• No results found

“Metafora Scriptura” Een neologisme voor neo-evangelicals

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "“Metafora Scriptura” Een neologisme voor neo-evangelicals"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

“Metafora Scriptura”

Een neologisme voor neo-evangelicals

Bron: Sarah H. Leslie, Larry DeBruyn & Ken Silva, 14-2-2012

http://apprising.org/2012/02/14/metaphora-scriptura/ & http://herescope.blogspot.com/

Eerder verscheen:

Plura Scriptura : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/plura-scriptura.pdf Sola Experientia : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/sola-experientia.pdf

Sola Narcigesis : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/sola-narcigesis.pdf Nebula Scriptura : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/nebula-scriptura.pdf Inclusiva Scriptura : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/inclusiva-scriptura.pdf

Vertaling door M.V.

Metafoor (v.(m.); metaforen) [<Fr. Métaphore <Lat. metaphora <Gr. metaphora], overdrachtelijke, figuurlijke uitdrukking, m.n. de stijlfiguur die berust op een vergelijking, b.v.: het schip der woes- tijn, de kameel; de nooit doordringbare gewelven van uw ziel; de avond valt; …fora (v.(m.); -‘s) [<Lat metaphora of Gr. metaphora], metafoor; …foriek (v.; g.mv.), beeldspraak. (Van Dale).

1. Het Woord van God als een allegorie, metafoor en verhaal met abstracte, potentiële, subjectieve, esoterische en variabele betekenissen.

2. De leer dat alle dingen in de Schrift niet allemaal gelijk duidelijk zijn in zichzelf, noch gelijk duidelijk zijn voor iedereen, noch vaste absolute waarheden van God zijn, maar dat de Schrift een verslag is van menselijke ervaringen of ontmoetingen met God.

(2)

2

3. De Bijbel als een verhaal over God en mens, de schepping van de kosmos, dat voorziet in een hoofdverhaal dat men kan gebruiken om je eigen geestelijke ervaringen te contextualiseren en vorm te geven.

4. De doctrine dat bijzonder geestelijk inzicht kan verkregen worden door de Schrift te bekijken als een complex mengsel van individuele vertellingen dat op de semantische veranderlijkheid van een breder linguïstisch kader vertrouwt.

5. Het Woord van God als een semantische abstractie zonder betekenis; de taal van de Bijbel als een symbolisch vertelsel gebaseerd op een metafoor, kroniek, verhaal, voordracht van een ge- beurtenis (of gebeurtenissen), dialoog of beeldspraak.

6. De Bijbel als een verhaal van Gods missionair doel voor de mensheid om de gevallen schepping te herstellen, verlossende zegen te brengen voor de naties, door het terugwinnen van cultuur en het ontdekken van een nieuwe wereldbeschouwing, aldus dienend als een nieuw imaginatief ka- derverhaal waardoor de planeet naar zijn oorsprong kan gerestaureerd worden.

7. Het Woord van God ontdaan van de letterlijke geschreven tekst en gedeconstrueerd naar audi- tieve, visuele, mondelinge, poëtische en/of theatrale beelden.

8. De overplaatsing of verschuiving van het Woord van God naar een andere wereld en wereld- beschouwing. transference

Voorbeelden uit Eugene Peterson’s Eat This Book:

“The raw stuff of the world is not matter but energy. How do we express this interconnected vi- tality? We use metaphor.”[1]

“The place to begin with, though, is not, as is often supposed, with a grammar and a dictionary.

The fixity of the words on paper, removed from the nuances and ambiguities of the living voice, gives an illusion of preciseness and seems to invite a matching preciseness in the reader. We do better to begin with a consideration of metaphor…. If we don’t understand how metaphor works we will misunderstand most of what we read in the Bible. No matter how carefully we parse our Hebrew and Greek sentences, no matter how precisely we use our dictionaries and trace our etymologies, no matter how exactly we define the words on the page, if we do not appreciate the way a metaphor works we will never comprehend the meaning of the text.”[2]

“I sometimes marvel that God chose to risk his revelation in the ambiguities of language.”[3]

“A metaphor states as true something that is not true.”[4]

[1]. Eugene H. Peterson, Eat This Book: A Conversation in the Art of Spiritual Reading (Grand Rapids, MI:

William B. Eerdmans Publishing Company, 2006): 96.

[2]. Eat, 93.

[3]. Eat, 93.

[4]. Eat, 94.

“Want het woord van de HEERE is recht” (Psalm 33:4a).

“…Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft, zoals ook in alle brieven, wan- neer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften” (2 Petrus 3:15b-16).

NOTE: This post is authored by several members of the Discernment Research Group, including Pastor Larry DeBruyn and Sarah Leslie, along with Pastor Ken Silva of Apprising Ministries. This is part of a joint project to develop a de- scriptive vocabulary for the new doctrines, practices and heresies of the emerging evangelical church.

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - Nieuwste Artikelen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het verlenen van geheel of finaal gezag aan de kennis of praktische wijsheid die verkregen wordt uit wat anderen hebben geobserveerd, gevoeld of tegengekomen zijn, in het bijzonder

Een persoonlijke en/of mystieke interpretatie van de Schrift die veeleer gebaseerd is op de eigen ideeën, vooroordelen, meningen, gevoelens, attitudes, geloofspunten,

De deconstructie van bijbelse Waarheid via mystische of vage interpretatie die varieert van moment tot moment en die beïnvloed wordt door omstandigheid, milieu en/of ervaring..

Genres van geschriften waaraan goddelijk ge- zag verleend wordt zijn: apocriefe, pseudografische en gnostische geschriften; oude mytholo- gieën, folklore en legenden; astrologische

De leer dat in de Schrift niet alle dingen duidelijk zijn, noch genoegzaam, noch gelijk duidelijk zijn voor iedereen, maar dat Gods Woord moet aangevuld worden met

Het naar beneden halen van de noodzaak van gehoorzaamheid aan de canoniek-bijbelse tekst (1 Petrus 4:17), terwijl men gehoorzaamheid aan spirituele oefeningen, die veranderde

Mystieke ervaring alleen - in contrast met de Reformatie die de doctrine van Sola Scriptura (de Bijbel alleen) lanceerde - als de basis voor geestelijk gezag; nieuwe openbaring

Heeft God onze ziel geschapen naar Zijn beeld, dat wij echter kwijt zijn, laten wij dan nooit rusten vóór wij naar Gods beeld vernieuwd zijn.. Wij dragen nu het beeld van