• No results found

108 bk 6. Project Museumkwartier Locatie s-hertogenbosch Oppervlakte 0,45 ha

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "108 bk 6. Project Museumkwartier Locatie s-hertogenbosch Oppervlakte 0,45 ha"

Copied!
8
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Net buiten de drukte van het centrum

van ’s-Hertogenbosch ontwierp MTD een steengoede, eigentijdse buitenruimte

die twee musea verbindt. Straks kun je dit Museumkwartier ook met een bootje bereiken.

Project Museumkwartier Locatie ’s-Hertogenbosch Oppervlakte 0,45 ha

Programma binnentuinen, entreepleinen, patio’s, aanloopstraten, waterroutes, horecaterras

Ontwerper MTD landschapsarchitecten I.s.m. Bierman Henket architecten Opdrachtgever provincie Noord-Brabant

Zicht op de heringerichte binnentuin vanuit de nieuwe glazen verbindingsgang tussen het Noordbrabants Museum en het Stedelijk Museum. (Ontwerp: Bierman Henket)

108

bk 62013

bewezen ambacht

(2)

Ontwerp 2007 – 2012

Realisatie 2011 – 2013

museumkwaRtIeR

bk 6 2013

109

(3)

Eén plus één is drie in ’s-Her- togenbosch. Hier leverde het samenbrengen van het Noord- brabants Museum en Stedelijk Museum op één locatie meer op dan een museumcomplex – het werd een museumkwartier. MTD maakte een inrichtingsplan. Vol- gens de selectiecommissie voegen de landschapsarchitecten de voor- heen nogal uiteenlopende buiten- ruimten prachtig aaneen en hech- ten daarmee het museumkwartier aan de historische binnenstad van

’s-Hertogenbosch. Binnentui- nen, entreepleinen, patio’s, aan- looproutes, waterroutes en een horecaterras zijn de onderdelen van het vakkundig vormgegeven geheel. Naast het maken van een

inrichtingsplan verzorgden de landschapsarchitecten de bestek- voorbereiding en het toezicht bij de uitvoering.

De locatie was niet nieuw voor het bureau. MTD-directeur Frank Meijer – toen nog ontwerper bij MTD-voorganger Buys en Van der Vliet – ontwierp al in 1989 aan de museumtuin, toen de uitbreiding van het Noordbrabants Museum gestalte kreeg naar ontwerp van Wim Quist. Nu was het uitgangs- punt van MTD bij het vormgeven van het Museumkwartier om de beeldbepalende elementen uit het oorspronkelijke ontwerp te behouden, zoals de golvende grasmat, het gewelfde klimopveld

en als belangrijkste de aanwezige monumentale bomen. Ingrepen mogen dan subtiel zijn en voor de leek misschien weinig opvallend, ze hebben groot effect, ook voor de argeloze voorbijganger.

Een goed voorbeeld van deze werkwijze is te zien in het gazon van de museumtuin. Door een keermuur toe te voegen ontstond een hoogteverschil waardoor het gras een stukje opgetild kon wor- den. De welving die zo ontstaat zorgt ervoor dat de bezoeker het gevoel krijgt dat het gras oneindig doorgaat. Kleine ingreep, groot effect. Ook de vormgeving van het meubilair bewijst de precieze ont- werpblik van MTD. Een sculpturale bank van Belgisch hardsteen die

aan het wandelpad staat, voegt zich mooi in het terrein. Even verderop steekt een patroon van natuurstenen keien in vierkantjes boven het gras uit. Het gras loopt tussen de stenen door. Voor de bezoeker van de binnentuin levert dat een zacht, natuurlijk beeld op. Tegelijk is het pad heel stevig.

Museummedewerkers moeten hier namelijk overheen lopen voor transport van allerhande kunst- werken.

Vanaf het terras is het mooi uitkij- ken op de buitenbeeldencollectie.

Het is een cadeau aan de stad dat binnentuin en terras nu publiek toegankelijk zijn, ook voor wie geen museumkaartje heeft. Met de

Het Museumkwartier is pas helemaal af als vóór de entree van het Noordbrabants Museum de Binnendieze is open gegraven en het kwartier per boot kan worden bereikt.

Links Het inrichtingsplan hecht de voorheen nogal uiteenlopende buitenruimten – plein, straten, binnentuin en patio – op een vanzelfsprekende wijze aaneen.

110

bk 62013

bewezen ambacht

(4)

Entreeplein van het Noordbrabants Museum. De buitenruimte is sober ingericht en voegt zich naadloos in de stad.

Onder Net om de hoek bij de entree van het Stedelijk Museum is een besloten pleintje. De bestaande beplanting werd in het ontwerp behouden.

111

bk 6 2013

museumkwaRtIeR

(5)

De binnentuin kreeg door de nieuwe verbindingsvleugel vier wanden, maar tuin en terras zijn nu wel publiek toegankelijk. Het gazon lijkt door de welving oneindig door te lopen.

112

bk 62013

bewezen ambacht

(6)

113

bk 6 2013

museumkwaRtIeR

(7)

Vierkante natuurstenen vormen een rustig en stevig pad over het gazon voor het transport van kunstwerken.

Een keermuurtje achter ‘Eva in bekoring’ zorgt voor

hoogteverschil, waardoor het gazon groter lijkt. De banken aan het wandelpad zijn gemaakt van gestapeld Belgisch hardsteen.

Materiaalgebruik en ontwerp zorgen voor samenhang. Hier de kleine patiotuin van het Noordbrabants museum.

114

bk 62013

bewezen ambacht

(8)

tier een stukje stad geworden dat naadloos past in dit gedeelte van

’s-Hertogenbosch. Het kwartier ligt niet op de drukste looproute in het centrum, maar in een wat rus- tiger gedeelte van de binnenstad waar ook volop gewoond wordt.

De gevel van de nieuwbouw van het Stedelijk Museum bevindt zich in De Mortel, een smalle en rustige Bossche straat; absoluut geen publiekstrekker. Terwijl de musea en woningen uitgevoerd zijn in uiteenlopende bouwstijlen, is de buitenruimte sober, conse- quent en gewoonweg steengoed ontworpen. MTD bedacht pleinen, patio’s en tuinen waar mensen even kunnen bijkomen van de stadse drukte.

De selectiecommissie prijst dat de ingrepen zo onnadrukkelijk zijn gedaan. Bureau MTD, dat jarenlang ervaring heeft met het werken aan de openbare ruimte van ’s-Hertogenbosch toont zich eigentijds, maar vanuit een tradi- laatste plannen heeft de museum-

tuin vier door museale gebouwen begrensde zijden gekregen. Archi- tectenbureau Bierman Henket architecten, dat de nieuwbouw van het Stedelijk Museum ont- wierp, maakte daartoe een glazen verbindingsgang tussen beide musea. Deze vormt de echo van de transparante gaanderij aan de overzijde. Bij het vallen van de avond wordt de binnentuin via deze glazen wanden aangelicht.

De kwaliteit van het plan is al voel- baar bij het naderen van de musea.

De bestrating, perfecte afwerking en hoogwaardige materialisering kondigen aan dat je het Museum- kwartier in wandelt. Anders dan in steden als Bilbao of Amsterdam voegt het museumkwartier geen iconisch spektakel toe aan de stad.

Nergens hebben de ontwerpers zich laten verleiden tot grote gebaren. Juist omdat niet groots is uitgepakt is het Museumkwar-

tie. De commissie is ook ingeno- men met het ontwerpidee om aan het entreeplein van het Noord- brabants Museum de Binnendieze open te graven. In 2015 zal ook deze ingreep klaar zijn en kun je per boot het museum bereiken – een eerbetoon aan het Jeroen Bosch-jaar 2016.

Marieke Berkers

Doorsnede van de gebouwen met in het midden de nieuwe verbindingsgang tussen de twee musea en daarvóór enkele van de monumentale bomen in het gebied.

Pad van natuurstenen keien: stevig, maar met een zachte uitstraling.

115

bk 6 2013

museumkwaRtIeR

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Omdat bijna al het blad van de Eik gevallen is op de bloemenweide hebben we een begin gemaakt met daar het BLAD op te RUIMEN.. Dat mag niet te lang op het gras blijven lig- gen

Tijdens de renovatie van het gebouw aan de Kalverstraat blijft het Amsterdam Museum open voor publiek, maar dan op verschillende locaties.In de Amsterdam Museum- Vleugel in

Bij Thuisbezorgd denk je misschien aan een pizza of een pakketje dat je besteld hebt, maar huis voor de kunsten De Lindenberg biedt je onder deze titel elke dag een portie

Tijdens de renovatie van het gebouw aan de Kalverstraat blijft het Amsterdam Museum open voor publiek, maar dan op verschillende locaties.In de Amsterdam Museum- Vleugel in

De koper heeft zijn eigen onderzoeksplicht naar alle zaken die voor hem van belang (kunnen) zijn.

Van deze reeks tentoonstellingen zijn mij alleen prentbriefkaarten bekend van de tentoonstelling in het Stedelijk in Amsterdam in 1912.. Op de kaart van Emma Ciardi staat op

Although marketing and market segmentation have grown in impor- tance for museums, few studies have specifically addressed art museums, understanding their visitors and the

Inwoners met een verzamelinkomen tot 110% van het sociaal minimum, krijgen wel een eigen bijdrage (fictief) opgelegd voor een maatwerkvoorziening (niet zijnde beschermd wonen