• No results found

Inspiratiesessie Vrijetijdsbesteding. 13 maart 2018

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Inspiratiesessie Vrijetijdsbesteding. 13 maart 2018"

Copied!
75
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Inspiratiesessie Vrijetijdsbesteding

13 maart 2018

(2)

Sprekers

Johan Cornelis – burgemeester

Jan Vermeulen - burgemeester

John Lievens - gastspreker

Mat Steyvers - moderator

(3)

Agenda

Intro - burgemeesters

Gastlezing vrijetijdsbesteding-John Lievens

Korte vragenronde

Toelichting interactief gedeelte-Mat Steyvers

Interactief gedeelte werktafels-Tafelbegeleider en publiek

Korte reflectie-Mat Steyvers

(4)

Gastspreker

John Lievens - UGent

(cultuur)Participatie in Vlaanderen:

Trends, inzichten en uitdagingen.

(5)
(6)

(cultuur)Participatie in Vlaanderen:

Trends, inzichten en uitdagingen

John Lievens, 13/03/2018

VAKGROEP SOCIOLOGIE ONDERZOEKSGROEP CUDOS

Kenniscentrum Cultuur- en MediaParticipatie

(7)

BRONNEN

(8)

Participatiesurveys

• Bevraging van grootschalige representatieve steekproeven van Vlamingen tussen 15 en 86 jaar, uitgebreid mondeling

bevraagd bij hen thuis via gestandaardiseerde vragenlijst (gemiddelde duur: ca. 1u15)

– 2004: 2849 respondenten (61% respons): cultuur

– 2009: 3144 respondenten (68% respons): cultuur & sport

– 2014: 3965 respondenten (58% respons): cultuur, media, jeugd & sport

• www.participatiesurvey.be

(9)

• Schriftelijke bevraging in 2008 van representatieve steekproef van

– 1957 Vlamingen (respons 39%)

– 4736 leden van amateurkunstorganisaties (respons 30%)

Amateurkunsten in beeld

(10)

• Cultuur leren smaken:

Bevraging in 2013 van representatieve steekproef in 84 scholen:

– Schriftelijke enquête in de klas bij 5086 leerlingen – Schriftelijke vragenlijst 2002 ouders

– Online vragenlijst 1098 leerkrachten – Online vragenlijst directies

• Diverse publieksonderzoeken:

– opera

– concerten – theater – musea

Andere bronnen

(11)

TRENDS IN INTERNATIONAAL

VERGELIJKEND PERSPECTIEF

(12)

• National endowment for the arts 1982-2002

• Daling: Podiumkunsten, klassieke concerten, musicals, erfgoed

• Sterkere daling bij jongeren

• Opleidingseffecten blijven stabiel

• Musea en Jazz: lichte stijging

• Opera: stabiel

• Pop en rock: geen informatie

‘Indications for a meltdown scenario’ (DiMaggio, 2004)

Participatie in de VS

(13)

2003-2012

-Daling voor alle activiteiten

-Sterkere daling bij jongeren

-Sterkere daling bij hoger opgeleiden

-Stijging gebruik multimedia

Dus: Meltdown scenario

Index (2003=1)

Participatie in de VS

0,6 0,65 0,7 0,75 0,8 0,85 0,9 0,95 1 1,05

2003 2008 2012

Non Musical Plays Musical Plays

Jazz Classical music

Opera Ballet

Other Dance Art Museums

Parks and monuments

(14)

Nederland

0 10 20 30 40 50 60 70

1983 1995 1999 2003 2007

Toneel (beroeps en amateur) Beroepstoneel

Ballet Cabaret

Klassieke muziek Popmuziek

Musea Monumenten

Boeken lezen

(15)

Nederland

Bron: Vinken & IJdens, De slag om de vrije tijd. In: IJdens & Knol (Eds.), Zicht op Actieve cultuurparticipatie 2014, LKCA

(16)

TRENDS IN PUBLIEKE KUNSTEN- EN CULTUURPARTICIPATIE

VLAANDEREN

1. Musea/tentoonstellingen 2. Bioscoopbezoek

3. Podiumkunsten 4. Erfgoedactiviteiten 5. Concerten

(17)

Totale publieke cultuurparticipatie

27,9 26,2 25,2

19,1 20,9 22,1

24 25,3 25,4

29 27,5 27,2

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

2004 2009 2014

0 1--2 3--6 7+

(samenstelling van meer dan 40 activiteiten

—concerten, festivals, podium, musea, film)

(18)

Bioscoopbezoek

18,3% 22,0% 23,1%

23,6% 17,3% 15,7%

0,0%

5,0%

10,0%

15,0%

20,0%

25,0%

30,0%

35,0%

40,0%

45,0%

2004 2009 2014

Incidentele participatie (1-2) Frequente participatie (3+)

39,3% 38,8%

41,9%

(19)

Bioscoop (2014)

Bioscoop (voorbije 6 maanden)

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

15-17 18-25 26-30 31-34 35-54 55-65 66-74 75+

1 of 2 films 3 of meer films

(20)

Musea en tentoonstellingen

Kunstmusea en - tentoonstellingen Andere musea en tentoonstellingen

11,9% 12,8% 14,0%

7,3% 5,5%

6,1%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

2004 2009 2014

Incidentele participatie (1-2) Frequente participatie (3+) 19,2%

18,3%

20,1%

12,4%

15,0% 17,1%

4,4%

3,6%

4,2%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

2004 2009 2014

Incidentele participatie (1-2) Frequente participatie (3+) 16,8%

18,6%

21,3%

(21)

Musea en tentoonstellingen (2014)

Kunstmusea Andere

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

15-17 18-25 26-30 31-34 35-54 55-65 66-74 75+

incidenteel (1 of 2) frequent (3 of meer)

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

15-17 18-25 26-30 31-34 35-54 55-65 66-74 75+

incidenteel (1 of 2) frequent (3 of meer)

(22)

Erfgoed

18,9%

25,1%

17,7%

19,8%

23,0%

22,8%

0,0%

10,0%

20,0%

30,0%

40,0%

50,0%

60,0%

2004 2009 2014

Incidentele participatie (1-2) Frequente participatie (3+) 38,7%

48,1%

40,5%

(23)

Erfgoed (2014)

0,0%

10,0%

20,0%

30,0%

40,0%

50,0%

60,0%

15-17 18-25 26-30 31-34 35-54 55-65 66-74 75+

incidenteel (1 of 2) frequent (3 of meer)

(24)

Podiumvoorstellingen

20,3% 23,0%

21,1%

8,6%

8,1%

8,0%

0,0%

5,0%

10,0%

15,0%

20,0%

25,0%

30,0%

35,0%

2004 2009 2014

Frequente participatie (3+) Incidentele participatie (1-2)

31,1%

29,1%

23,1% 24,6%

22,5%

7,1% 7,4%

5,6%

0,0%

5,0%

10,0%

15,0%

20,0%

25,0%

30,0%

35,0%

2004 2009 2014

Frequente participatie (3+) Incidentele participatie (1-2)

28,1%

32,0%

30,2%

Type 1 (theater, dans) Type 2 (musical, show, circus, straattheater, comedy, …)

(25)

Podiumvoorstellingen (2014)

Type 1 (theater, dans) Type 2 (musical, show, circus, straattheater, comedy, …)

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

40%

45%

15-17 18-25 26-30 31-34 35-54 55-65 66-74 75+

frequent (drie of meer voorstellingen) incidenteel (1 of 2 voorstellingen)

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

40%

45%

15-17 18-25 26-30 31-34 35-54 55-65 66-74 75+

frequent (drie of meer voorstellingen) incidenteel (1 of 2 voorstellingen)

(26)

Klassieke concerten

2,5% 2,5% 4,0%

4,1% 4,5% 4,0%

0,0%

5,0%

10,0%

15,0%

20,0%

25,0%

2004 2009 2014

Incidentele participatie (1) Frequente participatie (2+) 7,0%

8,0%

Niet-klassieke concerten

3,3%

6,2%

8,7%

6,5%

9,5%

11,1%

0,0%

5,0%

10,0%

15,0%

20,0%

25,0%

2004 2009 2014

Incidentele participatie (1) Frequente participatie (2+) 19,8%

15,7%

9,8%

Concerten

6,6%

(27)

Klassieke concerten Niet-klassieke concerten

Concerten (2014)

0,0%

5,0%

10,0%

15,0%

20,0%

25,0%

30,0%

35,0%

40,0%

45,0%

50,0%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

40%

45%

50%

15-17 18-25 26-30 31-34 35-54 55-65 66-74 75+

incidenteel (1 concert) frequent (min. 2 concerten)

(28)

Amateurkunstbeoefening

24,8%

28,6%

24,9%

0,00%

5,00%

10,00%

15,00%

20,00%

25,00%

30,00%

35,00%

2004 2009 2014

Minstens maandelijks

(29)

Amateurkunstbeoefening

 Dans

 Beeldexpressie

 Creatief Schijven

 Zang

 Beeldhouwen

 Schilderen

 Toneel  Muziekinstrument

(30)

Amateurkunstbeoefening (2014)

55,3%

42,3%

35,2%

32,1%

24,1% 22,6%

17,2% 16,6%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

15-17 18-25 26-30 31-34 35-54 55-65 66-74 75+

totaal

beeldende kunst dans & toneel muzikaal

(31)

• Duidelijke trends:

– bioscoop: algemene daling + minder frequent, meer incidenteel

• meest uitgesproken bij 15-25 en hoger opgeleiden – populaire podiumvoorstellingen: daling 2014

• vooral bij jongeren en middenleeftijd, stabiel bij 65+

– theater/dans: relatief stabiel

• daling frequente deelname bij jongeren, ouderen iets meer – erfgoed: na piek 2009 in 2014 terug niveau 2004

• alle leeftijden

– kunstmusea: relatief stabiel, maar meer incidenteel i.p.v. frequent

• alle leeftijden, meest uitgesproken bij hoger opgeleiden – andere musea: stijging + meer incidenteel

• alle leeftijden

Trends (1)

(32)

• Duidelijke trends:

– niet-klassieke concerten: beduidende stijging

• alle leeftijden, meest uitgesproken bij hoger opgeleiden – klassieke concerten: stijging, vooral door incidentele deelname

• meest uitgesproken bij 65+ en hoger opgeleiden (frequente deelname daalt bij jongere en middenleeftijden)

– amateurkunstbeoefening: na piek 2009 in 2014 terug niveau 2004

• patroon meest uitgesproken bij 15-25

Trends (2)

(33)

• diepgaander longitudinale analyses 2004-2014 :

– duidelijke verschillen naar leeftijd (los van generatie):

• op oudere leeftijd minder: bioscoop, populaire podiumvoorstellingen, niet-klassieke concerten

• op oudere leeftijd meer: theater/dans, klassiek concert, kunstmusea en -tentoonstellingen, erfgoed

– duidelijke verschillen naar generaties (los van leeftijd):

• jongere generaties meer: bioscoop (1,3x)

• jongere generaties minder: theater/dans (1,3x), kunstmusea (1,4x), klassiek concert (1,8x)

– sociale kloof in cultuurparticipatie blijft onverminderd groot – onverminderd groot belang van cultureel klimaat in ouderlijk

thuismilieu (ouders) en van onderwijs

Trends (3)

(34)

Statistisch verklaringsmodel (illustratie)

(35)

Beïnvloedende factoren

2,0 2,2

1,8 1,9 1,8 1,8

1,6 1,8

1,4 1,6

1,4

0,4 0,4 0,5 0,5 0,5 0,6 0,6 0,7

0,5 0,7 0,9

3,2

2,8 2,6 2,5 2,3

1,8 1,8

1,6 1,6 1,6

1,4

0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5

Ouders participeren aan cultuur

Geen diploma secundair onderwijs (ref. diploma secundair ond.) Diploma hoger onderwijs (ref. diploma secundair ond.)

Oddsratio's multivariate analyses

(36)

Drempels

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

2004 2009 2014

Geografisch Tijdsdruk Financieel Sociaal Info

Interesse

(37)

• Musea

– 47% “het interesseert me gewoon niet”

– 37% “het aanbod interesseert me niet”

– 32% “heeft er geen tijd voor”

• Theater/podiumkunsten

– 38% “het interesseert me gewoon niet”

– 35% “heeft er geen tijd voor”

– 34% “blijft liever thuis”

• Concerten

– 34% “het interesseert me gewoon niet”

– 31% “blijft liever thuis”

– 30% “heeft er geen tijd voor”

Meest gekozen drempels

(38)

• Opleiding

– Lager opgeleiden meer interessedrempels (hoger opgeleiden minder)

– Hoger opgeleiden meer tijdsdrukdrempels (lager opgeleiden minder)

– Lager opgeleiden minder geografische en informatieve drempels

Wie kiest/koos welke drempel?

(39)

Bibliotheek Cultuurcentra

LOKAAL CULTUURBELEID

(40)

Bibliotheekbezoek & lezen

32%

27%

30%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

40%

2004 2009 2014

Bibliotheekbezoek Lezen romans/poëzie

22,4% 24,2% 26,2%

10,8% 14,2% 13,3%

0,0%

10,0%

20,0%

30,0%

40,0%

50,0%

60,0%

70,0%

80,0%

90,0%

2004 2009 2014

1 tot 5 6+

33,2%

38,4% 39,5%

(41)

Bibliotheek (2014)

0 1 2 3 4 - 6 6 +

Aantal bezoeken aan bibliotheek 69,7% 3,8% 4,9% 4,5% 9,9% 7%

0,0%

10,0%

20,0%

30,0%

40,0%

50,0%

60,0%

70,0%

4 tot 18 19 tot 30 31 tot 40 41 tot 50 51 tot 60 61 tot 70 71 tot 85 Nooit lid Ex-lid Nu lid

(42)

Redenen om niet naar bib te gaan

%

Ik lees gewoon veel minder dan vroeger. 43,7

Ik vind nu alle informatie die ik nodig heb op het internet. 33,8

Ik heb er geen tijd meer voor. 31,4

Ik koop nu veel vaker boeken of cd’s. 26,1

Sinds ik muziek en films via internet kan streamen of downloaden, ontleen ik geen

cd’s en dvd’s meer. 11,9

Ik ging naar de bibliotheek voor mijn kinderen, maar die zijn nu te oud. 6,7 Sinds de komst van digitale boeken (“ebook”), ontleen ik geen papieren boeken

meer. 5,5

Het aanbod van mijn plaatselijke bibliotheek spreekt mij niet aan. 5,4 Ik maakte vroeger gebruik van de computers in de bib, maar heb nu mijn eigen

computer 4

Het lidgeld is te duur. 1,1

N 1724

(43)

• Verschillen naar opleidingsniveau nemen eerder toe dan af:

– hoger opgeleiden zijn meer gaan participeren in 2014 – de lager opgeleiden blijven achter

Trends bibliotheekbezoek

(44)

Trends

• 18-34: minder, 55+: meer

• lager opgeleiden minder, hoger opgeleiden meer

Cultuur- en gemeenschapscentra

Cultuur- en gemeenschapscentra

14,4% 13,3%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

40%

2009 2014

(45)

• Participatie aan theater, dans en concerten is deels afhankelijk van de gemeente waar men woont

• Indicatoren van het cultureel aanbod in de gemeente verklaren voor een deel de participatieverschillen tussen gemeenten, maar verklaren ze niet volledig

• Bovendien opvallend is dat ook cultuurparticipatie thuis

varieert over gemeenten. In (groot)stedelijke contexten wordt bv. meer naar muziek geluisterd en worden meer boeken

gelezen. Verklaring: (groot)stedelijk profiel van bewoners.

Rol gemeentekenmerken

(46)

LIDMAATSCHAP VAN

VERENIGINGEN

(47)

59,0% 58,6%

54,9%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

2004 2009 2014

Actief en bestuurslidmaatschap verenigingen

(48)

Lidmaatschap verenigingen

Organiser end lid

actief lid

passief lid

deelnemer, geen lid

vroeger lid geweest

nooit lid geweest

Sociale verenigingen 2,6 8,4 9,5 4,6 10,3 64,7

Doelgroepvereniging 1,4 6,7 2,6 1,0 6,0 82,2

Culturele vereniging 0,4 3,4 3,1 1,4 4,7 86,9

Lokale & bestuursvereniging 4,4 7,3 8,5 4,8 13,4 61,7

Ontspanningsvereniging 3,8 12,5 1,8 2,3 22,9 56,7

Sportvereniging 4,5 22,7 2,0 2,0 30,2 38,6

(49)

Lidmaatschap verenigingen

2004 2009 2014

aantal actieve en bestuurslidmaatschappen obv lijst verenigingen 59,0% 58,6% 54,9%

sportvereniging 27,0% 28,1% 27,3%

hobbyclub of groep 6,8% 6,9% 8,2%

vereniging voor (amateur-)kunstbeoefening 5,4% 8,3% 6,6%

vereniging die gehandicapten, bejaarden, ... helpen 6,9% 5,3% 5,1%

vereniging voor gepensioneerden 7,9% 5,7% 5,1%

wijk- of buurtcomité 3,1% 5,8% 4,7%

vrouwenvereniging 7,3% 4,9% 3,9%

jongerenorganisatie 3,7% 4,9% 3,7%

groepering verbonden aan plaatselijk café 3,7% 4,0% 3,3%

religieuze of levensbeschouwelijke vereniging 2,4% 2,8% 2,8%

natuur- of dierenrechtenvereniging 6,1% 2,9% 2,3%

oudercomité 2,1% 3,1% 1,9%

derde wereldorganisatie en mensenrechtenvereniging 3,5% 2,2% 1,8%

specifieke doelgroepvereniging 1,4% 2,1% 1,7%

cultuurfonds 3,7% 1,5% 1,4%

erfgoedvereniging, heemkundige kring, gidsenkring, erfgoedzorg' 2,3% 1,0% 1,2%

jeugdhuis, jeugdclub of speelpleinwerking 2,8% 3,2% 1,0%

(50)

• Jongeren en lager opgeleiden zijn minder vaak lid van

verenigingen in 2014 dan in 2004, bij hoger opgeleiden en 55+

eerder stabiel

• Hogeropgeleiden zijn vaker lid van homogeen samengestelde verenigingen met vooral hogeropgeleiden

• Percepties stemmen niet overeen met realiteit:

– Leden percipiëren een vrij heterogene samenstelling naar

onderwijsniveau binnen de voor hen belangrijkste vereniging, terwijl er wel degelijk sprake is van een gesegregeerd verenigingslandschap.

Lidmaatschap verenigingen

(51)

E-CULTUUR & DIGITALISERING

ONLINE INFORMEREN OVER CULTUUR

ONLINE VERWERVEN VAN CULTUURPRODUCTEN

ONLINE CREATIE VAN EIGEN (CULTURELE) CONTENT SCHERMGEBRUIK VOOR CULTUUR

(52)

• Televisie en radio blijven veruit de belangrijkste plaats

innemen in het media- en nieuwsrepertoire van Vlamingen, ook bij jongeren.

• Wel worden mediarepertoires ‘voller’. Vooral bij jongere generaties komen naast televisie en radio ook tablets, smartphones en computers.

• Sterke toename in het aantal respondenten dat het internet gebruikte als kanaal

– om zich te informeren over cultuur

– voor het verwerven van cultuurproducten – als instrument voor cultuurbeleving

– voor de creatie van eigen – al dan niet – culturele content,

• Ook sterke stijging in het gebruik van mobiele apparaten voor het beleven van cultuur

E-cultuur: Algemene bevindingen

(53)

% internetgebruikers dat informatie opzocht over

8,2 10,4

11,20 12,6

14,5 16

19,2 20,9

23,2 23,4 25

29,4

38,6

11,8 13,3

15 16,9

17,3 21,7

28,3 22,9

30,4 24

38,4 34,2

55,9

Klassiek, opera of operette Beeldende kunst Vlaamse pop, schlagers, levenslied, chanson Aanbod van Bibliotheken (online catalogus) Kunstzinnige hobby Theater en Dans Monumenten en Architectuur Cultuurkalenders Mode en Design Programma’s van Culturele Centra Boeken Pop- of rock, jazz, dance of wereldmuziek Cinema en Film

2014 2009

(54)

Schermgebruik voor cultuur

7,6

12,8

8,9 7,7 8,4 9,7

12,7

6,9

19,9 19,7

8,7

19

34,2

0 5 10 15 20 25 30 35 40

Klassiek concert, opera

concert pop of rock, jazz, dance, wereldmuziek, ...

Concert populaire Vlaamse muziek,

schlager, levenslied,

chanson

Toneelvoorstelling Ballet en dans Theater en dans Musical, show Stand-up comedy, cabaret

2009 2014

(55)

SPORT

(56)

Sport

(57)

• sterke sociale verschillen:

– mannen meer – jongeren meer

– hoger opgeleiden meer – invloed ouders

+ sociale kloof blijft onverminderd

• clubparticipatie bij jongeren stijgt:

op 18 jaar: 60%

Sport

(58)

Sport

(59)

DE VRIJETIJDSAGENDA

(60)

Vrijetijdsclusters (cultuur, sport, verenigingen)

thuisblijvers 26%

vereniging &

vrijwilliger 9%

flexibele, lichte vrijetijd

17%

kunst, sport, geen vereniging

10%

cultuur, sport &

vereniging 21%

(club)sport en bioscoop

17%

(61)

Verband tussen participatiedomeinen

Sport- beoefening

Cultuur- participatie

Actief lid v/e vereniging

Sportbeoefening Nee -- 62,4% 39,0%

Ja -- 89,3% 67,3%

Cultuurparticipatie Nee 32,3% -- 36,8%

Ja 70,6% -- 61,9%

Actief lidmaatschap vereniging

Nee 47,3% 69,7% --

Ja 74,3% 86,5% --

Totaal 62,6% 79,3% 56,7%

% van de categorieën vermeld in de rijen dat participeert aan een activiteit vermeld in de kolommen

(62)

FOCUS OP JONGEREN

(63)

Blik op de toekomst: jongeren

12,2%

29,8%

16,6%

7,9%

12,5%

31,8%

4,3%

25,6%

31,6%

12,6%

4,9%

37,2%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

comedy-voorstelling

dance-event

museum, tentoonstelling

ballet- of dansvoorstelling

erfgoed

theater/ toneelvoorstelling concert klassieke muziek

concert pop, rock, … bibliotheek

groot cultureel evenement literair evenement

muziekfestival

ASO BSO TSO

Receptieve cultuurparticipatie vrije tijd: % leerlingen dat voorbije zes maanden culturele activiteit gedaan heeft

(64)

Blik op de toekomst: jongeren

27% 9%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

Jazzballet, moderne of klassieke dans

Urban dance

Fotografie

Film, video, multimedia of computerkunst

Toneel, theater beeldende kunst

Zingen Muziekinstrument

bespelen Elektronische muziek

Schrijven

ASO BSO TSO

Actieve cultuurparticipatie vrije tijd: % leerlingen dat voorbije zes maanden culturele activiteit gedaan heeft

(65)

Blik op de toekomst: jongeren

Aanbod actieve cultuurparticipatie op school (2e en 3e graad): % leerlingen dat aangeeft dat culturele activiteit wordt georganiseerd

39,7%

44,2%

24,5%

0%

5%

10%

15%

20%

25%

30%

35%

40%

45%

Pop-rock- jazzmuziek

DJ'en

Radio maken

Klassieke muziek

Dansen

Fotografie Video, multimedia Beeldhouwen

Zingen Schrijven

Schilderen, tekenen, graffiti

Toneel

Kunstenaar kwam zijn werk tonen

ASO BSO TSO

(66)

• levenslang blijvend participatieverhogend effect van:

– meekrijgen cultuureducatie in secundair onderwijs (mogelijk ook in basisonderwijs)

– volgen van DKO (mogelijk ook van informele verbanden)

– hoger opleidingsniveau, met sterker effect voor sociaal-culturele richtingen dan economisch-technische richtingen

– komen uit cultuurrijk gezin

-> mogelijk belang van interacties, bv. schoolmilieu kan (deels) compenseren voor thuismilieu

Blik op de toekomst:

jongeren worden ouder

(67)

• naast ouders zijn leerkrachten belangrijke stimulans voor participatie

• maar: cultuureducatieve iniatieven op school zijn vaak particuliere initiatieven van individuele leerkrachten, niet ingebed in schoolcultuur en –beleid

• niet alle initiatieven resorteren in even groot effect:

– kleinst: kunstenaar op school en/of geen omkadering – grootst: leerlingen actief laten deelnemen door zelf

creatief aan de slag te gaan

• leerkrachten vinden vaak niet de aansluiting met het locale cultuureducatieve aanbod

rol leerkrachten

(68)

Jongeren, naar etnische herkomst

België (ref.)

Westerse landen

Turkije, Marokko en

Midden-

Oosten Andere

Een discotheek bezoeken 41,3% 50,3% 28,7% 42,5%

Een comedy-voorstelling bijwonen 18,8% 15,6% 17,5% 13,4%

Naar de bioscoop gaan 88,3% 83,7% 86,4% 83,5%

Een dance-event bijwonen (bv. I love techno) 23,4% 27,2% 12,0% 20,5%

Een museum, tentoonstelling of galerij bezoeken 26,8% 25,8% 20,2% 26,1%

Een ballet- of dansvoorstelling bijwonen 14,8% 11,2% 6,2% 10,3%

Bezienswaardige gebouwen of monumenten, archeologische sites

bezoeken 25,1% 23,1% 12,1% 20,2%

Een theater- of toneelvoorstelling bijwonen 24,3% 18,8% 18,0% 19,2%

Naar een concert van klassieke muziek of opera gaan 6,0% 5,3% 7,8% 7,8%

Naar een optreden/concert van popmuziek, rock, folk,

wereldmuziek, dance, jazz of blues gaan 28,7% 30,3% 20,7% 26,4%

Een bibliotheek bezoeken 55,7% 44,8% 58,8% 60,9%

Een groot cultureel evenement bijwonen (bv. Zomer van

Antwerpen, Lichtfestival in Gent) 18,9% 17,1% 11,7% 15,7%

Een literair evenement bijwonen (bv. Boekenbeurs, Saint-Amour) 12,1% 7,1% 6,6% 7,7%

(69)

België (ref.)

Westerse landen

Turkije, Marokko en Midden

oosten

Andere landen (Oost-Europa, Azië,

…) Dansen zoals jazzballet, moderne dans,

klassieke dans of volksdans 15,2 15,1 11,7 17,4

Urban dance (bv. hip hop, breakdance,

r&b, …) 15,1 16,8 15,5 19,8

Fotografie 16,8 16,9 11,7 16,7

Audiovisuele kunsten (film, video,

multimedia of computerkunst) 23,2 23 18,5 26,6

Toneel, theater 9,6 8 9,6 9,4

Tekenen, schilderen of beeldende kunst 21,5 23 17,4 24,3

Zingen 21,8 23,4 23,4 27,8

Muziekinstrument bespelen 22,4 21,6 13,1 21,4

Elektronische muziek 8,4 8,5 5,6 6

Schrijven (bloggen, poëzie, verhalen,

songteksten, …) 16 17,7 16,4 16,4

(70)

• verschillen naar diverse groepen hangen niet zozeer samen met etniciteit op zich, maar wel met:

– onderwijsvorm (ASO, TSO, BSO, KSO) – opleidingsniveau ouders

– participatie van ouders (vooral moeder)

(71)

• Cultuurparticipatie blijft in Vlaanderen stabiel op relatief hoog niveau, maar dat komt deels door de vergrijzing. Jongere

generaties vinden (veel) minder aansluiting bij klassieke kunsten en cultuur. In toekomst kan afkalving publiek verwacht worden.

• Sociale kloof blijft onverminderd en in culturele instellingen zoals bibliotheken en cultuurcentra worden sociale verschillen in recente jaren nog groter.

• Initiatieven voor cultuureducatie in scholen en extra-

curriculair (formeel en informeel) aanbod bereiken vooral die groepen die al veel participeren en versterken deels de

aanwezige ongelijkheid.

So what?

(72)

• Maar: ouders, school, leerkrachten en (in)formeel

cultuureducatief aanbod kunnen hefbomen zijn naar de toekomst.

• Daarnaast: nieuwe ict-gemedieerde vormen van participatie die nu nog grotendeels langs dezelfde sociale scheidingslijnen opereren als die voor het klassieke aanbod kunnen mogelijk hefbomen worden om andere groepen te bereiken.

• Bovendien: mogelijkheid tot actief benutten trend van evenementialisering en door snijden grenzen tussen vrijetijdsdomeinen.

So what?

(73)

Ghent University

@ugent

Ghent University

John Lievens

VAKGROEP SOCIOLOGIE

E John.Lievens@ugent.be

www.ugent.be

(74)

Toelichting interactief gedeelte

Werktafels per kleur

Kleine dialooggroep + tafelbegeleider

50-tal minuten

Tafeloefening: drieluik - Reflectie gastlezing

- Stel dat u het college van burgemeester en schepenen bent…

- Accenten nieuwe fusiestad…

(75)

Korte vragenronde

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

brain slices (Horvath et al. 1999 ) or dissociated neuronal cultures (Stoyanova et al. 2011 ) indicated that OXA has an excitatory effect on network activity.. However, the effects

The broadcast nature of wireless networks make them ideal for network coding since messages sent from one node to another can often be overheard, and the overheard

Basic study Which combination of clinical variables obtainable through physical examination is associated with cardiac output measured by critical care ultrasonography (CCUS)

In de eerste plaats heeft die namelijk tot ge- volg dat lager opgeleiden minder goed worden gerepresenteerd: ‘De stem van hoger opgeleiden legt meer gewicht in de schaal

Finally, these return portfolios are then used in different types of regression models, with either local, regional or global factors, in different time periods,

Het behouden en aantrekken van hoger opgeleiden kan een positieve impuls betekenen voor de arbeidsmarkt en economie van Noord Nederland, waardoor bedrijven

• Uit tabel 2 blijkt dat lager opgeleiden het meer dan hoger opgeleiden eens zijn met de stelling dat het goed zou zijn als het bestuur van het land werd overgelaten aan