• No results found

Zondagslezing

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

LEZINGEN DOOR DE WEEK | Maandag 5 oktober: Jona 1, 1 – 2, 1.11 en Lucas 10, 25-37 • Dinsdag 6 oktober: Jona 3, 1-10 en Lucas 10, 38- 42 • Woensdag 7 oktober: Jona 4, 1-11 en Lucas 11, 1-4 • Donderdag 8 oktober: Maleachi 3, 13-20a en Lucas 11, 5-13 • Vrijdag 9 oktober:

Joël 1, 13-15; 2, 1-2 en Lucas 11, 15-26 • Zaterdag 10 oktober: Joël 4, 12-21 en Lucas 11, 27-28 • Zondag 11 oktober (Achtentwintigste

zondag door het jaar) Wijsheid 7, 7-11 — Brief aan de Hebreeën 4, 12-13 — Marcus 10, 17-30.

EUCHARISTIE OP RADIO | 4 oktober, 10 uur, vrt Radio 1: vanuit Onze-Lieve-Vrouw in Kortrijk. Met het koor Laudate Dominum onder leiding van Walter Deroo en organist Stefan Verschatse.

EUCHARISTIE OP TV | 4 oktober, 10 uur, rkk via Nederland 2:

vanuit de Sint-Bavokathedraal in Haarlem, helemaal in het teken van 450 jaar bisdom Haarlem-Amsterdam. Voorgangers zijn bis- schop J. Punt, vicaris-generaal M. de Groot, rector J. Hendriks, ple- baan H. J. van Ogtrop en mediapastor Peter Denneman. De zang wordt verzorgd door het kathedrale koor onder leiding van Fons Ziekman. Organisten zijn Ton van Eck en Albert-Jan Roelofs.

EErstE LEzing

Genesis 2, 18-24

De Heer God sprak:

„Het is niet goed dat de mens alleen blijft. Ik ga een hulp voor hem maken die bij hem past.”

Toen boetseerde de Heer God uit de aarde alle die- ren op het land en alle vogels van de lucht en bracht die bij de mens om te zien hoe hij ze noemen zou: zo- als de mens ze zou noemen, zo zouden ze heten. De mens gaf dus namen aan al de tamme dieren en aan al de vogels van de lucht en aan al de wilde beesten;

maar een hulp die bij hem paste vond de mens niet.

Toen liet de Heer God de mens in een diepe slaap val- len; en terwijl hij sliep, nam Hij één van zijn ribben weg en zette er vlees voor in de plaats. Daarna vormde de Heer God uit de rib die Hij bij de mens had wegge- nomen, een vrouw en bracht haar naar de mens.

Toen sprak de mens: „Eindelijk been van mijn ge- beente en vlees van mijn vlees! Mannin zal zij heten, want uit een man is zij gekomen.” Zo komt het dat een man zijn vader en moeder verlaat en zich zo aan zijn vrouw hecht dat zij volkomen één worden.

twEEdE LEzing

brief aan de hebreeen 2, 9-11

Broeders en zusters,

Wij zien hoe Jezus die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld, nu met luister en eer gekroond is, omdat Hij de dood heeft verduurd. Door Gods gena- de kwam zijn sterven aan allen ten goede.

God, einddoel en oorsprong van alle dingen, wil vele kinderen tot hemelse heerlijkheid leiden; was het dan niet passend dat Hij de aanvoerder die hen redt, niet dan door lijden tot de voleinding bracht? Want Hij die heiligt en zij die geheiligd worden, hebben een en de- zelfde oorsprong; daarom schrikt Hij er ook niet voor terug hen zijn broeders en zusters te noemen.

EvangELiE

marcus 10, 2-16

In die tijd kwamen er Farizeeën die Jezus vroegen:

„Staat het een man vrij zijn vrouw te verstoten?”

Daarmee wilden zij Hem op de proef stellen.

Jezus antwoordde hun met een wedervraag: „Wat heeft Mozes u voorgeschreven?”

Zij zeiden: „Mozes heeft toegestaan een scheidings- brief op te stellen en haar weg te zenden.”

Doch Jezus antwoordde hun: „Om de hardheid van uw hart heeft hij die bepaling voor u neergeschre- ven. Maar in het begin, bij de schepping, heeft God hen als man en vrouw gemaakt. Daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten om zich te binden aan zijn vrouw en deze twee zullen één vlees worden. Zo zijn zij dus niet langer twee, één vlees als zij gewor- den zijn. Wat God derhalve heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.”

Thuis ondervroegen de leerlingen Hem nogmaals daarover. Hij sprak tot hen: „Wie zijn vrouw weg- zendt en een andere huwt, maakt zich tegenover haar schuldig aan echtbreuk. En wanneer zij haar man verlaat en een andere huwt, begaat zij echtbreuk.”

De mensen brachten kinderen bij Hem met de be- doeling dat Hij ze zou aanraken. Maar bars wezen de leerlingen ze af.

Toen Jezus dit zag, zei Hij verontwaardigd: „Laat de kinderen toch bij Mij komen en houdt ze niet te- gen. Want aan hen die zijn zoals zij behoort het Ko- ninkrijk Gods. Voorwaar, Ik zeg u: wie het Konink- rijk Gods niet aanneemt als een kind, zal er zeker niet binnengaan.” Daarop omarmde Hij ze en zegende hen terwijl Hij hun de handen oplegde.

Schriftlezingen © Katholieke Bijbelstichting

’s Hertogenbosch, www.bijbel.net

4 o kto b e r 2009 – z ev e n e n tw i n t i gst e zo n dag doo r h et jaa r

commentaar bij de zondagslezingen

— Kris Depoortere—

De ‘andere’ wegsturen?

„MAG EEn MAn ZIJn VROuW wegsturen?”, vragen enkele tegenstanders aan Je- zus. Ze hopen Hem in de val te lokken. De joodse wet van Mozes zei: „Ja, in bepaalde gevallen”. De Farizeeën menen dat Jezus ‘neen’ zal zeggen. Wetsovertreding dus, en nieuw bewijsmateriaal voor een aanklacht. In zijn repliek verlegt Jezus weer gren- zen. Hij illustreert hoe zijn andere wereld er zal uitzien, ditmaal op het vlak van per- soonlijke relaties. Hoe radicaal is de liefde daar?

Jezus antwoordt: „Jullie spreken over wegsturen. Ik heb het over ontvangen. Jul- lie spreken over verstoten. Ik heb het over beschermen. Jullie stellen alleen een vraag over de man. Ik heb het ook over de vrouw.” En Hij verwijst naar de oerdroom van God in het Boek van de Schepping.

De Mens (Adam) heeft tevergeefs geprobeerd een partner te ‘maken’. Hij riep al- le levende wezens bij hun naam, de arend en de leeuw, de sardien en de giraffe. ‘Een naam geven’ betekent voor de joden ‘in het bestaan roepen’, weliswaar als onderge- schikte, want wie zijn naam krijgt, is van jou afhankelijk. Het lukt niet: „De Mens vond niemand die bij hem paste.” De Mens zoekt een mede-mens, naast en tegen- over, niet onder- of bovengeschikt. Maar zo iemand is blijkbaar niet ‘maakbaar’. De Mens zal die Medemens moeten ‘krijgen’.

„Toen liet God de Mens in een diepe slaap vallen. God geeft het zijn beminden in de slaap”, zingt Huub Oosterhuis. De Mens moet leren dat de belangrijkste dingen

‘om niets’ worden gegeven, zonder inspanning, in de slaap. De Mens moet ophou- den met de andere te willen maken naar eigen beeld. Pas dan komt de Medemens.

Een ‘andere’ Medemens.

God neemt een van de ribben van de mens weg en zet er vlees voor in de plaats.

God maakt een onbeschermde, kwetsbare plek in de borst van de mens. De longen liggen bloot. Die longen waarin God zijn levensadem had geblazen. Met die weg- genomen rib boetseert God een Medemens, als een rib voor de Mens. De Medemens zal de beschermster zijn van hart en longen. En de Mens herkent zijn Medemens in erkentelijkheid. Herkennen en erkentelijk zijn om de gave van een Medemens, „die eindelijk bij hem past”.

Dat is Gods droom over vrouw en man: elkaars beschermelingen. Ribben voor el- kaar, wederzijds ontvangen, huisvesten, wederzijds beschermen. Gods oorspronke- lijke én toekomstige droom over de liefde en over de vriendschap. Eens en voorgoed en helemaal beminnen, ook op de steilten van de levensweg.

Terug naar het evangelie van vandaag. Amen en uit dus: nooit echtscheiding. Zo simpel is het bij Jezus nooit. Jezus heeft een uitgezet hart, barm-hart-ig. Hij geeft toe dat Mozes wel scheiding toestond „om de hardheid van jullie hart”. Als ik die oude Bijbelse taal naar vandaag omzet, klinkt het als „om de zwakte van jullie hart”, om de hartzwakte van de ene of van de andere partner of van allebei. Mozes stond schei- ding toe, „omdat wij maar mensen zijn en Gods droom soms niet waarmaken”.

Een relatie-voorgoed is niet alleen Gods droom. nog nooit zag ik een paar huwen dat het niet echt meende. Vol overtuiging zeggen we ‘voorgoed’ en ‘voorGod’. Maar dan komen ‘het leven’ en de dagelijkse confrontatie met het anders-zijn van de an- dere. En de ontgoocheling van de oude Mens: „Ik kan de andere niet naar mijn hand zetten.” Het duurt zo verschrikkelijk lang eer we beseffen dat de andere ‘anders’ is én toch van me houdt. En andersom. Soms lukt het niet. Dan komt Gods barmhartig- heid op het toneel. Hij ‘stuurt geen Mens weg’.

De sleutel van deze steile tekst zit verborgen in de volgende verzen, die helaas vaak weggelaten worden in de liturgie. Plotseling komen er kinderen op Jezus af.

De apostelen „sturen ze weg”. Weer wegsturen. Jezus komt tussenbeide: „Stuur die kinderen niet weg.” Jezus ontvangt kinderen, ook al komen ze ongelegen. Wellicht zouden veel relaties vanaf het begin anders zijn, als we de andere als geschenk ont- vingen. Een geschenk krijg je, dankbaar. Je zet het niet naar je hand. nog dieper: de andere is Godsgeschenk. „Zo mooi anders”, schreef Hans Andreus vorige zondag.

Eigenlijk heet iedere partner Adeodatus, zoals het (onverwachte) kind van Au- gustinus, Dieudonné(e) of ’s Herengave. Misschien even in dankbaarheid achterom- zien. Weet je nog hoe we elkaar – lang geleden – beschermden tegen de regen onder een reuzenparaplu? Iets van die zorgeloze dankbaarheid van Franciscus van Assisi, die we vandaag vieren?

D lezingen & Commentaar

9 september 2009

kerk & leven

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Beetje moeilijk voor te stellen, maar in die tijd was het niet ongebruikelijk dat een vrouw haar slavin met haar man naar bed liet gaan zodat zij het kind van de slavin als haar eigen

Daarom, herders, luister naar de woorden van de HEER: Zo waar ik leef – spreekt God, de HEER –, mijn schapen hadden geen herder, ze werden weggeroofd en door de wilde

Wie zich voorbereidde op de komst van de Messias, zou Johannes volgen met hart en ziel, Gods nabijheid desnoods in extremisme zoeken, zijn afwezigheid in de maatschappij

‘Je moet het toch maar doen!’: zo kijken we vanavond naar Jezus die zijn laatste dag ingaat, met dankbare verwondering.. En niet en- kel

Want Hij die heiligt en zij die gehei- ligd worden, hebben een en dezelfde oorsprong; daarom schrikt Hij er ook niet voor terug hen zijn broeders te noemen.. Evangelie: Mc

De provin- ciaal: “We halen geen jonge paters naar hier om de zorg voor hun ouder wordende collega’s in Vlaanderen op zich te nemen, maar om hier onze dominicaanse

Als wij dus lezen: door dezen hebt gij vergeving van zonden, door dezen hebt gij kwijtschelding van alles, waarvan gij door de Wet van Nlozes niet kondt

Samen met de gemeente Bergen en in overleg met de bewoners van Egmond te zorgen voor een duurzame, mooi in het landschap ingepaste sportaccommodatie die een parel wordt voor