• No results found

Noël Treanor

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Noël Treanor"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K L A P S T O E L 7

K E R K + L E V E N - 2 1 M A A R T 2 0 0 7

Het Verdrag van Rome van 25 maart 1957 betekende de start van een Europees project dat een

onwaarschijnlijk succesverhaal zou worden. Toch staan weinigen daar stil bij. Secretaris-generaal van de Commissie van de Bisschoppenconferenties van de Europese Unie Noël Treanor hoopt dat het halfeeuwfeest van de Europese Unie de burgers wakker schudt en aanzet om dit project af te werken.

I l s e Va n H a l s t

‘Europa zoekt zin

maar ontkent wortels’

E L A N G S T E L - LING voor Euro- pa werd mgr.

Noël Treanor met de paplepel ingegoten. En als student schuim- de hij het hele Oude Continent af.

„Ik ben Ier, maar ik voel me Euro- peaan”, lacht de man zichtbaar trots.

– Als secretaris-generaal van de Commissie van de Bisschoppen- conferenties van Europa (Comece) woont en werkt u in Brussel. Mist u uw vaderland niet?

Neen, ik voel me heel gelukkig in jullie land. Ik voel me thuis in Europa. Ik groeide op in de Ierse Republiek. Dat is belangrijk, want je kunt geen Europeaan zijn, als je niet bent geworteld in een eigen culturele bakermat. De Ierse cul- tuur is al sinds de prille middel- eeuwen verbonden met Europa.

In mijn bisdom vereren we de hei- lige Dimpna, die ook hier in Geel vereerd wordt. Ierland kan zich- zelf niet verstaan, als het zich niet verstaat binnen de Europese con- text. Dat geldt trouwens voor elk land en elk volk in Europa. Mijn bisdom had altijd al een opening naar de zee. Dat is niet zonder be- tekenis. Wie er woont, voelt zich niet meteen burger van de hele wereld.

Het Europese project heeft me altijd al geboeid. In 1989 – ik was toen lid van het Europa- comité van de Ierse bis- schoppenconferentie – zond mijn bisschop me naar de Comece in Brus- sel, waar ik nadien se- cretaris-generaal zou worden. Het was net vóór de val van de Ber- lijnse Muur, een histo- risch jaar met diepgaan- de invloed op het verde- re Europese verhaal.

Een hoogst boeiende pe- riode.

– Samenwerking in Eu- ropa is nog steeds boven- al een economische aan- gelegenheid. Moet er niet meer gewerkt aan een sociaal en solidair Euro- pa?

Dat het Europese pro- ject van meet af vooral was bedoeld als een eco-

nomisch project, is een wijdver- breide misvatting. Reeds in de Schumanverklaring en de inlei- dende teksten van het Verdrag van Rome worden onmiskenbaar niet-economische doelstellingen en waarden benadrukt. Vrede bij- voorbeeld, verzoening en het de- len van de welvaart.

Als rode draad door deze tek- sten loopt bovendien de overtui- ging dat de toenmalige Europese Economische Gemeenschap (EEG) niet mag worden be- schouwd als een experiment lou- ter ten dienste van Europa, maar ter bevordering van vrede en rechtvaardigheid op wereldvlak.

Van meet af werd het Europese project dus gekenmerkt door openheid.

De economie was in de ogen van de stichters een motor om deze fundamentele menselijke waar- den te verwezenlijken. Maar om- dat politieke leiders en ambtena- ren gedurende de eerste dertig jaar zo druk doende waren met het uitwerken van de noodzakelij- ke wettelijke, economische en commerciële structuren, geraak- te deze visie ondergesneeuwd.

Tot Jacques Delors zich in 1986 ervan bewust werd dat de Europe- se markt zo goed als gerealiseerd was, maar men vergeten was waarom het allemaal draaide. De- ze visie werd met de val van de Muur alleen maar belangrijker.

Dat nieuwe denken over de diepe- re betekenis en de doel- stellingen van de Euro- pese Unie is nu uitge- mond in de Europese grondwet.

– Op een moment waarop mensen overal op zoek zijn naar zin, doet Europa moeilijk over een verwijzing naar zijn christelijke wortels in de preambule van die grondwet.

Daar bestaat inder- daad nog steeds geen consensus over. De te- genstanders van een verwijzing naar de christelijke erfenis vre- zen vooral dat gelovigen en Kerken hun stempel willen drukken op de grondwet of althans de rol van de politiek willen relativeren door haar in

het teken te stellen van een Hoger Doel. Het tegenovergestelde is waar.

Ik ben ervan overtuigd dat de relatie van politiek en samenle- ving tot het ultieme lot van iedere menselijke persoon als transcen- dent wezen zoiets als een herken- ningspunt in de grondwet vereist.

Natuurlijk dient dit op een heel open manier geformuleerd, zowel voor gelovigen als voor wie niet gelooft, en mag dit op generlei wij- ze leiden tot het bevoordelen van de positie van de Kerken. Als Kerk worden wij enkel gedreven door het verlangen dat deze constitutie zou werken voor het betere goed van alle Europeanen, gelovig of niet, en ook van de bewoners van de andere continenten.

Hoe het verder loopt? Dat is kof- fiedik kijken. Op de verjaardag van het Verdrag van Rome zal de Duitse voorzitter van de Europese Raad alvast een ‘wegenkaart’ ter discussie voorleggen en als Co- mece zullen wij in een ‘Boodschap van Rome’ onze verwachtingen omtrent de waarden en perspec- tieven voor het Europa van mor- gen overhandigen aan de Europe- se Raad.

– Europa mag dan jarig zijn, de man in de straat ligt er niet wakker van. Hoe hem terug enthousiast maken voor het Europese project?

Europese burgers vinden vrede en relatieve welvaart vanzelfspre- kend, ook al leven in Europa ook vele armen. Daar zouden we ons

als burgers en zeker als christe- nen meer bewust van moeten zijn, en we zouden er ook daadwerke- lijk iets aan moeten doen. Het lijkt er vandaag inderdaad op dat Eu- ropa een nieuw verhaal nodig heeft. Niet een van vrede en ver- zoening, maar van oplossingen voor de klimaatsverandering, de energiekwestie, de bescherming tegen terrorisme.

Het grote verschil met de perio- de na de Tweede Wereldoorlog is volgens mij dat we nu leven in een geïnformatiseerde samenleving in een globaliserende wereld die op zoek is naar zin. Overspoeld door informatie, menen we de zin gevonden te hebben, maar dat is niet zo.

Willen we de burgers mobilise- ren voor het Europese project, dan moeten we hen dringend op- voeden tot bewustwording van hun eigen identiteit en culturele erfenis. Enkel zo kunnen we ver- zekeren dat in alle landen van de unie het culturele en antropologi- sche zelfverstaan van mensen ge- lijke tred houdt met het weten- schappelijke en technologische zelfverstaan.

Daarnaast moeten de Europese burgers ook worden opgevoed tot het opnemen van hun burgerlijke verantwoordelijkheid – lokaal, na- tionaal, Europees en in de wereld.

Want of ik nu leef in Antwerpen of Dublin, kwesties zoals klimaats- veranderingen, migratiestromen en energietoevoer kunnen niet louter nationaal worden aange- pakt. Dat kan enkel door het uit- werken van nieuwe mechanis- men van wereldomvattend be- stuur, die het lokale en nationale niveau overstijgen.

Tot slot is het even belangrijk om de mensen ervan bewust te maken dat het Europese project tot op heden een fantastisch suc- cesverhaal is geweest. Nooit voor- heen kende ons continent gedu- rende zo’n lange periode stabiele vrede. Nooit voorheen waren mensen zo in staat hun welvaart te delen. Nooit voorheen kwam er zo’n culturele uitwisseling tot stand. Dat is een nieuwigheid die in zichzelf de kiem draagt van de bekwaamheid van de unie om de uitdagingen van de komende de- cennia aan te gaan. Of we daarin slagen, weet ik niet, maar we moe- ten het alleszins proberen, gedra- gen door de Hoop.

De mensen realiseren zich veel te weinig dat het Europese project tot op heden een fantastisch succesverhaal is geweest

© Herman Ricour

B

NOEL TREANOR

K

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Om te laten zien in hoeverre rechts- vergelijking van toegevoegde waarde kan zijn voor de juridische discipline, willen wij de lezer in deze Rode Draad tien bijdragen

Al deze nobele gedachten leiden voor Ter Beek tot de conclusie dat de krijgsmacht niet alleen moet herstructureren, maar ook zal moeten afslanken wil een en ander

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

het mogelijk is dat de groothandel zou worden uitgeschakeld indien de kleinhandel buiten de BTW blijft. Betrekt de kleinhandel namelijk recht- streeks van de

E lders in dit nummer treft men een artikel · aan van mr. Timmermans over de Europese Economische Gemeenschap. Niemand kan van mening zijn, dat de E.E.G. ons alleen

Alles wat Hem vandaag nog aanzien of bescherming biedt, zal Hij morgen verliezen: zijn goede naam, zijn leerlingen en vrienden, de troostende nabijheid van zijn Vader en

Bovendien krijg ik door mijn lessen en het contact met mensen de beste Nederlandse les die er is”, vertelt Marjan enthousiast. “Hier ben ik gelukkig, hier wil

Hierbij zal gekeken moeten worden of het vernieuwde proces heeft geleid tot een duidelijkere definiëring van thema’s, tot een goede aansluiting tussen de wensen van de