UMC i, t ~ St Radboud
""'"~~
Bloktoets Datum Aanvang
SOMBS Ethiek en Filosofie van BMW 22 oktober 2007
14 00 uur
Deze tentamenset kunt u na afloop meenemen
Het ANDERE deel ingevuld inleveren bij uw surveillant(e)
ALGEMENE AANWIJZINGEN:
• Dit tentamen bestaat uit 10 open vragen.
• De beschikbare tijd is 2 uur.
• Controleer of uw tentamenset compleet is.
Universitair Med1sch Centrûm
Facu te1t der Medrsct.e Wetenschappe"l
• Vermeld op het antwoordformulier duidelijk uw naam en studentnummer
• Beantwoord de vragen op de antwoordformulieren in de daarvoor open gelaten ruimten.
• Lees de vragen zorgvuldig alvorens uw antwoord te formuleren.
• Beantwoord de vragen volledig, maar zo beknopt mogelijk;
vermijd onnodige uitweidingen.
• Voor beantwoording van de vragen eventueel de achterkant van het formulier gebruiken.
niet het commentaarformulier!
• Schrijf duidelijk leesbaar en gebruik geen afkortingen.
• Onleesbaar beantwoorde vragen worden fout gerekend.
VEEL SUCCES!
LET OP 11
ZET EERST UW NAAM EN STUDENTNUMMER OP
ELK
ANTWOORDFORMULIER!Vaoltllad_ov ~ J{)-2007
Toets O~IB5
22 oktohc.,. 2007
1) Frauderen in de wetenschap wordt door velen als morcel afkeurenswaardig gezien. ;-..;0em een co.nsequcntialistisch argument en een deontologisch argument ter ondersteunmg van deze opvattmg.
2) Mag er volgens de WMO niet-therapeutisch onderzoek met minderjangen gedaan \\Orden?
3) De Gezondheidsraad heeft in september 2007 een advies uitgebracht over prcconcephonele zorg. Die zorg betreft ook erfelijkheidsaspectcn van de ~wangerschapswens. In de samenvatting \'an het rapport staat de volgende stellmgnamc:
"Preconceptionele advisering over genetische factoren zal in de eerste plaats een goede persoonlijke en familieanamnese 'ergen. Op basis daarvan kan eventueel doorYenvijzing naar een klinisch genetisch centrum plaatsvinden. Het doel van preconceptionele adYisering is hier het vergroten van de handelingsoptics bij een belaste genetische achtergrond: meer tijd om na te denken over dragerschapsonderzoek en, of prenataal onderzoek of over consequenties van het al dan met afzien van een zwangerschap." (Preconcepriezorg: ,·oor een goed begin. GR advies sept 2007: 14)
Geef tv.•ee ethische argumenten die deze stellingname positief ondersteunen en twee ethische argumenten die tegen deze stellingname pleiten. Geef ven•olgens een onderbouwde eigen visie op de stellingname.
4) Wat is het verschil tussen het ontdekkerperspectief van ziekte en het constructieperspectief van ziekte? Is reumatoïde artritis volgens u ontdekt of geconstrueerd? Geef uw visie onderbouwd met argumenten.
5) Benoem 3 kenmerken van het huidige westerse gezondheidsideaal. Geef uitleg bij ieder kenmerk.
6) \Vat is het verschil tussen inductie en deductie? Leg ven·olgens uit wat de sterk"te en de zwakte van beide denkvom1en is.
7) Karl Popper maakt een onderscheid tussen wetenschap en pseudowetenschap. \\·ar maakt volgens hem een theorie wetenschappelijk? Legt u dit uit aan de hand ,.an een voorbeeld.
8) KJasien Horstman en Gerard de Vries maken in hun anikei 'Experimenten met mensen' onderscheid tussen zes "etenschappelijke praktijken.
a) Noem tenminste vier van die praktijken.
De auteurs laten zien dat de ontwikkeling van dele praktijken gepaard gaat met een verandering \ an ·cognitie\ e stijl'. Met andere "oorden. de ontwikkclmg in de ''IJ Ze '' aarop wetenschappelijke infonnatie 'ergaard '' ordt, vergt van "etenschappers een meu'' e mam er om met die mfonnatie om te gaan.
b) Welke verandenng in ·cognitie' e stijl' vindt plaats?
c) Horstman en De Vries hetogen dat de.~.:e verandering gepaard met ":;~ï steeds gecompliceerder wordende sociale organisatie." Wat bedoelen de/e auteurs al::./. stellen dat de organisatie van wetenschap steeds gecompliceerder wordt? Laat m u·.·. antwoord zien dat deze toenemende complexiteit samenhangt met de verandering van 'cognitieve st ij 1'.
9) Beargumenteer waarom je het wel of niet eens bent met de volgende stellingen:
a. Een kosten-effectiviteitsanalyse is alleen zinvol in een utilistisch paradigma.
b. Een egalitaristische gezondheidszorg impliceert dat relatief gezonde mensen minder recht op zorg hebben dan ernstiger zieke patiënten.
1 0) Iemand stelt dat apparaten waarmee patiënten met diabetes mellitus thuis hun eigen suikerspiegel kunnen monitoren moreel problematisch ZIJn, onder meer omdat ze de lichaamsbeleving van patiënten beïnvloeden: in plaats van te Yertrouwen op lichamelijke sensaties, reageren patiënten op een meting. De eigen lichaamsbeleving zou "eroderen'', of tenminste irrelevant worden. Wat vind je van deze analyse: in hoeverre is ze relevant, valide en bruikbaar? Hoe zou je dit morele probleem onderzoekbaar kunnen maken?