• No results found

Agnes Rammant-Peeters

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Agnes Rammant-Peeters"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K L A P S T O E L 7

K E R K + L E V E N - 3 1 M E I 2 0 0 6

Kunst kan helpen voorkomen dat mensen aftakelen. Kunst kan hen helpen om opnieuw in harmonie te leren leven met zichzelf en met de wereld. Daarom is het uitermate zinvol om kunst tot bij gevangenen te brengen, aldus Agnes Rammant-Peeters van Art Without Bars. Deze vereniging organiseert tentoonstellingen met beeldend werk van bekende kunstenaars in penitentiaire instellingen.

I l s e Va n H a l s t

‘Kunst zal

de wereld verbeteren’

ASSIE voor kunst kreeg Ag- nes Rammant- Peeters er met de paplepel in- gegoten. Het ver- wonderde dan ook niemand dat ze kunstgeschie- denis en oosterse talen ging stu- deren en zich toelegde op Egypte.

Na haar huwelijk en zolang de kinderen klein waren, was ze pe- dagogisch aan de slag in een mu- seum. Daarna opende ze een kunstgalerij. Zes jaar geleden gooide ze het roer om en startte ze Art Without Bars met een groep vrijwilligers, bij hen voorzitter Ly- dia Deveen, rustend professor kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Brussel.

– Art Without Bars brengt dus kunst in gevangenissen?

Wij organiseren er tentoonstel- lingen en koppelen daaraan crea- tieve ateliers. Omdat het echt nut- tig is met kunst bezig te zijn, als je diep bent gevallen. Kunst is een unieke kans om je te rehabiliteren en je opnieuw in de samenleving te laten opnemen. Iedereen mag zijn dromen waarmaken, maar nooit ten koste van anderen.

Kunst helpt, net zoals bijvoor- beeld religie, jezelf beter te leren kennen en je energie te kanalise- ren. Het helpt je in harmonie te le- ven met de wereld.

– Hoezo?

Echte kunst is altijd vernieu- wend. Het biedt een kritische kijk op de manier waarop de samenle- ving zou moeten evolueren en hoe individuen daarin kunnen evolu- eren. Dat maakt kunst uitermate geschikt om tot bij gedetineerden te brengen. Bij hen is de band met de gemeenschap immers verbro- ken.

Natuurlijk zijn er gedetineer- den die ziekelijk misdadig zijn, maar heel wat gevangenen lijken me veeleer een ietwat buitenspo- rig ego te hebben. Ze hebben een enorme dosis energie en steken er graag bovenuit. Zij vertonen met andere woorden veel gelijke- nis met kunstenaars. Zo liet Jan Fabre zich onlangs ontvallen dat hij als jonge gast bruiste van ener- gie en zich daardoor soms de vin- gers brandde, maar die energie dankzij de kunst wist om te buigen

tot iets constructiefs. Hun energie kanaliseren en terzelfder tijd in contact blijven met de maatschap- pij, dat kunnen gedetineerden via de kunst opnieuw leren.

Daarnaast tellen onze peniten- tiaire instellingen heel wat sociaal armen, mensen die onvoldoende materiële en spirituele bagage meekregen en daardoor geen waardeschaal bezitten waarop ze kunnen terugvallen. Cultuur kan ertoe bijdragen dat ze hun leven een nieuwe invulling geven. Onze voorzitster herhaalt steeds dat kunst de mensen tot nadenken aanzet. Daarom is het zinvol cul- tuur tot in de gevangenis te bren- gen. Het helpt jongeren nadenken over zichzelf en over de rol van het individu in het grotere geheel.

– Velen zullen opwerpen dat ge- detineerden gestraft zijn en het niet verdienen op een leuke manier beziggehouden te worden.

Opsluiten louter als straf is zin- loos. Blijkens wetenschappelijk onderzoek ben je na tien jaar ge- vangenis sociaal dood. Je bent verloren voor jezelf en voor de sa- menleving. Als je vrijkomt, herval je gegarandeerd. Daarom is straf zinloos, indien ze niet nuttig wordt ingevuld. Maar dat ziet onze maatschappij vandaag nog te wei- nig in. Ik beschouw deze periode van afzondering juist als een kans tot kritische reflectie en grote ar- tistieke creativiteit. Als een perio- de van materiële versobering, maar ingevuld met heel aparte zinvolle dingen en poëtische erva-

ringen. Kortom, een pe- riode van herbronning zodat nieuwe impulsen kunnen ontstaan.

– Hoe pak je dat aan?

Met onze tentoonstel- lingen willen we gedeti- neerden niet alleen doen nadenken, we vragen ook om een reactie in de vorm van kritiek of een eigen kunstwerk. Wij werken bewust met beel- dende kunst, omdat je daarmee iedereen kunt aanspreken, ongeacht z’n moedertaal.

In de ateliers na de tentoonstelling komen we tot gesprek en liefst tot groepswerk. Het wandtapijt dat gedeti- neerden in Hoogstraten in groep maakten, bleek hen heel wat te hebben bijgebracht. „We mogen dan monsters zijn,” zei- den ze, „we waren toch maar in staat om samen iets nieuws te ma- ken.” Dat zijn ingrijpende ervarin- gen. Samen dingen doen is je ego relativeren, leren met anderen re- kening te houden. Zo zijn de ate- liers meer dan een remedie tegen het vernietigende nietsdoen in de gevangenis. Ze worden een be- langrijke hefboom voor herinte- gratie in de maatschappij.

– Jullie brengen ook de kunste- naars tot in de gevangenis?

Kunstenaars zijn in staat je poë- tische snaar te raken waardoor gevangenissen menselijker wor- den. We moeten streven naar har- monie tussen lichaam en ziel. Dat opnieuw bewerkstelligen is net de kracht van kunst. Hoe scherper je mensen bewaakt, hoe grimmiger de sfeer en hoe meer je – onbe- doeld – de criminaliteit aanwak- kert. Hoe meer menselijkheid je in de gevangenis binnenbrengt, hoe meer kansen je creëert. Straf- fen is mensen klein houden. Je ge- bruikt geweld, net als menig gede- tineerde deed, terwijl de samenle- ving net probeert beter te worden.

We moeten dus de straf overstij- gen door mildheid te tonen, wat niet hetzelfde is als zwakheid. Be- grip, mededogen en mildheid zijn kostbare waarden. Het is het uit- schakelen van je ego, het prijsge-

ven van je machtsposi- tie om de ander kracht te geven. Het werkt zo- als communicerende vaten. Er lopen al heel wat culturele projecten voor gedetineerden, maar het introduceren van kunst achter de tra- lies is betrekkelijk nieuw. Het initiatief ligt trouwens nog steeds moeilijk. Het vraagt im- mers zorg en respect, evenals de betrokken- heid van alle penitenti- aire beambten. Art Wit- hout Bars moet nog me- thodes uitbouwen om die aantrekking tot kunst aan te wakkeren.

Ook het kostenplaat- je weegt op het mini- budget van een gevan- genis. We bieden ten- toonstellingen aan te- gen een absolute mini- mumprijs. De rest pas- sen we zelf bij met de opbrengst van een benefietverkoop van kunstwerken.

Of het werkt? Kunst doet onder- huids haar ding en is dus moeilijk meetbaar. Alfabetiseringscursus- sen of computerlessen geven met- een resultaat en lijken daarom doeltreffender. Toch tonen de en- quêtes die wij systematisch hou- den, dat kunst iets losweekt, dat het een gevoelige snaar raakt en tot verinnerlijking leidt.

Kunst kan de wereld verbete- ren. Sterker nog, kunst zal de we- reld verbeteren. Met Art Without Bars maken we ons sterk dat kunst de gevangenisstraf in de toekomst een heel nieuwe invul- ling kan geven. We hopen dat ex- gedetineerden, mede dankzij hun ervaring met kunst, een positieve- re kijk op de samenleving verwer- ven. Daarom willen wij, bijgestaan door beroeps uit verschillende disciplines, blijven inspelen op de nood aan morele en esthetische schoonheid binnen de gevange- nis. En over die muren heen.

Art Without Bars, J. Volderslaan 9b, 1060 Brussel, telefoon 016/47.17.36, artwithoutbars@skynet.be, www.artwithout- bars.be. Op de website vindt u alle informatie over de kunstwerken die verkocht worden om de activiteiten van de vzw te financieren.

© Hugo Maris

Onze ateliers zijn meer dan een remedie tegen het vernietigende nietsdoen in de gevangenis.

Ze worden een belangrijke hefboom voor herintegratie

K

AGNES RAMMANT -PEETERS

P

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wij hebben aangegeven dat wij het jammer vinden dat de voorzieningen wijzer niet meegenomen is bij deze eerste indiening.. Los van de NPG willen wij het college verzoeken het toch

Als ik terugkijk op de ziekte van mijn moeder, weet ik nog altijd niet wat daar bij haar het juiste moment voor zou zijn geweest.. Uiteindelijk is mijn moeder zelf van de

— begin- en einddatum van de opgelegde straf of maatregel. Op basis van de persoonsgegevens zoekt de CJD naar de juiste versleutelde nummers. Zijn deze eenmaal bekend, dan kunnen

Financiering en hervestiging maken het voor het grootste deel van de wereldvluchtelingenbevolking mogelijk om in de regio van herkomst te blijven, terwijl chaotische toestanden aan

´e´en zijde vlak onder in de bak ligt, ontstaat met enkel verstek een rechthoekige zaagsnede.. Een parallellogram heeft, net als een ellips,

‘En toch’ zullen de ouders van Peter dit jaar Pasen vieren.. Zij verloren hun zoon in een

gemeenschapshuis Asten, waar de Klepel onder valt, en Stichting Beheer de Beiaard om te komen tot een nieuw gemeenschapshuis in het Heilig Hart Klooster..

Ja, er is iets geks aan de hand met cijfers over hartaanvallen, maar wetenschappers zijn het er niet over eens dat dat door de zomertijd komt.. Eten mensen hun zorgen over de