• No results found

(a) Beperkte invloed van die skool.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "(a) Beperkte invloed van die skool. "

Copied!
72
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

- "65 -

Hoofstuk III.

Godsdienstige opvoeding op skool.

(a) Beperkte invloed van die skool.

Hoewel die skool en die· onderwyser •n geweldige aandeel in die opvoeding van die kind neem, moet ons tog nie te hoe verwagtinge daaromtrent koester nie

1

omdat die invloed van die onderwyser slegs tot vyf of ses uur per dag beperk is. Die res van die tyd is die kind aan ander invloede, soos sy huis

1

vriende en vermaaklikhede blootgestel.

Van Duyvendijk en Visser vind egter dat die invloed -

van die skool oorwegend is. 1 ) Bulle skryf·dit aan drieerlei oorsake

toe~

l. Die skool werk planmatig, terwyl die straat dit nie doen nie.

Hieruit kan ons aflei dat die inv:oede wat, die kind sistematies ondergaan en wat keer op keer herhaal word

1

op die duur •n dieper uitwerking op hom sal he as al die planlose invloede van sy orimiddellike omgewing.

2~ Die skool kerteenwoordlg~ie ·n~rmatiewe by die -kind \en'~;'ue straat nie.

_Hy glo dus'" ai~ gou dat wat die s.k:ool aan hom leerJ goed is en uitgevoer moet word. Die invloed van die straat sal hy dus onbewus - toets aan die norme wat die skool aan hom

stel. ·

3. Die skool/ •••..

l) Van Duyvendijk, P •. en Visser, J .B. Schoolopvoeding .

en -onderwijs. p.l3

(2)

66

3. Die.skool verteenwoordig vir die kind die sfeer van die outoriteit en die straat nie. ·h~,,x~d.

In die kind se

o~

is sy onderwyser dus met die- selfde gesag beklee as sy ouers. Hy moet hom nie alleen gehoorsaam nie

1

maar hy sal ook on- , voorwaardelik in hom glo. Maar alles wat sy vriendjies aan hom vertel

1

sal hy met •n ·knypie

sout neem en hom afvra wat sy onderwyser daar- van sal s'G.

Ons kan hier nog by vermeld dat die kind in die meeste gevalle 'die onderwyser idealiseer wanneer hy sy vertroue gewen het en dat die invloed yan die onderwyser gevolglik baie sterker as die van die straat sal

wee~,

al

i~

die kind

~legs

•n klein gedeel te van die dag met hom in aanra- king.

Maar hoewel die invloed van· die.onderwyser na verhouding sterker as die van die straat is, is

dit tog beperk, veral as ons bedink dat hy vir

~

groat gedeelte van die dag met blote onderrig besig is en nie mat o,pvoeding nie. Daarom wil ons cers vasstel wat die verskil tussen onder- wys en opvoeding is om daarna te bepaal wat die onderwyser se belangrikste taak op skool is.

(b) vVa! dit beteken om onderyry_?_~g~~··

Om onderwys te gee is eintlik alleen om kennis

oor te dra sodat die kind instaat is

0111 S'Jr

onmiddellike omgewing te verstaan. Die kennis wat die kind moet verkry is van velerlei aard dog hier word slegs •n

paar vertakkinge genoem. om as illustrasie te dien.

Hy behoort hom nie alleen vloeiend in sy moedertaal te kan uitdruk nie maar ook in ander tale wat in sy omgewing gebesig word.

Hy moet/o ..••

(3)

- 67 -

. '

Hy moet verder kennis opdoen van sy fisiese en sosiale omgewing, daarom is sosiale studie en natuur-

'

studie belangrike vakke wat sy onderwyser hom moet by- bring.

Om in sy lewensbehoefte te kan voorsien, moet hy ook met geld kan omgaan en dus •n begrip van syfers h~.

Dit moet egter·beklemtoon word dat dit die onder- wyser se verantwoordelikheid is om aan die kind hier- die en ander nodige kennis oor te' dra en dat

'11

groot gedeelte van sy tyd op skool daaraan bestee moet word~'

(c) Wat dit ~eteken om op te voed.

Die. meeste opvoedkundiges stem egter saam dat daar nog n ander taak op die onderwyser se skouers rus, nl. om die kind op te voed~·l) Hy is verantwoordelik , vir die

o~twikkeling

van die hele mens, dus nie alleen

vir sy verstand nie maar ook vir sy siel en liggaam.

Hy moet verder sy karakter help vorm en probeer om van hom •n persoonlikheid te maak. Om di t te bewerk- stellig moet hy in die eerste

p~ek

goeie gewoontes by die kind aankweek. Verder moet sy emosionele lewe

op hegte grondslag geplaas word, deur die kind nie alleen/ •••••

1) Taute, Ben. Opvoedende onderwys. pp. 56-~6.

(4)

I ' -

68

°~

alleen te leer om sy ingebore emosies in bedwang te hou en te sublimeer nie, maar ook deur hom te help om sterk sentimente te vorm. Hoe meer senti- mente van gehegtheid, vriendskap en opregte liefde hy kan kweek, hoe TI groter eenheid daar in sy emo- sionele lewe kom.

Ons moet hom ook hoe ideale voorhou en hom leer en aanmoedig hoe om daardie ideale in sy lewe te verwesenlik.

Verder moet die .onderwyser hom ook laat besef dat hy verantwoordelik teenoor Gcd is 0mdat Hy hom die

I

lewe geskenk het. Die onderwyser probeer dus om die kind se gedagtes te prikkel sodat hy oor die vernaam-

ste lewensvrae

sa~

nadink waardeur hy hom kan help om

TI positiewe lewensbeskouing op te bou.

In al hierdie aktiwiteite is die onderwyser nie besig om onderrig te gee nie maar om die lewe van die kind in die regte ·rigting te lei, om hom weer na die regte pad terug te bring as hy afgedwaal het en om sy lewe op TI hegte fondament te bou. Hy is nou besig om die kind op te voed, te

dissiplineer~

Want om iemand op te voed is eintlik dieselfde as om iemand

te/~····

(5)

- 69 -

te dissiplineer. Dit kom besonder goed uit die Dui tse woord vir opvoe ding. ''Erziehung"· wat van die werkwoord "ziehen"· kom en dieselfde stam as die Hollandse woord vir dissipline het, nl. "tug", wat

dus beteken om te trek. Daarom kan tug gedefinieer word as: die leiding tot die goeie en die afwending van die slegte. 1

) En daarmee is die onderwyser ook besig as hy die kind opvoed.

Dit is egter nie die bedoeling dat die onderwyser op •n suiwer formele wyse opvoed op dieselfde manier as wat hy planmatig en formeel onderrig gee nie. Dit moet veel meer onbewus plaasvind en moet altyd gepaard

gaan met onderrig gee. ·(Op watter manier dit kan plaas- vind word later in hierdie hoofstuk met verskillende voorbeelde verduideliko) ~ C.

. ~

..

' ·~

'

Ons probleem is egter eers om vas te stel of dit werklik die onderwyser se taak is om behulpsaam te wees by die ontwikkeling van die mens as geheel. Is dit nie beter dat hy hom beperk tot die ontwikkeling

'

yan die verstandelike vermoens van die kind en die res aan die ouers en die kerk oorlaat nie? Met ander

woorde~/ ••.• ~ l) Van Duyvendijk, P. en Visser, J.B. School-

opvoeding en -onderwijs. p.3l.

(6)

- 70

woorde: .moet die skool nie slegs

TI

6nderwysinrigting wees nie?. ·

(d) Moet die ~pderwyse! hom alleen beperk om onderrig te gee, of

m~et

hl_ook opvoed?

1. Waarop het in die Yerl_ed.e na nadruk geval?

As ons die historiese ontwikkeling kortliks na- gaan

9

sal ons bemerk dat daar ee.rs gedurende die afgelope paar honderd jaar nadruk op die

opvoed~

kundige taak van.die onderwyser'gele word •. · Ons wil- nie van die voor-christelike tyd melding maak nie, maar as ons •n studie van die sogenaamde stadskole uit die Middeleeue maak, sien ons dat die vernaamste taak van die skool was om kennis aan die kinders by te bring. 1

) Dat dit dikwels op hardhandige wyse ge- doen is, weet ons uit die abnormale swaar

tugmaatre~ls

wat by die minste vergryp toegepas is.

Ook tydens diG humanisme en renaissance word eintlik dieselfde patroon gevolg.

~n

al lyk dit of met die reformasie

TI

ander doel nagestreef word, bly

die skool tog maar le8rinstituut. Die kinders ont- vang nou lees- en skryfonderrig met die oog op die

lees van/ .•.•.

l) Coetzee, J.· Chr. Opvoedkundige teorie en praktyk deur die 'eeue. pp. 97--112. · ·

Douwes, :S.J. Moderne Paedagogiek. Dl. ·3. pp.ll-29.

t '

(7)

71

lees van die Bybel. Ook hier staan dus die verryking van kennis op die voorgrond. Die reformatore het be- klemtoon dat dit die taak van die ouers is om die kinders u waaragtige godsdienstige orvoeding te gee

en dat die skool hierdie taak nie uit die hande van die oue·rs mag neem nie.

Die realis te en rasionaliste het die a'anbring van kennis nog sterker beklemtoon.

Die eerste opvoedkundige wat hiermee eintlik ra- dikaal gebreek het, was August Hermann Francke (1663- 1727). Gunning getuig in sy inleiding tot A.H.- Francke se

werk~

"Ret is een vreemde zaak, maar het is zo, het Christendom, de zuurdesem die alles door- trekt, heeft tot op Francke geen eigen pae- dagogiek ontwikkeld." 1) · ,

In wese was dus die opvoedingstelsel vo6r· Francke . suiwer humanisties en deurtrek van Romeins-Griekse 1ewensbeskouings. Selfs die Re1ormasie het die kern van die skoolsisteem onveranderd gelaat. Maar Francke het hiermee radikaal gebreek. In sy lewe en sy werke het Francke duide1ik 'n bewys gelewer dat hy glo dat · Christus die he1e mens ope is en dat a1 sy aktiwi tei t·e

deur sy/ •••.•

1) Francke, A.H" ~ Over de opvoeding ·der jeugd tot

Godzaligheid en wijsheid. p.l6.

(8)

- 72

deu:r sy lewensbeskouing be'invloed moe t word. In bogenoemde werk laat hy duidelik blyk dat die onder- wyser nie slegs kennis moet inprent nie

1

maar dat hy

die kind tot alle godsaligheid en wysheid moet opvoed.

Eers langsamerhand het sy gedagtes ingang gevind en di t is veral die skole met die Bybel, dus die . ·

.t;j

Christelike skole) in Nederland wat die

~eginsels

van·

Francke ten volle onderskryf het. Dit is in daardie besondere skole, soos hulle partymaal genoem word, waar die onderwyser beide instruksie moet gee en op- voedkundige moet wees.

2~

Sewe opvattings volgens WateriEk·

VoJ_gens Prof. J. Waterink is daar sewe opvattings in verband met die taak van die skool.l)

(i) In die eerste plek ncem hy die ou opvatting

dat die skool net onderwysinrigting moet,wees. · Hoewel die opvoedkundige taak van die skoal

sedert Francke baie beklemtoon.word, het

hier~ie

eerste opvatting nog baie aanhangers.

(ii) ~ Gematigde groep.propageer dat die skool in die eerste plek onderwysinstituut moet wees

1

maar dat die kinders ook opgevoed mbet word solank·hulle op skool is. Aan hierdie opvoe- ding moet die skool deel he as dit toevallig op sy pad kom.

(iii)~ Variasie/ ..• ~ 1) Waterink~ J. Gronslagen der Didactiek. pp.l5-17.

'

(9)

- 73 -

(iii) n Variasie op hierdie opvatting is dat die onderwyser die leerstof goed moet bestudeer en moet nagaan of dit opvoedkundige tendense het wat hy by die persoonlikheids- en karakter- vorming van die· kind kan gebruik.

(iv) n Volgende groep beklemtoon weer die feit dat dit nie so belangrik is of die skool by die kind kennis kan bybring nie? maar dat dit meer waarde het as die onderwyser die kind kan leer dink. Dus die skool se vernaamste doel

1

volgens hiardie opvatting, moet wees om die kind verstandelik te ontwikkel sodat hy die regte .gebruik van sy intelligensie kan maak.

( v) •n Ander groep beskou die skool vernaamlik as opvoedingsinstituut en die bybring van kennis

i~

middel om die kind se persoonlikheid te help vorm.

(vi) n Volgende groep georuik die skool om die kind n sekere belangrike lewensb8skouing te leer ..

Die vernaamste &oel van die skool

7

_volgens hierdie rigtingy is om die kind n regte burger van die staat te maak sodat hy lid van •n be- - paalde politieke gemeenskap kan-word. Dit het in die fassistiese en nasionaal-sosialis- tiese state gebeus en volgens daardie resep word die kinders in die kommunistiese lande not?; gevorm.

(vii) En laastens is daar •n groep wat beklemtoon dat die kind met die oog op die tyd opgevoed moet word. Die n1eeste huvrelike is so ontwrig dat daar eintlik van gesinsopvoeding geen sprake meer is.nie. Die skool moet dus die taak oorneem.

3. Die standpunt van

heg_§_J2~§1.§.f:SSe

Oh_ristenopvoedkund:ges.

Hoewel elkeen/ •. ~.

(10)

- 74 -

·,

Hoewel elkeen van bogenoemde standpun·te :n k3rn

van waarheid bevat, is hulle tog almal eensydig. · Ons moet by die BybelsB standpunt bly om die kinders

tot mense Gods te vor:;n vvat tot allo goeie werk volkome toegerus is. 1 ) Dit is veral H. Bavinck

1

J.H. Gunning,- J. Waterink en ook die Suid-Afrikaanse opvoedkundige J. Chris Coetzee wat dit b~~lemtoon. Ons moet di~

kinders dus in die eerste plek die regte opleiding gee en die noodsaal1:like kennis·verskaf sodat hulle die .goddelike taak hier op aarde kan uitvoer. Maar ter-

selfdertyd moet hulle God leer

ken~

ve:!. .... heerlik en dien. Deur in S>r diens te staan. sal hulle ook leer

~

I ,

om hulle naaste te dien v1aardeur hulle tot sterk per- soonlikhede en kErakters kan ontwikkel. 2 )

In werklikheid

~ran

opvo eding en onderwys dus

nooit geskei·word nie. As ons onderwys gee, voed ons tegelykertyd op

e~

in ons opvoeding is ons tog altyd besig om onderwys .te gee. Indien iemand met hart

e~·

siel onderwyser is en hy weet hoe om die regte belang- stelling te wek en te behou, sal hy deur.sy woorde alleen al •n geweldige iDvloed op die kinders kan uit-

oefen/o"···

1) 2 Tim. 3~17.

,2) Waterink

1

J. Opvoeding tot persoonlijkheid. p. 35.

(11)

- 75 -

oefen. As hy ook nog

'D

persoonlikheid is met 'n

positiewe lewensbeskouing en hy lewe dit ten volle uit, sal hy elke oomblik van die dag met opvoedings- werk besig weeso

Opvoeding

~n

onderwys is derhalwe so inmekaar geweef dat niemand kan s·a wanneer hy met die een of met die ander besig is nie.

Omdat ons in hierdie proefskrif spesifiek die godsdienstige opvoeding aan· die Batswana Opleidings- kollege wil behandel, moet ons ook nagaan of die op- voedkundigstnaN op Bantoeskole meer of minder belang- rik is as die op blanke skole.

(e) Die opvoedkun~1_g'ftaak van die ouers volgens die- S~~~f.

Volgens die Bybelse standpun.t is die cuers ten volle verantwoordelik vir die godsdienstige opvoeding van

hulle kinders. Heel

d~idelik

kan dit in die laaste vermaningsrede van Moses aan sy volk beluister word.

Elke Joodse vader het die plig om die kind in die Joodse godsdiens in te lyf. Die woorde van Moses is daarby meer as

duidelik~

"En jy moet dit jou kinders inskerp en daaroor spreek as jy in die huis sit en

~s

jy op die pad is en as jy gaan

1~

en as jy opstaan.

Ook moet/ •••••

(12)

76 -

Ook moet jy dit as •n teken b'ind o:.p jou hand en dit moet as •n voorhoofsband tussen jou oe ·wees. En jy moet dit o:.p die deur van jou huis bind en op jou :.poorte skrywe. "l)

Ook die Nuwe Testament s:.preek gereeld van die ver- antwoordelikheid van die ouers teenoor die kinders.

Veral Paulus beklemtoon dit verskillende male. 2 ) In die doo:.psbelofte word dit ook van die ouers vereis om die kind in die leer na hulle vermoe te onderrig of te laat onderrig.

Volgens die Bybel

b~y

die ouers dus verantwoorde- lik vir die o:.pvoeding van hul kinders. Maar omdat dit in die moderne gekom:.pliseerde maatska:.ppy vir die ouers · am:.per onmoontlik is om hulle o:.pvoedkundig.e taak ten · op-

sigte van die kinders ten volle te kan behartig, het hulle

'

•n deel van hulle pligte aan die kerk en skool toevertrou.

Maar die ouers bly nogtans ten volle verantwoordelik.

1. Hoe die blanke ouer sy verantwoordelikheid ten opsigte van sy kind kan toon . .

Omdat die gelowige ouer die :.plig het om sy kinders in die vrees van die Here o:.p te voed, moet hy ook die reg he om vas te stel of die invloede buite die huis nie teenstrydig met sy beginsels'iS nie. In

di~

drie Afrikaanse kerke kan hy deur middel van •n wettige/ .•.••

1 Deut. 6:7-'}.

2 I!ifes. 5 ':in 6. Kol. 3.

(13)

-·77 ;-

w'ettig verkose kerkraad kontrole ui to_efen op 'die

godsdienstige onderrig wat sy kinders in die kerk ont- ..

vang9 Elke lidmaat is ook geregtig om besware te opper indien die godsdiensonderrig wat sy kind ontvang) nie volgeris die leer van sy kerk plaasvind nie. Dit gebeur egter selde dat •n gewone lid •n predikant sal aankla.

Maar dit is moontlik dat n ouer ontevrede met n onderwyser is omdat sy lew.ensbeskouing radikaal met die van die ouer verskil. In so n geval het die ouer die

reg om deur middel van sy skoolraad of n komitee onder- soek te laat instel as hy meen dat sy kind nie die

regte opvoeding ontvang nie.

Die deursnee blanke ouer wat nog volgens positiewe Christelike beginsels probeer lewe, is deurgaans van sy verantwoordelikheid teenoor God bewus en as die kind die skoolgaande ouderdom bereik, is die'fondament van,_

die godsdienstige opvoeding in die meeste gevalle al gele en kan die onderwyser daarop·voortbou. Gedurende die hele skoolloopbaan van die kind sal die Christenouer altyd be- sef dat hy tog gereeld in voeling met die skool moet bly om uit te vind of sy kind wel volgens· Obristelike beginsels opgevoed word.

2e Watter verantwoordelikheid voel die Bantoe-ouers ten opsigte van hulle kinders?

In die eerste plek moet ons in aanmerking neem

dat daar/ •• -_ ••

(14)

78 -

dat daar n groat verskil tussen die blanke en bantoe- opvatting van die begrip

11

gesin

II

bestaan

e

Volgens die blanke, westerse lJeskawing is die vader die hoof van sy

gesin~

en as hy oar sy gesin praat, dink hy

in terme van sy vrou en kinders. Wat die opvoeding betref, voel hy hom slegs verantwoordelik ten opsigte van sy eie kinders en nie ten opsigte van sy broers of susters se kinders nie, tensy hy miskien wettig.

voog van hulle is.

Die bantoe beskou egte! die gesin veel ruimer en selfs neefs en niggies tot in die derde en vierde geslag word as sy kinders· beskou waarvoor hy ver- antwoordelik is • 1

) So •n groat familie-eenheid word'.

in Engels n "Clan

11

genoem. In so •n bantoefamilie in ruimer sin is die hoofman die eintlike vader en het hy seggenskap oar die lot van al die kinders.

Hoewel die Christendom hierin verandering ge- bring het, is daar nog maar min ouers wat besef dat hulle aan God verantwoording verskuldig is ten op- sigte van die opvoeding van hulle kinders.

In die Bantoe tuislande is die meeste volwassenes

- - . . I

nag/ ....•

1) Brown, L. en vV. The Christian Family. pp. 20-22.

(15)

79 -

no_g ongeletterd. In die omgewing van

MAf'Ak-i ng hv. ·

is daar streke waar tagt:i

' .Q'

'f.'ot

YlA.Q'AYl

iig persen1;"-=nog nie kan lees of skryf

nie~

Alhoewel

~

aantal ge-

doop is en miskien aan •n kerk behoort, gee hulls met graagte die verantwoordelikheid aan die kerk en

skool oor om aan hulls kinders •n godsdienstige en verstandelike opvoeding te

ge~.

Dat die kerk en skool in een asem genoem word, le in die historiese agtergrond. Daarom moet die ontwikkeling van bantoeskole eers kortliks geskets word •

. 3. Die ontstaan en ontwikkeling van bantoeskole in Suid-Afrika.

Voor die

An5lo-Boereoor~og

het

~ie ~sendihg-

I

genootskappe skole gestig en onderhou. Nadat die blanks sendelinge op verskillende plekke klein ge- meentes gestig het wat

uit_~

aantal volwassenes van

~

stam bestaan het, het hulls al spoedig oorgegaan om onderrig te gee in lees, skryf en rekene aan die

pas gedooptes/ •••.

(16)

- 80 -

pas gedooptes en hulle kinders. ·

Skrywer hiervan was jarelank op die sending- stasie Bothsabelo, naby Middelburg, as onderwyser en later as hoof werksaam en sal trag om •n noukeurige, beeld te gee van die hele ontwikkel{ng van die

onderwys soos dit op die sendingsveld was voor die ' departement van Bantoe-onderwys die skole oorgeneem het.

In 1864 is 'die sendingstasie deur A.

]·~erensky,

vader van wyle JJr. Hans Merensky, gGstig. Uit die annale van Bothsabelo lees ons dat daar in.l868 al

•n skoal van 150 kinders bestaan het wat in 1871 tot 250 aangegroei het.

selfs tot 359 gestyg.l)

·In 1879 het die inskrywing

JJie bou/ ••• ~.·

1) What God does. Seo Modimo a se dirago. p.-58Q

(17)

- 81-

Die bou en onderhoud van die skole aldaar

9

asook die salarisse van die onderwysera

9

is geheel en al deur die Berlynse Sendinggenootskap georganiseer en gefinansiero

Dit het so voortgegaan tot die end van die Anglo-Boer,eoorlog

9

toe die staat vanaf 1902 begin het om al die skole te laat

registr~er

9

·

waarna. besluit is om aan al die sendinggenootskappe finansiele hulp te verleen en salarisSe

~an

die 6nderwysers te betaal.

Wa t die aanstellings -'van die ond erwysers betr(.:d

9

het die sendinggenootskappe nog valle seggenskap behou.

:t:.:n wat die leerplan betref

9

is die vak godsdiensonderwys in die meeste gevalle deur dio plaaslike sendelinge

self behartig. Die sta.at het hom slegs die reg toe- gee in om kontrole ui t te oefen deur

gerec~lda

inspeksies te hou. Hierdie gang

v~n

sake het tot l955.voortgeduur.

toe die Departemcnt van Ba.ntoeonderwys al die skole oor- geneem het.

Omdat die meeste ouers no"g ongsletterd was

9

was hulle maar te d4nkbaar dat die valle verantwoordrlikheid

.

. van die godsdienstige en

verst~delike

opvoeding op die kerk en skool geval het. vveens die fei t dat stamhoofde onder die heidense Bantoes die eintlike seggenskap oor al die kinders van. die stam gehad het

9

was dit vir die Christenouers nie vreemd om die valle outoriteit van

die· kerk/~.:.

(18)

I .

82

die kerk ten opsigte van sy kinders te .erken nie.

By die gelowige bantoe het die. kerk dus eintlik die plek van die stam ingeneem en die plaaslike predikant,

di~

van die kaptein. Onder die sektariese, sionistiese

~ewegings

wat so n geweldige opgang onder 'die bantoes maak, sien ons dit heel duidelik. In the Zion Chris-

tian Church bv. het Lekganyane? die leier

1

eintlik veel meer mag as die roeeste kapteins vandag in die tuislande. 1

) Nadat hele gemeenskappe tot die Christendom oorge- gaan het, het die meeste kerke besef watter geweldige verantwoordelikheid daar op hulle skouers gerus het.

Hulle moes nie alleen primere skole oprig nie? maar·ook sorg dat daar voldoende onderwysers beskikbaar is om aan al die kinders onderrig te gee. Die volgende pro- bleem wat hulle onder die oe moes sien, was dus om die nodige fasiliteite vir opleidingskolleges vir onderwysers te kry. Die Lutherse sendinggenootskap het in 1906 in Transvaal so n opleidingskollege geopen nl. op Bothsabelo.

Destyds was die toelatingsvereiste slegs n standerd III-

I .

sertifikaat. ~n Kenmerk van die eerste opleidingskool was dat dit slegs ·ui t mans bestaan

het~ '

:E:ers in 1930 het daar verandering gekom en is die eerste meisie-

ptudent daar ingeskryf.

Daarna is/ ••.••

1) :Martin, ·Marie.:... Louise. The Biblical Concept of

Messianism and Messianism in Southern Africa. pplJ0-134'

·van Rooy, J.A. Sinkretisme onder die separatistiese -

sektes in Vendaland. p.35. ·

(19)

- 83 -

' '

Daarna is die toel~ tingskwalifikas'ie s verhoog en moes Glkeen in besit van

~ '

Standard· VI-sertifikaat wees

voo~ ~ulle

die driejariga professionele opleiding kon' begin. Aan die end van

'11

suksasvolle opleiding het

die lc':lerlinge in besi t gekom van die sogena.amde

11

derde jaar onderwyssertifikaat

11

en was_hulle bevoeg om in die

primere skole. onderrig te gee. In 1937 is 'met di0 hoer ondorwyserskursus begin? m.:;t die Juniorsertifikaat as toelatingsvereiste:

In ¢l.ie meeste oplc;:idingskole is dil'3 Laer

Onderwyserskursus nou afgeskaf

9

maar a.an die Batsws.na.

Opleidingskool bestaan dit nog, omdat daar 'n geweldige tekort aan onderwyseresse is. Die Laer 0nderwyskursus is net ,vir meisies en hulle moat in besi·t vvees van

'11

Vorm I sertifikaa t. Na ·n twee jarige suksesvolle op-

' I

leiding is hulle bevoeg om·vanaf die Substanderds tot'

<:ln met Stander.d II onderrig te gee.

Ook die sekondere skole het met rasse skrede

I '

voorui tgeg,J.a.n

9 v~r.J.l

sedert die Ban toe Uni versi tei ts:- kolleges spes,iale onderwyserskursusse begin het. 'Die

t~elatingsvereiste

van hierdie kursusse is

~ie

matriku- , lasiesertifik9at. Na voltooiing van

~

tweejarige kursus

. I

is hulle die aangewese persone om in n hoerskool geplaes te word. -Dia meeste V::J.n hierdie studente vol tooi hulle B.A.-grB':l.d as eksterne kandidate.

.,

( iv) Die/ •••.• ·

(20)

84 -

(i~) Die belangrike o~voedkundige taak van die

( '

bantoe-onderwyser~

Vandat die Bantoe Onderwysdepartement in 1955' a1 die sko1e oorgeneem het, is die

inv~oed

van die kerk op die onderwys baie aan die

kwy~

en_word die be1eid wat onderwys en opvoeding betref ten vol1e

deur die staat bepaa1. A1 die opleidingsko11eges het daarna ook staatsinrigtings geword.

Die inv1oe d van die ouers in die sko1e bestaan dus prakties nie meer nie, behalwe miskien in·die ge- meenskapsko1e waar die skoo1rade by die aanste11ing van onderwysers nog inv1o0d het.

Ons kan derha1we tot die gevo1gtrekking kom dat

die opvo9dkundige taak van die onderwyser in bantoesko1e groter is as by blanke sko1e, omdat hy in die meeste gevalle ook nog die fondament van die godsdienstige en morele opvoeding moet le. Di t laai •n dubbele verant- woorde1ikheid op die skouers van die onderwyser

9

omdat hy eint1ik ook die opvoedkundige taak van die ouers op

hom moet neemo Om hiordie rede is dit van die a11er- grootste 1Je1ang dat die kandidate vir die ban toe op1ei- dingskol1eges grondig getoets moet word voor hu1le

toe1ating. Verder is dit noodsaak1ik- dat gedurende die tweejarige opleiding aan karakterbou en per- soonlikheicfsontwikke1ing grond.ige aandag bestee moet word.~) Want as die jong onderwyser, na

vol tooiing/~: ~ ....

1) Waterink, J-·11 Opvoeding tot pe.rsoo:n1ijkheid 7 p. 25_.

(21)

- 85 -

vol to oiing van s.y kursus

9

na die

prim~re

skole ui t ge- stuur word, moet hy nie alleen vir die verstandelike ontwikkeling van die kind sorg dra nie, maar is hy ook vir sy hele opvoeding verantwoqrdelik

9

veral wat die morele en godsdienstige aspek daarvan betref.

Dit sal, in bantoe-gemeenskappe vvaarskynlik nog jare duur voor die ouers sal besef dat hulle verant-

woordelik is vir

di~

godsdienstige en sedelike opvoeding van hulle kinders. Bulle moet langsamerhand tot die insig gebring word dat die skool allGen maar moet help om die gebou, waarvan die ouers die fondament gel8 het, te voltooi. Dit is veral die onderwyser se plig om die ouers hierin met raad en daad tersyds te staan en

I

die noodsaaklike laiding te gGe. Dit is ook van die grootste belang dat die blanke leerkragte

~at

aan

bantoe-opleidingskolleges aangestol word, met die uiter- ste sorg g'ekeur moet word, omdat hulle die bantoe-.

onderwysers vir daardie veran twoordelike werk moet oplei. As dit ·in verkeerde hande val, kan daar groot skade veroorsaak word wat nie maklik weer herstel·kan word nie.

(f) Vergelykinp; tussen die; Vl'lrhouding van kerk en skool by blankes

~n

by bantoes.

As ons die g2skiedenis van die blanke skole met die/ ....

.

;

(22)

- 86

'

die ontwikkeling van die .bantoeskole vergelyk, is

'

daar n sekere

oore~nkoms

te bespeur.

By die aanstelling van die eerste blanke onder- wysers -in die Kaap het die kerk n

groo~

rol gespeel.

Die kerkraad het die betrokke onderwyser eers nou- keurig geeksamineer om uit te vind of.hy kon lees, skryf en met syfers werk.

~n

verder is ondersoek, ingestel na die suiwerh3id van die leer van die be-

/

'·trokke kandidamt. As alles in orde gevind is, moes hulle eers die drie Formuliere van Enigheid onder- tekei voor hulle aangestel is. 1 ) Die skool was in baie gevaL(.e •n verlengstuk van die kerk en het ten doel gehad om die kinders tot kerklike aanneming te bring.

By die Voortrekkers in die Vrystaat en Transvaal was die doel van alle skoolonderwys <D·ok om die kinders belydenis van die . geloof te laat afl'e·-. 2 ! Die onder- wyser was dikwels verplig om behulpsaam te wees as

voorleser

9 / . • • • .

l) Venter; ~.L.J. Die ·verband tussen kerk en skool in Suid-Afrika.

p~7.

2) Ibid. p.lO.

(23)

.

'

87

·'

voorlese~,

koster en krankebesoeker en was dus eint- lik in diens van die kerk. Die gevolg van dit alles

'

was dat daar by die Afrikaanse volk prakties geen analfabete voorgekom het nie? omdat ni(mand belydenis

I

van die geloof kon afle alvorens hy kon lees en skryf nie. '};n volgens Venter het die· persentasie .analfa-

bete destyds baie gunstig met die van

ande~

volke ver-'

. l)

gelyk wat volop skole en .onderwysers gehad het.

Ook'vandag speel die 4frikaanse kerke nog •n

belangrike rol in die beheer van skolo. Deur middel.

I

van skoolkomitees en sk9olrade, waar meestal die drie Afrikaanse kerke verteenwoordig is,·word sorg gedra dat die regte hoofde en onderwysers aangestel

'

word.

Die

sendinggenoots~appe

wat in die vorige eeue in Suid-Afrika werksaam was,

he~

eintlik dieselfde doel voor o~ gehad. Na die stigting van gemeentes

4

is dadelik tot die bou van skole oorgegaan. Die enigste/ ••..•

l) Venter,.:. E .. L.·J. Die verband tussen kerk en skool . , in s,uid-Afrika.

p.ll~,·

,.

' I

(24)

88

enigste vakke op daardie sendingskole was Godsdiens- onderrig

1

lees, skryf en rekane. Die vernaamste doel van die skoo londerrig was om die kinders

s~o

ver te kry dat hulle self die Bybel kon lees en bestudeer sodat hulle belydenis van die geloof kon aflG. Die oprigting van opleidingskolleges vir onderwysers het oak van die kerk uitgegaan

I 1

en die leerlinge wat hulle driejarige kursus voltooi het, is dadelik op sendingskole aangestel.

In baie gevalle. het evangelists se kursusse

parallel met. onderwyserskursusse geloop en geordende evangeliste het dikwels oak as onderwysers opgetreeol)

Tot 1955 het al die opleidin.gskolleges onder die sendinggenootskappe gestaan en is hulle slegs deur die staat gesubsidieer

9

wat o.a. oak die salarisse van die ondervv-ysers betaal h'3t. Die koshuise wat

aan al die kolleges verbonde was

1

was in alle gevalle

'

kerkkoshuise en die plaaslike sendelinge was tegelykertyd die/ •.••.

1) Wnat God does. Ibid.

p.60~

; " ' I

(25)

..

89 - ".

die superintendent van die koshuise wat oak die· aan- neming van die nuwe leerlinge·in sy hande gehad het.

Al die Bantoe-onderwysers wat voor 1956 klaarge- maak

~et,

het derhalwe in noue voeling met een of

ander sendingsgenootskap gestaan. As voorbeeld dien die sendingstasie Bothsabelo wat 'n groot gedeel te van die Sepedisprekendes bedien het. Die opleidings-·

kollege van Th.siU<huma in Noord-Transvaal het vir die Venda's gesorg. Beide kolleges is deur die Lutherse sendingsgenootskap in stand gehou. Lemana, by Louis Trichardt, het onder die Switserse sendinggenootskap·

gestaan, terwyl. Kilnerton by Pretoria deur

die_M~to­

distokerk bostuur is. Vir diq Tswanasprekendes in

I

Wes-Transvaal het die Hermannsburgse Duitse sending- genootskap die Bethel opleidingskollege naby Lichten-·

burg begin" Ook die Nederduits Gereformeerde kerk het sy aandeel·gehad by die opleiding van

ond~rwysers.

Die name van die Bethesda opleidingskollege naby

Pietersburg en die Stofberg Gedenkskool in die yrystaat" · ,

is genoeg/. ~. ~

(26)

is genoeg om •n beeld te gee van die werk wat een van die Afrikaanse kerke op hierdie gebied verrig het.

Baie van die opge1eide leerkragte was in die kerk as evangeliste en sondagskoolperson3el behulpsaam .

. Die kerke hGt in hierdie eeu voor 1956 dus die fondament.

gel~

waar die Departement van Bantoe-

onderwys nou op voortbou. Sonder daardie hegte fon- dament squ die buitengewone groei van Bantoeskole nooit ,kon plaasgevind het nie.

Die invloed van die kerke sal bly, omdat die meeste onderwysers die sterk band van die kGrk nog

gevoel en baie van hulle nug

behulpsa~m

is in son- dagskole of werksaam is as evangeliste.

In die

afge~ope

vyf jaar het die staat self verskillende opleidingskole opgerig,. waaronder die Batswana Opleidingskool wat eers vanaf Augustus

i962 dateer. Ook hier hat die. kerk nog n gro~t

aandeel/ ••....

..

(27)

·-

- 91 -

aandee1 in die godsdienstige opvoeding van die 1eer- 1inge. Nio a11een word jaar1iks deur.die prinsipaa1 ·

•ri program van kerkdienste opgeste1 waaraan die Neder- duits Gereformeerde, Lutherse, Metodiste en Ang1i- kaanse kerke dee1neem nie? maar ook· word toege1aat

dat die betrokke predikant week1iks aah hu11e doop- 1idmate katkisasiek1asse gee. Verder is daar

~

sterk Christe1ike Jeugvereniging waar vera1 die Ned. Gereformeerde Kerk met ~ paar medewerkers 1ei-

ding gee.

Die noue samewerking tussen kerk en skoo1 in die bantoe tuis1ande wat a1 by die stigting van die ver-·

ski11ende sendingstasies begin

he~,

het dus tot 1956

I

voortgeduur. Hoewe1 die bevoegdheid in 1956 aan

die kerk ontneem is om sko1e en op1eidingsko11eges op te .rig en die staat die he1e skoo1organisasie oor- geneem het, ste1 die staat ·die. samewerking van die·

kerk nog ten seerste op prys. Vera1 in die staats-

~o11eges word geree1d, deur midde1 van die -betrokke

prinsipa1e, •n beroep op die erkende kerke gedoen om in die go dsdienstige opvoe ding van die 1eer1inge •n aandee1 te h'G

deur midde1/ ~ •••

(28)

\

deur middel. van

kerkdienstr~ '

dn katkisasieklasse ..

.

.

(g) -'1/at is godsdienstige opvoedi~g?

In die voorafgaande gedeelte is noukeurig vasge- stel wet onder opvoeding

~n

onderwys verstaan moat word en dat beide so ·heg aan mekaar verbonde is dat moeilik

I

vasg . ..;stel kan word wanneer die onderwyser met opvoeding besig is .en wann(.;;er hy onderwys gee. Qmdat ons hoofdoel

'

is

om~

besondere studie

~an

die godsdienstige opvoeding , aan die :Batswana Opleidingskollege te. maak? wil ons nou aan daardie afdeling

v~n

die opvoeding ons· aandag #J.

Voor ens

~gt~r

gaan bespreek hoe die

onderwy~er

die godsdiens,tige opvoe ding in die verskillend e skool vakke

· tot sy reg kan laat kom, sal ons eers prcbeer vasstel wat onder godsdienstige 'opvo.:.,ding verstaan word.

Teenoor

godsdi~nstige

opvoeding ken die begrip

sekul~re o~ w~reldlike

opvoeding geplaas word.· Alle opvoeding

~at

die kind alleen vir hierdie

w~reld

wil opvoed, wa.t dus "dicssei tig:' is, kan as vv8reldlike opvoeding besko.u word. Maar alle. opvoeding. wat die·

finale be stemming van die mens in die oog het, W3.t dus Hjensoitig" is, ka.n as godsdienstige opvoeding beskou word. Gunning

s~~

nzen WerGldlijk8 opvoeding is georienteerd naar en gericht op de Daseinskultuur, een

godsdienstige/ ••••

I

(29)

....

~3

-

godsdianstige opvoeding van eon mens op als geestelijk wezen, thuisbahorend in de wereld des geestes, en gaat uit op redding en hand- having zijner geestelijke existentie". l)

By die

w~reldlike

opvoeding staan

di~

mens en al sy aktiwi tei te in die middelpunt Em 'die opvoeder stel alleen maar belang hoe hy die kind op die beste

wyse deur hierdie W8reld kan lei na •n sekere

11

dct~s$ei tige' bestemming wat by sy begaafdheid en geaardheid pas.

·Maar by die godsdienstige opvoeding word die mens bewus gemaak dat hy in diens van n Ander staan wat die middelpunt van sy lewe is, wat sy lewe moot beheers, aan ·die hy .vGrantwoording skuldig is en wat hom tot oor die graf moet lei. By die godsdienstige opvoeding is die wereld en aldie menslike aktiwiteite.wat die mens hier verrig, nie minderwaardig nie maar hy besien alles

· m_at •n ander blik E!n veer al sy pligtG met •n ander doel ui t.· Die .godsdienstigG opvoeding hot diG mens as gehe8l in die oog en wil nie alleen sy liggaam en gees tot volle ontwikkeling bring nie, maar ook sy siel opvoed.

Dus volgens die godsdienstige mens is alle opvoe- ding eintlik godsdienstige opvoeding. Hy besef .dat

hy sy lewe van God ontvang het, dat hy in sy diens staan en dus in alles aan Hom verantwoording verskuldig ·is.

Prof. Vaterink/.' .••

1) Gunning, J.H. Vorzamelde Paedagogische werken •

. Nieuwe reeks. p.lO.

(30)

I '

- 9,4

Prof. Waterink omskryf di<3 doel van die godsdien-.

I

stige

~pvoedinb

as

volg~

"De fei teli·jk-::; doelst.slling van

d~

gods- dienstige opvoading ligt daarin dat er een mans opgroeit

9

die op de plaats waar God hem in h2t lav0n stellen zal

9

in alle levensverbanden zijn God kan dienen naar Zijn w±l

9

overeenkomstig Zijn Woord, in gemeenschap met 0hristus en geleid door de Heilige Geest.

11

l)

Die ·doel van die-godsdienstige opvoeding is ook die vorming van die mens

9

van di8 mens as geheel sodat

I.

hy Hom kan dien in alle lewensfere. Die godsdienstige opvoeding is alleen

m~ar

moontlik omdat daar n gods- dienstige aanleg in elk3 mens aanwesig is. Die be- kende kerkvader uit die derde eeu, Tertulianus, het al geskryf dat

11

die siGl van nature Christin

11

is. 2 )

Bavinck erken ook dat daar n godsdienstige aanleg is.

'

Maar die godsdienstige aanlGg is nie vol- doende nie, dit mo0t deur middel v;,n invloede van binne en van bui te ontwikkel 1Vord. Bavinck no0m

drieerl~.:Ji

invloede wat die:

ontwi~keling

van die godsdienstige aanleg ksn

beinvloed~

l. Die ervarings wat die kind self opdoen.

2. Die gevoel van afhanklikheid wat .deur die ouers in bepaalde rigtings gelei moet word.

I

' '

Die ouers laat bv. blyk dat hulle ook aan

· ·n hoer/ ••••

_l_)_V-va_t_e_r_l-. n-k-, J. Theo;i~ ·,~~r opvoE. ~ ... ,__; . ~· ,_,.· , . .

2) Van der Zweep, L. De Paedagogiek van Bavinck.pal68.

(31)

. I

' '

-: 95

' '

n ho~~mag onderworpe is' en dat Hy ens van alle goeis gawes voorsien •..

3. Die voorbeeld wat instinktief deur die kind gevolg word. 1)

Die invloe·de van bui te word deur di·3 Heilige Gees ' wat in die kind werk moontlik gemaak en Hy is be- hulpsaam in die godsdienstige vorming van die mens.

'(h) Godsdienstige opvoeding on Christelike opvoeding.

Daar is verskillende opvoedkundiges wat die .terrri,- Christelike opvoeding, bo die te·rm godsdienstige opvoeding ver}des, ·omdat die begrip godsdienstige opvoeding ook die opvooding van die Budiste, Mohamme- dane en ander godsdienste kan bedoel .•

In hierdie verband kon veral die Amerikaanse opvoedkundige Frank '

~.

Gaebelin genoem word. Hy se teregg "There are many

religiGn~~

there is only one

l

Christianity." 2

) En daar is net een waarheid en .dit is/ •••• •

. 1) van der Zweep, L. De Paedagogiek van Bavinck. p.l68.

1

2) Gaebelin Frank, ~. Christian Education in a democracy.

p.l3.

..

(32)

\

I '

- 96 -

di t is Hy wat ges'G· het

~

"Ek is die Weg, die Waar- heid en die·Lewe." (Joh.- l4g6) Daarom s'G Gaebelin:

"The master text of Christian· Education isg Y~

I

shall know the truth and the truth shall make you free.

II (

J oh. 8

g

32) l) En verder se hyg

II

And so' while our call to education is a call back to the Bible and

C~rist,

it is at the same time a .summons

to go foward with Him. In Him is .the life more

abundant, the highest goal of education. His greatest victories are yet to come. He is Lord of ,the future

as well as of the past, for He alone can declare

g

am He that liveth and was dead, and behold, I am alive for evermore~ " ( R~v. lg 18) 2 ).

Oak Gunning gebruik die

term~

Christeliko, op- voeding, en hy

defini~er

n Christelike opvoeding

as 'n opvoeding "die doortrokken is van en beheerst ' wordt door Christelijke beginselen." 3~

Volgens hom is Christelike opvoeding nie aan ui terlike/ •..•

I

·1) Gaebelin, Frank,_ : . .:.;. Christian Education in a demo- cracy. p.l7.

2 3

) Ibid. p.l7.

) Gunning, J .H. Verzamelde Paedagogische CJpstellen.:

Deel II. p.llS

-.

(33)

97

uiterlike kriteria herkenbaar nie, omdat dit iets van die hart is en alleen aan die vrugte herken kan word. Wat die doel van die Christelike opvoeding betref,

s~

Gunning:

11

Voor een Christen ligt hot eigenl'ijke dool der opvoeding·aan gene zijde des grafs.

Wij voeden onze kinderen niGt op voor heti) tij delijke, ·maar voor het eeuwige leven.

11

Gunning beskou die verantwoordelikheid van die opvoeder van die grootste belang. Hy

s~.

·

"De ChristGlijke opvoeder is slGchts man- daathouder, hy handelt niot uit Gigon machtsvolkomenheid, hy is slachts zet- baas.

11

2)

En verder gaan hy voortg

"HGrbart zegtg De opvoedor vertegGnwoordigt dG mens bij het kind. De Christelijke opvo~der zegt: Do opvoGdGr vertegen- woordigt

God/ •.••.

1) Gunning, J.H. Verzamelde Paedagogische Opstellen.

Deel II.. p.l25.

2) Ibid. p.l29.

(34)

-

.,

God bij het kind.

11

l)

Dus volgens Gunning is -'n Christelike o:pvoeding •n o:pvoeding

"die naar Christus georienteerd is·, wier :poolster, Christus is" Een

Christelijke o:pvoeding is dus zoveel mogelijk een weers:piegeling van Gods

o:pvoeding in en ~oor Christus.

11

2)

As •n Christeno:pvoeder oor daardie waarheid nad.ink, moet hy homself afvrag Wie is tot daardie groot

verantwoordelikheid in staat? Daarom-se Gunning

ook~

"De geweldigste autonomia der Christelijke Paedagogiek is de absolute verantwoorde- likheid en de volkome machteloosheid der o:pvoe der.

11

3)

Wat is nou Gunning se o:plossing? Alleen die .gebed, die gebed om die Heilige.Gees, wat ons in

alle,waarheid sal lei en ons ook

wyshe~d '

en kragte sal gee/ •• • .•

1) Gunning, J.Ho Verzamelde Paedagogische O:pstellen.

2) ' Ibid. :p.l42. Deel II. :p.l29.

3) Ibido :p.l30

(35)

. I

I .

I , \

.

'

- 99 -

sal gee om daardie ohmoontlike taak te kan uitvoer.

Daarom bes1uit Gunningg

11

\ve moeten minder met onze kinderen; maar meer over onze kinderen spreken met God.

11

l) Ook Kohnstamm verkies om van Christelike op- -

voeding.te sp~eek~ 2 )

Hy noem as die belangrikste

doe~

van die Chris- telike opvoedingt om die kind innerlike vrede te

'

probeer gee, en "innerlijke vrede kan volgens een Christen alleen bereikt worden in en door de

ge~

. meens,chap met Hem in wien de persoon van Gods zoe- kende liefde ons tegemoet .treedt. "3)

Ook Coetzee spreek van _

1

n Calvinisties-Christe- like ·opvoeding en hy beskou

a~

hoogste doel van ons lewe en opvoeding soos dit uitgedruk is in Psalm

34~12-15,

nl.

1. Om die/ ..•••

1) Gunning, J.H. Verzame1de Paedagogische Opstellen •.

Deel II. · p.130.

2

3 ) Kohnstamm, Ph. Persoonlijkheid in wording. p.87.

) Ibid. p.l05.

. I

I .

(36)

- 100 ...

1~

om die Here te vrees, 2. om die waarheid te soek, 3. om die kwaad te ontwyk, 4-. om O.ie goeie te. do en en 5. om die vrede na te jaag,. a.)

Prall:ties maak dit egter geen verskil watter term ons gebruik nie, omdat hy a1le Christelike opvoed- kundiges dieselfde inh0'1d gegee word aan

godsdiens~·

tige opvoeding en christelike opvoeding

1

n1. dat dit opvoeding is wat ten doe1 het om die kind tot mens van God te maak wat tot a1le goeie werk vo1kome

(i) li2_e_d~e g_o_dsdi~n.§JiF£~_oJ?_yoedir1g in die Y~.E.~~kiJ.- 1eJ].de _sko_9_1 V.§k~.~ .. -~o t_.§y __ _:r~-~~g_Ji2~·

Na aanleiding van voorafgaande beskouings kan verstaan word/ ••••

1) Coetzee, J. Chris. Inleiding tot die Algemene

Teoretiese Opvoedkunde.

pp~283-285~

(37)

i l ~

101-

verstaan word dat die godsdienstige opvoeding nie slegs die verantwoordelikheid van n enkele dosent is nie

9

maar van elke onderwyser. Ons hele lewe moet in die

l~g

van die evangelie staan en die leerlinge moet aan ons kan merk uit watter beginsels ons lewe.

Dit is veral belangrik aan die Bantoe-opleiding- skole waar die Christalike beginsels die fondament van al ons onderwys en opvoeding moet vorm. Die goue ly·n van die evangelie vvat deur die kerk8 in die vorigG eeu in al ons skole getrek is

9

mag nie verbreek word nie.

hfn gelukkig word dit deur d:B outori teite ingesien.

Wa.nt wat in geen enkele blanke onderwysdepartement nog ingevoer is nie

9

is deur die Bantoe-onderwysdepart8ment neergel8

9

nl. die benoeming van •n spesia.le inspekteur vir GodsdiEl.Th;5onde:r·rig. Hy is nie alleen veran twoorde- lik vir die leerplanne in Godsdjensonderrig in die primere-, hoer- en ·opleidingskol/e 'ni8~ maar bekl'em.toon ook gereeld die feit dat godsdiensonderrig nie net n vak soos ander skoolvakke is nie, maar dat dit die hele

skool ten goede moet beinvloed, sodat die skoo1 nie .1anger n neutrale skool plus godsdiensonderrig is nie,

maar •n skool wat ui t posi tiewe Christ(;;like beginsels lewe. Dus, al sal die onderwyser wat bv. taalonderrig do seer gladnie oor God en ay. 'gebooie spreek nie

9

kan hy deur sy hele persoonlikheid en die manier waarop hy

les gee/ ...

J

(38)

102 -

les gee en met sy leerlinge omgaan

9

al •n belangrike faktor in die godsdienstige opvoeding wees.

Maar in elka vak sal daar voldoende geleenthede wees lizaar diE: onderwyser op sekere Christelike begins(:Jls kan wys, versl in

ho~rskole

en opleidingskole waar

d~a

meeste leerlinge al oar dia problema van die lewe ~age­

dink het en ook miskien al besef wat God van hull0 verwag.

Daarom wil ons eers n.':ig3an watt0r bela.ngrike rol die vakonderwysers aa.n die opleidingskole in die gods- dienstige opvoeding van sy leerlinge kan speel.

2. Die

taa.londurwys~r

en godsdienstige opvoeding.

Die vraag kom by ons op hoe die taalonderwyser sy kinders godsdic:nstig kan beinvloed.

Ons het al in die vorige hoofstuk daarop gewys dat die mens die enigste wese is tot wie God spreek .::;n dat die mens dus so geskape moet wees dat hy in staat is om na die stc::m van God te kan luis ter. Die Christen glo dat die vernaamste middel waardeur God tot ons

spreek Sy Noord is. maar nadat Hy tot ons gespreek het, verwag Hy ook •n antwoord v,_:m ons en daarom het God •n stem aan ons

geg~e

waarmee ons met Hom in gemeensksp kan tree. D,aardLOJ antwoord V<3n die mens kan die gebed genoem word waarv3n ons sov2el pragtige voorbaelde in die Skrif het. Die diepste gedagtes wat n mens in die

gebed uitspreek/ ••••

(39)

/

- 103 -

gebed uitspreek, kan hy gewoonlik in sy moedertaal die beste weergee. Die kind moet dus nie alleen goed leer lees en die gelese deel verstaan nie, maar hy moet ook leer om sy gedagtes in sy moedertaal uit te

druk sodat daar n gesprek kan ontstaan. Dit kan al in die huisgesin begin en moet later in die ·skool voort- gesit word. Daar kan die onderwyser hom leer dat

die persoonlike gebed eintlik •n gesprek tussen hom en God is, en hom dan verder deur middel van praktiese voorbeelde verduidelik dat die regte kontak tussen mens en mens en tussen die mens en sy God alleen maar

deur die spontane gesprek gele kan word. Slegs daar- deur sal ons ons naaste beter leer verstaan, nie

alleen in sy denklewe nie maar ook in sy gevoelens en sy strewe. En as ons mekaar verstaan, sal ons ook makliker die gebod van God om mekaar lief te he, kan opvolg.

Dit is veral die plig van die onderwyser om ook op hierdie aspek van die taal die nadruk te le. Want al spreek twee mense dieselfde taal met mekaar, is daar nie altyd die regte begrip nie, omdat ons nie probeer om in die gedagtelewe van ons naaste in te

lewe nie. Soos Jean Piaget spreek: ons is te ego-sentries

7

daarom kom daar van •n regte ~esprek so min tereg. l)

Met die taalonderwys kan die onderwyser dus onbewus be- hulpsaam wees om •n beter verstandhouding met sy naaste te weeg te bring.

Ook moet/ ••• ~

l) Piaget, J" The language and thought of the child.p.50

I

(40)

- 104 -

Ook moat die taalonderwyser gereeld die gelese deel in eie woorde laat weergee om uit te vind of die leerlinge die inhoud goed verstaan het. As bulle daar n gewoonte van maak, sal die kinders met die

le~s

van

die Bybel di0selfde doen.

Indirek kan die moedertaal dds n belangrike hulp- middel wees by die godsdienstige opvooding.

By die doseer van die twee amptelike tale mag die godsdienstige opvo8ding ook nie verwaarloos word nie. Veral in die hoerskole en opleidingskolleges kan daar telkens by die behandeling van voorgeskrewe boeke en gedigte verwys word na die fei t dat die mens •n ver- antwoordelike wese is en ho8 onverantwoordelik hy

dikwels handel. Daarom is di2 keuse van voorg.cskrevve boeke so uiters bdlangrik omdat in

d~ardie

periodes die

geleentheid so uiters gunstig is om ongemerk aandag aan die godsdienstige opvoeding van die leerling te vvy.

•n Paar ja ar gelede was bv. Pilgrim

1

s Progress van John Bunyan voorgeskryf. Watter gunstige geleent- heid biad hierdie werk nie om verskillonde godsdienstige begrippe te beklemtoon nie! Vir die Junior Sertifikaat- eksamen is hierdie Jaar, nnie wit perd. n van Van Haerden voorgeskryf, waarin die mag van die toordokter en die ontsettende vrees van die Bantoa vir alle magiese en onbegrepe gebeurtenisse duidelik uitkom. Hierqie boek

skep ook/ ••••

(41)

- 105 -

skep ook gulde geleenthede om daarteenoor die mag van God te plaas wat telkens vir sy kinders seg Vrees nie.

As in die opleidingskolleges of hogrskole n

drama van Shakespeare behandel moet word, kan dia onder- vvyser die wanpraktyke in die menslike verhoudings be- spreek en sy l.serlinge laat sien dat jaloersheid, haat 0n skuldgevoel n mens radikaal kan breek. Ook hier kan ons vvys op die sonde

<:m

hoe alleen Jesus Ghristus die skuldgevoel kan wegneem 0n ons met die Vader k::m versoen.

Dit gebeur soms ook dat daar in n voorgeskrewe boek n vloekvvoord g0b.ssig word. Die ondenvyser kan dan die geleentheid aangryp om bv. t.s vra wie nog nooit gevloek hut nie, of om te vra waarom n mens vloek.

Dit sal heelwat antwoorde uitlok, bv. Uit gewoonto, omdat ons groot wil praat, ens. Uit al die antwoorde gee die onderwyser weer sy

ai~

bevindings en sy eie

mening an laat sodoende nuwe lig op diG derde gebod val;nl:, Jy mag die naam·van die Here jou God nid ydellik gebruik nie.

In •n boek maak bv. •n persoon hom aan drankmisbruik skuldig. Hierop kan •n inturessante kla.sgesprek volg

waarin die oors.::J.k.o en gevolge van dronkcnskap bas1;reek kan word.

Die

po~sie

in die hdgr klasse van die oplaidings- kolleges bied voldoende. geleenthede om oor die diepste

wese. van/ •...

(42)

106

wese van die ·mens en sy lewe~sdoel n gesprek te begin.

In die J~ngelse letterkunde is da~r volop ma toriaal waarui t die onderwysor kan kie so Om sle gs •n paar voorbeelda te noem;

1. :Oie pragtige gedig van John ~hl ton?

11

Gn his blindnessil. As die onderwyser di t op di'1 regte wyse bespreck an .ontleed k3.n daar n uiters vrugbare b~spreking op volgo

2

0

As ons •n tydgenoot va.ri Shakespeare wil no""m?

kan die onderwyser Christopher l'/Iarlowe be- handel en veral sy Dr.

Fa~stus?

scene XIV, waarin die digter vertel van n verharde

sondaar wat sy siel aan

d~8

duiwel verkoop hot en wat nou die fatale uur van sy

v~rdoe­

menis sien naderkom.

3.Wanneer Shelley as digter besproek word? kan sy ateistiese revolusionere boskouing as totaal a.nti-christelik gekritiseer word en kan die dosent probcer bewys hoe anti-christelik hierdie lswensfilosofie vir n m8ns is omdat dj t hom tot volkoma slawerny en ondGrga.ng voe.r.

Die taalonderwyser m.oe t ook elke leer ling aanmoedig om die Bybel in t"ngels 2n Afrikaans a an te s.kaf. Dit

is aan te beveel dat daar gedurende •n taalles_ so nou en dan stukke uit die Bybol gelees word waarin daar veral op die pragtige seggingskrag van die Skrif gelet word. In

h~erdie

verband mo0t dan beslis die nuwe

~ngelse vertaling van die Nuwe Testament genoem.word

wat baie/ ••••

(43)

' '

107

wat baie m.eer aan dia ~ngelsa skryftaal aangepas is as die tradisionele

~ngels8

Eybels Bdt hulle verhewe taaL

Dit is verder aan te beveel dat d3.ar :Engelse en Afrikaanse geestelike liedera

gel~er

word wat by gepaste gsleenthede in die kl3s

gesin~

kan word.

-In~ ~ngelse

of

Afri~aanse

praatles kan bespre-.

kin,gsond.::.:rwerpe

:m~t

n morelc strekking geneom word, bv. die voor- en nadele van bioskoop besoek, of die vryetydbesteding

1

ens. Vir hierdie tipe les moet die

leerlinge hulle eers grondig voorberei en gedurende. · die les moet alle punte van belang op die bord geskrywe word. Aan die end van die les gee die onderwyser sy ·. · eie bevindings dn noem nog ander punte .van belang waar- aan die leerlinge waarskynlik nie gedink het nie.

Dus, al staan di2 godsdienstige vorming'by taal- ond(jrwys nie op die voorgrond nie, is daar genoeg

aanknopingspuntG indien die onderwyser dit ernstig be-

'

doel om aan sy laerlinge n godsdienstige opvoeding te gee.

3. Die godsdienstige OPV_?Gding by Geskiedenisonderrits·

Die geskiedenisonderwyser.in die hoerskool en.

opleidingskoll~ge h~t

miskien baid mcar geleentheid om opvoedkundige werk te verrig as sy lwllega wat taal

moet_ gee/ .• ,~ ..

' . '

) .

,I

(44)

- 108

moet. gee. Hy kan deur sy besielde· onderwy·s sekere

. .

ideale van moed, trou

1

lojaliteit

1

hulpvaardighGid Gn eerlikhGi9 ens. skep·. Die hoofpersone in die geskiedenis kan- hy so lewJndig skl:lts dat hy sy·lGer-

.

'

linge onbewus ·sal 9.anmoedig om die sterk en goeie karaktsrs te bGwonder

en-nat~

volg

1

maar aan die ander kant die swak en onbetroubare karakters ta ve:roordeel.

Die onderwyser moet egter vir een

gevaar.oppas~

nl. om persone nid te

vee~

te verheerlik of te veroor- , deel ni3

1

hy kan liewers hulle dade krities ontleed.

, I

Maar dit is nog nie voldoende nie. Vir die ge- skiedenisdosent wat n Christen wil wees, wag

~aar

nog

•n ander belangrike taak. Hy moet aan sy leerlinge probeer bevvys en verduidelik dat die geskiedenis van die m.:msheid nie ·n opeenvolging van feite is nj_e

1

nie slegs •n aaneenskakeling van oorsake en gevolge is nie

1'

I

maar dat d8.ar agter al die handelinge van die mense •n

godd.elike plan-18. Hy moet laat blyk soos Berkhof se dat

11

de geschiedenis hat ,V\jld is van de menselijke·

daden en beslissingun en dat zij ook het terrein is

waar de cultuuropdracht van de mens wordt gerealizeerd.

11

l) Verder moet hy ook laat blyk dat· die menslike

dade en beslissinge nie van God losgemaak kan wor.d nie · en dat/ ••• ~

l) Berkhof, H. Christus de zin_ der gs;;_;.-,· · ..

.::i ~.13.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Vergelijk omtrent de vereiste terughoudendheid om in uitzonderlijke gevallen, met inachtneming van de vereisten die verder uit het constitutionele recht voortvloeien,

(a) Die primere afdeling.. Kruger aangesteld werd. Die hoogste standerds waarmee die skool begin het se leerlinge was nou reeds sover gevorder dst daar vir hulle

Top panel: representative Western blot showing HSPA5 and GAPDH expression in normal paced (NP) and tachypaced (TP) HL-1 cardiomyocytes. Bottom: quantified data revealing

In hierdie hoofstuk sal die taak van die skool, die huis en die portuurgroep ten opsigte van die leerling se gesonde persoonlikheidsontwikkeling in o~nskou

De mogelijkheden voor particulier natuurbeheer nemen toe naarmate binnen de provincie meer nieuwe natuur gerealiseerd moet worden.. Provincies verschillen echter in de mate waarin

Ook de sociale interactie, de continue evaluatie van de buitenwereld en stigmatisering zijn aspecten die van belang zijn voor een onderzoek naar praktijken en ervaringen van

Analyzing the Value of ‘Reddit’ Sentiment in Predicting the Success of a Movie Release, and the Corresponding Stock Price Movement of the Risk Bearing Firm.. BSc Thesis Economics

Alhoewel de focus op resultaten dus voor sommige jongens wel degelijk een bron van druk kan zijn, is deze focus voor een groot deel van de jongens vanzelfsprekend; op de vraag of