• No results found

Het verdriet voorbij

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Het verdriet voorbij"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

nr. 41 | weekkrant | 12 oktober 2011 | jaargang 71 | www.kerkenleven.be

14 dossier De kracht

en de groeipijnen van Brazilie

Europalia 2011 is gewijd aan een economische topland, dat echter ook kampt met veel sociale problemen

Het verdriet voorbij

Paus Benedictus XVI vroeg in een viering om vergeving, omdat zijn genera- tie „het licht van God te weinig uitdroeg”. Theoloog Bert Roebben reageert

X

X

Oudere generaties denken soms, net als de paus, dat ze te weinig aan geloofs- verkondiging deden

X

X

De crisis kan echter ook een gunstige tijd zijn

Jozefien Van Huffel

Eind deze zomer opende Bene- dictus XVI de slotmis na zijn jaarlijkse ontmoeting met oud- studenten met een persoonlijke bespiegeling. „In deze tijd van af- wezigheid van God, waarin het land van de ziel dor is en men- sen niet weten waar het levende water vandaan zal komen, willen we de Heer vragen zich te tonen”, sprak de paus. „En wij, die Hem van jongs af kennen, willen ver- geving vragen dat we zijn licht zo weinig naar de mensen droegen.”

Media pikten de uitspraak een dag later op. „Hele generatie is er niet in geslaagd het geloof door te geven”, kopten ze. „De eigen- lijke woorden van de paus waren uiteraard meer genuanceerd”, reageert theoloog Bert Roebben.

„Bovendien moet je de context in het achterhoofd houden. Het is een losse gedachte, die te den- ken geeft. Geen officiële tekst die te nemen of te laten is.”

„Het verrast me echter wel dat de paus, die op dat moment pas de optimistische sfeer van de We- reldjongerendagen opsnoof, een dergelijke cultuurpessimistische uitspraak deed. Ik heb het daar ook moeilijk mee”, vervolgt Roeb- ben. „Positief echter: de paus blijkt een mens te zijn. Iemand die kan schipperen tussen hoop en wanhoop, die ook verdriet en melancholie ervaart.”

Niet alleen de mens Joseph Rat- zinger koestert echter dergelij- ke gedachten. Heel wat gelovi- gen van zijn generatie herkennen zich wellicht in zijn woorden.

„Andere zestigers en zeventigers keerden zich van de Kerk af of geloven dat ze hun best hebben gedaan, maar sommigen vragen zich inderdaad af wat ze verkeerd hebben gedaan”, weet Roebben.

„Ik merk dat er melancholie is en verdriet. Maar ik denk niet dat die ons kunnen helpen om een toe- komst te ontwerpen.”

Ook bij anglicanen en protestan- ten blijven jongeren weg uit de kerk en is het moeilijk om te zeg- gen wat daar precies de oorzaak van is. Roebben: „We leven in een wereld waarin God heel kwets- baar is geworden, met een Kerk die moeite heeft om de taal van de zoekende mens te spreken. In

de jaren 1970 en 1980 werd gepro- beerd de Kerk aan te passen aan de moderne mens, maar soms ver- waterde daardoor ook de bood- schap.”

Volgens Roebben is het echter vooral gevaarlijk om in een ramp- scenario te blijven steken. „Je kunt verdrietig zijn, maar je kunt deze tijd ook beschouwen als een gunstige tijd, een tijd van her- bronning”, zegt hij.

Even terug naar de paus, eind augustus. „We vragen vergeving omdat we zo zelden de zeker- heid uitdragen dat Hij het is, dat Hij daar is en dat Hij het grote is waarop we allemaal wachten”, vervolgde Benedictus XVI.

Roebben: „Hij heeft het over ge- loofszekerheid. Bedoelt hij een zekerheid zoals die van de cate- chismus? Want dat is volgens mij

niet wat we nodig hebben. Het traditionele antwoord doet het niet meer. Denk bijvoorbeeld aan de nadruk die Benedictus XVI ook legt op het thema van de nieu- we evangelisatie. Joannes-Paulus II had het vaak over ‘het herstel- len van het christelijke weefstel’.

Welke geloofwaardigheid hebben dergelijke woorden nog?”

„Wat we wel nodig hebben, is een volwassen geloofsgesprek waaraan iedereen kan deelne- men. Mensen die in een moeilijke situatie, zoals de bedrijfswereld, christen durven zijn. Mensen die gescheiden zijn”, vervolgt Roeb- ben. „Zij vragen zich af wat de Kerk hen te bieden heeft.”

Volgens Bert Roebben staat de katholieke Kerk twee dingen te doen. „Enerzijds moeten we als geloofsgemeenschap onze geloof-

waardigheid onder de loep ne- men. Weten we zelf nog wel wat we zeggen? Geloofwaardigheid heeft te maken met levensstijl, met woord en daad die op elkaar zijn afgestemd”, zegt hij. „Ander- zijds moeten we ook bereid zijn te luisteren naar nieuwe ontwik- kelingen, ook in de rand van de Kerk. En ons af te vragen wat we ervan kunnen leren.”

Vier jaar geleden schreef Be- nedictus XVI Spe salvi, zijn en- cycliek over de hoop. „Daar valt zijn uitspraak alvast niet mee te rijmen”, zegt Roebben. „De pro- testantse theoloog Jurgen Molt- mann noemt het niet durven zien van hoopvolle perspectieven en het niet durven vertrouwen op de toekomst, een zonde tegen de geest. Daar zou ik het graag eens met de paus over hebben.”

Was het vroeger beter? Bert Roebben: „Het is gevaarlijk in een rampscenario te blijven steken.” © KNA-Bild

„ik merk melancholie onder

de oudere gelovigen, maar

het is geen basis voor de

toekomst”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voor onze veiligheid verblijft Jezus beter waar wij Hem hebben neergelegd: in een graf, achter een grote steen!. En samen met Jezus hebben we in datzelfde graf zoveel

Heiligen, engelen, de gezegende maagd, het hout van het kruis, belijdenissen, boeten, missen, bedevaarten, lijkdiensten of gebeden voor de doden, pauselijke aflaten, werken

„Het gaat steeds om beteke- nisvolle films die niet ouder zijn dan drie jaar”, zegt De Bleeckere.. Er zijn weliswaar almaar min- der kerkgangers, maar religie blijft de

Met zijn bericht lijkt Van Rompuy te impliceren dat paus Franciscus een Belgische congregatie niet kan verbieden in haar ziekenhuizen euthanasie toe te passen. Lees ook: Vaticaan

[r]

God van majesteit en licht, Heer, verhef Uw aangezicht over ons en zie ons aan, nu wij biddend verder gaan. Tekst: Margreeth

Aan het kruis, gaf Hij Zijn bloed, Zijn leven schonk Hij daar voor ons. Voor u en mij-, voor u

Daarmee benadrukte hij de nood aan communicatie en menselijke nabijheid die zieken en andere mensen in nood ondervinden?. Die nood kan veel vormen aannemen: ziek