• No results found

Het jaar van de ganzen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Het jaar van de ganzen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

2 algemeen

­­­­­­­­­­­­­Colofon

kerk &leven Halewijnlaan 92 2050 Antwerpen www.kerkenleven.be

verantwoordelijke uitgever

Filip Debruyne

De parochie is verantwoordelijk voor de eigen teksten

algemene redactie tel. 03 210 08 40

fax 03 210 08 49

redactie.kerkenleven@kerknet.be vormgeving

Grafisch ontwerp Catapult, Antwerpen Lay-out & Zetwerk NV Halewijn

dienst parochiebladen tel. 03 210 08 30

fax 03 210 08 36

© copyright

Alle teksten, foto’s en beeldmateriaal uit kerk &leven zijn auteursrechte- lijk beschermd. Zonder toestemming van de uitgever mogen ze op geen enkele wijze worden verspreid.

De uitgever is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de advertenties.

Lezersbrieven moeten naam en adres vermelden. De redactie behoudt zich het recht teksten in te korten of te weigeren.

©­De­Puzzelaar

sudoku

©­De­Puzzelaar

Mia BERTMANS

Jezus maakt een hele tocht door de regio en belandt in de streek van Dekápolis. Velen kennen daar maar al te goed ‘de dove die niet kan praten’. Hij hoort niet en spreekt bovendien slecht. Wat een moeilijke communicatie. Hij leeft totaal geïsoleerd, eenzaam in zijn eigen wereldje. De mensen heb- ben met hem te doen. „Weet je het al,” vertellen ze aan elkaar door,

„die Rabbi van Galilea, die zoveel zieken geneest, vertoeft hier in de buurt. Als iemand de doofstom- me kan bevrijden, is hij het wel.”

Ze brengen de man bij Jezus en vragen Hem hem de hand op

te leggen. Jezus neemt de dove terzijde, buiten de kring van het volk. In alle discretie zondert Hij zich af met hem. Dit moet geen sensationeel spektakel worden.

Hij schenkt de dove zijn volle aandacht en neemt zijn tijd. Deze mens is belangrijk. Trouwens, voor God is iedereen belangrijk, niemand wordt uitgesloten. Al- leen met de doofstomme, stopt Jezus de vingers in de oren van de man. Met wat speeksel raakt Hij zijn tong aan, slaat zijn ogen op naar de hemel, haalt diep adem en zegt: „Effata. Ga open.”

En onmiddellijk hoort de man, zijn tong komt los, hij praat ge- woon. Een stuwende goddelijke

scheppingskracht ontsluit zijn gehoor, zijn spraak. Deze hele mens bloeit helemaal open.

Dit is niet zomaar een genezing, niet zomaar het zoveelste wonder.

Jezus geeft een duidelijke wenk.

Hij richt zich tot iedere mens van alle tijden: „Effata. Open. Open wijd je ogen, je oren en je hart voor Mij, net zoals deze dove. Kijk naar de nieuwe toekomst: mensen in ballingschap komen weer vrij. De ogen van blinden gaan weer open en de lamme zal springen als een hert. Hoor de verlossende woor- den: ‘Ik zie je graag!’ Ik, God, til je op uit al je kleinheid, vertrouw je toe aan Mij. Voel hoe God be- vrijdend werkt, volheid van leven schenkt, vreugde en geluk. Wees blij! Juich, dans, zing, speel op de tamboerijn. Kijk, hoor en voel.”

Dat wil Jezus duiden bij die wondere genezing van de doof- stomme. De Meester vraagt hem

nadrukkelijk het niemand te ver- tellen, maar hoe strenger Hij het volk verbiedt te praten, hoe meer ze erover spreken. Ze zijn diep onder de indruk. „Wat is het toch geweldig, wat Hij doet!”, roepen ze. „Hij maakt dat doven horen en stommen spreken.”

Jezus wil niet als dé wonder- doener benaderd worden. Hij verwacht duidelijk meer van de mensen. Wat voor Hem telt, is het geloof in zijn woorden en zijn daden. Velen lopen Hem na, maar weinigen geloven in Hem. Meer nog, Hij heeft kennelijk tegen- standers. Dit treft Hem zeer.

Zie ook Mia Bertmans, De man naar mijn hart,

Halewijn, Antwerpen, 2010, 96 blz., ISBN 978 90 8528 141 2,

16 euro (www.halewijn.info).

EVEN sToP

KijK, hoor en voel

Zondagsgebed

Bij Pinksteren

Stef Desodt

Dag Geest van God,

Iedere keer als ik het kruisteken maak, noem ik uw naam:

In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

Ik vind het fijn dat U mij moed geeft om te kiezen voor wat positief is.

Dank U wel omdat U mij nabij wilt zijn

als ik het moeilijk heb om de juiste keuze te maken.

Met de hulp van uw kracht moet het mij lukken om in de voetsporen van Jezus te stappen.

Ik weet dat God op mij rekent om almaar meer te durven getuigen dat ik wil leven als een christen, dat ik me wil inzetten voor de mensen die het moeilijk hebben.

Helpt U mij, heilige Geest, om hierin te slagen?

UIT DEN GROOTEN VOLKSKALENDER VAN PAUL VAN ZUMMEREN

Kristien VAN ZUMMEREN

We zitten nu bijna in de Pinksterdagen. Pinksteren komt zeven weken na Pasen. Veel gebruiken rond deze dagen wijzen er met zekerheid op dat Pinksteren eigenlijk een Germaans akkerfeest was dat tien dagen daarvoor begon op een donderdag. Die donderdag werd door het Christendom in Onze-Lieve-Heer-Hemelvaart omgezet. Dit feest was Donar of Thor toegewijd en wordt in Groot-Brittanië nog altijd

“Holyday” genoemd. Op die dag begonnen de akkeroptochten ter ere van “de wasdom”. Tien dagen nadien eindigde het akkerwijdingsfeest weer op een aan Thor toegewijde donderdag, wat nu in de kerk

“Sakramentsdag” wordt genoemd.

Het is wellicht overbodig te zeggen dat Pinksteren destijds, bij onze verre voorouders, een belangrijke invloed uitoefende op het weer.

Men meende bijvoorbeeld:

PINKSTERREGEN IS GODES ZEGEN.

Nadien moest men evenwel ondervinden dat dat niet waar is, want in deze tijd gelooft men dat het jaar verloren is, als de zon met Pinksteren niet schijnt. Dan zal er bovendien een zomer volgen met weinig zonneschijn en met veel betrokken luchten.

Pinkstermaandag is een lotsdag. Het weer van die dag zal dus bepalend zijn voor het weer voor de volgende periode:

REGENT HET MET PINKSTERMAANDAG ZO REGENT HET ZEVEN ZONDAG.

Pinkstermaandag was vroeger ook meteen de dag waarop men ter bedevaart moest als men kinderen had die al te veel en te luid huilden.

Daarvoor ging men vroeger naar kerken die waren toegewijd aan Sint- Cornelius. Maar het gehuil van de aanwezige kinderen overstemde in de kerk meestal zo de gezangen, dat men de mis op Tweede Pinksterdag meestal de “Krijstermis” noemde.

Zondagsgebed plukt uit de Gebedskalender Kerk & Leven 2012. deze handzame scheurkalender, met vermelding van alle heiligen van de dag en dagelijks een aangepast gebed, is tegen 15 euro (zonder verzendingskosten) te koop in een van de liturgische centra in uw buurt: de 3 Leliën, Leopoldstraat 59, 2000 Antwerpen, 03/231.03.39 • De 3 Provinciën, Abdijstraat 1, 3271 Averbode, 013/78.04.60 • De Wijngaard, Begijnhof 4, 8000 Brugge, 0477/26.56.17 • Incontri, Kolenmarktstraat 61, 1000 Brussel, 02/509.97.32 • LKD, Dijkstraat 32-34, 9200 Dendermonde, 052/20.19.76 • Carmelitana, Burgstraat 46, 9000 Gent, 09/225.48.36 • Pascali, Nederpolder 16, 9000 Gent, 09/223.40.30 • De Bron, Marktstraat 88, 8530 harelbeke, 0477/26.56.17 • PIC, Tulpinstraat 75, 3500 hasselt, 011/21.29.46 • Castrum Abdij Keizersberg, Mechelsestraat 202, 3000 leuven, 016/31.00.65 • De Peerle, Frederic de Merodestraat 18, 2800 Mechelen, 015/29.84.62 • De Branding, Kerkstraat 22, 8400 oostende, 0477/26.56.17 • Hernieuwen, Noordstraat 100, 8800 roeselare, 051/20.15.41 • De Vlaspit, Vlasfabriekstraat 14, 1060 Sint-Gillis, 02/533.29.39 • De Oude Linden, Abdijstraat 40 c, 2260 Tongerlo, 014/53.82.13.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

„Gods Woord doet het best zijn werk in een liturgische gemeenschap.” Net zo zorgvuldig als we de hostie aannemen, zou- den we Gods Woord in de lezingen zo moeten beluisteren, dat

Je bent een naaste voor vreemdelin- gen en zwakkeren, voor mensen aan de rand van de samenleving, verslaafden, verdrietigen en een- zamen, voor aidspatiënten en

Volkskalenders in verschillende landen spreken elkaar niet zo vaak tegen, maar soms zijn er toch duidelijke verschillen. Neem nu de Nederlandstalige spreuk voor vrijdag die het

‘De ziekte evolueerde snel, dus mijn moeder maakte zich zorgen: als ze haar armen niet meer zou kunnen gebruiken, zou ze ook zelf geen dodelijk medicijn meer kunnen drinken’, zegt

In het eerste deel van deze dichtbundel richt Ed Franck zich ‘in stille brieven’ tot personen uit zijn jeugd, of misschien zijn de namen toch fictief.. Het eerste

Tijdens de bijeenkomsten gaan verschillende leden van het hartrevalidatie-team (cardioloog, diëtist, fysiotherapeut, maatschappelijk werker, psycholoog) in op de klachten, vragen

Van den Noort: ‘Daar zijn verschillende tips voor, maar de crux blijft de vraag hoe je jezelf ziet als overheid en hoe je tegen inwoners aankijkt.. Sta je in het contact naast

Een Emvi-achtige aanbesteding kan behoorlijk complex zijn en je hoeft niet de illusie te hebben zoiets meteen voor de volle honderd procent te beheersen.. Overigens zijn de