• No results found

Le principe d'Anselme : la lecture de l'argument d'Anselme par Charles Hartshorne

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Le principe d'Anselme : la lecture de l'argument d'Anselme par Charles Hartshorne"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Le principe d'Anselme : la lecture de l'argument d'Anselme par Charles Hartshorne

Manson, N.

Citation

Manson, N. (2007, February 22). Le principe d'Anselme : la lecture de l'argument d'Anselme par Charles Hartshorne. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/12291

Version: Corrected Publisher’s Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/12291

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

199 CURRICULUM VITAE

Nadine Manson (geboren Rakotoarisoa), werd op 20 september 1966 te Zweibrücken (Duitsland) geboren. Zij volgde van 1977 tot 1985 middelbaar onderwijs op het Lyceum Hoche te

Landau-in-der-Pfalz (Duitsland). Na enige jaren rechten te hebben gestudeerd te Straatsburg, begon ze in 1989 de studie theologie aan de Protestantse theologische faculteit te Parijs, welke studie zij in 1992 voorlopig afsloot met de “licence en théologie”. Vervolgens volgde zij één jaar de MA opleiding theologie aan het Louisville Presbyterian Theological Seminary te Louisville (Kentucky, V.S.), afgesloten met een “Certificate of Studies”. Zij voltooide haar theologische studie in de jaren 1993 tot 1995, door aan de Protestantse theologische faculteit van Montpellier (Frankrijk) de “Maîtrise de theologie” te

behalen. De scriptie waarop zij afstudeerde in de systematische theologie (“met veel genoegen”) handelde over de ontologie in de procestheologie bij Hartshorne.

Vanaf 1995 was zij predikant van de l’Eglise réformée de France te Castres (Frankrijk), en vervolgens te Lyon

(Frankrijk) van 1997-2001.

Op 6 mei 1998 behaalde zij te Montpellier aan het Institut Protestant de Théologie de Paris et Montpellier het “Diplôme d’étude approfondie” (DEA) in de systematische theologie.

Haar scriptie handelde over de esthetische dimensie van het kwaad in de procestheologie. In 2001 nam zij een sabbatsjaar op en verbleef te Fontainebleau (Frankrijk) om te beginnen aan de voorbereiding van haar theologische proefschrift.

In 2002 werd zij predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk (sinds 2004 Protestantse Kerk in Nederland) bij de Waalse kerk te Leiden.

(3)

200

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

La forme logique du second argument affirme que s’il est possible de penser la perfection, alors la perfection existe nécessairement, selon Malcolm, ou la perfection existe,

Donc si la notion d’existence nécessaire est logiquement démontrée comme impossible, alors l’existence de Dieu l’est aussi, puisque l’idée de Dieu a besoin que Dieu

Par « plus grand » dans sa définition de Dieu en tant que « tel que rien de plus grand ne puisse être pensé », Anselme entend que l’état actuel de Dieu est l’état maximum

L’originalité du « Principe d’Anselme » de Hartshorne consiste en ce qu’il parvient, d’une part, à élaborer une idée de Dieu compris comme « tel que rien de plus grand

231 La démarche de Malcolm s’oriente vers autre chose que de démontrer que dans la logique moderne, il est maintenant possible de dire, pour Dieu uniquement, que la

2, Elements of Logic, Charles Hartshorne and Paul Weiss, Harvard University Press, Cambridge, 1932.. Collected Papers of Charles Sanders

De reactie van Hartshorne op de argumentatie van Findlay heeft naar mijn opvatting Hartshorne gebracht tot de ontwikkeling van zijn Anselmian Principle.. Doordat Findlay en

Aucune équation ne peut permettre de faire l’économie du travail de réflexion sur les notions métaphysiques telles que les notions d’éternité et