• No results found

2007-01-22 : het koningsglas in de Sint Janskerk

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "2007-01-22 : het koningsglas in de Sint Janskerk"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

2007-01-22 : het koningsglas in de Sint Janskerk

Spreker: Henny van Dolder-de Wit.

Voor het verhaal over het Koningsglas ontving Henny van Dolder in 2004 de Walvisprijs van de Stichting Vrienden van Archief en Librije. Het werd gepubliceerd in de 'Schatkamer' van juli 2004. Een uitgebreide versie verscheen in 2005 in het boek 'The Seventh Window' (een Engelse uitgave

onder redactie van Wim de Groot).

In deze eerste lezing van 2007 wordt het feit herdacht dat het zogenaamde 'koningsglas' in de Sint Janskerk 450 jaar geleden werd geplaatst. Glas nr. 7 van de Sint Janskerk toont de inwijding van de tempel door koning Salomo en het Laatste Avondmaal. Het glas is in 1557 gemaakt door Dirck Crabeth en door Philips II (vandaar de titel koningsglas) geschonken aan Gouda. Zowel Philips als zijn Engelse gemalin Queen Mary Tudor (Bloody Mary) zijn op het glas afgebeeld. Het is één van de twee grootste glazen in de kerk, bijna 20 meter hoog. Het heeft door de eeuwen heen veel te lijden gehad van extreme weersomstandigheden. De voorstelling in het bovenste gedeelte was zelfs 120 jaar lang niet te zien doordat het na een hevige storm was uitgewaaid en vervangen door blank glas. Maar anno 2007 staat het glas er als nieuw bij.

We volgen de gebroeders Dirck en Wouter Crabeth bij hun werkzaamheden in de kerk en na hen de latere glazeniers, die met het onderhoud worden belast. Omstreeks 1740 breekt een donkere periode aan: de glasschilderkunst raakt uit de mode en ook de Goudse Glazen komen in de gevarenzone. Maar juist dan zoekt het kerkbestuur contact met een Brusselse glazenier, die van 1748 tot 1766 met zijn zoons een grootscheepse restauratie verricht.

Ondanks de degelijke aanpak van de firma De Angelis slaat tegen het einde

van de achttiende eeuw het verval weer toe. In 1790 ondervinden de glazen in de noordzijde van de kerk ernstige schade door storm en hagelbuien. Enkele kerkbedienden vervangen, waar nodig, het vergane lood en verven met olieverf de verdwenen details wat bij. Tegelijk met een hernieuwde belangstelling voor oude ambachten, ook dat van glasschilderkunst, melden zich vanaf begin 1800 'kunstenaars' die aanbieden de glazen te restaureren. Halverwege de negentiende eeuw keert het tij: er komt per glas een kleine subsidie van het Rijk beschikbaar.

Pas aan het begin van de twintigste eeuw komt er een grote restauratie van de glazen op gang, die tot 1936 zal duren. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw wordt aan de buitenzijde

beschermend glas aangebracht, dat een perfecte beveiliging biedt. In november 2003 is het Koningsglas door een brand aan de buitenkant van de Sint Jan beschadigd geraakt. Waarschijnlijk werd een bouwkeet, die tegen de kerk aan stond, door onverlaten aangestoken; door de hitte is het glas aangetast.

Henny van Dolder staat aan de hand van lichtbeelden stil bij de geschiedenis van de totstandkoming, van de schenkers en van de restauratie van dit prachtige glas.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

58 Deze kosten worden getoetst aan een redelijkheidscriterium, waarbij de kosten die gemaakt zijn voor andere doelen dan voor het behalen van het voordeel,

Steeds meer waarnemingen An- derzijds duiden deze gegevens, samen met alle andere waarnemingen, ontegenspreke- lijk op lokale vestiging – terwijl we daarover, tot minder dan

Ouders verwoorden verschillende essentiële aspecten in de grondhouding die zij verwachten van professionele hulpverleners: de vragen en wensen van ouders ernstig

Veel van dit materiaal is heden ten dage voor de bouw in- teressant; tras, gemalen tuf is zeer geschikt als specie voor waterdicht metselwerk.. Bims, puimsteenkorrels tot

Na aanleiding van bogenoemde wetsvereistes moet daar dus vir 'n openbare inrigting vir hoer onderwys finansiele jaarstate opgestel word wat voldoen aan die vereistes gestel

Zo zijn de deelnemers van de Beweegkuur gemiddeld jonger en hebben ze vaker een lage sociaaleconomische status in vergelijking met deelnemers van Slimmer en CooL. Meer

De geestelijk volwassen dienaars van de kerk, zij die in het leiderschap zitten, zijn er om ons toe te rusten “opdat wij geen kleine kinderen meer zouden zijn, heen en weer

Wat ter wereld ziet God dan toch in de mens, Dat Hij wordt de ‘Man aan het kruis’.. De Farizeeërs samen, ja ze kijken