• No results found

Wat als God echt licht is?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Wat als God echt licht is?"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

8 kerk

3 februari 2016

Wat als God echt licht is?

Dag van de Religieuze Film viert in Hasselt zijn vijfde lustrum

X

X

Ontstond als steun aan het schoolpastoraal

X

X

Filmmakers vandaag blijven gefascineerd door godsdienst

X

X

Toeschouwer bepaalt religieuze ervaring

Erik DE SmEt

Op 8 februari vindt in Kinepolis Hasselt de vijfentwintigste edi- tie plaats van de Dag van de Reli- gieuze Film. Het begon allemaal in 1983 met een studiedag waarin de mogelijkheden van film in het schoolpastoraal werden afgetast, vertelt bezieler Sylvain De Bleec- kere. Aanvankelijk werden tel- kens acht films vertoond in twee zalen, tegenwoordig drie met een welbepaald thema als rode draad.

„Het gaat steeds om beteke- nisvolle films die niet ouder zijn dan drie jaar”, zegt De Bleeckere.

„Een lastige keuze? Niet echt.

Er zijn weliswaar almaar min- der kerkgangers, maar religie blijft de samenleving zowel als het persoonlijke leven beroe- ren. Kunstenaars pikken die vra- gen op en gaan er creatief mee aan de slag. Religiositeit behoort dus allerminst tot het verleden,

alleen herken je haar gedaante misschien niet meteen. In Son of Saul bijvoorbeeld, de tweede van de drie films in de editie 2016, zoekt een man in Auschwitz een rabbijn om zijn vergaste zoon te kunnen begraven. De Hongaarse cineast, László Nemes, laat zijn personages amper praten, maar beeld en actie ademen geloof.”

Uitdrukkelijk religieuze films en films waarin kerkelijke figu- ren een hoofdrol spelen, wor-

den almaar zeldzamer, stelt Syl- vain De Bleeckere vast. Toch is de openingsprent dit jaar, Marie Heurtin, Franse film van Jean- Pierre Améris uit 2014 over een zuster die met een blind en doof meisje leert communiceren, daar net een prachtig voorbeeld van.

Cineasten hebben ook almaar vaker oog voor het kleine, maar zinvolle verhaal en een almaar groter hart voor de menselijke waardigheid. Ook daarvan ge-

tuigt Marie Heurtin op indruk- wekkende wijze. „Bovendien schenken hedendaagse filmma- kers meer aandacht aan vrouwen en vertellen ze graag verhalen uit het verleden”, zegt De Bleeckere.

„Is gedachtenis niet een bij uit- stek een christelijk thema?”

Een historische film sluit dit jaar de Dag van de Religieuze Film af. Mr. Turner van Mike Leigh gaat over de excentrieke negentiende-eeuwse Britse land-

schapschilder. Toch geen reli- gieuze film? „Turner was geob- sedeerd door het licht, dat hij probeerde te vatten op doek. Op z’n sterfbed zei hij dat God licht is. Cinema is bij uitstek de kunst van het licht en ook het evangelie spreekt van het licht.”

Het is evenwel de toeschouwer die een film religieus maakt. Re- ligie is immers boven alles er- varing. Festivalthema dit jaar is Levensbeschouwing, het contem- platieve vermogen van de mens dat haaks staat op ideologie. Voor De Bleeckere zijn levensbeschou- wing en religieus bewustzijn op- nieuw verbonden. Het gaat dus om het schouwen, een kunst die de grote schilders beoefenden en cineasten van hen overnamen.

Hoe kun je dat vandaag beter in de praktijk brengen dan door een goede film te bekijken?

Dag van de Religieuze Film 2016, 8 februari vanaf 9 uur in Kinepolis Hasselt (Via Media 1). Deelnemen kost 40 euro. Inschrijven op www.menstis.be. Meer weten? Bel 011 25 27 43.

Religieuze film? Timothy Spall schittert in de rol van ‘lichtschilder’ William Turner. © Film4

‘Ik geef de mensen graag iets mee’

Een boeiende liturgie en een hedendaagse inrichting heten u welkom in de Sint-Margaretakerk in Knokke

martine CroonEn

In de Sint-Margaretakerk in Knokke-Heist valt meteen de uitnodigende opstelling van de stoelen op, sikkelvormig ge- richt naar een altaar dat aan- leunt tegen de rechterzijbeuk.

„Die voerde mijn voorganger in als zomeropstelling, maar ik

behoud ze het hele jaar”, zegt parochieherder Pradip Smag- ge. In een zijkapel achter het al- taar borrelt water. „Van de doop- vont maakten we een soort bron, want water moet leven. De ste- nen kruikjes, die de namen van de dopelingen dragen, staan symbool voor water, licht en

vuur, want het zijn terzelfder tijd olielampjes.”

Dat deze gemeenschap van symbolen houdt, is duidelijk.

Boven de kruisjes van de overle- denen prijkt een opgaande zon met uitgestoken hand. Het he- dendaagse beeld van een ‘zwe- vende’ Christus aan de overzijde beklemtoont het eeuwige leven.

Voor de herinrichting van de kerk staken parochieteam en kerkfabriek de hoofden bij el- kaar. Ook de parochianen kre- gen inspraak. Pradip Smagge:

„De installatie van een projec- tiescherm en luidsprekers boven het nieuwe altaar maken dat we tijdens de vieringen partituren en filmfragmenten kunnen pro- jecteren. Ook het stadsbestuur en verenigingen vinden daar- door de weg naar de kerk. Bij de kerkgangers polsten we on- der meer naar het belang van de overvloedige heiligenbeelden.

De meest geliefde kregen een plek in de zijbeuk. Soms moet je ook durven te veranderen.”

Buiten wijst priester Smagge naar de gebedsintenties van de parochianen, die vrolijk wap- peren aan een vlaggenmast. En in de kelder onder de kerk tref- fen we een sociale winkel aan.

„Kansarme moeders kunnen hier voor een prikje spullen ko- pen voor hun kroost. Met de op- brengst maken we voedselpak-

ketten”, vertelt Linda Naessens, een van de vele vrijwilligers.

Voor elke weekendviering zak- ken enkele honderden gelovigen af naar de Sint-Margareta. Pra- dip Smagge: „Maandelijks is er een themaviering, met aanslui- tend receptie. Daar komt heel wat creatief talent bij kijken, maar aan medewerkers hebben we hier geen gebrek. In de veer- tigdagentijd maakten we een kleine vijver en een miniwoes- tijn. Aan het dak van de kerst- stal timmerden vele handen. Na de nieuwjaarsviering hielden we een fotosessie met engelenvleu- gels en met Allerzielen trekken

we naar het kerkhof met kaar- sen, muziek, poëzie en dampen- de soep. Op een laagdrempelige manier maken we de mensen zo vertrouwd met de eindigheid.”

Gemoedelijkheid troef in de- ze parochie, ook voor en na. De werkgroep Rouwpastoraal over- legt steevast bij een ontbijt en de catechisten schuiven geregeld mee aan tafel in de pastorie.

Pradip Smagge diept nog enke- le hebbedingen op zoals een lin- nen zak met het opschrift Goed- boodschap-tas. „Ik geef de mensen graag iets mee. Met die tas dra- gen ze de boodschap van het evangelie mee naar huis.”

In de doopvont borrelt het water op, als teken van leven. Op fees- telijke momenten drijven er ook kaarsen. © Martine Croonen

sterk verlaagde

successierechten voor uw erfgenamen

een waardige toekomst aan weeskinderen

Denk aan uw testament…

Stichting

ONZE KLEINE WEESKINDEREN

www.weeskinderen.be • IBAN: BE74 431 7173381 07

Nicole Boschaert, directeur, uw contactpersoon in alle vertrouwen

02/721.64.61

nicole.boschaert@nph-belgium.org

Advertentie

„Cineasten zijn de

opvolgers van de

grote schilders”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

[r]

Wij lopen in licht, schitterend licht, lamp van genade, straal op ons gezicht Liefdevol schijnsel, blijf op ons gericht, Jezus, uw Licht gaat ons voor!. (2x) Hoor, de englen

God van majesteit en licht, Heer, verhef Uw aangezicht over ons en zie ons aan, nu wij biddend verder gaan. Tekst: Margreeth

Aan het kruis, gaf Hij Zijn bloed, Zijn leven schonk Hij daar voor ons. Voor u en mij-, voor u

 In het licht van de drie decentralisaties – “de drie D‟s” - aan de raden van de vier gemeenten voor het einde van 2014 inzichtelijk te maken, welke afstemming en

Wanneer daar drie kernpunten genoemd worden, die bij belijdenis doen van belang zijn, komt dominee van Vlastuin niet verder dan: berouw hebben, de betekenis

Een proces waarin een veelheid aan elementen aan bod kan komen en de onderdelen kan aanreiken voor een zorgplan waarin de beslissingen rond het levenseinde, die zoveel belangrijker

In de helft van alle woonzorgcentra heeft 45,6 procent of minder van de bewoners een plan voor zorg rond het levenseinde.. In één op de vijf heeft 19,4 procent of minder