• No results found

“Mantra Scriptura” Een neologisme voor neo-evangelicals

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "“Mantra Scriptura” Een neologisme voor neo-evangelicals"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

“Mantra Scriptura”

Een neologisme voor neo-evangelicals

Bron: http://herescope.blogspot.com/2012/02/mantra-scriptura.html, 22-2-2012

Eerder verscheen:

Plura Scriptura : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/plura-scriptura.pdf Sola Experientia : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/sola-experientia.pdf

Sola Narcigesis : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/sola-narcigesis.pdf Nebula Scriptura : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/nebula-scriptura.pdf Inclusiva Scriptura : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/inclusiva-scriptura.pdf Metafora Scriptura : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/metafora-scriptura.pdf Mystica Scriptura : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/mystica-scriptura.pdf

Vertaling en plaatje toeg. door M.V.

1. Het repetitief gebruik van woorden uit de Schrift door middel van gebeden, chants, incantaties, woorden en muzikale coupletten, uitgevoerd om een hoger niveau van spiritualiteit te bereiken, om een grotere spirituele perfectie te bereiken, om op te gaan in een ultieme realiteit, om de hemelen te bereiken, om nieuwe openbaring te verkrijgen, om inwendige geestelijke eenheid met God te ontmoeten, en/of het ervaren van vrede, harmonie, eenheid, euforie, extase, zelfbe- wustzijn, zelfactualisatie, verlichting en een zalig gevoel. Zie Mystica Scriptura.

2. De leer dat in de Schrift niet alle dingen duidelijk zijn, noch genoegzaam, noch gelijk duidelijk zijn voor iedereen, maar dat Gods Woord moet aangevuld worden met repetitieve, formulaïsche, hypnotische en geestveranderende buitenbijbelse rituelen, praktijken, technieken en ceremoniën die in de participanten religieuze gevoelens induceren, in het bijzonder wanneer uitgevoerd in combinatie met eenzaamheid, stilte, en/of zelfontkenning door de ontbering van voedsel en slaap. Zie Sola Experientia.

3. De zienswijze dat naast en boven de rechtstreekse bijbelse betekenis ook verborgen betekenis- sen bestaan die enkel kunnen bereikt worden via repetitieve, verbale, formulaïsche, meditatieve en bepaalde fysische bewegingen die de geschreven tekst vervangen in hun intense spirituele expressie - inbegrepen zulke praktijken als ademen, poseren, centreren, richten, vormgeven, ver-

(2)

2

verbeelden en visualiseren; het wandelen van labyrinten, vormen van gebedskringen, aangaan van spirituele disciplines, reciteren van liturgieën, bidden van rozenkransen, enz.

4. Het geloof dat repetitieve woorden, chants, enz., de participant op magische wijze bijstaan om God te gehoorzamen, met een diepere spiritualiteit tot gevolg. Door deze repetities wordt de su- prematie van de canoniek-bijbelse tekst, in wat “tot het leven en de godsvrucht behoort”, verdis- conteerd en naar beneden gehaald (2 Petrus 1:3).

5. Het naar beneden halen van de noodzaak van gehoorzaamheid aan de canoniek-bijbelse tekst (1 Petrus 4:17), terwijl men gehoorzaamheid aan spirituele oefeningen, die veranderde staten van bewustzijn kunnen voortbrengen in de beoefenaars, bekleedt met goddelijke betekenis.

6. Redding en/of heiliging bereikt door bovengenoemde repetitieve activiteiten - 1) Redding die onafhankelijk is van het horen van het Evangeliewoord dat leidt tot berouw en bekering van do- de werken; en 2) heiliging die onafhankelijk is van echte gehoorzaamheid aan een inwonende, aanwezige Heilige Geest en Zijn productie van echte geestelijke vrucht in het christelijke leven.

In plaats daarvan gefocust zijn op illusionaire geestelijke groei welke techniekgedreven, zelfbe- vestigend en zelfgecentreerd is. Zie Inclusiva Scriptura.

7. Het geloof dat het Woord van God magische kracht bezit wanneer het voldoende repetitief her- haald wordt, individueel of gezamenlijk, welke repetities resulteren in grotere geestelijke kracht voor de beoefenaar. De daaruit volgende leer dat God geen gebeden kan of zal horen tenzij ze opgedragen worden op een repetitieve en ritualistische manier, in het bijzonder wanneer uitge- voerd in grote eenzaamheid of met toenemende amplitude in groot-stadium-stijl groepsevene- menten. Zie Mattheüs 6:7; vergelijk 1 Koningen 18:26.

8. Habituele en obsessieve bezinning op uitgeschreven gebeden, historische geloofsbelijdenissen, patrologische1 teksten, poëzie, sacrale geschriften, liturgische werken, enz., in de speurtocht naar eenmaking met het goddelijke. In deze compulsieve drang een grondige aantasting realise- rend van de betekenis van Christus’ volbrachte werk op het kruis als de weg naar eeuwig leven;

éénheid met God zoekend door iets anders dan geloof in Christus’ verzoening van zonde, Zijn opstanding uit de dood (1Korinthiërs 15:3-4) en de volle acceptatie van verzoening met God dat naar het menselijke hart komt om reden van vertrouwen op het Evangelie (Romeinen 5:8-11).

“Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden” - Jezus, Mattheüs 6:7

Citaten en voorbeelden:

“One way [to become best friends with God] is to use ‘breath prayers’ throughout the day, as many Christians have done for centuries. You choose a brief sentence or a simple phrase that can be repeated in one breath.... [Then after providing ten examples of short biblical phrases that could work as breath prayers, Rick Warren advises] Pray it as often as possible so it is rooted deep in your heart”.[1]

“The simple words ‘The Lord is my shepherd’ can be spoken quietly and persistently in such a way that they become like a hedge around a garden in which God's shepherding can be sensed.

These words, which at first might seem to be no more that an interesting metaphor, can slowly descend from the mind into the heart. There they may offer the context in which an inner trans- formation, by the God who transcends all human words and concepts, can take place. Thus, the words ‘The Lord is my shepherd’ lead to the silent pastures where we can dwell in the loving presence of him whose Name the preacher speaks. This meditative preaching is one way to practice the ministry of silence”.[2]

“There is a very helpful suggestion for us, people who depend so much on verbal ability. The quiet repetition of a single word can help us to descend with the mind into the heart. This repeti- tion has nothing to do with magic. It is not meant to throw a spell on God or to force him into

1 Patrologie: kennis en geschiedenis van de kerkvaders (Van Dale).

(3)

3

hearing us. On the contrary, a word or sentence repeated frequently can help us to concentrate, to move to the center, to create and inner stillness and thus to listen to the voice of God. When we simply try to sit silently and wait for God to speak to us, we find ourselves bombarded with endless conflicting thoughts and ideas. But when we use a simple sentence such as ‘O God, co- me to my assistance,’ or ‘Jesus, master, have mercy on me,’ or a word such as ‘Lord’ or ‘Jesus,’

it is easier to let the many distractions pass by without being misled by them. Such a simple, re- peated prayer can slowly empty out our crowded interior life and create the quiet space where we can dwell with God. It can be like a ladder along which we can descend into the heart and ascend to God. Our choice of words depends on our needs and the circumstances of the mo- ment, but it is best to use words from Scripture”.[3]

“In praying the Jesus Prayer [‘Lord Jesus Christ Son of God, have mercy on me a sinner.’], our holy Fathers tell us, we say it over and over hundreds of times as part of our daily prayer rule. It is best to add the Jesus Prayer to your morning prayers as this is when the mind is the quietest.

Begin by saying the Jesus Prayer verbally focusing on each word. Repeat the Jesus Prayer con- tinually for 15 minutes at first and then expand to 30 minutes. You will experience the challenge of dealing with your thoughts, the tendency for you mind to wander. Attention when praying the Jesus Prayer is important. Be sincere in your prayer and repeat it with contrition. Praying the Je- sus Prayer is that simple!”[4]

“In Christianity the chanting of the name of Jesus in prayer was recommended by Diadochus of Photice in the middle of the fifth century, and by John Climacus in the early seventh centu- ry”.[5]

“The addiction to physical manifestations in the current revival is often linked directly to TOD [Tabernacle of David] type worship. It has been pragmatically discovered that long extended and repetitive worship will usually cause God to 'show up.' So worship techniques often become the prelude for God showing up in power. 'Showing up' is shorthand for the whole catalogue of physical manifestations associated with the current revival. The right kind of worship will at- tract the manifestations which are a sign that God has shown up. Much of the teaching that praise attracts and brings God's presence is based on an obscure verse in the OT [Old Testa- ment] which I believe has been misinterpreted...”.[6]

Eindnoten:

[1] Rick Warren, The Purpose Driven Life (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2002): 87-89.

[2] Henri Nouwen, The Way of the Heart: Desert Spirituality and Contemporary Ministry (New York, NY:

Harper Collins, 1981): 61, chapter “Silence and Preaching”.

[3] Ibid, 81-82, chapter “Nurtured by Short Prayers”.

[4] “Jesus Prayer—Prayer of the Heart,” Orthodox Prayer, Saint George Greek Orthodox Cathedral in Green- ville, SC. http://www.orthodoxprayer.org/Jesus%20Prayer.html.

[5] Rosemary Ellen Guiley, “Chanting,” Harper’s Encyclopedia of Mystical & Paranormal Experience (New York: HarperCollins Publishers, 1991): 92.

[6] Dr. Orrel Steinkamp commenting on the purported beliefs of the IHOP and NAR movements in his land- mark article "The Restoration of Davidic Warfare/Worship," The Plumbline, Vol. 7, No. 4, September/October 2002, http://www.deceptioninthechurch.com/orrel11.html

NOTE: This post is authored by several members of the Discernment Research Group, including Pastor Larry DeBruyn and Sarah Leslie, along with Pastor Ken Silva of Apprising Ministries. This is part of a joint project to develop a de- scriptive vocabulary for the new doctrines, practices and heresies of the emerging evangelical church.

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - Nieuwste Artikelen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Kies de volgende keer dan voor de oefeningen die goed gaan of doe dezelfde oefeningen met minder herhalingen.. Was het niveau van de oefeningen te laag

Ga rechtop staan met uw borst naar voren, schouders naar achteren en armen langs het lichaam.. Beweeg de armen gestrekt naar voren en door

Maak deze oefening zwaarder door een elastiek te gebruiken of door een gewicht vast te houden (bijvoorbeeld een flesje water).... Ga zitten op een stoel of op de rand van

Genres van geschriften waaraan goddelijk ge- zag verleend wordt zijn: apocriefe, pseudografische en gnostische geschriften; oude mytholo- gieën, folklore en legenden; astrologische

De Bijbel als een verhaal van Gods missionair doel voor de mensheid om de gevallen schepping te herstellen, verlossende zegen te brengen voor de naties, door het terugwinnen

De leer dat in de Schrift niet alle dingen duidelijk zijn, noch genoegzaam, noch gelijk duidelijk zijn voor iedereen, maar dat Gods Woord moet aangevuld worden met

Mystieke ervaring alleen - in contrast met de Reformatie die de doctrine van Sola Scriptura (de Bijbel alleen) lanceerde - als de basis voor geestelijk gezag; nieuwe openbaring

Steeds ging het zijn eigen weg, soms heel hoog Steeds ging het zijn eigen weg, soms heel hoog Steeds ging het zijn eigen weg, soms heel hoog Steeds ging het zijn eigen weg, soms