7 toegewezen.)

De toewijzing kans is als volgt, op volgorde waarin ze op het scorebord staan:

Nr. 1 krijgt kansgetal 7 (voorste speler gaat vijf stappen achteruit wanneer je met 2 dobbelstenen samen 7 gooit) Nr. 2 krijgt kansgetal 6 (tweede speler gaat vijf stappen achteruit wanneer je met 2 dobbelstenen samen 6 gooit) Nr. 3 krijgt kansgetal 8 (derde speler gaat vijf stappen achteruit wanneer je met 2 dobbelstenen samen 8 gooit) Nr. 4 krijgt kansgetal 5 (vierde speler gaat vijf stappen achteruit wanneer je met 2 dobbelstenen samen 5 gooit) Nr. 5 krijgt kansgetal 9 (vijfde speler gaat vijf stappen achteruit wanneer je met 2 dobbelstenen samen 9 gooit) Nr. 6 krijgt kansgetal 4 (zesde speler gaat vijf stappen achteruit wanneer je met 2 dobbelstenen samen 4 gooit) Nr. 7 krijgt kansgetal 10 (zevende speler gaat vijf stappen achteruit wanneer je met 2 dobbelstenen samen 10 gooit) Nr. 8 krijgt kansgetal 3 (achtste speler gaat vijf stappen achteruit wanneer je met 2 dobbelstenen samen 8 gooit) Nr. 9 en 10 krijgt kansgetal 11 (negende en tiende speler gaat vijf stappen achteruit wanneer je met 2 dobbelstenen samen 11 gooit)

Gooi je 2 of 12 > Dan wisselt de hele eerste helft met de tweede. De nummer 1 wordt dan laatste en laatste eerste.

Nr. 2 wordt een-na-laatste en een-na-laatste wordt tweede, etc.

Bij minder spelers gooi je bij een misser net zo lang totdat er iemand getroffen wordt door de ramp.

Spelen

● Tijd bijhouden

● Ondertussen appen

App een foto van de worp.

Punten verdelen

● Volgorde in deze challenge

● Verzetten pionnen op bord

● Tussenstand

Verzet de pion (vijf stappen naar achter) van degene die wordt getroffen door de ramp.

App een tussenstand als foto naar de deelnemers.

Lees de tussenstand voor.

(22)

SPEL 7 KRUISIGING

Script om voor te lezen in stream of te kijken in video.

https://vimeo.com/40326223 0/146feb3e4f

Had je geluk of was het lot je minder goed gezind? Maar wie er ook is getroffen, je kon er niks aan veranderen. In dit onderdeel echter heb je wel weer de touwtjes in handen.

Tenminste als je onder tijdsdruk je koppie er bij kan houden.

Bijbelverhaal In het paasverhaal hebben we gezien dat Jezus is verraden, verhoord en vervolgens is gekruisigd. Zijn kruisdood is cruciaal in het christelijk geloof. En het kruis zelf is daardoor het symbool geworden voor christenen.

Je zou kunnen zeggen dat het kruis bestaat uit 2 lijnen. De verticale lijn staat daarbij voor de relatie tussen hemel en aarde. En de horizontale lijn staat symbool voor de relatie met de mensheid.

Met symbolen kun je een taal spreken. Denk maar eens aan de emoticons op whatsApp. Welke symbolen

gebruiken jullie waarschijnlijk zelf dagelijks om iets duidelijk te maken?

Emotie De kruisiging van Jezus moet een vreselijke gebeurtenis zijn geweest voor alle toeschouwers, als iets uit een horrorfilm.

Jezus laat zien dat er ondanks deze vreselijke gebeurtenis ook vergeving mogelijk is. En hij toont liefde in plaats van haat tegen de mensen die hem dit hebben aangedaan. Zo ook kunnen wij anderen vergeven en liefde tonen in plaats van haat koesteren, in moeilijke tijden en bij vreselijke gebeurtenissen.

Speluitleg In dit spel wordt het verhaal van de kruisiging van Jezus verteld door middel van symbolen. De symbolen vormen een rebus. Als je de rebus oplost, lees je het verhaal.

Je ontvangt zo verschillende rebussen één voor één in de groepsapp die je zo snel mogelijk moet oplossen. De volgende rebus wordt verstuurd, als de vorige is geraden of als de tijd verstreken is. Je hebt namelijk maximaal 2 minuten per rebus! Niet geraden? Dan krijg je het antwoord van de spelleiding.

Er zijn in totaal 8 rebussen. En…. als jullie heel goed zijn heb ik er nog een paar extra voor de verdieping!

Degene die het snelst reageert met de juiste oplossing, wint die rebus. Zo kan er bij elke rebus dus een andere winnaar zijn.

(23)

Puntentelling

Tussenstand

Startsignaal

Als alle rebussen voorbij zijn gekomen. worden de punten verdeeld.

Bij elke rebus is een winnaar. De spelleiding zet de pion van die speler 1 stap vooruit op het scorebord voor elk keer dat hij/zij als eerste het juiste antwoord gaf.

Daarna ontvang je weer een foto met de tussenstand en wordt de tussenstand voorgelezen.

Het gaat erom spannen dus nu, denk goed na, maar wacht niet te lang. Succes!

(ONDERSTAANDE INFORMATIE IS TOELICHTING VOOR DE LEIDING)

Bijbelverhaal in 1 minuut

● Welk bijbelse verhaal en/of bijbels karakter komen we tegen in dit spelonderdeel?

Jezus wordt aan een kruis gehangen. Het kruis is een bekend symbool geworden voor christenen. De verticale lijn staat voor de relatie tussen hemel en aarde. De horizontale lijn staat symbool voor de relatie met de mensheid. Met symbolen kun je een taal spreken. Denk eens aan de emoticons op whatsApp. Welke symbolen gebruiken wij (misschien wel dagelijks) om iets duidelijk te maken?

Emotie in 1 minuut

● Welke emotie speelt hier een rol?

● Welke geschenk zet Jezus hier

tegenover? (Welke emotie/waarde)

De kruisiging van Jezus moet een vreselijke gebeurtenis zijn geweest voor toeschouwers, als een horrorfilm.

Jezus laat zien dat er ondanks deze vreselijke gebeurtenis ook vergeving mogelijk is en liefde in plaats van haat tegen de mensen die hem dit hebben aangedaan. Zo ook kunnen wij anderen vergeven en liefde tonen in plaats van haat in moeilijke tijden en vreselijke gebeurtenissen.

Spel uitleg 1 minuut

● Wat doen/wanneer is het goed?

● Hoeveel tijd?

● Hoe bewijzen?

Het verhaal van de kruisiging van Jezus wordt verteld door middel van symbolen. De symbolen vormen een rebus. Als je de rebus oplost, lees je het verhaal.

De spelleider maakt van elke rebus een foto en plaatst deze één voor één in de groepsapp (Je kunt vooraf de foto’s al maken, dan staat alles klaar). De volgende rebus wordt verstuurd, als de vorige is geraden. Houd maximaal 2 minuten aan per rebus. Niet geraden? Geef dan zelf het antwoord en ga door naar de volgende rebus.

Er zijn in totaal 8 rebussen. Om het moeilijker te maken hebben we er nog enkele extra bij gedaan!

Degene die het snelst reageert met de juiste oplossing, wint. Bij elke rebus kan er dus een andere winnaar zijn.

(24)
(25)

(ONDERSTAANDE INFORMATIE IS TOELICHTING VOOR DE LEIDING)

Spelen

● Tijd bijhouden

● Ondertussen appen

Verstuur de foto’s van de rebussen één voor één. De volgende rebus wordt verstuurd, als de vorige is geraden (of als de 2 minuten voorbij zijn).

Punten verdelen

● Volgorde in deze challenge

● Verzetten pionnen op bord

● Tussenstand

Als alle rebussen voorbij zijn gekomen (8 of 12 rebussen), worden de punten verdeeld.

Bij elke rebus kan een winnaar zijn. Zet de pion 1 stap vooruit op het scorebord voor elke keer dat iemand als eerst het juiste antwoord heeft gegeven.

App een tussenstand als foto naar de deelnemers.

Lees de tussenstand voor.

(26)

SPEL 8

ENGELEN

Script om voor te lezen in stream of te kijken in video.

https://vimeo.com/403263715/5 f1c73d77c

Zo knappe koppen, hebben jullie het paasverhaal weten te ontcijferen?

Het is zover, het allerlaatste onderdeel van deze PaasChallenge 2020.

Hier kun je nog eenmaal laten zien wat jij in huis hebt! En dit keer doe je het niet alleen voor jezelf. Nee, in dit onderdeel gaat het erom wat jij voor een ander kan doen.

Maar laten wij eerst nog voor de laatste keer terug stappen in de tijd, naar het paasverhaal.

Bijbelverhaal Zoals jullie waarschijnlijk wel weten eindigt het paasverhaal gelukkig niet met de kruisiging. Nee, Pasen gaat juist over opstanding, een nieuwe start, de toekomst.

Wanneer Jezus op Pasen uit de dood opstaat en zijn graf dus leeg is, dan is dit niet te bevatten voor velen. Hoe kan dat nou? Zelfs de volgelingen van Jezus geloven dit eerst helemaal niet. Ze denken dat Jezus’ lichaam gestolen is. Er heerst complete verwarring.

Dan zijn er de engelen bij het lege graf als goede

boodschappers. Ze geven duidelijkheid in de verwarring en wijzen op de opstanding van Jezus. Hij is niet dood, hij is opgestaan. Er is een nieuwe start gemaakt, de toekomst breekt aan!

Emotie Net zoals de discipelen kun je, als je geconfronteerd wordt met nieuwe, spannende of onduidelijke situaties, onzeker of verward worden. Je bent niet zeker over jezelf of over wat je nu moet doen.

Jezus wijst je de weg. Hij leidt je zeker door nieuwe en verwarrende situaties waarin je onzeker of verward kunt zijn. Maar hij laat daarin ook zien welke kant je op moet.

Dat is nu juist geloven! Niet alles zeker weten, maar Jezus vertrouwen dat hij de juiste weg met je gaat in je leven.

Speluitleg Voor dit laatste spel, pak je heel veel paaseieren en ga er mee naar het huis van je buren. Check natuurlijk even welke buren thuis zijn!

Oh ja, de opdracht moet natuurlijk ‘corona-proof’ zijn en dus:

● Ga niet naar buiten als je ziek bent.

● Zorg dat je 1,5 m afstand houdt van anderen.

● En raak je de paaseieren met een schone handschoen aan.

Leg zo een laken of kleedje neer voor de voordeur vd buren. Leg daarna met een handschoen aan de paaseieren

(27)

neer in de vorm van een lieve of aardige boodschap voor je buren. Zoals “Lief!” “Mazzel” “Groetjes” of een andere supertoffe tekst.

Bel dan aan en ga op ruime afstand staan! En doe dan natuurlijk de PaasChallenge groetjes!

Je hebt hiervoor 10 minuten!

Maak van jouw “paaseieren tekst” een foto als bewijs! En app die in de groepsapp. Wie het eerste de foto appt is winnaar van spel 8.

Puntentelling

Tussenstand

De puntentelling.

De eerste paaseieren-boodschap-bij-de-buren krijgt 5 punten.

De tweede 3 punten De derde 2 punten

De overige haantjes 1 punt.

Als laatste is er nog een bonus: wie heeft de mooiste paasboodschap gelegd met paaseitjes? Stem allemaal op de mooiste wens. De winnaar krijgt 5 punten extra.

De leiding verzet jullie pionnen. En appt een foto naar de deelnemers.

(ONDERSTAANDE INFORMATIE IS TOELICHTING VOOR DE LEIDING)

Bijbelverhaal in 1 minuut

● Welk bijbelse verhaal en/of bijbels karakter komen we tegen in dit spelonderdeel?

Wanneer Jezus op Pasen uit de dood opstaat dan geloven de volgelingen van Jezus dit eerst helemaal niet. Ze denken dat Jezus’ lichaam gestolen is. Er heerst complete verwarring.

De engelen bij het graf zijn een soort goede

boodschappers. Ze geven duidelijkheid in de verwarring en wijzen op de opstanding van Jezus. Hij is niet dood, hij is opgestaan.

Emotie in 1 minuut

● Welke emotie speelt hier een rol?

● Welke geschenk zet Jezus hier

tegenover? (Welke emotie/waarde)

In een nieuwe, spannende of onduidelijke situatie kun je onzeker of verward worden. Je bent niet zeker over jezelf of over wat je nu moet doen.

Jezus wijst je de weg. Hij brengt je zeker in nieuwe en verwarrende situatie waarin je onzeker of verward kunt zijn.

Maar hij laat ook zien welke kant je op moet.

Dat is geloof! Niet alles zeker weten, maar Jezus vertrouwen dat hij de juiste weg met je gaat in je leven.

(28)

Spel uitleg 1 minuut

● Wat doen/wanneer is het goed?

● Hoeveel tijd?

● Hoe bewijzen?

Pak heel veel paaseieren en ga er mee naar het huis van je buren. Check natuurlijk even of je buren thuis zijn! Oh ja, de opdracht moet natuurlijk ‘corona-proof’ zijn en dus:

● niet naar buiten als je ziek bent;

● afstand houden;

● paaseieren met handschoen neerleggen.

Leg een laken of kleedje neer voor de voordeur. Leg met een handschoen aan de paaseieren neer in de vorm van een lieve of aardige boodschap voor je buren. “Lief!”

“Mazzel” “Groetjes” of een andere super toffe tekst.

Bel aan en ga op ruime afstand staan! En doe dan natuurlijk de PaasChallenge groetjes!

10 minuten

Maak als bewijs een foto! En app die! Wie het eerste de foto appt is winnaar!

Spelen

● Tijd bijhouden

● Ondertussen appen

10 minuten

Punten verdelen

● Volgorde in deze challenge

● Verzetten pionnen op bord

● Tussenstand

De eerste paaseieren-boodschap-bij-de-buren krijgt 5 punten.

De tweede 3 punten De derde 2 punten

De overige deelnemers 1 punt.

En daarna nog een jury bonus: wie heeft de mooiste paasboodschap gelegd met paaseitjes? stem allemaal op de mooiste wens. De winnaar krijgt 5 extra punten.

Verzet de pionnen. App een foto naar de deelnemers.

Eindstand Lees de eindstand voor. Maak hier natuurlijk iets moois van.

Bouw nu een online feestje met elkaar en geef de

laatste/verliezer een paar extra digitale knuffels omdat jullie zoveel van elkaar houden.

En denk aan de boodschap van Pasen: Jezus haalt je niet weg uit de angst of welke andere vorm van lijden. Hij geeft je allerlei gaven om er mee om te gaan: WEES NIET BANG!

(29)

Afsluiting PaasChallenge 2020

Startsignaal

Als jullie klaar zijn met deze challenge, wordt de eindstand bekend gemaakt door jullie spelleiding.

Maak er daarna een online feestje van met elkaar en geef de laatste/verliezer een paar extra digitale knuffels omdat jullie zoveel van elkaar houden!

En onthoud de boodschap van Pasen:

“Jezus haalt je niet weg uit de angst of welke andere vorm van lijden. Hij geeft je allerlei gaven om er mee om te gaan:

WEES NIET BANG!”

Dan rest mij nog een ding. Hartelijk dank voor jullie

deelname aan deze PaasChallenge! Ik heb enorm genoten en wens jullie goede paasdagen toe! En natuurlijk zet hem nog een keer op in dit laatste spel van... PaasChallenge 2020!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Op 16 september 2011 (16-9-11) zetten ze niet alleen een fantastische sportieve prestatie neer, maar zamelen daarmee ook een zo hoog mogelijk bedrag in voor de Vlaamse Liga

Afhankelijk van wat er is afgesproken, kun je beoordeeld worden door je praktijkopleider en door een officiële beoordelaar die aangewezen is door de school.. De

B-P Kan 2- en 3- dimensionale tekeningen tekenen met een tekeninformatiesysteem B-P Kan technische tekeningen en schema’s lezen voor het werkveld B-P Kan relevante normen

Geen mens zult Gij vergeten dank zij Jezus Christus, uw Zoon, die Gij hebt voortgebracht en uitgezonden hebt om tranen te drogen van mensen die geslagen zijn, om het hart te helen

Het Fonds en de Administrateur worden hierbij aangemerkt als verwer- kingsverantwoordelijken en ieder van de Partijen wordt hierbij aangemerkt als verwerker ten behoeve van, en

B Kan het juiste handgereedschap gebruiken en toepassen B Kan het juiste klimmaterialen gebruiken en toepassen B-P Kan technieken voor het bewerken van elektrotechnische

Pijn is moeilijk en ons instinct is dat we er vanaf willen, zo snel mogelijk! Maar de ervaring leert dat als je de emotionele pijn leert verdragen, je ook leert dat het weer over

Aan het einde van het spel blijkt dat Jezus ons geen volmaakte wereld geeft, maar een wereld vol met zijn “manier van leven”7. Dus met vrede ondanks haat , met vertrouwen ondanks