• No results found

CREATIVE FOOD CYCLES. Itinerant Exhibition Antwerp November "Antwerp à la Carte" MAS Museum aan de Stroom

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "CREATIVE FOOD CYCLES. Itinerant Exhibition Antwerp November "Antwerp à la Carte" MAS Museum aan de Stroom"

Copied!
13
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Photo credits: Manifesto Market _ reSITE © Jakub Červenka, Prague 2018

CREATIVE FOOD

CYCLES

Itinerant Exhibition Antwerp

09-22 November 2020

"Antwerp à la Carte" MAS Museum aan de Stroom Courtesy translation / Hoffelijkheid vertaling

Photo credits Mohamad Elatab for IAAC | Creative Food Cycles

(2)

3 CREATIVE FOOD CYCLES

Tegenwoordig zijn voedselsystemen complexe reeksen economische activiteiten, uitwisselingen en menselijke interacties die een sterke invloed hebben op de duurzaamheid en de levensomstandigheden van Europa op de lange termijn.

Resilient food cycles kunnen motoren zijn voor strategische uitdagingen en kansen met betrekking tot stedelijke kwaliteiten, culturele waarden, informele praktijken, onderwijs, economische ontwikkeling, ecologische doelen en sociale integratie.

Creativiteit en kunst zijn belangrijke drijvende krachten in het huidige culturele en maatschappelijke veld. In de afgelopen jaren zijn de grenzen van sectorale beleidsprogramma’s en academisch onderzoek duidelijk geworden om het onderwerp voedselcycli aan te pakken als een belangrijk gebied van verandering in Europa. Co-design van verandering in voedselvraagstukken is een ontwerp- en creativiteit gerelateerde actie die de toegenomen aandacht voor de kwaliteit van ruimte en plaats, de regionale schaal en het lokale product onderzoekt, evenals hun relaties tussen culturen en culturele ervaringen. Het plaatst voedsel hoger op zowel de politieke als de stedelijke agenda.

Weer groen en lokale groei zijn tot een belangrijk leidmotief van de hedendaagse samenleving op het gebied van voedings- en gezondheidsproblemen uitgegroeid. Met Creative Food Cycles willen we architecten, product- en communicatieontwerpers en culturele actoren in staat stellen een proactieve houding aan te nemen ten aanzien van voedsel en de expressieve capaciteit, als een cultureel voertuig van identiteit, innovatie en sociale integratie.

In feite zijn uitwisseling en verandering de blijvende constanten in de voedselsystemen van de wereld: wat permanent lijkt is voor altijd in beweging of in een recursieve cyclus zoals beschreven in David Hume’s essay 'Of the Standard of Taste'. Identiteit als het product van voortdurende uitwisselingen en transformaties, betekent positieve en progressieve interacties tussen voedselculturen, voedselruimten en -plaatsen, creatieve prestaties, responsieve digitale technologieën overwegen.

CREATIVE FOOD CYCLES

EEN HOLISTISCHE AANPAK

Voor nieuwe materialen en nieuwe rituelen

abstract

(3)

5 CREATIVE FOOD CYCLES

Creative Food Cycles (CFC) wil een internationaal multidisciplinair platform opzetten om de culturele, sociale en economische perceptie van de uitdagingen en verbanden tussen problemen met voedsel, ontwerpen, creativiteit en ruimte te verkennen. Het algemene programma is hoofdzakelijk verdeeld in drie fasen die verschillende delen van de voedselcyclus behandelen:

> fase 1 _ productie tot distributie

demonstreren hoe het gebruik van technologie kan helpen bij het produceren van voedsel in stedelijke omgevingen of in de nabijheid, en het vergroten van de veerkracht van de stad. Uit het voorstel blijkt dat IAAC belangstelling heeft om dit concept uit te breiden tot nieuwe teeltsystemen die tot nu toe niet in steden zijn geïmplementeerd (d.w.z. champignons, rijst, aquaponics). Het gebruik van digitale fabricage maakt het bouwen van op maat gemaakte ontwerptuinen mogelijk en het gebruik van sensoren helpt bij het controleren van de prestaties.

> fase2 _ distributie tot consumptie

gericht op nieuwe modellen van distributie, marketing, verwerking – evenals koken, presenteren, delen – voedsel en regionale producten tot een collectief verzamelpunt (plaatsbepalingseffect). LUH bevestigde het doel van deze fase om herinneringen op te halen en te verwerken in verschillende zintuiglijke ervaringen, augmented reality -gegevensverwerking in ontworpen straatmeubels, en biedt interactieve manieren voor het publiek om deel te nemen aan een dienst.

> fase3 _ consumptie tot verspilling

het verkennen van het proces van voedsel van consumptie tot verspilling, door het aanbieden van nieuwe mogelijkheden, betekenis en ruimtelijke combinatie in een herinterpretatie van kunst-design (van schroot tot kunst). UNIGE bevestigde zijn focus op de combinatie van projecten die nieuw design en creatieve ervaringen kunnen maken van afgedankte producten (van afval tot hulpbronnen), maar ook van erfgoed, waardoor het concept van stedelijk hergebruik wordt verbreed.

CREATIVE FOOD CYCLES

DE VOEDSELCYCLUS 3 fasen _ 3 steden

abstract

Figuur 1. De Food-Cycle Phases en internationale uitwisselingen van partners Afbeelding: LUH Regionales Bauen und Siedlungsplanung

(4)

7 CREATIVE FOOD CYCLES

Gespecialiseerd in > Informatie- en communicatietechniek

• Chiara Farinea (IAAC – Geavanceerde natuur gebaseerde oplossingen)

• Areti Markopoulou (IAAC – Geavanceerde materialen en ontwerpen)

• Mathilde Marengo (IAAC – Geavanceerde circulaire systemen)

• Federica Ciccone (IAAC – Geavanceerde stad en technologie)

• Rodrigo Aguirre (IAAC – Computerontwerp)

• Mohamed Elatab (IAAC – Computerontwerp)

abstract

Duurzame architectuur en planning van de veranderende stedelijk-landelijke gebieden in de richting van een veerkrachtig stadsmetabolisme, verbonden met nederzettingen, eetcultuur, territoriale marketing, landschap en circulaire economie zijn de expertise van het LUH. De leerstoel maakt deel uit van het Instituut voor Stedenbouw en Planning, Faculteit Bouwkunde en Landschapswetenschappen.

Gespecialiseerd in > Resilient City Metabolism

• JörgSchröder (LUH – CFC Hoofdonderzoeker)

• Emanuele Sommariva (LUH – Resilient Urban Metabolism Expert)

• Sabrina Sposito (LUH – Resilient Urban Metabolism Expert)

• Riccarda Cappeller (LUH – Deskundige Architectonisch Ontwerp)

• Alissa Diesch (LUH – Stedenbouwkundige)

• Federica Scaffidi (LUH – Deskundige Urban Recycling)

CREATIVE FOOD CYCLES PARTNERSHIP

Leibniz Universität Hannover

Chair of Regional Building and Urban Planning www.staedtebau.uni-hannover.de

Institut d'Arquitectura Avancada de Catalunya IAAC, Advanced Architeture Group, Barcelona www.iaac.net

Intelligente steden, zelfvoorzienende gebouwen, digitale materie, ontwerp met de natuur en geavanceerde interactie vormen de onderzoekslijnen van IAAC. IAAC- expertise op het gebied van informatie- en communicatietechnologie (ICT) houdt zich bezig met: real-time data capture; energieopwekking, -opslag en hergebruik;

materiaal aanpasbaarheid; parametrisch ontwerp; real-time beheer van tijdsgebruik en interactie burger-ruimte.

Didactische en onderzoeksactiviteiten met betrekking tot productontwerp en evenementontwerp voor inclusieve burgerparticipatie en co-creatieacties behoren tot de belangrijkste expertise van DAD-UNIGE. Het departement werkt al jaren samen met lokale gemeenschappen, verenigingen en gemeenten bij de heractivering van openbare ruimtes, organisatie, communicatie van stedelijke evenementen en uitvoeringen.

Gespecialiseerd in > Burgerparticipatie en co-creatie

• Manuel Gausa (UNIGE – Geavanceerde architectuur en co-design)

• Raffaella Fagnoni (UNIGE – Ontwerp voor sociale innovatie)

• Silvia Pericu (UNIGE – Burgerparticipatie en co-creatie)

• Chiara Olivastri (UNIGE – Service ontwerp)

• Nicola Canessa (UNIGE – Stedelijk ontwerp en participatie)

• Giorgia Tucci (UNIGE – Stedelijke co-ontwerp praktijken) Università degli Studi di Genova

Department of Architecture and Design, Genua www.unige.it

(5)

8 9 CREATIVE FOOD CYCLES

Groep 1 _ PLAYPONICS

Fabiana Cerruti Rossetti, Giulia Bertoldo, Demi Pradolin, Matias Gatti, Emily Whyman Het woord PlayPonic komt voort uit de samenstelling tussen de woorden playground en hydroponic. Het is een structuur gemaakt van verschillende niveaus die door buurtbewoners kan worden gebruikt om hun eigen groenten en kruiden te kweken en cultiveren en door kinderen om te klimmen en te spelen. Het project is ontworpen om te worden geplaatst in het gebied van Poble Nou-Superilla in Barcelona, op het kruispunt van de straat, en het is een bewustmakende hydrocultuurinstallatie voor de openbare ruimte. Het systeem is gefabriceerd met behulp van digitale hulpmiddelen, milieuvriendelijke materialen en sensoren om de plantengroei te volgen. Playponic heeft sociale en culturele toepassingen om interacties tussen gemeenschappen in de buurt te bevorderen.

Groep 2 _ UN-EARTH

Oana Taut, Elvin Demiri, Michel Grandörf

Un-Earth bestaat uit een structuur gericht op de productie van voedsel en textiel met behulp van plantenwortels. Het is een modulaire digitaal gefabriceerde pot met verschillende lagen: het onderste deel is gericht op het beheersen van de wortelgroei, terwijl specifieke patronen worden gevormd (in het geval van het prototype dat in de werkplaats wordt geproduceerd, in de vorm van het iconische bloemsymbool van Barcelona); het bovenste gedeelte herbergt een laag grond om de groei van groenten en kruiden mogelijk te maken. Als gevolg hiervan produceert het systeem een natuurlijk digitaal ontworpen textiel dat functioneert als een geluids- en vervuilingsfilter om een bestaande architecturale balustrade/gevel te vervangen.

Un-Earth levert voedsel dat door de bewoners kan worden geconsumeerd, wat ook de sociale interacties zal verbeteren en natuurlijk textiel voor de bouwsector kan produceren.

Groep 3 _ PARASITIZING URBAN VOIDS

Lara Del Valle, Melina Pekholtz, Nikoleta Mougkasi

Gebruik maken van de stedelijke leegtes is een groene oplossing voor een stadsontwerp dat insecten ruimte biedt en biodiversiteit in de stad aanmoedigt en die zodoende bijdraagt aan het verhogen van de productiviteit van ecosystemen.

De installatie is gemaakt van digitaal gefabriceerde modulaire zeshoeken om te fungeren als een insectenhotel.

installation

WORKSHOP

Creative Urban Farming Workshop _ Barcelona, 4-6 Mei 2019

De Creative Urban Farming Workshop onderzocht hoe design, op basis van creativiteit, circulariteit en nieuwe technologieën, kan helpen om participatieve voedselproductie in de stedelijke omgeving op een proactieve en productieve manier en op verschillende niveaus te stimuleren. De deelnemers ontwierpen creatieve teeltsysteemprojecten en testten ze door innovatieve prototypes van de stedelijke voedselproductie te ontwikkelen. De workshop vond plaats aan het Instituut voor geavanceerde architectuur van Catalonië in Barcelona en heeft 30 deelnemers van over de hele wereld samengebracht. De deelnemers werkten aan 5 verschillende onderwerpen, gericht op opkomende strategieën en methoden met betrekking tot voedselproductie in stedelijke gebieden.

Workshop onderwerpen:

• Hydroponic-teelt

• Materialen ontwikkeld met plantenwortels

• Bestuiving

• Supernutriënten / Algen

• Champignonteelt

Het programma van de workshop was zo gestructureerd dat theoretische en praktische lessen op een complementaire manier werden gegeven. De deelnemers met verschillende achtergronden leerden dankzij CFC-partners (IAAC, LUH en UNIGE) en externe experts over circulaire design en participatieve processen, open landbouw en bio-fotovoltaïsche systemen, veerkrachtige voedselopslag, stedelijk voedselmetabolisme, gezelligheid en voedselcycli. De deelnemers zijn in navolging van de IAAC-onderwijsmethodologie betrokken geweest bij een learning by doing proces, gedreven door digitale fabricage en computationeel ontwerp. Alle projecten werden op het eind aan het publiek en aan een internationale multidisciplinaire jury gepresenteerd, met de mogelijkheid om deelnemers specifieke kritiek en op maat gemaakte suggesties te geven.

ITINERANT EXHIBITION

IAAC // productie tot distributie

(6)

10 11 CREATIVE FOOD CYCLES

Elke module bestaat uit meerdere gatenpatronen, afhankelijk van het type insecten dat moet worden gehost. Het wordt gebruikt om verlaten stedelijke ruimtes als een levend gevelsysteem te activeren. Van landelijke insectenhotels tot multifunctionele stedelijke installaties, de parasiterende stedelijke leegte biedt bestuivingsknooppunten voor insecten in de steden waardoor bewoners in contact kunnen komen met en bewust worden van biodiversiteit en het introduceren van nieuwe landbouwmethoden.

Groep 4 _ THE ALGAE OF EVERYTHING

Cecilia Gonzales Torres, Emmanouli Vermisso, Janine Philippe, Nadina Iona Jurat De algen van alles vormen een intelligent netwerk van algen, gegevens en mensen die energie opwekt via een bio-fotovoltaïsch systeem. De installatie is gericht op het activeren van de openbare ruimte: mensen zijn betrokken bij het onderhoud van het systeem (ze moeten de structuurzakken aanraken om de algen te mengen die zich opslaan in het onderste deel van het systeem) en, uitgerust met een bio-fotovoltaïsch systeem, produceert het tegelijkertijd energie. De modulaire panelen bevatten anode- en kathodegaas om elektronen over te dragen van het celoppervlak naar de elektrode die ze oogsten. Het structuurontwerp is gericht op het maximaliseren van blootstelling aan de zon.

Groep 5 _ MUTUALISM

Giovanna Bartoleschi, Evanthia Beristianou, Paula López Barba, Maher Mansour Mutualisme verwijst naar de ecologische interactie tussen twee of meer soorten waar ze beide van elkaar profiteren, in dit geval zijn het paddenstoelen en kruiden.

Het doel van het project is om een modulair systeem te creëren dat tegelijkertijd de productie van eetbare paddestoelen en akoestische panelen uit zwamvlok mogelijk maakt. Omdat champignons lage temperaturen nodig hebben om te groeien, bestaat elke module van het systeem uit twee verschillende oppervlakken: het externe oppervlak, dat wordt blootgesteld aan zonlicht, is gericht op de groei van eetbare planten, om het eilandeffect van de stadswarmte te verzachten en de temperatuur te verlagen, terwijl het interne oppervlak, dat in de schaduw ligt, gericht is op de groei van paddestoelen. Het substraat van kruiden en paddestoelen wordt gescheiden door een acryloppervlak dat dient om het akoestische paneel vorm te geven dat is afgeleid van de paddestoelgroei. Wanneer paddestoelen volgroeid zijn, worden ze geoogst en het resterende substraat wordt verwijderd, gebakken en gebruikt als akoestisch paneel.

INSTALLATIE

MYCO-SCAPE Installatie _ Barcelona, 27-29 Juni 2019

De Barcelona CFC Installatie Myco Scape is ontwikkeld voor het opschalen van het Mutualism-project, ontworpen tijdens de CFC Workshop Barcelona, door Giovanna Bartoleschi, Evanthia Beristianou, Paula López Barba, Maher Mansour. Myco-scape is een modulair systeem dat de groei van eetbare paddestoelen in de stedelijke omgeving (openbare ruimte / gevels / daken) stimuleert en dat zowel voedsel als bouwmaterialen produceert. Het bestaat uit modules om het champignonsubstraat (stro en mycelium) te lokaliseren en een op maat gemaakt uitwendig oppervlak, parametrisch ontworpen, om de omgevingscondities te controleren (bijv. schaduw en vochtigheid). Het project bestaat uit de volgende twee delen:

> teeltgebied: waar stro- en myceliumsporen gedurende 3 weken resteren om pad- denstoelvorming mogelijk te maken. Na het oogsten van de champignons kan het materiaal in het teeltgebied worden gebruikt als bouwmateriaal.

> uitwendig oppervlak: het bootst de textuur en functie van een boomschors na, wat de natuurlijke omgeving voor de paddestoelen is. Het heeft openingen voor de paddestoelen om te groeien.

Om een zo duurzaam mogelijke groeimodule te ontwikkelen, is hout geselecteerd voor de realisatie van panelen en de framestructuur. Een tweede hoofddoel van de installatie, naast de productie van champignons, is om te demonstreren: een 'cultuur van zorg’ voor lokaal geproduceerd voedsel.

Myco-Scape credits:

oorsponkelijk project ontworpen door Giovanna Bartoleschi, Evanthia Beristianou, Paula López Barba, Maher Mansour tijdens de CFC Workshop in Barcelona, ontwikkeld en geprototypeerd met Mohamad El Atab, Federica Ciccone en Sotiria Sarri, vervaardigd door Mohamad El Atab, geraadpleegd door Areti Markopoulou, Chiara Farinea, Mathilde Marengo, Federica Ciccone.

installation

(7)

12 13 CREATIVE FOOD CYCLES

WORKSHOP

Food Cycles Pop-Up Workshop _ Hannover, 23-25 Mei 2019

Pop-ups zijn in veel steden populair geworden, in staat om micro-stedelijke acties te definiëren, economieën en zelfgeorganiseerde praktijken te delen die vaak door lokale bewoners worden geïmplementeerd in een poging om samen nieuwe gemeenschapshubs te creëren. Dit fenomeen, dat vooral verband houdt met voedselonderwerpen, verweeft verschillende ruimtelijke manifestaties, zoals regionale markten, straatkeukens, tijdelijke winkels, sociale tafels, en pleit voor een tactische stedenbouwkundige benadering om voedseldistributieketens te verkorten en nieuwe vormen van voedselcycli in het dagelijks stadsleven te creëren.

De Pop-Up Workshop Food Cycles onderzocht hoe ontwerp gebaseerd op creativiteit, circulaire economie en innovatie, gezelligheid, sensorische ervaringen en sociale participatie, eerlijke toegang tot regionale voedselproducties zou kunnen bevorderen door alternatieve distributie- en consumptiemodellen mogelijk te maken, samen met culturele processen en praktijken.

Deelnemers aan de workshop zijn, via een methodiek van leren-door-doen gebaseerd op omkeerbare creatieve co-ontwerpstappen, gevraagd om een prototype te maken van een multifunctioneel stadium dat nieuwe modellen voor distributie, marketing en consumptie van voedsel kan aanbieden in een "stedelijke voedselhotspot"

(tijdelijk, niet statisch, modulair) om openbare activiteiten, trends en bewegingen te communiceren en het effect van ‘placemaking’ te verbeteren. Vijf hoofdlijnen van onderzoek hebben als kritische input voor de prototype-sessies gediend, met als resultaat de volgende antwoorden op gevarieerde voedseluitdagingen:

• Onderwerp 1 _ Voedselcultuur Theater, toneel, podiumkunsten

• Onderwerp 2 _ Gezelligheid Samen eten, witte tafels, kookclubs

• Onderwerp 3 _ Digitalisering Innovatief bedrijf, FabLab, vakmanschap

• Onderwerp 4 _ Circulaire economie Co-working, voedselketens

• Onderwerp 5 _ Duurzaamheid Regionale markten, bio / eigen productie

ITINERANT EXHIBITION

LUH // distributie tot consumptie

Groep 1 _ PORTABLE Anna Pape, Joephine Arfsten

PorTable bestaat uit een modulaire en verplaatsbare uitklapbare die een kweekbak ondersteunt waar verschillende kruiden kunnen groeien. De architectuur verwezenlijkt alledaagse eenvoudige rituelen op de grootte van ongebruikte parkeerplaatsen: de collectieve verzorging van een tuinplek, het leggen van een gedeelde tafel, de bezetting van een ruimte gekoppeld aan een voedselfestival, een pop-upmarkt, een podium voor muziek en artistieke optredens. Het prototype bestaat uit twee basiselementen: een reeks van meerdere vouwmodellen die kunnen worden geopend, afhankelijk van de behoeften van de eindgebruikers;

een kar met wielen, bedekt door een verhoogd bed waar het mogelijk is om een moestuin met culinaire kruiden te onderhouden of om verschillende typologieën van gemeenschappelijke tuinen te implementeren in samenwerking met actieve burgers en mogelijk verbonden met basisscholen (voedseleducatie), verenigingen die zich bezighouden met kansarmen (demonstratief tuinieren) of de behoeften van buurten (actief tuinieren). Voor een klein evenement kan de tafel slechts enkele meters worden uitgevouwen; wanneer volledig uitgeklapt, bereikt het een totale lengte van circa 22 meter. Gezien de gestandaardiseerde afmetingen van parkeerterreinen, kan het gemakkelijk worden overgedragen naar andere steden en worden aangepast aan verschillende kleuren, communicatiebehoeften en gebruik in de open lucht.

Het idee is dat iedereen een stoel kan meenemen om aan tafel te gaan zitten, om bij te dragen aan een 'publieke huiskamer', waarin men elkaar kan ontmoeten, gezelligheidsrituelen kan samenvoegen en sociaal-culturele manifestaties kan katalyseren ter ondersteuning van het ‘placemaking’ effect.

Groep 2 _ FOOD MACHINE Michel Grändorf, Leona Schubert

Food Machine dient als een opslagplaats voor voedsel door te spelen met de dichtheid van een doos. De structuur zelf wordt de voedselcontainer en kan worden uitgerekt, verplaatst en geleegd, in overeenstemming met subjectieve keuzes voor een maaltijd. Het is opgebouwd uit modulaire L-vormige houten frames, liggend op industriële wielen en verbonden door stukken staal: één laag wordt boven de andere geplaatst om een beweegbare doos van 3,78 x 3,78 meter te vormen in een minimale configuratie. Twee kanten hebben betrekking op voedselproductie door plantenpotten met groenten/kruiden en containers met gedroogd voedsel te tonen.

Het midden van de structuur bevat een keuken om de maaltijden te bereiden, terwijl

installation

(8)

14 15 CREATIVE FOOD CYCLES

de andere twee zijden bedoeld zijn om voedselafval te composteren en de plantenpotten te bemesten. Tafel en banken zijn rond de doos gerangschikt als plaatsen om te socialiseren. Deze architectuurvorm geeft gebruikers informatie over de manieren om ermee te communiceren. Wanneer het vak wordt aangeraakt, verschuift het de kaders met een meter, waardoor de ingangen van het object zichtbaar worden. Eenmaal binnen, krijgen bezoekers een bord om met verschillende ingrediënten te vullen, waarvan de hoeveelheid afhankelijk is van de afstanden waarop de frames van het midden van de structuur worden verwijderd.

Wanneer aan de frames worden geduwd, verschijnen verschillende vormen van de voedselmachine, waardoor elke maaltijd een eigen vorm krijgt. Daarom leeft een dergelijke machine door voedsel en interactieve voedselkeuzes. De beweging wordt veroorzaakt door trekveren en overgedragen door sensoren van de frames naar de voedselcontainers, waardoor de mogelijkheden van digitalisering en geavanceerde technologieën worden toegepast.

Groep 3 _ PNEUMATIC TOWERS M. Adel Alatassi, Elvin Demiri

Pneumatic Towers bestaan uit pneumatische structuren als stedelijke totems die werken met sensorische ervaringen geassocieerd met voedsel, geur en kleuren.

Ze stimuleren onverwachte voedselverkenningen en culturele producties door de verbeelding te stimuleren na een conventionele associatie kleur-smaak.

Nieuwsgierigheid wordt gevangen door paviljoens van verschillende afmetingen en kleuren die emoties uitdrukken, zoals die van kinderen voor tafels gevuld met gevarieerd voedsel (een oud Arabisch gezegde is "de ogen eten voordat de mond eet"). Wat van bezoekers in de paviljoens wordt verwacht is echter absoluut verrassend in termen van smaak en sfeer. Het idee sluit dan ook aan bij de principes van de moleculaire gastronomie als een manier om verbeelding en technologie, voedselverheffing en creativiteit te combineren. Gebaseerd op parametrische berekeningen en digitale fabricage, bestaan de paviljoens uit modulaire delen met een flexibel ontwerp, dat, afhankelijk van de context, aan omstandigheden en behoeften kan worden aangepast. Hout kan worden gebruikt voor de structurele ondersteuning en omwikkeld met materialen zoals latex of elastisch textiel voor ballonnen in de open lucht. Herinnerend aan kleurrijke evenementen zoals het Maschsee Lake Festival of het Farbrausch Festival Hannover, stellen de pneumatische torens een festival voor in combinatie met plaatselijke educatieve programma's met een innovatieve en sensorische manier van koken, proeven en presenteren van voedsel onder de slogan 'eten met je ogen'.

Groep 4 _ LEFTOVER PERFORMANCE Marsha Dinse, Julia Theis

Leftover Performance bestaat uit een restjeskeuken op basis van ‘transformatieve’

sociale acties als strategie voor placemaking. Het is gericht op het verminderen van massaconsumptie en voedselverspilling op stad- en buurtniveau, door lokale gemeenschappen te motiveren om hun restjes te delen en gemeenschappelijk heerlijke maaltijden te bereiden. Voedsel kan gemeenschappelijke activiteiten katalyseren, banden tussen buren versterken en voedselrituelen in nieuwe openbare keukens opzetten. De restprestaties integreren verzamel-, deel- en kookplekken als stadsmeubilair dat is gemaakt van gerecyclede materialen. Het idee is om lokaal geproduceerde pallets te gebruiken als basis voor de structuur en fruitmanden als wanden om voedsel op te slaan, als stoelen, kookplekken, tafels en oriëntatiepunten.

Bepaalde manden zijn voorzien van een speciaal ontwerpelement zoals een gootsteen of een fornuis, of apparatuur zoals bamboeschalen en kookgerei. Omdat ze modulair zijn, kunnen fruitmanden vrij worden gerangschikt volgens een collectief ontwerp en kunnen ze worden gereproduceerd volgens de ruimtelijke eisen van de gemeenschap. Ze zijn geel geverfd om het meubilair herkenbaar te maken en nieuwsgierigheid te wekken. Leftover Performance kan worden gecombineerd met de Duitse kiosk- en marktcultuur, waarmee de kookacties kunnen worden. Bovendien kan het via lokale restaurants en cafés etensresten verzamelen, en door middel van het gebruik van sociale media en apps een reeks civiele programma's creëren om het bewustzijn van voedselverspilling te vergroten, gedrag te veranderen en de beste recepten voor etensresten te delen.

installation

(9)

16 17 CREATIVE FOOD CYCLES

INSTALLATIE

PORTABLE Installatie_Hannover, 15-17 Oktober 2019

De Hannover CFC "PorTable" Pop-Up Installatie is ontwikkeld door het opschalen van het tijdens de CFC Workshop Hannover is ontworpen prototype. PorTable heeft het concept van een mobiele stedelijke voedselhotspot ontwikkeld, die in staat is om gezelligheidsrituelen samen te voegen en stedelijke straatbeelden te transformeren, waarbij het 'recht op gebruik' principe wordt bepleit met een interventie op microniveau. In de ontwerp- en constructiefase zijn een aantal jonge ontwerpers twee weken betrokken geweest door intensief prototyping, 3D computer numerical control (CNC), frezen en bouwen met de ondersteuning van de Modelling en Digital Lab van de Architectuur en Landschap Faculteit van de Leibniz Universität Hannover en Metallbau Dühlmeyer, die de artistieke metalen details leverde. PorTable is een modulaire en verplaatsbare opvouwbare tafel, die bestaat uit twee met elkaar verbonden delen:

> uitschuifbare klaptafel: bestaat uit een kraam die 15 houten modules (160x65 cm) bevat, met poten die tegen het tafelblad dichtklappen. De modules zijn verbonden met ad hoc vervaardigde metalen scharnieren. In gesloten toestand heeft de kraam de grootte van een normale parkeerplaats (2.3 x 5 m.); bij volledig uitgevouwen toestand is de totale lengte 22 meter;

> verhoogd bed: dekt de tafelkraam af door het nabootsen van een vrijstaand gewas bed (in totaal 300x80 cm.) van 15 cm. diepte, waar een selectie van culinaire kruiden of uiteindelijk eetbare wilde kruiden kunnen worden gekweekt, terwijl het een prachtig gevarieerde presentatie oplevert.

PorTable credits:

ontworpen door Anna Pape en Josephine Arfsten, ontwikkeld met Julia Theisen Michel Grändorf, geprototypeerd met Marsha Dinse, Jacob Fielers, Kim Flottmann, Kerstin Glöckner, Regina Hoffmann, Chloe Hönisch-Gravel, Neele Lemke, Gia Hana Lotzer, Christina Mauersberg, Hassan Mohamed , Mara Piel, Aysil Sahin, Lenya Schneehage, Ann Christin Timke, Sarah Trubjansky, Marie Waldminghaus, Nis Weller, geraadpleegd door Jörg Schröder, Emanuele Sommariva, Sabrina Sposito.

Foodshed Convivium _ Hannover, 15 Oktober 2019

In de afgelopen jaren zijn we getuige van een groter bewustzijn van de gevolgen van voedsel voor de stedelijke samenlevingen. Dit heeft betrekking op het concept van een regionale voedselschuur die verwijst naar een geografische regio waarin voedsel wordt geproduceerd, verwerkt en verdeeld voor een bepaalde bevolking. Het traceren van de complexe en niet-transparante trajecten die voedsel moet afnemen om ons bord te bereiken is zeer gecompliceerd, vaak nemen we voor vanzelfsprekend aan dat het voedselaanbod eindeloos zal worden aangevuld, elke keer dat we gaan winkelen, of naar een restaurant gaan.

Met deze aannames is het Foodshed Convivium tijdens de lancering van de Hannover Installatie georganiseerd als een moment van kritische reflectie op en verkenning van de effecten van de huidige voedselvoorzieningsketens op de lokale keuken, in een poging om hun interregionale en wereldwijde schaalverbindingen, invloeden en modificaties te begrijpen. Door het analyseren van een selectie van recepten (organisch / conventioneel / experimenteel) die voornamelijk afkomstig zijn uit de Duitse, Europese of Fusion-keuken, zijn territoriale bewijzen van variaties in voedingsingrediënten verzameld volgens de volgende vier hoofdlijnen van onderzoek en gerelateerde transversale aspecten:

• Onderwerp 1 _ Low-impact keuken Dagelijkse voeding, geen verspilling

• Onderwerp 2 _ Recept van geheugen Oorsprong versus evoluties, identiteiten

• Onderwerp 3 _ Innovatie eten Cross-overs, moleculaire gastronomie

• Onderwerp 4 _ Wachtende keuken Trail cooking, snelle snack, to-go keuken De resultaten van deze verkenning worden door middel van infografische technieken weergegeven, die op een doorlopend tafellaken dat de draagbare installatie tijdens het lanceringsevenement worden gepresenteerd. Elk diagram van Foodshed (160 x 30 cm) bevatte de ruimte voor 4 diners met een visuele gids over de ingrediënten, het bereidingsproces en de regionale en wereldwijde invloeden die verband houden met de smaakbeleving van de geselecteerde maaltijden.

installation

(10)

18 19 CREATIVE FOOD CYCLES

WORKSHOP

Food Shaker / Food Remakers Workshop _ Genova, 17-21 Juni 2019

De radicale verandering voor het nastreven van duurzame ontwikkelingsdoelstellingen vereist een positieve en creatieve houding om de ons omringende realiteit en de voorwerpen uit het dagelijks leven opnieuw te interpreteren. Hiervan is voedselverspilling een productief onderwerp om mee te experimenteren of om de relatie tussen ethische elementen en de nieuwe esthetische dimensie volledig te begrijpen. Voedselverspilling kunnen we beschouwen als een kans om nieuwe producten en materialen te ontwikkelen, als een revolutionaire actie, en moet, zoals alle revoluties, geïllustreerd en aanvaardbaar gemaakt worden voor een zo breed mogelijk publiek. Het doel van de workshop was om het proces te verkennen dat voedsel van consumptie tot afval biedt, door nieuwe mogelijkheden te verkennen wat betreft betekenis en ruimtelijke combinatie in de herinterpretatie van het ontwerp. In dit verband is een van de belangrijkste urgenties waarop architecten, ontwerpers en kunstenaars moeten reageren, het configureren van nieuwe ontwerpen en creatieve ervaringen van afgedankte producten (van afval tot grondstof) en een zo breed mogelijk publiek betrekken bij het proces, waardoor duurzaamheid dwingender en aantrekkelijker wordt.

De Food Shakers | Food Remakers Workshop onderzocht de post-consumptiefase van FOOD CYCLES en hoe design gebaseerd op creativiteit en gezelligheid nieuwe interactieve manieren kan uitdrukken om de circulaire economie in het dagelijks leven te versterken. Het doel was om ervaringen te onderzoeken wat betreft FOOD WASTE als nieuw materiaal - van organisch voedselafval tot het creëren van nieuwe industriële materialen - of FOOD WASTE en voedselverpakkingen voor nieuwe producten - van organisch voedselafval tot daadwerkelijk consumentenproduct.

De workshopdeelnemers hadden de mogelijkheid om de ontworpen prototypes te laten zien tijdens de 2019 editie van SUQ Intercultural Food, Art & craft, Music Festival dat, met de nadruk op de mediterrane eetcultuur en podiumkunsten, de mogelijkheid bood om deze revolutie begrijpelijk en acceptabel te maken voor iedereen, door de directheid van de artistieke taal.

ITINERANT EXHIBITION

UNIGE // consumptie tot verspilling

Groep 1 _ BIS - BIORESIN

Giulia Centineo, Margherita Lequio, Changrui Li, XinranShi

Het Bis Bioresin materiaal voorziet in het hergebruik van voedselresten die op een of andere manier veelgebruikte materialen kunnen imiteren en vervangen. Na de droogperiode is er een resistent en gepersonaliseerd materiaal dat geschikt is voor elk type gebruik, zowel voor de productie van gebruiksvoorwerpen als voor tegels en vloeren. Het afval dat voornamelijk wordt gebruikt is: eierschalen, pasta, linzen en koffiedik, die, gezien hun structuur, in staat zijn om glas en steen te imiteren waaruit twee verschillende productlijnen worden ontwikkeld.

Groep 2 _ BIS - COMPOSTABILE

Giulia Centineo, Margherita Lequio, Changrui Li, XinranShi

Het Bis Composteerbaar materiaal heeft als belangrijkste kenmerk dat het biologisch afbreekbaar is, het doel is om voedselafval te gebruiken als een uitstekende vervanger voor plastic, vooral wegwerpplastic. Bis Composteerbaar wordt verkregen door het droog inmaken van alle plantaardig afval, gehakt en gecombineerd met water en meel. Na het drogen is het vrij resistent en neemt het elke vorm aan door de schimmel. Het kernidee van het project is om thuis een vervangend materiaal voor plastic te kunnen maken, bijvoorbeeld om serviesgoed en schalen te maken die niet schadelijk zijn voor het milieu en die gemakkelijk afbreekbaar zijn.

Groep 3 _ DISH BRATTA Andrea Montaldo

De DishBratta-lijn wordt gemaakt door het mengen van gemalen koffie en een biologische hars. Het bestaat uit een set van twee schalen, een bord en een diepe schotel, een vork, een lepel en eetstokjes. Elk voorwerp werd in specifieke stappen gemaakt: om de schalen, het maaltijdglas en het koffieglas te maken werd het mengsel in elk van deze alledaagse voorwerpen gegoten. Om de mal te maken werd er, na het afdekken van de objecten met afpelmateriaal, een object van hetzelfde type op geplaatst, waarop een gewicht werd geplaatst, om het mengsel te egaliseren en het eindproduct uniform te maken. Voor vork, lepel en eetstokjes werd een ander proces gevolgd: allereerst werd een laser-gesneden houten mal gemaakt, die vervolgens werd geïsoleerd, zodat de in de mallen gegoten hars niet aan het hout blijft plakken. Uiteindelijk bleef alles 24/36 uur liggen om te coaguleren en te drogen.

De afwerking is ruw en poreus om de sensatie rond een koffiekopje te geven.

installation

(11)

20 21 CREATIVE FOOD CYCLES

Groep 4 _ HANGING PLATES

Camila Larrosa, Julieta Coppa, Lucia Navarro, Claudia del Arco

Het project is bedoeld voor tijdelijke evenementen. Het bestaat uit een serie schotels gemaakt met een nieuw ecologisch materiaal op basis van pinda's, met als doel het gebruik van plastic in dit soort evenementen te verminderen. Het project is gebaseerd op vele cirkelvormige modules waarin een reeks borden van verschillende grootte worden geplaatst. Het product staat ten dienste van het publiek, zodat zij elk bord kunnen pakken en er hun eten in kunnen doen. Wanneer de gebruiker de borden vastpakt, verandert het paneel zijn reliëf en verandert daardoor ook de ruimte. De schotels, die met pindaschillen worden gemaakt, vermijden het gebruik van plastic in de horeca en zorgen voor een 100% biologisch afbreekbaar product.

Groep 5 _ BIORIGAMI

Martina Caprari, Vanessa Sanna

Het BIORIGAMI-project bestaat uit het creëren van alternatieve verpakkingen, in zowel vorm als functie. Door de kunst van origami te combineren met biologisch afbreekbaar materialen was het mogelijk om een product te creëren in perfecte harmonie met de natuur. De verpakkingsstructuur wordt gemaakt door het typische origami-papier te vouwen en aan de uiteinden een enkele vouw te gebruiken. Het doel is om een verpakking te creëren die naast zijn natuurlijke functie, een tweede leven kan hebben en ook volledig milieuvriendelijk is. Een verpakking die volledig biologisch afbreekbaar is, maar niet wordt weggegooid zoals ander afval, en die andere functies kan vervullen voordat het "einde" van zijn bestaan is bereikt. Een nieuw en revolutionair object in het volle respect voor onze planeet.

Groep 6_ BOFISH

Francesca Mercadante, Omar Tonella

BOFISH is een innovatief materiaal dat wordt verkregen uit beender- en kraakbeenresten van vis, in dit specifieke geval in de wateren van Camogli (Italië) gevangen tonijn. Het visafval wordt gehakt met een variabele korrel en vervolgens gemengd met een bepaalde natuurlijke hars en natuurlijke pigmenten, totdat een vloeibare verbinding wordt verkregen die, eenmaal gehard, de mechanisch juiste bindingen van de hars bezit. Gezien de staat van deze verbinding is het mogelijk om door middel van siliconenmallen de gewenste vorm te geven. Het merk BOFISH is eenvoudig en direct. Het logo is samengesteld uit het pictogram van een visgraat en het "Bofish"-logo.

Groep 7 _ GALALIGHT

Luca Cangialosi, Pierre Picozzi

Galaliet is een synthetisch plastic materiaal dat wordt vervaardigd door de interactie van caseïne en formaldehyde. De commerciële naam is afgeleid van de Griekse woorden gala (melk) en lithos (steen). Het is reukloos, onoplosbaar in water, biologisch afbreekbaar, niet allergeen, antistatisch en vrijwel niet brandbaar. Het werd geproduceerd onder andere namen zoals aladdinite (in de VS). Door ons te concentreren op de chemische samenstelling ontdekten we dat de porositeit van het materiaal perfect geschikt is om het licht door te laten schijnen. Vandaar het idee om tafellampen te creëren die worden gevormd door het samenvoegen van stukken die worden verkregen uit eenvoudige en lineaire mallen om het proces van het drogen van het materiaal te versnellen. Uitsluitend na de afwerking van een product dat al industrieel is bedrukt, wordt ook de verdere verwerking met de hand uitgevoerd. De studie van de verschillende composities heeft ontwerpvoorbeelden als resultaat, waarbij de sleutelwoorden geometrie, natuurlijkheid en elegantie zijn.

INSTALLATIE

FOOD (RE) MAKERS Installatie, Genova 29-31 Oktober 2019

De Creative Food Cycles-installatie onderzocht een van de grote thema's van duurzaamheid die ons dagelijks leven betreffen: de voedseloverschotten en de manier waarop deze tot nieuwe materialen worden verwerkt - van organisch voedselafval tot de totstandkoming van nieuwe industriële materialen - en hoe het voedselafval en de afgedankte verpakkingen veranderen in nieuwe consumentenproducten. De kwestie van voedselverspilling is een vruchtbaar terrein voor zowel experimenten als voor een volledig begrip van de relatie tussen ethische elementen en nieuwe esthetische dimensies.

Door het ontwikkelen van nieuwe projectbenaderingen heeft de Genova Food (re) makers Lab Installation het publiek bewust willen maken van de mogelijke transformaties en nieuwe levenscycli van afgedankte producten en afval, en duurzaamheid aantrekkelijker willen maken, dankzij een ontwerp dat gebaseerd is op creativiteit en gezelligheid. Het doel van de Genova "Food (re) makers" Lab installatie was het verkennen van het proces dat voedsel van consumptie tot afvalverwerking met zich meebrengt, waarbij nieuwe mogelijke betekenissen en ruimtelijke combinaties in de herinterpretatie van het productdesign worden aangeboden.

installation

(12)

CREATIVE FOOD CYCLES

2018-20 cofunded by the European Union Creative Europe Programme

Partners:

Leibniz Universität Hannover LUH

Chair for Regional Building and Urban Planning IAAC Institute of Advanced Architecture of Catalonia Barcelona

University of Genoa UNIGE

Department of Architecture and Design

Contacts

Website www.creativefoodcycles.org Email info@creativefoodcycles.org Facebook @creativefoodcycles.org Twitter @cfc_eu

Instagram @creativefoodcycles Itinerant Exhibition Antwerp

is collaboration with MAS Museum aan de Stroom special thanks to: Mrs. Leen Beyers (Head Curator) Mrs. Sandra Lintermans (Audiovisual support)

Exhibition organised by:

Abteilung Regionales Bauen und Siedlungsplanung Chair for Regional Building and Urban Planning Prof. Jörg Schröder

Leibniz Universität Hannover Herrenhäuserstr. 8, D-30419 Hannover www.staedtebau.uni-hannover.de

Venue

MAS Museum aan de Stroom

ANTWERP À LA CARTE - on the Future of Food & the City Hanzestedenplaats 1, 2018 Antwerp, Belgium

(13)

CREATIVE FOOD CYCLES

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Frank Agsteribbe is dirigent en artistiek leider van het vocaal ensemble cantoLX in Luxemburg, waar hij ook curator is van de festivals “Passions et Lamentations” en “Stille

Wie zelf een idee heeft voor een themadag, mag dat zeker laten weten. Word lid van de Studio Pixel

• Deze extra vakantiedagen dienen het best opgebruikt te worden binnen hetzelfde kalenderjaar van de eindejaarspremie die als basis gediend heeft voor het budget in het

 Zowel de haven van Antwerpen als die van Zeebrugge zetten zich in om de transitie naar een multi fuel port waar te maken door bijvoorbeeld LNG als alternatieve scheepsbrandstof

Deze voordracht werd mede georganiseerd door Antwerpen in fiscalibus, de alumnivereniging van de opleiding Master na master Fiscaal Recht aan de Universiteit Antwerpen...

 Elke aannemer moet ons minstens 15 werkdagen voor de start van de werken contacteren zodat wij hem tijdig de recentste plannen van onze installaties en onze veiligheidsvoorschriften

Omwille van de uitstekende bereikbaarheid en ruime parkeergelegenheid ook de locatie bij uitstek voor business meetings en allerhande events. In de verschillende zalen afgestemd op

‘Inward processing’ allows for non-EU goods to be imported for use in the customs territory of the EU in one or more processing operations; when exported, such goods are not