• No results found

Kerk en sociale vooruitgang

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Kerk en sociale vooruitgang"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

8 juni 2011

kerk 11

Kerk en sociale vooruitgang

Vijftig jaar geleden vaardigde Johannes XXIII medezeggenschapsencycliek uit

Hervormingen zijn nog niet voor morgen

Parlement denkt na over voorstellen tot eerlijker verdeling van de kerkfinanciering

X

X

In encycliek Mater et magistra (1961) pleit de paus voor medezeggen- schap van arbeiders

X

X

In 1961 werd in België massaal gestaakt tegen de Eenheidswet

X

X

Actuele vormen van sociale ongelijkheid aan- geklaagd op herdenking Mater et magistra

Nicole Lehoucq

Met de encycliek Mater et magistra, dit jaar een halve eeuw geleden uitgebracht door Johannes XXIII, de paus die het Tweede Vaticaans Concilie bijeenriep, nam een kerk- leider voor het eerst ondubbelzin- nig stelling: aan de arbeiders moet medezeggenschap worden toege- staan in de onderneming waar ze werken.

De encycliek kwam er in mei 1961, naar aanleiding van zeven- tig jaar Rerum novarum. In die en- cycliek uit 1891, met als titel Over nieuwe dingen, reageerde paus Leo XIII op de sociale misstanden die de industrialisatie in de 19de eeuw met zich bracht. Hij formuleerde uitgangspunten voor de sociale leer van de Kerk en gaf katholieke

sociale organisaties zoals vakbon- den wind in de zeilen.

Toen Rerum novarum werd uitge- vaardigd, was Angelo Giuseppe Roncalli, de latere Johannes XXIII, amper tien. Met zijn encycliek, die opent met de woorden Ma- ter et magistra, moeder en lerares – wat slaat op de functie van de Kerk – sloot hij zich aan bij die sociale

leer. Behalve medezeggenschap in de ondernemingen en een plei- dooi voor een democratisch be- stuur, bracht hij ook de positie van de arbeiders in minder ontwikkel- de landen onder de aandacht. Ook dat was nieuw.

De arbeidersproblematiek was Johannes XXIII niet vreemd. Als jonge priester zette hij zich, sa-

men met bisschop Radini-Tede- schi van Bergamo, tot wiens secre- taris hij was aangesteld, in voor de verbetering van het lot van de tex- tielarbeiders. Opgepakte stakers bezocht hij in de gevangenis.

Op 15 mei 1961, toen Mater et ma- gistra werd uitgevaardigd, trilde in ons land de grote stakingsbe- weging tegen de Eenheidswet van

eind 1960, begin 1961 nog na. Die wet, eigenlijk een pakket maatre- gelen van de katholiek-liberale re- gering van Gaston Eyskens om het begrotingstekort van 400 miljard frank weg te werken, voorzag in nieuwe belastingen zowel als har- de besparingen.

De stakingen braken uit op 15 december 1960, de huwelijksdag van koning Boudewijn en konin- gin Fabiola. Het verzet, aangewak- kerd vanuit socialistische hoek, was vooral hevig in Wallonië. Het leger werd ingezet, bij incidenten vielen zelfs doden. De wet werd goedgekeurd in januari. Sinds- dien heerst op sociaal-economisch vlak de overlegcultuur: in 1960 werd het eerste interprofessioneel akkoord afgesloten.

Vijftig jaar Mater et magistra ging in Rome niet onopgemerkt voor- bij. Tijdens een internationale conferentie, georganiseerd voor deze herdenking, kwamen de ge- volgen van de globalisering en de nieuwe vormen van sociale on- gelijkheid ter sprake. Benedictus XVI stelde de grenzeloze specula- tie aan de kaak, die vandaag ook betrekking heeft op voedsel, wa- ter en grond, en waardoor vooral arme mensen worden getroffen.

De encycliek die de relatie tussen christendom en sociale vooruit- gang centraal plaatste, is dus nog steeds actueel.

Jaarwisseling 1960-1961. Massaal protest in België (hier in Luik) tegen de Eenheidswet.  © Imageglobe

erik De Smet

De financiering van de eredien- sten is geregeld in een kluwen van wetten en regels, gegroeid sinds 1830. Zo staat de federale overheid in voor de wedden en pensioenen van de bedienaars van de erkende erediensten, terwijl de gewesten en de gemeenschappen plaatselijk erkende geloofsgemeenschappen mee financieren.

Zowat iedereen is het erover eens dat het tijd is voor een gron- dige wijziging van het systeem.

In februari stelde een vierkoppi- ge werkgroep onder leiding van de professoren Magits en Christi- ans in de Kamer een rapport voor dat het systeem doorzichtiger wil maken en meer gelijkwaardigheid

tussen de levensbeschouwingen wil bewerken, maar het tegelijk trouw blijft aan het grondwettelij- ke principe.

Objectief criterium

Intussen promoten sommige libe- rale politici een systeem van kerk- belastingen, waarbij de burger zelf beslist welke levensbeschouwing hij steunt. Het idee is ouder dan vandaag, maar teert thans op het ongenoegen dat de kop opstak na de pedofilieschandalen in de Kerk.

De pleitbezorgers van kerkbelas- ting vinden het rapport Magits- Christians te weinig ambitieus.

Vooral de ruime steun aan de ka- tholieke Kerk is hen een doorn in het oog en bijgevolg moet de basis

van de kerkfinanciering worden aangepakt.

De Raad van State sprak zich al- vast uit over een wetsvoorstel van de kamerleden Zoé Genot en Mey- rem Almaci (Ecolo/Groen!) dat een

‘objectief’ criterium wil invoeren voor de verdeling van de totale som die de federale overheid be- steedt aan de wedden van de bedie- naren van de erkende erediensten en levensbeschouwingen. Als het van de indieners afhangt, wordt elke vijf jaar een enquête gehou- den om de omvang van de erkende levensbeschouwelijke organisaties vast te stellen en dus ook de om- vang van de financiering. De Raad van State geeft in principe groen licht, maar is ook kritisch en eist dat een en ander grondig wordt aangepast.

Zo is volgens het rechtscollege het wetsvoorstel te vaag over de wijze waarop de burger kan be- slissen welke levensbeschouwin- gen in aanmerking komen voor belastinggeld. De raad betwij- felt ook of het inwinnen van ge- gevens volstrekt anoniem kan ge- beuren en pleit in zijn advies voor een overgangsregeling indien een eredienst op basis van de enquê- te plotseling beduidend minder geld zou krijgen. Hij vreest dat een nieuwe verdeling de stabiliteit ontwricht waarin artikel 181 van de grondwet voorziet.

Al dromen sommigen van snelle veranderingen, het valt te betwij- felen of het parlement, in dit geval

de Kamercommissie Justitie, nog vóór de zomer de tijd vindt om de kwestie kerkfinanciering grondig te bespreken. Op tafel ligt immers niet enkel het bewuste wetsvoor- stel, maar ook het omvangrijke rapport Magits-Christians dat nog veel bijkomend studiewerk ver- eist. Het rapport blikt breder dan

het wetsvoorstel van Genot en Al- maci en voorziet niet enkel in een nieuw systeem van erkenning van levensbeschouwingen, maar ook in een onafhankelijk onderzoek naar hun aanhang.

De hervorming van de kerkfinan- ciering lijkt, met andere woorden, nog niet voor morgen.

Bedevaart in Banneux. Hoe meet je de aanhang van een levens- beschouwing in ons land?  © Reporters

GEZIEN VTMOP

Naam + voornaam . . . .

Adres . . . .

Postcode . . . .

Stad . . . .

Tel.: . . . .

Nieuw model Stannah

Bestek en documentatie gratis:

Toestel SO128 (gratis nummer) tel 0800 95 950 Stannah

trapliften de ideale oplossing.

Stannah trapliften de ideale oplossing.

info@stannah.be www.stannah.be Poverstraat, 94

1731 Relegem fax: 02 366 44 80 Stannahbvba

Advertentie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Juist in deze omstandigheden wil de Katholieke Kerk − nu zij door dit Oecumenisch Concilie de toorts van de religieuze waarheid in de hoogte steekt − zich de

Het Tweede Vaticaans Concilie stelt in de dogmatische constitutie Lumen Gentium dat de katholieke Kerk wordt bestuurd door het bisschoppencollege, maar dat de bisschoppen

Naarmate een toenemend aantal christelijke leiders hun volgelingen naar deze mystieke spiritualiteit drijven, waarbij een woord of frase wordt herhaald tot de staat van stilte

Teilhards doctrine ging in tegen zijn katholieke superieuren, tijdens zijn leven, maar hij werd gere- habiliteerd door paus Johannes XXIII, dezelfde paus die het Tweede

16,20), door de toehoorders aanvaard dank zij de werking van de Heilige Geest, brengen de univer- sele Kerk bijeen, die de Heer op de apostelen gevestigd en op de heilige Petrus,

daarvoor was ze te arm van geest en te eenvoudig van hart, maar omdat ze God grote dingen heeft laten doen in haar leven.. Als Maria moeder is van

Tijdens het Tweede Vaticaans Concilie verklaart Johannes XXI- II hem heilig (1963), mede van- wege zijn vooruitziende blik op de taak van de leek in de Kerk, die ten

Tegenover de logica van de markt en de opvatting dat de mens van nature in staat is zijn vrijheid perfect te beheersen – „Ik beslist zelf waaraan ik mijn geld besteed en ik weet