• No results found

Het gebruik om in processies op te stappen is zeer oud. En in lang vervlogen tijden keek men op

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Het gebruik om in processies op te stappen is zeer oud. En in lang vervlogen tijden keek men op"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

137

Met de hemel langs de straten...

H et gebruik om in processies op te stappen is zeer oud. En in lang vervlogen tijden keek men op geen kilometertje meer of minder. Heemkundige Willy Stevens vond documenten van 1613 waaruit blijkt dat de processies van toen liepen van Knesselare tot de omgeving van de kerk van Sint-Joris. Processies waren in die tijd alvast hét evenement van het jaar.

In de optocht werd de pastoor met het Heilig Sacrament met paard en kar rondgereden. Na de wagen liepen jon- ge kerels mee om de paardenmest op te rapen. En een massa volk. Ze trokken naar Sint-Joris, omdat het leen zich toen tot zover uitstrekte.

Dat de Sacramentstraat al wordt vermeld in processtuk- ken van de 16de eeuw (“ant sakrement straetkin” in 1521,

“neffens tsacraments straetkin” in 1548) leert ons dat die processie nog een heel stuk ouder was. De “Grote Pro- cessie” moet hier tegen het einde van de Nieuwe Tijd verdwenen zijn.

De Kruisprocessie

Een ander evenement, dat nog jaarlijks plaatsvindt (weliswaar in beperktere vorm), was de Kruisprocessie.

Op de Kruisdagen, drie dagen op rij in de week van O.L.Heer Hemelvaart, trokken vooral de vele landbou- wers met een groot kruis door de parochie. Op bepaalde plaatsen werd het kruis neergeplaatst en werd er gebe-

den ‘voor de vruchten der aarde’. Telkens werd een an- der parcours afgelegd.

De Landelijke Gilde houdt het embryo van dit gebruik nog in ere op de maandag voor Hemelvaart. Ook nu nog wordt het Kruis rondgedragen, wordt er een “tien- tje” gebeden, is er hier of daar een korte “lezing” en zijn de boeren gezellig samen in een schuur, een hangar of een tent, voor een boerenboterham en koffie.

De “ommegang”

Zoals in heel veel parochies werden ook in Knesselare tweemaal per jaar grote processies gehouden: de eer- ste op de zondag na Sacramentsdag en de tweede op O.L.Vrouw ten Hemelopneming (15 augustus).

Er werd steeds eenzelfde parcours afgelegd: de zoge- naamde “ommegang”: Veldstraat, Aalterseweg, Mo- lenstraat en/of Hoekestraat en Kerkstraat.

5 Via de Kruisprocessie werd onder meer gebeden “voor de vruchten der aarde”.

Hier op stap in de bijna onherkenbare Molenstraat. Op de achtergrond molen Devreese mét wieken...

(2)

138

De kaarskesprocessie

Van recentere datum (1936) is de Kaarskensprocessie, die bij valavond van de kerk naar de Grote Kapel trok.

Toen het traject over de nieuwe Knokseweg wat té ge- vaarlijk werd is dat gebruik stilaan verdwenen. In de ja- ren 1990, de viering van 250 jaar Grote Kapel ging die (overdag) nog een laatste keer uit.

Kleine processie

Elke eerste zondag van de maandging er tot de jaren 1960 ook een kleine processie rond de kerk uit en bij slecht weer binnen in de kerk. Men zong de lita- nie van Onze-Lieve-Vrouw . De jaarlijkse

processie vertrok op De Plaats, na de hoogmis. Vooraan liepen kruis en vaandels, dan volgde een grote groep

van de landelijke gilde te paard, daarna de muziekver- eniging die processiemarsen speelde, vervolgens kwa- men verscheidene parochiale verenigingen en groepen zoals de kajotsters, de boerinnenjeugd en andere, die taferelen uit de bijbel uitbeeldden. Nog andere groe- pen werden gevormd in het klooster en in de scholen.

Tenslotte volgde de “Suisse of Zwies” die de gelovigen voorafging.

Er werd halt gehouden aan de drie versierde kapelle- tjes: één aan de drie linden (nadien afgebroken), één op de hoek van de Veldstraat (ook afgebroken) en één in de Molenstraat (nog bestaand). Die kapelletjes wer- den voor de gelegenheid opgesmukt. Voor de gevel lag een versierd zandtapijt. Daar werd het Allerheiligste een tijdje neergezet. Er volgde een gebed, een lofzang en de zegen.

5 Mooi tafereel op De Plaats: figuranten in de processie. En een heel evenement voor de kinderen en de grote mensen die zich in een andere wereld begaven.

(3)

139

Diverse taferelen werden 3 uitgebeeld. Onze-Lieve-Vrouw van Congo was alvast een doordenker…

5 Waar de processie passeerde, knielden de mensen. Alice “Strobbe” met haar kinderen Marleen, WIllem en Johan.

(4)

140

1 Ook enkele beelden uit de kerk werden meegedragen. 1 Pastoor Bruwiere sluit de processie van 1966 onder de baldakijn.

5 Op het einde kwamen de ruime Hosannagroep, de Sacramentsgilde en de priester die de monstrans droeg onder een baldakijn.

(5)

141

En dan ging de processie verder in de straten die rij- kelijk waren bevlagd en bestrooid met groen (va- rens uit de bossen) en gekleurd strooisel (snippers).

De gelovigen knielden toen het Heilig Sacrament pas- seerde. Achter de ramen brandden in veel huizen de kaarsen.

Wegens het steeds toenemend verkeer kon de gewone ommegang tenslotte niet meer gehouden worden. Pas- toor Boudonck heeft nog enkele jaren een minder druk- ke weg gezocht (langs de H. Sacramentstraat of langs de Hoekestraat), maar uiteindelijk zijn de processies uitgedoofd in de geschiedenis.

1 Pastoor Bruwiere sluit de processie van 1966 onder de baldakijn.

5 Eén van de laatste processies door de Kerkstraat.

1 Benieuwd voor wat de jonge knapen de meeste belangstelling hadden? Jonge kriebels achter de rug van de processienonnetjes.

(6)

136

Begrafenis E.H. Georges Gyselbrecht. Foto Hooft.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Concerncontrol Juli 2020 Algemene Verordening Gegevensbescherming Pagina 9 van 18 De werkzaamheden voor de AVG zijn niet eenmalig maar ze blijven een

Privacy by default houdt in dat u technische en organisatorische maatregelen moet nemen om ervoor te zorgen dat u, als standaard, alléén persoonsgegevens verwerkt die noodzakelijk

Deze proef is aan de ene kant een herhaling van een proef uitgevoerd in het voorjaar maar omdat er in de vorige proef zeer uiteenlopende EC-niveaus en Cl concentraties

Het antwoord moet de volgende strekking hebben (drie van de volgende): − Het gebruik van dozen (onder het 'beeld' / de foto) refereert aan.. reliekschrijnen, waarbij ook vaak

Wie liever een andere route wil volgen, kan hier met de veer- pont de Maas oversteken en over Nederlands grondgebied terugke- ren naar Maaseik.. Deze route werd sprekend Een rondje

De slag die heeft vier uur geduurt Daar nog geen Hollands Bloed om treurt Schep moet ‘t is ons meer gebeurt, De Leeuw is niet vervaart, Heeft nog krullen in zyn staart.. hier op

vaderlanders, om van dit vreemd contrast geen melding te maaken enz. Verder vind ik in mijn kladboekje noch aangeteekend: - dat wij op de hoogte van Panteleria een hoos zagen, die

Woensdag, 17 dito, waaren des morgens nog aan de schots vast en zaagen verscheide viszen; Maar konden daar niet by koomen, door het vriezen van het baay-ys.. Hadden een sloep