• No results found

Bondgenoten?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bondgenoten?"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

O E C U M E N E 9

K E R K + L E V E N - 5 D E C E M B E R 2 0 0 7

M

ET 145 miljoen gelovi- gen is de Russisch-or- thodoxe Kerk (na de rooms-katholieke) de tweede grootste christe- lijke geloofsbelijdenis van de we- reld. Na vele jaren van verdruk- king beleeft deze Kerk een heuse revival. Tachtig procent van de Russische bevolking noemt zich vandaag onomwonden orthodox.

Bisschop Hilarion Alfeyev is de vertegenwoordiger van de patri- arch van Moskou bij de instellin- gen van de Europese Unie. Na mu- ziekstudies en zijn militaire dienst in het Rode Leger trad hij in 1989 in het klooster. Van 1995 tot 2001 diende hij het departement oecu- mene van het patriarchaat. Van- waar komt deze opleving, zo vra- gen we hem.

Mgr. Alfeyev: „Het atheïstische regime van de Sovjets vervolgde de godsdienst gedurende meer dan zeventig jaar. Het was dus be- grijpelijk dat mensen na de val van het communisme opnieuw hun religieuze wortels zochten.

De opleving gold niet enkel voor de orthodoxie, maar ook voor an- dere christelijke belijdenissen.

Voor ons was ze verbluffend.”

Enkele voorbeelden. „De voor- bije twintig jaar werden 20.000 kerken gebouwd of hersteld. Het aantal bisschoppen verdubbelde, het aantal priesters, diakens en parochies verviervoudigde! In 1988 had de patriarch van Moskou achttien kloosters onder zijn hoe- de, vandaag zevenhonderd. De kloosters worden bevolkt door jonge monniken en nonnen, dui- zenden seminaristen bereiden zich voor op het priesterschap.

Deze groei ging vergezeld van veranderingen in de houding van de Kerk tegenover de politiek.

Opnieuw werd zij erkend als geestelijke en morele autoriteit.

En voor eerst sinds eeuwen had zij het recht een eigen plaats in de sa- menleving te bekleden, zonder tussenkomst van het wereldlijke gezag.”

Staatskerk?

Westerse critici merken op dat de Russische orthodoxie, zeker onder huidig president Vladimir Poetin, past binnen een nationa- listische ideologie. Poetin laat zich dan ook publiekelijk kennen als een devoot orthodox christen. Hij vertoont zich graag in het gezel- schap van patriarch Aleksej II van Moskou. De Russische regering steunt de orthodoxie voluit. Lijkt dit niet op een staatskerk?

Mgr. Alfeyev is het daar niet mee eens. „De Russische Kerk is zich bewust van het risico haar vrijheid te verliezen wanneer zij deel zou worden van het staatsap- paraat. Eertijds was de orthodoxie staatsgodsdienst, wat betekende dat zij respect en een aanzienlijk inkomen genoot, maar tegelijk helemaal afhankelijk was van de regering. Tussen 1700 en 1917 maakte de Kerk deel uit van het bureaucratische staatssysteem van het tsarenrijk. Dat beperkte haar vrijheid danig. Ten tijde van de Sovjets was de orthodoxe Kerk nog meer gebonden. Het hele ker- kelijke leven werd door de staat gecontroleerd, terwijl de Kerk er niets van terug kreeg.”

Geniet de Russisch-orthodoxe kerk vandaag dan wel vrijheid?

Mgr. Alfeyev: „Een officieel docu- ment van de orthodoxe bisschop- pen uit 2000 stelt dat de Kerk lo- yaal is tegenover de staat, maar dat Gods geboden boven deze trouw gaan. Dit is het eerste docu- ment in de wereldwijde ortho- doxie dat uitdrukkelijk burgerlij- ke ongehoorzaamheid tegenover

de staat ter sprake brengt. Mijns inziens illustreert dit de grote on- afhankelijkheid die onze Kerk ge- niet in Rusland en andere Oost- Europese landen.”

In de oecumenische dialoog neemt de Russisch-orthodoxe Kerk een eigenzinnige positie in.

Dat bleek onlangs nog tijdens de katholieke-orthodoxe dialoog in het Italiaanse Ravenna, waar ge-

praat werd over het primaatschap van de paus. De Russisch-ortho- doxen – in de persoon van mgr. Hi- larion – verlieten echter de verga- dering, officieel omdat er ook Est- se orthodoxen aanwezig waren.

Waarom?

De Russische bisschop: „Ons op- stappen in Ravenna had niets te maken met de Russisch-Estse re- laties, maar met een beslissing

van het patriarchaat van Constan- tinopel om de zogeheten Estse Apostolische Kerk op de gemeng- de commissie uit te nodigen. Deze werd door hen gecreëerd in 1996 naast de bestaande Estse ortho- doxe Kerk (van het patriarchaat van Moskou). Onze Kerk ging hiermee niet akkoord, en dus had ik in Ravenna geen andere keuze.

Het was niet mijn persoonlijke be- slissing, maar ik moest die van mijn Kerk volgen.”

Daardoor verloor het (histori- sche) document over het pauselij- ke primaatschap dat voortkwam uit de ontmoeting in Ravenna zijn waarde. De grootste orthodoxe Kerk deed immers niet mee. „Ik geloof dat er in de toekomst een compromis uit de bus kan komen, en dat dat bij de volgende ontmoe- ting tussen katholieken en ortho- doxen er Esten van beide jurisdic- ties aanwezig kunnen zijn”, aldus mgr. Alfeyev.

Urbi et orbi

De dialoog tussen katholieken en Russisch-orthodoxen wordt bepaald niet gevoerd zonder hor- ten of stoten. De bisschop verdui- delijkt: „Orthodoxen zijn verdeeld over de kwestie van het primaat- schap. Vooral het patriarchaat van Constantinopel stuurt aan op overleg, omdat het binnen de or- thodoxie voor zichzelf een pri- maatschap ziet weggelegd. Tot he- den erkennen wij enkel een ere- primaatschap van de patriarch van Constantinopel. Het lijkt erop dat Constantinopel ons een kerk- model wil opleggen dat nooit be- stond in de orthodoxie en dat sterk gelijkt op het centralisme van de rooms-katholieke Kerk. In zo’n model zou de patriarch van Constantinopel de rol van een

‘oosterse paus’ op zich nemen. Ik denk niet dat de Russische Kerk dat zal aanvaarden.”

„Ik meen dat er betere organen te bedenken zijn voor de samen- werking tussen orthodoxen en ka- tholieken. Waarom geen Euro- pees orthodox-katholieke allian- tie oprichten, die met vertegen- woordigers van beide Kerken ge- meenschappelijk standpunten kan innemen in sociale en ethi- sche kwesties? Onze sociale en ethische leer lijken zo sterk op el- kaar. Waarom kunnen wij niet ge- zamenlijk urbi et orbi (bedoeld

‘voor de stad en de gehele wereld’, n.d.r.) naar buiten komen?”

En de orthodoxe bisschop ver- volgt: „Onze Kerken zijn op weg naar eenheid, maar die zal nog ve- le jaren, wellicht eeuwen op zich laten wachten. Inmiddels moeten we gezamenlijk naar de wereld durven toestappen. Kunnen we niet, zonder één Kerk te zijn, han- delen als één Kerk? Volgens mij is dat mogelijk, en dat het ons ster- ker zal maken.”

En mgr. Hilarion Alfeyev besluit:

„We kunnen onze krachten bun- delen om de traditionele christen- heid te verdedigen, weliswaar niet tegen iets of iemand. Ik geloof dat de tijd is gekomen om op een nieuwe wijze samen te werken, vanuit het besef dat katholieken en orthodoxen bondgenoten zijn.

God vertrouwde ons een geza- menlijke zending toe. Hoe eerder we dit begrijpen, hoe beter.”

Opleving en eigenzinnigheid Russisch-orthodoxen

De voorbije vijftien jaar kende de Russisch-orthodoxe Kerk een opvallende opleving.

Uit de Russische samenleving van vandaag is de orthodoxie niet weg te denken. Het geloof lijkt zelfs een deel van de nieuwe Russische staatsideologie. Tegelijk loopt de dialoog tussen orthodoxen en katholieken niet van een leien dakje. Laatst verlieten de Russen boos de katholiek-orthodoxe overlegcommissie. Waarom?

E r i k D e S m e t

Bondgenoten?

Aleksej II (midden), patriarch van Moskou, vaak in gezelschap van president Vladimir Poetin. © Belga

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

familiefilm tekenfilm spannende film natuurfilm soort film groep 6 groep 7 groep 8. Welke film werd in 2 groepen even

familiefilm tekenfilm spannende film natuurfilm soort film groep 6 groep 7 groep 8. Welke film werd in 2 groepen even

Deze vooringenomenheden zijn bij de meeste HRM-afdelingen niet bekend; hierdoor wordt er veelal niet aan vrouwen gedacht voor bepaalde functies 27 en hebben ze ook niet altijd

Op de website van OPTA vindt u een handreiking voor het naleven van deze verplichtingen: http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?id=2967 OPTA heeft

Het college kiest er niet voor om in Eelde één gebouw in te zetten als cultuurhuis.. Dat doet afbreuk aan de

De orthodoxe eucharis- tie kent maar twee lezingen (in plaats van drie in de katholieke), één uit Paulus of Handelingen, en één uit het evangelie.. Uit het Ou- de Testament wordt

„Soms lachen mensen dat het toch niet meer veel werk kan zijn, de kerkfabriek van Doel voorzit- ten”, zegt Georges Van De Vyver. „Misschien is onze inzet een vorm van

Het valt ook op dat 39 procent van de mensen die een euthanasie aanvragen, verkiezen thuis te sterven, terwijl normaal slechts een vierde van de mensen