Technische tekeningen
Elektrisch en elektronisch gedeelte H-brug
Figuur 1: H-brug
De H-brug is een schakeling zodat we de stroom in 2 richtingen door de motor
kunnen doen lopen. Hierdoor kunnen we van draairichting veranderen. De diodes die over de schakeling staan zijn shockleydiodes dit zijn zeer snelle diodes. Ze zorgen er namelijk voor dat inductiestromen, opgewekt door de motor, niet door de contactoren
Stuurkring
Figuur 2: stuurschema
We gebruiken contactoren met 3 wisselcontacten dit is echter te weinig dus hebben we over K1 en K2 een extra spoel gezet zodat we 6 wisselcontacten hebben.
Werking
Zodra we op S1 of S2 drukken zal K1/K2 in werking treden waardoor het overneem contact de druk knop overbrugt hierdoor is het niet nodig om de druk knop blijvend in te drukken. De NC van de K2/K1 zal er voor zorgen dat je niet van draairichting kan veranderen. Veranderen van draairichting mag alleen mogelijk zijn wanneer je stilstaat. Anders krijg je een gevaarlijke situatie. De arduino registreer als de mobiel op stil staat en zal op dat moment K4 bekrachtigen, de K4 zorgt er voor dat het overname contact uitvalt en dus ook K1/K2.
Figuur 3: Vermogen kring +snelheid regelaar
Met dit schema gaan we uitleggen hoe je de snelheid kan regelen van de DC motor Dit schema is opgebouwd rond het 555 IC. Dit is een IC dat pulsen genereert. De breedte van deze puls kunnen we regelen met een potentiometer. Die pulsen worden naar de gate van N-kanaals mosfet gestuurd.
Wanneer er tussen de source en de gate van de mosfet een positieve spanning verschil van min 10V zit, zal de mosfet een gesloten schakelaar worden. Door de pulserende spanning op de gate zal de “schakelaar” steeds openen en sluiten. De mosfet zal de stroom door de H-brug en dus ook door de motor onderbreken. Door het “openen en sluiten” van de mosfet zal de gemiddelde spanning over de motor regelbaar zijn. Dit zonder dat het vermogen van de motor wordt aangetast.
Technische tekeningen
Mechanisch gedeelte
Wij hebben gekozen om deze technische tekeningen te maken met solidworks. Dit is een handig programma om zowel 3D als 2D tekeningen met te maken.
We zijn begonnen met onze ideeën op papier te zetten en daaruit een tekening te maken. Eenmaal bij de start van het project botsten we op bepaalde problemen waardoor we de tekeningen regelmatig moesten bijwerken.
3D-tekeningen met nummering van de parts
Nummering informatie
Nummer 1 : L-vorm
Nummer 2 : achterkant bescherming wielen
Nummer 3 : achterwiel as
Nummer 4 : inschuiven rem
Nummer 5 : achterwiel
Nummer 6 : verbindingsstuk voorkant met achterkant
Nummer 7 : voorwiel as
Nummer 8 : voorwiel
Nummer 9 : blok 1 U-vorm
Nummer 10 : blok 2 U-vorm
Nummer 11 : voorkant U-vorm
Nummer 12 : rem
Nummer 13 : stoel steun
Nummer 14 : stoel
Nummer 15 : stoel steun
Nummer 16 : batterysteun
Nummer 17 : as stuur steun
Nummer 18 : as stuur
Nummer 19 : stuur
Nummer 20 : tandwiel
Nummer 21 : steun tandlat
Nummer 22 : voorkant vloerplaat
Nummer 23 : voorkant bovenplaat
Nummer 24 : tandlat
Nummer 25 : voorkant zijkant
Nummer 26 : voorkant met boog
Nummer 27 : voorkant knoppen
Nummer 28 : voorkant knoppen schuine zijde
Nummer 29 : voorkant knoppen zijkant